Egyre nyilvánvalóbb, hogy a HM vezetése eltökélte: L-159 ALCA típusú repülőgépeket „kell” beszerezni a Honvédség számára. Minden elismerésem az Aero Vodochodynak repülőgépükért, amely ellen az alcsony legyártott darabszámon túl sok mindent nem tudok felhozni, ami bizonytott is lenne. Ennek ellenére úgy gondolom, a meglévő pénzügyi keretekből kiindulva (nem létező, ígért pénzből sajnos nem lehet légierősdit játszani) most nem ez az optimális lépés.
Igyekeztem a kérdésben tájékozódni a legkülönbözőbb szinteken, és felektől, és ez alapján az a véleményem, hogy a kanadai képzésen és a Gripen-rendszeren túl nincs szükség egy további rendszerre a "harci repülőgép képesség" fenntartásához, fejlesztéséhez. Amikor beindult a magyar hajózók Gripen-átképzése, még létezett egy 500 órás fast jet limit, amit a svédek előírtak. Ez a harmadik batch-tól nem áll fenn, mert a Kanadából érkező fiatalok olyan képzésből (technológiát, intenzitást tekintve különösen) térnek vissza, mely sok tekintetben egyszerűbbé teszi átképzésüket a Gripenre, szemben azokkal, akik a "hagyományos" típusról ültek át. Az igazság az, hogy a százas sorozatú Hawk-ról átülő magyar fiatalokban jobb alanyokat látnak a svédek, mint a saját képzési rendszerükből, Sk60-asról kikerülőkben, ami a technológiát tekintve távolról sem meglepő.
Véleményem szerint a Gripen-program ráncba szedése megfelelő mennyiségű repült órával kellene hogy prioritást élvezzen. Ez lehetővé tenné az elégséges szintű jártasság fenntartását elégséges nagyságú hajózóállomány számára. A MiG-29-es és L-39-es kivonásával felszabaduló pénzeket ide kellene átirányítani.
Az L-159-es rendszeresítésének természetesen lehetne értelme a Honvédségben, de ez kizárólag többlet-források allokálásával oldható meg optimálisan. Ha a jelenlegi finanszírozási körülmények között kerül sor a típus rendszeresítésére, ugyanaz a helyzet konzerválódik, ami most is fennáll: az erőforrások szétforgácsolása.
(a képeket 1999-ben, az Aero-nál tett látogatás során készítettem)
Ma azt hallottam, hogy a csehek ajánlatára válaszul a svédek is ajánlatot készítenek elő a Gripenekkel kapcsolatban...
Néhány képet már korábban is fel akartam rakni az aktuális ALCÁzásokról, íme:
Kigurulás az ATU mögött.
Bejövetel pótosokkal. A gép javarészt ezekkel repül nálunk.
Beszállás egy másik szögből szemlélve.
A 6073-as AeroPuma svanca.
Zord