Csütörtökön Pardubicében bemutatták azt a csatoló eszközt, ami lehetővé teszi a közös felelősségi területen tevékenykedő szövetséges (a jelen esetben cseh és lengyel) légvédelmi csoportosítások számára a légihelyzet-információk közvetlen (értsd: horizontális) cseréjét. Az interfészt a cseh Retia cég fejlesztette ki, a német-amerikai kezdeményezésű Kis Magasságú Légihelyzetkép Interfész (Low Level Air Picture Interface - LLAPI, ejtsd egyszerűen lapi-nak) program követelményeinek megfelelően. A fejlesztés eredményét a Master Harmony műveleti verifikációs gyakorlat keretében igazolták szeptember 16-27 között a Cseh Haderő repülőkiképzésének otthont adó pardubicei légibázison. Cseh részről a strakonicei 25. Légvédelmi Rakétadandár és a Retia emberei, lengyel részről pedig a szárazföldi erők három légvédelmi ezrede közül az egyik, a czerwienski 4., illetve a Bumar Electronics emberei vettek részt a rendezvényen.
...és igen, ahogy azt sejthettétek, az LLAPI megfigyelő státuszú tagjaként Magyarország nem vett részt a gyakorlaton, de még a csütörtöki VIP-napra sem tudott jelenlétet biztosítani. Nem baj, a LégierőBlog ott volt, így virtuálisan láthatja az is, akinek normális körülmények között kellett volna, élőben! Persze nem őket hibáztatom, hanem azokat, akik nem teszik lehetővé, hogy ilyen alkalmakkor ott legyen az, akinek magyarként lennie kell. Nekik annyit üzennék, hogy Visegrád, Közép-Európa nem szándéknyilatkozatokból, hanem tettekből épül, Fiúk!
A cseh RACCOS vezetési rendszer (baloldalt) és a lengyel REGA-5-ös járműve, a kettő között látható a csatoló interfész kábel.
A LLAPI kábel, Retia gyári nevén a Common Digital Communication Interface. Több esetben, több különböző vezetési rendszer között bizonyította már funkcionalitását, például a finn haderő az egyik alkalmazója.
...és egy áttekintő séma, hogy nagyjából értsük is, miről van szó.
A LLAPI program struktúrája és részesei.
A csehek információforrása, a még rendszeresítés előtt álló ReVISOR kis hatótávolságú 2D lokátor (szintén a Retia terméke) két példánya. Előtérben a prototípus, háttérben a szériagyártásra tervezett változat, mindkettő utánfutón, de az utóbbi már emelhető antennával. Az alkalmazott antennatechnológia alacsony fejlesztési kockázatú, a hajózási navigációs radaroknál alkalmazott, párhuzamos táplálású, vízszintesen egymás mellett elhelyezett sugárzókból épül fel, mely két fok széles nyalábot eredményez.
Bevallom, ebből az antennából nem néztem volna ki (igaz, nem is olvastam róla korábban...) de hogy a ReVISOR oldalszirmainak szintje mennyire alacsony, arra ez a kép a bizonyság. A Retia által a pardubicei reptéren használt, hullámlemez "homlokzattal" ellátott egykori betonfedezékektől alig néhány méterre gond nélkül dolgoztak a lokátorok.
A lándzsa cseh hegye, azaz aminek a hatékony és biztonságos működéséért a szenzorok és a vezetési rendszerelemek dolgoznak: a strakonicei 252. Légvédelmi Rakétaosztály RBS-70 tűzalegysége a pardubicei rádiótechnikai század területén megrendezett bemutatón. A háttérben egy RL4-AS lokátor, a nemzeti katonai légtérellenőrzés egyik információforrása.
A lándzsa lengyel hegye: a korszerűsített Osza-AK-P1 komplexum 9A33BM2-P1 harcjárműve, menet közben.
A pardubice repülőtéren, a LOM Praha s.p. által működtetett katonai repülőiskola (CLV) gépei, például a Z-142C-k szokásos repüléseikkel jelentős célsűrűségről gondoskodtak a Master Harmony résztvevői számára.
Zord