Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

AMRAAM rulez

2010.05.07. 18:11 | zord | 87 komment

Ma volt a Load Diffuser 2010 záró, és az augusztusi repülőnap beharangozó sajtótájékoztatója Kecskeméten. Sokan sok mindent mondtak. Erről senki egy szót se szólt, de szerintem ez a nap híre.

Négy CATM-120C a 32-es Gripen melleti szállítókocsin, Cobham NMML-síneken, melyek közül kettő végében BOL-szóró volt.

A szomszédos országok közül egyelőre csak Magyarországnak van fire-and-forget BVR-képessége.

Zord

Címkék: hungary kecskemét gripen amraam

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr971982254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Open Skies 2010.05.07. 18:24:07

Valaki kérdezte mikor lesz sajtónap a gyakorlaton... akkor ez volt az és ma.

www.honvedelem.hu/cikk/0/19922/load_diffuser_sajtonap.html

A Duna tv-n viszonylag komoly tudósítás volt a gyakorlatról a Híradóban.

No°3 Szeti 2010.05.07. 19:14:20

Lassan megmutatnak mindent, ezekre a sinekre mehetne amúgy AIM-9L?
A légiharcok eredményéről volt valami tájékoztatás?

Johnfighter 2010.05.07. 22:44:02

"A szomszédos országok közül egyelőre csak Magyarországnak van fire-and-forget BVR-képessége."

hazánk mióta szomszédos állam? o.O

Batkaa 2010.05.07. 23:13:44

@Johnfighter: ne kötözködjék kérem! :)
A térségben szomszédos államok, szerintem világos.

SaciThePoweR 2010.05.08. 00:00:35

@No°3 Szeti:

Az egyik Gripen pilóta (ii) mondta , hogy közelharcban az elektronika miatt erősebb a Gripen , viszont a távolabbi akciókból jobban jönnek ki az F-16-ok. Azt is mesélte , hogy múlthéten mentek 6 a 4 ellen , (6xF-16 , 4xGripen), az egyik Gripen hibajelzés miatt leszállt , de 3v6-ban lehozták azt a "kört" a magyarok :)

SJ

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.08. 10:36:39

@SaciThePoweR: Fura, én pont fordítva képzelném el. Az jenki F-16 gépeken nem volt JHMCS + AIM-9X? Az AIM-9L ezzel összevetve finoman szólva kopottas...

BVR-ban meg elvileg pont a Griff jobb a kisebb RCS miatt. Ott a kicsit rosszabb t/w arány sem olyan kritikus.

-Roy- 2010.05.08. 11:38:16

Szerintem ezek régebbi gépek annál, hogy legyen rajtuk, integrálva az AIM-9x Ráadásul valaki mesélte kint, hogy miután hazamennek, ez a század át lesz szervezve, vagy feloszlatják.. valami ilyesmi. Bár lehet, hogy a nagy zajban én értettem valamit félre.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.08. 11:53:34

Akkor is fura ez a fölény, mert AIM-9M imitátorral repülhetnek, ami L felett van. Vagy a svéd L verziót felhúzták M szintre? Ha igen, akkor melyik Mike verzióra hajazhat? Még a '90-es évek közepén is volt újabb M verzió.

zord 2010.05.08. 20:10:28

Igazából nincs okunk azt hini, hogy a mi BGT AIM-9L/I-1 rakétánk rosszabb lenne, mint az amerikaiak M-9-ese. Ezen a szinten objektív adatokkal nem rendelkezhetünk a zavarvédelemről. Én a BGT tesztvideóján elég meggyőző IRCCM-et láttam, amikor a 29-es szórta a csapdákat.

Zord

zord 2010.05.09. 09:31:01

@molnibalage:

Én egy konferencián láttam, azóta nem....szerintem amolyan most megnézhetitek, de amúgy nem nyilvános. A Sidwinder fej podba volt szerelve, az meg függesztve egy talán Learjet alá. Párhuzamosítva volt vele egy kamera, és így pontosan lehetett tudni, hogy mire fog be a fej.

Zord

stonefort 2010.05.09. 10:46:47

@zord: Így van, a Raytheon egyébként benne volt az európai 9L továbbfejlesztésben. Csodát azonban nem kell várni, az ominózus videón egyesével szórták az infrát, amit még az Igla sem szop be. A 9M és a 9L modernizációk sajnos egy generációval elmaradtak a jelenlegi korszerű képalkotó fejű típusokhoz (9X, IRIS-T, ASRAAM, Python 5) képest.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.09. 11:07:36

@stonefort: Kb. erre gondoltam én is. Elvileg mindkettő all aspect, de a Sivatagi Vihar alatt elég rendesen megszivatták még az M verziókat is flare-rel. MiG-29 és MiG-25 is, holott egyik sem kis IR keresztemszetéről híres. Ezek után el lehet töperngeni, hogy mennyire zavarvédett más IR cucc...

Lev330 2010.05.09. 18:08:00

Tuti én vagyok vak, de akkor mi is a nap híre? :D Az, hogy CATM-120-asaink vannak? Csak mert az utolsó kommentből nekem pl az jön le hogy élesek vannak. Vagy akkor hogy is van ez? :)

falconfan 2010.05.09. 21:02:40

én arra gondolok hogy a közelégiharcban a 16-os jobb tolóerő/tömeg aránya miatt előnyben kéne hogy legyen. fordulási/orsózási szögsebességben sem hinném hogy elmarad a gripennel szemben. viszont (javítsatok ki ha tévedek) a gripen BVR harcban kéne hogy előnyben legyen a radarja biztos nagyobb hatótávú mint a block30-nak. és jobb az elektronikája is. viszont azt is érdekesnek találom hogy eggyálltalán beszélhetünk-e "mindent bele" légiharcokról 2 póttartály mellett...
elvileg holnap én is tudok majd infót a harcok kimeneteléről csak ebben azt utálom hogy sokszor a pilóták nagyon elfogultak...

Liverbird 2010.05.09. 22:05:24

@Lev330:

Azt eddig is tudtuk, hogy megvannak a rakéták, csak ezeket a kutya se látta még. Úgyhogy szerintem az a hír, hogy legalább a gyakorlók ki voltak pakolva 32-es mellé...

zord 2010.05.10. 06:53:21

@undisputid:

Az AMRAAM-képességnek nem biztos, hogy az az egyetlen demonstrációja, hogy éles készletünk mondjuk egyetlen darabját, azaz 2,5 százalékát ellőjük Vidselben. Ez irreális, ismerjük be.

Ez most egy komoly lépcsőfok a képesség demostrálásában. Eddig Magyarországon magyar Gripen mellett nem raktak ki semmilyen AMRAAM-ot, még CATM-ot sem. Most igen.
Majd lesz egy pillanat, amikor végre felkerülnek a gépekre. Aztán meg olyan, hogy repülnek vele. Végül mindez élessel.
Anélkül, hogy biztosan tudhatnám (vagy bárki a nyilvánosságból), hogy holnap tényleg le tudna-e lőni egy magyar Gripen légicélt AMRAAM-mal, én a látottak-hallottak alapján bízom benne. Ettől függetlenül lehet, hogy hiányzik valami nüansznyi dolog hozzá. Ki tudja, hogy milyen játékot játszanak az amerikaiak az AMRAAM-mal? Lehet, hogy egyes országoknak meg lehet venni drága pénzen, de nem önálló döntés alapján bevetni, csak akkor, ha az koalíciós műveletben kell. Elképzelhető ez is? Szerintem el.

(emlékezzetek: mielőtt a kínaiaknál megjelent az R-77-es, Tajvan AMRAAM-jait asszem Guamon tárolták az amerikaiak)

Sajnos tudomásul kell vennünk, hogy a legnagyobb jóindulattal is, mi csak sejthetünk bizonyos dolgokat. Ez például egy.

Zord

falconfan 2010.05.10. 13:06:16

bocs Zord hogy ide írom. most kaptam az infót közvetve 1 gipen pilótától: a BVR légiharcokban a 39-es verhetetlennek bizonyult , a közel légiharcokban viszont a 16-ok jöttek ki jobban a jobb tolóerő/tömeg arány miatt. a gripen állítása szerint hiába tud szűkebben fordulni a sebessége elkopik (ez az amiért nem tetszenek főleg nekem se). a gripen flotta hadrafoghatóságával nem volt gond ellenben a 29-et 2-3 pilóta repülte a 2 géppel. róluk nincs infóm. viszont amin kiakadtam már megint kezdődött a magyar idiótizmus és telefonálók tömkelege panaszkodott a zaj miatt az ország több pontjáról. én szivem szerint annak örülnék ha minél alacsonyabban repülnének és többet hallhatnám láthanám őket. felháborító! volt szó RÓLATOK spotterekről is és állítólag a pilóták ÖRÜLNEK az érdeklődésnek, szeretnék ha minél népszerűbb lenne a magyar katonai repülés és nyugodtan lehet állni a kerítés mellett.

Ákyka 2010.05.10. 23:24:31

@undisputid: Végre,itt tartunk már,hogy megtűrt személyek lettünk.(nem kis csaták árán)
Ezek szerint volt visszhangja a sok atrocitásnak,amik belűről jöttek az őrség részéről.
Helyes!!!!Végre valami elindult,ami remélem tartós is marad.Köszönet érte annak,aki ezt elindította és baráti jobbot tart felénk!!!

szoltam 2010.05.11. 08:13:54

Azért nem eszik olyan forrón a kását... Én csak egy napot voltam kint, a második héten (ekkor már túl voltunk a "megvadult" UAZ-on és a bázis vezetőinek látogatásán is).
Kontra: Folyamatosan száguldozott fel és alá az őrszemélyzet, kétszer kint volt a katonai rendőrség is, a "mezei" rendőrökkel megerősítve porolni egy kicsit. Két napig fújtam-köptem a port.
Pro: Volt olyan sofőr is, aki mellettünk elhaladtában némiképp lelassított, látványosan csökkentve a felvert por mennyiségét. Az Ancsa vészleszállás előtt elküldtek a kertés mellől az út túloldalára illetve ki a kifutó vonalából (ez oké, rendben van, meg amúgy is 5 méter az út). De a lényeg, hogy az őrszemélyzet egyik magasabb beosztású (és idősebb) tagja - némiképp ellenpontozva az intézkedést megkezdő beosztottja kommunikációs stílusát -, köszönéssel (!) és megszólítással (!) kezdte a kérését (!). Ezt persze azonnal, farokfelvágva teljesítettük.
Egy kommunikációs tréning, esetleg...?

Borisz80 2010.05.11. 16:09:45

Tessék már megérteni, hogy az őrkatona parancsot teljesít. Ha szokatlan dolgot lát az őr azt jelenti az őrszobára ahol eldönti az őr pk. hogy kell e foglalkozni vele vagy sem.
Ha úgy véli kell, akkor utasítja az őrt vagy a QRF-et hogy mit intézkedjen.
És ha intézkedni kell akkor az őr az nem barátkozni megy oda hozzátok, nem fogja nyájasan kérni tőletek, hogy "ugyan légyszíves de csak ha meg nem bántalak, ezt ne csináljátok azt ne csináljátok", hanem határozottan (és egyáltalán nem barátságosan) fog fellépni. Ha nem így tesz akkor mindenki körberöhögi, senki sem veszi komolyan.
Tudom hogy ezt az őr stílust senki sem tolerálja, bunkó és "jajj de kemény vagyok fegyverrel" embereknek tartja mindenki, de ezt kell tenniük. Azt is tudom hogy soha senki sem fogja megérteni őket.

Igazából meg marhára nem érdekli őket hogy mit fotózol. Csak teszi amit parancsolnak neki.

stonefort 2010.05.11. 16:31:34

@Borisz80: Nem értem meg. Az én adómból eltartott hadsereg közterületen nem basztasson, ne küldje rám a rendőrt, amikor semmi tiltott dolgot nem csinálok. Világos? Az ominózus esetben az őrök túljátszották a szerepüket. mérpedig szembe menve a saját feletteseik szándékával.

zord 2010.05.11. 16:36:39

A lényeg, hogy senki nem sérült meg, mi pedig elhoztuk a gyönyörű fotókat.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.11. 18:04:16

@szoltam: És az miért jó, hogy porolnak? Miért ilyen droidok?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.11. 18:07:23

@zord: Mármint a járművet és a kerítést leszámítva...

Azt sem értem, hogy mért csak fű alatt hallottam meg, hogy mit csináltak azok a vadmarhák. Az ilyet terjeszteni kell, hogy az ilyen súlyosan hülyéket dobják már ki a Honvédségből, de még a környékéről is zavarják el őket...

szoltam 2010.05.11. 19:38:58

@Borisz80: Teljesen igazat adok neked abban, amit írtál. Igen, ez a dolguk, meg parancsot teljesítenek, meg miegyéb. A probléma nekem ott kezdődik, hogy (itt kapcsolódnék stoneforthoz) ezt tegyék olyan stílusban, mely a határozottsága mellett engem, mint adófizető állampolgárt megillet. Udvarias és indokolt kérés esetén joggal lehet elvárni annak kommentár nélküli teljesítését. Jómagam például annyira ledöbbentem a merőben szokatlan stlíuson, mellyel megkértek bennünket a biztonsági rendszabályok betartására, hogy egy "bravó, így kell ezt" -et sem tudtam kinyögni. Pedig kellett volna, megerősítés képpen.

apacsfiu 2010.05.11. 19:45:05

@Borisz80: Namost azért álljunk meg egy pillanatra! Az mind szép és jó, hogy az őr pk. parancsát hajtják végre. De! Azt lehet EMBERI, KULTURÁLT módon. És nem mondjuk csőre töltött gépfegyverrel. (Tudnék mesélni arról, mikor egy őr adva a nagyfiút jött oda a "kollégához" - reptéren belül, engedélllyel tartózkodott ott és akkor! - és ennyit mondott: "Ennél tovább nem mehetsz, mert nem akarok lövöldözni!" ÉS nem tartom valószínűnek, hogy ezt adták neki parancsba. de egy saját élményt is mesélek: repnap. Engedéllyel tartózkodtunk az adott helyen. Jön egy őr, hogy mi akkor most menjünk ki, itt nem lehet tartozkodni. (tegezve, fölényes bunkó hangnemben mondta!!!) Mondom neki: de mi maradhatunk, engdélyünk van rá. Illetékeshez oda irányítottam, aki megerősítette és mondta neki, hogy keresse meg a zóna pk-t és kérdezze meg. Őr el, majd 5 perc múlva jön vissza, hogy maradhatunk. Ekkor már emberi stílusban beszélt. Érdekes módon. (Mondtam magamban: b...meg, erről ugattunk 10 perce...) Sajnos az őrszázadban még mindig van egy kritérium: a 60-as IQ. Maximum..........

apacsfiu 2010.05.11. 19:46:50

@szoltam: Reméljük lesz még alkalom pótolni. ;) És lesz, biztos leszek benne. :)

-Roy- 2010.05.11. 21:54:13

@Borisz80:

Szerintem egy őrnek sem adták parancsba, hogy a kerítés melletti úton belül 60-70km6h sebességgel száguldva kiabáljanak kifelé, hogy
" Szívjátok a port köcsögök "

quaker 2010.05.12. 00:24:22

Ami kerek, azt viszik, ami négyszögleteű, azt pedig guríthák... még mindig...különösen az őrszázadnál, tisztelet a kivételnek.

Super 64 2010.05.12. 09:54:48

Bár nem igazán érdekel a téma, de fura érzésem van azzal kapcsolatban, hogy majd' az összes őr nyálafolyós hülye, a spotterek meg kivétel nélkül olyan kiemelt adózóként nyilvántartott atomfizikusok, akik a spanyol etikettnek megfelelően szólnak még az őket zaklató hajléktalanokhoz is... :)

MF Luder 2010.05.12. 12:21:31

Témához csak annyit, hogy egyetértek azzal,hogy valamelyest normális stílusban adják már elő, szerény személyemre aki maximális tiszteletet megadva kérdezte meg, hogy "lesz-e még repülés?" vagy 8 méterről, 1 őr, és mögötte 4 másik sorakozott fel, mindegyik a géppisztolyt felhúzva, majd válaszként megkaptam a lehető legbunkóbb stílusba a "nem lesz itt semmiféle repülés,nem tudunk aludni, úgyhogy TÁVOZZANAK(!)" választ. kb 15 perc múlva arra járva egy Kraz mellett volt vagy 15 katona, kiknek direkt feltettem ezt a kérdést, érdekes, ők normális hangnemben azt mondták nem lesz ma már repülés.

témát félretéve,

tegnap elég komoly esti móka volt egyébként, folyamatos 29 es átstartok 9 óra tájban(!) ,az előző körben pedig egyszerre 3 darab Mig is fent volt, köztük a festett, "kék farkú" ,csak pár ember volt kint, de senki nem tudta hova tenni a nem épp "standard" programot, műrepülések folytonos átstartok, egyszóval elég jó volt, fél10 kor tette le az utolsó Gripen magát. Arról tudtok valamit hogy a második(?) C17 -es mikor megy el ? tegnap este ugyanis még itt állomásozott, sőt az egész légvédelmi mindenség ittvan még :)

üdv!

zulu74 2010.05.12. 12:52:01

Nyilván nincs(!) kiadva, hogy bunkó legyen az őrkutya. Ez egyéni habitus kérdése.
Azon el lehet töprengeni, hogy a MH milyen pszichológiai és egyéb követelményeket állít a jelentkezők (későbbi hiv. állomány) elé, de tudjuk, hogy semilyet. Az megy katonának, akit máshová nem vesznek fel, papnak meg mégse állhat, ha családot szeretne. A létszámhiánnyal küzdő professzionális hadsereg árnyoldala.
Viszont az is igaz, hogy hivatalos személy (társadalmi megeggyezés alapján) azt tesz, amihez joga van. Ha elküld - elmész... ennyi.
Nálunk nyugatabbra, ahol fejlett a demokrácia, mi is onnan tanuljuk, szóval jelesül Angliában, ha a rendőr elkdüld, elmész szépen haza.
Ha mégsem, akkor megbilincselnek, lecsuknak, ha ellenállsz megvernek.
Mindezt full legálisan teszik, hiszen ők szóltak, hogy menj haza pl egy tüntetésről.
Nálunk megdobálják a rendőröket, megverik, majd "lefa*szopózzák", aztán feljelentik.
Akkor mégis hogyan a búbánatban várjuk el, hogy az objektumokat mégis megvédjék?
Aki kábelt lopni ment ki, arra sem volt ráírva...

zord 2010.05.12. 14:25:54

Olyanok, amilyenek, ez egy adottság, más országokban konkrétan nem lehet. Nemcsak jó példák vannak (mint pl. brit, holland, belga, stb.), ezt ne felejtsük el! Mi legalább tudunk dolgozni.
Én kb. tíz éve járok fotózni tengelybe, főleg a 30-as irány esetén (ugye statisztikailag is ez a valószínűbb). Egy repülőnap előtt kijött a rendőr, és felírta az adatainkat. Ennyi volt az összes "incidensem". Alapszabály: közvetlenül a kerítésnél fél percnél többet nem tartózkodom. Ha kell valami, a háló és a szögesdrót között lövök egy sorozatot, aztán el. Nem ingerelni, se így, se úgy - ez fontos.
Persze jó lenne, ha rendszerbe lenne fogva ez a tevékenység, mondjuk kiraknának egy-egy táblát, hogy mit lehet, és mit nem. De addig is, amikor mérgelődünk, nézzük meg a tényeket. Mindenki elhozott jó anyagot a Load Diffuserről, nem? Nem vittek el, nem töröltették le a kártyát, nem törték össze a gépeinket, és senkinek sem kellett befejezie, amiért ment.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.12. 14:45:54

@zord: A gond az, hogy ennek szerinted külön örölülni kell. Legközelebb már örüljek, hogy azért nem visznek el, mert sóhajtok egyet az utcán?

zord 2010.05.12. 14:48:38

@molnibalage:

Molni, voltál lenn?

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.12. 15:14:02

@zord: Nem. Akkor sem értem, hogy miért kell annak örülni, hogy nem vagzálnak azért, ami semmilyen törvényt és biztonsági előírást nem szegsz meg...

stonefort 2010.05.12. 17:12:02

Mivel az LD 2010 zárva van, ezért itt bátorkodom figyelmetekbe n ajánalni legutóbbi irányomat.: jets.hu/news?id=166

falconfan 2010.05.12. 18:20:05

én csak azt nem értem ha jól tudom a bázison kívül lévő rész közterület. mivel nincs megállni tilos-behajtani tilos tábla így miért ne állhatnánk oda. nem igazán értem hogy kis légierőnk legkomolyabb bázisát akkor miért csak drótkerítés védi az egyik oldalon, akkor csinálták volna meg betonosra ha olyan sok ott a takargatni való. ha én a kerítés mellett megállok milyen jogon zavarhat el a katona?
erről jut eszembe: ti melyik helyen álltok meg legszivesebben? melyik a legtutibb rész a reptér mellett?

-Roy- 2010.05.12. 19:25:40

Akikkel én szoktam kimenni kerítés mellé, azokkal mindig a kerítés melletti út másik oldalán, kb a kerítéstől 15-20 m-re szoktunk lenni, néha odamegyünk a kerítéshez lőni pár képet és jövünk is el. Amikor tavaly az F-15-ök voltak itt, akkor az út túloldaláról is elküldtek ráadásul nem tengelyben hanem a bázis oldalánál voltunk..Mondjuk normális hangnemben tették, szóval nem volt nagy gond.. de mégis. Miért kell belerondítani ezzel a nézelődők napjába, kinek lesz ettől jobb? Szívesen meghallgatnám valamelyik őrparancsnok véleményét. :)

Édreked módon amikor az egyik pilóta kijött hozzánk beszélgetni, akkor az őrök csak bambultak és kicsit visszavettek a lendületből, sőt volt aki még integetett is barátságosan :D

Molni, te sose szoktál lemenni, vagy csak most nem voltál??

GSF 2010.05.12. 22:06:49

Talán lehet abban bízni, hogy most valami megváltozik. Bár rengeteg időt töltöttem a kerítés mellett, mégis úgy érzem, hogy van a spotterkedésnek határa. Tisztelni kell a bázist. Vannak dilettáns idióták, akik akarva akaratlanul csak rontanak a helyzeten (beáll a tengelybe mikrobusszal).
Megjegyzem, hogy régen még kerítés se volt. Bárki bátran besétálhatott a 28-ashoz, ami akkor még a fotógéppuska lőkörének közepén tengette idejét - azóta is szebb napokra várva. A fényes gépmadár tele volt és van firkálva üzenetekkel, jómagam is csücsültem rajta. Akkor egyetlen őrt sem zavartunk a jelenlétünkkel. És mindent láttunk, bár repülés nem volt. Ott ültünk a bázis területén. A pásztor pedig kiképzési repüléskor is a tengely mellett legeltette a nyájat - nyilván előnyös fűnyírási tevékenységet végezve. Ma ezt ki tudná elképzelni?

Persze ez a másik véglet. Mikor felhúzták a kerítést és beléptünk a Natoba a helyzet érthetően megváltozott, csak épp a régi beidegződések egy része maradt meg.

Hátha most fordul a spotterek szerencséje. Lehet jó "munkakapcsolat" köztünk- sztem.

Üdv!

Ákyka 2010.05.13. 08:17:41

@MF Luder:
Javítanálak azzal,hogy 22.00-kor még négy Gripen szállt fel!(Tiger és Cobra formation)
Közel 1 órát voltak fent.Így 22.56 -kor szállt le az utolsó kötelék.

MF Luder 2010.05.13. 14:41:45

@Ákyka:
Én fél10-kor eljöttem,így nem hallottam semmit sajnos.. jó lenne ha a mai flightot nem fújnák le, vagy ha igen, akkor lehet helyette pénteken is esti repülés?

Reap79 2010.05.14. 08:39:18

@MF Luder: Pénteken nincs éjszakai váltás...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.14. 09:11:22

Pár dolgot azért érdemes figyelembe venni. Attól, hogy valami nincs elkerítve, az még lehet honvédségi terület. Ezért lenne célszerű, egy térkép a környékre kihelyezve, amin jeleznék, hol lehet állni, honnan lehet fotózni.
Igaz, hogy a mi pénzünkből üzemel ez a rendszer, de ha utána néztek van pár ország, ahol a környékére nem mehetsz egy repülőbázisnak. Örüljünk ennek, ami van és élvezzük.
Kedves Molni, ha te nem szoktál lejárni, miért elégedetlenkedsz?
Az ilyen vitákban elfelejtik a hozzászólok, hogy a repülés veszélyes üzem. Belegondolt valaki, hogy a legutóbbi MiG-29 balesetnél páran ott álldogálnak a békéscsabai úti kerítésnél, akkor mi történik?

Reap79 2010.05.14. 09:22:08

Tökéletesen igazad van Süs. Ennek ellenére továbbra is van sok "agysebész" aki pl. leparkol a kocsijával pont a tengelybe és tsai.. A LD folyamán volt olyan ember, aki tengelybe táborozott le pokrócostól/családostól. Amúgy csak az út közterület tudtommal. Maga a tengely a közeliig honvédségi terület. Az más kérdés, hogy kerítésen kívülre esik...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.14. 09:22:38

@molnibalage: Ezt honnan veszed, hogy nem sért biztonsági előírást, ha például valaki tengelyben leszálló irányba áll olyan közel?

Msgt_Chris 2010.05.14. 11:19:24

@zulu74:

Elég erős az általánosítás nem gondolod? "Az megy katonának, akit máshová nem vesznek fel, papnak meg mégse állhat, ha családot szeretne."

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.14. 13:28:04

@sdragon: Ha veszélyes ott állni, akkor most mondjam, hogy kerítsék el?

A gépre milyen veszélyt jelenthet egy spotter aki az égre néz? A spotterek vannak veszélyben esetleg katsztrófa esetén (modjuk akkor az út túloldala is veszélyes lehet....), de a pilótár milyen "fenyegetést" jelent ez?

Nekem nincs ötletem most így, de várom az ötleteket bárkitől.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.14. 13:30:38

@sdragon: Attól, mert nem tudok lemenni fogjam be számat? Akkor ennyi erővel mit szól bele a vidéki, hogy mennyi pénzt szórnak ki a felesleges 4-es metrótra és mit érdekli a fővárosit a vidéki autópálya? Nem politizálni akarok, csak gyorsan mondtam hasonlatot. Az, hogy ott vagyok e valahol vagy sem, attól sérelmezhetem azt, hogy szar vagy egyenesen hülye a rendszer.

A tábla tényleg jó lenne - honnan tudjam hogy HM terület ? - csak fémgyűjtők gyorsan elvinnék. :(

zulu74 2010.05.14. 13:45:56

Molni.
A pilóta számára az a kockázat, abban, hogy te ott állsz, hogy ha bedobja a gépet a búzába, akkor az egy repesemény, ha te is a búzában voltál és rád esett, akkor az gondatlanságból elkövetett emberölés is lehet, minősített eset.
Az előbbi esetben ejnye-bejnye... oszolj! Ha ott álltál ahol nem kellett volna, akkor ugye bizonyítási eljárás.. vizsgálat (elkerülhető lett volna, látott-e téged egyáltalán...stb.) és még valami... egy értelmetlen halál, ami megelőzhető lett volna.
Van az emlékezetemben egy repülőnap (nem tudom hol), ahol a pilóta bácsi a rokonokat felültette egy épület tetejére, ami történetesen a repirányban volt... Sajnos az egyik kolléga pont oda dobta be a vasat, mert elvileg az lezárt terület lett volna, hogy ha b*meg van, oda lehet hajítani a maradék vasat. Vagy négyen haltak meg azonnal.

Ez az "zénpénzemből" duma azért nem jó, mert az USA is tart fenn olyan bázisokat, (az adózók pénzén (nyilván), amelyre még a rendőr sem teheti be a lábát, és ez nem csak az X-aktákban van így.

Amúgy meg ha ki is térképezik:
mindenki csak egy kicsit megy beljebb, csak még egy kicsit, és megint a kerítésen lógnak fürtökben.

90-es évek végén nem volt "rácsos" a repülőnap néző szekciója. Volt egy kis szalag, azt annyi. Mire a programok elindultak, kb. 15 méterrel beljebb is feküdtek, álltak, gyerekkel a nyakukban, napernyő, nyugágy... stb. Valahol ott húzódott a szalag az "ügyes nézők" mögött, a "lúzerek" előtt.

Én azt mondom: legyen spotter övezet kijelölve, aki azon kívül van, az bünti... slussz. -30 ropi, és mindjárt megtalálja a helyét a "mókus". Persze a spotter övezet is ott legyen, ahol látni is lehet valamit, ne a biztonságos távolon, és az üveghegyeken is túl.

zulu74 2010.05.14. 13:51:36

@Msgt_Chris:

Nem, nem általánosítok. HR. szakember volnék..
Vannak elvakult militaristák is, és vannak tisztességes, hazájukat védő emberek, de ezek már most is bent vannak a rendszerben (valahol a sor végén), a többi a munkaügyi irodák lepattanóiból verbuválódik össze, hidd el nekem.
Kicsi, de biztos megélhetés, szolgálati lakás, előmeneteli rendszer, juttatások... mind olyan dolgok, amiről vidéken azt sem tudják a fiatalok, hogy eszik vagy isszák. Nálunk a Caffeteria rendszerről a cukrászda jut eszébe mindenkinek.
Veszély minimális, követelmény szint "nyócelemi" vagy max. érettségi.
Szerinted?

zord 2010.05.14. 14:29:40

@zulu74:

@molnibalage:

Azért lehetőleg se egymás, se a katonák lelki világába ne gyalogoljunk bele túlzottan!
Értelemszerűen, mint katonai repüléssel foglalkozó oldal, az "egzisztenciális terünkkel" szemben némi toleranciát mutassunk fel, hiszen munkánk és szórakozásunk forrásáról van szó, s ezt a rendszert katonák működtetik.

Mellesleg ma úgy hírlik volt különleges vendég Kecsón! Na mi?

Zord

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.14. 17:16:29

@molnibalage: A pilóta kockázata, amit zulu is kifejt. Ha vészhelyzetben közelíti a leszálló pályát és látja, hogy civilek vannak a leszállóirányban és környékén, akkor még arra is összpontosítania kell, hogy vigyázzon az emberekre.
Ha jársz ki a pálya mellé, akkor tudod, hogy nemcsak a repüléshez értők vannak ott, hanem bámészkodók. Kíváncsi lennék, ha egyszer egy gép úgy száll le, hogy valamely okos nézelődött megfúj a hajtóműve, mekkora országos felháborodás lenne a felelőtlen pilóta miatt.
Ha már repülőnap. Nekem érdekes volt, hogy például Duxfordban elég volt krétával kijelölni, meddig jöhet a közönség és betartották.

Super 64 2010.05.14. 18:10:13

@zulu74:
"A pilóta számára az a kockázat, abban, hogy te ott állsz, hogy ha bedobja a gépet a búzába, akkor az egy repesemény, ha te is a búzában voltál és rád esett, akkor az gondatlanságból elkövetett emberölés is lehet, minősített eset."

Na, akkor ennek nézzünk utána rendesen, jó?

Amikor a foglalkozásodról beszélsz, a "HR szakember" helyett légy szíves a "HR-es" kifejezést használni. Az tényszerű. Köszönjük.

Open Skies 2010.05.14. 19:29:54

@sdragon: Mikor voltál utoljára Duxfordban?

stonefort 2010.05.14. 21:27:50

@Shaky: Kicsit bővebben nem lehetne? Azt tudom, hogy mostanában kéne mennie a gépnek Indiába.

Open Skies 2010.05.14. 22:31:58

Sehol egy fotó róla? Senkinél nem volt fényképezőgép? Vagy jégesőben érkezett?

Open Skies 2010.05.15. 16:07:06

2008-ban már derékig érő kerítés volt ott is végig.

-Roy- 2010.05.15. 18:25:27

"@molnibalage: Attól, mert nem tudok lemenni fogjam be számat?"

Aha!

De ne fogd be, inkább gyere le! Megéri, szóljak ha megyünk? Beférsz hátra ;)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.15. 19:20:55

@-Roy-: Mentem volna erre, csak sajnos olyan határidős meló van a cégnél, hogy nem lett volna bölcs dolog szabadságot kivenni. Reméljük lesz még nagyobb gyakorlat itthon 1 éven belül és nem télen. :)

AstarothZ · http://www.jollyroger.atw.hu/ 2010.05.16. 14:47:04

Zulu74!

„Van az emlékezetemben egy repülőnap (nem tudom hol), ahol a pilóta bácsi a rokonokat felültette egy épület tetejére, ami történetesen a repirányban volt... Sajnos az egyik kolléga pont oda dobta be a vasat, mert elvileg az lezárt terület lett volna, hogy ha b*meg van, oda lehet hajítani a maradék vasat. Vagy négyen haltak meg azonnal.”

Nem az 1999-es pozsonyi SIAD-on történt BAE Hawk-200 balesetére gondolsz? Erről a pillanatról van egy véletlenül elkapott képem, bár nem sok minden látszik rajta. feltettem ide:

www.jollyroger.atw.hu/

Egy cikk az esetről:

news.bbc.co.uk/2/hi/europe/362464.stm

Open Skies 2010.05.16. 17:31:44

@sdragon:

Idén is maradt a derékig érő kerítés. Most megy a tavaszi show: www.planestv.com/live

falconfan 2010.05.16. 21:24:57

nincs véletlen az annó taszári repnapról valakinek videó anyaga? v neten esetleg valami felvétel? nagyon megnéztem volna a viharmadarak fellépését de sajnos nem találom sehol a netem:-(

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.17. 13:17:14

Ha már video, nem tudjátok hol van fent a neten Rácz Zsolt balesete?

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.17. 13:19:49

@Open Skies: Akkor ott is változott az ideális helyzet. A derékig érő még elviselhető.

zord 2010.05.17. 14:26:27

@sdragon:

Süsü,

Nem tudod véletlenül, hogy a Vidáék miért ragasztkodnak ahhoz az állítűsukhoz, hogy az IASF még repüli a Phantomot, és az el is jön Kecskemétre? Egyszerűen akárhogy túrom is a netet, nem találok arról egy morzsát se, hogy a közel-keleti barátaink még repülnék. 2004-ben kivonták ezt közli minden értelmezhető forrás.
Nem lehet, hogy félrehallás a dolog, és A-4-ről beszélnek? Nem érti valaki félre a telefonban, hogy effur az éjfur helyett?

Zord

zulu74 2010.05.17. 15:03:56

Megnéztem a repnap programját:
Megint nagy csinnadratta, propaganda, aztán az utsó pillanatban (mikor már elég jegy fogyott), sorra "visszamondják" a Szuhoj, a Jurofájter és minden olyan masina, ami "húzónév" lenne a listán.
Ezt a forgatókönyvet nyomták már egyszer.. uncsi:)

De azért reménykedem...
Az ingyen van...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.17. 15:25:52

@zulu74: Valahogy nem ezt érztem. Legutóbb az igazán nagy durranások egyáltalán nem zöldültek ki. Magyarán az tényleg egy remény lista volt, csak a svájciak zuhantak ki a lábtörés miatt. Itt most már vagy 1-2 vagy több hónapja is zöld a Szuhoj és az IAF gép is. Szerinten ez most tényleg az, aminek tűnik. 1997-98 és az első taszári repnapok óta az első tényleg igazi utős repnap lehet nem a jól megszokott résztvevőkkel.

Ha csak az F-15 és Szu-27 repül, már akkor megérte kimenni. Márpedig fognak. Az IAF nem viccből jön ilyen messzire az exszovjet államok meg nyomulnak ezerrel. F-15 1992, 2003 óta nem repült itthon...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.17. 15:26:20

@zord: Ezt a részét soha nem értettem. Mindig publikálnak olyan típusokat, egységeket, akiket meghívni meglehet, de a részvételük lehetetlen a kecskeméti repnapon. Pl.: a spanyol kötelék, a svéd Viggen, az izraeli Phantom stb.
Én alapból izraeli részvételnek sem adok sok lehetőséget, de remélem tévedek.

zord 2010.05.17. 15:56:57

@sdragon:

Szerintem az izraeli részvétel teljességgel logikus politikailag. Ezért gondolom, hogy eljönnek.
(Mellesleg Devil505 helyett is szólva én abban reménykedek, hogy az F-4 az tényleg A-4. A Scootert még sosem láttam repülni, pedig egyik kedvenc típusom - és a Skyhawk tényleg szolgálatban van még az IASF-ban, mint kiképzőgép )

Zord

block50 2010.05.17. 17:12:42

Nem értem azokat, akik állandóan fanyalognak a felhozatal miatt! Bakker, én csak a magyar légierő miatt lemennék, innen pedig minden típus csak pluszt jelent...!!
Nyolc F-16-os miatt napokat töltöttek egyesek a kerítés mellett (bárcsak tudtam volna én is menni), ennél pedig most sokkal érdekesebb gépek jöhetnek.

Azt sem értem, hogy mit jelent az, hogy beetetik a népet, aztán az utolsó pillanatban visszamondják...! Szerintetek a napi 70-80 ezer résztvevő közül mennyien jönnek kifejezetten az ukrán Szu-27-es, vagy az izraeli F-15-ös miatt. Ezren, vagy kétezren? Tényleg ezek az emberek vásárolják fel a jegyeket ? (ami ugye nem igaz, hiszen én is szoktam aznap jegyet venni...!) Tanuljátok már meg, hogy egy repülőnapon az a biztos, ami a betonon áll!! Más kérdés, hogy a szűk rajongói tábornak felesleges a vérét szívni valószínűtlen típusok beígérésével.

Az F-4 vs A-4 észrevételekhez néhány szó. Csodálkoznék mindkét típuson ha jönne. Az F-4-est már kivonták. Az A-4 még szolgál, de biztos, hogy egy kiképzési feladatokra használt géppel repülnének több ezer kilométert egy repülőnmap miatt? Már csak a karbantartási, meghibásodási problémák miatt is neccesnek tartom...

Liverbird 2010.05.17. 18:22:33

Hát, igen dögös lenne egy izraeli Phantom, de sajnos nem számítok rá... Ha egy szem 16-ost elhoznának, már annak is örülnék, a Sas csak hab lenne a tortán. Egy bazi nagy adag hab. No, egy A-4-es meg a cseresznye a habon.

Minden esetre az eddigi zöldülések alapján nagyon ütősnek ígérkezik a program, de ha a fele eljön a beígérteknek, már jó lesz. Csak a spanyol Mirage itt legyen... :)

Liverbird 2010.05.17. 19:08:24

Hehe, majd ha a róla készült képek ott figyelnek a memóriakártyámon...

stonefort 2010.05.17. 20:25:07

Én még mindig nem bízok az izraeli részvételben. Ha valamit szívesen látnék, az az F-4-esük. A Kurnass gépeik szinte kivétel nélkül repüléstörténeti jelentőségű
csatákban vettek részt. annak idején. Számomra az igazi élmény olyan gépek látványa, amelyek ténylegesen részesei voltak azoknak az eseményeknek, amelyekre tervezték őket. Legutóbb nagyon örültem a MiG-killer F-16-osnak. Félreértés ne essék, ha lenne olyan aktív MiG, amely amerikai gyártmányú gépet lőtt le, annak éppen így örülnék.

Liverbird 2010.05.17. 21:23:30

@stonefort: erre annyit mondok, hogy a gmail-edben megvan az e-mail címem... :)

Egyébként ha ki is vonták az F-4-est, tesztelésre még biztos használnak néhány példányt.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.05.18. 10:12:03

A napokban kaptam ezt a képet:

www.airliners.net/photo/Israel---Air/McDonnell-Douglas-F-4E/1702003/L
Közel egy hónapja készült.

Szerintem csak kihúzták a statikra, de a kép készítője szerint légialkalmas.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.18. 10:55:43

@Devil 505: Én még azt sem tartom kizártnak, hogy az "idők végezetéig" röpképesen tartanak egyet. A típusk őkeményen szerepet vállalt abban, hogy Izrael állam fenmmaradhatott 1973-ban. Ez a gép szinte nekik olyan, mint az angoloknak a Victory.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.18. 12:58:09

@molnibalage: Reméljük igazad van, de akkor gondolom egy-egy airshown már bemutatkozott volna az elmúlt időben.

zord 2010.05.18. 13:22:10

@sdragon:

Ott a pont. 2004 óta nem repült az 48-as alapítási évfordulókon. A linkelt netes kép pedig egy századgépet ábrázol. Ha igaz lenne a repképes tesztgép teória, akkor a csíkos nagy piros Dávid-csillag lenne ott a svancon, mint minden ilyen gépnek (asszem).

A kivonás sürgető oka, ha jó emlékszem az volt, hogy a Martin Baker pirókra korlátozásokat vezetett be a brit kormány a gázai/libanoni terrorbombázások miatt.

Zord

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.18. 17:58:53

@zord: Most kaptam információt Izraelből és kérdésemre, hogy van-e esélye, hogy IAF F-4 részveszt a kecskeméti repülőnapon a következő válasz érkezett:
Ha repülővel átszállítják a gépet, akkor statikuson igen.
Tehát jelenleg nincs repülőképes Phatom az IAF kötelékében.

Liverbird 2010.05.18. 18:25:13

Nosza, pakolják fel egy C-17-esre és hozzák :) A Honvédséget ismerve úgy sem használjuk ki a nekünk járó repidőt...

És ha már elhozzuk a Phantomot, igazán itt is maradhatna Szolnokon.

Jut eszembe, nem volt róla szó, hogy a spanyolok ígértek nekünk egy példányt?

zord 2010.05.19. 18:29:32

Nézd, kik lőttek Vidselben:

(szerintem az alakulatmegjelölés hibás)

hellenicdefencenews.blogspot.com/2010/05/project-northern-lights.html

Zord
süti beállítások módosítása