Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (88) éleslövészet (20) f 16 (20) Gripen (68) gripen (76) Győr (17) H145M (30) Hajmáskér (31) helikopter (46) hírek (36) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (60) kecskemét (45) Körös-hegy (22) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (43) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (29) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (22) radar (18) Szolnok (50)

HTML

Az Alföldről Afganisztánba...

2010.09.15. 21:09 | zord | 34 komment

Ma hivatalosan ("némi" miniszteri késést követően) elbúcsúztatták a KAIA törzstiszti csoportot Kecskeméten, köztük annak vezetőjét, Kilián Nándor dandártábornokot, az egyetlen FLKSZ-t adó honvédségi alakulat parancsnokát, Gripen-pilótát. Anélkül, hogy az MH humánerőforrás-gazdálkodásába belemennénk, inkább hasson minket át a pillanat szelleme és idézzük fel azt, ami a vörös jelvényen olvasható:...kísérőnk a szerencse. A LégierőBlogger mit kívánhat egyebet, mint azt, hogy ez így legyen odakint. És persze azt, hogy térjenek vissza épségben és folytassák eddigi munkájukat az országvédelemért.

Expedíciós módiban a vezető állomány. Vigyázzatok magatokra!

...de az élet megy tovább Kecskeméten...

Ezen a negatív tekercsen érdekes, történelmi képek kerültek elő az epicentrumhoz közeli kutatógödörből. 1. ábra

2. ábra

3. ábra

4. ábra

5. ábra

6. ábra

...és repül(nek),

aki(k)nek idehaza kell 

1430. Felszáll.

1504. Visszagurul.

Zord

Címkék: hungary kecskemét repülőtér gripen kabul kilián amraam aim 120 kaia

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr222299020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

block50 2010.09.16. 08:23:14

Kilián menni Afganisztán...??

Ez azt is jelenti, hogy új pk lesz Kecsón?

Reap79 2010.09.16. 10:09:55

@block50: Az eddigi ezredparancsnok (bázispk. h.), Zsámboki Tibor ezredes veszi át a bázis irányítását (a külszolgálat időtartamára).

Beat it! 2010.09.16. 12:49:25

Kutatógödör? Fényt kapott a digitális technika, vagy csak még nem volt idő előhívatni a tekercset? :)
CATM-120C a gépen, ezt is megértük. Legalább a 3-as és 5-ös ábrát megnézném színesben is (ha nem jár érte letöltendő szabadságvesztés).

zord 2010.09.16. 14:18:48

@Beat it!:

Anniyra még nem szaladtunk előre, a szín amit keresel, kék volt.

Zord

SaciThePoweR 2010.09.17. 16:53:30

Jaaa...., hogy Photoshopban lehet invertálni ;)

quaker 2010.09.18. 10:16:39

Program kérdése csak és látható, tedd negatív nézetbe és láss csodát... :)
(pl.: ACDSee Photo Manager)

Rommel28 2010.09.18. 16:55:41

Most olvastam, hogy volt egy magyar-lengyel védelmi miniszteri tárgyalás. Az utolsó 12 éve volt, ezért remélem, hogy most végre elkezdődik vmi közeledés, és végre lesz egy szövetségesünk Közép Európában.

Azt is elmondták, hogy sem Gripen sem F-16 nem megy Afganisztánba.

zord 2010.09.19. 22:21:53

@Rommel28:

Én is remélem!

És vajon ki tette fel ez utóbbi érdekében a kérdést? :-))))))))))))))))))

Zord

falconfan 2010.09.20. 17:41:54

ez a videó nagyon jó lett. mindenesetre nagyon csodálkoztam volna ha a14 girpenből kiküldtek volna 2 -4 gépet...mert ha jól emlékszem volt ilyenről is szó korábban. az afgánok kitől kapták a mi24-et?

zulu74 2010.09.21. 08:45:52

Ééérdekes!
Magyarok, helikopterrel, Afganisztánban. És nem halnak bele, sőt repülnek, magashegyi körülmények között is, meg minden. Sőt kiképeznek is, ...másokat.
Hogyan lehetséges ez? Pár hónapja még egekig ért a sírás (itt is), hogy hullajelöltek lesznek ha kimerészkednek.
Ezexerint mégsem haltak bele a rossz itthoni kiképzésbe, a pocsék technikába (nem hiszem, hogy az itthoni szerelők rosszabb feltételekkel dolgoznak, alacsonyabb nívón, mint odakint), és a tálibok támadásába.

stonefort 2010.09.21. 09:52:24

@zulu74: Ne károgj. Egyrészt az elején vannak, másrészt ezer részletet sem te, sem én nem tudunk. Olyat viszont igen, hogy a kiképzők között van olyan, akinek még száz (!!!!!!!) órája sincs a Mi-24-esen, azaz még öt kéne oktatni.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.09.21. 16:14:43

@stonefort: Annyira azért már nincsenek az elején, lassan az ötödik hónap végére érnek.

zord 2010.09.21. 18:21:41

Hú de sok információ egyszerre.

AMT: ez nem magyar misszió, szögezzük le. Embert adunk egy amerikai projektbe. Arra nem vagyunk és nem is leszünk képesek még jó ideig, hogy saját helikopterrel kimenjünk. Asszem a többség itt érti a külnbséget, Zulunak annyi, hogy K. NAGY. Szép videókat, jó zenével persze lehet csinálni, nekem a lapátvégre szerelt, hidegátforgatásos technikával megjáratott kamera nagyon bejött...tisztára, mint egy szimulátoron külső nézetnél a gép körbejárása!

Zord

zord 2010.09.21. 18:30:17

@mig23:

Jó cikk. Persze amolyan csúsztatós, amit az ÉS-től várni lehet. Arról, hogy a Gripen mit jelent a magyar nemzetvédelem szempontjából (mi van a másik serpenyőben, ugye?) egy büdős szó nincs.
Arról hogy az ellentételezés hogyan valósult meg igazából senki nem tud semmit, legfeljebb sejt. Majd ha egy részletes tanulmányban valaki kifejti, hogy mennyivel nőtt a magyar adóbevétel a Gripen-ellentételezési projektek miatt, akkor kezdünk el látni valamit. Ilyen kimutatás viszont nincs.
Nem, ez a cikk nem azért született, hogy tisztábban lássunk. Először is: miért most? 2001, illetve 2003 óta miért most? És miért nem május előtt? Bizony, arról hogy olyan lett az ellentételezés, amilyen, "sajnos" nem AZORBÁÁÁÁN tehet, akárhogyi nézem a naptárt.
Nagyon beszédes, hogy a cikket a Trasparency International finanszírozta, és ebből én arra következtetek, hogy megindult a kampány: mondja vissza a projektet Magyarország, szálljon be másba, vagy adja fel a szuperszónikus képességét.
Kapaszkodjatok!

Zord

almakortemalna 2010.09.21. 23:32:48

milyen projekteket mondjon vissza?

A gripenek itt vannak. Az ellentételezés kifutott. Innen nincs vissza. (és ha jól látom mire a 29ek végleg kifutnak télen és átveszik a készültséget valós BVRel teszik. Azért ez k* nagy dolog és nagyon komoly előrelépés...)

Én nagyon nem szeretem a ballib médiát aminek az ÉS vmennyire a része, ettől még az ellentételezési szerződést direkt vagy véletlen de anno nagyon elszurták. MO ugyanazon feltételeket is kialkudhatta volna mint csehek, ahol szintén nem tiszta az egész DE a gazdaságuknak jóval nagyobb lökést adottmint nálunk.

almakortemalna 2010.09.21. 23:35:39

zord: azért most mert nemrég zárult le az ellentételezés. Amíg nem volt lerakva mi, hogy mennyi, hogy írsz cikket, hogy mész utána?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.22. 08:30:13

@almakortemalna: Nemrég??? Az sg.hu HT fórumán már évekkel (k. 2.) ezelőtt posztolta Bucser, hogy kvázi 95%-ban lezárult az ellentételezés.

Én is rohadtul azt érzem, hogy "enyén szólva" politikai indíttatása van semmi más. A katonai képességekkel nem is foglalkozik. Bocs, de igazából vicc az egész. Ez így 0.

zulu74 2010.09.22. 09:03:48

"Zulunak annyi, hogy K. NAGY. Szép videókat, jó zenével persze lehet csinálni"
Nem! Én is értem, hogy mi a különbség: az, hogy amerikaiak által vásárolt szovjet/orosz helikoptereken kell kiképeznünk a pilótáikat. Ez világos. Az viszont nem világos, hogy itt NEM a hazai helikopterek állapotáról, vagy a szerelők nem megfelelő munkájáról voltak kétségek a missziót illetően, hanem arról (s)írtatok, hogy nincs képzettségünk, tapasztalatunk csak bátorságunk... és lám, ott vagyunk, sőt.. kiképzünk... sőt, repülünk.. magashegyi, sivatagi körülmények között, vlszínűleg még jól is csináljuk, ha öt hónapja nem zavartak minket haza "alkalmatlanság" címén..
Tehát nem arról van szó, hogy szakmailag alkalmatlanok lennénk egy ilyen misszióra, csak arról, hogy a három repképes helikopterünkből nem tudunk kettőt kiküldeni. Ez viszont nem a szerelők, pilóták hibája/ alkalmatlansága... szerintem.

zulu74 2010.09.22. 09:16:06

molni
Az időzítés nyilván nem véletlen. Ez tény.
Ennek ellenére sok elgondolkodtató momentum volt az ellentételezési "bidznic"-ben. Ha már azért vettük meg ezeket a gépeket, mert az nekünk gazdaságilag jó. Szóval ha ez volt a legfőbb oka annak, hogy nem az F-16-os mellett döntött a kormány, akkor legalább az a minimum, hogy legyen jó gazdaságilag.
Erre most kiderül, hogy a katonai szempontokról lemondtak a gazdasági javára, majd gazdasági szempontokat is szépen lehúzták a vécén.
Egy biztos, ezzel az ellentételezéssel is csak a kormány holdudvarába tartozó vállalkozók jártak jól. Ezt nem nagyon kellene vitatni. Ezt már akkor "kőbe vésték", amikor a döntést a Miniszter elnök úr meghozta (saját személyes döntéseként). Az hogy a program végül az ország számára nem hozott sok jót, az itt egy percig sem játszott szerepet. Ez tény!

Tudod Zord az a baj, hogy a döntés LEGFŐBB oka volt anno a gazdasági ellentételezés. Az, hogy milyen szerepet játszik majd a Gripen a nemzetvédelemben, az pár szakemberen kívül nem sokat érdekelt. A Miniszterelnök úr a kisebbik rosszat választotta: egy kis zsíros ellentételezési biznisszel könnyebben le lehet nyomni a "zemberek" torkán a vadászgép vásárlást, egy olyan nemzetén, amelyik elfeledte a katonai hagyományait, és nagy ívben lesz*ja a honvédelem ügyét.
Erre most kiderül, hogy pont az "üzleti vonal" fuccsolt be a legjobban, mert a gépek legalább hozzák, amit elvárunk tőlük, sőt többet is hoznának, ha lenne rá akarat meg pénz.
Ez a legszomorúbb az egészben.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.22. 12:36:03

@zulu74: Nem földi személyzet van kint? Azért a földi személyzet munkája egészen más tészta, mint éles bevetések repülése...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.22. 12:41:48

@zulu74: Zord már leírtam. Mindamit amit te leírsz, arra nincs bizonyíték. Sebaj...

zord 2010.09.22. 13:30:20

Még annyit az AMT-ről, hogy a magyar oktatók elsősorban nem repülni tanítják az afgánokat (akiknek a többsége veterán, helyi viszonyok között edzett öreg csóka!), hanem a nyugati/NATO SOP-okra. Magyarán szólva: az elemelkedés után az állóhelyről nem pályakeresztezéssel elhúzunk a célunk irányába a forgalmat leszarva, hanem követjük az indulási eljárásokat, beszélünk az irányítókkal (angol hiányában nehéz), és még ilyenek. Ha már repülnek az afgánok, legalább ne verjék le a NATO gépeit...
A cél ezzel a kiképzési programmal elsősorban ez, ezért én az eddig eseménymentesen lehúzott öt hónapban nem látom a hazai kiképzés/jártasság fenntartás problémáinak (kevés repülés) cáfolatát.
De emberek, gondolkodjunk! Van egy faszi, aki hol sokat, hol évekig semmit, de egész karrierjét háborús viszonyok között és az afgán terepen repülte le. Valamennyire tud oroszul, angolul nem/alig, a nyugati műveleti normákról, eljárásokról pedig semmit. Vajon egy ilyen tag tud-e jobban Afganisztánban repülni (most itt elsősorban a reptechnikára gondolok), vagy egy alföldi magyar hajózó, aki az elmúlt húsz évben került a rendszerbe, és a VSZ-idők relatíve sok repülésében már nem is vett részt, magas hegyen meg egyszer-kétszer életében néhány felszállást (Szlovénia) repült?

Megmondom őszintén, az AMT-t én teljesen máshogy látom, mondhatni fordítva. Magyar hajózók Afganisztánban, akik amerikai finanszírozású afgán üzemidőt, ex-cseh helikoptereken darálva írhatnak be súlyos órákat a repülési naplójukba. Amit idehaza nem, mert a magyar állam nem gondoskodik erről.

Az AMT műszakijainak szerepét sokkal inkább aktívnak látom (a tudásáramlás szempontjából), mert ezen a téren más a helyzet.

Zord

Tano 2010.09.22. 17:20:46

@molnibalage: 4 hajózó (2 oktatónak és 2 fedélzeti technikusnak) valamint 6 műszaki van egy váltásban.
És a magyar AMT célja nem az általános repoktatás (ezt a csehek csinálják), hanem harcászati eljárások (köztük CAS, FAC-os rávezetés) oktatása és éleslövészettekkel gyakoroltatása.

Tano 2010.09.22. 17:24:08

@molnibalage: 4 hajózó (2 oktatónak és 2 fedélzeti technikusnak) és 6 műszaki van kint egy váltásban.

A magyar AMT feladata nem az általános repoktatás, azt a csehek csinálják, hanem a harcászati eljárások (pl CAS, FAC-os rávezetés) oktatása és gyakoroltatása éleslövészettel.

almakortemalna 2010.09.22. 21:10:24

molni: "Nemrég??? Az sg.hu HT fórumán már évekkel (k. 2.) ezelőtt posztolta Bucser, hogy kvázi 95%-ban lezárult az ellentételezés."

Persze nemrég relatív. Akkor tessék: Tavaly.

Az ÉS cikk konkrét pldakat sorol. Direkt nem holdudvarostat vagy nem teljesen egyértelműt mondok: Hogy lehet, hogy a Gripen szerződés elött már itt lévő Svéd befektetéseket is bele lehetett számolni? Nem úgy kellett volna, hogy aláírtuk a szerződést és akkor mostantól...?

zord 2010.09.22. 21:39:35

A legsúlyosabb hiba a kötelező védelmi ipari hányad megjelölésének elmulasztása volt az ellentételezés során, amire a cseheknél, lengyeleknél, stb. bizony volt példa. Nem hiszem el, hogy valami nem túl magas technológiát tartalmazó alvállalkozói melóra a DR-t, az Arzenált, stb. ne lehetett volna használni. Egyzerűen nem volt rá szándék, az illetékesek azt se tudták, hogy vannak ilyenek.

Zord

zord 2011.04.13. 06:26:12

Tegnap visszafogadták Kecskeméten a KAIA törzstiszti csoportot, élén a bázisparancsnokkal, aki folytatja itthoni beosztásában, sőt, már túl van a hazaérkezés utáni első hátsó üléses Gripen-repülésén.
A KAIA-kontingens betöltésére újabb felkérést kapott Magyarország, így nem kizárt, hogy jövőre ismét magyar honvédek mennek az intervenciós erőkbe ellátni ezt a feladatot.
Az ünnepségen legfelsőbb vezetői részről elhangzott utalás a Honvédséget érintő újabb megszorításokra (ismét húznunk kell a derékszíjon), és az is, hogy az állomány idehaza is a kinti jelszava ("Nincsenek problémák, csak megoldások") szellemében tevékenykedjen.

Úgyhogy a lényeg az, hogy hivatalosan is van "Száraztörvény Kecskeméten".

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.04.13. 10:27:29

legalább jól hangzott volna el a szlogen..
Nincsenek problémák, csak feladatok..
Megoldása csak problémának vagy feladatnak lehet..
no nem nyelvészkedek többet..
A lényegen nem változtat sajnos..
süti beállítások módosítása