Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

május 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (84) éleslövészet (20) f 16 (20) gripen (76) Gripen (66) Győr (16) H145M (30) Hajmáskér (30) helikopter (45) hírek (33) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (59) kecskemét (45) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (29) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (50)

HTML

Észak-olasz látnivalók

2013.02.16. 23:59 | zord | 17 komment

A LégierőBlogger az elmúlt héten Észak-Olaszországban Trentino-Alto Adige régióban időzött, s ha már így tett, igyekezett az érdeklődési körének megfelelő módon is nyitva tartani a szemét. Ezek közül a legfontosabb, hogy sikerült munka közben is meglesni a honvédségi beszerzésre kínált AW139-est, egy a típusnak valóban fekvő feladatkörben, a magashegyi síterepi mentőhelikopterében. Bár ennek idehaza sok hasznát nem vesszük, a szükséges teljesítményfelesleg részben konvertálható lenne manőverezőképességbe, hasznos terhelésbe, illetve berendezéskonfigurációba (védelem, radar, FLIR, EW, stb.) a Magyarországon jellemző alacsonyabb repülési magasságokon is.

130214_Trento_AW139.jpg

A Nucleo Elicotteri della provincia autonoma di Trento I-TNDD lajstromú mentőhelikoptere készültségben testvére, a TNCC mellett a trentói repülőtér előterén.


130213_Bellamnote_AW139.jpg

A két trentói AW139-es egyike síbalesetet szenvedett "alanyt" szállít Val di Fiemme egyik síterepe, Bellamonte felett.

130214_Cavalese.jpg

Lejjebb, nyugat felé a Val di Fiemmében fekszik Cavalese, ahol 1998 február 3-án 1413-kor a VMAQ-2 Prowlerje levágta az akkori (sárga) kabinos felvonót, 19 síelő és egy liftkezelő halálát okozva. Az újjáépített lift vonalvezetése sokkal közelebb visz a sziklákhoz, mint korábban: az alsó állomás előtt huzamosabb ideig vízszintesen halad, miután megtörik a kép bal alsó sarkában lévő pilonoknál. Mondjuk katonai alacsonyrepülést se terveznek ebben a völgyben azóta. Máshol (pl. Garda-tó) is csak ritkán tűnik fel egy-egy nagysebességű (olasz) gép a hegygerincek szintje alatt.

130214_Trento_F-104.jpg

Ez az F-104S G az 51. 3. ezred színeiben (Istrana) (Verona-Villafranca) hívja fel az autós utazó figyelmét a trentói repülőtérre, illetve az ott lévő gyönyörű Caproni múzeumra. A gép farkán Carlo Emanuele Buscaglia legendás SM.79-es torpedóvető-pilóta vezetékneve, aki az átállás után 1944-ben egy Baltimore katasztrófájában vesztette életét Nápolyban.

130214_Trento_glide_bomb.jpg

Sok egyéb mellett a trentói Caproni múzeum egyik kincse, egy ismeretlen kétfedeles szárnyasbomba a háború idejéből. Az intézményben nem tudtak felvilágosítással szolgálni a típusáról. ???

130215_Tuono_Hercules_1.jpg

Bár télen nincs nyitva, a legmagasabban, közel 1600 méteren épített olasz Nike Hercules TÁS, a folgariai síterepen fekvő Base Tuono múzeuma ilyenkor is lenyűgöző látvány, megéri körbejárni a fél méteres hóban. Különösen azért, mert aktív korában, a hidegháború idején évente jó pár hónapon át ilyen körülmények között kellett fenntartani itt a harckészültségi szolgálatot, ami embert próbáló feladat lehetett.

Zord

Címkék: AW139 Trento Nike Hercules Base Tuono Museo Caproni Cavalese Val di Fiemme

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr1005091420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.02.19. 18:52:16

A Nike Hercules kapcsán azt hiszem érdemes megjegyezni, hogy a NATO-ban ezek a rakéták nukleáris robbanótöltettel is felszerelhetőek voltak. De nemcsak a US-hez tartozók, hanem a tagállamoknak is kiadták volna háború esetén Olaszországban legalább három bázison tároltak különböző tölteteket.
A repülőgép és a hegyek. Volt rá precedens, hopgy sziklát másztam és elment mellettem és alig nagyobb magasságban egy Tornado. Azt hiszem olasz volt, pedig fro-ban voltunk. Szép látvány, de azért megijedtem. Nem veszélytelen az ilyen mulatság.

zord 2013.02.19. 20:15:23

@Z69:

Az olaszoknál nagyon szigorú lett az élet. A civil kisgépekre is ilyen szabályok vonatkoznak ezeken a turistáktól hemzsegő helyeken. Pár éve unokatesómmal befizettünk egy dolomiti kanyarra Trentóból indulva, és lementünk Riváig, de csak megnyaltuk a tavat, be nem mehettünk fölé. És tényleg, ha kisgépet látok ott mindig a szárazföld (azaz a perti hegyek) felett van.

Zord

Liverbird 2013.02.20. 00:28:16

Bocsika, egy ici-pici kötözködés a részemről, de úgyis szeretsz pontos lenni. :) A Starfighter szerintem G, nem S. Utóbbi kapott két pótverzésíkot a középvonali mellé-mögé, a megkülönböztethetőség végett :)

Liverbird 2013.02.20. 07:37:23

@Liverbird: Jajj, este fáradtan lefelejtettem, 51. helyett 3. ezred (Verona - Villafranca).

zord 2013.02.20. 08:41:37

@Liverbird:

Ok. G.

Megkevertek a macsák. De most utána néztem. Az 51. ezred jelvényében a macska három egeret fog, a 3. ezred jelvényében pedig négy macska pofája van a pajzson. Namármost, a 3. ezredből a 132. század átkerült az 51. ezredhez Istranába, ennek a jelvénye pedig a földgolyón kecsesen sétáló négy macska. Mivel a fenti, Trentóban kiállított Starfighter még a régi időket tükrözi, így a svancán ott a 3. ezred jelvénye, a szívócsatorna oldalán viszont a ma már 51. ezredhez tartozó 132. század jelvénye...
De a lényeg a lényeg, igazad van, ez a Starfighter bizony 3. Stromo 132. Gruppo és pont.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2013.02.22. 17:30:19

A Nike-ért tényleg kár volt. Gondolom sírt egy picit a szíved.

zord 2013.02.22. 19:17:20

@Ridley44Lev:

Tudtam, hogy zárva van. De most voltam a környéken, ki kellett használni. És a téli hangulat lenyűgöző, arról nem is beszélve, hogy az Adige völgyéből a szerpentinen felmenni és lejönni (közben egy gyönyörű vár) jó kaland volt.
Majd tavasszal-nyáron kimegyünk úgy is egyszer, ha nyitva vannak!

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2013.02.24. 19:38:44

@zord:
Én is tervezem egy ideje, hogy meg kéne nézni, sajna a hó eltakarja azt a látványt a fotón. A neten látni, milyen szép munkát végeztek.

Hpasp 2013.02.27. 15:55:31

@Z69: "A Nike Hercules kapcsán azt hiszem érdemes megjegyezni, hogy a NATO-ban ezek a rakéták nukleáris robbanótöltettel is felszerelhetőek voltak. De nemcsak a US-hez tartozók, hanem a tagállamoknak is kiadták volna háború esetén Olaszországban legalább három bázison tároltak különböző tölteteket. "

Ez ebben a formában nem pontos.

Minden olasz és német Nike Hercules bázison a 3 rakétatároló közül 2db amerikai ellenörzés alatt állt (oda szövetséges tiszt nem léphetett be) és ott 8+2 XS/XL nukleáris töltetű rakétát tároltak. A 3. tárolóban volt pár hagyományos töltetű, illetve gyakorló rakéta.

2013.03.01. 12:49:27

@Hpasp:
Köszi, ez jóval pontosabb info. De most nem egészen értem, hogy az olasz felhasználás lett megkérdőjelezve? Ez lehetséges. De repülőgépek esetében biztos adtak volna át harcászati atombombákat a szövetségeseknek, természetesen csak végítélet esetén. A felügyelet persze kizárólagos. A lényeg, hogy szóba került, milyen sok töltet volt akkoriban felhalmozva az egész kontinensen, többek közt a légvédelmi rakéták számára is.

Hpasp 2013.03.06. 20:38:19

@Z69:

"De most nem egészen értem, hogy az olasz felhasználás lett megkérdőjelezve? Ez lehetséges. A lényeg, hogy szóba került, milyen sok töltet volt akkoriban felhalmozva az egész kontinensen, többek közt a légvédelmi rakéták számára is."

Megvalósult a kettős ellenőrzés.
Amerikai tiszt engedte ki a nukleáris töltetű rakétát a tárolóból, amit Olasz tiszt indított, és vezetett célra.

Legfontosabb különbség a Szovjet gyakorlattal szemben, az hogy az amcsik a hordozóra szerelve tárolták a tölteteket, míg egykori szövetségesünk legalább 20km távolságot tartott a hordozó rakéta, és töltete között.

Az amcsik amúgy aláaknázták a tárolót, hogy behatolás esetén használhatatlanná (és a szétszóródott rádióaktivitás miatt megközelíthetetlenné) tegyék a tölteteket.

Hpasp 2013.03.06. 20:45:19

45° 9.582'N
11° 54.712'E

Itt jól látszik a kettős kerítés őrtornyokkal, és a kutyák telephelyével.

zord 2013.03.07. 12:24:03

"Az amcsik amúgy aláaknázták a tárolót, hogy behatolás esetén használhatatlanná (és a szétszóródott rádióaktivitás miatt megközelíthetetlenné) tegyék a tölteteket."

Korrekt, bár akkoriban más volt a norma...

Zord

2013.03.07. 14:23:45

@Hpasp:
Köszönöm, most már világos az első reagálás is.

Hpasp 2013.03.07. 15:51:27

@zord: Minden Nike rakétán egy négyzet festés jelöli a rászigszalagozandó Claymore helyét.
:)

Amúgy Olaszoknál ez ma is kényes téma, az ottani baloldali/zöld/anarchista mozgalmak volt hogy megrohamozták a Nike lérak bázist, és halálos áldozata is lett az összecsapásnak...

2013.03.08. 11:44:11

Én nemrég olvastam egy nagyon jó anyagot a NATO repülőgépek jelenlegi nukleáris kapacitásáról. Tavaly volt is egy ehhez kapcsolódó gyakorlat, Steadfast Noon néven. Az ellen is voltak titlakozások. KEzdjük elfeledni ezt a témát, pedig mind a mai napig itt vannak Európában a bombák. De még mielőtt ördögnek neveznénk őket emiatt, és kitörne az amerikai ellenes hisztéria, keleten ugyanez van. Csak ma már nincs bent a köztudatban.
süti beállítások módosítása