Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

szeptember 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (17) AirPowerNews (66) éleslövészet (15) f 16 (20) gripen (76) Gripen (60) H145M (15) Hajmáskér (26) helikopter (39) hírek (18) honvédség (17) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (53) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Mi-17 (20) Mi-24 (23) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (20) radar (17) Szolnok (40)

HTML

SAR - öt évvel Hejce után

2011.01.19. 23:59 | zord | 76 komment

Öt éve történt a BAZ megyei Hejce falu fölötti Borsó-hegyen Magyarország legsúlyosabb légikatasztrófája, melyben 42 szlovák katona vesztette életét északi szomszédunk légierejének Kassára tartó An-24-esén. A tragédiát egyetlen utas élte túl.

110119. Szlovák és magyar katonák állnak őrt a borsó-hegyi emlékműnél.

Minden védelmi vezetés feladata, hogy a saját (és mások!) működésének tapasztalatait a védelmi tervezésbe visszacsatolja. A hejcei eset rávilágított arra, hogy a Honvédség által fenntartott légi kutató-mentő szolgálatnak súlyos képessegbeli hiányosságai vannak. Egy dolog a személyzetek célirányú kiképzésére fordítható üzemidő, egy másik pedig az alkalmazott haditechnika fejlettsége. A Honvédelmi Minisztériumnak öt év sem volt elég arra, hogy ezeket a hiányosságokat orvosolja. A többnyire Mi-8-assal Szolnokon és Pápán készültségben álló magyar SAR ugyanúgy képtelen lenne ma beavatkozni egy hasonló helyzetben, hasonló körülmények között, mint öt éve. Az alkalmazott technológia miatt az éjszaka és a rossz idő, az idegen terep ugyanúgy nehezen leküzdhető (ha nem leküzdhetetlen) akadály, mint akkor. Két Mi-17-es modernizációja - a LégierőBlogger által csak szub-N-nek, vagy N-mínusznak nevezett változatra - lényegében semmit sem javított a helyzeten, egyébként sem ez (mármint a SAR) volt a célja. 

Tévedés ne essék: bár a szolnoki személyzeteket minden dícséret megilleti az első sikeres hazai NVG-s mentés (Kolontár) végrehajtásáért, a MedEvac nem tévesztendő össze a SAR-ral, a sok egyéb különbségről nem is beszélve, ami egy lakott településektől, infrastruktúrától távoli, hegyi terepen, téli, rossz időben, önálló módon, külső segítség nélkül történő feladatvégrehajtásból fakad. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a sikeres mentésre azért kerülhetett sor, mert az NVG-képességgel rendelkező helikopter és személyzet egy nemzetközi gyakorlaton éppen Pápán települt.

Hejcén a LégierőBlogger válthatott pár szót a honvédelmi miniszterrel a kérdésben, pontosabban a helikoptereket érintő terveket illetően általánosságban. Hende Csaba elmondta: néhány héten belül Finnországba utazik, hogy megállapodjanak (az ezeken a hasábokon többször említett) két Mi-8-as átvételéről. Tíz milliárdot szánnak a hét meglévő Mi-17-es nagyjavítására, korszerűsítésére, de annak konkrét módja attól függ, milyen partnereket tudnak bevonni a finanszírozásba. Hende Csaba nem cáfolta azt sem, hogy szó van használt amerikai UH-1-esek beszerzéséről is.

Egy valóban 24 órás, minden időbeni SAR-képességet nem lehet előhúzni a nyuszikalapból. A technológia létezik, és azt is mindenki tudja, hogy miként lehet a feladatvégrehajtásban magabiztos személyzeteket "termelni" - valós üzemidővel és szimulátorral. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, a döntéshozatalnak ismernie kell a meglévő képességek valós szintjét, BÁRKI, BÁRMIT is mondjon, írjon jelentésekbe. Például, hogy mi a különbség NVG és FLIR között - egy SAR feladat során konkrétan lehet, hogy ÉLET és HALÁL. Azt, hogy a Mi-17N-jeinkből kispórolták a FLIR-t, eszerint kell értelmezni, nem elnézően, magunkkal maximálisan megelégedve. A képességet pedig nem önállóan kell kezelni, hanem beágyazva a helikopterflotta egészének helyzetébe, fejlesztésébe. Kívácsian várhatjuk a fejleményeket, de nem szabad elfelejteni, hogy az óra ketyeg. Minden egyes napot, melyet képességhiányokkal töltöttünk el, úgy kell tekinteni, mint amelyet megúsztunk, de magunk ezért nem tettünk semmit. 

Zord

PS: Szlovákiában a SAR kérdés kezelése enyhén szólva előbbre tart, mint idehaza. Elég ehhez néhány pillantást vetni a hejcei eset tanulságai által szintén közvetlenül érintett szlovákok Mi-17LPZS-ére, melyek létrehozását ha nem is a katasztrófa motiválta, de az mindenképpen megerősítette a célzott modernizáció szükségességét.

Mi-17LPZS: Koncepció és megvalósítás.

A lehetőségekhez képest rendezetten, átláthatóan modernizált pilótafülke.

HUD a sisakra szerelve.

A NiteSun fényszóró mellett ott van a kombinált (mindenekelőttt FLIR) szenzortorony, ami a modernizáció központi eleme, ami nélkül a korszerű SAR-képesség elképzelhetetlen.

A szenzortorony kezelőkarja a jobb ülés jobb oldalán. A rádió a képen a különböző vészhelyzeti szolgálatokkal történő kapcsolattartást szolgálja. Mert egy SAR-gép kommunikációs rendszerének nemcsak a repsávban kell működnie.

Mivel kihegyezett helyzetekben a pilótafülke munkaterhelése rendkívül nagy lehet, a szenzortornyot a teherkabinból egy operátor is kezelheti.

Címkék: finn sar mi 8 mi 17 nvg uh 1 hejce flir

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr122599470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

su-30mk 2011.01.20. 19:25:04

Azért elég döbbenetes, hogy valamirevaló SAR képességgel technika (FLIR) és egyéb összetevők híján nem rendelkezünk, pedig alapvető képességnek kellene lennie - egy magát valamennyire is korszerűnek tartó haderőnél legalábbis. Ebben mindenképp halaszthatatlan lenne fejlődés az említett Mi-17-esek modernizációja során. Kérdés mire lesz fordítva a keret. Nagyon kíváncsi vagyok de gondolom nem csak én...:-)
A szlovák példa egyébként valóban nagyon jó volt a cikkben.
A másik érdekes info. az esetleges amerikai Huey-k beszerzésének kérdése. Ezek gondolom nem a kéthajtóműves modernizált twin-változatok lennének, amiket elsősorban a Marine Corps használ és folyamatosan fejleszt (UH-1N és UH-1Y)
Ha ez a fejtegetés igaz akkor az egyhajtóműves UH-1H változatról lenne szó amiket a US Army cserél le emlékeim szerint az UH-72 Lakota helikopterekre?

zord 2011.01.20. 21:44:07

@su-30mk:

Az Air Force-tól kivonásra kerülő UH-1N-ekről van szó az eddigi infók szerint.

www.defensenews.com/story.php?i=4437267

Zord

su-30mk 2011.01.20. 21:58:34

@zord:
Aha, nem is sejtettem, hogy a légierősökből kapnánk/vennénk (mivel jóval kevesebb van - 60 körüli mennyiségről olvasni - mint a hadseregnél), de akkor ez nem tűnik rossz hírnek. Főleg így, hogy a kéthajtóműves N verzió...Bár felszereltségben gondolom el van maradva (FLIR, miegymás) a tengerészgyalogos upgrade-elt Huey-któl. Csak ne menjen egy minőségi Mi-17 felújítás rovására az egész, mert annak nem sok értelme lenne...
Szállítási és MEDEVAC feladatokra gondolom továbbra is alkalmasak ezek az UH-1-esek.
Esetleges beszerzési darabszámról lehetett-e hallani (legalább nagyságrendileg)? Mondjuk gondolom szinte semmi információ nincs még, legalábbis a "miniszter nem cáfolta" kijelentés még erre utal.

Beat it! 2011.01.20. 22:52:52

30 darab Uh-1N. Kezdetben örültem a hírnek, de egyre inkább rossz előérzetem van. Ismerve a hazai tempót, nem tartanám kizártnak, hogy így akarják pótolni a kifutó Mi-17-eseket és 24-eseket, egyszer s mindenkorra búcsút intve az orosz helikoptereknek. De ne legyen igazam. Normális légierőben megférne egymás mellett mind a 3 típus a megfelelő feladatkörökben. A 30-ból 24 kiadna egy ezredet, 6 tartalék géppel (alkatrészbázis). Mikori gyártmányúak, mennyi a repidő tartalék?

A szlovák gép témája: a FLIR feletti dudor gondolom az időjárásradar. Nincs kép pont oldalról? Nem látom van-e Iszpánka vagy infracsapda szóró.
Ez már szerepelt itt pár napja:
www.tvzvezda.ru/news/forces/content/novye_vertolety_dlya_vvs_1301.html
A műszerfal kialakítását leszámítva az orosz verzió tűnik jobbnak.

@zord:
Ha legközelebb beszélsz a miniszterrel, megkérdezhetnéd nem akarnak-e Szolnokon hangárokat építeni a heliknek. Milliárdokat költenek a gépekre, a plusz 1-2 százmilliós beruházás elenyésző kiadás hozzá képest, de jó hatással lenne a gépekre. Tanulva a Mig-29-es példáján...

su-30mk 2011.01.20. 23:14:20

Ekkora darabszámra nem is gondoltam...ez csaknem a fele a kivonásra kerülő USAF Huey-állománynak. Elég nehéz elképzelni, hogy ekkora darabszám esetén túl sokáig lenne együttes üzemeltetés a Mi-17-el...engem nagyon meglep ez a 30 db. őszintén szólva. Persze jó vásár is lehetne, csak hát Magyarországon szkeptikusabb az ember ezügyben az átlagnál:-S

su-30mk 2011.01.20. 23:34:56

És a HH-1-es SAR verziót megtartják az amerikaiak? Ez nem teljesen egyértelmű nekem. Ezek felszereltsége nyilván korszerű lehet - találtam jó fotót is, azt hiszem ő lenne az:

www.columbus.af.mil/shared/media/photodb/photos/050902-F-9208L-084.JPG

Batkaa 2011.01.21. 00:50:29

Mit is lehet erre mondani...
Zord for President...!

Batkaa 2011.01.21. 00:53:20

30db UH-1N -felújítva- remek lenne!
Félő azonban, hogy ebből szolgálatban <10db-ot fogunk látni. Bevált (?) szokás szerint...

molnibalage 2011.01.21. 07:58:53

@Batkaa: 30 db...? Oszt minek annyi? Hogy 20 rohadjon szét a földön...?

molnibalage 2011.01.21. 08:04:33

@Beat it!: Összesen kb. 30 gép és 3 eltérő típus? Egyetlen normális légierő sem csinál szerintem ilyet mert ez a pénzkidobás csúcsa...

Batkaa 2011.01.21. 08:35:08

@molnibalage: teljesen nyilvánvaló, hogy 30 db-nál ki fogják vonni az ex szovjet típusokat.
De az a 20, nagy valószínűséggel szét fog rohadni, ahogy Te is én is sejtjük.
Bár' ne lenne igazunk és rendesen üzemeltetnék őket! Ez a 30 db nagyjából megoldaná a helikopterkérdést.

stonefort 2011.01.21. 09:11:33

Az UH-1 szerintem egyelőre nem komoly. Az USAF még csak most keresi a leváltandó helik utódját, leghamarabb öt-hét év múlva lennének elérhetőek az általuk kivont gépek. Az USMC gépei lehet, hogy előbb is hozzáférhetőek, ezek viszont agyonstrapált példányok. Az UH-1Y rendszeresítése már folyik, így elvileg lehet szabad gépük. Én szkeptikus vagyok, szerintem az egész UH-1 ügy csak egy előzetes tájékozódás után nyilvánosságra került agymenés komoly elemző munka nélkül. Lengyel gyártású Balck Hawk-ot Szolnokra.

zord 2011.01.21. 09:18:34

Más forrásból úgy tudom, hogy a könnyű kategória megjelenése nem a közepes kategória rovására történne, hanem kiegészítésére. Az egésznek az az alapja, hogy a légierő legfontosabb eszközei a szállító helikopterek Magyarországon, mert potenciális éles bevetésük esélye (idehaza is) a legnagyobb (békeidőben is). Ehhez képest viszont a flotta rendkívül legyengült az utóbbi 20 évben. Ugyanakkor az is igaz, hogy a szóba kerülő feladatok egy részéhez a Minyó túl nagy. Például éppen a SAR-keszi (Sárkeszi? hehehehe) az, amiben nincs feltétlenül szükség ekkora helikopterre. A könnyű szállítóhelikopter kategória megjelenése (visszatérése, hiszen ne felejtsük el, hogy voltak Mi-2-eseink!) egyszersmind megoldhatná a hazai helikopter személyzet képzést is, amit a Robinsonokkal akartak "megoldani".

Mindez nagyon szép és jó papíron. De azért ezek a gépek nem fiatalok, koruk az régi, már régen kivont Minyókkal kb. azonos (69-es szériaszámok). Minden a beszerzés módján múlik, és ezzel eljutottunk oda, hogy pénz, pénz, pénz. Amiből az agyalgás közben se lett több. És hát üzemeltetni is kell a technikát.

Zord

zord 2011.01.21. 09:31:21

@stonefort:

Amíg csak beszégettünk innen-onnan, én is így voltam vele. A múlt heti és a szerdai infók alapján ennél kicsit többre tartom már. Nem tudom nem komolyabban venni a források szintjét nézve, és azt, hogy a miniszter on the record azt mondja: "ön felettébb jól értesült".
Sajnos az Orbánhoz nem tudok eljutni...Mea Culpa.
De lehet, hogy egy "stratégiai szintű" dezinformációval állunk szemben.

De nézzünk azt, hogy a logikába is beleillik. Az, hogy a Honvédségnek nincs könnyű helikoptere, nonszensz. Hogy újra nincs (nem adnak) pénz, az is eléggé nyilvánvaló. A honnan kérdésre pedig az amerikaiak ugranak be ilyen esetekben, mivel nekik van készletük.

Persze, majd ha ott repülnek (vagy valami más, ebben a kategóriában) az LHSN légtérben, magyar felségjellel, akkor tényleg elhisszük.

Zord

jack o'neill 2011.01.21. 09:39:01

Ez a 30 vagy "csak úgy" bedobott szám, vagy tényleg a 60%-uk rohadni fog. Ráadásul furcsa, hogy ilyen régi gépek kerültek látómezőbe. Azt hittem, ha neten nyugati heli kerül szóba, az inkább a lengyel összeszerelésű S70i lesz.
Végülis nem lenne rossz lépés a Huey beszerzés. Ahogy Zord is mondja, sok feladata a Minyó nehéz, ugyanakkor, ha a helyzet úgy hozza - bár ne hozná, árvízi védekzésnél emelni a Huey is tud. De, szkeptikus vagyok, nem kicsit...
@stonefort: Nem 100%, de ha jól emlékszem már meg van az utódjuk, az AF-nál is a Lakoták váltják őket.

Beat it! 2011.01.21. 09:49:54

@molnibalage:
Rosszul értelmezted, amit írtam. "Normális légierőben megférne egymás mellett mind a 3 típus a megfelelő feladatkörökben." Hol van ebben, hogy 3 típus 30 darab? Úgy értettem, 30 UH-1 + a maradék 7-9 Mi-8/17, és legalább 12 Mi-24. Ez összesen kb. 50. Szép remények, de Zord értesülései szerint ez sem lenne lehetetlen. Arra én is gondoltam, hogy az UH-1 a Mi-2-esek hagyta űrt jól pótolhatná, ezért írtam, hogy 3 típus megfelelő feladatkörben. Persze a legfontosabb, hogy a beszerzés után az üzemeltetési körülményeket is biztosítsák.

stonefort 2011.01.21. 10:47:58

@jack o'neill: Bocs, a Lakota más kategória. Már elhangzott, hogy az USAF még keresi az UH-1N utódját.

zord 2011.01.21. 11:23:58

@Beat it!:

Az pedig az MTI alapján írta, mely a Magyar Nemzettől vette át. És mindezt oda is írták. A csütörtökiben jelent meg a cikk, melyet Hejcéről hazafelé a szikszói Turul étteremből diktáltam le a nemzetes beírónak. A kör bezárult.

Zord

mi17 2011.01.21. 13:54:01

A hejcei esetnél azt lenne jó tudni hogy miért fodították vissza a kutató gépet a levegőből!!!
Az amcsi géppekkel már 5 különböző tipusú szállító lenne!! Félek hogy ezekkel is úgy lesz mint a C-130 herkulesekkel(túl drága lesz a felújításuk)!

zord 2011.01.21. 17:46:31

@mi17:

Szívesen elolvasnék már egy letisztázott kronológiát a reakcióról. 100 százalékos sztorit még nem láttam.
A jogi helyzet mindenesetre érdekes, hiszen a helyszín ugyan Magyarországon van, de az országnak az a szöglete úgynevezett delegált légtér, a kassai reptér közelkörzete ugyanis átnyúlik ide, és annak már átadták a gépet, mielőtt elakadt volna a hegyben.

Anno ezt írtam a 060121-i számba:

"A baleset okai egyelőre ismeretlenek, a repülőgép fekete dobozának tartalmáról ugyanis nincs hír. A szlovák gép a román–magyar határon lévő, Nagyváradhoz közeli Narka elnevezésű jelentőpontnál repült be Magyarország fölé – tájékoztatta lapunkat a Hungarocontroll illetékese, aki elmondta azt is, hogy ezután egyenesen repült tovább a tervezett kilépési pont felé. A hegyoldalnak csapódó gép repülésének utolsó perceiben már a szlovák légiforgalmi irányítással állt kapcsolatban, annak ellenére, hogy még magyar terület felett járt. Ennek az az oka – tudtuk meg a Polgári Légügyi Hatóság szóvivőjétől –, hogy a határhoz rendkívül közel fekvő kassai repülőtér felelősségi körzete – az úgynevezett delegált légtér révén – benyúlik Borsod-Abaúj-Zemplén megye fölé. Szakértők a repülőtér navigációs térképe, a gép érkezésének iránya és a szélirány alapján valószínűnek tartják, hogy az An–24-es a kassai 01-es leszállópályát közelítette volna meg rádiónavigációs rendszer segítségével. A becsapódás helyszíne alapján azonban a gép még nem volt a leszállópálya tengelyében – amelynek meghosszabbítása a Hernád alacsonyan fekvő völgye felett húzódik –, hanem attól több kilométerre keletre repült, a majdnem nyolcszáz méteres csúcsok felé. Szakértők szerint a be- és kilépési (Keked) pontot egyenessel összekötve olyan útvonal adódik, amely keresztezi a gép végzetévé vált Zempléni-hegységet."

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.01.21. 18:00:47

@mi17: Én erre egyszer azt a választ kaptam, hogy "a szlovákok már megtalálták, nekünk sok tennivalónk már nem volt".
Abban bízom, hogy rövidesen sokkal többet megtudok a történetről, mint ami eddig ismert volt.

Devil

radarkiller 2011.01.21. 19:08:44

Én azt hallottam, hogy egy nagyon egyszerűen kiküszöbölhető hiba volt a háttérben. A barometrikus nyomásadót nem állították be megfelelően. Emiatt nem a valós magasságot adta a kabinműszer.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.21. 19:26:55

Szerbusztok!

Amihez nem értek, általában nem szólok hozzá. Azonban annyit a kommentekből leszűrhető, hogy a szocialista kormányzattal ellentétben - bár tavaly Szolnokon Szekeres azt mondta a feladatmegszabó értekezlet előtt nekünk, hogy átadják az új kormánynak az közepes szállító helikopterek tender kidolgozott előkészítő anyagait - a nemzeti együttműködés kormánya hála az istennek komolyabban veszi a közepes/könnyű szállító helikopterek hiányából adódó veszélyeket és valamilyen úton használt gépek beszerzésével, illetve saját technika felújítással változtatni akar a dolgon. Remélem ez így is lesz.

Viszont amit nem értek, hogy a NATO országok, azok is amelyek velünk együtt, vagy később csatlakoztak, új repülőgépek, helikopterek beszerzésére tudtak/nak fordítani pénzeket. Itt a bolgár példa, hogy ki sem tudják fizetni a Eurocoptert de megvették néhányt, és szerintem a többit is be fogják szerezni, valamilyen egyességgel, a csehek, szlovákok tudtak Mi-17/171 koptereket vásárolni, a románok magunknak gyártották a puma-kat, a lengyel maguknak gyártottak Mi-2 alapból gépeket, + most már Black Hawk-ot fognak. Nem tudom elképzelni, hogy annyi mindent nemzeti ügynek minősítenek (pld. a debreceni focistadiont amit 12ezeresnek terveztek először most már 18 körül járnak iszonyú pénzért, ha maradna 12 ezres, akkor ott a pénz a helikopterekre, és még a költségvetésben annyi helyről lehetne pénzt elvenni egy tucat helikopternek. Én szvsz úgy tekintem, hogy Gábor által említett SAR CSAR helikopterek közül kell kb. 4 darab, a többi lehetne fapadosabb verzió, de legalább legyen. A régi technika üzemeltetése, felújítása drágább lehet, mint egy bejáratott, de nem elavult típus üzemeltetése. Ráadásul akár az Eurocopter, a NH konzorcium, vagy a kazanyi orosz gyártónál is ha tendert indítanánk akár 100-150% ellentételezést is el lehetne érni kormányszinten.
Nézzük csak a cseheket kicsit más aspektusban. Ahogy EU elnökség lett, vettek 2db Airbus vip szállítót. Orbán Ancsával fog repkedni? Annyira azért nem áll sz*-ul az ország. A HTKA forumában ott voltak klf. összegek helikopterárak összehasonlítása - nézzük hozzá hazánk büdzséjét, azért ahhoz képest ezek a pénzek minimálisak...

Kele

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.21. 19:28:29

Úr isten megint mennyi helyesírási hibával írtam :-(
Kele

stonefort 2011.01.21. 20:20:56

@Kelepisti: Könyörgöm, az NH-t ne is említsük!
jets.hu/news?id=165

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.21. 21:25:15

A HT-ban lesz egy NH90 cikk amely részletesen bemutatja a NFH és a TTH változatot is, ugyanakkor szerintem is a kompozitcsoda, kompozitcsőd lett, azért említettem, mert a helikopterpiac egyik szereplője. Amerikai koptereket nem is, írtam, ahogy ázsiai gépeket sem..
kele

Batkaa 2011.01.21. 23:35:16

@Kelepisti: meggyőződésem, hogy a rendelkezésre álló összegből a HM jó szinten üzemeltetni lenne képes a Magyar Honvédséget!

Nagyjából éves 300 milliárd Ft-ot hajlandó a pénzügyi kormányzat a költségvetésből a hadseregre fordítani. Ez nem kevés, közel másfél milliárd USD!
A honvédelmi vezetésnek nem kellene ennél nagyobb költségvetést követelni, csak két sarkalatos ponthoz kellene ragaszkodni:
a) évről-évre reálértéken tartani ezt az összeget, de legalábbis GDP-arányosan;
b) a rögzített költségvetésből nem vonhat el a kormányzat különféle lyukak foltozgatására, mert ezzel a hosszútávú programokat - és a nemzetbiztonságot - veszélyezteti.

A költségvetésen belüli arányokat kellene úgy meghatározni, hogy a 40-30-30 százalékos megoszlás biztosítható legyen (bér-dologi-fejlesztési kiadások).
Ennek megfelelően az állománytáblákat is át kellene alakítani, hogy a bérjellegű kiadások tarthatóak legyenek (röviden: a vízfej leépítése) és tarthatóak is lennének.
A dologi kiadások mederben tartásához pedig meg kell regulázni a háttérintézményeket (pl. HM EI Zrt, Currus, ZMNE stb), akár adott esetben meg kell ezeket szüntetni és új szervezetekkel helyettesíteni, ha már reformálhatatlanok.

Kizárólag szándék kérdése és kb. 3-4 éves program eredményeként meg lehetne teremteni olyan éves 90 mrd Ft-os fejlesztési keretet. Ezután kezdődhetne egy jól átgondolt fejlesztési program, ami szintén kb. négy év alatt minden területen éreztetné a hatását.
(A fejlesztési keret természetesen már az első három-négy év alatt a mostanihoz képest évről-évre folyamatosan növekedne, így a fejlesztési tervnek korai stádiumban készen kell állnia, hogy a sürgős beszerzések is ehhez illeszkedő módon valósuljanak meg.)

Nyilvánvalóan egy ilyen 4+4 éves program alapvető változtatásokat követel. Erre most jó esély kínálkozott a kormányváltással, hiszen a töretlen politikai támogatottság várhatóan legalább két ciklusra biztosítható.
Azért pusztán szándék kérdése, mert jól kommunikálható, látványos nagy léptékű változtatások a Honvédségben segítenék a kormánypropagandát (a korrupciós hálózatok megkezdett felszámolása eddig is siker). Nem jelentenének plusz kiadást és nem okoznának különösebben nagy sérelmeket a kormányzat számára fontos lobbicsoportoknak. Sőt, a program végigvitele azzal kecsegtet, hogy ismét tényező lehet az ország a nemzetközi fegyverpiacon.

Őrület, hogy a szemünk láttára vész el ennek lehetősége és ezzel valószínűleg az utolsó esély tenni a Honvédség végpusztulása ellen.

Batkaa 2011.01.22. 00:12:13

@Kelepisti: a helikopteres felvetésedre.
Figyelembe véve az előző bejegyzésemet, az új gyártású repeszközök beszerzése nem lenne irreális, ha az átstrukturált MH végre képes lenne ezek tervszerű üzemeltetésére és eleve az átgondolt eszközbeszerzésre...
Ennek fényében az én tippem, hogy a Mi-17-es típust tovább kellene üzemeltetni, beszerezve mellé további példányokat ~10 db-ot. (A mi gépeinkhez illeszkedő használt alváltozatokat vagy új gyártású Mi-8mtv3-asokat, a meglévőket pedig mind nagyjavítani és felújítani.)
A Mi-24-es távlatilag nem tartható fönn.
Könnyűhelikoptereket kell rendszeresíteni (valamilyen AS-565-kategóriájú), ~20 db-ot, amelyek részben kiváltanák a Mi-24-esek feladatkörét is opcionálisan beépíthető IPTR-rendszerrel. Ez így összesen olyan 90 milliárd Ft. Több évre elosztva vállalható is lenne, amennyiben a megjelölt előfeltétel fönnállna.
Kár, hogy nem lesz belőle soha semmi.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.22. 09:24:56

Úgy tudom, hogy Mi-8MTV típusjelzéssel csak belföldi piacra gyártják a Minyokat az oroszok, külföldi megrendeléseik Mi-17xxx vagy Mi-171xx típusjelzéssel kezdődnek.

Beat it! 2011.01.22. 11:57:27

@Batkaa:
"A Mi-24-es távlatilag nem tartható fönn. " - ne haragudj, de ezt mire alapozva jelented ki? Az üzemeltetési kultúra adott, pláne ha tovább megtartjuk a 17-eseket. Vannak nagyjavításra váró példányaink, szinte 0 repidővel, amiket fel lehet támasztani. Jelenleg is gyártásban van Mi-35 néven, tehát az alkatrészellátás biztosított. Modernizálással (FLIR, részben glass-cockpit, Ataka rakéta) sokáig megfelelő harcigép. Príma programjuk van rá az oroszoknak, a 6 volt NDK-s gép nagyjavításával együtt elvégezve kapásból egy fél századnyi gép állna hosszú távon rendelkezésre.
Egyedül pénz kérdése a fenntarthatóság, de amint írtad, az is kigazdálkodható lenne. Egy magára valamit adó ország nem engedheti meg magának, hogy ilyen kategóriájú gépek nélkül maradjon. Ha korábban több tucatot tudtunk belőle üzemeltetni, 12-18 darab most sem kellene, hogy gondot jelentsen.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.22. 12:39:39

A Mi-24-es érdekes kérdés. Repülő "tankok"-ra miért van szükséges egy közép európai országnak. Történelmileg nézve a Cobra felbukkanására szinte azonnali válasz volt a szovjet Mi-24. A cobra után jött a Apacs, erre ott volt a Mi-28 (persze a Kamov is az 50/52-vel).. A világ többi része azonban inkább "csak " felfegyverezte könnyű-közepes helikoptereit, amelyek ugyan sérülékenyek maradtak, de akár páncéltörő, (pld. Bo-105, Alouette, Lynx stb) akár sima kísérő feladatot el tudtak látni, alapfeladatuk mellett. Igaz, hogy később még három csatakopter jelent meg a színen, eu-ban a tiger és az augusta, valamint a dél-afrikai rooiwalk, de a commanche fejlesztését már leállították, és a csatahelikopterek szerepének egy részét az UAV/UCAV veszi át..
A szegényebb országok inkább a "felfegyverezett helikopterek" maradtak - most afrikát hagyjuk ki, mert budget áron vásároltak /kaptak néha 24-eseket..
Szerintem egy Mi-17 3-3 UV blokkat, és akár pctörő rakétával elegendő a honvédségnek. Már nem elsődleges feladat a pctörő képesség az ellenség hk-i ellen, inkább konvojkíséret, légiszállítási feladatok, (humán és technika) utóbbi akár külső teherként is a legfontosabb + katasztrófaelhárítás és természetesen SAR/CSAR
erre pld. megfelelő modernizált Minyo alkalmas. A 24-eseket szeretem jó harceszköz volt, és modernizálással még ma is az, de ha szükős a keret akkor inkább felfegyverzett szállítókopterek. (A Románok felfegyverzett Pumája, vagy a keletnémeteknél anno repülő Mi-8-asok amelyere több fegyver fért mint a 24-re gondolom elég referencia..
Nem a 24-esek ellen vagyok, de ha választani kell, akkor szvsz ez a jobb választás.

ropy 2011.01.22. 22:33:56

Batkaa, így olvasgatva te esetedben az nem tiszta hogyha most behozzák Milek mellé a Huey-kat akkor te "később" pluszba behoznál -AS565-ösöket is ?? Vagylagosan érthetted gondolom. /egyébként pl.AW/TUHP-149 már páncélozott lesz ha jól sejtem/
Az tök komoly ha egy haderőnemen belül minden kategória képviseltetné magát -
:)mint a nagyoknál
Viszont ha Mi-24sek továbbfejlesztéséről lenne szó én pölö applikálnék hozzá vmi anti-radiation készletet is (Mar-1 vagy akármi hasonlót)
Vagy nemtudom doktrína szerint hol lenne nekünk hasonló..

Batkaa 2011.01.29. 16:50:49

@Beat it!: a Mi-24-es sok mindenben hasonlít a Mi-8/17-esre, de mégis csak önálló típus. A hajtóműve is más.
A szükséges felújítás költségigénye jelentős és a megfelelő üzemidő tartalékkal rendelkező gépek száma nem túl magas (az említett 6 db körül).
A Mi-17-esnél könnyebb típus rendszeresítése ésszerű lépés lenne, amivel a kiképzést, kisebb terhek emelését, könnyebb szállítási feladatokat költséghatékonyabban lehetne megoldani, üzemidőt spórolva a Mi-17-eseknek. Ez a típus viszont megfelelően felszerelve fegyveres feladatokra (pl. CSAR, IPTR indítás) is alkalmas lehet. (Az AS565-öt csak a kategória egyértelműsítésére neveztem meg, a pontos típus kiválasztása nyilván tenderen történne.)

Kétségtelenül lenne bizonyos képességvesztés, de az előnyöket-hátrányokat és a költségvonzatot vizsgálva, szerintem ez vállalható. Ha a helikopter-fegyvernem hosszú távú fenntarthatóságát vizsgáljuk, akkor a 24-es lenne a szükséges áldozat, hogy ne kelljen egymás mellett három típust üzemeltetni.

Természetesen a kivonást úgy kellene ütemezni, hogy a kiszolgálók és a hajózók váltása az új típusra zökkenőmentes legyen.

@ropy: az UH-1N-et csak a jelenlegi nyomorunkban érdemes fontolóra venni, jópár előfeltétel fönnállása esetén.
Én azt támogatnám, ha a MH-et tokkal-vonóval átszerveznék, de végre nem a leépítés, hanem a hosszú távú fönntarthatóság érdekében. (Akár törvénybe iktatva a HM minimális szervezetét, ami "alá" nem lehet "reformálni"...)
Ekkor játszik az a vízió, amit fölvázoltam, akkor az UH-1-esek aligha jönnének szóba.

Batkaa 2011.01.29. 16:59:14

@Kelepisti: szerintem a páncélosok elleni csapásmérő képességet nem kellene feladni.
Túl azon, hogy a rakéták nagyon sokféle precíziós csapásmérésre alkalmasak, a potenciális fenyegetettségek közül nem zárnám ki a páncélosokat.
Úgy vélem, a mi környékünkön kialakuló komolyabb háborús konfliktus legjobban a délszláv háborúra fog hasonlítani. Kezdeti szakaszában a szemben álló felek még képesek harckocsi-kötelékek bevetésére, így a páncélelhárítás lehetőségeit továbbra is érdemben figyelembe kellene venni.

zord 2011.01.30. 07:16:32

@Open Skies:

Nagyon dícséretes munka, még nem láttam ilyet, számomra abszolúta nóvum.

Egy jótanács: ha az úton akkora gödrött lát az ember, melyet nem biztos, hogy át tud ugrani, inkább elegánsan kerülje ki:

"A WTD-61 egyik különleges (teszt)helikoptere. A 98+31-es lajstromú gépet egy bizonyos „Hawk head” –dal (sólyomfej) szerelték fel, és végeztek kísérletet. (Elvileg a rendszer egy újfajta gépágyú tesztelése miatt került a gépre.)"

A "Hawk head" a Hawk légvédelmi rakétakomplexum rakétájának félakítv fejével folytatott, valószínűleg EW kísérleteket jelenti. Bár a 24-es nem tűnik ideális platformnak, mivel volt benne üzemidő, és kaphattak felmentést bizonyos légialkalmassági szabályok alól akkoriban, rugalmas és olcsó megoldásként kínálkozott a feladatra.

Ezt leszámítva kitűnő munka.

Zord

Open Skies 2011.01.30. 13:35:58

@zord: Nem én írtam, én csak belinkeltem mint érdekességet, ha már a Mi-24eseinkről volt szó.

zord 2011.01.30. 19:20:11

@Open Skies:

Tudom, csak gondoltam, azt az egy hibát korrigálom. De mégegyszer gratulálok a szerzőnek, hogy összeszedte!

Zord

Beat it! 2011.01.31. 10:10:03

Az optimista körítés (Csőrike példája) ellenére engem sokkolt, hogy a 336-ost szétszedve látom. Ha jól tudom, az a legutoljára nagyjavított példány, mégis széjjel van. Világosítsatok fel: mi lehet az oka? Hajtóműcsere? Egyéb berendezések javítása? Bevett dolog ez a módszer a 24-eseknél?

@Kelepisti:
"A Mi-24-es érdekes kérdés. Repülő "tankok"-ra miért van szükséges egy közép európai országnak."
Rövid, de egyértelmű válasz: azért, mert guruló tankjaink gyakorlatilag már nincsenek.
15 T-72-es vagy 12 Mi-24-es képvisel nagyobb harcértéket? Szerintem az utóbbi. Gyorsabb bevethetőség, sokoldalúbb alkalmazhatóság. A döntés mégsem vagy-vagy kellene legyen, hanem is-is. Tank is, harci helikopter is kell.
Egy szállítóhelikopterre akármennyi fegyverzetet pakolsz, akkor is csak egy szállítóheli lesz. Bizonyos körülmények között egy gépkarabéllyal is el lehet intézni. A konvojkísérést említed: pont akkor jön jól szerintem a forgatható orrgéppuska, és a páncélozott kabin, hajtómű.

@Batkaa:
A Mi-24-es kivonása szerintem pótolhatatlan képességvesztést jelentene (utódtípus nélkül különösen). A hajózó és szerelőállomány adott, jól képzett. Több évtizedes üzemeltetési kultúra adott, valamint a hozzá tartozó infrastruktúra is (leszámítva a fájó pontnak számító nagyjavítási képesség hiányát). Minden adott lényegében, csak bevethető (modernizált) gépek kellenek, és pénz a működtetésükre. Nem tudom elfogadni, hogy erre nincs pénz. Ha eddig volt rá pénz, ezután ne lenne? Mindenre van pénz, csak jól kell tudni gazdálkodni.

Pár fedett hangárt azért megérdemelnének ezek a gépek. Kampányt a szolnoki hangárokért! :)

zord 2011.01.31. 12:59:40

@Beat it!:

Egyszerűen lejár valaminek az üzemideje (forgószárnylapátok, hajtómű, reduktor stb.) Nincs helyette, a gépet félretolják. Mivel áll, amikor egy másik gép valamilyének kimegy az órája, akkor ebből pótolják.
Így keletkezik a bányagép. Először csak alkatrészre vár, aztán donorrá degradálódik.
Hogy ez a gép éppen hol tart a sárkány-üzemidőben (javításközi üzemidőben), ebből a szempontból lényegében irreleváns. Most ez a P járt így.

Ez a kannibalizáció természetrajza.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.31. 14:55:45

NATO tagországot hagyományos támadás nem fog érni a közeljövőben európában szomszédjától, mert ez még soha nem fordult elő, és lassan csak szövetséges erők vannak körülöttünk. Ha azonban ettől elvonatkoztatok, akkor is azt tudom leírni, hogy a páncélelhárításnak több módja is van. A Mi-24 9K114 (AT-6) Strum rakétái bár hiányoznának (a Falanga már full elvult harceszköz, bár T-72 ellen még talán-talán, ha nincs reaktív páncél).
Ott van a 9K113 Konkursz önjáró BRDM alvázra szerelt kompexumaink, illetve a kézi 9K115 Metisz rendszerek., amelyekből tudtommal 2-2 raj van dandárszintrn (talán századszinten) ráadásul szállítókopterekkel a megfelelő hk veszélyes szakaszokra lehet telepíteni.Az RPG-ből sok van, bár teljesen elavult, de városi harcban megfelelő még a környező országok hk-i ellen.
Ott van az egy tucat T-72 hk-nk is. Tehát van választék...

75AP 2011.01.31. 20:25:41

@Beat it!:
"Pár fedett hangárt azért megérdemelnének ezek a gépek. Kampányt a szolnoki hangárokért! :) "

Szerintem ez sehol sem divat az orosz helikoptereknél...

englishrussia.com/index.php/2011/01/31/welcome-to-an-airbase-this-time-not-abandoned/

Beat it! 2011.02.01. 09:50:50

@75AP:
Itt az ideje divatot csinálni. Végül is az orosz repülőgépeknél sem túl divatos a hangár, de akkor ne sopánkodjunk, hogy a Mig-29-eseink a szabad ég alatt rohadtak el.
A képek nagyon jók, köszi a linket! A 43-as oldalszámún épp hiányzik a FLIR torony.
Ha lenne hangárjuk, a hósöpréses hőlégfúvós kínlódást kapásból lespórolhatták volna a felkészítési időből. És az a havas Mi-24-es kapcsolótábla se túl biztató....

@Kelepisti:
"NATO tagországot hagyományos támadás nem fog érni a közeljövőben európában szomszédjától"
- indíthatsz egy jós rovatot a HT-ban, mondjuk "Paranormális és metafizikai módszerek alkalmazása a stratégiai tervezésben" címmel. :)
Lehet, hogy a papírforma szerint nem fenyeget minket páncélos támadás, de sosem lehet tudni mit hoz a jövő. Az egész világ fegyverkezik, Európa meg leszerel. Áttekintve szerintem nem sokkal rózsásabb a helyzet a nagyvilágban, mint 1914 előtt.
Az egyéb páncéltörő eszközök esetében igazad van, széles a választék, bár ezek az eszközök is bizonyos értelemben elavultak. Semmi tandem robbanófej pl. Ami a mennyiségüket és az alegységeken belüli koncentrációjukat illeti az gyakorlatilag megfelel egy gerillahadsereg szintjének. METISZ ha jól tudom nincs dandárszinten csak Szolnokon, a lövészek Fagot-on játszanak. BRDM-es Konkursz csak Tatán van, 12 db, ha jól tudom. Az RPG-hez gyártanak tandem fejes rakétát, de nekünk a változatosság kedvéért az sincs.
Kell a harciheli. Szükség esetén prímán fedezik a szállítóheliket is, amíg kiszállnak a lövészek a pct rakétáikkal....

zord 2011.02.01. 10:58:05

Ezt ismeritek? Igaz, civil, de bukfencből helikatasztrófát még nem láttam. Szegény öreg német az MD-500-asával:

englishrussia.com/index.php/2010/08/09/helicopter-crash-near-minsk/

Zord

ropy 2011.02.01. 19:37:23

"The Bulgarian Air Force, already well known to be short of cash, is to sell 12 helicopters – six Mi-17s and six Mi-24 gunships. The funds raised will then be used to refurbish and upgrade a further six of each type."

egy ilyen körre azért én is benevezném a mihukat.
Igaz csak fele annyi de a kifejlesztett képesség nem pusztul ki maradék nélkül és nem hagyják veszendőbe menni.
Azért nem kis meló lehetett a Magyar Néphadsereget ilyen szintre zülleszteni.
Szerintem gratulálhatunk is Európa sírásóinak - férfimunka volt (a szociális piacgazdaságunk lehet útban, vajon - működő érdekképviselet? miegymás - nem vok a legoptimistább, azért nem kevesen kezdtek mostanában csak-úgy árnyékbokszolgatni)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.02.01. 20:13:35

Minden tiszteletem ellenére ez a öreg német egy barom volt, aki egy csomó korlátozást áthágott az 500-as kopterrel. Így is majdnem szerencséje volt, néhány tucat méter hiányzott neki... Lehet, hogy híg volt a levegő. Ez szegényt már nem boldogítja..
Egyébként is elég bizonytalanul repült a géppel.
Ez is csak azt bizonyítja, hogy a berepülőpilótákon kívül nem szabad a határokat feszegetni.

Kele

stonefort 2011.02.02. 17:46:58

@Liverbird: A jelenség szerintem nem a sztatikus elektromosságtól van, egyszerűen a felvert homok részecskék szikráznak a belépőéleken.

Batkaa 2011.02.05. 23:27:22

@Kelepisti: a videóból úgy tűnik, nagyon alacsonyról indította azt a loopingot, nem is volt helye korrigálni a szerencsétlennek.

Batkaa 2011.02.05. 23:31:26

@Kelepisti: A Sturm-rendszer egyáltalán még üzemképes?
Helikopter fedélzeti IPTR a leggyorsabban mobilizálható és nem csak páncélelhárításra alkalmazható.

Batkaa 2011.02.05. 23:47:04

@Beat it!: csakhogy itt nem csupán egy specializált képességről van szó!
Zord blogbejegyzése is más, fontosabb képesség hiányáról szól.
Nem gondolom, hogy a Honvédségnek olyan ellenséges hátországban végrehajtott helikopteres deszantműveletre kellene felkészülnie, ahol a Mi-24-esek fedezetére lenne szükség.
Ilyen művelet végrehajtására az a megerősített katonai szervezet sem lenne képes, amit fentebb vizionáltam - és hol vagyunk még attól!
CSAR feladatokat is csak nagyon korlátozottan lehetne végrehajtani.
A szállítóhelikopterek feladata harci körülmények között leginkább az erők gyors átdobása lehet, de minden esetben a saját erők által ellenőrzött területre. Ezek közvetlen kísérését és védelmét ellenséges helikopterektől meg lehet oldani felfegyverzett könnyebb típussal is (vadászrepülőgépek ellen a Mi-24-es sem véd meg).
Konvojkísérés sem jellemzően hazai terepre szabott feladat. Harci helikoptert misszióba küldeni pedig nem leszünk képesek.

Sokkal jobban is el lehet költeni a szűkre szabott keretet, mint ezeknek a speciális, de nem létfontosságú képességeknek a fönntartása.

Nekem is tetszik a Mi-24-es típus, de a védelmi tervezésben szigorúan a hasznosságot kell szem előtt tartani.

Batkaa 2011.02.05. 23:59:12

@Kelepisti: "NATO tagországot hagyományos támadás nem fog érni a közeljövőben európában szomszédjától, mert ez még soha nem fordult elő, és lassan csak szövetséges erők vannak körülöttünk."

Erre azért ne vegyünk mérget.
Nem kell éppen nyilvános doktrínának meghirdetni, de azért hallgatólagosan a Honvédségnek fönn kell (kellett volna) tartania készültségét.

zord 2011.02.06. 00:06:07

@Batkaa:

Olyannyira ne vegyünk rá mérget, hogy rövidesen átírásra került úgy a NKS, mint az NBS.
Uraim, mi lesz, ha bedől az euró, mi lesz, ha elszáll végleg az energiaár? Az európai polgárok békésen otthon fognak ülni, és nem kezdik el egymást cseszegetni, és erre a politika nem tesz rá egy lapáttal?
Abból még nem volt baj, hogy az ember a legrosszabra készült...

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.02.06. 00:08:04

A MI-24V-n P-n használt Sturm rendszerek működőképesek tudomásom szerint. Ha jól emlékszem több tucat rakétát lehet különböző elkülönített frekvencián egyszerre használni.
A Falangánál még erősen limitálva volt, az egyidejűleg kilőhető rakéták száma.

Amit még páncélelhárító eszközként nem írtam le az a JAS-39 egyetlen magyarország által vásárolt levegő-föld támadórakétája a Maverick, amelyet direkt erre a célra fejlesztettek ki..

zord 2011.02.23. 17:10:42

Erről tudunk valamit?

M0068/11 NOTAMN
Q) LHCC / QFAXX / IV / NBO / A / 000 / 999 / 4722N01730E005
A) LHPA B) 1102151334 C) 1102161500
E) SAR SERVICE OF WEST SECTOR NOT AVAILABLE DUE TO TECHNICAL
REASON.

www.hm.gov.hu/container/files/attachments/11251/NOTAM_11_02_15.pdf

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.02.23. 20:13:52

@zord: Gondolom, hogy február 15 délutántól egy napra kiesett a kutató-mentő heli valami tervezett ápolás miatt. Szerintem...

ropy 2011.07.03. 22:39:31

később lehet majd kalapálni rajta, ha ez számít -
www.flickr.com/photos/lelebebbel/3309896843/in/set-72157614257694094/
pld.nwhelicopters

bár gondolom amúgyis vmiféle áthidaló szerep hárulna rájok, tehát nem is igazán fontos..

zord 2011.07.06. 11:35:24

@ropy:

Lehet így is fogalmazni, de szerintem mindenképpen kritikus szerep.

Tény1: a jelenlegi helikopterhelyzet (ahogy éppen tegnap "Legfelső - 3" szinten hallottam) "aggodalomra ad okot".
Az én interpretációm: ez a Magyarország és (kisebb részben persze) ez az Oroszország képtelen (volt) magas szintű hadrafoghatóságot összehozni az MH Mi-8/17/24 "flottája" számára az utóbbi húsz évben. A világ talán legsikeresebb, legjobban bevált helikoptercsaládjáról beszélünk, szóval röhej, de így van.

Tény2: Megmagyarázhatatlan és luxus, hogy az MH-nál nincs könnyű helikopter kategória rendszerben. Egyszerűen a feladatrendszer többségéhez Magyarországon nincs szükség közepes gépek emeléséhez.

Tény3: Az MH a világ egy másik legsikeresebb típuscsaládjával kaphat lehetőséget, mely el van terjedve és lesz is még évtizedekre.

Ha jó és működőképes lesz a csomag (itt szoktum mi el...ni, nem a típussal), akkor egyértelművé válik, hogy az amerikai/nyugati és az orosz customer support közül melyik a jobb, nemcsak legendák és pletykák lesznek hozzáférhetőek.
Na és persze a költségek: ingyenebéd nincs, remélem a HM vezetői nem ezt látják ebben a programban. Ez is befektetést igényel. És ami a lényeg, nem egyszeri befektetést, hanem folyamatosat a rendszerben tartás idejére. Nálunk mindig ezzel van a nagy probléma. Szép és jó gépek állnak a fűben, rotor, reduktor és hajtómű nélkül, és rohadnak. Nem védik a hazát. Azaz a beszerzési ráfordítás jelentős része kidobott pénz.

Ja, és egy politikai deklaráció a végére: piszkosul nem szeretném, ha ez az egész egy transzatlanti hűségkommunikációs projekt lenne, vagy akként sülne el.

Zord

Ps: Egyébként meg barátkozzunk a FLIR-jével:

www.flir.com/usmc/UH1.cfm

(Ja, el ne felejtsem: KONFIGURÁCIÓ! Nagyon nem mindegy)

Batkaa 2011.07.06. 18:47:46

@zord: Köszönöm! Nem is tudom, hány helyen leírtam ezt, tbk itt is.
Legalább ugyanannyi könnyűhelikopterre van szükség, mint amennyi közepesre.
Bár, ahogy a dolgok állnak, ha marad néhány katonai helikopter, az valószínűleg a könnyű kategóriába fog tartozni... Sajnos nagyon valószínű, hogy pár év múlva ugyanitt fogunk tartani, csak Mi-17-es helyett UH-1-esekből lesz 4-5 db repképes példány.
(és közben tovább tornyosulnak a világváltozás kumulonimbusai...)

zord 2011.07.06. 19:16:10

@Batkaa:

Ne úgy legyen!

De félig komolyan:

A világváltozás cumói közepette az egyetlen reményünk az, hogy az OEM-jogokat nem fogják/tudják majd betartatni és onnan veszünk/gyártunk alkatrészt, ahonnan egyáltalán lehet...majd a magyar mérnökök és ipar (ismét) felnő a feladathoz...és hagyni és támogatni lesznek kénytelenek őket a döntéshozók.

Zord

zord 2011.07.06. 21:40:55

Egész jó kis tengerészgyalogos videó:

www.youtube.com/watch?v=q7TyR8joZt8

Zord

Batkaa 2011.07.07. 00:27:51

@zord: A próféta szóljon belőled!
Akár maradhatnánk ennyiben is, őrizgetve a kincstári optimizmus maradványait... de!

Sajnos anélkül, hogy különösebben pesszimistának tartanám magam (gyerekek vannak, akiket útjukra kell indítani), nem látom ilyen "fényesnek" a jövőt.
A változások örvényei akár még azt is kikavarhatják, hogy az ipari civilizációt is feladni kényszerülünk a fogyasztói társadalom és az ipari mezőgazdaság után (ez utóbbi kettő szinte bizonyos).
A repülő fegyvernem jövője sötét, valóban az egyetlen gyenge fény amit Te írsz, ezért annál vészjóslóbb, ahogy a szárazföldiek vergődnek.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.19. 15:43:31

@zord: Az IHO-nak küldtem egy hasonló írást, remélem, ma vagy holnap kirakják. Minél több helyről kell a pártállamot cseszegtetni, hogy történjen is valami.

zord 2016.01.19. 16:36:55

@Kelepisti: sosem gondoltam volna, hogy egyszer még demokratikus ellenzék leszek :-))))

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.19. 16:45:42

Voltál már demokratikus ellenzék is, hiszen 2010 előtt is volt élet. (bár lehet, hogy eltörlik, mint Kim Jong Un, és csak 2010-től lesz az ÚjÍdők számítása.)

.. és O.V uralkodásának 13 évében, az Úr áldása kísérje tevékenységét .. :-)))

ljuka71 2016.01.19. 18:53:18

@zord: Tényleg "Őfelsége Ellenzéke" leszel,ugyanis a Honvédségről Őszintén című cikkedet szemlézte ma Dési János a klubrádióban.:)

zord 2016.01.19. 18:56:15

@ljuka71: vazze...az kemény! A végén tiszteletbeli kommer-libber is leszek.

Zord

zord 2016.01.20. 21:39:06

@Kelepisti: nagyon jó. De a Borsó-hegy messzebb van a határtól, mint 3km.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.21. 08:58:10

@zord: Ja néztem térkép szerint kb. 6km légvonalban. (Még ott van Gönc a határ és Hejce között).
Köszi.

zord 2020.07.29. 15:14:32

Pénteken közzéteszik a hejcei katasztrófa vizsgálati jegyzőkönyveit:

index.hu/kulfold/2020/07/29/hejce_katonai_repulogep_titkositas_jegyzokonyv/

Zord