zord:
@KGyST: senki nem szereti igazán a LOAL félaktív vagy aktív végfázisú) lérakot, aki nem gondoskodi... (2024.04.20. 11:25)AirPowerNews 133. (2024. ápr.)
zord:
Vége az interregnumnak. Aranyosgyéres is megkata első 16-osait:
magyarnemzet.hu/kulfold/2024/04/e... (2024.04.20. 08:12)Aranyosgyéres évről-évre jobb
zord:
Közben: portugálj ejézés a 390-esből:
m.youtube.com/watch?v=BS8rlXN8g0E
Zord (2024.04.13. 23:19)Kecskeméten a magyar KC
zord:
Ezredes úr hétvégi szegedi és debreceni előadása nyomán még egy kis Vega-nosztalgia:
legiero.blog... (2024.04.09. 21:58)Negyedszázada: 250/3 vs Vega 31
zord:
Akárcsak a német Tornado korszerűsítésnél, az új elektronikai harcos Eurofighter EK számára is a S... (2024.04.02. 10:50)Helikopternézőben Berlinben
zord:
Csípős fogalmazás Lion Effort 2024 előtt:
"base also reports that all arrestor gears are fully re... (2024.03.28. 22:56)Lion Effort 2015, Caslav
Még a 95-ös Newshoz.. Néha teljesen értelmetlen, hogy Hadházi miért mászik bele, olyan dolgokba amihez kurvára nem ért. Legalábbis Én megpróbáltam helyretenni az FB-n is, de iszonyú sok megvezetett ember és gyülölet van mindkét oldalon. Sajnos az az utóbbi évek eredménye. Sok a munkánk, hogy elfogadtassuk a Haderőfejlesztési Programot össztársadalmi szinten. Egyébként Hadházy csinálhatná amihez ért, pld. médiatulsúllyal stb. foglalkozzon, de itt pld itt és sok más "tényfeltárásában" olyan, mint Kósa Lajos, vagy Budai Gyula vörös bundában, vagyis hetet havat összehord ....
@zord: A februári topikban már nem tudtam válaszolni.
Nézegetem egy ideje hogy hova repülnek Tevéék, a repülések 80+%-a gyakorló repülés. Akkor már inkább menjen sűrűbben küldetésre a 2 Airbus még ha kevés is az utas és az a néhány út így kevésbé gazdaságos, mint hogy fenntartsunk 2 teljesen másik típusú gépet minimális tényleges feladattal.
@balou84: Áder meg Orbán is Falconnal ment Lengyelországba nemrég, miközben az Airbusok van h naponta 2x mennek lengyelekhez üresen útvonalat repülni. Ennyi erővel vihették volna a nagyvezéreket is a gyakorlórepülés helyett.
@Kelepisti: Érdekes módon Hadházy képviselő úr írt nekem, Én meg válaszoltam, hogy Ő mint képviselő megteheti,hogy további adatokat kér, sőt elmehetek akár a kecskeméti bázisra is, azonban a válaszokat nem hozhatja nyilvánosságra, Felidéztem neki, hogy amikor a Falcon7x repülőgépeket bemutatták a parlamenti bizottságnak, akkor ellenzéki oldalról Harangozó Tamás ott volt, nem szólt egy árva szót sem a bemutató után (még nyilvánosságra hozható dolgot sem), Vadai Ágnes meg el sem ment a bizottság ülésére, amelyre pártja delegálta. Tehát hagyják békén a katonáinkat dolgozni. Akár útvonalrepülés, akár kiképzési repülés, akár állami vagy katonai vezetők szállítási feladatait végzik, amely a légi haderőnem feladatai közé tartozik.
Én sem vagyok kormánypárti, Hadházy képviselő úrnak jobb lenne olyan dolgokkal foglalkozni, ami inkább a szakterülete.
@balou84: A Falcon7x személyzetnek is kell gyakorló repülés, útvonalrepülés stb. Úgy gondolom, az állami vezetők hadd döntsék el mivel utaznak. Nem az az összeg hiányzik az ország "pénztárcájából"..
Ezek éves összege gyakorlatilag néhány km-nyi korrupciós vasútvonal, autópálya, vagy egyéb nagyberuházás amit leosztották a NER elitnek. Azzal kell foglalkozni, azzal viszont, hogy melyik repülőgépet használják az ország vezetői, talán nem kéne. Nem ezen áll vagy bukik az ország..
@Kelepisti: ez sajnos a baloldali populizmus egyik kedvenc témája. Illetve lehet ez bármilyené, hiszen a nem repülő vagy fapaddal repülő, mindennapos problémákkal küzdő tömegek felé rém könnyű urizálásnak eladni.
Azt, hogy egy kormánytag, tisztviselő hatékony nemzetközi munkájához többre van szükség néhány vonatjegynél, kevesen értik.
(De ezzel megint messzire jutunk...egy egyensúlytalan fejlődés következtében kialakult KKE pszeudopolgári társadalomban a politika számára kézenfekvő ennek az adottságnak/ hendikepnek a kihasználása, visszaélés vele.)
@zord: Igen, egyetértek pedig ezek a repülőgépek 10-20 évig biztos fogják még az ország éppen regnáló vezetőit szállítani.
Ugyanakkor annyit legalább megtett, hogy a leírtakra válaszolt. Sajnos a többi kommentelő elvadult hozzáállása sajnos nagyon megdöbbentő és rossz érzéssel tölt el.
Sajnos ezekkel azonban kis történelmi távlatot nézve 15-20 azt látom, hogy a regnáló hatalom mélyítette ki az árkot még anno, a kokárdás viselkedésével,, hogy ki a magyar és ki nem, kinek fontos a nemzet és kinek nem.
Számomra iegyértelmű, hogy ekkor kezdődött. Előtte még leültek a különböző pártpreferenciájú emberek beszélgetni és nem gyűlölték egymást. Egyébként most olvasok egy brexites könyvet, hát ott is hasonló volt az EU kilépés előtt. Itt és Lengyelországban ez tudatosan a kormányzópártok felelőssége, hiszen már hatalomra kerülésük egyik záloga is a nemzet megosztása volt. (nemcsak hazánkban, hanem a határon túli magyarság esetében is)
de. ez megint nem a blog témája ... Sajnos a háború a politika más eszközökkel.
@Kelepisti: (nézd, én ezt nagyon egyszerűen látom. Nem újkeletű dolog, de alapvetően két irány van most. Azok, akik azt gondolják, hogy a nemzeti keretek megőrzése az emberiség normális állapota - ezt én "menedzselhető halmaznak" nevezem -, illetve azok, akik szerint fel kell oldani/oldódni egy nagy boldog közös mindenes jövőben - és köztük egyre erősebbek, akik agresszívan hangsúlyozzák, hogy ez nem opció. A globalizációs/technológiai jelenségeket is figyelembe véve én úgy gondolom, hogy ez utóbbi ugyanúgy utópikus, mint amikor osztályalapon a kommunista internacionalizmus jegyében tettek erre kísérletet.)
@zord: Lehet..Én éppen történelmi tények birtokában vallom, hogy nyelvében és kultúrájában él a Nemzet, és ennek ellenére akár az egész bolygó lehet egy biomassza:-), illetve, hogy ez Egyesült Európa nélkül a nemzetállamok csak béna kacsák, a nagyhatalmak (USA, Kína, Oroszország)bábui a nagy sakktáblán. mi magyarok voltunk már A német-romai birodalom részei, Törökország részei, Osztrák-Magya Monarcia része, "VSz" kommunista blokk részei és mégis megmaradtunk magyarnak, annak ellenére, hogy a döntéseket vajmi kevéssé tudtuk befolyásolni. Tehát ergó tök ellentétesen véljük az igazságot, ami nem baj, mert ennek ellenére nemzetben és magyarságban gondolkodunk, más-másképpen. És beszélünk egymással, sőt!!!
@Kelepisti: igen érdekes egy modus operandi, megint csak az Agile Combat Employmenttel kapcsolatban. A többletet nem tudja ledobni, de az ismételt előkészítés során "átrakja magára", vagy átadja más gépeknek:
"“Strike Eagle can now carry enough JDAMs for an active combat mission, land at a remote location, and reload itself and/or another aircraft – such as an F-35 or F-22 – for additional combat sorties,” said Lt. Col. Jacob Lindaman, commander, 85th TES.
While not all the JDAMs carried can be employed in a single mission, this proves the Strike Eagle’s ability to ferry JDAMs while simultaneously releasing them on an active combat mission – a key component to the ACE model. "
Centerline, jobb szárny alatt, bal szárny alatt 1-1.
Mondjuk hogy a Csendes felett pótos nélkül tele bombával kóricájanak, ami közül párat le se tudnak dobni...legalábbis fura...manapság kicsit paranoiás vagyok szóval remélem nem dezinfó ez az egész...
@zord: Ja, hogy így nézve menne a 16 db is, mert a szárny alá dupla függesztő is van tudtommal. Értelme semmi. Őszintén szólva a 12 db bombának sincs nagyon az 500 fontos kategóriából szerintem.
Az SDB II esetén tudom azt elképzelni egy masszív nyílt konfliktusban, hogy mindenféle asset + saját radarral egy felvonló dandár szintű erőt szórnak meg, ahol kell a sok ph. célcsatorna. De még ott is inkább a realitás a két CFT-n a DB és több nem is kell. Az is 16 db...
Aztán lövöldözze le azt, akinek van ennyi rakétája...
Az F-15EX febukkanása óta árasztotta le a netet ez a autóskártyás izé, hogy húúúúúúú mennyi fegyvert bír el. Hogy az elvi maxot, mint valami gyakorlatban használható izének tüntetik fel.
Ez a kis gépeknél igaz. Az F-16 számára a 2x4 SD praktius. Meg az a plafon....
@molnibalage: mondjuk a kiinduló cikk lényege pont az, hogy olyan helyen is visz bombát, ahonnan nem tudja dobni (a függesztő nem alkalmas rá). Harcol, leszáll az előretolt bázison, átfüggesztik a bombákat a haszálható függesztőkre, elmegy egy új körre és húz haza. Alternatívaként az első bevetés végén lefüggesztik a maradékot és azt rakják más gépekre. Ezzel az eljárással effektíve több bombát visznek ki a hadműveleti területre, és megspórolnak egy Herculest meg a bombaépítést az előretolt bázison...
...ha hihetünk a cikknek, mert kétségtelenül hajmeresztőnek tűnik ez az eljárás. De az is biztos, hogy az amik most ezt az Agile Combat Employment témát nagyon körbetáncolják, finomítják és lehet, hogy tényleg van az ilyen húzásoknak értelme.
@molnibalage: lehet, de nem biztos, hogy rakétával lövik le a PGM-eket. Sok helyütt mennek a kis, olcsóbb rakétaeffektor ejlesztések kifejezetten lövedékek ellen, de az ágyúk is az AHEAD jellegű lőszerekkel.
És persze az EW meg lézer mint alternatív/párhuzamos effektorok.
Épp a minap bemutatott RM Skyranger 30 egy példa arra, hogy milyen irányba mennek a dolgok. Az említett többféle effektorokat kisméretű, disztibutált AESA apertúrák (max 12-20km, nem kell több) passzív RF + EO szenzorok szolgálják ki egy nagy mobilitású, védett platformra telepítve.
Sárkány ellen sárkányfű. Nem lesz olcsó, de ez van. A PGM sem olcsó, pláne, ha a hordozó költségeit is bekalkuláljuk. És persze az oltalmazott objektumok, szf. csapatok is megérik a ráfordítást.
(Ilyenkor lehet elgondolkodni, hogy a való élet, józan ész, technikai trendek alapján kell hadrendet rajzolni, vagy elavult szövetségesi papírok szolgai követésével?)
@molnibalage: szerintem meg pont hogy azokat az éveket éljük, hogy kezd relevánssá válni. A kis drónok ellen, az EO szenzorok ellen már most működőképes opció. A gyorsabb, nagyobb célok, lövedékek ellen, egyetértek, még várni kell.
@zord: Ráadásul az AHEAD lőszeres AAA és gránátvető univerzális, addig a lézer mit kezd fedezékben levő gyalogsággal vagy bármivel? Vagy helivel?
A network alapú harcjárműre tett airburst távvez. gránátvető gyak. szárazföldi CIWS. Ha működik, akkor az ATGM-eknek nem osztanak sok lapot és a lassú rakétáknak sem. Eszméletlen potenciálja van. A lézer erre szerintem soha nem lesz képes. Egyszerű fizika megmondja miért.
@zord: És nézd meg mibe kerül maga a rendszer, ahogy nő a teljesítménye és még csak 100 kW nagyságrendnél vagyunk, ami kb. seggtörlésre alkalmas drón célok felett.
Innentől fogva nem nagyon érdekel a lőszer ára. Nem tétel.
Ráadásul, amihez régen kellett 200-300 csapódó gyújtós lőszer, azt most kb. 10-20 lőszerrel leszedi egy Skyranger. Konkrétan olyan célokat, amit egy csapódó gyújtós Flpz. Gepard vagy Pacír sem találna el soha.
Összességében nézve én nem látom az olcsó lézer lövést. Nyomokban sem.
A függőleges fel-leszállás alapkövetelmény. A US Army Shadow harcászati UAV leváltására szánt eszköz követelményrendszerét megalapozó teszt-csapatpróba:
@Levente B.: "némileg" csökkenti az értékét, hogy ez nem "walk", amit írnak is. A gépek hidegen ki lettek húzva a betonra, féktuskózva vannak, pilóta sem ül bennük.
Az igazi "elephant walk" kritériumai: saját erőből gurulnak a gépek, felfegyverezve, amit jó esetben tömeges felszállás is követ. A valós harcérték demonstrációja lehet.
Elmolyolhatott vele a műszaki állomány, de a végeredmény csak megerősíti, amit tudunk napjaink Bundeswehrjének a gondjairól.
(ja, és az emelőkosaras, drónos, helikopteres fotókat hiányolom - ha már ennyit dolgoztak vele, legalább ennyit megtehettek volna).
@zord: Vagy egyszerűen nem értették a lényeget, és próbáltak valami látványosat csinálni, de nem sikerült. Kvázi német módra.
A német látogatásaimon, pld. Laage-ben simán ki tudtak hat gépet fél óra alatt állítani, és elmondásuk szerint a javitó hangárban féltucat gép kivételével mindegyik gép repülő és harcképes volt. (mivel hollandokkal voltunk, talán nekik őszintébbek is voltak, mint keleti "gyütmenteknek adtak volna infot.
Az biztos, hogy komoly gondot vannak akár repülőgép-vezetők akár műszaki állomány tekintetében, és persze Európa közepén sem kell nekik 5 perces QRA-ban tartani a légierőt. Kicsit úgy gondolom fenyegetettségük alapján áll a haderejük. Az is biztos, hogy mivel magas a műszaki színvonal és az emberek is hasonlóan magasan képzettek, - az alkatrész utánpótlás kivételével, amely békebeli, és békebeli büdzsés is - össze tudnák rántani magukat való veszély esetén.
Egyébként nálunk is van hasonló gondolkodás, hogy nem kell hadmérnök, majd a civil mérnökök, kapnak néhány hónapos átképzés, és mennek leo2 szerelni, meg Pzh2000-t. Gidránt stb. mert képzett állomány nincs elegendő. Annak is van annyi alapja, hogy a nálunk telepített belsőégésű motorokat stb. gyártó autóipar mehet a lecsóba 15 éven belül, és lesz egy kiképzett mérnök és műszaki gárda kinek munka kell. (mert az e-autók egyszerübbek, jóval kevesebb alkatrész stb, kell, tehát szűnnek majd meg üzemek nálunk), és akkor talán ha a honvédség megfizeti, akkor lesz műszaki...
talán arra is van egy nem kimondott blazírozás, hogy az autóipar helyett hadiipar legyen, és azzal legyen nálunk a német multi...
Ami kicsit sántit, hogy szinte az összerelések, tehát a munkaerő kivételével miden import, tehát ez annyira magyar gyártás, mint pld a SAMSUNG TV. Ez akár a Gidránra, akár az ELTA lokátorokra és még néhány dologra érvényes.
Annyi előnye lesz, hogy talán kinevelődik egy műszaki gárda, de a kérdés,ha nem lesz export, akkor mit fognak csinálni, Export nélkül ugyanis a darabszámaink miatt nem lesz rentábilis üzemeket csinálni. Információ nincs nyilvános, tehát csak szurkolhatunk. A negatív példa a románok Airbus gyárának története. Pozitív példát keresek itt Kelet-Európában, de nem találok, tehát mi leszünk azok akiknek remélem sikerül. Az azonban biztos, hogy a jövendő vevőkört csak akkor lehet megszerezni, ha a műszaki színvonal mellett, polkorrektek is leszünk velük. Jó lenne ha a Girdánok nem diktaturákat erősítenének a közel-keleten, szovjet utódállapotban stb.
Az is ehhez tartozik, hogy láthatólag a multik hazánk beszerzési láncaiba szinte 0-ra NER-ek cégek aránya. Tehát ezek a Mészáros, Garancsi, Szijj stb. érdekeltségű vállalatok csak állami beruházásban tudnak dolgozni, ahol határidő és költségek kvázi nem számítanak. A beszállítói láncoknál viszont nem megengedett sem a pontatlanság, sem a túlárazás. Ez viszont a hadiipar számára is azt jelenti, hogy nem piaci körülmények közötti működő magyar cégeket sem lehet még beszálllítói láncba sem rakni ha importálni akarunk és német kooperációval. Amint ez a kormányon lévő párt bukik, azzal gyakorlatilag ezek a cégek is buknak, olyan értelemben, hogy állami rendelés nélkül megszűnnek. Persze mivel nagy foglalkoztatok, elsősorban alvállalkozókkal, azok ua emberek lesznek, csak más név, logó alatt, csak meg kell valahogy a tényleges versenyhelyzetben is teljesíteni.
@Kelepisti: nem irigyellek a kristálygömbödért. Amilyen jövőt látni vélsz benne, számomra inkább múltunkat és a tragédiáinkat idézi. Azt, hogy itt bárki akart valamit csinálni, valami előremutatót, mindig a hitetlenkedéssel, fikázással kellett megküzdenie. És ez olyannyira erős volt sokszor, hogy igazuk is lett...szuper.
Van ez a kormány, amelyik 2016 óta védelmi beszerzések és hadiiparfejlesztés terén de facto többet tett, mint bárki a rendszerváltás óta. Mi több, ez a csapat indította el a haderőben korábban egyetlen jelentős változást hozó projektet is ( Gripen). Még kontrasztosabb, hogy a politikai "alternatívája" a tényleges lépések, fejlesztések terén lényegében semmit nem tud felmutatni. Most, ellenzékben egy is sok, de annyi értelmes kritikát sem tudnak megfogalmazni.
De a kristálygömböd mégis csak azon villog, hogy jaj így, jaj úgy, így nem jó úgy nem jó, mert a ner, meg miegymás, meg jön a gazdasági és mindenféle összeomlás.
Ja és persze egy teljesen más dologból (német EF fotózás) valahogy megint sikerült ide keveredni...
A fegyverek összeszerelése mellett alkatrész GYÁRTÁS zajlik Félegyházán. Alkatrész GYÁRTÁS fog történni . Gyulán. Máshol is GYÁRTÁS (is) fog történni az új üzemekben, nemcsak összeszerelés. Sőt, kutatás-fejlesztés is, mérnöki meló. Ezt jó lenne már végre megérteni.
Decemberi videó a gyulai munkálatok megkezdéséről:
"Of the eight German maritime patrols of the type "P3 C Orion", only one machine is currently ready to go. A spokesman for the Navy has confirmed this to the NDR. Almost all of the Navy's reconnaissance aircraft are defective
The Ministry of Defense had already stopped the modernization of the "Orion" in the summer: the costs had gotten out of hand.
To make matters worse for the naval aviators, four of the old machines in Nordholz will be decommissioned this year. "
@zord: Jah, mert helyette pont olyan drága EF-et terveznek. Tehát nem a gép képességei a bajok forrása. A pénz kimegy az országból, EF esetén meg nem egészen.
De ez összességében csak egy újabb kabaré a brit beszerzések körében. Ennyi erővel vehetettek volna A-t is vagy C-t.
@Levente B.: de a Transall oldalára feltétlenül angolul kell kiírni, hogy "Goodbye tour". Nincs nekik saját nyelvük. Mondjuk mi se büszkélkedhetünk a feliratainkkal.
"...the Americans in, the Germans down, the Russians out..."
Életének 79. évében, kedden elhunyt M. Szabó Miklós hadtörténész, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) rendes tagja, nyugállományú altábornagy, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rector emeritusa, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem volt rektora - közölte az MTA kedden az MTI-vel.
Szabó Miklós 1942-ben született Tiszadorogmán. Diplomát az Egyesített Tiszti Iskolán gépkocsizó lövész szakon, valamint a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán földrajz szakon szerzett 1964-ben. 1969-ben felvették a Zrínyi Miklós Katonai Akadémiára (ZMKA), amelyet 1972-ben fejezett be jeles eredménnyel. 1976-ban az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar kiegészítő képzésén történelem szakon szerzett diplomát.
Fő kutatási területei Magyarország részvétele a második világháborúban, illetve a második világháború hadműveletei, benne a magyarországi hadműveletek voltak.
1981-ben megszerezte a hadtudományok kandidátusa, majd 1987-ben a hadtudományok doktora címet. 1988-ban egyetemi tanárrá nevezték ki. 2001-től az MTA levelező, 2007-től pedig rendes tagja.
Az MTA kiemelte, hogy Szabó Miklós aktívan részt vett az akadémia közéletében, egyebek mellett az MTA IX. Osztályának elnökhelyettese, az MTA Doktori Tanácsának póttagja, valamint az MTA Szociális Bizottságának tagja volt.
A HTKA fórumban, 17 forrás felhasználásával, a német U-212A tengeralattjáró AIP meghajtásáról, sorozat került publikálásra, kitekintéssel a többi európai megoldásra is.
Ezek lettek most egybegyúrva és közzétéve egy magyarul ilyen formában még tán nem megjelent anyagként.
@zord: Ez csak egy vicc, szerintem nem kell annyira komolyan venni. Engem személy szerint az állandó feliratok, pl. a "Hungarian Air Force" és hasonlók sokkal jobban zavarnak, amiért nem magyarul vannak kiírva.
Egy 20 éves intervenció hatékonysága. Amerikai kontraktorok nélkül (akiket májusig ki kellene vonni a tavalyi béketerv értelmében) letérdelnek az afgán C-130, Black Hawk repülések, illetve "no Afghan airframe can be maintained as combat effective for more than a few months."
@fadrusz: én is pont erre gondoltam. Miért nem "Magyar Légierő", vagy "Magyar Honvédség"?
Persze értem az angol melletti érveket, de lehet vegyes megoldás is, hely van.
Az a baj, hogy ezek azok a hídfőállások, amiből kitörve egyszer valami hülye globalista-atlantista majd "Led by courage, escorted by luck" feliratot fest a Puma-jelvényre (Az mondjuk jó kérdés, hogy a jelvényt magát a liberális PC keretében inkább eltörölni lenne kívánatos, vagy a történelmi előzményeket tekintve oroszellenes éllel felfújni az aktualitásokhoz igazodva ;-)
@molnibalage: a Mi-24-esről szóló részben van egy hiba. "A munkálatokat Moszkva mellett végezték el". Nem.
Péterváron a 419. ARZ-ben. Itt is és máshol is megírtuk anno.
@molnibalage: én azt gondolom, hogy méltányolandó az igyekezetük civil repülési orientációjuk ellenére és azzal együtt. Minden támogatás jól jön, köszönjük.
Ha az MHP/alakulat a szűkebb szakmai médiumoknak is ilyen hozzáférést adna, annak még inkább lehetne örülni.
@molnibalage: a Baku körüli Berkut telepítése a földrajzi jellegzetességek miatt biztos érdekes lett volna...
Egyébként meg ennek az írásnak is az a nagy értéke, hogy kívülálló mérnöki szemmel zajlik az elemzés. Aki ezt tanfolyamon tanulta, aztán üzemeltette, gyakran küzd azzal, hogy a laikusok számára érthetően magyarázza el a működést. Az ábrák meg különösen érthetővé teszik a leírtakat. Grat!
"The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Germany of P-8A Aircraft and Associated Support, and related equipment, for an estimated cost of $1.77 billion. "
@Levente B.: De egyébként érdekes, hogy mennyire idegesen reagálnak a magyar beszerzésekre.
A PzH után Zuzanákat rendeltek, a vadászgépek sokáig voltak napirenden (jó, az mondjuk előbb-utóbb amúgy is esedékes lett volna), korábban az Sz-300 & néhány MiG-29 is a mi 29-eseink után jött, most meg ez, ha megvalósul.
Pedig hát pont nem akarja őket senki megtámadni...
@árpika: az egyszem szlovák Sz-300PMU csehszlovák örökség. Meciárék elindították ugyan a másodikat, de Dzurindáék lemondták.
A koreai K2-vel kapcsolatos "hírt" meg a helyén kell kezelni. Nyilván ajánlják, valszeg a fél világnak. De a szlovákok egyedül aligha másznak bele, csak a lengyelekhez csatlakozva. Ott viszont már van koreai precedens a tarackjuk K9 alvázával, szóval akár...
Megy a Army új rakétái kapcsán a birkózás, közben egy-két érdekes számmal:
"The number of aimpoints targeted during Operation Desert Storm was approximately 40,000. In a major regional conflict with China, Russia or one of their surrogates, that number could exceed 100,000. The U.S. cannot afford, nor will the Army ever have, the inventory of missiles necessary to offset the strike requirements of Air Force bombers and fighters."
Egy felelős magyar vezető azt mesélte decemberben, hogy a szlovákok ráköltötték a gatyájukat a F16-re meg a Fekete Solymokra, nincs pénzük.. Szerintem sem lesz most még harckocsikra (illetve persze vehetnek annyit mint mi, mert ez a mennyiség nem oszt-szoroz. három tucat tank gyakorlatilag fegyvernemi mag. Talán annyi, hogy Ők is tudjanak egy dandárt adni a NATO közösbe. Az elavult T-72-vel már Ők sem tudnak.. Igaz a Suzanna nem illik bele ebbe a nehézdandárba, más a mozgékonysága..
@Levente B.: nagyon rafkósok ezek a ruszkik. A Vosztocsnij Vojennij Okrug légvédelmével adnak választ a svédeknek! :-)
De a viccet félretéve, a svéd RBS 23 eset tanulságos:
-tartalékból fel lehetett éleszteni (valszeg nem egy rohasztás de szecsőienzisznek volt kitéve a szabadban)
-bár alig van RBS 23-ból, mégse bízták a dolgot a szintén beszerzett IRIS-T SLS-re és nem futottak el NASAMS-ot venni ( pedig ott is van AMRAAM),
-a feltámasztási döntés mögött nyilván üzemképes és elégséges rakétakészlet megléte is áll, bár nem láttam hírét, hogy a feltámasztás kapcsán lőttek is volna vele.
Hát igen. Nehéz a svéd szpotterek élete. A nagy liberális demokráciában kemény a rezsim, különösen az újhidegháborúsdi közepette:
"Those who engage in this type of activity are often individuals with a so-called excessive interest in all things military. They dedicate a lot of time to gathering and spreading information about military facilities. They can easily copy large quantities of information digitally and distribute it on the internet. But this is a serious crime and these individuals jeopardise their own security as well as Sweden’s security”
85 százalékban hitelből vettük a NASAMS-ot, itt a PM mai közleménye:
"Az ECN és a GIEK által nyújtott exporthitel finanszírozás a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretében megvalósuló harci-védelmi fejlesztést tesz lehetővé. A forrás a 410 millió euró összegű NASAMS szerződéshez kapcsolódik, amelyet Magyarország a Norvég Kongsberg Defence & Aerospace AS szállítóval 2020 novemberében kötött meg. A haderő speciális beszerzésének 85 százalékát fedezi az exporthitel igénybevétele, amely az állam számára igen kedvező, hozzávetőlegesen megegyezik a devizakötvény-kibocsátás feltételeivel. A futamidő a teljes összeg lehívásától számított nyolc és fél év - ismertette a PM közleménye.
A finanszírozási mód illeszkedik az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) stratégiájába. Egyrészt hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország több lábon álljon a hitelfelvételek szempontjából, másrészt az ügylettel hosszabbodik az államadósság átlagos hátralevő futamideje is. "
@Levente B.: Szerintem ha a beszerzések ellentételezéséről is szó volt a Honvédelmi Bizottság aktuális ülésein akkor nem, mert minden párt delegáltjai ott vannak. Ha azonban nincsenek közölve a források a különböző programokhoz, akkor meg joggal, lehetnek, mert azért van országgyűlés, meg szakbizottságok, hogy ott mindenféle aspektusból tájékoztatást kapjanak a képviselők. Én pld. egyrészt nem vagyok a hitelből beszerzés ellen, mert jelenleg nagyon rosszul áll a gazdaságunk (és persze sok más gazdaság is a világon), másrész azt sem hiszem - bár adatokkal nem rendelkezem - hogy az Airbus helikopterek, akár a páncélos zászlóalj, akár a páncélos tarack beszerzések ki lett volna már egyenlítve. A többi program meg gyakorlatilag most indul, ott még szó sincs szerintem nagyobb mértékű invesztícióról, csak tervekről, meg építkezésről..Az ELTA lokátrok ára nem lehetett olyan csillagászati szvsz azt viszont ebben az évben, vagy jövőre kifizetjük azt a részt, ami nem mi állítunk elő.. De hangsúlyozom a pénzügyi finanszírozás a legnagyobb fekete ló a projektekben, gyakorlatilag a darabszámok, műszaki tartalom többé kevésbé eljut az polgárokhoz is, de azt, hogy mennyibe kerül, és hogy milyen forrásból és milyen fiskális feltételekkel ott nagy a csönd.. Körülbelüli beszerzési értékek vannak, de ennél szerintem sokkal fontosabb, hogy ezeket már kifizettük vagy majd és mikor, és milyen kondíciókkal fogja kifizetni az ország.
@Kelepisti: a HM folyamatos költségvetési növekményeit, illetve az elmúlt években rendszeresen ezek felett kapott tizmilliárdos nagyságrendű pluszforrásokat (ezek publikusak) minek neveznéd? Nyilván van köze az aláírt beszerzési programok teljesítéséhez. És igen, van időarányos fizetés is a világon. Nem úgy megy, hogy az aláírás napján kell mindent átutalni.
A hitelkonstrukciók, mint az élet egyéb területein is, arról szólnak, hogy az időben koncentrált forrásigény helyett időben elnyúló, mérsékeltebb forrásigény mutatkozzon, amivel persze a teljes költséget terhelni fogja a hitel ára is. Van amikor ez opció, van amikor nem.
Ellentételezés pedig nincs. A Gripen programban, ami az uniós csatlakozás előtt köttetett, még volt, most jogilag nem lehet. A beszerzési együttműködésekre épülve vannak közös, magyar állami részesedésű iparfejlesztési programok, amivel nem mellékesen helyreállítanak egy ágazatot. Aminek a szinergikus hatása a haderőfejlesztésre nézve vitathatatlan.
"I discussed today, in Parliament, with Mr. Bruno Even, CEO of Airbus Helicopters, and with Mr. Georges Durdilly, General Manager of Airbus Helicopters Romania, about the development of the aeronautical industry in Romania and the opportunity of an industrial project to include the production and maintenance of helicopters. and the research and innovation side of the field "
The U.S. Army’s new Spike missile completed a demonstration last month here thanks to the 780th Test Squadron.
The 96th Test Wing squadron was responsible for planning and executing the maritime (over water) demonstration of the non-line-of-sight, multi-purpose weapon using the Army’s AH-64E Apache helicopter.
"In Buryatia, at the Telemba specialized training ground, during the field exit of the air defense forces of the Eastern Military District, the crews of the S-400 anti-aircraft missile systems and the Buk anti-aircraft missile systems conducted live firing."
@Levente B.: kösz! Remélem az a tény, hogy a NATO szerint is 2020-ban már a GDP 1,85 százalékát költöttük védelemre és annak harmadát fejlesztésre, hihetővé teszi, hogy van forrás.
@Levente B.: többek között igazi P-14 antenna van ott, illetve domb helyett "asztalon" az egyik 37-esük. Ilyen megoldást Rt-nél korábban csak ex-Szu-ban láttam:
"Március 22-25. között Gripen pilótáink repülnek,
Ám ez önmagában ne legyen csoda senkinek.
Közleményben tájékoztatunk, mikor, hol lesz a repülés,
Önökért vagyunk, így ez nem lehet akkora meglepetés.
Csupán késő délutáni, esti kiképzési repülésről van szó,
Bár ebben sincs semmi újdonság és kirívó.
Őriznek minket a pilóták, védik a hazát, a légteret,
Gyakorolják hivatásukat, teszik a dolgukat a felhők felett.
Kecskemét, Eger, Mezőkövesd és környéke,
Készüljön kisebb zajra, és égen világító repülőgépre.
Tiszafüred se csüggedjen, sőt Tiszaújváros és Nagyatád is benne van a pakliban,
Kaposvár, Szolnok, Veszprém és Hajmáskér térsége se legyen nyugtalan.
A honvédség kötelékében esküt tettünk a haza védelmére,
Így számítunk a lakosság szíves megértésére."
A csehek az izraeli BIRD cég-t választották a MI-17 rakétavédelmének modernizáláshoz. (Van képem is,de nem tudom mellékelni, a BIRD-nél szerintem elérhető.
BIRD Aerosystems, the leading developer of Airborne Missile Protection Systems (AMPS) and Airborne Surveillance, Information and Observation (ASIO) solutions,has been awarded a new contract by the Czech Republic. Under the contract, BIRD Aerosystems will provide additional AMPS-MV systems with the patented MACS Sensor for the Czech Air Force Mi-17 fleet. This project is a part of the overall modernization of the Czech Mi-17 transport helicopter fleet.
BIRD’s AMPS are already operational on the Czech Air Force Mi-17 helicopters and have been successfully deployed in different conflict zones, including Afghanistan.
This contract comes after BIRD Aerosystems has conducted an overall upgrade to the Czech’s existing AMPS systems earlier this year, which provided enhanced functionality to the MILDS UV detection sensors and the MCDU Mission computers.
"2 ROCAF F5E disappeared on radar at 1519 this afternoon while training. Available assets of ROCArmedForces ,CGA, and first responders were dispatched to the area at once for search & rescue effort. We will not give up any chance, also keep guarding our country."
"Lt. Lo shang hua, 26 years old, was found unconscious by rescuers. He was flying F-5E #5287. Other missing pilot is Capt. Pan ying chun, 28 years old. He was flying F-5E #5286. Photo: Taipei Rescue Coordination Center"
"US Navy NAVSEA’s Supervisor of Salvage and Diving (SUPSALV) recovered a downed Navy MH-60S helicopter from a depth of 19,075 feet off the coast of Okinawa, Japan Thursday."
"the First Technical Online Consultation between Ukraine and the Republic of Brazil took place within the framework of the Dialogue in the Defense sphere of the two states, launched in autumn 2020.
The main focus of preliminary discussion was further cooperation on the ATGM and 90 and 105 mm guided missiles supply, development, and supply of aircraft missiles and their integration into the Gripen aircraft, joint production of armored vehicles, and heavy aircraft."
"Ten aircraft, two nations, one association: nothing like this has ever happened in Europe. In September, the first Franco-German air transport squadron starts its service in Évreux in Normandy. The start is initially with four French Super Hercules C-130J, two of them in the tanker version. In 2024 the squadron will be complete with an additional six German machines. The association will then include a total of around 300 soldiers from both nations."
"40 éve történt
NAPI OPERATÍV INFORMÁCIÓS JELENTÉS
1981. március 24.
A Katonai Elhárítás /III/IV/ jelenti, hogy a svájci nagykövetség diplomatái a G-XX objektum közelében tettek felderítő szemlét. Az objektumban előkészületben van a DHDSCS sorállományának váltása.
ÁBTL - 2.7.1. NOIJ Összefoglaló jelentések 64/1. 1981. március 24."
Utána kellene menni, hogy szabadítottak-e fel már valamit a budapesti nyugati katonai attasék hidegháborús dokumentumaiból. Mivel ez "nagyfülű terület", ezért vannak kételyeim, de akár lehet, hogy igen. "Az MN és a JuGV fejlesztése a nyugati katonai attaséjelentések tükrében" címmel szép munkát lehetne összehozni, aztán jöhetne egy szép összehasonlító munka...
...kiderülne mennyire volt hatékony a komcsik nagy titokzatossága - melynek mentalitása a mai napig él idehaza a seregben.
Az L-39NG 7003-as proto életciklus tesztje. forrás: Aero hírlevél.
...............
The fatigue test confirms significantly longer lifespan of the Next Generation L-39
Another phase of the fatigue test of the new L-39NG jet aircraft from the Czech manufacturer Aero Vodochody was successfully completed at the Czech Aerospace Research Centre in Prague (VZLÚ). The prototype with manufacturing serial number 7003 completed the third life cycle ground test which confirmed that the lifespan of the new aircraft will be significantly longer than of its predecessor L-39 Albatros. The new L-39NG received its international type certification in September 2020.
"In the future, belt armored vehicles will be the focus of a heavy mechanized brigade, the construction of which is one of the basic commitments to the Allied Allies in improving our armed forces," said Slovak Minister of Defense Jaroslav Naď.
In the first phase, it is planned to purchase 164 BVPs (in seven versions) for the Slovak 1st Mechanized Brigade - this, like the Czech 7th Mechanized Brigade, is set aside for NATO needs. Each of the three mechanized battalions of the 1st Brigade will receive 51 BVPs, a tank battalion of nine armor and a logistics battalion of two vehicles.
In the future, the recently introduced modernized reconnaissance BPzV Svatava (reconnaissance version BVP-1) will be replaced by the 2nd Mechanized Brigade - the brigade has 18 modernized reconnaissance vehicles BPsVI (Combat Reconnaissance Vehicle ISTAR). In total, Slovakia can buy up to 204 passport BVP, resp. BVP and derived versions on the same crawler chassis.
Figyelemfelhívás - Lézeres zavarás⚠️
Az utóbbi időben megszaporodtak a katonai repülőgépek ellen irányuló lézeres zavarások. A kiskereskedelmi forgalomban is kapható, kézben hordozható lézerekkel akár több kilométerről is meg lehet zavarni a pilótákat.
@Beat it!: a debreceni combat camerások dolgozták meg a minyót állítólag, értük mentek át kora reggel.
A hírverés körülötte legalábbis olyan volt, mintha egy ufó szállt volna le.
Tiszta röhej, hogy az amik gond nélkül v-22-eseznek, blekkhókolnak Budapest felett, a honvédség meg elnézést kér, mert felvesz pár katonát egy kicsit korán. Ez a defenzív kommunikációs attitűd egyre inkább kolonc a a haderő nyakán.
1: eleve azért mert bakker jó lett volna ott lenni
2: mert Leo 1A5 is van a videóban
3: nemrég volt aki okosabbnak hitte magát, hogy a Pzh 2000 majd nem tud mindenhova eljutni nálunk az országban.
@Levente B.: Az aszfaltos, betonos utakon minden páncélozott jármű jól mozog. A nagyobb mozgatásra viszont elsősorban vasutat, másodsorban trailert- használnak, még háborús időkben is. Semelyik ország nem bassza össze a saját úthálózatát 60+ tonnás láncos technikával. A németeknél ez lehetséges, mert ők a pályáikat fél méter vastagságú betonra, és alatta jól megtervezett, és készített altalajra építik. Pld. sok helyen éppen Leo-kkal tesztelték. Lásd Youtube..
Szóval a 3. pont gyakorlatilag nem igaz. Azonban a tarack könnyebb mint a leo2A7, az is igaz, hogy Én sokkal lazább talajon is láttam frankón mozogni a Pzh2000-et Tier-ben Meppenben és még néhány helyen. A probléma nem Magyarország talaja, hanem a hidak, átereszek teherbírása. A II. vh óta, amikor a tavasz ébredése megfeneklett a sárban, jóval kiterjettebb lett az úthálózat, a mozgás nem okoz(na) gondot háborús időkben nem igazán törődik az ember a pályával, aszfaltal. Nagyobb távot, gyorsabban mindenképpen a sűrű vasúthálózaton mozgatás jelent előnyt, és sebességet. Ott a zárt kötött pálya (persze bombázás, rongálás nélkül) komoly előnyt jelent. ez Európa nagy előnye csapatmozgatás területén. Lásd az amcsik nagy nehéztechnikája sem keréken jut Románia,Bulgária stb. irányba, hanem hazánkon keresztül vasúton.
@Kelepisti: Tegyük még hozzá, hogyha az előző kormányzatok (ez most elsősorban a szocik vétke) tisztességes minőségű, és aszfalt helyett német mintára beton autópályákat építettek volna, akkor előbbre járnánk a nehéztechnika közúti mozgatásában is. Akkor rá lehetne békeidőben is ereszteni a leokat akár nagysebességű gyarkorlatra is. Igy meg nem.. Az M6-nál pld sok helyen néhány cm aszfalt van csak ráhúzva az alapra, kézzel le lehet törni.
Én csak azt tudom, hogy hídvetők tekintetében, műszaki verziók tekintetében kellő szintű a beszerzett harcjárműmennyiség támogatása. Ez már inkább a taktikai mobilitás kérdése, de fontos.
A műveleti illetve stratégiai mobilitás a sűrű és folyamatosan bővülő úthálózatnak köszönhetően szerintem kielégítő, de vasútra megfelelő pőrekocsikat kell beszerezni. Illetve fejleszteni kell a pontonos képességet az új, nehezebb technikának megfelelően a nagyobb vizekre telintettel.
Az egyetlen értékkelhető méretű betonút pont a szocik alatt épült, az M0 bizonyos szakaszairól beszélünk.
Előtte-utána is épültek autópályák a különböző kormányok alatt, de az aszfalt volt a favorit.
Én alapvetően támogatom a betonutakat, ugyanis jóval tartósabbak, kevesebb karbantartást igényelnek, és a magyar, túlzás nélkül balkáninak nevezhető útfenntartási kultúra mellett ez nem egy hátrány, de tény, hogy jóval drágábbak, mint az aszfalt, és speciális gépsor is kell hozzá.
@árpika: Ez így van, amit írtál. Ott a pont, hogy aszfaltosak az autópályák, ráadásul rossz minőségű sok részük. A minőségbiztosítás szart sem ért és a garancia ismeretlen volt, hosszabb időtávra. A pályakarbantartás balkáni minőségű.
Current participating assets in the QRA
1 RAF Voyager ZZ336
2x RAF Typhoons (Registrations unknown)
1x NATO E-3 Sentry LX-90459
2x Belgium Air Force F-16's FB-14 & FA-121.
"Today 2 BeAirForce F16 were scrambled by the
Kon_Luchtmacht to investigate the presence of 2 RU Tupolev Tu-142 Bear F above the North Sea. The timely arrival of our jets allowed a defensive posture, as the Bears didn’t enter the NLD responsibility zone of the NATO airspace."
"Under ‘Future Soldier’ we will become a modern, world-class Army that is more agile, more integrated and more expeditionary - ready for the next challenge, not the last."
US Army fehér könyv a great power competition-ről. Eszerint a győzelem definíciójában nincs benne a rivális hatalmak rendszerváltása:
“We can define winning in competition in many ways: deterring conflict, upholding our interests, remaining the security partner of choice, keeping allies and partners free from coercion and subversion, and discouraging adversaries from malign actions because they know that these acts will not succeed,” McConville writes. “What we must remember is a win today is an opening for new competition activities tomorrow.”
"The United States will not leave Ukraine alone in the event of escalation of Russian aggression": what the defense ministers of Ukraine and the United States said
Secretary of Defense Lloyd J. Austin III spoke by phone today with Ukrainian Minister of Defence Andrii Taran to discuss the regional security situation. Secretary Austin reaffirmed unwavering U.S. support for Ukraine’s sovereignty, territorial integrity, and Euro-Atlantic aspirations. He condemned recent escalations of Russian aggressive and provocative actions in eastern Ukraine and offered condolences to Minister Taran on the deaths of four Ukrainian soldiers on March 26.
Secretary Austin reiterated the U.S. commitment to building the capacity of Ukraine’s forces to defend more effectively against Russian aggression. Since 2014, the United States has committed more than $2 billion in security assistance to Ukraine, including a recently announced $125 million package that featured defensive weapons and other key capabilities to enhance the lethality, command and control, and situational awareness of Ukraine’s Armed Forces.
Minister Taran expressed gratitude for the open dialogue and continued support.
"Az MH Bakony Harckiképző Központ parancsnoka - a szokásos év eleji tájékoztatóján 2020 és 2021 tavaszán -, a Gyulafirátót közelében újonnan épülő katonai bázisról is említést tett a rendezvényen résztvevő, érintett települések polgármestereinek. A lakosság teljeskörű tájékoztatása érdekében Benkő Tibor honvédelmi miniszter április 1-jén a térség érintett vezetőivel szűk körben találkozott, mivel a járványhelyzet még nem teszi lehetővé a nagyobb létszámú találkozók megtartását."
A mostani találkozó ellenére is a leginkább az aggasztja a településen élőket, hogy a tervezett vasútvonal nagyon közel húzódik a lakóházakhoz, ez pedig mind a vasúti forgalom, mind az ezen érkező többtonnás harcjárművek lerakodásakor hatalmas zajterhelést jelent majd számukra. Arra sem kaptak érdemi választ honvédségi érdekekre hivatkozva, készül-e lőszerraktár a központ és a település közelében, ha igen, hol.
– Több mint negyven évig elviseltük az oroszokat, rossz érzésem van, nem veszik figyelembe, hogy mindenkinek egy élete van. Szeretném, ha a gyerekeim is itt élnének, jó lenne, ha ez a település megmaradna élhetőnek. A legrosszabb jóslat az, hogy Rátót lesz a második „Kis-Moszkva”, az ingatlanjaink elértéktelenednek, azok a lakók maradnak majd itt, akik nem tudnak elmenekülni. Nem biztos, harminc év múlva Rátót olyan lesz, amilyennek elképzeltük vagy amilyen volt – zárja szavait Amrein Csaba, az Élhetőbb Rátótért Egyesület elnöke.
• France with Rafale and M-2000D aircraft
• USA with F-16, MQ-9 and KC-135 aircraft
• United Arab Emirates with F-16 aircraft
• Spain with F / A-18 Hornet aircraft
• Israel with F-15 and F-16 aircraft
• Cyprus with AW139 helicopter
3 spotter nap is tervezve van, bár ahogy olvastam Görögben nehezebb két város közlekedni még a helyieknek is
@Levente B.: ügyes, ha külsős médiával is ki lehetne használni az Airbus/ Falcon légifotózási potenciált ( érthetőek most a covid limitációk persze) akkor a szükséges elérést is lehetne biztosítani. De Kecskemét így is messze vezet a kommunikációban. X rulez!
The Air Force’s newest fighter jet has a name: F-15EX Eagle II. The service unveiled the name of the jet during an April 7 ceremony at Eglin Air Force Base, Fla.