Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

július 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (16) AirPowerNews (64) éleslövészet (15) f 16 (20) Gripen (59) gripen (76) Hajmáskér (25) helikopter (38) hírek (17) honvédség (16) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (53) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (41) Mi-17 (18) Mi-24 (20) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (20) radar (17) Szolnok (39)

HTML

Gyárlátogatáson az Eurocopternél

2013.12.05. 20:47 | zord | 55 komment

Hétfőn néhány hazai újságíró-kollégával egyetemben gyárlátogatáson vehettem részt az Eurocopter (januártól Airbus Helicopters???) donauwörthi gyárában. Az itt tapasztaltakról (más gyártókkal együtt) rövidesen az Aeromagazin rendkívüli, „helikoptertenderes” különszámában olvashattok, de addig is, néhány kép a vizitről, mely során vendéglátóink a magyar piaccal kapcsolatos vízióikat is megosztották velünk. Ez pedig nem más, mint az EC645 T2 és a korszerűsített (persze új gyártású) EC532AL+ Cougar. Persze nem hátrány, hogy az anyacég, az EADS már jelen van Magyarországon, és van mit felmutatnia azokon a gazdasági együttműködési területeken, melyek minden bizonnyal nagy súllyal esnek a latba a majdani, remélt döntéshozatal során.

131201_Donauworth_Eurocopter_1.jpg

A C9-es bemutatóhangárban a rendkívül igényes kivitelezésű EC645 T2 mokápon mutatták be többfeladatú, felsőkategóriás könnyűhelikoptert. A BK-117-esből kinőtt civil 145-öshöz és katonai 645-ösöhöz (ebből lett az UH-72 Lakota is) képest a Fenestron farokrotor a legnagyobb látható különbség, és ennek a gépnek a kabinja (elsősorban a hátsó szekció) továbbra is jelentős részben alumíniumépítésű.

131201_Donauworth_Eurocopter_2.jpg

Marketing a mokáp árnyékában. A típusra, és elődeire oly jellemző praktikus hátsó ajtó itt a faroktartó nagyobb magasságával is kiegészül, ami alatt állva elfér egy felnőtt férfiember is. A nagyobb belső tér és belmagasság miatt a civil 145-ös egyre népszerűbb a mentősöknél is, nemcsak a másodlagos (kórházból-kórházba) hanem elsődleges, ambuláns feladatnál is.

131201_Donauworth_Eurocopter_3.jpg

Az EC135-ös szimulátorában. Nincs helikopteres tapasztalatom, de annyit első benyomásként elmondhatok, hogy ez a jószág hihetetlenül érzékeny volt a kormánymozdulatokra.  Minimális inputok bőven elegendőek. A merevszárnyú analógia itt ugyan kerülendő lenne, de kb. olyan lehet ez, mint egy F-16-os a hagyományos botkormányos gépek után.

131201_Donauworth_Eurocopter_4.jpg

A 135-ös gyártósor, jól látszik a szénszálas szerkezeti elemek gyári alapozós, barnás színe.

131201_Donauworth_Eurocopter_5.jpg

Elérhetetlen álom: Tigrisek a végszerelőcsarnokban. Az igazat megvallva nagyon szomorú, hogy Magyarország számára teljességgel elérhetetlenné váljon egy igazi harci helikopter rendszerben tartása, a régi típus újjal való leváltása. De sajnos, idén május (tavaly december) óta ez már tény. Vége a Mi-24-esnek, és nem jön utána se Tiger, se A(W)129, se Apache.

Zord

Címkék: Eurocopter Donauwörth EC532AL+ EC645 T2

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr435677665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

piratvitorla 2013.12.06. 11:00:35

Sziasztok!

A helyzet egyre fokozódik... Még belülről se nagyon lehet megtippelni melyik gyártónak, illetve típusnak lehet nagyobb esélye...
Az EC-645 + Cougar verzió nekem nagyon jónak tűnik, megfelelő fegyverzettel és felszereléssel nagyjából le is fedné a feladatrendszereket...
A könnyű helikopterek sokkal érzékenyebbek a kormánymozdulatokra, különösen amelyekben nincs robotpilóta. A Mi-8/17 után a BO-105-össel igencsak meg kellett küzdeni az érzékenysége miatt...
Gondolhat bárki bármit: a 24-est szerintem még nem feltétlenül kell végleg leírni. Ha jól tudom a bolgárok most állítják újra hadrendbe a típust és a két P-sünk is sok-sok évig tetszhalottállapotban volt. Néhány milliárd forintból 5-10 évre meg lehetne oldani a típus üzemeltetését, így a tüzérekhez és a harckocsizókhoz hasonlóan legalább meg lehetne tartani a tapasztalatot. Ráadásul jövőre választások...

Gaudi 2013.12.06. 11:57:25

@piratvitorla: Igen, az EC-k teljesen megfelelnének. De félek, most sem az fog dönteni, hogy mi a leginkább megfelelő.

zord 2013.12.06. 14:09:53

Most olyan fogok mondani, amit nem szabadna: szerintem olyan mélyre süllyesztették a hazai katonai forgószárnyas repülést, hogy a szóba jöhető típusok közötti különbségek ebből a perspektívából elenyészőek. Igazán szar, alkalmatlan típus/család/gyártó nincs, akitől félni kellene.

Zord

Open Skies 2013.12.06. 21:47:04

Az előzőt a "Air Power News 14"-be akartam írni.

piratvitorla 2013.12.07. 06:59:20

@Open Skies:
- Érdekes, ráadásul most fogják további - ha jól emlékszem - 20 évre elkötelezni magukat az AB-212 (UH-1N) mellett...
- Jól látszik a felsorolásból, hogy mi minden kell még manapság, tehát ez a "sima fapados" gépeket általában komoly csomagokkal kell kipótolni...

Open Skies 2013.12.07. 14:33:32

"az Aeromagazin rendkívüli, „helikoptertenderes” különszámában "

@Zord: Mikor jelenik meg?

2013.12.09. 14:10:15

Irak ilyen fegyverzettel rendelte meg az EC 635T2-est.
Eurocopter and South Africa’s Advanced Technologies & Engineering (ATE) have finished the first set external link of EC635 Stand Alone Weapon System (SAWS) flight tests, with the Nexter NC-621 20mm cannon pod and FN Herstal HMP-400 12.7mm gun pod. The initial EC635 SAWS configuration for International Customers will also feature Denel’s Ingwe Anti-Tank Missile. SAWS is designed as a package for use on a variety of helicopters, including light scout machines.
Az Ingwe rakéta elsőre TOW-2-höz hasonlít, de lézers vezérésű.
iraqimilitary.org/forums/viewtopic.php?t=223

Open Skies 2013.12.09. 18:19:06

Gondolom nálunk szóba sem kerül majd a fegyverzet és a gép együttes beszerzése. Örüljünk hogy lesz gép, a fegyverzet meg majd ahogy szoktuk...

piratvitorla 2013.12.09. 18:48:14

@Open Skies:
Nem is a fegyverzet a agyobb gond, hanem a pluszban szükséges egyéb cuccok (pl. FLIR), mivel ezek beépítése utólagos munkát igényelne...

Open Skies 2013.12.09. 19:50:07

@piratvitorla: Ha jól emlékszem az volt az elképzelés az AW139-eseknél, hogy az előkészítés minden gépen meg lesz, de az eszközök csak 4 géphez állnak majd rendelkezésre.

piratvitorla 2013.12.09. 20:26:04

@Open Skies:
Az AW-139 esetében nem tudom.
Az UH-1-nél volt olyan infó, hogy a 30 géphez 10 készlet...

Open Skies 2013.12.09. 20:34:02

Lehet hogy kapunk egy ilyen ajánlatot is az UH-1 helyett?

US Army Plans To Scrap Kiowa Helo Fleet

http://www.defensenews.com/article/20131208/DEFREG02/312080003/US-Army-Plans-Scrap-Kiowa-Helo-Fleet?odyssey=nav|head

fakirbakir 2013.12.09. 23:10:21

MO-nak az NH90 es tipust kellene beszereznie.

en.wikipedia.org/wiki/NHI_NH90

Open Skies 2013.12.09. 23:27:48

@fakirbakir: És ezt milyen szakmai érvekkel tudod alátámasztani?

fakirbakir 2013.12.09. 23:43:53

@Open Skies: Multifunkcionalis helicopter, csak sajnos nem a magyar penztarcanak. Nem kell nagy szakertonek lenni, hiszen majdnem az osszes nyugat europai allam ezt a gepet rendszeresiti.

Peldaul:

TTH version

"The primary role of the TTH version is the transport of 20 troops or more than 2,500 kg of cargo, heliborne operations and search & rescue. It can quickly be adapted to MEDEVAC/CASEVAC missions by fitting up to 12 stretchers or cargo delivery capability. Additional roles include medical evacuation (12 stretchers), special operations, electronic warfare, airborne command post, parachuting, VIP transport and flight training."

piratvitorla 2013.12.10. 12:39:51

@fakirbakir:

Az NH-90 nagyon jó helikopter, mára a problémák nagy része meg is szűnt.
Viszont nem nekünk való gép:

- A magyar igényekhez képest túl sokat tud.
- Mint minden modern haditechnikai eszköz üzemeltetéséhez, ehhez is folyamatos és normális logisztika kell...
- Összességében olyan normális feltételekre van szükség (pl. fedett tárolás, szimulátor beszerzése vagy máshol történő igénybevétele stb.)

fakirbakir 2013.12.10. 13:06:50

@piratvitorla: Sajnos mar evek ota azt gondolom hogy a vezetoseg analfabetak es amatorok gyulekezete a hadseregnel es a honvedelmi miniszteriumnal.

Ugy latom nem igazan penzkerdes a helikopterbeszerzes. Az evtizedes huzavona a beszerzeseket illetoen es a legiero mai allapota biztos nem csak a penzhianynak koszonheto.

piratvitorla 2013.12.10. 13:30:04

@fakirbakir:
Ha igazán lett volna akarat, például az orosz államadósságból is vehettünk volna gépeket, ahogy a csehek és a horvátok is. Ehelyett az összeg töredékét megkaptuk kápéban...
Láthatjuk mi mindenre van pénz... Focira, propagandára, milliós-tízmilliós jutalmakra, külföld támogatására, üresen álló lakóparkra stb...

Zordabb 2013.12.10. 15:19:25

@piratvitorla:

de a focistadionok epitesebol a sogor, koma, jobarat, apos, jol meg tudja szedni magat, mig a gepbeszerzes szintiszta penzkidobas

persze ehhez mi nem erthetunk....

Zordabb 2013.12.10. 15:21:22

@fakirbakir:

az MH nincs donteshozo helyzetben, a HM-ben meg modmondjak fentol, hogy mit kell csinalni

elhatarozas kellene es penz lenne mindenre

szintiszta dilettantizmus es hazaarulas

sajnos ez az egesz kormanyra jellemzo

zord 2013.12.10. 16:30:54

AZ NH90-es overkill ide árban, bár, ha a Gripent nézzük, akkor egyáltalán nem tűnne kirívónak. Ha Magyarország rákölt évente ~20-30 milliárd HUF-ot a vadászgépeire, akkor mennyit ér meg a helikopterflotta, ami közvetlenebbül szolgálja az országot? Azt kellene ezeknek a súlyos bunkóknak tudomásul venniük, hogy fenn is kell tartani a dolgokat. Amíg ez nem kerül a helyére, addig hozhatnak ide bármit, akkor se lesz rendben.

Ja igen. A hadi- és repülőtechnika beszerzése, fenntartása nem olcsó. Jó napot kívánok!

Zord

piratvitorla 2013.12.10. 19:22:24

@zord:
És akár tetszik egyeseknek akár nem, a helikopterek a leguniverzálisabb képességcsomagot jelentik, hiszen teljesen nélkülözhetetlenek a civileknek, a szárazföldieknek és a vadászoknak (SAR) is...
Ennek ellenére utóbbi kettő mind irigyel minden fillért a forgószárnyasoktól...

piratvitorla 2013.12.10. 19:23:49

@zord:
"A hadi- és repülőtechnika beszerzése, fenntartása nem olcsó."

Még mindig olcsóbb, pl. mintha elvinne X darab falut az árvíz vagy civil kézbe adni a SAR-t...

Open Skies 2013.12.10. 19:46:12

Idén milyen nem gyakorló SAR feladatokat teljesítettek a készültséget adó helikopterek? Az árvízi tevékenységen kívül.

piratvitorla 2013.12.10. 20:23:06

@Open Skies:

- A kutató-mentő személyzetek az év minden napján biztosították a folyamatos SAR lefedettséget. Ez a lényege az egésznek, akár van riasztás, akár nem...
- A szolgálat biztosítása egyébként igen komoly bevételt jelent az országnak. Nem véletlen, hogy sok nemzet ezt a feladatot átadta civil cégeknek, akiknek még profitjuk is van belőle...
- A Gripenek riasztásaitól eltérően K-M riasztások gyakran nem jelennek meg a hírekben...
- Nem minden éles riasztás jár felszállással...

Ejnye... 2013.12.10. 20:35:12

@Open Skies:

Az árvízi pakolás nem SAR tevékenység volt...

Ha a vadász repül, 20 perces készenlétben van a SAR, annak meg inkább örülj, hogy emiatt egyszer sem kellett élesben felszállni...

Open Skies 2013.12.10. 21:35:59

@Ejnye...: Mi tartozik bele a SAR tevékenységbe?

Én arra gondoltam amikor embereket mentettek/emeltek ki, de ilyen idén tényleg nem volt.

Open Skies 2013.12.10. 21:43:48

@piratvitorla: Akkor úgy kérdezem hogy hány felszállással és/vagy tényleges mentéssel járó feladatuk volt idén? Vagy ez is titkos információnak számít? Mert úgy válaszoltok ahogy Hende szokott a riporterek kérdéseire.

piratvitorla 2013.12.11. 06:53:20

@Open Skies:

" Mi tartozik bele a SAR tevékenységbe?"

Mint ahogy a Search And Rescue megnevezés mutatja KUTATÁS és mentés. Leginkább eltűnt légi, földi és vízi járművek, személyek stb. felkutatása és LEHETŐSÉG SZERINT mentése. Tehát a hangsúly a kutatáson van, ráadásul pl. felhőben lehet kutatni pl. egy katapultált hajózó után rádiójelek segítségével, de menteni nem...
Általában SAR szervezet hajtja végre, külöün szolgálatból, speciális felszereléssel és különleges kiképzésű, kibővített személyzettel.
Elméletileg "sima" géppel, személyzettel is végezhető ilyen jellegű csökkentett tevékenység (például ha azt nézzük többé-kevésbé ilyen volt a nemrégiben történt afganisztáni eset).

"Mert úgy válaszoltok ahogy Hende szokott a riporterek kérdéseire."

Benti embertől ne várj mást.
Pl. egy banki alkalmazott se fogja elmondani neked a cég belső infóit...

Zordabb 2013.12.11. 08:51:53

@Open Skies:

igazabol az a jo, ha nulla felszallasuk van, mert akkor nem volt ok a riasztasra

szvsz ez egyaltalan nem titkos informacio

az megint mas kerdes, hogy a QRA riasztasanal is riasztva vannak, a riasztasuknak harom fokozata van, inkabb nem reszleteznem

www.kormany.hu/download/5/03/50000/l%C3%A9gi%20kutat%C3%B3_ment%C5%91%20rendelettervezet.pdf

piratvitorla 2013.12.11. 09:59:28

@Zordabb:

"szvsz ez egyaltalan nem titkos informacio"

azt eldönti az ügyész, meg a bíró :) + :(

zord 2013.12.11. 10:22:55

@piratvitorla: @Open Skies:

Egy kellemes és persze szigorúan önkéntes látogatás a Fő utcában :-)))))))))

Zord

piratvitorla 2013.12.11. 11:01:05

Én azokat az anyagokat, amikben egyetlen mondat is szerepel a "cégről", minimum három szinten nézetem át. Bármi módosítást "javasolnak" azt meg is teszem... A végén pedig megvan az "engedélyező" email is biztos ami biztos...

Ugyanezt az eljárást követtem az Afganisztánban készített anyagok esetében is, hiába nem a mieinkről szól... Azokat még átnézték a helyi sajtósok + a helyi alegység parancsnokok + az adott nemzet "HM"-e...

Egyébként hogy mi mehet át a rendszeren és mi nem az elég tág és változatos...

Zordabb 2013.12.11. 11:29:09

@zord:

nem hinnem hogy az az informacio, hogy hanyszor rendeltek el keszenletet es hany darab felszallas volt ilyen sulyos dolog volna, foleg hogy a HM szereti magat fenyezni egy-egy eles QRA riasztas utan

a hos Gripen pilotainknak sikerult elfognia, egyebkent repulesi terv szerint repulo "ellenseges" utasszallitot, persze joggal, hiszen nem radioztak altalaban

ismerve a nyugati pilotak mentalitasat, arra a 10 percre minek frekvenciat valtani, meg bejelentkezni...

piratvitorla 2013.12.11. 12:50:48

@Zordabb:
"ismerve a nyugati pilotak mentalitasat"

Ja, keleten meg elég nagy divat lajstrom jel nélküli vagy hamis lajstromjellel ellátott gépekkel felszállni, gyakran részegen...

zord 2013.12.11. 13:13:27

@Zordabb:

Sohasem az a lényeg, hogy mi a valóság, hanem az, hogy mi a bürokratikus-jogi realitás. Ha a Po-2-es manuál 2013 minősített lenne, akkor az itteni tárgyalásáért ugyanúgy csővégre kaphatna jóindulatú feljelentés nyomán xyz katonai ügyész, mint ha a Tie-vadász paramétereit hoznád nyilvánosságra.

Zord

szórád tamás 2013.12.11. 13:45:51

Hozzászólnék a témához, hátha van benne egy-két érdekesség.
airbase.blog.hu/2012/11/02/mentesre_keszen

Zordabb 2013.12.11. 14:50:48

@zord:

a Tie fighter miatt max a Sotet nagyur jelenthet fel :)

Open Skies 2013.12.11. 19:28:45

@zord: Jól ismered már ott a járást? :)

Zordabb 2013.12.12. 08:38:29

sajnos mint mindenben, itt is a kis magyar valosag mukodik

Amig toljak a szekeret nem kell lovat venni. Persze amint valami nem mukodik rendesen egybol az alsobb szinteken elkezdik keresni a felelosoket. Senki sem vizsgalja meg a problemakat rendszer szinten, mert kiderulne, hogy elvalult technkikat uzemeltetnek arra mar teljesen alkalmatlan eszkozokkel es csak azert mukodott az egesz, mert a vegeken dolgozok osszetartottak.

Zordabb 2013.12.12. 08:40:29

@piratvitorla:

en komoly legitarsasagok nagygepes pilotairol beszelek. Ott a keleti pilotak sokkal fegyelmezettebbek. Foleg igaz ez azsiai es kozel-keleti legitarsasagokra.

Open Skies 2013.12.12. 18:57:30

@Zord: ki készítette azokat a fotókat, amelyeken te is rajta vagy?

Batkaa 2013.12.13. 11:12:40

@fakirbakir: ez mind ismert, a kérdés úgy is föltehető, hogyan indokolnál meg Magyarországon, magyar viszonyokra alkalmazva, mondjuk egy AS532-höz képest fönnálló jelentős árkülönbséget...

zord 2013.12.13. 13:41:44

@Batkaa:

Ez Magyarország. Itt érdemben soha nem kellett indokolni semmit.

Ezzel együtt az EC (és persze az AW, ami ebben partner) se nyomja az NH90-est. Sőt, ők maguk is tudják, hogy külön kategória. Van egy kategória-chartom az egyik cégtől, amiben a típus a "special"-ok között szerepel.

Zord

Batkaa 2013.12.13. 20:29:19

@zord: tény, de ebből kellene tán' kitörni... valahogy, én sem tudom, hogyan.

zord 2014.01.08. 18:31:55

És bekövetkezett, amitől féltem. Mától hivatalos az Eurocopter rebranding Airbus Helicopters-re:

"Welcome on board: Airbus Helicopters takes off!
Marignane, 8. January 2014 – The rebranding of Eurocopter as Airbus Helicopters, effective today, marks a new era in the history of the company, which joins Airbus and Airbus Defence & Space within the new Airbus Group – the global leader in aerospace, defense and related services.
Airbus Helicopters will benefit from and enrich the Airbus brand as it develops, manufactures, markets and supports a diversified and highly capable rotorcraft product line.
“This rebranding works hand in hand with our ongoing transformation, which is now bolstered by the Airbus brand’s strong foundation in innovation, quality and industrial excellence,” said Guillaume Faury, President of Airbus Helicopters. “Both of these together will serve our ambition of setting the industry standard in terms of safety, mission capability and performance for our operators around the world.”
The naming and designations of Airbus Helicopters’ products remain at present unchanged in the new branding, while the company’s primary website has migrated to a new identity: www.airbushelicopters.com. Airbus Helicopter team members will remain reachable via their current e-mail coordinates, with the migration to an airbus.com root address occurring this summer."

Zord

Open Skies 2014.01.08. 19:27:32

Ez miert baj nekunk? Nem mindegy hogy hivjak?

zord 2014.01.08. 20:45:03

Végülis mindegy. De szerintem gigászi hülyeség. Az Eurocopter egy jól bejáratott márka. Európai és helikopter. Mi a f. köze van az Airbus szónak a forgószárnyúakhoz?
Sajnos ebből is látszik, hogy ebben az iparágban is egyre kevesebb beleszólása van a szakmabélieknek az ilyen döntésekbe. El nem tudom képzelni, hogy bárminemű öntudattal rendelkező repülőszakember kiötlene, vagy támogatna ilyen névváltoztatást. Brrrr.

Nem számít, de ilyenkor mégis mélyen fel vagyok háborodva, mert azt mutatja, hogy milyen elhibázott a gondolkodás fent.

Zord

Batkaa 2014.01.10. 01:29:54

Valami yuppieköcsög megint kiélhette magát.

Open Skies 2014.01.16. 21:37:42

www.aviationnews.eu/2014/01/15/spanish-ministry-of-defense-becomes-the-worlds-leading-operator-of-the-airbus-helicopters-ec135-helicopter-for-military-use/

Nem megy ki valaki a spanyolokhoz körülnézni és írni egy cikket ami bemutatja az EC-135 katonai változatait és mindennapjait?

Egy hasonló írás kellene az EC-135-ről is:
jets.hu/news?id=255

Az érdekelne hogy amit az AW139-nél hibaként említenek, azt az EC-135 tudja-e.

Pl.a fúvócsövek forró gázait hűtik-e, hogyan javították a civil változathoz viszonyítva a harci sérülésállóságot, a tartályoknak van-e semleges gáz vagy egyéb robbanásgátló rendszere, a létfontosságú részegységek van-e páncélozása stb.

zord 2014.04.18. 22:13:58

"Az új EC145 T2 megkapta a légialkalmassági bizonyítványt

Donauwörth, Németország, 2014. április 18. - Az Airbus Helicopters bevált EC145-ös forgószárnyas családjának legújabb tagja, az EC145 T2 megkapta a légialkalmassági engedélyt, ami megnyitja az utat a harmadik negyedévben kezdődő átadások előtt.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség, az EASA légialkalmassági bizonyítványa kiterjed a széleskörű képességek teljes spektrumára, beleértve az egypilótás és a műszer szerinti repülést (IFR), az egyhajtóműves üzemeltetést (Cat A/VTOL), valamint az éjjellátó készülékek használatát.

„Az EC145 T2 új irányokat nyit meg saját kategóriájában,” – nyilatkozta az Airbus Helicopters elnöke, Guillaume Faury. „Az új modell harcászati képessége nemcsak a vevők elvárásainak felel meg, hanem meg is haladja azokat. Vevőink versenytárs nélküli előnyöket élvezhetnek a gépváz, a teljesítmény és felszereltség tekintetében. Mindezt erősíti a Helionix digitális avionika által nyújtott legmagasabb szintű repülési biztonság is."

Jelenleg közel húsz EC145 T2 áll összeszerelés alatt, ami szilárd alapja a kezdeti átadásoknak és a gyártási mennyiség későbbi felfuttatásának. Mostanáig az Airbus Helicopters több mint száz fix megrendelést és opciós lekötést jegyzett a típusra, beleértve 15 EC645 T2 katonai változatot a német hadseregnek.

A négy tonnás kategóriában szereplő EC145-ös T2-es változata a fejlesztések során a korábbiakhoz képest új Arriel 2E hajtóműveket és a társaság emblematikus Fenestron zárt farokrotorját kapta, továbbfejlesztett fő- és farokrotor-reduktorral, valamint pilótafülkével, amely az Airbus Helicopters innovatív Helionix digitális avionikáját használja, négycsatornás robotpilótával.

Az új, kettőzött FADEC-vezérlésű hajtóművek, a feljavított reduktorral kombinálva példa nélküli teljesítményt garantálnak egy hajtómű kiesése (OEI) esetén lebegéskor is, aminek hatalmas a jelentősége az életmentő bevetések során, és általában a repülésbiztonságot tekintve.

A Fenestron-technológia átvétele az EC145 T2-esre a farokrotor működése szempontjából fokozott biztonságot jelent mind repülés, mind földi műveletek közben. Javítja a forgatónyomaték kiegyenlítésének hatékonyságát, csökkenti az egyenes repülés közben a teljesítmény-igényt, csökkenti a zajt és a vibrációt. Az EC145 T2 esetében a Fenestron új digitális reduktor-rendszere csökkenti a karbantartási költségeket és megkettőzött farokrotor-vezérlést biztosít dupla hidraulika-rendszerrel. Mindezt pedig egy új, törésálló kompozit faroktartóban helyezték el.

Az EC145 T2-es betervezett moduláris rendszerével, nagy és akadálymentes kilátást lehetővé tevő kabinjával, lapos padlójával minden felhasználási területen biztosítja a típus rugalmasságát. Emellett sokféle kiegészítő felszerelés segíti a gép használatát a légiszállítási, vállalati és mentési műveletek során. Ezeket a funkciókat hamarosan követi a rendőrségi és a tengeri platformokat kiszolgáló konfiguráció is.

A műveleti képesség magas szintjét és a rugalmasságot a Helionix avionika biztosítja, amely egyben a stabilitásvédelmi repülésvezérlés révén nyújt magas színvonalú repülésbiztonságot és segítséget a pilótának, valamint javítja a helyzetfelismerő képességet. A Helionix avionika a legmagasabb nemzetközi avionikai normáknak megfelelően integrálja a legmodernebb figyelmeztető és működést felügyelő rendszereket."

Zord