Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (72) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

AirPowerNews 100. (2021. júl.)

2021.07.07. 18:39 | zord | 155 komment

Folyamatban van az első, Magyarországnak épülő Airbus Helicopters H225M közepes többfeladatú helikopter végszerelése. Ennek alkalmából látogatott el ma a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos vezette delegáció a gyártó franciaországi Marignane-ban lévő gyárába. Illő pillanat a LégierőBlogger századik hírbejegyzéséhez :-)

210707_airpowernews100.jpg

Zord

(trivia)

Címkék: hírek AirPowerNews H225M KOB Marignane

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr2016615440

zord 2021.07.07. 18:41:51

SOF 1, Final Assembly Line, Marignane.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.07. 23:40:04

A név azért is érdekes, mert a Super Puma-t elvileg követte modernizált a Cougar és csak a SOF helikoptereket nevezték Caracalnak.
....
Bár az legyen a legnagyobb kérdés, hogy hívják. Nagymacska mind ..

ms007 2021.07.08. 06:57:29

@Kelepisti: mitől SOF gép egy gép?
.... Aranysas elején a rövidhírekben volt, hogy SOF gépeinken nem lesz töltőcsonk, ez az infó honnan lehet, és valós e?

Harrdder 2021.07.08. 07:36:37

@Kelepisti: Depuis le changement de dénomination sociale de l'hélicoptériste en janvier 2014, les EC225 Super Puma sont désignés H225 Super Puma.

Ezek szerint a civil terminológiát használják, a H225-ösnek megfelelően. M nélkül.

C'est le bordel avec des noms! :-)

Harrdder 2021.07.08. 07:39:16

@Harrdder: Mármint az M nélküli H225-ösre vonatkozik ez a Super Puma név elvileg, de úgy látszik a miénkre is ráhúzzák.

zord 2021.07.08. 09:52:24

@ms007: figyelembe kell venni, hogy 2018 óta a légi utantöltéssel kapcsolatos lehetőségeink jelentősen megváltoztak (KC-390, A400M).

Zord

zord 2021.07.08. 09:56:02

@Kelepisti: @Harrdder: az a lényeg, hogy a család legnehezebb, 5 lapátos főrotoros, négylapátos farokrotoros tagja a platformunk, ami a lehető legközelebb van kapacitásban a minyó/Mi-17-hez.

Zord

Harrdder 2021.07.08. 10:16:23

@zord: Örülök, várom az érkezést! Megnézném minnél hamarabb!

zord 2021.07.08. 16:06:28

@Harrdder: ~23 nyár vége, ősz, ha minden jól megy az első TTH-k, aztán az első SOF.

Zord

zord 2021.07.08. 23:45:44

Interjú a kormánybiztossal Marignane-ban:

m.youtube.com/watch?v=F-OCMMUqJ2o&t=3s

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.09. 10:52:17

Nekem kicsit pongyola a megfogalmazás amit olvastam több helyen, hogy két évig? tervezték a helikoptereket és most már gyártják a fődarabokat.. stb.

Mit terveztek? Az airframe, a turbina az elektronikus és avionikai rendszerek stb. mind megvoltak, nem egy vadi új technikát, hanem egy gyártásban álló típust vettünk meg. Azt nem tudom, hogy a Hforce a többi eladott H225M-hez is járt-e, mert nem néztem most utána. A Caracal meg egy régebben létező full-os konstrukció, ennek a modernizált?? változata a mi helikopterünk.. Nem okosabb lett volna úgy írni, hogy a szállítási szerződésnek megfelelően ütemezetten most folyik hazánk részére a megrendelt helikopterek első példányinak fődarab gyártása és az forgószárnyasok összeszerelése..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.09. 11:00:54

@Kelepisti: Bocsánat, ...
Az első három évben a helikoptereknek jórészt csak a tervezése zajlott, ez jelenleg 85 százalékos készültségen áll, ennek ellenére az első gépek összeszerelése már elindult a szerelőszalagon.
.... ?????
A H225M egy létező helikopter. Gyártjásban van. Az, hogy minden ország kis nemzeti specializálót rakat bele természetes..
Lásd: Airbus: A rendszeresítő országok eddig:

( France, Brazil, Mexico, Malaysia, Indonesia, Kuwait, Singapore and Thailand. )

zord 2021.07.09. 20:00:38

@Kelepisti: a konfiguráció egyedi, nem csettintésre mennek az ilyen dolgok, hiába egy bevált típuscsaládról van szó. A 2018 decemberi aláírás óta tudjuk, hogy 23-tól van szállítás. A munka során vannak mérföldkövek, amíg bizonyos változtatásokat lehet eszközölni. Ha ezekre igény mutatkozik, azt meg kell tervezni, aztán a soron lévő gépeken implementálni. Előfordulhat, mert a leszállításig eltelő hosszú időben változhatnak a követelmények, felmerülhetnek újak, így jó, hogy van erre lehetőség.

Ajánlom nézd meg, hogy a velünk együtt legutóbbi vevők mikor írtak alá, és hol tart a szállítás. A közel-keleti vevő 2016 augusztusában írt alá 30 gépre, az ő gépeik közül most láttunk egyet készen, de volt még a soron is Marignane-ban. Munka pedig van bőven. Teli volt a hangár készülő gépekkel.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.09. 20:27:47

@zord: Nem az ütemtervvel van gond, hanem a propaganda szöveggel. Minden laikus azt olvassa benne, hogy vettünk egy helikoptertípust, amelyet még eddig csak terveztek (3 évig) majd elkezdik összeszerelni, de még mindig tervezik, pld az ellentevékenység rendszert stb... Ez így teljesen félre van csúszva. Rossz szerintem a megfogalmazás.

zord 2021.07.09. 22:50:40

@Kelepisti: Kérlek ne minősíts úgy, hogy nem tudod miről van szó.
De semmi baj, elmagyarázom. Megkötnek egy szerződést. Megállapodnak a felek, hogy hova szeretnének eljutni, mindenről, így az egyedi konfigurációról is, ami nem létezik, azt meg kell valósítani. Ebben van tervezési munka, nem kevés, a tényleges gyártás, aztán a tesztelés, validáció, hogy a specifikációknak megfeleljen. Nagyon ritka, hogy egy teljesen off the shelf solution van. És menet közben, ahogy írtam, vannak mérföldkövek, ameddig bele lehet nyúlni dolgokba, mert lehet, hogy menet közben megváltoznak az igények. Egy bonyolult, szerteágazó folyamatról van szó, ezt mondta el, elsősorban laikusoknak.

(A propaganda az egészen más. Arra a leépítőknek, a honvédség sírásóinak volt szüksége, hogy elfedjék hazaáruló munkájukat. Aki 20+16 új helikoptert vesz, helikopteralkatrész-gyárat épít, csatlakozik a jövő európai forgószárnyas fejlesztési programjához, annak a mondanivalója per definitionem nem lehet propaganda.)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.10. 09:25:04

@zord: Szerintem a propaganda és a kommunikáció (nem tudományosan) de szimbiózisban lévő tevékenységek. A propaganda nem szükségszerűen rossz, a kommunikáció sem szükségszerűen jó. A haderőnek és a beszerzéseknek jó propaganda szükséges. A H225M-ről kvázi három nappal régebben még arról szólt a polémia, hogy egy bevált helikoptertípus legújabb reinkarnációja, amely gyakorlatilag egy nyugati Mi-17. (Ez kvázi így is van). Aztán meg arról szól három napja, hogy 3 évig terveztek egy helikoptert részünkre, amelyet nem teljes képességgel kapunk meg, mert még most is tervezik, és majd később lesznek meg. Ha Én aki szerintem, értem, így olvasom (mert lesüllyedek a Brüsszel-migráns színvonalra) akkor az átlagolvasók akiket egyáltalán érdekel, a történet - mert valljuk be, kurvára marginális a magyar honvédség állapotáról érdeklődés a lakosság részére sajnos - akkor nem azt olvasom, hogy egy bevált helikoptert vettünk, hanem egy újat terveztek 3év + x idő alatt.. Ennyi.

Tőlem lehet ez kommunikáció, vagy propaganda ez így nem jó. Sokat kell hozzá magyarázni. Ha annyi lett volna helyette, hogy küldöttség utazott ki Merignac-ba ahol megtekintették a megrendelt közepes szállító helikopterek helyzetét, akkor láthatták, hogy az ütemtervnek megfelelően alakul a forgószárnyasok összeszerelése. Készek/megindultak a fődarabok elkészítése, és az első helikopterek építése. (aztán lehet írni, hogy pld a francia SOF Caracal-hoz, képest például. vannak változások, alkatrészek, rendszerek amelyek először a magyar helikopterekbe szerelnek, ezek helyét meg is kellett tervezni stb. Valahogy értelmesebbnek tartom így, mint a jelenlegi nyilatkozatokat. Egyébként magának a hírnek sincs semmi jelentősége, mert nem történt semmi. Kvázi kimentünk, megnéztük, készülnek.. Ez így egy lábjegyzet 2-3 év múlva...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.10. 16:44:34

@Kelepisti:
A Levente féle videót megosztottam az FB-n, mert a program halad és az első videó a készülő forgószárnyasokról. Erről akár kormánypárti, akár ellenzéki az ember tudni kell, valamint a haderőfejlesztés az egyik olyan sarkalatos program, amellyel a társadalomnka és a politikának 20+ évnyi adósságát kell a haderő felé pótolni.

Hpasp 2021.07.10. 23:10:20

Olvasgatok mostanában egy 2010-es 168 oldalas Oak Ridge National Laboratory tanulmányt a nukleáris fegyverek EMP hatásáról.
(szakszerűen: E1 HEMP)

Amennyiben ez a téma mélyebben érdekelné a tisztelt olvtársakat, akkor akár írhatnék is belőle egy sorozatot:

1, amerikai Starfish Prime teszt, és hatása Honolulura
2, szovjet K3 (Joe 157) teszt, és hatása Kazahsztánban
3, E1 HEMP jellemzői, és fizikai magyarázata
4, mosolygós térképek
5, EMP hatásának tesztelése manapság, és hatása civil eszközökre
6, EMP mítoszok

Like-okkal jelezhetitek amennyiben érdekelne titeket a sorozat.

forum.htka.hu/threads/koezlemenyek.608/post-927315

Másik sorozat lehetőségként, egy inkább hozzám közelebb álló geek téma lehetne...

A szovjet/orosz honi légvédelmet közismert komplexumok alkották/alkotják:
1, Sz-25 Berkut (SA-1 Guild)
2, Sz-75 Dvina/Gyeszna/Volhov (SA-2 Guideline)
3, Sz-125 Nyeva/Pecsora (SA-3 Goa)
4, Sz-200 Angara/Vega/Dubna (SA-5 Gammon)
5, Sz-300 (SA-10/20 Grumble/Gargoyle)
6, Sz-350 Vityáz
7, Sz-400 Triumf (SA-21 Growler)
8, Sz-500 Prométheusz

Az Sz sorszámozás közben azonban kimaradtak számok.
Mi történt vajon az...
Sz-50
Sz-100
Sz-175
Sz-225
Sz-250
...komplexumokkal?

A sorozat a sikertelen szovjet honi lérak komplexumokkal foglalkozna, amiket kifejlesztésük után mégsem rendszeresítettek,
Ezeknek a hivatalosan nem is létező komplexumoknak persze több eleme is visszaköszönt a későbbi sikeresekben.

Like-okkal jelezhetitek amennyiben érdekelne titeket a sorozat.

forum.htka.hu/threads/koezlemenyek.608/post-927340

zord 2021.07.11. 00:33:45

@Kelepisti: én megpróbáltam ;-)

Zord

zord 2021.07.11. 00:38:45

@Hpasp: lenyűgöző. Sikerek, kudarcok. És lőn, Oroszországot máig Oroszországnak hívják, nem Ostliche Lebensraumnak, vagy Eastern Resource Territories-nek.

Bocs a szakmaiatalan stratégiai summázatért...

Zord

Hpasp 2021.07.11. 10:41:24

@zord: A SzU-ban is jellemzően minden adott feladatra több konstrukciót is megversenyeztettek, a győztest gyártották, a vesztest meg elfelejtették. Bár érdekes módon jellemzően elég sok mindent átvettek a vesztes konstrukcióból is a későbbiekben.
Szerintem ez teljesen normális hozzáállás, nincs ebben semmi csoda.

zord 2021.07.11. 11:59:01

@Hpasp: a "csoda" az ő esetükben az, hogy fejlett civil háttéripar és belső technológiai piac nélkül elérték, amit elértek. Egyben ez volt a korlátjuk is, hiszen szinergiák hiányában a nemzetgazdaságnak hosszú távon inkább tehertételt jelentett a védelmi szektor, mint kontribúciót.

Zord

Flankerr 2021.07.11. 18:58:46

@Hpasp: engem mindkét téma erősen érdekel majd :)

árpika 2021.07.11. 20:19:43

@Flankerr: Csatlakozom.

(HTKA-n nem vagyok regisztrálva.)

Gaudi 2021.07.12. 14:12:07

@zord: Főreduktor magyar gyártása, hivatalosan bejelentve. Elmorzsoltam pár könnycseppet.

zord 2021.07.12. 14:23:44

@Gaudi: igen, szóval itt igencsak szép dolgok történnek, csak a mi fajtánk olyan sok rossz hírt hallott, hogy a jó hírekre már kissé botfülű lett. Ezért is kértem, hogy kissé konkretizáljunk az ezres nagyságrendű cikkszámon, a dinamikus rendszereken és a kizárólagos forráson belül.

Gábor

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.12. 18:51:13

A RT tudosítása számomra azért érdekes, mert MiG-29SzMT is van Szíriában a video alapján

www.youtube.com/watch?v=MLruDEtSmFI

zord 2021.07.13. 07:23:49

@Kelepisti: 17-ben vagy 18-ban voltak először, például a kék 34-es oldalszámú:

legiero.blog.hu/2018/08/22/trofeak_sziriabol

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.13. 09:01:42

Ilyen az osztrákok Eurofighter szimulátora

www.krone.at/2446165

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.13. 18:15:05

@zord: Igen, csak az, hogy még most is, az lepett meg, Ahogy olvasgattam 2019-20-ban, a régi 29SzMT-k a kurszki bázison vannak leállítva, de hát ipari nagyjavításról nem lehetett olvasni.
Egyetlen "új" asztrahányi század van, 9.19R SzMT-t ezekből repülhettek Szíriában, amelyeket régi 9.13 sárkányok átépítéséből készültek. Szóval ezért meglepetés. Lehet, hogy fegyvertesztelésre repülnek?
Azt gondoltam, hogy az új MiG-35-ös valamilyen protókat átrepülnek, de hát se legalábbis nem tudni, hogy van-e egyáltalán célmegjelölő konténerük, és van-e már akár alacsony szintű sorozatgyártása érett ASEA radarjuk.. Az Egyiptomnak is eladott M, M2-ket minek tesztelnék.. Szóval nem igazán értem, illetve még annyit, lehet, hogy ezeket az SzMT gépeket bombahordozónak itt még be lehet vetni.. fene tudja, vannak itt nálam is tájékozottabbak.. Egyébként az orosz csaj iszonyú közel áll a fel és leszálló gépekhez, ha valamelyik elcsapja, ledönti nem lenne meglepetés..

zord 2021.07.14. 10:43:08

~100 Covid eset a távol-keleti nosztalgiaúton hajózó QE2 fedélzetén:

www.bbc.com/news/uk-57830617

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.14. 13:21:49

A Magyar katonák Kabuli állomásoztatása, ellentétes lenne a Tálib-USA 2020-as megállapodással.

www.youtube.com/watch?v=1BtsKWFOEw8

zord 2021.07.14. 14:38:12

@Kelepisti: mondjuk ez nem hangzik el a riportban, de extrapoláltuk :-)

Zord

zord 2021.07.14. 16:28:52

Tajvani U-2-es pilóta érdekes életútja, SzA-75 megúszástól a cargo 747-essel való, népi Kínába történő disszidálásig:

alert5.com/2021/07/14/the-u-2-pilot-who-defected-to-china-has-passed-away/#more-89812

Zord

Harrdder 2021.07.15. 14:19:57

A Hüse Károly Emlékversenyen lehetőségem volt néhány bajtársammal együtt ejtőernyővel ugrani. A fantasztikus élményt tovább fokozta, hogy rövid időre, de ismét a rendszer részévé váltam. Csak ajánlani tudom mindenkinek, hogy ne órákat, hanem napokat töltsön el ilyen motiváló közegben valamilyen módon.
killermetals.blog.hu/2021/07/15/kiprobalhattam_a_honvedseg_mc-6-os_amerikai_ejtoernyojet

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2021.07.15. 15:03:55

@Harrdder: Örülök, hogy ismét átélhetted! Kitűnő írás, gratulálok!!! Ilyen, amikor valaki nem szemlélője, hanem résztvevője az eseményeknek.

Tamás

zord 2021.07.16. 11:14:38

Anatolian Eagle, érdekes azeri, paki és katari felhozatallal:

theaviationist.com/2021/07/14/anatolian-eagle-2021/

Zord

zord 2021.07.16. 11:17:41

@zord: ...és a kulcs:

"While some countries still had Covid-19-related travel restrictions, many aviation spotters and photographers were able to be in Konya for AE 2021. Our correspondent Claudio Tramontin travelled to Turkey and took the photographs of some of the most interesting aircraft involved in the exercise (or simply visiting the base), that you can find in this article."

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.16. 11:24:40

@zord:

Rengeteg holland is kint volt.

zord 2021.07.16. 11:24:51

Hát, elég neccesen, de összejött a BH kényszer Bukarestben. Közel voltak azok a fák...

www.youtube.com/watch?v=6tVifQpH_kA

Zord

zord 2021.07.16. 12:01:46

@zord: meghallgatnám a voice recordert, sok múlott a személyzet koordinációján, hogy a fákat, lámpákat csak "trimmelgették" és nem akadtak el bennük.
Mindenesetre Isten éltesse őket, nagyszerű repülőteljesítmény!

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.07.16. 13:30:59

@zord: Én nem indikátora annak, hogy városban veszélyes az ilyesmiket csinálni?

Ha pl. Bp felett történt volna ilyesmi és nem a Kossuth tér közelébe, akkor egy heli kvázi sehova nem tudna így kényszerleszállni...

Anno, ha annak a 23-asnak a város felett szakadt volna le amilye leszakadt elég durva tartolást csinálhatott volna...

zord 2021.07.16. 15:29:17

@molnibalage: teljesen egyetértek. Én a "kisebb csoportos rendszeres felbukkanásoknak" illetve a "repülőnap haditechnikai bemutatóknak" vagyok a híve, ami a propagandát illeti. Rettenetes potenciálja van egy sűrűn lakott nagyvárosban a súlyos tarolásnak. A relatíve szűk kötelék pedig mindig hordoz ütközési kockázatot is.

Én idehaza is - régóta hajtogatom - annak vagyok a híve, hogy a gépek jelenjenek meg minél több helyen, áthúzás, (kis) reptereken nyílt nap formában, akár előre meghirdetve. 18 darab 145-ös van az országban, orrba-szájba megy a kiképzés. Nem lehetne minden felé útvonalfeladatokat tervezni? A kiképzés szempontjából csak jó a változatosság, ugyanakkor az új gépeket, a fejlesztés eredményeit mindenhol láthatnák az országban. Különösen fontos lenne, hogy a sportreptereken legyen megjelenés. Ki kell persze dolgozni egy végrehajtási, biztosítási metodológiát, de nagyon sokat dobna a láthatóságán a projekteknek, ami közös érdek.

Sokkal többet adna mindez, mint a sok fejfájással, monstre szervezésekkel járó április 4-i parádénosztalgia.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.16. 21:59:22

"Tüntetés a Budaörsi Reptér zajszennyezése ellen"

www.youtube.com/watch?v=6o-pRd54U0k

zord 2021.07.16. 23:28:20

@balou84: ...ami a császáré.

Zord

zord 2021.07.16. 23:37:27

@Levente B.: újságírás 101: hol volt a másik fél megszólalása?

Jaaaa...hogy ez vöröszöld propaganda 101! Így értem.

El a kezekkel a magyar repülőterektől, el a kezekkel a magyar repüléstől! Ha ner, ka kommer.

Zord

balou84 2021.07.17. 00:10:45

@zord: ezek a fejlesztések Kecskeméten konkrétabban a párhuzamos gurulóút és üzemanyagtárolók lennének? Mert ha jól láttam a régi hajtóművezőt bontják valamiért.

zord 2021.07.17. 10:10:12

@balou84: valami ilyesmiről van szó, bár egy transzparens, felsorolásszerrű- összefoglaló anyagot már úgy olvasnék, hogy mi történik Kecsón.

Zord

zord 2021.07.17. 22:44:11

A hardcore simmereket nem állítja meg semmi:

www.rt.com/news/529489-tank-secrets-russian-game/

Zord

Beat it! 2021.07.18. 10:07:03

@Levente B.:
Ennek mi értelme van? Rengeteg Leopard 2-esük van, sok T-72, és most Abrams-ot vesznek?
A darabszámokon pedig lehet példálózni az állampolgároknak, amikor idehaza sokallják a 44+12 Leopárd 2-est.
Ha másra nem, arra mindenképp jó lesz, hogy egy felhasználó ország összevesse a Leo 2-esek és az Abramsok üzemeltetési költségeit.

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.18. 18:11:30

WESTPAC 21 - rengeteg Hornet GoPro felvétel

07:10-től nem éppen ideális körülmények

www.youtube.com/watch?v=5eQOTpaf-bA&ab_channel=AndrewCasson

zord 2021.07.18. 21:03:44

@Levente B.: 08:28 is teccccik.

Zord

zord 2021.07.18. 21:22:50

@Levente B.: ezek nyilvánvaló dolgok, csak fel kellene adni hozzá azt a "végképp eltörölni" kommunista hozzáállást, amit a rendszerváltás óta a mai napig hordozunk magunkkal. A szovjet megszállás éveinek katonai aspektusa önmagában külön múzeumot érne, egy autentikus helyszínen. Persze, miután hagyták szétrohadni, széthordani az örökséget, most már nehéz is lenne egy ilyet idehaza összehozni.
Múltkor a HTK-n puffogtam az egyetlen hazai Jak-28-as sorsán...szimbolikus példa is lehetne.

De a magyar hadtörténelem egyik legkülönlegesebb korszakáról is beszélhetnénk, amikor atomhordozó eszközök álltak rendszerben. A HIM kihelyezett gyűjteményében Kecelen szépen lassan menthetetlenül rohadnak szét ennek tárgyi emlékei, pl a 8K11, 9K72 komponensek. Szégyen!

(persze értem én, hogy van aktuális rezonanciája a "hazánkban ideiglenesen állomásozóknak"...)

A csehekre visszatérve:

1. sokat számít az a 300 kilométer nyugatra :-)
2. már kevesen emlékeznek rá, hogy az amerikaiak első kelet-európai rakétavédelmi terveikben Brdybe akarták a X-sávos radart telepíteni a GBI rakéták irányításához, amelyek Lengyelországba mentek volna

Zord

árpika 2021.07.18. 23:03:13

@zord: Jak-28??

Tudtommal bemutatták Tökölön a magyaroknak a Szu-24-el meg még egy-két típussal együtt, és fel is ajánlották megvételre, de nem fontolgattuk a rendszeresítését.
Vagy tudsz valami egyébről?

Liverbird 2021.07.19. 00:19:57

@árpika: Szerintem az ex-debreceni Jak-28R-ről van szó, ami egy ideig Alsónémediben volt, majd szétvágták, és már csak az orra van meg.

Bár más tészta, de a Belfegor elcserélését is pocsékolásnak tartom.

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.19. 09:11:10

Aermacchi M-346 Master gépek görög színekben de még Izraelben

twitter.com/isozygio/status/1415745076236627972

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.19. 10:05:12

Első alkalommal szervezett repülőtábort a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakirányt választott hallgatói részére a Szolnoki Honvéd Sportegyesület. A július 16-án, pénteken zárult táborban részt vett húsz honvéd tisztjelölt – leendő légiforgalmi irányítók és légijármű-vezetők – a napi repülések mellett, a légierő több alakulatának feladatrendszerébe is betekintést kapott.

honvedelem.hu/hirek/egy-het-a-legiero-buvkoreben.html?fbclid=IwAR2SR2cw9jnT2961ongc-9T1MSpKyk77wb8DNo4LKaZs-lJVp1Upo2qdOQw

árpika 2021.07.19. 20:26:07

@Liverbird: Volt egy ilyen gépünk kiállítva??
Jajj...
Kár érte.
Ezt nem ismertem, köszi az infót.

zord 2021.07.20. 18:08:00

Számomra semmi különbség nincs a tatárjárás, a török kor, illetve a német majd szovjet megszállás tárgyi emlékei között. Fontosak mind, mert emlékeztetnek, hogy milyen az, amikor le vagy nyomva. Attól, hogy hol vannak az időskálán, nem lesznek kevésbé értékesek. Így amikor felszántanak egy török kori leletegyüttest, az épp akkora bűn, mint szétvágni, szétrohasztani közelmúltunk hadtörténetét. A megőrzésre hivatottak és ezért fizetést kapók hanyagságának bizonyítékai, ez ilyen egyszerű.

Zord

Harrdder 2021.07.20. 19:11:09

@Devil 505: Kissé késve reagálás lesz, bocsánat! Köszönöm szépen! Sok mindent írnék, de visszafogom magam. Egy a lényeg. Másként látom azokat az embereket, akiket itt egymást közt szidtok. A partvonal mellől, biztonságos távolságból, vagy bázisokon buszokon utaztatva nulla felelősséggel a legkönnyebb kritizálni.

Harrdder 2021.07.20. 20:08:44

Nem akartam eddig erről írni, de most vettem észre, hogy erre szinte nulla reakció érkezett:
killermetals.blog.hu/2021/07/14/kiprobalhattam_a_honvedseg_mc-6-os_amerikai_ejtoernyojet

Miért is? Mert itt vettétek észre, hogy semmi alapotok nincs semmi kiritikára. Én szóltam mindenkinek, hogy gyertek fotózni. Aki ott volt, jó fotót csinált! Szóval aki 2 fekvőtámasznál többet meg tud csinálni, az legközelebb egyenes gerinccel álljon ki az MH katonái elé fényképezőgéppel. Aki nem, az számoljon a megvető pillantásokkal. Kíváncsi vagyok a reakciókra! :-)

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2021.07.20. 20:32:50

@Harrdder: Tessék????? "Szidtok"???? Ki szid, kit? Ezt pont nekem írod???? Kikérem magamnak!

Gaudi 2021.07.20. 20:51:16

Nem emlékszem, hogy a végrehajtó állományt ezen a blogon bárki "szidta" volna.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.20. 20:52:52

@Harrdder: Nem tudom miért írod .. Én már e-mailban amikor leírtad, akkor jeleztem, hogy nagyon tetszett, ami írtál.. Az még nem is a végleges változat volt, hanem nekem küldted át..

De nem is értem, most mit írsz Zoli, mert ahogy én látom, a HM-t, a főtiszti kart, a HM kommunikációt bizony többen, többször (köztük én is kritikával illettem, és fogom is valószínűleg) sőt még néha a védelmi beszerzést aspektusait is (bocsi bloggazda) de a csapattiszteket, az személyi állományt kritizáló hozzászólásokat még soha sem láttam...

zord 2021.07.20. 20:54:05

@Harrdder: ezt most hogy? Nem értem teljesen, de a szemrehányó felhangot nem lehet nem észrevenni. A cikkedben szereplőket tudtommal senki nem szidta itt.

Akit meg igen, annak biztos volt valami logikája. Amikor belevágja a helikopteres tábornok a honvédelmi miniszter jelenlétében a képembe, hogy szállítóhelikopternek nem kell önvédelem, akkor az egy alkalmatlan barom, akkor is, ha 40+ évig szolgálta a hazát, amiért persze köszönet illeti. Ez csak egy példa pár évvel ezelőttről, és ettől már messze vagyunk hálistennek...de tennivaló maradt bőven.

Szerintem a kettő nem zárja ki egymást. A közösség, a bajtársiasság, az izzsdtság, vér, a bátorság, a hivatástudat, az önfeláldozás az egyik.oldalon és a modern hadviselés, hadszervezés, technológia, kommunikáció, humán igények ismeretének hiánya a másikon.

Ezért is gondolom, hogy a haderő mai állapotában.minden külső, friss erőforrást be kell vonni a helyreállításba. Ilyen fontos szereplők, az ugató őrkutyák, angolszászul watchdogok.

Zord

Hpasp 2021.07.21. 12:24:11

Sakkozás mintha kimaradt volna errefelé.
bmpd.livejournal.com/4354511.html

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.21. 13:01:44

@Hpasp: A HTKA.n viszont rengeteg info jött össze. A sok linkről egy egész jó kis összefoglalót lehetett összehozni...
A legjobban az tetszett, iho-s írásban fel is használtam, hogy alacsony érzékelhetősége Mig-21 (és még nagyon találó is).
Aztán, hogy az lesz-e vele, mint a kínai FC-31 sárkánnyal meglátjuk..

zord 2021.07.21. 15:26:00

@Hpasp: @Kelepisti:

Én úgy érzem, hogy van ebben nem kevés X-32 ötlet, bár a hajtómű legalább jó helyre került. Hátra :-)

Zord

Hpasp 2021.07.21. 15:51:05

@zord: Pont azon lamentáltam, hogy gondot felénk az okozhatna (amennyiben ez a gép tényleg megvalósul), amikor majd ezek váltják Batajnicán a 29-eseket, és még mindig a Svéd acélba lennénk beragadva...

Elvileg ez lehetne az első alacsony észlelhetőségű platform a szomszédban.

Beat it! 2021.07.21. 19:36:46

@Kelepisti:
A bemutatón egy mock-up szerepelt. Elég ránézni arra a képre, amin a futóműakna látható. Viszont a festése tetszik.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.21. 20:13:34

@Beat it!: Ez a gép annyira kiforratlan. Még mock upként is. Ahogy néztem a beömlő nyílását a hajtóműnek nagy állásszögnél alig kap levegőt a turbina..
Szerintem nem lesz ebből 20millió dolcsis gép sem, lehet,hogy a csupasz airframe ára talán..A svéd acélba befagyva egy AESA lokátoros svéd vas ezt is delektálja megfelelő csapástávolságon. Nézd meg a 101KSzVC, az pilótakabin stb. mekkora radarreflexiót gerjeszt. Az hegyes orrészbe nem férhet nagy AESA radartányér. Nekem sok sebből vérzik még ez a rendszer. Meghát látjuk, hogy a Szu-57 elhúzodását. Ez a gép kellett, hogy legyen exportpiac, de nem hiszem, hogy az alacsony érzékelhetőségre hajazó airframe "láthatalan lenne az új nyugat-europai, vagy amerikai szenzorfuzióknak.

zord 2021.07.21. 20:47:20

@Hpasp: ez akkor jelentene gondot, ha az LO valami elvonatkoztatott, örökéletű valami lenne, egyfajta szent grál. Mivel nem az, én a szenzorok ténylegesen látható fejlődésében és integrációjában hiszek. Akármekkora, meg lesz látva. Ma még lehet hogy nem. De holnap közelről. Aztán holnapután messzebbről.

Sokkal inkább félek attól, hogy proliferálódik a térségben a fedélzeti AESA, míg mi továbbra is totál hagyományos antennával nyomjuk, még ha a backend korszerűsődik is. És félek attól, hogy a fedélzeti integrált multiszenzor készletek révén megvalósul a multispektrális (RF, IR/UV, lézer) autonóm SA generálás, míg mi az RF-nél maradunk.

És mindez nem a képzelet világa. A környező országokban is megjelenik a Fox3 képesség: új 16-osok AESA radarral, fejlesztett EW-vel; lesz Rafale is, amin a fentiek ott vannak, 4 generácios gépen a legjobb színvonalon.

Aztán félek még az aktív eldobható RF csalik terjedésétől, mert akkor az egész "egy lapra feltett" vadász/GBAD effektorkomponens egy jó drága hajrakenéssé degradálódik. Ez persze nagy kérdőjel, és a gyakorlati lehetőségét kizárólag abban látom, ha a megfelelő helyről a vonatkozó rakétasorozathoz "illesztett" EW solution érkezik a támogatott félhez. Feltéve persze, ha adott szcenáriókban egyáltalán szamolhatunk a rendszerek illetve az effektorok alapvető működőképességével, illetve rendelkezésre állásával. Szívesen meghallgatnék bárkit, aki tutira veszi, hogy ami kézben van, az mindenképpen működne is. Én 50 százaléknál ezt nem tenném többre.

Mit javaslok? Alternatív BVR effektor; HOBS Fox 2/HMDS, AESA radar; legalább MWS funkciójú disztributált EO szenzorkészlet, fejlesztett, passzív és aktív oldalon is nagyobb átfogású RF EW, eldobható RF csali. Ha be is akarunk menni valahová, ami nem a miénk, akkor pár gépre support jamming pod (C-J) és stand off A-G fegyverzet.

5.generációs platform ehhez nem feltétlenül szükséges szerintem.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.07.21. 22:47:43

@zord: Nos a stealth + jet gép párosa hosszabb ideje tart már, mint a jet gép stealth nélkül... Az F-117 40 éves lesz, hahó. Nah, ennyi idő alatt marketing dumákat sikerült találni a stealth ellen, olyan rizsát, mint aktív lopakodás...

...meg van teniszpálya méretű radar 3MW táji. imp. cúcstelejesíménnyel, hogy talán 90 km-ről kiszúrjon egy -30 dBsm célt.

Ej...

Az Sz-400MFR 30+ év kemény fejlesztése után az Sz-300PT után komoly 30 km tájára képes a fenti cél ellen.

Nem értem miféle szenzor látunk itt...?

Az IR módszerekkel meg mást tessék fárasztani.
A világ nagy részén időjárás miatt eleve nem faktor és olyan durva korlátai vannak, hogy másodlagos szenzornak sem jó, area denialról szó nincs vele ésatöbbi.

Úgy, hogy a SAM nem mozog, ezért egy 3/10-5/10-es felhőzet esetén szinte semmi esélye nincs a folyamatos track-re MÉG 1 gép esetén sem, mert a helyzetét sem tudja a célokhoz képest megváltoztatni.

i.imgur.com/CMWNL9b.png

Ez léptékhelyes. 1 pixel kb. 50 méter. 10 km magasság a rózsaszín.
Ez csak 50 km távolság, ha ilyen 0 mennyiségű felhőzet van.
Na kb. ezen nem lát már át az IR/EO.

Na, akkor csak fél tucat manőverező cél esetén ebből rakjál össz tracket úgy, hogy felülnézetben is képzeld el ez a blokkolást, hogy látsz valamit, hol nem és ezek összevissza vannak egymáshoz képest. Ez alapján vezess célra 2 km pontossággal rakétát úgy, hogy nincs track, mert nem látod az irányváltoztatást.

Tudod, mert a robot is viheti a gépet szépen cikkcakkolva, tehát az RCS is hol 0.001 m2 hol 0.1 m2.

A repcsinél is csak nagy magasságú BVR esetén játszik legfeljebb a PIRATE, mert más esetben a felhőzet miatt cseszheted...

Vagy majd okt-márc között megkéred az ellent, hogy ne szálljon fel és tavasz-nyár zivataros időben?

2010-ben nyár végén olaszból hazajövet is olyan front volt, hogy 26k lábon mentünk bele a felhőbe és Ferihegyen a pályaküszöbnél jöttünk ki belőle....
Augusztus utolsó hetében. Nem ősszel, nyáron. Az őszi-téli időszak ez a sokadik hatványon.

De tessék, minden EO-be belepistult embernek.
youtu.be/vKzjqE_FZwM

Csak repszimben tessék átlagos felhőzet mellett megnézni, hogy akkor 25-100 km távolság 2-8 km repülési magasság között mit látna az EO/IR.
Kb. km vastag felhőrétegen kéne átlátni és szakaszos track. Mert geometria ezt hozza ki. Én nem ezt a ritka. Ez az ÁTLAG.

Vagy tessék valóság és ez igen gyér felhőzet
youtu.be/nOIh8PSFjRM

Tessék számolni szögetek és rádöbbenni, hogy a felhő mennyire zavaró tényező.

100 km távolság, 6 km magasság, 3,43 fok. Na, akkor ez milyen vastag felhőzetet is jelent?

50 km távolság, 6-8 km magasság közepe is 8 fok tája csak.

Szóval de, az stealthnél időtállóbb konvcepiót a moder katonai repülés bizony még nem látott. Az új orosz gép is biztos viccből néz ki ahogy.

árpika 2021.07.21. 23:24:27

A HTKA-n írtak egy bizonyos Batka Miklós szolnoki szakaszvezetőről, aki sajnos nemrég tragikusan eltávozott. RIP.

Korábban szokott írogatni ide egy srác Batkaa néven; tudja esetleg valaki, hogy a két kolléga egy és ugyanaz-e?

zord 2021.07.22. 23:24:10

@molnibalage: pontosan fogalmaztál fenn:

"Nem értem"

Én sem, hogy miért.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.07.23. 08:59:03

@zord: Ez egyre zavarosabb. Miféle szenzorfejlődésre gondolsz te és sokan mások?

zord 2021.07.23. 09:00:16

@molnibalage: @Hpasp: de mindennél fontosabb, hogy Dani Zoltán ezredes úr ma 65 éves! Isten éltesse!

Zord

zord 2021.07.23. 10:46:33

@zord: ...akinek a vezetésével a máig legkisebb visszaverő felületű ember vezette célt sikerült lelőni...egy 60-as évek színvonalú technikával 1999-ben...

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.07.23. 12:44:24

@árpika: Sajnos van egy gondolatom, hogy Ő volt. Isten nyugosztalja.

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.25. 14:23:41

"Dale ‘Snort’ Snodgrass Reportedly Killed In Idaho Accident

Snodgrass was a legendary F-14 pilot in the U.S. Navy and was famously photographed in a knife edge pass close to the USS America aircraft carrier in 1988. Snodgrass was the F-14 demo pilot for Navy for more than a decade and has flown a laundry list of warbirds at airshows around the country."

www.avweb.com/aviation-news/dale-snort-snodgrass-reportedly-killed-in-idaho-accident/

zord 2021.07.25. 16:57:32

@Levente B.: egy Bird Doggal...milyen kegyetlenül cinikus a repülősors!
RIP!

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.25. 18:41:39

Dunakeszi repülőnap honvédségi dinamikus bemutató

youtu.be/c_mFh_cYRN8

zord 2021.07.26. 09:21:10

@Levente B.: nyilván a videóban össze van sűrítve, de azért egész jónak tűnt. Persze, finomhangolni kell. Ebből, de akárcsak még kisebb megmozdulásokból kellene országszerte a sportreptereken minél több. A 145 ideális erre.

Zord

zord 2021.07.26. 09:26:23

Mire nem jók a szpotterek! Lakenheath-ban jól jött a megfigyelés:

www.avweb.com/aviation-news/planespotter-alerts-f-15e-crew-about-engine-damage/

Zord

zord 2021.07.26. 09:45:28

Az oroszok a héten elkezdték aktívan kommunikálni a szír légvédelem izraeli támadásokkal szembeni aktivitását. Buk-M2E és Pancir-Sz dolgozott, állítólag nagy hatékonysággal. Stand offból, F- 16-osról indított Delilah, Spice, SDB célok lettek megsemmisítve valószínűleg

m.facebook.com/story.php?story_fbid=3001581376751265&id=1492252324350852&__tn__=-R

A rendszeres megfigyelők szerint lehet, hogy ezek egy nagyobb műveletet megelőző "impulzus műveletek", a reakciót meg mérik az üstökösök meg a drónok, és abból megy a targeting.

Zord

zord 2021.07.26. 11:41:35

@Levente B.: ebből a peccsből kéne nekem:

m.blog.hu/co/combatant/image/dunakeszi/_35b2972.jpg

A jelmondaton túl a szimbolika is érdekes: hollók kék és zöld háttér előtt, azaz elektronikai hadviselés a levegőben és a földön. Lenyűgöző!

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.27. 17:40:51

A talibánok szerint lelőtték, az afgán hadsereg szerint műszaki hiba miatt kényszer leszállt majd később a légierő megsemmisítette a földön lévő Mi-17-est:

twitter.com/Natsecjeff/status/1419987955431661571

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.28. 11:55:05

For decades, the Air Force gray-tailed aircraft have displayed their home base and heritage with a small graphic on the plane’s tail, but that tradition will come to an end for much of the service’s next-generation tanker fleet.

Air Mobility Command has ended the policy of allowing tail flashes on the Active-duty KC-46s, a step that will make it easier for the command to manage its fleet of tankers from base to base. This means the KC-46s based at McConnell Air Force Base, Kan., will not have the white-and-black “MCCONNELL” graphic that the KC-135s had for decades at the base.

“Identifying markers such as tail-flashes need to be repainted when aircraft are reassigned to other bases,” AMC said in a statement. “For example, when KC-135s are transferred to and from Kadena AB, [Japan], to Fairchild [Air Force Base, Wash.,] or McConnell AFB as part of their corrosion management program, their tail flashes need to be repainted.”

www.airforcemag.com/amc-blocks-tail-flashes-for-kc-46-fleet/

zord 2021.07.28. 12:20:34

@Levente B.: értem a logisztikai/karbantartási oldalát, de az USAF-nek pont ez a hagyománytisztelet, heraldika az egyik legnagyobb pozitív allűrje kifelé. Hogy úgy mondjam, a légierő "soft powerje".

Zord

zord 2021.07.28. 12:27:46

További fotók Spike NLOS hordozó korszerűsített azeri Mi-17-esekről:

twitter.com/Ninja998998/status/1420002875598458883

Zord

zord 2021.07.28. 13:59:39

Létezik, hogy ez az első nagysorozatú Scorpion HMDS megrendelés a francia Rafale-oknak?

www.thalesgroup.com/en/group/journalist/press_release/thales-provide-new-avionics-equipment-dassault-aviation-rafale

Zord

zord 2021.07.28. 14:05:59

Szép páros Szu-30SzM demó a MAKSz-ról. Ezek asszem kalinyingrádi gépek:

youtu.be/o4CFUEFTm3k

Zord

ljuka71 2021.07.28. 16:03:27

A 77-es oldalán a 2-3 méteres Калинингра́д felirat miatt gyanús :)

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2021.07.28. 20:22:58

@zord: Két éve is ők voltak, sőt, még a Baltikumban is adtak a magyaroknak lehetőséget a fotózkodásra :)
htka.hu/wp-content/uploads/2019/10/baltikum.jpg
htka.hu/wp-content/uploads/2019/10/IMG_1028.jpg

zord 2021.07.28. 23:53:13

@T.Tom: a kék 70- es sorozat volt ismerős...

@ljuka71: ja szmotriju, no nye vizsu :-)

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.29. 12:34:41

Raytheon Missiles and Defense, Tucson, Arizona, has been awarded a $482,895,193 modification to contract FA8675-21-C-0034 for Advanced Medium Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) Production Lot 35. The modification provides for the exercise of the pre-priced options for Lot 35 production of AMRAAM missiles, AMRAAM Telemetry System, initial and field spares, and other production engineering support hardware and activities. Work will be performed in Tucson, Arizona, with an expected completion date of May 31, 2024. This contract involves unclassified Foreign Military Sales to Canada, Hungary, Korea, Netherlands, and Qatar, which accounts for 28% of the contract value.

www.raytheonmissilesanddefense.com/news/advisories/us-air-force-awards-raytheon-missiles-defense-482-million-advanced-medium-range-air?grid-cta=

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.30. 08:27:18

Az elmúlt hónapokban az angolszász 50-es évekbeli kémrepülésekről írtam Kelet-Európa és így Magyarország felett is. Akit érdekel itt olvashatja ezeket:

combatant.blog.hu/2021/05/28/kameraval_a_hideghaborus_egen

combatant.blog.hu/2021/06/30/kameraval_a_hideghaborus_egen_763

combatant.blog.hu/2021/07/30/kameraval_a_hideghaborus_egen_566

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.30. 08:35:31

Tájfunok a német árhullám utáni helyreállításban:

Two Eurofighters of the TLG31 have just started for the first reconnaissance mission of the squadron in the RecceLite version - to create new images of the disaster area.

twitter.com/Team_Luftwaffe/status/1420663078602092545

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.30. 11:07:01

Six French soldiers were detained at the Bata airport in Equatorial Guinea on Thursday morning while stopping to refuel their helicopter, according to the French military and local media.

www.france24.com/en/africa/20210729-french-soldiers-detained-at-airport-in-equatorial-guinea

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.30. 20:46:50

"Új repülőgéppel bővült az Aeropark gyűjteménye! Megérkezett az a MIG-21-es, amelyet 1979-ben gyártottak, és nemrégiben az eredeti, gyári festését kapta vissza. A nálunk megtekinthető polgári repülőgépek mellett ezzel jelképes kitekintés nyílik arra a világra, ami ezzel párhuzamosan a katonai repülésben zajlott. "

www.facebook.com/aeroparkbudapest/posts/2093112114163823

zord 2021.07.31. 10:08:38

@Levente B.: a rengeteg különböző idehaza kiállított MiG-21-es közé most már nagyon elkélne egy JuGV festésű példány is. Szerintem nagy sikere lenne egy atombombázó konfigurációnak, még ha "kegyes csalással" magyar biszből is lenne megcsinálva és utángyártott attribútumokat is kapna. Ha még extra pénz és szent akarat is adódna, akkor talán posztszovjetből is lehetne szerezni egy autentikus példányt.
A magyarországi atomfegyverek kérdése több misét is megérne, ez lehetne az egyik.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.07.31. 10:52:39

Challenge coins have emerged for sale online that appear related to a secretive cadre of F-117 Nighthawk stealth attack jets still operating from the Tonopah Test Range Airport. Despite the Air Force officially retiring these aircraft more than a decade ago, a number of them have continued to fly, ostensibly for research and development purposes. In recent years, they have been increasingly spotted acting as "red air" aggressors during a variety of exercises, as well.

www.thedrive.com/the-war-zone/41758/challenge-coin-emerges-for-secretive-unit-that-still-flies-the-f-117-nighthawk?xid=twittershare

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.08.02. 15:27:06

Romania’s national aviation museum has formally received a licence-built Rombac One-Eleven, formerly in the presidential fleet of dictator Nicolae Ceausescu, donated following a 27 May auction.

Rombac locally licence-built the UK’s BAC One-Eleven. The auctioned aircraft (YR-BRE) was manufactured in 1986 and served as the presidential transport from 1986 to 1989, says auction house Artmark.

Owing to its “extreme rarity and significance” for Romania’s technical history, the auction house adds, the aircraft has been classified by the ministry of culture as a mobile national heritage treasure, benefiting from legal protection.

www.flightglobal.com/air-transport/presidential-rombac-one-eleven-donated-to-romanian-aviation-museum/144849.article

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.08.02. 18:18:54

Horvát égi tűzoltók munkában (sajna dátum nincsen, de eddig nem láttam, szóval sanszos, hogy új)

www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1400992000286333&id=240641566321388

fadrusz 2021.08.03. 16:24:45

@Levente B.: Hasonló képességre sajnos nálunk is szükség lehet 10-20 éves távlatban. Lehet, hogy lassan érdemes lenne gondolkodni a létrehozásán.

zord 2021.08.04. 07:55:21

@Levente B.: a videó alapján úgy érzem, világos, hol van a hatalom. Akármilyen is legyen, a civil oldalon. Nem a katonain.

Zord

zord 2021.08.04. 08:00:26

@fadrusz: nálunk milyen vizek jöhetnek szóba merevszárnyas szkúpolásra?

Zord

fadrusz 2021.08.04. 12:14:37

@zord: Például a CL-415-ösről azt találtam, hogy egy 1340m hosszú akadálymentes területre, ezen belül pedig egy 410x90m-es szabad vízfelületre és legalább 2m-es vízmélységre van szüksége a teljes feltöltéshez. Ezeknek a feltételeknek a Balaton jelentős része megfelelne, de valószínűleg a Duna is, bár az utóbbi lehet, hogy vízállásfüggő.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2021.08.04. 12:27:54

@fadrusz: Meg a Tisza-tó. Arrafelé voltak már nagy tüzek a Hortobágyon.

Egyszer láttam dolgozni a horvát 415-ösöket. Hát, nem sokat gatyáztak a vízfelvétellel.

airbase.blog.hu/2015/08/01/derult_egbol_tuzoltogep

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.08.04. 14:54:47

Én elhiszem, hogy ezt akarják a kis filmmel, de amíg azt látom, hogy az idei évre még tervezett vidéki kis repülőnapokon (most nem Börgönd és Szegedről van szó) egyetlen egy honvédségi gép sem lesz jelen, úgy nehéz lesz megszólítani

"Az egyik fővárosi moziban vetítették le a Magyar Honvédség új kisfilmjét augusztus 3-án, kedden. A vetítés után dr. Ruszin-Szendi Romulusz vezérőrnagy, a Magyar Honvédség parancsnoka elismerését fejezte ki a film készítőinek."

„A film visszaadta azt a figyelmet és szeretetet, amely az ejtőernyősök nagy családjában a földön és a levegőben, a gépeken is megjelenik” - emelte ki beszédében dr. Ruszin-Szendi Romulusz vezérőrnagy. A Magyar Honvédség parancsnoka elmondta: a filmben végig érezhető az a figyelem, amely jól jellemzi az ejtőernyős társadalmat. Megjelenik benne az odafigyelés a bajtársakra, ahogy támogatják, segítik az újoncokat, egymást. „A filmmel nem csak az a célunk, hogy megszólítsuk a fiatalokat, hanem az is, hogy nyissunk a teljes magyar társadalom felé” – tette hozzá a vezérőrnagy.

honvedelem.hu/hirek/bemutattak-a-magyar-honvedseg-ejtoernyoseit-nepszerusito-kisfilmet.html

Illetve a dunakeszi heli demo videómra jött ez a hozzászólás

"A videó jó, de az eseményhez szeretnék hozzászólni. Tényleg rövid volt, igaz dinamikus, de abból a távolságból akár a repülőtér túlsó oldalán is bemutathatták volna. Az átlag emberek nem rohangálnak 300-400-500 mm teleobjektíves fényképezőgéppel a nyakukban. A profi fotósok igen, de az ilyen bemutatók ugye nem kizárólag nekik szólnak. Le is mondtam arról, hogy végig fényképezzem a bemutatójukat. Lehet, hogy rosszul emlékszem, ezért elnézést kérek, de nem kommentálták, hogy milyen esemény fog történni, azon belül mit is látunk. A videóban sem hallottam a bemondó hangját. Biztos úgy voltak vele, találja ki mindenki magának, csak fantázia szükséges hozzá... Ez a szervezők hibája, legalább a bemutató idejére átadták volna a mikrofont egy katonának aki kommentálta volna az eseményt.
Habár, talán a vége felé közölte a bemondó, aki a veterán autókkal volt elfoglalva szinte egész nap, hogy úgy látja egy megkötözött embert visznek a helikopterhez. Amikor vége lett a bemutatónak, a katonák komótosan kisétáltak a területről, és meg sem álltak volna, ha a nézők közül nem kezdenek el tapsolni.
Így sajnos ennek nem sok értelme volt."

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.08.04. 14:57:40

@Devil 505:

Az a környék az egyik kedvencem

zord 2021.08.04. 15:17:20

71 éves korában Belgrádban elhunyt Miroszlav Lazanszki, vezető szerb védelmi szakújságíró, 2019 óta hazája moszkvai nagykövete:

www.novosti.rs/vesti/politika/1023721/evo-bio-miroslav-lazanski-ambasador-srbije-rusiji-iznenada-preminuo-71-godini

RIP!

Zord

zord 2021.08.04. 15:30:21

@Levente B.: a kommunikáció, a toborzás szakma. Ha sikeresen akarod csinálni, megkeresed a legjobbakat, és a következőt mondod:

- Csókolom bácsi, csókolom néni! Sikeresen szeretnék kommunikálni és toborozni!

Erre ők:

- Jól van kisfiam, jól tetted, hogy hozzánk fordultál. X forint lesz.

A rendszerváltás óta a védelmi kommunikáció, 2004 óta a toborzás a spanyolviaszt akarja feltalálni, éppen, esetlegesen a célra rádobott anyagi és humán erőforrásokkal. Nem meglepő, nem megy. A megörökölt haderő felélése közben ez "mindegy" volt, ezer milliárdos új beszerzések közepette már nem az - az egész hatékonysága, hasznosulása a tét.

Zord

zord 2021.08.05. 00:49:00

A tengerész a USS Bonhomme Richard tűz mögött:

www.bbc.com/news/world-us-canada-58091854

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.08.05. 12:08:47

@zord: A spanyolviaszt azért nehéz megtalálni, mert akkor azt is be kell vallani, hogy az eddig erre a feladatra is használt szervezet munkája nem megfelelő. Ez a legnehezebb, mert közel helyezkednek el a miniszterhez, a honvédség parancsnokához stb. A honvedelem.hu-n azt látod, hogy minden nap a csúcsvezetők beszédeket mondanak, kezet fognak, átadnak stb. tehát ergo Ők teszik a dolgukat (márha tényleg ez lenne a dolguk). Az oldal meg tájékoztat erről - ráadásul a szervezet több médiacsatornán - youtoube, twitter fbokk stb. tehát Ők is teszik a dolgukat... mégsem megy … Miért??? Nos ezt Mi el tudnánk magyarázni, de Ők ezt nem értik, mert "benne" vannak. Ők elvégzik a munkájukat, de ezek a fránya polgárok nem kattintanak oda, nem nézik meg, nem jönnek toborzásra.. Pedig a belünket kidolgozzuk. Lehet, hogy itt is soros, brüsszel és a buzik a hibásak.. mert Ők nem tudnak erre mit mondani..

Madár Fokker 2021.08.05. 21:32:02

@zord: szerintem nem feltétlenül kellen vízről tölteni őket. Néhány hete izraeli és ciprusi Air Tractorok dolgoztak a larnacai reptérről. Nem úszótalpas gépek voltak és a reptéren vették föl a vizet. Szerintem itthon egy 6-800×20 méteres placc is megteszi nekik a tűz közelében. Csak a vizet kell odavinni. A Bambit se lehet mindenhol megmeríteni.

zord 2021.08.06. 00:06:06

@Madár Fokker: persze, mérlegelni kell, hogy hova mi az optimális. Az amfíbiák a legmagasabb intenzitást tudják biztosítani, ha a közelben a szükséges vízfelület megvan.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.08.06. 01:29:29

Vájtszeműeknek :)

HM Arzenal - Leonardo S.p.a levegő-föld éleslövészet 08-22 - Helikopterrel..
aug. 23-27 és 30. szept 3.

0. pont, Köröshegy.

forrás: Lőtéri értesítő..

08-22

zord 2021.08.06. 12:46:27

@Kelepisti: nem lehetetlen, hogy az AW139/149/169 sorra ajánlott, de eddig a nyilvános anyagok alapján gyakorlatban meg nem történt fegyverrendszer-integrációs munkákról van szó. Akárhogy is túrtam a netet, csak 109-esről találtam lövészeti videókat, az újabb típusokról nem (nyilván 129-ről nem beszélünk itt). Példának okáért az osztrákok a 169-esen nyilván akarnak használni fegyverzetet, de más (potenciális) kliensek számára is fontos ez a kérdés.

Aztán az is lehet, hogy nem.

Zord
süti beállítások módosítása