Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (53) f 16 (20) Gripen (52) gripen (76) Hajmáskér (24) helikopter (33) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (48) Kub (20) légvédelmi rakéta (19) lövészet (16) magyar (39) Mi-17 (17) Mi-24 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (18) radar (16) Szolnok (31)

HTML

AirPowerNews 74. (2019. máj.)

2019.05.05. 19:11 | zord | 271 komment

190505_airpowernews74.jpg

Zord

Címkék: hírek AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr8314809344

zord 2019.05.23. 16:45:11

Ankarában, a ramadáni iftar fölött szóba került, hogy Incirlik és a küreciki "tipi tú" alkudozás tárgya lehet-e az Sz-400vsF-35 vitában:

www.defense-aerospace.com/article-view/release/202851/turkey-may-use-us-bases-at-incirlik%2C-kurecik-bases-as-leverage-in-s_400-spat.html

Zord

zord 2019.05.23. 17:23:03

AW&ST: Év végéig nyolc Gripen-E fog repülni, gyártósoron van az első brazil gép, megvolt az első power on-ja. A második (39-9) már a swashplate-s Raven radarral, Arexis EW-vel, IRST-vel repül. A Gripen-család legnagyobb sebességét is elérték, de nem mondják meg, mennyit. Volt 9G.
A sávjci tesztekre a NG Demonstrátor (39-7) és az egyik E megy ki.
Az első F 2022 repül majd.

Zord

zord 2019.05.23. 17:41:49

Boeing állásfoglalás az úgynevezett lopakodókkal szemben

"Boeing says low radar cross-section airframes are useful for the first day of war and flying into denied areas guarded by X-band radars. But the integrated air defense radars of potential adversaries such as Russia and China have moved into different bands of the electromagnetic spectrum, such as C-band and S-band. Buying into a next-generation stealth aircraft development program under F/A-XX might not be the best answer to meeting current and future threats, Boeing believes."

aviationweek.com/combat-aircraft/boeing-warns-against-long-stealth-fighter-development-0

Zord

molnibalage 2019.05.23. 19:03:55

@zord: Szép púderszöveg...

... azt leszámítva, hogy cm-es hullámhossz felett nincs tűzvezetés. Lehet hosszabb hullám a radar, de akkor is ARH végfázis kell, aminek rohadtul pontosnak kell lennie.

Ezen felül a brutálnagy Nyebo is -30 dBSm ellen zavarásmentes környezetben is kb. 90-100 km-et tud.

Ezen felül az AF hosszából és erőviszonyaiból kiindulva egy félkomoly konfliktusban is a mesében fogják az IADS-t leépíteni két nap alatt.

zord 2019.05.24. 00:53:20

@molnibalage: harcolni, zavarni, szaturálni kell, na. Ezt magyarázom, hogy nem lehet megúszni barbatrükkökkel.

Zord

zord 2019.05.24. 08:43:44

@Kelepisti: kevésbé karizmatikus századot nem találtak? Legalább az USAFE-nak maradt Grim Reaper százada (493FS)....

Zord

molnibalage 2019.05.24. 09:52:14

@zord: Csak egészen más a zavarás és szaturálás nehézsége, ha eleve nem vagy finoman szólva távolról követhető és ARH végfázis esetén is a buborék, ahol van esélye stealth gép ellen a rakétának eléggé kicsi a nem stealth gépekhez képest.

Ehhez képest egyesek úgy tesznek, mintha már ma elavult lenne a stealth, ami nettó marhaság.

zord 2019.05.24. 14:12:24

@molnibalage: nettó marhaság, hogy magában valamit ér egy "mai" IADS ellen a stealth. Már a "tegnapi" elleni is kockázatos volt vakon hinni benne...

Ahogy megírtam, nem volt EW support nélküli stealth bevetés 1991 után.

Azazhogy egy, 990327-én.

Zord

molnibalage 2019.05.24. 23:21:01

@zord: És ki mondta, hogy EW nélkül megy?
Egyébként meg azért várnám annak kifejtését, hogy hogyan tüzel az area denial SAM egy célra, ami tetszelgősen minimalizálja RCS-ét és a cm-es radarok követési távolságát a batárnagy SAM-eknél is bőven 40 km alá húzza...

.. és van vontatott csalija...
... és van mögötte pont úgy EW, mint a nem stealth között.

zord 2019.05.25. 00:16:11

Megérkeztek a Hill-i F-35-ösök Avianóba, az aktuális TSP keretében. Ezek vesznek részt az Astral Knight IAMDS-gyakorlaton is.

www.af.mil/News/Article-Display/Article/1857728/hill-afb-f-35s-airmen-deploy-to-europe-as-part-of-theater-security-package/

italy-spotterstolit.forumfree.it/?t=76687934

Zord

Hpasp 2019.05.25. 15:53:47

@zord: "Ez mind szép is jó csak annyit felejt el a vajda, hogy 2010- és 2017 között is lehetett volna költeni a honvédségre, amikor már Ők voltak uralmon, és nem tették. "

A bloggazdának megköszönöm az eddigi lehetőséget, de mivel sikerült elérni (!!!) a fenti színvonalt, és még kimoderálásra sem került (Zord???), így a továbbiakban az Indexhez hasonlóan innen is törölhettek.

до свидания товарищи
Hpasp

zord 2019.05.26. 20:46:17

@Hpasp: nem tudom, hogyan kellene, de nem is áll szándékomban.
A nevezett kommentet úgy érzem, megfelelően kezeltem.
Ezt ismételném meg itt, azzal, hogy ne vigyük el szükségtelen, politikai irányba a kommentárokat.

Zord

zord 2019.05.26. 21:01:11

@stonefort2: még nem láttam a cseh gépeken. De a mieinken sem :-)

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.05.26. 21:53:37

Scramble bejegyzés az FB-ról - Gripen Horvátországban?
........................................
After the failed deal between Israel and Croatia concerning the sale of surplus Heyl Ha'Avir (IAF, Israeli Air Force) F-16 Baraks to the Hrvatske Zračne Snage (HZS, Croatian Air Force), the Croatian government is currently in negotiation with Sweden and the United States on buying fighter jets that can replace the ageing HZS MiG-21s.

Zagreb was very close to striking a deal on buying a squadron of used and refitted F-16s from Israel, but eventually Israel informed Croatia it could not sell the planes as it could not secure an approval from the United States.

So now Croatia is looking for secondhand Swedish Saab JAS39 Gripen or maybe even new Lockheed Martin F-16s from the USA.

JohnTerry 2019.05.27. 09:53:39

@Kelepisti: Igen, a használt terminológia helyes.
Jelenleg a legénységi állománykategória így néz ki:
-közkatona
-őrvezető
-tizedes
-szakaszvezető

zord 2019.05.27. 14:06:22

@Kelepisti:@Hpasp:

Kicsit rendet raktam, bocs. Nincs harag.

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.05.29. 09:07:10

Egy RAF repesemény margójára:

Lack of situational awareness blamed for RAF C-130J write-off

zord 2019.05.29. 11:39:52

Eagle Dinamics-os srácot tíz év sitt fenyeget az USA-ban, amiért eBay-en F-16 manuált vett. A hülyéje kiment Grúziába egy salsafesztiválra, azok elkapták és kiadták a Nagy Testvérnek:

meduza.io/feature/2019/05/14/rossiyskiy-razrabotchik-igr-kupil-na-ebay-dokumentatsiyu-k-istrebitelyu-f-16-teper-emu-grozit-10-let-tyurmy-v-ssha

Zord

zord 2019.05.29. 11:49:59

Ne maradjon ki, mert többször is írtunk róla és a 2012-es AW139 projekt miatt volt hazai vonatkozása is. A múlt héten az olasz legfelsőbb bíróság végleg felmentette az indiai korrupciós ügyben az egykori AgustaWestland és Finmeccanica vezetőket:

www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/202862/italy%E2%80%99s-supreme-court-acquits-ex_ceos-of-finmeccanica%2C-aw.html

Ezek a kemény dolgok:

"After seven years of legal procedures, nothing subsists of the original allegations. The investigating magistrates have been promoted and moved on, but the two executives had their careers and their lives broken for no reason other than to feed the ego of those same magistrates. India canceled the helicopter contract, costing AgustaWestland €560 million in lost revenues as well as a 226-million euro surety and performance bonds that the Indian government obtained when it canceled the contract.

Finmeccanica and its subsidiaries also lost access to the Indian defense market.

The way the two companies dropped the two executives, long-standing employees with unblemished careers, like hot potatoes once they were charged, and then provided them with no assistance in their subsequent legal troubles, is not to their corporate credit. "

Zord

zord 2019.05.29. 13:45:04

Egy kis betekintés a kommunikációs kultúrába egy CH-53E katasztrófa kapcsán:

www.defenseone.com/ideas/2019/05/us-navy-didnt-take-my-reporting-seriously/157275/?oref=d-river

ZOrd

zord 2019.05.29. 13:55:56

BAP elfogások a litván HM honlapjáról májusban:

"On April 29–May 5 NATO fighter aircraft conducting the NATO Air Policing Mission in the Baltic states were not scrambled to identify and escort military aircraft of the Russian Federation in international airspace over the Baltic Sea."

kam.lt/en/news_1098/current_issues/data_on_interceptions_of_aircraft_completed_near_the_baltic_states_borders_april_29may_5_2019.html?pbck=10

"On May 6–12 NATO fighter aircraft conducting the NATO Air Policing Mission in the Baltic states were not scrambled to identify and escort military aircraft of the Russian Federation in international airspace over the Baltic Sea."

kam.lt/en/news_1098/current_issues/data_on_interceptions_of_aircraft_completed_near_the_baltic_states_borders_may_612_2019.html?pbck=10

"On May 13–19 NATO fighter aircraft conducting the NATO Air Policing Mission in the Baltic states were scrambled six times to identify and escort military aircraft of the Russian Federation in international airspace over the Baltic Sea.
On May 13 NATO fighter aircraft intercepted one AN-26 flying from mainland Russia to Kaliningrad with its onboard transponder off, maintaining radio communication with the regional air traffic control centre, according to a pre-filed flight plan.
On May 14 NATO fighter aircraft intercepted two SU-27s flying from Kaliningrad to meet an IL-22 and then going back. Neither of the two used their onboard transponders, radio communication was not kept, no flight plans.
On May 14 NATO air policing aircraft intercepted one IL-22 and two SU-27s flying from mainland Russia to Kaliningrad. After having made through half of the distance, the SU-27s turned around and flew back to mainland Russia. The IL-22 had its onboard transponder on, kept radio contact with the regional air traffic control centre , had flight plan. The two SU-27 did not use their onboard transponders, did not maintain radio communication, and did not have flight plans.
On May 15 NATO fighters intercepted two IL-22 and two SU-27 aircraft flying from Kaliningrad to mainland Russia. The SU-27s turned back after flying half the way and returned. The IL-22s had their onboard transponders on, maintained radio communication, and had the flight plans. Neither of the SU-27s had their onboard transponders on, did not maintain radio communication, and did not have the flight plans.
On May 16 NATO fighter aircraft intercepted one TU-134 flying from mainland Russia to Kaliningrad with its onboard transponder on, according to a pre-filed flight plan, without maintaining the radio communication.
On May 17 NATO fighter aircraft intercepted one TU-134 flying from Kaliningrad to mainland Russia with its onboard transponder on, without the flight plan, maintaining radio communication with the regional air traffic control centre.
kam.lt/en/news_1098/current_issues/data_on_interceptions_of_aircraft_completed_near_the_baltic_states_borders_may_1319_2019.html?pbck=0

"On May 20–26 NATO fighter aircraft conducting the NATO Air Policing Mission in the Baltic states were scrambled two times to identify and escort military aircraft of the Russian Federation in international airspace over the Baltic Sea.
On May 24 NATO fighter aircraft intercepted one AN-12 flying from mainland Russia to Kaliningrad with its onboard transponder off, according to a pre-filed flight plan, keeping radio communication with the regional air traffic control centre.
On May 26 NATO fighter aircraft intercepted one IL-76 flying from mainland Russia to Kaliningrad with its onboard transponder on, without the flight plan, keeping the radio communication."

kam.lt/en/news_1098/current_issues/data_on_interceptions_of_aircraft_completed_near_the_baltic_states_borders_may_2026_2019.html?pbck=0

Zord

molnibalage 2019.05.29. 14:29:41

@zord: Kérlek foglald össze véleményed, mert én nem értem, hogy mi a linkel cikk tanulsága azon túl, hogy iszonyatosan nagy bugyutaság van az elején.

(Más szót akarta írni, csak elszámoltam húszig. Kétszer.)

" We found that 132 people have died on the Navy and Marine versions of this helicopter in the past 35 years, despite it never being shot down in combat. The 53E is the deadliest aircraft in the military."

Mi van...??
Az lehet, hogy a US Navy-n belül, de egy szállító helinél 35 év alatt 132 haláleset az bakfitty.

A military nálam az = USAF + USMC + Navy

A legsúlyosabb szállítógép kataszrófa ennél több embert ölt meg.

De akkor lássunk harci gépet.
www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft%20Statistics/F-16.pdf

Kicsivel több, mint 35 év alatt 129 halott csak pilóta oldalról. Igen, több gép, több halál. De talán ezért nem kellene ökörségeket írni egy cikkben.

Az említett rendszerszintű (?) hibákról gyors átfutás után nem láttam semmi, de azon igen, hogy PC módon a kommunikációs szabályzaton rugózik a szerző ahelyett, hogy a műszaki tartalomra fókuszált volna.

Nekem inkább kicsit irritálónak tűnik. A filmet meg nem láttam. Te igen? Ha igen akkor én is megnézném.

zord 2019.05.29. 15:18:29

@molnibalage: mint írtam, a kommunikációs kultúrába ad betekintést a cikk. Azért linkeltem, mert ez számunkra is fontos. Milyen infót ad ki, vagy nem ad ki a védelmi szektor? Mi zajlik a háttérben?

A te kérdésedre, hogy a mire értik a "leghalálosabb repülőeszköz a haderőben" kijelentést, nem tudom a választ.Valószínűleg a repórára vonatkoztatva az események számát:

archive.is/20120905023249/http://www.navytimes.com/news/2008/01/ap_seahawk_080121/

Az biztos, hogy az 53-as nem a legbiztonságosabb helikoptertípus, elég csúnya fekete listája van belőle az izraelieknek is, még ha a legtöbb halálesetet (73) követelő ütközésből is jött össze.

aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?AcType=H53

De hangsúlyozom, a linkelt cikk lényege nem technikai, hanem kommunikációs.

Zord

molnibalage 2019.05.29. 15:24:27

@zord: Ok, de a kommunikációs tanulságot sem látom. Inkább sárdobálást a civilek felől, akiknek néha egészen furcsa elvárásaik vannak annak fényében, hogy ma nagyítóval kell keresni a nem trash "újságírót".

A milyen infót ad ki meg egész érdekes megközelítés, mert legalább a statisztika elérhető. Látnák az európai "nyíltságot". A nagy büdös semmit teszik ki.

Hol érhetőek el olyan részletes veszteség és repóra adatok európai légierőknél mint az USAF vagy egyéb haderőinél?

Sehol.
Én ennek fényében azt látom, hogy úgy rinyálnak, hogy ne tudják mennyire jó a helyzet máshoz mérve.

zord 2019.05.29. 15:41:38

@molnibalage: pedig hát, látod, emberek Amerikában, nem is mondanám őket "akárkiknek", úgy gondolják, hogy vannak, nem is kicsi gondok. És ezen felül abban is, hogy hogyan zajlik ennek a kommunikációja.

Egy biztos, én nem törnék pálcát a fejük fölött ezért. Azért a folytatott masszív kutatómunka, interjúk respektálandók.

Zord

zord 2019.05.30. 07:20:46

@Levente B.: szépek. A továbblépéshez nagyon kellene a mellső térbe kirakott visszanéző nagysebességű kamera, illetve a kedvencem, a célterületi gopro.

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.05.30. 15:38:50

Remélem látható a linelt video: Csehek készítették..
Ott a nemzeti címer meg minden, de a vége. MI vagyunk a NATO! - nem semmi.. és nem "csak" a Nemzet Szárnyai... Gondolom lehet érteni a külömbséget a gondolkodásban..

https://www.facebook.com/MinisterstvoobranyCeskerepubliky/videos/468492523923325/?__tn__=kC-y.g&eid=ARApMmFfjxCIKzE3-BtHAhENsprrKkZiSmYUtq1dl2HiZlWyQcmsRWDP3OU20tuQTLiXPtgJCiIfCJZF&hc_ref=ARTC90doRH2NNN4j-7QxCx515w0uJPqSoBcpyBiZVCYijule_suv4x89qbqWjvPCsvw&fref=nf&__xts__[0]=68.ARAkhEOPKHiuWSqd1Vj2HS5efeYF4etVvXapipGfBG5fJmkcFEcHqwRRTQHzk60qIrtlGF2bTusPD5vMA6lGg6YDqjTCgWC3i8hj_2Mbvc3KbDL9Iyx8eCtbbEieu4OzQrlaSsh7gvOIPcO3-wpQKfqtuR_qcCEVLjEy-mg2i69l0sTaU4JGoka4Z4Qip0JStr1q1bRi1Rv4-nXsWnaArFrtfBh6RRvfPhRi6gw7oHdguIIQyyY34wSD6QcD6nID10ohPk1LQMCCRKgSCm7sVMSLW2DUWFoHZpItd_brFe15_BJDBPWP9zYQgZ2DVaeV2mboukCLsdj_y_L7aBQUlS87kgY9DS8XIN809s7lHJfB4st6FcV4MR8QLBPlSzStWvjeMd2Ttit5IKeK8nNJXNfADsS7Kds0cSLsGYjvx57QgVegTFCOqQtt_g5uudExwuxm7uNTtqiMD949j-yO-zfoe3rPuLS1fRUBH0e4Bp-0IaCQsOCFLq-f9NyCsuqSeOECFiguI3YKohoK4dLERZd4Ns4wPnuUe0TZzN5FtmRGR6sKYpXUw3pxt-mByl6aeqXOUIVYBGmnVqydVx1toXQrl-RekO9fglf69Ir-JjTyARijTc1zLaoNdRlqNPqRsuClJLlXGSVOj4XsEVYNW5ML3A0HGVLAmQZWWRVBsWUaoqyHUjj68XVcP7YP

zord 2019.05.30. 19:07:37

@Kelepisti: persze, ha van matrica, mindig érdemes felragasztani. De a haderő nemzeti intézmény. Minden más aktuálpolitika.

(A videó egyébként lenyűgözően szép munka)

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.05.30. 19:35:57

@zord: A matricákat ugyanazok és ugyanakkor osztották :)
Van kik tudják, hogyan és miért illő felragasztani, vannak akik aktuálpolitikát csinálnak belőle...

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.05.30. 19:38:17

Az egyik - talán legéletképesebb - új generációs összeurópai harc repülőgép jövője szempontjából fontos, hogy újabb nemzet csatlakozik a fejlesztőkhöz.

www.defensenews.com/global/europe/2019/05/29/germany-to-take-up-european-next-gen-fighter-funding-next-week/

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.05.31. 07:59:02

Nem csak harci repülőből áll a világ. Az amcsi flotta újabb KingAir200-asokkal bövül

CAE USA Inc., Tampa, Florida, is awarded a $12,676,732 firm-fixed-price, indefinite-delivery/indefinite-quantity contract. This contract provides for commercial classroom and simulator training for the Navy UC-12B/F/M non-ProLine; UC-12F/M ProLine 21 aircraft (a Navy-configured Raytheon/Beechcraft King Air B200); the UC-12W ProLine 21 (a Navy-configured Raytheon/Beechcraft King Air B350); and the UC-12W ProLine Fusion (a Navy-configured Raytheon/Beechcraft King Air B350) aircraft to support the Navy’s Command Aircraft Crew Training. Work will be performed in Morristown, New Jersey (78 percent); Dothan, Alabama (19 percent); and Dallas, Texas (3 percent) and is expected to be completed in June 2024. No funds will be obligated at the time of award. Funds will be obligated on individual orders as they are issued. This contract was competitively procured via an electronic request for proposals; two offers were received. The Naval Air Warfare Center Training Systems Division, Orlando, Florida, is the contracting activity (N61340-19-D-1036).

zord 2019.05.31. 08:46:04

@Kelepisti: én se gondolnám, hogy a felső tíz államban más lehet a végén, mint 35-ös.

Zord

molnibalage 2019.05.31. 09:46:44

www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-uppdaterar-Ungern-avtal/

Ez miért nem jelent meg sehol itthon? A gépek itt maradnak a második tíz év után és nem kell extra zsét fizetni. Meg repóra emelés is volt.

A HTKA-s Gripen FAQ ennek fényében durván módosul majd.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.05.31. 10:11:04

@molnibalage: Én úgy tudom, ez már régebben is megjelent, hogy maradványértéken megkapjuk a repülőgépeket.

molnibalage 2019.05.31. 11:51:40

@Kelepisti: Én szeretném úgy értelmezni, hogy a gépek itt maradnak további fizetés nélkül, csak ez vágyvezérelt gondolkodás lenne. Viszont, ha tényleg igaz és így van, akkor azt mutatná, hogy akkor a Gripen EBS/HU mégsem rossz. Ez esetben a 20 éves költség nem üzemeltetés, hanem üzem + vételár lenne 20 éves használt gépekre, de ez még mindig jónak tűnik. Azt is jó lenne tisztázni, hogy az évi 1680 --> 2000 óra növekedés az a pilótaképzés miatt van, vagy itthon repült órák és azt, hogy 2012 vagy 2017 óta.

15m USD-ért vettek használt F-16AM MLU gépeket többek, de azokra is bőven kellett költeni képzésre és hadrendbe állításra. Ezzel összemérve az USAF-os repórával is sokkal, de sokkal vállalhatóbb a Gripen lízing. Ez orbitális változás lenne a mostani FAQ tartalmához képest.

Csak azt nem értem, hogy ezt mi a frászért nem kommunikálják...?

Mert akkor hamu a fejemre és juhé.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.05.31. 12:04:14

@molnibalage: Remélem én gondolom rosszul, de szerintem "maradványértéken" és nem fizetés kerülnek magyar tulajdonba a repülőgépek. A legtöbb lízing így működk. Fizetés nélkül nagyon jó dolog lenne. (Hozzá kell tenni hogy gondoljuk meg a lízing lejártakor mi a fenét csinálna a gépekkel utána a svéd. Kvázi szüksége nincs rá, saját C/D flottája mellet már E-ket állítanak be, használt gripo beszerzésre jelentkező, akkor nem hiszem, hogy 2030 környékn lenne már.
Viszont veszélyes is ez a hazai döntéshozatal ismeretében, mert a lízing lejárta után is kell legalább annyit költeni a gépekre, mert a svéd az alkatrészek árát valószínűleg vastagon fogják majd,, Lássuk dél-afrikai saját üzemeltetés tanulságait.. (vagy talán a thai-t)

zord 2019.05.31. 14:58:22

@molnibalage: hú Molni, ez tényleg most esett le nálad? Egy lízingnél mit gondolsz, nem fizeti ki az ember a bekerülési árat, függően attól, hogy a vége mi lesz? (ha megveszed a végén, az is úgynevezett "maradványérték", a többit szépen csendben már kifizetted)
Ezt mondom nektek mindig, hogy teljes árról beszéljünk és azt osszuk le a ténylegesen lerepült időre.

Annyit ehhez hozzátennék, hogy egy formális döntés azért kell majd 2026-ban, és persze megnyugtatóan rendezni kell a továbbiakat.

Zord

zord 2019.05.31. 14:59:51

@Kelepisti: a jelenlegi tervek a svéd Gripen C/D 2035-ig történő megtartásáról szólnak.

Zord

zord 2019.05.31. 15:08:27

Na írhatunk itt mi bármit pro és kontra, ez jelzi igazán, hogy az F-35-ös ténylegesen szolgálatba állt az USAF-nál. Ez az igazi IOC:

www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2019/05/30/that-f-35-sky-penis-above-luke-afb-wasnt-intended-to-be-sky-penis-base-says/

Zord

molnibalage 2019.05.31. 19:53:37

@zord: Tudod mit jelent a lízing és EZÉRT pislogtam folyamatosan, hogy akkor mi az istenér lehet az, hogy még fizetni kell a végén a gépekért.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.05.31. 20:45:17

@molnibalage: Azért kell, mert kvázi egy egy 0 értékű eszközod van a lízing végén. Amennyiben viszont van "használati értéke", akkor azt ki kell fizetni érte, nem adják ajándékba.
Egyébként ha "ajándékba" adnák a számviteli törvény szerint akkor is "piaci" értéken kéne nyilvántartani tárgyi eszközként, hiszen használható repülőgépekről van szó, értéket képviselő eszközökről...
Olyan lízing kevés van, amelynél 0-ra amoritzálják az eszközt. (pld ilyen a kétüléses kattintott gépünk, bár bizonyos alkatrészeket valószínűleg kiszereltek belőle további hasznosításra a "gazdasági totálkár végén"

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.05.31. 20:48:03

Tehát nem 0 értékű repülőgép marad, és ennek értékét ki kell fizetni.

molnibalage 2019.06.01. 00:02:17

@Kelepisti: De, ha svéd hír angol fordítása pontos, akkor annak értelmezése szerint akkor most kell még fizetni vagy nem még a rendszeres díjon felül a végén? Mert ez a nem világos

Jaktfalken · https://flygvapnet.blog.hu/ 2019.06.01. 00:40:31

@molnibalage: "Vid avtalstidens slut 2026 kommer de 14 gripenplanen att övergår i ungersk ägo."

2026-ban, a szerződés(-i idő) végén, a 14 Gripen(repülő) át fog menni magyar tulajdonba.

Nem túl szép magyaros, de talán a legpontosabb fordítás.

Kérdezz nyugodtan, ha svéd-repülős szövegértelmezési segítség kell. De szólok, hogy a magyar kormány titkosított szerződéseit én se tudom értelmezni :D

Samoth

zord 2019.06.01. 06:54:40

@molnibalage: a kūlönbség abból jön ki, hogy a teljes amortizàció kb.30 èvre jönne össze, de a kiszàllàs 20-nàl lesz.

Zord

molnibalage 2019.06.01. 12:21:34

@Jaktfalken: Nekem ez tökéletesen elég. Ez alapján nincs plusz költség, a 10+10 év összes kifizetése után a gépek magyar tulajdonba kerülnek.

árpika 2019.06.02. 16:27:59

Lízingből létezik olyan is, amikor a lejárat után átkerül a bérlő tulajdonába a lízing tárgya, és létezik olyan is, amikor nem. Attól függően, hogyan kötötték meg.

Az én emlékezetem szerint az eredeti Gripen szerződést (még az A/B típusra) úgy kötötték meg, hogy lejáratkor a gépek visszakerültek volna a svédekhez. Ez akkor lett módosítva, amikor ~C/D-re változtatták a szerződést, a hírekben ugyanis anno az szerepelt, hogy a lejárat után a Honvédség tulajdonába fognak kerülni.

Ezért nem értettem az olyan véleményeket az elmúlt hónapokban, hogy 2026 után a svédek vihetik a gépeiket.

Harrdder 2019.06.02. 21:12:56

Vasárnap délután. Vagy szállítási feladathoz végeztek felmérés, vagy fontos embernek mutatták meg, mi a helyzet a 15 km/h sodrásban. A 21. században is még mindig a víz az úr. www.facebook.com/852132881536454/photos/a.1447196328696770/2256820787734316/?type=3&theater

árpika 2019.06.04. 00:21:38

@molnibalage:

"A Gripen vadászrepülőgépek módosított bérleti szerződésének aláírására hatalmazta fel a honvédelmi minisztert a kormány hétfői ülésén: a repülőgépek 2006-tól érkeznek Magyarországra. Juhász Ferenc honvédelmi miniszter a kabinet ülését követő sajtótájékoztatón elmondta, hogy az előző kormány által megkötött szerződésben szereplő repülőgépek modernebb változatát, illetve a logisztikát összesen 210 milliárd forintért bérlik. Mint mondta, az eredeti szerződéshez képest 30 milliárd forinttal kerül majd többe a 14 modernebb vadászrepülőgép, amelyeket - mint mondta - Magyarország nem 10 évre bérli, hanem örökbe megkapja. A miniszter közölte: a bérleti időszak lejárta után a repülőgépekért már nem kell majd fizetni, azonban a különböző földi berendezésekért igen. Juhász Ferenc elmondta azt is, hogy a repülőgépek fegyverzetéről még folynak a tárgyalások, azok mintegy 26 milliárd forintba kerülnek majd."

index.hu/belfold/hirek/117852/

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.06.04. 13:21:22

A Buleszok torkán csak lenyomták a Vipert. Minimális fegyverzetet kapnak csak hozzá..

Bulgaria to buy F-16 Vipers!
Back in January 2019 Bulgaria’s parliament approved the government’s plan to start talks with the United States on buying eight new F-16 Fighting Falcons, to replace its aging Soviet-made MiG-29s and improve compliance with NATO standards.
A few days ago, on 30 May 2019, the US State Department approved a possible Foreign Military Sale (FMS) to the Bulgarski Voenno Vzdushni Sili (Bulgarian Air Force) of eight F-16C/D Block 70/72 aircraft with support for an estimated cost of $1.673 billion. The deal includes the Vipers and the usual complement of high tech weapons and systems, spare parts, and of course training of personnel.
Since they will be intended to replace the air force's MiG-29s, we assume they will be assigned to 3 Iztrebitelna Aviacionna Basa (3.IAB), based at Graf Ignatievo.

molnibalage 2019.06.04. 14:51:21

@Kelepisti: Öööö, én ebből azt létom, hogy Bulgária parlamenti jóváhagyással kezdett tárgyalni a jenkikkel, ahol szintén jóváhagyták a szándékot és tettek egy ajánlatot. Szó nincs arról, hogy ezt elfogadták volna...

"approved a possible FMS"

Ez hol "decided" vagy "signed" vagy bármi más?
A HTKA-n hosszabb link alapján is pofátlanul drága ajánlat jön ki. Ennyiért kb. 8-10 éves full support is kéne a géphez.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.06.04. 15:12:31

@molnibalage: bocsi, én csak a kommenteket olvastam, ezt csak gyorsan bemásoltam. Akik írtak az ár mellett a fegyverzet miatt szenvedtek - bár ha mi L-L fegyverzetünk mennyiségi mutatóit nézzük az is a béka alatt van - L-F sem jelentős, talán ennyit adnak az Usákok is a Viperhez..
A Gripen konferencián mindenestre azt mondták, hogy a végső haárig elmentek a svédek, olcsóbban nem adhajták, de a buleszok másként döntöttek. Kérdés, hogy most tárgyalnak-e velük, mert úgy határoztak, hogy a svéd királyságot is megkeresik (nem a SAAB-ot).

zord 2019.06.05. 07:44:43

@molnibalage: gratulálok! Az ember ilyen dolgoktól lesz tényleg több. És ez most nem szarkazmus.

Zord

molnibalage 2019.06.05. 08:56:52

@zord: A modell tartalmaz bizonytalanságokat, de jobb, mint az eddigi.

Hozzáteszem így is az F-16C USAF költsége felett van még bizonyos gépárat feltételezve, de a plusz költségek között maga a lízing számottevő. Azt levonva USAF közeli értékek lehet erős szemráncolással kihozni. Nagyon erőssel. De ez maga a konstrukció ára. Meg az, hogy nem 2000+ Gripen van, mint F-16, hanem csak 200+. Csodák nincsenek.

zord 2019.06.06. 08:39:16

A bepörgő helikopteres csörlőkötél esete. A filmecske kompozíciója hihetetlenül derűs:

www.bbc.com/news/av/world-us-canada-48535199/helicopter-rescue-spins-out-of-control-with-woman-in-stretcher

Zord

zord 2019.06.06. 13:27:22

@stonefort2: B-21! Ha ez frankó, akkor nagy csípés. Elvileg a kevésbé szabdalt kilépőél stimmol.

Zord

zord 2019.06.06. 15:23:14

@stonefort2: @zord: ami, tegyük hozzá, a B-2-es eredeti, High Altitude Concept kialakítása is volt.
Aztán áttervezték, hogy kis magasságra (!) optimalizálják a repülését, ebből jött a cakkozottabb kilépőél.

Zord

zord 2019.06.06. 15:26:17

"A dandártábornok szerint a legnagyobb kihívást a megérkező technika kezelésére és működtetésére alkalmas szakszemélyzeti állomány feltöltése jelenti majd a következő évtizedekben, ebben nemcsak a pilótaképzés, hanem egyebek mellett az irányítóképzés is benne van."

honvedelem.hu/cikk/116431_fegyvernemi_napot_unnepeltek_a_katonai_repulesiranyitok

Zord

molnibalage 2019.06.06. 16:00:21

@zord: Ez ebből van?
apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a464771.pdf

Eddig rosszul értelmeztem volna? Nekem az jött le, hogy megvizsgálták a low level koncepciót is, elvetették. (24. elektronikus oldal.)

A B-2 segge azért lett "farkasfogasabb", ha jól értem, mert egyéb stabilitási gondok voltak és kellett a plusz kormányfelület, de ez nem a low level miatt. Vagy ezt is rosszul értem? (57. elektronikus oldal.)

(Éles bevetést sem repült tudtommal soha még így a gép.)

zord 2019.06.07. 10:36:21

@molnibalage: azt, hogy a gép inkább dedikált low level penetrátor legyen, elvetették. De azért ez a profil is bekerült a követelményrendszerbe, ezért született kompromisszumként a a revízió. A kis magasságú bevetésen viszont nagyobb "control authority" kell a terepkövetés és a földközeli turbulenciák miatt, ezért változtatni kellett az kormányfelületek aerodinamikai kialakításán. Tudtommal ez volt az a pont, ahol szabdaltabb lett a kilépőél.
Gondolom nem volt mindegy, hogy a húrhossz (bólintó), illetve a fesztáv (orsózó, legyező) mentén hol, milyen eloszlásban ébrednek erők, s ezek a strukturális, elasztikus megfontolásokkal (tömeg) milyen viszonyban vannak.

Zord

zord 2019.06.07. 12:27:14

@molnibalage:

Az Institute of B-2 Studies közleménye :-)

"Both pitch and roll were handled
by trailing edge controls so the
problem was severe. To fix the
problem, the control surfaces had
to come inboard of the wing’s first
bending node line, all the way in to
the trailing edge notch.
“My airplane blew up on me,”
Kinnu told Patierno.
What Kinnu’s team eventually concluded was that the flight controls
– for pitch in particular – were
malpositioned on the wings. They
could not respond strongly or
swiftly enough to gusts and buffeting at low altitudes. Pressure
loads and bending would hit at the
wrong places, and all sorts of things
were bound to go wrong. The
pilots would not have enough power to counteract severe gusts. Load
transfers from the outboard wing
to the inboard wing were poor.
Around the engine inlet ducts,
there were several places for single
point failure and excessive fatigue
on the structure. Added to that, the
bomber would get into trouble at
high angles of attack because there
wouldn’t be enough airflow to make
the ailerons effective.
To meet the new Air Force requirements, the B-2 would have to be redesigned, moving control surfaces
and compensating for the stresses
of high-speed, low altitude flight. "

"By the time they finished, the
B-2 had relatively larger control
surfaces than a typical fighter.
They moved faster, too. The F-16
surfaces clocked 80 degrees of
motion per second, while the B-2’s
inboard elevons hit 100 degrees per
second.
Just how good was it? A typical
standard was to decrease 10% to
12% of the gust load. On the B-2,
the fast-responding flight control
system decreased a whopping 40%
of the gust load.
Together the changes created a
significantly different design. Gone
was the basic diamond-shape
body. In its place was a stronger
center body and the distinctive
shape of the trailing edge of the
B-2 so widely recognized today"

Grant, Rebecca: B-2: The Spirit of Innovation
Layout and Design by Northrop Grumman Graphic Design • 46662 • 05/2013
Air Force No Objection, 88ABW-2013-2250, 9 May 2013; NGAS 13-0405

www.northropgrumman.com/Capabilities/B2SpiritBomber/Documents/pageDocuments/B-2-Spirit-of-Innovation.pdf

Zord

Beat it! 2019.06.07. 13:48:05

@zord:
Sosem fogom megérteni, hogy miért költ annyit egy ország új repülőgépek beszerzésére, ha csak 16 AMRAAM és 24 db Sidewinder rakétát vesz hozzá. Gépenként 2 AMRAAM és 3 Sidewinder jutna, ha az összeset egyszerre függesztenék.
A magunk 40 darab AMRAAM-jával - bár ez sem sok - egész jó erőben vagyunk...

zord 2019.06.07. 14:53:41

@Beat it!: ezekre a kérdésekre hadd idézzek itt egy kelet-európai választ!

"ne nálunk öregedjen!"

Zord

zord 2019.06.07. 15:03:36

Legendák a levegőben Szolnokon holnap-holnapután:

honvedelem.hu/cikk/116459_legiparade_szolnokon

Zord

zord 2019.06.07. 16:15:04

Jelenleg csak a CVN-72 alkalmas teljes spektrumú F-35C üzemeltetésre. A többi hordozó átalakulásra szorul (pl. a gázsugárterelők cseréje):

news.usni.org/2019/06/06/nimitz-and-ford-carriers-need-upgrades-to-deploy-with-f-35cs

Zord

zord 2019.06.08. 18:27:21

Indiai MiG-29K tüzes póttartalydobása Goában:

www.rt.com/news/461372-goa-airport-fire-jet/

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2019.06.10. 22:11:59

Sziasztok! Gyorsjelentés a saját grand trour-omról. A hétvégén La-ferté-i old timer/7 repnapon voltam, ahol a nagy reveláció az F-86-os volt (kanadai épitésű), ami több éve nem volt Europában. S. Dassault ermlékére szép kötelékrepülést mutattask be, amelyben 5 Dassault gép is repült. Héltfőn Wiesbadenben a cukorkadobálási ünnepségen voltam (berlini légihid) több mint egy tucat C47/DC3 volt és a mi Li-2 önk is. Utobbiból ugrott ki az US.Army Black Panhter eje bemutató csapata. Szép ünnepséget tartottak, és viszonlyag sok emlékrepülés is volt. A héten még H ohn, Jagel és valószínűleg Fassberg bázisok jönnek és a holland Open Dagen is belefér. és néhány muzeum.
képek a közeljövőben..

zord 2019.06.10. 23:55:10

@Kelepisti: biztonságos utat!

Zord