Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Phantom-incidens Latakiánál (update 1)

2012.06.22. 23:59 | zord | 108 komment

Mivel felmerült, hogy önálló bejegyzése legyen a pénteki latakiai incidensnek, melyben a felek egybehangzó megerősítése szerint a szír légvédelem lelőtt egy török Phantomot, úgy döntöttem, hogy lesz (június 22. éjfélre visszadátumozva). Különös tekintettel arra, hogy a szerencsének köszönhetően van a tarsolyban néhány kép török F-4-esekről.120622_Latakia_Phantom_1.jpg

Egyes források szerint izraeli modernizáción átesett Phantom, azaz Terminator 2020-as volt az áldozat. Itt némi, esetlegesen kapcsolódó szimbológiával kiegészítve látható. Azt persze egy pillanatra se felejtsük el, hogy két hajózóról is szó van, akik nagy valószínűséggel odavesztek.  

Miután szinte bizonyos, hogy RF-4E-ről van szó, mellékelek két képecskét róluk a tavalyi izmiri repülőnapról.120622_Latakia_Phantom_2.jpg

RF-4ETM cockpitrészlet. Jól látható a WSO-nál a modernizált besugárzásjelző indikátora.120622_Latakia_Phantom_3.jpg

Néhány éve már nem kamuflázzsal, hanem ezzel a hullámos szürke festéssel repülnek a török reki Phantomok. Ez az Izmirben látott példány, a 69-7512-es korábban a Luftwaffe gépe volt, 35+65-ös oldalszámmal.120622_Latakia_Phantom_4_Pancir.jpg

És íme, a Pancir-Sz1-es komplexum tornya a FAR (PESA) felderítő és tűzvezető radarokkal, a gépágyúkkal és az 56E6-E rakéták indítókonténereivel. Először egy spekulatívnak tekinthető izraeli forrás dobta föl, hogy ez a rendszer lőtte le a Phantomot, de azóta máshol is megjelent, igaz, nem hivatalosan. A szíriai állítással, hogy tüzérséget használtak, ez összecseng, és az is, hogy nem használtak radart, hiszen a Pancir gépágyúval teljes radarcsendben, optikai követéssel és lézeres távolságméréssel is tud dolgozni. 

Zord 

Címkék: török szír F-4 Phantom Latakia RF-4ETM

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr404607323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2012.06.24. 02:16:35

Hihetetlen világban élünk! Ahogy olvasom a kommentárokat, többek részéről úgy fogalmaznak, hogy szíriai "támadás" történt. Megtámadták az ártatlan légtérsértőt...
Félreértés ne essék, nem tudjuk pontosan, hogy mi történt. De ha bement, márpedig a törökök is beszélnek erről, akkor nincs mese. Egy polgárháborúban álló országban, melyet külső fegyveres intervencióval fenyegetnek, nyalogatja egy nagysebességű cél a határt, és "támadás", ha leszedik?

Zord

emyl 2012.06.24. 08:26:35

@zord: én nemtom arrafelé hogy megy ez, de a kulturáltnak mondott nyugati országokban tudtommal ez úgy megy hogy ha légtérsértés van akkor felküldik a keszit, lecsekkolják hogy mi a stájsz és ha a légtérsértőt nem sikerül a földre kényszeríteni, csak akkor szedi le a légvédelem... Mondjuk ha nagyon alacsonyan repült akkor valóban okozhatott némi meglepetést ahogy feltűnt a radarernyőn pár km-re a parttól - és ez egyúttal megmagyarázza hogy miért tűnt el a törökök radarjairól...) , de a közeledő gépre emelhették volna a készültségi gépe(ke)t feltéve hogy nem az volt az alapállásuk hogy előbb lőnek aztán utána majd megnézik hogy mit szedtek le... Mindezzel nem a törököket akarom védeni hiszen ha légtérsértettek az egyértelműen az ő hibájuk, csak a problémakezelést tartom aggályosnak... Aztán persze simán lehet hogy az utóbbi hónapokban nem ez volt az első légtérsértés a török felderítők részéről és a szírek most úgy döntöttek hogy bekeményítenek - vagy már korábban megtették de most először sikerült kézzelfogható eredményt produkálniuk...

A RIA Novosti cikke idézi a szírek hivatalos közleményét - nemtom mennyire pontos fordítással - akik azt írják hogy csöves légvédelemmel szedték le a partoktól 1 km-re, ugyanakkor azt is írják hogy előbb lelőtték a célt és utána azonosították török f-4-ként... (az külön vicces hogy ehhez a cikkhez egy izraeli f-4-ről készült képet raktak be illusztrációnak :))
ugyanakkor ez mind semmi az oroszország hangjához képest, ahol egy PAK-FA virít.a képen...

emil

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.24. 09:26:10

@emyl:
Valahol azt olvastam, hogy napi szinten ment a török felderítés.

emyl 2012.06.24. 09:44:33

@KGyST: oké, de akkor se szokás előzetes azonosítás nélkül lövöldözni csöves légvédelemmel... vagy csak én vagyok túl ojrópai de sztem nálunk se merült fel komolyan anno a délszláv válság alatt, hogy az esetleges légtérsértő gépeket mindenféle előzetes protokoll nélkül csak úgy leszedegetjük onnan fentről...

zord 2012.06.24. 09:59:41

Igen, szóval itt most nem egy comloss, nyílegyenesen, repterv szerint nagy magasságon repülő utasszállítóról van szó, amit "megnéz" a NATO keszi full békeidőben. Amitől itt, a hadviselés valóságától enyhén szólva elszakadt közép-európaiként hajlamosak vagyunk elájulni, hogy mekkora "haditett".

Amott van egy ország, ahol belháború zajlik, immár nyilvánosan is elismerten külföldi intervencióval, fegyverszállításokkal, valszeg különleges erőkkel (CIA, stb.). Az, hogy az amerikai és NATO felderítők körüldöngik, az már sok hónapja ismert. Nem tudjuk, eddig mi történt, voltak-e elfogási kísérletek, stb. Egyszóval folyamatosan pedzegetik őket, ezért ott fokozott készültség, "minősített helyzet" van. Ilyenkor mások a harcérintkezési szabályok is.
Tegyék fel a kezüket, szét a lábukat?

Én mindenkinek ajánlanám, hogy a saját hazájára fordítsa le az ilyen helyzeteket, és úgy ítéljen. Persze akinek a konzumglobalizált történelem vége utáni "világ" a hazája, az nyilván nem így gondolja :-))))))))))

De nem akarok túlzottan politizálni, maradjunk a szakmánál. Ma még sokan élnek Magyarországon, akik karriereket töltöttek azzal, hogy ilyen, kis magasságú, nagy sebességű célokat hogyan lehet felderíteni és elfogni, max. 70-es évek keleti technológiai szintjén. Nem kevesen álltak a szőnyeg szélén is, sikertelenség miatt.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.24. 10:32:27

@zord:
Hát, nem tudom, a második világháborúban az amerikaiak (akik annyian voltak, mint az oroszok) tévedésből lebombáztak pár svájci várost (mellesleg feltűnően kevés civil áldozattal, egy, a zürichi főpályaudvarra ledobott komplett B-17 bombarakománynak nem volt halottja), és Svájc nem üzent hadat a jenkiknek (bár a háború vége felé, ilyen előzmények után, már lövöldözték az amerikai bombázókat). Ennek a hülye engedetlenségnek meg is lett az eredménye, Svájcot elég ritkán foglalják el, lövik rommá, satöbbi. És elég sokan gondolják, hogy Svájc egy független ország, bár Észak-Korea persze még függetlenebb, nekik még az amcsik sem diktálnak, mint tudjuk.

Persze Szíria más, nekik most mutatniuk kell egy kis erőt, különben teljesen komolytalannak gondolja mindenki az országot, bennem még az is felmerült, hogy a török gép műszaki hiba miatt esett le, a szírek meg "felelősséget vállaltak", csak hogy legyen egy kis respektjük.

zord 2012.06.24. 10:37:55

A legújabb, eszerint volt légtérsértés, de a találat már nemzetközi vizek fölött következett be. Akkor viszont aligha csöves...

www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-18568412

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.24. 10:45:45

Nekem inkább az a feltűnő, hogy a légvédelem olyan készültségben volt, hogy egy hirtelen (?) felbukkanó célt is leszedett.

emyl 2012.06.24. 11:41:52

a ria novosti már konkrétan rf-4e-ről ír
en.rian.ru/world/20120624/174215591.html

namost azt kéne tudni hogy milyen légvédelmi egységek vannak a török-szír határ tengerparti részére telepítve...

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.24. 11:57:46

@molnibalage:
Ahogy néztem ezeknek a mai orosz rakétáknak a hatótávolságát, azért ebbe elég sok minden beleférhetett, akár egy 10 kilométeren 1 Machhal feltűnő cél elleni utánlövés is, a Pancir 30 km, a Buk akár 50 km, az Sz-300 meg még jóval efölött van.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.24. 12:12:39

@KGyST: ????

Azokra a markeing adatokra gondolsz? Azok olyan értelmezésben vannak, hogy élből felezd meg és vedd a felé...

Közeledő cél ellen sem tud a Buk 20-25 km-nél többet kis-közepes magasságú célokra. Hahó, a Kub váltótípusa, méretben durváb. azonosak.

Az Sz-300 meg önmagában semmit sem jelent.
Melyik rendszer, milyen rakéta? Mert a legősibb Szu-300P közeledő cél ellen közepes magasságban tudott kb. 50-60 km-et. Annak a rakétájának a gyorsítási fázisa mindössze 8-10 sec. Ezzel ér el legfeljebb 4-4,5 Mach-ot, de már ez is erős felső becslés.

50 km távolságban utánlövést a "szupernehéz" kategória tudta és tudja kinematikailag vagy az sem. Ha a cél 1-2 ezer méteren repül az már iszonytatóan nagy légellenállás.

Még az Sz-200 rakétának is sok az 50 km távolodó alacsony cél ellen, mert a nagy légellenállás miat olyen tolóerő program van, hogy 3 Mach-nál gyorsabban nem mehet a rakéta. Ha a cél M0.9 táján távolodik, akkor a közeledési sebesség legfeljebb 600 m/s. Ez 50 km indítási táv esetébe majdnem 90 sec mire az indítási távolságba ér. Csak közben a cél is halad...

kepkezelo.com/images/ml1r0k83zthqjnwlkf.jpg

Elvileg a 201-es program alapján megy a tolóerő.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.24. 12:22:33

@molnibalage:
Ha nem egyértelmű, én a célelfogás távolságára gondolok, nem az indításnál mért távolságra, ill arra, hogy a célt a legkisebb távolság környékén derítik fel, és akörül indítják a rakétát.

10 kilométeren felderített célnál 3:1 rakéta-célsebesség aránnyal számolva a rakéta háromszoros utat tesz meg, mint a cél, 30 kilométeres hatótávnál ez, _papíron_ 20 kilométeres inditáskori céltávolság, pontosan távolodó célra.

Nyilván a valóság ennél sokkal rosszabb, (néhény sapektusban viszont jobb) de egy 10 kilométerre, oldalirányban repülő cél ellen szerintem mindhárom komplexum a siker reményében indíthat rakétát, mármint kinematikai szempontból.

Az Sz-200 viszont, legalábbis a szimulátor alapján, egy fostalicska, elég kévés verda van, aminél egyáltalán felmerül, hogy le lehet lőni (kb a Tu-154 kategóriája, de komolyan).

Rommel28 2012.06.24. 14:35:34

@molnibalage:

Az elején valóban a Kub kinematikai paraméterivel bírt a rendszer, de a jelenleg már jóval meghaladja azt. A szíreknél pedig mindenki a legújabb verzióról beszél, ami már a 2000-es évek terméke: Buk-M2E.

Ami meglepett, hogy mindenki váratlan lelövésről beszél. Törökéknél még nem ismerik a besugárzásjelzőt? Esetleg ismerik és a zavarórendszer mondott csődöt? Ha ez utóbbi történt az igen nagy blama.
Esetleg azt a verziót erősíti, hogy Pancirral lőtték le, aminek van elég fejlett optikai célravezetése. A Buk-nak van ilyen rendszere? www.youtube.com/watch?v=V-dQZgPo_PY&feature=related

Rommel28 2012.06.24. 14:36:44

@KGyST:

Az Sz-200-t pont erre találták ki, meg ABM feladatra nukleáris fejjel, persze ez utóbbi mehet a bombázókötelék közepébe is.

Gaudi 2012.06.24. 15:31:05

Úgy tűnik megoldódik a szíriai casus belli, nem kell vegyi fegyverekre fogni, ilyesmi:
index.hu/kulfold/2012/06/24/bonyolodik_a_lelott_torok_gep_ugye/

zord 2012.06.24. 15:53:11

@Gaudi:

Olyan átlátszó, hogy az már szinte röhejes. És mindig légi akciókkal kezdődik. Bombázod a civiljeidet, rálősz a tesztrepülés közben légteret sértő NATO-gépre.

Ez meg egyenesen gyönyörű:

UK Foreign Secretary William Hague said the Syrian military's actions were "outrageous" and underlined "how far beyond accepted behaviour the Syrian regime has put itself".

"It will be held to account for its behaviour. The UK stands ready to pursue robust action at the United Nations Security Council," he said.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.24. 16:09:50

@KGyST: Oldalirányban repülő és kitérő cél esetén kis magassáon a Buk NEZ-e nincs szerintem 15 km sem.

Rommel28 2012.06.24. 17:18:00

@zord:

Az Al Jazeerás balhé óta világos, hogy a "nyugat" hazudik mint a vízfolyás, a xarkavarást meg ők csinálják. Assadnak nem fűződik érdeke ahhoz, hogy balhé legyen az országban.

Rommel28 2012.06.24. 17:20:28

Ja meg radart teszteltek. Csak elfelejtették megmondani, hogy török vagy szíriai volt-e az a radar. Mindenesetre, ha utóbbi, akkor láthatták, hogy jól működik. XD

Gaudi 2012.06.24. 19:14:41

@zord: Az angolok mindig első lépcsőben mennek, gondolom már ki is vannak jelölve a megfelelő alakulatok.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.24. 19:32:06

@molnibalage:
Nyilván nem kis magasságon repült a gép.

BTW egy kis konteó: mi van, ha az izraeliek csinálták? Suterrel megberhelték a szír rendszert, és összeugrasztják két ellenségüket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.24. 21:36:43

@KGyST: Szerinted milyen magasan repült? Csak hogy magamnak saccoljak valami NEZ-t.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.24. 21:55:57

@molnibalage:
Szerintem könnyen meglehet, hogy 10000 méternek is fölötte, egyszerűen minél magasabban repült, annál mélyebbre látott be Szíria fölé.

zord 2012.06.24. 23:09:16

A török külügy hivatalos közleménye is RF-4-est említ:

www.hurriyet.com.tr/gundem/20836257.asp

Zord

zord 2012.06.24. 23:14:58

Az immár bizonyosan odaveszett személyzet:

www.hurriyet.com.tr/gundem/20829736.asp

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.25. 00:01:46

Állítólagos videó a lelövésről:

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HdIEmyvyJYo

(Nem kell beszarni, semmi nem látszik, emellett a gépágyú sem úgy lő, ahogyan kellene, 2500 lövés/perccel, nagy sebességű célra gondolom, így tüzelne)

Sidewinder 2012.06.25. 00:20:35

@KGyST

A vicces az az egészben,hogy a törökök "gyakorlórepülésről" beszélnek. A gyakorlórepülésnek része a légtérsértés is?
Nagyon lövöldöznének egyes nyugatiak szíriában,meg bizonyos muszlim körök is besegítenének elsősorban szunnita vezetésűek,például törökök,szaudiak.Klasszikus sííta-szunnita ellentét, kiegészítve alavitákkal,mert Szíria vezetése alavita és sííta muszlim.A nyugat is meglovagolná az ellentétet,hátha egy új szír vezetés kirakná az oroszokat Tartuszból,Irán közeléből, és az orosz fegyverek vásárlásáról is leszoknának. Persze lehet,hogy a megfelelő nyugati körök meggondolnák a dolgot ha ismernék a szírek fegyvervásárlási szokásait, amit az oroszok már ismernek,és kb ennyi a lényege:srácok köszi a repülőket,a rakétákat,meg mindent! Ki fogjuk fizetni! 30 év múlva. Talán.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.25. 01:27:01

@Sidewinder:
Nem is értem, hogy kaphattak ennyi korszerű lérak rendszert, amennyire én tudom, még a 80-as években vett MiG-23-asok árával is tartoznak, azaz még a 30 év is elég optimista.

Egyelőre úgy néz ki, hogy egy géppár indult, ők először nagy magasságból LOROP felderítést csináltak, aztán kis magasságban valami kamutámadást akartak előadni, hogy a szírek bekapcsoljanak lokátorokat, e utóbbi azonban túl jól sikerült.

BTW elég szórakoztató az IMINT & Analisys Google Earth-os verzióját nézegetni, még egy rakás helyen Sz-75, Sz-125 komplexumok meredeznek. Sajna az adatbázisban a korszerűbb (Pancir, Buk, Sz-300) komplexumok TÁS-ai nincsenek benne.

zord 2012.06.25. 09:18:30

@KGyST:

Az IMINT-es adatbázisnál azt azért érdemes figyelembe venni, hogy szemben a Nyevával és Volhovval, az olyan csapatlégvédelemre fejlesztett cuccoknak, mint a Pancir vagy a Buk nincs jellegzetes, kiépített tüzelőállása, amit könnyű lenne megtalálni. A műholdképek felbontása egy Pancir azonosításához szerintem már elégtelen, a Buk-on ha rajta van a rakéta, akkor igen, különben nehezen. Ha nincs rajta rakéta, akkor az M1-es nagy, kidudorodó radomja sem áll rendelkezésre az azonosításhoz, mivel a szírek FAR-os M2-esénél ilyen nincs. Ekkora felbontásnál egy M2-es eleje olyan, mint egy "bármilyen" PSZH-é. Ami el tudja árulni a dolgot, ha sikerül megcsípni a felderítő 9Sz18M lokátort.
Sz-300 tudtommal nincs Szíriában.

Zord

Beat it! 2012.06.25. 10:26:06

Van valami újabb infó az incidensről?

@KGyST: @molnibalage:
Az, hogy a Fantom már távolodott a találat pillanatában, nem azt jelenti, hogy utánlövés történt. Tehát a légvédelemnél most nem csak a NEZ számít, hanem simán a HMZ. Ami még egy Nyeva esetében is 22 km, földközelben 15. A gép repülhetett a parttal párhuzamosan is akár, vagy közeledhetett. Amikor észlelte a az indítást (pl a besugárzásjelző tűzvezető üzemmódra kapcsolt lokátort jelez), akkor kezdhetett távolodni. De akkor már késő. Ha jól értelmeztem, a találat pillanatában volt 15 km-re, tehát az indítás pillanatában közelebb kellett legyen.
Még egy adalék az index cikkének alapján: "A szíriai fegyveres erők egységei szíriai terület fölött tartózkodtak, amikor lelőtték a vadászgépet" - hangoztatta a damaszkuszi külügyminisztérium szóvivője. Ez lehet, hogy csak ködösítés. De lehet szíriai vadászgép a hunyó.
A Pancirhoz egyértelműen túl messze volt. Az, hogy az elején anti aircraft artillery-t emlegettek, nem jelent semmit, a légvédelmi rakétákat is simán besorolhatják a légvédelmi tüzér fegyvernem fogalma alá.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.25. 11:08:43

@zord:
Én arra gondoltam, hogy azért a jog alapjai Szíriában is megvannak, és Józsi bácsi kertjébe csak nem áll be a légvédelem.

Magyarul: a jelenlegi eszközök esetleg települhettek felhagyott Sz-75/Sz-125 tüzelőállásba (hiszen ami jó az akkori lérakoknak, az jó a maiaknak is, van kilátás, vannak fedezékek, a hadseregé a terület, ilyesmi), azaz érdekes ezeket átnézni, hogy mi van rajtuk. Én megtettem, és a felhagyott Sz-75 TÁS-ok felhagyott állásoknak néznek ki, az Sz-125-állásokban meg ott figyelnek a rakéták, a P-18 is sejtlik, ahol azt írja az adatbázis, és nem látok utalást eltértő eszközökre, bár nyilván nem lenne egyszerű ezt kiszúrni, ill a legutolsó Google kép 11 novemberi.

GSF 2012.06.25. 12:23:02

Sztem ez provokáció volt, kell egy casus belli, de legalábbis gyűjtögetik a cseppeket a pohárba a törökök, meg a Nato.

Ha folyamatosak a kémlelő repdesések el tudjátok képzelni, hogy belefussanak egy ilyenbe? Úgy hogy hogy a Nato, meg azon belül a török hírszerzés nyilván a szíreken ül? Én nemigen.

Valamit elcsesztek, de olyan következménye lett, amivel egyébként meg számoltak, most próbálják a javukra fordítani.

Amúgy meg ez az egész politika. A görögök elbukták a fegyverkezési versenyt a törökökkel, de a döglődő ellenfélbe nem lehet beletörölni a bakancsot. Szíria most rossz társaság, a törökök meg ész nélkül fegyverkeznek, valahogy generálni kell a konfliktot, hogy védhető legyen a költekezés sztem.

Üdv!

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.25. 12:59:48

@GSF:
A törökök az összes szomszédjukkal esküdt ellenségek, úgyhogy szvsz ott nem kell különösebben védeni a költségvetést, ráadásul ott a hadsereg is nyakig van a politikában, amennyire én tudom.

Én egyébként nem látok többet, mint ami megtörtén, az egyik oldalon egy kétfős gépszemélyzet tette a dolgát, a másikon meg egy nem sokkal nagyobb társaság, ez lett a dologból.

A törökök nem csak a szíreket szórakoztatják a térségben, ez közismert, Szíria meg mégis csak egy diktatúra, semmivel nem jobb, mint mondjuk a Szovjetunió volt. Azt meg tudjuk, hogy amikor olyan volt a felállás, azok szemrebbenés nélkül lőttek civil gépekre is (KAL 007, KAL 902).

Ami itt számomra érdekes, az a harcászata a dolognak, mivel lőttek le milyen (EW felszereltségű) gépet, volt-e rajta a sokat emlegetett L-8222 konténer, ilyesmi, átlátott-e rajta a légvédelem.

GSF 2012.06.25. 14:10:21

Törökország nyilvánvalóan profitál a görögök de facto csődjéből. Lehet, hogy a sereg benne van a politikában, attól még a költségvetést ebben az országba is piaci szabályok diktálják.

Körülbelül úgy fog kiderülni mi történt, ahogy a 15E leseggeléséről derültek ki a dolgok Libiában.

Üdv!

Batkaa 2012.06.25. 14:11:58

Ez a 15 km is furcsa. Vagy félrefordítás és valójában mérföld.
A parti vizek ugyebár 12 mérföldesek...

zord 2012.06.25. 16:06:54

A szírek hivatalosan kötik az ebet a karóhoz, hogy tüzérség volt:

"The Syrian defence forces used an anti-aircraft gun with the longest range of 1.2km. We can confirm the damage was caused by anti-aircraft fire. We didn't use radar for this action."

www.bbc.co.uk/news/world-18445370

Zord

zord 2012.06.25. 16:26:32

Lazításképpen itt egy Mi-25-ösről Dera felettt:

www.youtube.com/watch?v=Z5xANBR0Smk&feature=player_embedded

Amondó vagyok, hogy az összes szíriai dolgot gyűjtsük ide. Ha bedurvul az intervenció, estleg nyitok egy újat :-(((((

Zord

zord 2012.06.25. 20:06:57

Jól van, szépen mélyül a dolog, most már a szíriaiakat azzal vádolják, hogy rálőttek az egyik kutatás-mentésben résztvevő "CASA"-ra (gondolom235-ösre gondolnak). Ez álltítólag nem talált.

www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-18586645

Holnap a NATO-ban lesz miről dönteni...

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.25. 21:20:54

A dolog politikai vetülete a furcsa. Az a Törökország, ami 1-2 éve még mintha Izraelnek akart nekimenni teljes gőzzel, az most mi a péket akart itten és miért...?

Bár engem inkább a technikai oldala érdekel a dolognak és nem a politikai. Igen sok kérdőjel van. Ez annak fényében, hogy gyak. semmit sem tudnuk, nem meglepő. Sem a távolságok, sem a célmagasság, sem a sebesség sem a sikert elérő rendszer nem ismert. Mert kijöhet az, hogy “semmi meglepő”, meg az is, hogy “ez meg hogyan sikerült”?

Kalpy71 2012.06.25. 21:21:59

Remek szórakozás Index-et olvasni, idézet:
"a Phantomot egy hőérzékelő lézerirányítású rakéta találta el"

Flankerr 2012.06.25. 21:45:28

@Kalpy71: Emiatt kivételesen nem az Index a "felelős", hanem a török miniszterelnök-helyettes:
"The facts in our possession show that our plane was hit by a heat-seeking laser-guided missile."

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.25. 22:01:56

@molnibalage:
Bizonyos szempontból mintha tisztult volna valami, egy angol szájton olvastam, hogy a török RF-4 géppár először nagy magasságon LOROP (oldalra néző optikai) felderítést végzett, aztán imitált volna egy földközeli támadást, hátha kisugárzásra kapcsolnak a szírek, csak hát ők, ellenben a görögökkel, mindjárt lőttek is. A dolgot alátámasztaná a SANA-n bemutatott eredeti ábra az útvonalról, az oda-vissza párhuzamos útvonal a LOROP rész, utána meg a szimulált támadás.

Nekem úgy tűnt, mintha a kereső-mentő gépet még közvetlenül az incidens után, még pénteken támadták volna meg, csak ez valamiért mára ért a sajtóig el.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.25. 22:02:56

@molnibalage:
BTW nem meglepő, hogy a törökök szemmel akarják tartani a szomszédban zajló polgárháborút.

zord 2012.06.25. 22:40:07

@molnibalage: @Kalpy71:

Én azt mondom, hogy akkor járunk el jól, ha magunknak hiszünk, úgy értem a rendelkezésünkre álló fix tudásnak. Igen, rendkívül sok bemenő információ hiányzik, de a fizika mindenkire ugyanúgy érvényes.

Amikor ezt olvasni:

But Mr Arinc said: "There is no doubt that the Syrians intentionally shot down our plane in international airspace. The facts in our possession show that our plane was hit by a heat-seeking laser-guided missile."

...akkor tudhatjuk, hogy valami nem stimmel.

Zord

zord 2012.06.25. 23:15:20

Hihetetlenül józan írás arról, hogy Törökországnak miért kell tartózkodnia a háborúról, és hogy kik akarják beletaszítani. Érdekes részletek arról, hogy mi is a 2010 óta folyó török tábornokper lényege: légi incidenst akartak kiprovokálni Görögországgal, hogy a gyenge Erdogan-reakciókra válaszul átvegyék a hatalmat:

www.todayszaman.com/columnist-284587-is-turkey-itching-for-war-with-syria.html

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.25. 23:27:24

@zord: Ez a beletaszítani rész enyén homályos. Talán más ország osztja a parancsokat a Török Légierőnek....?

zord 2012.06.26. 00:36:13

@molnibalage:

Nem, de a török katonaság nagyon is nyugatbarát. Ahogy Nyugaton politikailag korrekten fogalmazni szoktak, a "szekuláris Törökország záloga". Az, hogy ki mit csinál a török haderőben, még mindig inkább az ő ügyük, mint a politikáé. Az Erdogan-rendszer szerintem nem akart és nem akar háborút, ők viszont lehet, hogy igen. A fent említett tábornokper arra utal, hogy nem áll tőlük távol a gondolat.
Ami a külső tényezőket illeti, kapásból ott van Izrael, az USA, a GCC-országok, melyek örömmel vennék, ha Törökország belesüppedne egy regionális háborúba Szíriával, Iránnal, stb. Ez ugyanis lekötné erejét, mint dinamikusan fejlődő középhatalom. Ha Törökország rajtamarad a békés fejlődési pályán, a "határ a csillagos ég". Ha háborúba keveredik (taszítják, taszigálják), akkor mindezt elveszíti. Nem véletlenül hezitálnak annyit Ankarában az ügy kapcsán, míg a britek, az USA sokkal keményebben fogalmaz. Ha elolvasol pár józanabb, nem vérgőzös török véleménycikket, akkor láthatod, hogy piszkosul tartanak attól, hogy jól felültetik őket...
Folyik a nagy játszma, ezt ne felejtsük el. Nem úgy van az, hogy valaki szépen csendben békésen kinövi magát. Egy szinten belékötnek a status quo részesei, és igyekeznek lerángatni a sárba.
Hogy röviden mondjam, én Törökország jövőjét látom itt az egyik legnagyobb tétnek.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.26. 07:05:45

@zord:
Szíria nem ellenfél a törököknek, ledarálják, mint a szart, ha nem kell belemenniük valamilyen megszállásos dologba, amilyenbe az amcsik Irakban vagy Afganisztánban szaladtak bele.

zord 2012.06.26. 07:22:06

@KGyST:

És akkor mit csinálnak? Bemennek és kijönnek?

Ez nem egy PKK elleni büntetőakció...

Aki A-t mond, mondjon B-t is, mert majd mondanak helyette.

Törökországba eddig 30 ezer menekült ment Szíriából. Ha bemennek, mennyi megy, és hová? Ki, hogyan reagál erre? Stb.

Zord

GSF 2012.06.26. 08:08:02

Ha menni akartak volna, akkor már mentek volna. Elgatyázták már rég az időt. Ez nem a WTC, hogy hónapokig izzadjanak, amíg rátalálnak a gonosz legolajozottabb tengelyére.

Ez már lassan olyan összeesküvés elmélet, hogy gyakorlatilag az USA lövette le a Phantomot azokkal a szír erőkkel, akiket névleg meg akarnak dönteni...

Monnyuk beleillik a csendőr szerepbe.

Sztem a törökök járatták a korsót a kútra, de maguk se hitték, hogy szó nélkül bevezetik a vizet. Most meg kapkodnak, mert nem tudják magyarázni a dolgot.

Azóta meg elkenés van, nem is lesz ebből semmi.

A világ inkább figyel az egyiptomi visszarendeződésre, és az Izrael körüli változó légköri viszonyokra, mint egy valahogy lelőtt F-4-esre, bármily tragikus ez.

Üdv!

Hpasp 2012.06.26. 08:50:34

@molnibalage:

Gondolom az RF-4 kismagasságon nem haladt sokkal Mach1 fölött.
(Vc=320m/s)

Utánlövés esetén a komplexumok megsemmisítési zónája (nulla paraméternél):
Sz-75M Volhov (SA-2E) - 24km
Sz-125M Neva (SA-3B) - 17km
Sz-200VE Vega-E (SA-5B) - 38km

Hpasp 2012.06.26. 08:55:27

@KGyST: "Az Sz-200 viszont, legalábbis a szimulátor alapján, egy fostalicska, elég kévés verda van, aminél egyáltalán felmerül, hogy le lehet lőni (kb a Tu-154 kategóriája, de komolyan). "

Attól hogy a betonkeverővel nem lehet tejszínhabot verni, attól az még nem fostalicska!

(SOJ, SR-71, AWACS, Tomahawk ellen lett kitalálva)

Hpasp 2012.06.26. 09:11:24

@KGyST: "Nem is értem, hogy kaphattak ennyi korszerű lérak rendszert, amennyire én tudom, még a 80-as években vett MiG-23-asok árával is tartoznak, azaz még a 30 év is elég optimista."

Kell a reklám az Oroszoknak (lásd Exocet - Falklandi háború).
Sem a BUK, sem az Sz-300 nem szagolt még puskaport nyugati technikával szemben...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.26. 09:39:36

@Hpasp: A Tor igen. Finoman szólva nem túl fényesen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.26. 10:33:14

Pár éve volt valami IAF bombázgatás, valam épülő szíriai léteítményt kaptak szét. Anno valaki írta a HTKA-n. Lehet, hogy tévedett és én meg benéztem.

Liverbird 2012.06.26. 14:39:26

@stonefort: Szerintem molni erre gondol:

www.origo.hu/nagyvilag/20070923-eszakkoreai-nuklearis-anyag-az-izrael-altal-lebombazott-szir-tamaszponton.html

Írtak ekkoriban mindenfélét, a legvadabb az volt, hogy a Soufa-k radarjai számítógépes vírust küldtek be a Tor-ok rendszereibe.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.26. 14:44:55

@Liverbird: Az esemény tehát megtörtént. Az, hogy egyesk mit körítenek mellé, az csak a szokoásos...

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.26. 18:22:37

@molnibalage:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Gyümölcsöskert_hadművelet

@Hpasp:
Szerintem bármilyen technikát a szírekkel reklámozni erős dolog.

@zord:
Pedig egy bemegyünk és kijövünk büntetőakciónak lehet pozitív hozadéka. Van egy destabilizálódó rendszer egy használhatatlan ellenzékkel, tényleg elég ahhoz, hogy valaki megcsinálja, amit Líbiában, hogy a régi viccel szólva, jön az erdész, és hazazavar mindenkit.
Törökország már most is szembesül a menekültáradattal, és a helyzet nem fog javulni, kérdés, ez a törököknek mekkora probléma. Van az a légicsapás-sorozat, amivel kenyértörésre tudnák vinni a dolgot, kérdés, hogy megéri-e ez nekik. (Jegyzem meg, anno az iraki kurdok ellen fele ennyit nem hezitáltak, igaz a kurdok sem.)

A nagy kérdés Szíriában sem a katonai oldal, hanem a szociológiai-politikai, hogy ti. lehet-e itt életképes rendszert kívülről építeni. (Mert az amcsiknak Afganisztánban és Irakban beletört a bicskájuk, igaz, ők ebből katonai kérdést csináltak, nem politikait.)

zord 2012.06.26. 19:50:07

@molnibalage:

Molni, ugyanazok az izraeli források, akik most Bukot, majd Pancirt kiáltottak, voltak azok, akik 2007-ben is Pancirt kiáltottak. Torról nem tudok.
Ezek a nagy sötétben való tapogatózások, konkrét bizonyíték nélkül.

Zord

Sidewinder 2012.06.27. 00:55:53

Leonyid Szasin katonai szakértő szerint nagy valószínűséggel egy Pancir-SZ1 komplexum lőtte le a török RF-4-est,méghozzá nem a rakétáinak,hanem a két darab gépágyújának a használatával.
hungarian.ruvr.ru/2012_06_25/79287925/

Flankerr 2012.06.27. 09:24:56

Egy kis "hivatalos" infó:
"http://index.hu/kulfold/2012/06/27/moszkva_megse_szallit_raketakat_szirianak/"

Megjegyzem, az S-300 ugye kiképzés, gyakorlás nélkül nems okat ért volna.. az orosz "kiképzők" által lelőtt NATO/izraeli gépet vsz. nem akart bevállalni Moszkva..

Amikor elkezd működni, az algériai S-300 rendszer is érdekes lesz.

zord 2012.06.27. 10:16:26

@Sidewinder:

Érdekes. Nem ismerem ezt a nevet, de talán lehet, hogy nem az izraeli Debka infóját cirkulálja vissza...

@Flankerr:

Én azt mondom, hogy aki "ország" akar maradni, gyorsan erősítse meg a földi légvédelmét. Mindegy, hogy mivel, de alighanem az orosz és kínai termékskála lesz számára hozzáférhetőbb...

A kínaiakról nem sokat tudunk, de nekik is kezd sok ügyes "saját" cuccuk lenni.

Igen, a fenti infó is megerősíti, hogy nincs Sz-300 Szíriában. Ahogy végül Iránnak se adtak el. Az orosz is úgy gondolkodik, hogy jobb fenntartani az állapotot, hogy "adhatok ha akarok", mint azt, hogy "ott vonnak a rendszerek kiképzett személyzettel, amihez további orosz asszisztenciára esetleg pár évig nincs szükség". Az orosz se akarja, hogy az olyan "nagy puskákkal", mint az Sz-300-as tőle függetlenül garázdálkodjanak. Számára ez egyfajta gyeplő...

Az új generációs kis-közepes rendszerek is épp eléggé megkavarják a NATO-tervezők dolgát, a háromszázas viszont egyet jelent azzal, hogy a "zéró veszteség" elve semmilyen szinten nem tartható. A kis és közepes rendszereket lehet kerülgetni, masszív HARM zápor alatt tartani stb, ezek az opciók egy háromszázasnál (különösen PMU1-től) nem állnak rendelkezésre. "Lefed és eltakar".

Zord

Flankerr 2012.06.27. 10:48:35

@zord: "Én azt mondom, hogy aki "ország" akar maradni, gyorsan erősítse meg a földi légvédelmét. Mindegy, hogy mivel, de alighanem az orosz és kínai termékskála lesz számára hozzáférhetőbb..."

Ez teljesen igaz. Nem is vitatom se az országok jogát ehhez, se az oroszokét/kinaiakét, hogy adjon is el ilyeneket.

"Az orosz se akarja, hogy az olyan "nagy puskákkal", mint az Sz-300-as tőle függetlenül garázdálkodjanak. Számára ez egyfajta gyeplő..."

Na igen, pénzéhség vs (pillanatnyi) geopolitikai érdek, lásd ugye Irán. Én is pont arra akartam utalni, hogy ha Szíriában nem történik az, ami (Phantom ide vagy oda), akkor 2013-ban valamikor egyszer csak "ott lett volna" egy működő Sz-300.. ahogy Algériában már ott van. Hónapokon múlt a dolog. Az amcsik is megbánták már pár fegyverszállításukat..:)

zord 2012.06.27. 11:37:16

@Flankerr:

Az a vicc, hogy bizonyos "game changer" technológiák, vagy konkrét rendszerek (Patriot, 300) akkor is hatnak, ha nincsenek ott.

Zord

zord 2012.06.27. 11:40:07

Közben egy török ellenzéki párt határozottan állítja, hogy az Admiral Csabanyenko lőtte le a Phantomot:

www.todayszaman.com/news-284769-turkey-denies-russian-involvement-in-shooting-incident.html

Állítólag három orosz (hadi)hajó is van Latakia kikötőjében (miért nem Tartuszban????)

Zord

zord 2012.06.27. 11:49:30

Kemény! A lelőtt egyik srác faterja:

“Our country is not a country that will go to war for a pilot or for a fighter jet. It wouldn’t be appropriate anyway. My son could be dead, but what matters is that he served his country. I am a devout believer; I do not believe that my son or other martyrs are dead. They are alive and among us.”

www.todayszaman.com/news-284661-missing-pilots-father-dont-want-a-war-because-of-my-son.html

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.27. 21:36:06

Egyébként lemértem, Google Earth szerint Latakiánál a tenger a parttól 10 kilométerre éri el az 1300 méteres mélységet, ahol a Phantom roncsait meglelték.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.27. 23:38:42

Tessék, a legújabb változat:
1. A szírek azt hitték, hogy izraeli gépet lőttek le
2. Iráni eredetű rendszerrel lőtték le.

Syria: We thought downed Turkish plane was Israeli
www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4248383,00.html

'Syria downed Turkish jet with Iran-made weapon'
www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4248375,00.html

Lassan el lehet kezdeni gyűjteni azokat az országokat és komplexumokat, amik kimaradtak az incidensből.

zord 2012.06.28. 02:54:58

@KGyST:

Csak nehogy kiderüljön, hogy Gamma-Juhász is benn van a dologban, mert akkor terrorizmusért mi is kapunk a fejünkre pár ezer darab "kétezer fontos demokráciát". :-)))))))))))

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.28. 18:44:14

@zord:
Pedig potenciálisan érdekes lehet az iráni szál is, valami ilyesmi:
en.wikipedia.org/wiki/Mesbah_1

zord 2012.06.28. 21:23:38

@Hpasp:

Ja, épp ma néztem Cencio oldala felé, oda is be volt linkelve. Dolgozik a Karát rendessssen!

Zord

Hpasp 2012.06.28. 22:18:23

@zord: Igaz bár rádiólokátorral követik a célt.

zord 2012.06.28. 23:15:20

@Hpasp:

Nem tartozik ide különösképp, de eszembe jutott, hogy a vsz-ben csak nálunk nem volt.
Úgy meghallgatnám egyszer releváns forrásból, hogy miért nem.

Zord

Beat it! 2012.06.29. 09:27:42

@Hpasp: @zord:
Az OSA-nak milyen rávezetéssel működik a rakétája? Infravörös önirányítású, rádió parancsközlő, vagy félaktív lokátoros? Nem találtam egyértelmű meghatározást.

Hpasp 2012.06.29. 12:13:01

"Az OSA-nak milyen rávezetéssel működik a rakétája? Infravörös önirányítású, rádió parancsközlő, vagy félaktív lokátoros? Nem találtam egyértelmű meghatározást. "

Rádió parancsközlő irányítású.
Gyakorlatilag egy kis hatótávolságú KRUG, integrált célfelderítő lokátorral, 2 rakéta és 1 célcsatornával.

zord 2012.06.29. 14:25:36

A török pilóták bakancsai után már a sisakok is megvannak állítólag, de az ernyőknek nincs nyoma:

www.hurriyetdailynews.com/helmets-found-as-search-continues-for-missing-pilots.aspx?pageID=238&nID=24171&NewsCatID=341

Zord

zord 2012.06.29. 14:41:56

Szír radarszázad a lázadók kezén. A videón jól látható egy kínai FAR antennás lokátor (!) és a végén egy tizennyolcas is. Hát igen. Innentől kezdve kezdenek almásak lenni a dolgok egy integrált légvédelmi rendszer számára...amikor belülről dezintegrálódik. Líbiában is ez volt a legsúlyosabb probléma, itt is annak érzem.

youtu.be/P0aIG0PqWtM

Zord

Liverbird 2012.06.29. 17:37:43

@zord: Azt hittem már a Roma-t hagyták ott Ballardék a keresésért, de úgy látom azt kivételesen nem ők találták meg.

zord 2012.06.29. 20:14:49

@Liverbird:

Azt egy Fritz-X találta meg 43-ban. Jujjj....

Zord

zord 2012.06.29. 20:15:45

Off:

@zord: Bocs, most nézem, kettő...

Liverbird 2012.06.29. 20:43:38

@zord: Hát igen. Elcseszett egy ideológiájuk volt német barátainknak, de a technológiájuk...

David Bowman 2012.06.30. 22:21:25

Ha nem kapcsoltak radart, akkor gyilkolni akartak.

Batkaa 2012.06.30. 23:19:22

@David Bowman: mikor tüzet nyitnak egy légvédelmi fegyverrendszerrel, akkor ilyen balesetek, mint például haláleset, elő szoktak fordulni.
Úgy írsz, mint a média, amikor siránkozik, hogy miért lőtték kétszer mellbe a fegyveres bűnözőt, miért nem lábon vagy kézen...!

Hpasp 2012.07.01. 19:39:18

I&A Júniusi száma, a Szíriai légvédelem elemzésével...

www.mediafire.com/view/?k66x3lux0c39m6h

zord 2012.07.02. 11:27:46

Érdekes értesülés, általában háborúpárti forrásból (WSJ). Eszerint amerikai illetékesek a szír verziót valószínűsítik, azaz hogy ágyúval lőtték le a Phantomot, szír légtérben:

online.wsj.com/article/SB10001424052702304830704577497081567553846.html?mod=googlenews_wsj

Zord

wape 2012.07.02. 14:31:24

Gábor

Ez megvan? Worldwide SAM Site Overview
geimint.blogspot.hu/2008/06/worldwide-sam-site-overview.html

A blogon találsz valamit a említett ellenállók kezére került kínai radarról is.
üdv
wp

wape 2012.07.02. 14:34:53

Látom közben a I&A júniusi száma ezen az adatbázison alapulhat, a szerző pedig a blog fenntartója :))

zord 2012.07.02. 14:52:41

@wape:

Köszi, persze, hosszú évek óta figyelem, ahogy a többi hazai lérakos "őrült" is. Nagyszerű (és volumenében óriási) munkát végez a srác, de kicsit nyugatos szemmel nézi a dolgokat (ami nem csoda, hiszen az). Magabiztossággal sincs gond, hihetetlenül lazán megkritizálja, hogy ki hogyan építette ki évtizedek alatt a légvédelmi rendszerét.
De ismétlem, hiánypótló OS/IMINT munka, le a kalappal.

Zord

zord 2012.07.03. 19:01:42

Cencio a "QF-4"-es latolgatásával kissé elvetette a súlykot?

theaviationist.com/2012/07/02/tuaf-f4-drone/

Zord

Liverbird 2012.07.04. 15:33:38

Állítólag megvannak a holttestek.

zord 2012.07.13. 15:01:52

Jó kis videóválogatás Szíriából, Buk M2, Pecsora-2M, Basztion, és néha még képernyők is bevillannak:

youtu.be/zMkV1VEsMns

Zord

Hpasp 2012.07.13. 20:52:15

@zord: P-15 és kínai klónjai igencsak gonosz cuccok.
Az OIF alatt a Patriot PAC-3 -asok is csúnyán benézték...
(hiányzott az NVO :)

zord 2012.07.13. 21:23:11

@Hpasp:

Ha vannak ott oroszok (márpedig szerintem valszeg), akkor azért mindezt elnézve értem, hogy miért ódzkodnak annyira a NATO-ban az intervenciótól. Mármint azok (a katonák) akik tudják, hogy mindez mit jelent. Itt nem lenne "zéró veszteség", abban biztos vagyok.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.07.13. 22:31:43

@zord:
Szerintem itt nem a költségoldallal van a baj, hanem a haszonnal, ti. hogy mit nyernek a beavatkozással.

Líbia esetében már a beavatkozás előtt is ott nyüzsgött a sajtó, lehetett gyűjteni a népszerűség-pontokat, Szíriából meg alig jut ki valami, illetve már mindenki unja az arab tavaszt.

zord 2012.07.24. 18:08:19

Lehet, hogy csak nekem új, de tudtátok, hogy Magyarországon repül egy ex-szíriai katonai Gazelle?

www.sky-high.co.il/134771/%D7%92%D7%90%D7%96%D7%9C-4x-bhh

Zord

zord 2012.07.26. 09:29:46

Albával dolgoznak a felkelők ellen Aleppóban:

youtu.be/bE0dKHVitok

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.07.26. 20:26:07

Hasonló szituban vetettek be anno Hegyi-Karabahban L-29-eseket és Albákat, elég tragikus eredménnyel, itt a vonatkozó acig-kasszikus:

www.acig.info/CMS/index.php?option=com_content&task=view&id=156&Itemid=47

zord 2012.09.19. 21:07:43

stonefort 2012.09.19. 20:44:50

A török RF-4E vizsgálat lezárult. A gépet rakétával lőtték le nemzetközi légtérben a parttól 15 km-re.

Forrás:

yallasouriya.wordpress.com/2012/09/19/update-on-the-investigation-of-turkish-the-rf/

Ezeket láttátok?

theaviationist.com/2012/07/05/tuaf-rf4e-debris/#jp-carousel-12072

Zord

zord 2014.01.03. 08:56:44

Egy szír Szu-24-es majdnem berepült török légtérbe, az elfogására érkező török F-16-osokat nyolcszor fogták be lérak-radarok 5 perc 10 másodperc időtartamban:

www.hurriyetdailynews.com/syrian-defense-systems-put-turkish-f-16-jets-under-radar-lock-general-staff.aspx?pageID=238&nid=60465&NewsCatID=352

Zord
süti beállítások módosítása