Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Cseh-lengyel légvédelem: csatolva

2013.09.28. 11:09 | zord | 3 komment

Csütörtökön Pardubicében bemutatták azt a csatoló eszközt, ami lehetővé teszi a közös felelősségi területen tevékenykedő szövetséges (a jelen esetben cseh és lengyel) légvédelmi csoportosítások számára a légihelyzet-információk közvetlen (értsd: horizontális) cseréjét. Az interfészt a cseh Retia cég fejlesztette ki, a német-amerikai kezdeményezésű Kis Magasságú Légihelyzetkép Interfész (Low Level Air Picture Interface - LLAPI, ejtsd egyszerűen lapi-nak) program követelményeinek megfelelően. A fejlesztés eredményét a Master Harmony műveleti verifikációs gyakorlat keretében igazolták szeptember 16-27 között a Cseh Haderő repülőkiképzésének otthont adó pardubicei légibázison. Cseh részről a strakonicei 25. Légvédelmi Rakétadandár és a Retia emberei, lengyel részről pedig a szárazföldi erők három légvédelmi ezrede közül az egyik, a czerwienski 4., illetve a Bumar Electronics emberei vettek részt a rendezvényen. 

...és igen, ahogy azt sejthettétek, az LLAPI megfigyelő státuszú tagjaként Magyarország nem vett részt a gyakorlaton, de még a csütörtöki VIP-napra sem tudott jelenlétet biztosítani. Nem baj, a LégierőBlog ott volt, így virtuálisan láthatja az is, akinek normális körülmények között kellett volna, élőben! Persze nem őket hibáztatom, hanem azokat, akik nem teszik lehetővé, hogy ilyen alkalmakkor ott legyen az, akinek magyarként lennie kell. Nekik annyit üzennék, hogy Visegrád, Közép-Európa nem szándéknyilatkozatokból, hanem tettekből épül, Fiúk!

130926_Pardubice_LLAPI_interf_3.jpg

A cseh RACCOS vezetési rendszer (baloldalt) és a lengyel REGA-5-ös járműve, a kettő között látható a csatoló interfész kábel.

130926_Pardubice_LLAPI_interf_2.jpg

A LLAPI kábel, Retia gyári nevén a Common Digital Communication Interface. Több esetben, több különböző vezetési rendszer között bizonyította már funkcionalitását, például a finn haderő az egyik alkalmazója.

 

130926_Pardubice_LLAPI_interf_8.jpg

...és egy áttekintő séma, hogy nagyjából értsük is, miről van szó.

130926_Pardubice_LLAPI_interf_7.jpg

A LLAPI program struktúrája és részesei.

130926_Pardubice_LLAPI_interf_4.jpg

A csehek információforrása, a még rendszeresítés előtt álló ReVISOR kis hatótávolságú 2D lokátor (szintén a Retia terméke) két példánya. Előtérben a prototípus, háttérben a szériagyártásra tervezett változat, mindkettő utánfutón, de az utóbbi már emelhető antennával. Az alkalmazott antennatechnológia alacsony fejlesztési kockázatú, a hajózási navigációs radaroknál alkalmazott, párhuzamos táplálású, vízszintesen egymás mellett elhelyezett sugárzókból épül fel, mely két fok széles nyalábot eredményez.

130926_Pardubice_LLAPI_interf_9.jpg

Bevallom, ebből az antennából nem néztem volna ki (igaz, nem is olvastam róla korábban...) de hogy a ReVISOR oldalszirmainak szintje mennyire alacsony, arra ez a kép a bizonyság. A Retia által a pardubicei reptéren használt, hullámlemez "homlokzattal" ellátott egykori betonfedezékektől alig néhány méterre gond nélkül dolgoztak a lokátorok.

130926_Pardubice_LLAPI_interf_1.jpg

A lándzsa cseh hegye, azaz aminek a hatékony és biztonságos működéséért a szenzorok és a vezetési rendszerelemek dolgoznak: a strakonicei 252. Légvédelmi Rakétaosztály RBS-70 tűzalegysége a pardubicei rádiótechnikai század területén megrendezett bemutatón.  A háttérben egy RL4-AS lokátor, a nemzeti katonai légtérellenőrzés egyik információforrása.

130926_Pardubice_LLAPI_interf_5.jpg

A lándzsa lengyel hegye: a korszerűsített Osza-AK-P1 komplexum 9A33BM2-P1 harcjárműve, menet közben.

130926_Pardubice_LLAPI_interf_6.jpg  

A pardubice repülőtéren, a LOM Praha s.p. által működtetett katonai repülőiskola (CLV) gépei, például a Z-142C-k szokásos repüléseikkel jelentős célsűrűségről gondoskodtak a Master Harmony résztvevői számára.

Zord

Címkék: lengyel cseh légvédelem Pardubice RBS 70 LLAPI Retia ReVISOR Osza

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr525537834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hpasp 2013.09.29. 18:48:42

Osza-AK-P1 komplexum 9A33BM2-P1 harcjárműve???
:-O

Nem inkább Osza-AKM-P1 komplexum 9A33BM3-P1 harcjárműve?

zord 2013.09.29. 20:33:25

@Hpasp:

Helyszíni infó! És stimmel is, mivel korszerűsítés volt AK-ból és AKM-ből is.

Zord

zord 2014.01.08. 21:03:32

Jó kis téli orosz Osza-lövészet:

www.youtube.com/watch?v=OZj7JkjSTg4

Zord
süti beállítások módosítása