Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

szeptember 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (44) f 16 (20) Gripen (48) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (42) Kub (17) légvédelmi rakéta (18) lövészet (15) magyar (38) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (15) Szolnok (24)

HTML

Melsbroek-Torrejon és vissza: így áll ma a NATO Air Policing

2018.09.12. 21:06 | zord | 5 komment

A NATO ma rendhagyó médiaúton mutatta be, hogy miként is áll a szövetségi Air Policing helyzete, különös tekintettel a déli régióra. A meghívott vendégek a belga Légi Komponens 15. ezredének Airbus A321-esén ülve tapasztalhatták meg a gyakorlatban is az egyetlen állandó éles misszió működését: a Brüsszelből felszálló gép DEU-CZE-SK-HUN-(SLO)-CRO-ITA-FR-ESP-FR-UK-BEL sorrendben részesült a QRA erők "gondoskodásában". Az "elméleti foglalkozásra" pedig az útvonal nyugati végpontján, Torrejonban, a NATO két megmaradt statikus légi hadműveleti központjának (CAOC) egyikében került sor, a parancsnok, Rubén Servert tábornok briefingjével. Mint mindig, a látványos légi rész mellé tegyük hozzá, hogy mindezt a rt és C2 elemek jóvoltából is.

180912_bru-tj_blog_1.jpg

Titánék ellenfényben, mögöttük a Balaton keleti medencéje a tihanyi félszigettel.

180912_bru-tj_blog_4.jpg

Ez pedig már egy kép a torrejoni HÁP munkaterméből, hogy miként is festett az elfogás a légihelyzetképen, illetve a magyar Gripenek szemszögéből (mellesleg fényhelyesen :-). Értelemszerűen a kijelző meg van szűrve, csak a téma szempontjából releváns szereplők láthatóak: a Titan géppár, gépünk, a belga A321 plotjai, Szlovákia fölött pedig az előző elfogók, a Szliácsra visszatérő MiG--29-esek.

180912_bru-tj_blog_5.jpg

Az "ellenőrző cél" indulás előtt az állóhelyen Melsbroekben (ez tulajdonképpen a Zaventem nemzetközi repülőtér katonai célú túloldala)...

180912_bru-tj_blog_6.jpg

...illetve továbbinduláskor TJ-ben. Nosztalgikus, de helytelen a felfestés: 2002 óta nincs Belga Légierő, csak belga Légi Komponens.

180912_bru-tj_blog_15.jpg

Rubén tábornok az Airbus fedélzetén, valahol Európa felett nyilatkozik a brüsszeli tudósítóknak.

180912_bru-tj_blog_18.jpg

Útvonalunk. Amint látszik, az elfogások többsége a Torrejon AOR-jébe, kisebbsége Uedemébe esett.

180912_bru-tj_blog_7.jpg

És akkor az in medias res kezdés után jöjjenek a dolgok megtörténtük sorrendjében. A felszállás után először német Eurofighterek fogtak el minket a TaktLwG 74-től (korábbi Mölders Jadgeschwader)...

180912_bru-tj_blog_8.jpg

...két IRIS-T-vel függesztve.

180912_bru-tj_blog_9.jpg

A következők a sorban a cseh 211. század Gripenjei voltak...

180912_bru-tj_blog_10.jpg

...még mindig az AIM-9M-mel, de immár a törővégen.

180912_bru-tj_blog_11.jpg

Szliácsi MIG-29AS a szárnyvégen...

180912_bru-tj_blog_12.jpg

...és fegyverzete, két darab R-60-as.

180912_bru-tj_blog_17.jpg

Ahogy - már Szlovénia felett - déliesebb lett az irány, a fixen balkísérő kecskeméti géppárt végre nem szembe- hanem súrolófényben fotózhattuk.

180912_bru-tj_blog_16.jpg

Ahogy egy jó ideje, továbbra is 2xAIM-120C-5. Az Európa felett ezen a repülésen fotózott tíz légierő tizenhárom különböző keszi konfigurációja közül egyedül a magyar nem rendelkezik Fox 2-vel.

180912_bru-tj_blog_2.jpg

A horvát MiG-21biszek közül a vezér, mely közel jött, sajnos szintén a standard eljárást követte, és balról kísért, nappal szemben.

180912_bru-tj_blog_19.jpg

Itt is 2xR-60 volt a függesztmény.

180912_bru-tj_blog_20.jpg

Az olaszok még arra is ügyeltek, hogy az egyik gép a grossettói 4. Ezredből való legyen...

180912_bru-tj_blog_23.jpg

...a másik pedig Gioia del Colléból, a 36. Stormóból érkezzen.

180912_bru-tj_blog_22.jpg

Az olaszok 1-1 radaros-infra aszimmetrikus QRA konfigurációjának története az F-104-estől (Aspide, AIM-9) az F-16ADF-en (AMRAAM, AIM-9) át az EF-2000-ig tart. Itt a jobb külső szárnytartón lévő AIM-2000 IRIS-T...

180912_bru-tj_blog_21.jpg

....itt pedig a bal elülső törzs alattin lévő AIM-120C.

180912_bru-tj_blog_24.jpg

A dél-francia elfogónk egy Mirage 2000C single ship volt Orange-ból bombázóbevetés-jelvényekkel...

180912_bru-tj_blog_25.jpg

....és szimmetrikus 2xMagic-2 függesztménnyel.

180912_bru-tj_blog_26.jpg

Torrejonhoz közeledve az ottani Ala 12 EF-18A+ gépei vártak ránk, ők is ragaszkodtak a bal oldalhoz.

180912_bru-tj_blog_27.jpg

Mindkét törővégükre egy IRIS-T-t függesztettek.

180912_bru-tj_blog_30.jpg

A CAOC régi épülete, közvetlenül az állóhelyek mellett, melyet néhány éven belül, ha az ACCS elkészül egy nemrégiben befejezett újra cserélnek.

180912_bru-tj_blog_28.jpg

A déli régióért felelős légi hadműveleti központ címere az eligazítóterem szószékén.

180912_bru-tj_blog_29.jpg

A szolgálatban lévő váltás a munkateremben.

180912_bru-tj_blog_31.jpg

Továbbindulás után már az Ala 15 fogták el az Airbust. Ez a készültségi pilóta a műszerfal tetejére kitette a spanyol lobogót.

180912_bru-tj_blog_3.jpg

Pillantás a kísérőre a pilótafülkéből.

180912_bru-tj_blog_32.jpg

Ez már az atlanti-parti francia elfogók egyike, a Mont-de-Marsanban állomásozó Lorraine század (3/30) Rafale C-je 2-2 MICA-EM/IR konfigurációval.

180912_bru-tj_blog_33.jpg

Itt pedig a másik, az EC.01.002 egy Mirage 2000-5F-je Luxeuilből ugyanazzal, de a radaros rakéták esetében "átlós aszimmetrikus" függesztéssel.

180912_bru-tj_blog_34.jpg

A La Manche-hoz érve az RAF is megjelent egy századjelvény nélküli Typhoon FGR4-essel. A nap folyamán ez volt az egyetlen gép, ami teljes javadalmazás rakétával (4x120C, 4xASRAAM) repült.

180912_bru-tj_blog_35.jpg

Végül a belga F-16MLU géppár - futót is nyitva - a zaventemi/melsbroeki küszöbig elkísérte A321-esünket az esőfelhőkön keresztül.

180912_bru-tj_blog_36.jpg

Mi a furcsa ezen a konfiguráción?

Zord

Címkék: air policing NATO Torrejon NATINAMDS CAOC

Második élet a Mihunak

2018.09.10. 21:58 | zord | 49 komment

A tveri 224. repülőegység An-124-esének gyomrában ma hazaérkezett Kecskemétre a honvédség első négy Mi-24-ese (2V + 2P), melyet Oroszországban, a Vertoljoti Rosszii pétervári 419. ARZ-jében nagyjavítottak és bizony...tényleg korszerűsítettek. Újabb nagy lépés afelé, hogy több mint öt év kihagyás után a típus újból aktív szolgálatba állhasson idehaza.

180910_ke_mihu_haza_1.jpg

Kipakolás, ezúttal a Ruszlán gyomrából nézve.

180910_ke_mihu_haza_2.jpg

A beépített új kijelzők...

180910_ke_mihu_haza_3.jpg

...a navigációval, kommunikációval kapcsolatos funkciókhoz biztosítanak integrált hozzáférést.

Zord

Kurfliktól nem mentes lengyel utak

2018.09.06. 23:49 | zord | 5 komment

A napokban zajlik Kielcében a 26. MSPO védelmi ipari kiállítás. A nagy vehemencia, jelentős ráfordítások ellenére továbbra sem mondható el, hogy simán, határozottan és ellentmondások nélkül halad előre a lengyel modernizáció. Az elért eredmények, jelzés értékű történések mellett pár érdekesség.

180906_kielce_mspo18_1.jpg

A Wisla program keretében beszerzendő lérak-rendszerhez fejlesztett passzív RF lokációs rendszer (PET/PCL) állomása.

180906_kielce_mspo18_2.jpg

Hát sosem gondoltam volna, hogy az első lengyel S-70-esek megrendelője nem a haderő, hanem a rendőrség lesz...

180906_kielce_mspo18_3.jpg

Az UAV-ok szédületes térhódítását most a legkülönbözőbb, fegyverként felhasználható gépeké ("kamikáze drónok") követik. Itt A lengyel WB nagyobb hatótávolságú Warmate 2-ese, mely...

 180906_kielce_mspo18_4.jpg

...a Lengyelországban már rendszeresített és Ukrajnába is exportált Warmate rendszert követi...

180906_kielce_mspo18_5.jpg

...ami így látta a megsemmisítendő célpontot...

180906_kielce_mspo18_6.jpg

...az emirátusi tesztek során.

Zord

Címkék: 2018 Wisla Kielce MSPO S-70i PET/PCL Warmate