Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (47) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (43) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (25)

HTML

Air Power News 66. (2018. szept.)

2018.09.03. 23:22 | zord | 149 komment

A múlt heti "Mi-17-ijedtségre" reagálva az új hírbejegyzés címlapképén szerepeljen itt a 702-es, melytől nagyszerű bemutatót láthattunk augusztus 20-án, többek között a budai várból. A technikát bizony nem elég megvenni, nagyjavítani, repíteni és repülni. Amikor a rosszabbik énjét (rejtett hibák, atipikus jelenségek) adja elő, akkor is tudni kell vele mit kezdeni, ami nem lehetséges koncentrált repülőműszaki szakmai tudás, és autoritás nélkül. Amit egy tollvonással fel lehet számolni, de hosszú évek munkájával lehet csak helyreállítani, s kitartó, mindennapos erőfeszítéssel megtartani.

180903_airpowernews66.jpg

Zord

Címkék: AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr9614220637

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.09.24. 12:03:37

Szeptember 7-én Ausztráliábna lezuhant egy Jak-9 old timer. Szerintem Jakovlev forok a sírjában, mert valószínűleg nem gondoltam, hogy ott is repül majd a tervezése. A pilóta sajnos meghalt.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.09.24. 12:06:17

Érdekes.. Moldáv helikopter rongálódás, Afganisztánban...

Date: 02-SEP-2018
Time: 07:30 LT
Type: Mil Mi-8MTV
Owner/operator: Valan International Cargo Charter
Registration: ER-MHR
C/n / msn: 95952
Fatalities: Fatalities: 12 / Occupants: 14
Other fatalities: 0
Aircraft damage: Written off (damaged beyond repair)
Location: Shaheen Corps headquarters, northern Balkh province - Afghanistan
Phase: Take off
Nature: Military
Departure airport: Shaheen Corps headquarters

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.09.24. 12:09:48

Nemcsak mi veszünk helikpoterek az Airbustól. Az ukránok is félig-meddig politikai meggondolásból szereznek be Н145, Н125 and Н225 forgószárnyasokat összesen 55 darabot.

en.interfax.com.ua/news/general/494421.html

molnibalage 2018.09.24. 12:15:10

Na, ez az orosz nyilatkozat.
www.youtube.com/watch?time_continue=330&v=Qg9GliGS0RY

Hm....

Ahhoz, hogy az oroszok által tett kijelentések igazak legyen, hogy az IAF úgymond pajzsként használta az Il-20-at elég sok dolog hibázik és talán nem véletlenül egy árva szót sem ejtenek róla.

Célkövetéskor 0,7 fok széles a nyaláb. 50 km-nél ez 650 méteres nyalábszélesség, és 50 km-ereként ennyivel nő.

Az orosz prezentáció körözgető IAF gépeket mutat, de távolságokról még véletlenül sem ejtett szót. Hm... Navajon miért?

Éjszaka volt. Éjszaka hogyan körözgettek akár NVG-vel is folyamatosan 650 méteren belül, a prezentáció szerinti helyzetben a céltávolság 50 km tája volt? Ha nagyobb, akkor kb. 1 km-es távolság.

Na, akkor ezek után tegyük fel a következő kérdéseket

Az Il-20M-en nincs RWR? Nem volt képes figyelmeztetni a legénységet, hogy egy Sz-200 célrávezető radar nyalábjában halad, ami 50+ éves alapokkal bíró rendszer? Mert egyesek szerint ELINT gépen még jó kis ECM is van...

Az IAF fog majd arra figyelni, hogy egy orosz gép "útban" van-e vagy sem, ha ez nem szándékos volt? Vagy mégis mi a fittyfenét csináltak az Sz-200 operátorok? Annak a lőszabályzatában az van, hogy ha baráti cél kerül a nyalábba az ellenséges cél mellé, akkor rávezetés megszakít. Erre miért is nem került sor...? Az osztálycsoport felderítő radarja nem látta az összes célt? Az operátorok akkor most milyen célokat is követtek tűzmegnyitás előtt, közben és után...?

Miért is nem tudtak szírek az orosz gépről? Az oroszoknak el kellene gondolkozni, hogy akkor most ki kivel van ebben a konfliktusban. Ha ők a szíriaiakkal, akkor esetleg az összekötő feladatokat ellátó tiszteket, kapcsolatokat kell felülvizsgálni, és valamiféle IFF kompatibilitást megoldani vagy, ha hardveres akadálya van az AVR kapcsolatnak és IFF-nek, akkor talán másfajta "RoE"-t kialakítani.

Az, hogy egyesek mindenféle műszaki és egyéb háttér miatt egy irányba köpködnek (nem itt) valahol egészen nevetséges.

Amennyiben az IAF tényleg mégis pajzsként használta a gépet szándékosan, az bizony patkányság, csak éppen erre semmiféle bizonyíték nincs, csak a szokásos orosz mismásolás és "mindenki hibás, csak mi nem". Tipikus.

A saját nyilvános anyaguk az Sz-200-ról finoman szólva ellentmond annak, amit prezentálnak. Most erre mégis mit kellene mondani? [fejvakarás]

(A fentiek nem csak a saját kútfőből származó gondolatok.)

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.09.24. 12:18:03

Október 28-án lesz Prágában egy katonai disszemle, (100 éves csehország és a 25 éves a hadsereg) apropóján.. (scramble).

zord 2018.09.24. 13:49:00

@molnibalage: Molni! Békeidőben még elég jól tudunk kívülállóként okoskodni. Háborúban a találati arányunk elkezd csökkenni. Amikor pedig EW/SIGINT dolgok vannak, a szereplők között pedig megjelennek olyan transzparens entitások, mint Oroszország, Szíria és Izrael, akkor pedig még tovább csökken az esélye annak, hogy "kiszámítsuk", hogy mi történt.

Szerintem az orosz gép simán lehet, hogy semmiféle transzpondert nem használt, hanem idő/hely/útvonal/szóbeli helyzetjelentés alapú azonosítással repült. Szerintem egy ilyen SIGINT gépnél ez nem ritka, hanem ez standard eljárás. Nem véletlenül nevezik ezt az egészet fekete mágiának.

A szíriai Sz-200 szerintem enyhén szólva nem optimális körülmények között működik. Ha csak a nyilvánosan megjelent, ténynek nevezhető dolgokat (polgárháborús dúlás, veszteségek) nézzük, akkor is erősen kérdőjeles, hogy van-e működőképes AVR, elektronikus azonosítás, stb. Hogy állnak személyzettel? Volt hír, hogy az izraeli F-16-ost lelövő harci váltás tagjait szállító buszt röviddel később kilőtték a zsidók. Hányan álltak át a háború alatt a lázadókhoz, hányan menekültek el az országból?

Az, hogy Oroszországot a regionális hatalmakkal konfliktusa keverjék és ezáltal megkeserítsék, megdrágítsák stratégiailag eddig sikeres szíriai intervencióját, mediterrán hatalmi jelenlétének megőrzését, nyilvánvaló amerikai szándék. Törökországgal nem sikerült, most Izrael van soron. Egyik sem amerikai báb jelenleg, de vannak érdekeik, melyek közül sok ellentétes az oroszéval, rendszerükben sok az amerikabarát elem - magyarán jó proxik a "munka" elvégzésére.

Egyszóval: igen, lehet, hogy simán elbaszták az oroszok és a szíriaiak. De éppúgy lehet, hogy technikai/eljárásbeli hiányosságaikat kihasználták a zsidók/amerikaiak. Látták, hogy mi a szitu, és odamentek Delilah-ot, SDB-t indítani, dobni. Nem tudom, hogy mitől kapta a célmegjelölést a Vega, a mi rendszerünkben ez Oborona volt. Ha ez ott is úgy van, akkor a kezdeti célmegjelölés során odabújhattak hozzá, nem bontotta fel. A 5N62 már felbonthatta, de - ki kell hogy javítsalak - az F-16-osok a pilótáik magas jártasságával, NVG-vel (meg anélkül is) repülhettek akár tizen méterekre is egy Il-20-tól, bőven a "rezolúciós cellán" belül. Volt több cél, aztán lett egy cél, ami elkezdett több célt kidobni, azaz indítani. A 16-osok akár egy antennafordulat alatt radarhorizont alá boríthattak le mellőle, de hogy a Vega nyalábjából eltűnhettek, egy az biztos. De a nagy vas, meg a kis, Szíria felé tartó célok ott maradtak. Lősz egy ilyenre? Ha már lőttél, folytatod a rávezetést? Szerintem logikus: egy hordozógépet látsz. De játsszunk még: aktív/passzív módszerekkel egy F-16I nem tudhat magánál jóval nagyobb jelet generálni? Azokkal a DRFM-ekkel és adatbázissal még légcsavarmodulációt is belevihettek, ha akartak. Ezzel csak érzékeltetem, hogy sok minden van, amit nem tudunk, amire nem is gondolunk.

Szóval a magam részéről, meglévő tudásommal egyik verziót sem zárnám ki. Az érdekeltségi faktor (csakúgy mint az MH17-nél) viszont kétségtelenül az izraeli akció felé mutat. Vérezzé' ruszki!

Zord

molnibalage 2018.09.24. 13:57:13

@zord: A problémám az, hogy nem érted a problémát. az, hogy kapásból elkezdték másra kenni úgy, hogy az általuk sajtó előtt parádézás során olyan dolgokat jelentenek ki és mutatnak, ami minimum homlokráncolós. Lehet, hogy a kétbites plebsz beveszi, de az én gyomrom nem.

Az oroszok által mutogatott ábrán körözgető gépek vannak = állatság. Így nemigen maradnak nyalábon belül.

Ha nyalábban akarnak maradni, akkor egy vonalba kell kerülni a radar-Il-20 vonallal és aztán vagy a géppel egy irányba vagy azonosba repül.

1. Szíria felé mi a fenének repülne az IAF gépe?

2. Ha meg távolodik, akkor mars a horizont alá, minek szórakoznának ilyennel szándékosan?

Most mondjam, hogy Occam borotvája? Mi a valószínűbb? Az, hogy az IAF kitrükközi ezt úgy, hogy a pilótáknak manuálisan kellene repülni ehhez 2D HSD alapján, ha minden adat rajta van és erre időben rájönni és lenni olyan patkánynak ezt csinálni...

Vagy az, hogy elkúrták...?

Bocsánat, de engem a humorérzékem elhagy főleg ott ahol ennyi ember hal meg és a szokásos reflexek jönnek.

zord 2018.09.24. 14:00:10

@Kelepisti: "(100 éves csehország és a 25 éves a hadsereg)"

Egészen pontosan Csehszlovákia lesz száz éves. Csehország és Szlovákia csak 1968-ban vált két külön tagköztársasággá. A prágai tavasznak ez volt az egyetlen vívmánya, ami megmaradt.

Zord

zord 2018.09.24. 14:08:49

@molnibalage: Molni. Ez a demokrácia. Te így gondolkodsz, én meg úgy, ahogy leírtam. Mivel megfontolandó érvek a tieid is, ki se törlöm.

De az, hogy a plebsznek mi megy (a grafikán körözgetnek az ikonok) az még azt jelenti, hogy az orosz szakemberek ezt így is látták, ez az analízis és hülyének néznek.
Van egy infóháború, amiben vannak szakembereik, akik így látják jónak. Nem téged, vagy engem kell meggyőzniük, de még csak nem is Bellingcat-et (nyilván őket orosz meggyőzni nem tudja, miután nem ők, hanem a CIA fizeti), hanem a plebszet. A plebsznek meg ha azt akarod bizonyítani, hogy ott voltak a zsidó 16-osok az Il-20 mellett, akkor nem elég odarakni, hanem körözniük is kell az ikonoknak, mert úgy látványos, úgy érti meg, amit meg akarnak vele értetni.

Zord

molnibalage 2018.09.24. 14:27:58

@zord: Khöm...

Valahogy az utóbbi években lett divat, hogy az oroszok mindenféléről órás hosszú prezentációkat is tartanak. Mások meg semmit, nem magyarázgatnak semmit.

Érdekes és kicsit egyoldalú ez a "háború"...

molnibalage 2018.09.24. 14:29:03

Cifu írta le legszebben a HTKA-n.

"Itt nem is ezzel van a nagyobbik gond. Hanem azzal, hogy az orosz politika az egészet az IAF nyakába akarja varrni.

Akik meg közben valószínűleg két kézzel fogják vissza a röhögést, mert ez csak még nagyobb égés, mint maga a lelövés ténye..."

molnibalage 2018.09.24. 14:35:35

A másik amit láthatólag nem gondolt át még túl sok ember.

A HT Összefoglalóban számtalan radar indikátor kép van van, dokumentálták a zavarásokat és minden mást is Közel-keleten és Vietnámban is. Ez ment 50+ éve, amikor voltak akkori filmes gépek, de ma nem, amikor mindenki - igen ott is - kamerás mobillal rohangál?

A szírek quadcopter full HD felvételeket is pakoltak fel már YT-re, de akkor az Sz-200-ban semmivel sem dokumentálták a dolgokat...? Bocsánat, esti mesének ez jól hangzik, de máskülönben...

Picit kapjunk már a fejünkhöz.

zord 2018.09.24. 14:52:32

@molnibalage: a világban sok minden van, amit nem tudsz. Miért használ tekerős telefont egy hadsereg ma is, amikor van okostelefon? Mert az van leírva nekik, - hozzáteszem melyik is a védettebb a lehallgatással szemben? Miért nincs 2018-ban "okostelefonos objektív kontroll" a szíriai Sz-200-asban? Mondjuk valami hasonló okból? Talán tilos bevinni a kabinba?

A te elemzésed alapja mindig egy elméleti technikai lehetőség, de a gyakorlat sajnos más. Sokszor teljesen irracionálisan, de így van. Ezt a faktort rendszeresen nem tudod belekalkulálni a dolgaidba. És persze közismerten gyűlölöd az oroszokat és szereted az amerikaiakat.

Csak azt kérdezném tőled: egyetértesz azzal, hogy az amerikaiak és az izraeliek célja most kibaszni az orosszal Szíriában? Szerinted tétlenül ülnek, hogy a folyamat/terv, mely alapján megszűntek volna Földközi-tengeri hatalom lenni, meghiúsult?

Zord

zord 2018.09.24. 14:55:29

Egyébként az egész Il-20-as incidensnek úgy tűnik az lesz az eredménye, hogy a szírek megkapják az Sz-300-ast:

www.bbc.com/news/world-middle-east-45626251

Zord

molnibalage 2018.09.24. 16:42:14

@zord: Melyik változatot?

A nemrég kivágott PT-ket? A hamarosan Sz-350 által leváltandó PSz-eket? Még ez utóbbiakat sem kezdték leváltani.

A korszerűbb változatokból (PM, PM2) nincs nekik fölöslegben, legfeljebb a PM2-őt tudnának gyártani, no de mikorra....? Az meg kizárt, hogy Sz-300 alatt a V/VM-et értenék ez alatt. Szóval akkor direktben csökkenni fog az orosz mennyiség?

molnibalage 2018.09.24. 16:49:39

@zord: Elnézést, hogy egy 50 éve meglevő képességet feltételezek úgy, hogy közben megy a mismásolás ezerrel.

Valahogy szarkazmusod és megengedő képességed bizonyos téren egy ideje elég egyirányú.

Értem én, hogy rendszerkritikusság az nem rossz, de azért nem fejjel a falnak egyoldalúan kéne. Valahogy a "sok CM-et lelőttünk" eset után sem tudtak prezentálni igazából semmit...

Véletlenek nincsenek? [fejvakarás]

zord 2018.09.24. 16:50:37

@molnibalage: nem tudom, nincs odaírva. Mivel a korábbi, Izraeli nyomásra 2013-ban felfüggesztett átadásról van szó, amiben tudtommal P családról volt szó, szerintem most is ez lesz, nem V.
A legesélyesebb, hogy a használt készleteikből adnak át PSz-t, ami helyett elvileg útban van a Vityaz. Új 300 elvileg nincs, csak 400-as - ezt se zárnám ki teljesen.

Zord

zord 2018.09.24. 17:03:59

@molnibalage: csak darabokat a lelőtt CM-ekből, megtámogatva azzal a logikai érvvel, hogy hogy három célra nem lőnek ki 105 darab ilyen méregdrága fegyvert, amiből ha mindegyik 10-et kapott volna, már az bőven elég lett volna a pusztulásukhoz.
A nyugati hazugság ugyanolyan hazugság, mint az orosz, csak ha lehet, még pofátlanabb, mert arra az illúzióra támaszkodik nagyban, hogy egy "demokráciában" ilyet úgyse mernek megtenni. Hahaha. Wake up, man!

Zord

zord 2018.09.24. 17:18:50

Kalocsai mintás oroszlán a Lion Effort logón. Ezt jól kifundálták...
...én kapásból az oroszlán "arcél" mellé félig fedésbe beraktam volna egy vörös Pumát, vagy valami ilyesmit.

honvedelem.hu/cikk/112437_lion_effort_2018

Csak egy emlékeztető, hogy milyen volt 2012-ben Ronnebyben:

legiero.blog.hu/2012/04/03/lion_effort_az_erofeszites_oroszlanresze

És milyen volt 2015-ben Caslavban:

legiero.blog.hu/2015/05/21/lion_effort_2015_caslav

Zord

zord 2018.09.24. 18:07:06

Vagy nem utaltak pénzt, vagy valami más módon került homokszem a gépezetbe, de a londoni SOHR, mely a szíriai kormányerők és az oroszok civilek elleni bombázásait szokta tárgyalni, azzal rukkolt elő, hogy az elmúlt négy évben Szíriában több mint 3000 civilt öltek meg a nyugati légicsapások:

www.arabnews.com/node/1376626/middle-east

Na most akkor kinek higgyünk? Hmmmm... Talán infóháború közepette legalábbis senkinek az érintettek közül?

Zord

zord 2018.09.24. 18:11:45

Ma hatvan éve vetették először harcba a Sidewindereket Tajvannál:

air.mnd.gov.tw/Webpage.aspx?entry=207&

Zord

molnibalage 2018.09.25. 01:06:06

@zord:

Naszóval itt egy videó.
[MEDIA=youtube]EoYvpghRuvc[/MEDIA]

Segítséget kérnék, hogy jól látom-e.

A 6:49-nél levő ábrán én azt látom, hogy a vízszintes vonalak a magassági léptékezése 5 km-es.

Ez alapján az F-16 a találat előtt nem sokkal kb. 8 km-en volt, az Il-20 meg nagyon picivel 5 km felett

Hogy a 150 km távolságban is csak 1,5 km széles nyalábban hogyan volt benne mindkettő ez alapján elég rejtélyes. 50 km esetén alig 650 méter széles a nyaláb. Csak éppen nyaláb közepével célozzák meg normál esetben a gépet, tehát még 150 km távolság esetén 1 km magasság difivel is régen kint van a nyalábból az F-16, nemhogy 3 km eltéréssel.

A 149-es gép volt közel az Il-20-hoz érzésre - erre bazírozik a videó - de a bemutatott radarkép alapján kívül volt a nyalábon, nem is vagyok benne, hogy egyáltalán azt célozták meg, mert a távolabb levő 3-as csoport esetén inkább áll az, hogy benne voltak az Il-20-szal azonos nyalábba. Csak akkor a rakéta pálya nem stimmel a loftolás magassága miatt. Hm...

A 149-es jelű F-16 gép kívül repült a 0,7 fokos nyalábon, ha az az Il-20-at követte, ha meg az F-16-ot világította meg, akkor meg a matek szerint az Il-20 nem volt benne. A videó alapján én azt látom, hogy a rakéta a kezdetektől fogva az Il-20 felé haladt. Lehet, hogy magasság szerint a rossz célra álltak rá az alávilágítóval ők meg azt hitték a jóra? Ha nem volt magasságmérő radarjuk, akkor bizony...

A videóban nem ejtenek szót az Sz-200 működési alapokról és vesztegetnek el iszonyatosan sok időt a videóban a nagy semmi magyarázásra. Mert én kb. nem értem, hogy miért, beszélnek mindenféle auto indexelésről és egy csomó minden másról. Még azt sem nagyon látom, hogy a diagramokon a haladási irányokat rendesen elmagyaráznák. A videón sajnos szinte minden szám homályos vagy még véletlenül sem mutatják a felül és alulnézetet egyszerre.

Valamit rosszul látok?

molnibalage 2018.09.25. 10:47:53

Szóval én azt látom, mintha szír légvédelmi tüzérek eleve rossz célra álltak volna rá. Sem vízszintesen, sem függőlegesen nem volt annyira közel egymáshoz a mutogatott F-16-os nemhogy a kettőt együtt nézve.

Egyszerűen a geometria, fizika és az mutatott OROSZ adatok nem támasztják azt, hogy az alávilágító radar nyalábjába "véletlenül" került bele az Il-20M, nemhogy szándékosan.

A Dvina/Volhov és Nyeva esetén oldalszögben ráálltak a célra és aztán addig mozogtak fel-le az antennával, ameddig célt nem találtak. Lehet, hogy a Vegánál a fel-le vagy le-fel irány miatt nagy boldogon rááltak az elsőre amit találta és az a rossz cél volt.

Egész egyszerűen nem lehetett mindkét cél a nyalábban indításkor, hiszen még akkor sem voltak, amikor a találat megtörtént, csak akkor került közelebb az Il-20-hoz, amikor már kitért. Az IAF is azt hihette, hogy az F-16-ra megy a rakéta, azt mégsem. Az F-16 pilótának fogalma sincs, hogy a rakéta merre jár, hogy milyen más izraeli radar követte a célokat, arról nincs infó.

molnibalage 2018.09.25. 10:52:55

@molnibalage: Tehát nemhogy a szándékosság nem látszik, de még a véletlent sem lehet igazolni azok alapján, amit oroszok mutatnak...

zord 2018.09.25. 11:27:24

@molnibalage: jól látod. Szakmailag enyhén szólva nem kielégítő az orosz tájékoztató. Nekem az a gondom, hogy a kritikus szakaszban a két gép sebességvektora mintha ellentétes irányba mutatna. Ez az "odabújásos" szcenáriót, amiben én gondolkodtam - és amit a zsidók szerintem képesek lennének megcsinálni - nem is teszi lehetővé.

De persze egy ilyen prezentációnak - ismétlem - nem a mi érdeklődésünket kell kielégítenie, hanem a nép, a külvilág figyelmét kell arra irányítania, amit az oroszok akarnak. Ha tényleg egy kellemetlen balesetről (értsd: szíriai-orosz BoB) van szó, egyáltalán nem biztos, hogy a tényfeltárás a szempont. A legénység, a gép elveszett, a baj megtörtént, a tényfeltárás lehet, hogy csak növeli a kárt, éket ver a szírek és oroszok közé, PR, stb. Onnantól kezdve inkább az a kérdés, hogy ezt az áldozatot miként használod ki a javadra, ha ez lehetséges. Mondjuk rákened a zsidókra, foglalkozzanak velük az emberek, ne veled, meg a haveroddal.

De ha a BoB dolgot is fogadjuk el, "contributory factor"-ként az F-16-osok, a stand off muníciók jelenléte, a bonyolult légihelyzet, a tisztázatlan azonosítás akkor is mindenképpen ott vannak. Ha az izraeliek a kommunikációs csatornán Észak-Szíriát mondanak, közben viszont Nyugat-Szíriában támadnak, az is ilyen faktor. Lehet, hogy rosszkor voltak rossz helyen, de ott voltak, benne voltak a sűrűjében.

-----

Hozzáteszem, az oroszok nehéz dolgot próbálnak játszani: védik Szíriát a nyugati intervenciótól és az onnan támogatott lázadástól az irániakkal együtt, de közben igyekeznek jóban maradni az izraeliekkel, akik pedig épp ez utóbbiakban látják éppen a nagy ellenséget. Ez katonai értelemben sokszor szül lehetetlen helyzeteket. Persze pont attól lesz valaki nagyhatalom, hogy ilyen dolgokat meg tud tenni, de ez sohasem lehet olcsó. Van-e erre elég erőforrásuk, miközben ott van Ukrajna, a szankciók, a sok probléma? Nem tudom, de az biztos, hogy az időzítés nem rossz: szokatlanul nagy kupleráj van Nyugaton, populáris csömör a külföldi intervencióktól. A Nyugat tradicionális térségi szövetségesei is alternatívák után tapogatóznak.

Zord

molnibalage 2018.09.25. 11:34:32

@zord: Lehet, hogy velem van a baj, akkor de akkor parádézás és másra mutogatás helyett akkor maradhattak volna full csendbe és akkor nem lenne miről beszélni, mindenki képzel azt, amit akar, konteózhat, fröcsöghet és a kulturált válasz erre az, hogy mi alapján pattog bárki, mert adat nincs.

Most viszont azt látni, hogy az oroszok a saját adataik szerint fizikai képtelenséget állítanak. Hm...

Most erre mit mondjon az ember? Hogy a propaganda háborúban nagyon házhoz mentek a pofonért...? [fejvakarás]

zord 2018.09.25. 12:37:15

@molnibalage:

"Most viszont azt látni, hogy az oroszok a saját adataik szerint fizikai képtelenséget állítanak. Hm..."

Te látni véled. De ki látja még? A nem látókat célozza a politikai kommunikáció. Mivel hozzáértők kevesen vannak, nem őket kell meggyőzni. "Pofont" te nem tudsz adni. A tömeg tud(hat), azzal kell foglalkozni, nem veled.

Az se jogos elvárás egy ilyen mérvű incidens után, hogy teljes csendben maradjanak. Viszont ha beszélni kell, akkor már arra használják, amivel hasznot tudnak húzni maguknak. Persze, ebben is van kockázat...

Azt értsd meg, hogy a stratégiai kommunikációban a pőre katonai-technikai valóságnak egy, és nem is annyira nagy szavazata van a fenn vázolt okok miatt.

De továbbra is hangsúlyozom, úgy tenni, hogy a zsidók ott se voltak, hiba lenne a részünkről. Lehet, hogy az orosz saját, ellentétes követelményeinek való megfelelés áldozata lett, de ettől még a többi szereplő sem válik passzívvá, amely nem felelős.

Zord

zord 2018.09.25. 15:19:24

WTF?

"quantum radars transmit subatomic particles, instead of radio waves, when they search for targets"

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/196247/china-tests-anti_stealth-quantum-radar-demonstrator.html

Zord

zord 2018.09.25. 15:26:35

Talán lesz Svédországnak egy olyan kormányfője és kormánya, ami tudja, hogy miként illik viselkedni egy Gripen-kuncsafttal szemben:

www.bbc.co.uk/news/world-europe-45637386

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.09.26. 08:46:43

@zord:

Hát nem látok Honvédség hastaget, se Magyar Légierő:

https://www.facebook.com/liamaaractivewear/?hc_ref=ARTR1ZkmfNIClHiC65DPruwYiTP1QQtHnrM95sIYUkaash7P7_MfKoqJK1rF0FXp6dA&fref=nf&__xts__[0]=68.ARBwOlmXB2JFuj34ynCGz_gvIXZLMzeiTaehK2BjP684DzFNgPOaOOBS62_ZOWoK8SO3cfEwRAmT8GmeesYQC1Mfmyqi3lk__0FJK1AhkIeBPuc5mLZu5bJGwZ8FXVvwJI5xWlrqfuMhdQFuwLdzOPRXdo3IODcx7ZCa1BJDFSrpNwFhUcUfYw&__tn__=kC-R

zord 2018.09.26. 11:41:20

@Levente B.: ez a múltkori kecsói divatfotózás?

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.09.26. 11:43:16

@zord:

Igen, arra akarok kilyukadni hogy semmi infó nincsen hol készült, és nincsen a Honvédség és az alakulat megemlítve semmilyen formában....egyelőre.

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.09.26. 12:03:09

@zord:

BabakTaghvaee írja:

"BREAKING: Russian Air Force has deployed 8 Su-30/35s to Hmeimim AB to use them for 24/7 Combat Air Patrol over Syria to confront any Israeli Air Force fighter jet which might attack Latakia & Tartus without Russia's permission"

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.09.26. 12:38:55

"The S-300 air defense missile system will be transferred to the Syrian Armed Forces within two weeks. In a statement by Russian Defense Minister Sergei Shoigu, it is said that in the areas adjacent to Syria over the Mediterranean Sea, radioelectronic suppression of satellite navigation, airborne radar and communications systems of combat aircraft attacking facilities on Syrian territory will also be carried out."

www.kommersant.ru/doc/3751224

zord 2018.09.26. 12:40:22

@Levente B.: @molnibalage:

egy korrekt helyzetelemzés Szíriáról, benne az Idlibről szóló orosz-török alkuról, ami után pont egy nappal történt a szír-orosz-izraeli Il-20-incidens:

www.defensenews.com/global/mideast-africa/2018/09/24/has-syria-become-putins-political-juggernaut/

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.09.26. 12:47:43

"The Royal Jordanian Air Force (RJAF) re-announces the sale of a number of aircraft and helicopters, as follows:

1 Hercules C-130/B
2 Casa C-295
12 Hawk-63
17 Cobra AH-1/F
13 Huey UH-1/H"

Sajna a weboldal nem jön be amire hivatkoznak:

www.rjaf.mil.jo/ar/showannouncement-27.html

zord 2018.09.26. 14:16:15

Napokon belül dobhatják első éles bombáikat valós harcfeladatban az USMC F-35B-i Afganisztánban, a USS Essex fedélezéről indulva. Már Szomáliánál is röpködtek, de ott nem volt fegyveralkalmazás:

edition.cnn.com/2018/09/25/politics/us-f-35-combat-missions/index.html

Zord

zord 2018.09.26. 16:33:24

Egy kis fotóösszeállítás a Vosztok 2018-ról:

http://мультимедиа.минобороны.рф/multimedia/photo/gallery.htm?id=60528@cmsPhotoGallery

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.09.26. 19:01:58

Hangos a reptér ráadásul veszélyes, most Tökölön a sor:

"Félnek a tököli reptér környékén élők, mert a házaik felett gyakorlatoznak a tanuló pilóták. Tavaly is lezuhant a lakott területtől 200 méterre egy kisgép. A környékbeliek hiába nyertek 4 évvel ezelőtt pert a reptérrel szemben, az továbbra is működhet.
A pilóta tanoncok úgynevezett iskolakörön gyakorolnak, azaz egy adott pályán keringenek a környező települések fölött.

„Alacsonyan repülnek, tehát megvan a veszélye annak, hogy lezuhannak a gépek. Tavaly valahogy ősz környékén az egyik oktató a tanulójával lezuhant 200 m-re és meghaltak” – mesélte Bolyós Tiborné.

Ráadásul a repülőtér alatt, a Csepel-szigeten található a főváros egyik vízbázisa is. A vízgyűjtő másfél millió ember tiszta vizét tárolja. Ha még egyszer bekövetkezik egy, a 2017-eshez hasonló tragédia, a vízkészlet is veszélybe kerülhet."

hirtv.hu/ahirtvhirei/engedely-nelkul-gyakorlatoznak-a-pilotak-felnek-a-kornyeken-elok-2468420

Illetve facebookon egy reakció, ennek részletei:

"Miért? Ha valaki ilyen hadjáratot folyatna az autók ellen, sokkal több érve lenne. Ez nonszensz. Nonszensz állítások hangzanak el az értelmi szerzőtől itt és más posztjaiban :
- ha leesik egy gép, elszállítják a szennyezett talajt, nem nagygépek szállnak fel innen, a vízbázis védelmi anyagok amiket küldött pedig tevékenységet korlátoznak, nem haváriáról szólnak.
- a repülőtér gépei 1941 óta, fennállása óta nem estek Csepel-szigeti házra
- a műrepülők Budaörs kihelyezett műrepülő légterében vannak felettünk, nem a Tököli Repülőtér miatt,
- a gyorsulási versenyeket annak köszönhetjük, hogy elvették a felszállópálya felét
- a kerítés melletti telkek nem a repülőtér hrsz-ein vannak, elvették, nem ők a felelősek a kerítés minőségéért
- nagygépek ide nem voltak 15 éve betervezve és nem is akar senki, a megelőzés nem érv, mert erre nincs lehetőség az ezzel ellentétes állítások nem igazak."

zord 2018.09.26. 23:39:28

@Levente B.: az mindig beszédes, hogy ki "pörgette" meg a témát. A primitív médiamunkási önszorgalom tud csodákat művelni, de a parancsra feladatot végrehajtó és megvehető médiumok és "újságírók" forgatókönyve valószínűbb. Summa summarum, amikor ilyet hallok, nekem valahogy mindig az "ingatlanspekuláció" összetett szó jut az eszembe.
A tavalyi katasztrófával példálózás meg minősíthetetlenül gusztustalan.

Zord

molnibalage 2018.09.27. 00:18:37

@zord: Kardántengelyt a nem létező agyba kell ékelni és problem solved. Az ostoba nagyhangú hülyékkel szembeni toleranciám elérte a zérót.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.09.28. 07:56:49

A Boeing - SAAB nyerte az amerikai T-X tendert!
................
ST. LOUIS, Sept. 27, 2018 — U.S. Air Force pilots will soon train for combat with T-X jets and simulators from Boeing.
“Today’s announcement is the culmination of years of unwavering focus by the Boeing and Saab team,” said Leanne Caret, president and CEO, Boeing Defense, Space & Security. “It is a direct result of our joint investment in developing a system centered on the unique requirements of the U.S. Air Force. We expect T-X to be a franchise program for much of this century.”
Boeing and its risk-sharing partner Saab designed, developed, and flight tested two all-new, purpose-built jets ― proving out the system’s design, repeatability in manufacturing and training capability.
“This selection allows our two companies to deliver on a commitment we jointly made nearly five years ago,” said Håkan Buskhe, president and CEO of Saab. “It is a major accomplishment for our partnership with Boeing and our joint team, and I look forward to delivering the first trainer aircraft to the Air Force.”
Boeing is now clear to begin placing orders with its suppliers, including Saab. More than 90 percent of Boeing’s offering will be made in America, supporting more than 17,000 jobs in 34 states.
Saab serves the global market with world-leading products, services and solutions within military defense and civil security. Saab has operations and employees on all continents around the world. Through innovative, collaborative and pragmatic thinking, Saab develops, adopts and improves new technology to meet customers’ changing needs.

www.boeing.com.

zord 2018.09.28. 10:48:06

@Kelepisti: hát, ez nagy csípés a svédeknek is...(csak nehogy a brazil Gripen-program legyen az ára)

www.defensenews.com/breaking-news/2018/09/27/reuters-air-force-awards-9b-contract-to-boeing-for-next-training-jet/

Zord

debyl 2018.09.28. 11:17:32

@zord: Mi köze ennek a Gripen programhoz? És a brazilokhoz?

zord 2018.09.28. 13:03:15

@debyl: a Boeing nyáron megállapodást kötött az Embraerrel, hogy a kommersz üzletágát átrakják egy közös cégbe, melynek 80 százaléka az amerikaiaké lesz. Eredetileg az egészet akarták megvenni, de éppen a katonai részleg - benne a Gripen-program - védelmében ebbe nem mentek bele a brazilok. Szerintem az amerikaiak részéről a nyári ügylet csak módszer- és időrendváltás, és mivel pénzügyileg meghatározó szerephez jutnak a cégben, idővel a katonait részt is uralni fogják. A Tucano tetszik nekik, ahogy a KC-390 is, de a Gripen helyett jobb lenne S. Hornetet eladni Brazíliában...
Azzal, hogy a Saab egy jó - partneri - bizniszt kapott
a T-X-ben, talán nem támaszt majd nagy ellenállást, amikor a brazil Gripen-program akadozni kezd (hacsak nem akadozik máris) a Boeing által immár gyakorlatilag uralt Embraerben.

Tudom, hogy ez összeesküvés-elmélet, és az is lehet, hogy a leszerződött 36 gépre már nem veszélyes. De hogy a potenciális többire (~100-ról is szó volt) az biztos...

Zord

zord 2018.09.29. 00:05:10

A B-2-esek első (1999) harci bevetéseinek egyik pilótája, Tibbets tábornok karrierje idő előtt megszakadt a következő rettenetes okokból:

"made inappropriate comments about women on two occasions, failed to properly report suicide attempts through his chain of command on four occasions, violated policy on use of a government vehicle, and failed to report the value of autographed photographs given to him by celebrities."

Ez már kicsit az ötvenes évek feljelentgetős légkörét kezdi idézni számomra...

www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2018/09/27/global-strike-command-one-star-forced-to-retire-after-air-force-confirms-misconduct-claims/

Zord

zord 2018.09.29. 00:15:05

@molnibalage: jó sokáig megúszták igazi géptörés nélkül, még ha nem is ez az első leírás. Hálistennek a srác még idejében kiszállt :-)

Zord

Flankerr 2018.09.29. 00:47:16

@zord: "failed to properly report suicide attempts through his chain of command on four occasions"
Ez azért nálam elég komoly dolog, a többi kevésbé, főleg a fényképes, az egy vicc..

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.09.29. 12:42:57

Szerb-Román közös légi gyakorlat:

pbs.twimg.com/media/DoQN4zfXoAALA2t.jpg

Két dolog:

A román 21-ek ezek szerint már nincsenek a földre kényszerítve

A fotón az egyik régi-új szerb 29-es.

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.09.29. 18:51:04

Tegnap és ma is éles riasztása volt a pápai kutató mentőnek. Jelenleg Veszprém közelében keresnek/kerestek egy eltűnt férfit.

molnibalage 2018.09.30. 15:16:39

Ostrava.

A Rafale demo a lehető legjobb helyről. 6:00-nál nem látszik sajnos, hogy tényleg mennyire közel volt a gép. Nem tudtam követni és 2-szeres zoom táján sem fért bele. Viszont amit utána hallani, az mindent elmond, hogy milyen volt átélni. Pont felettünk húzta fel a Rafi full utánégetőn. Ezért egyszer érdemes elmenni ide. Ilyen a világon nincs talán máshol.

www.youtube.com/watch?v=Vk2k8Pk3RVE

zord 2018.10.01. 09:53:34

@molnibalage: nagyon jó felvétel. Máshol akkor sikerül ilyesmi, ha a túloldalról, kerítésen kívülről, jó helyről nézed a demót. Ostravának ez a legnagyobb erőssége.

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.10.01. 10:00:17

@zord:

Piliisborosjenő pénteki esemény volt. Szombat Veszprém, Badacsonytomaj meg vasárnap.

molnibalage 2018.10.01. 10:28:39

@zord: Az angol EF demót sajnos nem tudtam teljesen és jól felvenni, éppen fasornál voltunk, de a spanyol és angolt is felteszem, hogy látszódjon majd a difi.

zord 2018.10.01. 10:45:42

Benkő a légvédelmi fejlesztésről is nyilatkozott a hétvégi jánoshalmai veterántalálkozón. (Petőfi Népe):

"Komoly fejlesztés előtt áll a hazai légvédelmi rendszer – jelentette ki Benkő Tibor honvédelmi miniszter a jánoshalmi 102. Légvédelmi Tüzérezred megalakulásának 60. évfordulója alkalmából tartott parancsnoki értekezleten. A honvédelmi tárca vezetője elmondta, hogy az elmúlt napokban a kormány elé került a korszerű légvédelmi rakétakomplexumok irányításához szükséges vezetési rendszer kialakítása, amely már a 21. századi kihívásoknak is megfelel.
A tárcavezető szerint a jelenlegi légvédelmi rendszer már nem elégséges Magyarország légterének biztosítására. Honi légvédelem nélkül az ország légvédelmét pedig elképelhetetlennek tartja. Ezért olyan eszközök beszerzését indították el, amelyekkel nem csak a kis, közepes, de a magasabb légtérben haladó repülő tárgyakat is képesek lesznek ellenőrizni, és ha kell, megsemmisíteni – mondta el a miniszter."

Zord

zord 2018.10.01. 11:01:38

@Levente B.: kösz, azt hittem, csak kettő volt. A tomajiról nincs valami kép?

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.10.01. 12:00:56

@zord:

A badacsonytomaji az van amit itt látsz: honvedelem.hu/cikk/112649_ismet_a_honvedseg_segitsegere_volt_szukseg_

A VÉSZ úgy írta mentőhelikopter ment érte, oszt Veszprémből sincsen közel.

Itt is elsőre arról volt szó: www.veol.hu/kek-hirek/helyi-kek-hirek/tuzoltok-segitettek-egy-bajba-jutott-kirandulonak-a-badacsonyon-2478488/

zord 2018.10.01. 13:13:05

@Levente B.: a számosság hirtelen növekedése felveti a kérdést, hogy vajon változott-e a bevetés elrendelésének feltételrendszere. Eddig sem korlátozódott a bajba jutott repülőeszközök mentésére, de mégis ritka volt. Hozzáteszem, teljesen logikus, mert csörlőzni csak a honvédség tud jelenleg.

Zord

debyl 2018.10.01. 14:30:32

A Calidus B-250es repcsiről, (illetve a cégről aki majd gyártani fogja) tud e valaki többet?Van e valami hasznos infó róla.Fogják e gyártani van e jövője...stb?

zord 2018.10.01. 15:33:58

Csak én érzem úgy, hogy nincs tele a nyugati (szak)sajtó az F-35 zakóval? Mármint azért mégis egy érdekes pillanat, ha önmagában nincs is benne semmi kirívó.

Zord

zord 2018.10.01. 15:44:22

@Levente B.: akkor Badacsonytomajon a 3304-es dolgozott.

Zord

zord 2018.10.01. 15:54:08

@debyl: Elég jól le van fedve ez a piac, de ha valakinek van pénze, bármire elköltheti. Technológiailag a műanyag sárkány az új, de hogy az emlegetett tömegtakarékosság hol jön elő, nem tudom, mert a PT6 ugyanolyan, hanem nem erősebb (1600), mint a kategória többi (alumínium) gépében.

www.airforce-technology.com/projects/calidus-b-250-light-attack-trainer-aircraft/

Zord

zord 2018.10.01. 16:02:07

Még mindig elámulok, amikor azt látom, hogy Irán ballisztikus rakétával precíziós csapást hajt végre. Az Ahvazi terrortámadást megtorló akció az iszlamisták ellen Szíriában:

www.bbc.com/news/world-middle-east-45702890

Zord

stonefort2 2018.10.01. 16:45:55

@zord: Amit a "zakóról" eddig tudni, megírták. Nincs rep tilalom, ez humán faktort valószínűsít.

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.10.01. 18:18:22

"Bulgaria's defence ministry said on Monday that three countries have answered its request for proposals for supply of up to 16 fighter jets"

seenews.com/news/bulgaria-receives-offers-from-three-countries-for-supply-of-fighter-jets-628417

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.10.01. 18:23:49

@zord:

Kis hír szösszenetek erről:

"received this statement from Spokesman, Operation Inherent Resolve: "Iranian forces did conduct no notice strikes last night and we see open source reports stating they were targeting militants it blamed for the recent attack..."

"Two of the Qiam-1 Ballistic missiles failed seconds after their launch and crashed at Sarab-e Yavari village near city of Kermanshah, however they didn't kill any civilian & just destroyed two farms, but they proved that IRGC's ballistic missiles are extremely unreliable."

zord 2018.10.01. 20:10:43

@stonefort2: Nem láttam az AW&ST, sem a Flight Global sem a Defensenews címlapján, miközben az első éles bombázás, a QEII hír ott van napok óta.

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.10.01. 22:58:47

"Helikopteres csörlő segítségével mentettek ki egy lezuhant siklóernyőst az MH Pápa Bázisrepülőtér kutató-mentő helikopterének szakemberei 2018. szeptember 17-én."

lhsn.hu/kotelen-jott-segitseg/

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.10.01. 23:02:10

"HANOI – The remains of two pilots who crashed a training fighter aircraft into a mountain in 1971 have been found in Tam Dao on the edge of the northern provinces of Thai Nguyen and Vinh Phuc.

The MiG-21U aircraft went missing on April 30, 1971 during a training flight."

newsinfo.inquirer.net/1037958/remains-of-pilots-found-47-years-after-plane-crash-in-Vietnam

zord 2018.10.02. 00:05:00

@Levente B.: RIP.

(Tam Dao aka "Thud Ridge")

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.10.03. 11:54:40

"The Russian Defence Ministry has released video footage of the delivery of S-300 systems, interceptor missiles, radars and other hardware to Syria to boost the country’s air-defense capabilities in the wake of the Il-20 incident."

www.rt.com/news/440175-s300-delivery-syria-video/

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.10.03. 14:58:23

Szudánban lenullázták a fél szállító kapacitást:

pbs.twimg.com/media/Dok-scyW4AE7PZ1.jpg

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.10.03. 15:58:00

@Levente B.: Az MHTT utóbbi előadásán végigvettük, hogy a SAAB tájékoztatása utján (lásd a középső ábrán), hogy a mi Griffjeinkhez rendeszeresített mk3-s lokátorokkal is az MS20 szofvert integrációjával több mint 80%-al növelt a felderítési hatótávolság illetve az azonos érzékelhető lokátorkereszmetszett 4m2-ről 0,4-re javult.
Az új mk4 változatú lokátorral (amelyhez az orrrész kismértékű átépítése lett volna a feltétel), ez még 40%-os felderítési hatótáv és a 0,4m2 0,1m2-re javulás követne (utóbbit jelen információk szerint egyetlen üzemeltető sem rendelte meg.
Nagy eredemény az mk3 lokátortunning, amely valószínűleg a jelfeldolgozó algoritmusok átírásával, az érzékelők javításával, és esetlegesen a hűtés módosításával sikerült megoldani. És ami fő, a mi Griffjeinknél is megtörtént, mert az MS20 már installálára kerül, és egyes infok szerint azóta a loktárorokat "mintha kicsertélék volna".

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.10.03. 19:04:11

Jens Stoltenberg:

"Georgia is among our closest partners & we deeply appreciate its contributions to security in the Black Sea region & the fight against terrorism. Allies have reaffirmed that Georgia will join our Alliance"

"On defense investment, Allies have stopped the spending cuts & last year, European Allies & Canada increased defense spending by 4.8% or nearly $14 billion. We have further to go, but much progress has been made."

"Russia illegally annexed Crimea & deliberately tries to destabilize Ukraine through their activity in Donbass. NATO will continue to support Ukraine & the implementation of the Minsk agreements - the only viable way to a peaceful settlement of the conflict."

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.10.03. 19:18:11

@Levente B.:

"Russian President Vladimir Putin will oversee the signing of a $5 billion deal this week to supply Delhi with S-400 air defence systems, a top Kremlin aide said on Tuesday ahead of Putin's trip to India."

sg.news.yahoo.com/russia-india-sign-deal-400-air-defence-systems-162145819.html?guccounter=1

zord 2018.10.04. 10:10:45

@Levente B.: erről az jut eszembe, kár, hogy anno sem a magyar, sem a svéd oldalról nem volt magas arányú hadiipari offset igény/ajánlat.
Amilyen irányba mentek a politikai folyamatok, kisebb csoda kellene, hogy ők nyerjenek Bulgáriában.

Zord

zord 2018.10.04. 10:25:03

@Levente B.: igen, a kezdeti hírek a grúz VL MICA-ról ezek szerint nem állták meg a helyüket. Ha jól emlékszem, gyanús is volt az emlegetett összeg fényében.

Zord

Beat it! 2018.10.04. 10:36:03

Mai hír, hát ide teszem:
honvedelem.hu/cikk/112729_hazatert_az_elso_nagyjavitason_atesett_ecureuil_helikopter

Vajon kaptak némi többlettartalmat? Pl. NVG kompatibilis kabin? Vajon át is lettek festve?

zord 2018.10.04. 11:54:19

@Beat it!:

"− hajtsa végre 2 darab AS-350B típusú helikopteren (gyári számok: 2607 és 2472) a típusra érvényes karbantartási terv szerinti terjedelemben a 144 havi karbantartási munkákat;

− a karbantartás során hajtsa végre a típusra a karbantartás befejezésének dátumakor érvényes bülletinekben kötelező jelleggel meghatározott munkákat, amelyek biztosítják a helikopter naptári és javításközi üzemidejének meghosszabbíthatóságát (minden elvégzett munka a helikopter dokumentációjában kerüljön rögzítésre). Ide értendők mind az EASA, mind a helikopter és a hajtómű gyártói által kiadott direktívák;

— a karbantartás magába foglalja helikopter sárkányának és rendszereinek karbantartását, a pilótafülke belső burkolatainak felújítását, a szervesüveg szélvédő panelek cseréjét víztiszta szervesüveg szélvédő panelre (A helikopterek oldalablakainak cseréje az aktuális műszaki állapot függvényében szükséges),

— a karbantartás során cserélje le mindazon berendezéseket és alkatrészeket, melyek üzemideje nem biztosítja a helikopter visszavételétől számított további 600 óra üzemidő teljesítését vagy naptári üzemideje 2019. március 31-ig biztosított, kivéve a hajtóművet (beleértve a készletébe tartozó berendezéseket), amely esetében annak üzemideje nem biztosítja a helikopter visszavételétől számított további 900 óra üzemidő teljesítését vagy naptári üzemideje 2020. június 30-ig biztosított. A hajtóművek tekintetében a repült óra szerinti üzemidő tartalékhoz álljon rendelkezésre a következő ciklusszám mennyiség: Gasgenerator cycle (GGC) 2,3 szoros szorzószámmal, illetve power turbine cycle (PTC) 1,1 szeres szorzószámmal.,

— a karbantartás során építse be külső súly szállításához szükséges fedélzeti eszközt, illetve az azt segítő kiegészítő tükröket. Ajánlatkérő a típushoz már integrált cargo hook-ot kér megajánlani. A cargo hook javításközi üzemidejének minimális időtartama 5 év / 1000 repült óra,

— a karbantartás során a repült órák vagy a naptári idők szerinti esedékességtől függetlenül, hajtsa végre a helikopter karbantartási tervében időszakonként előírt összes karbantartási munkapontot,

— amennyiben a karbantartási munkafolyamatok olyan mélységben kerülnek végrehajtásra, hogy indokolttá válik a helikopter újrafestése, vállalkozó vállalja a helikopter gyári technológia szerinti poliuretán alapú festékkel történő festését (külső/belső festés, az azonosító jelzések és emblémák, kiszolgálási, szintező és biztonsági, vagy veszélyes pontjait jelölő jelképek és vészjelölések feliratai festése) a Megrendelő által rendelkezésre bocsájtott festési vázlat alapján.

− a fődarabokra felépített, azokhoz készletezett segédberendezések javításközi és hátralévő teljes üzemideje nem lehet rövidebb az adott fődarab javításközi üzemidejénél;

− hajtsa végre a helikopterek üzemanyaggal, kenőanyagokkal történő feltöltését, utánpótlását a helikopter a karbantartási munkába adásától a visszavételig;

− a karbantartás folyamán készülő összes műszaki dokumentációt angol és/vagy magyar nyelven állítsa ki, továbbá az elvégzett munkákról a helikopterek eredeti egyedi kísérő dokumentációjában a bejegyzéseket angol nyelven tegye meg;"

ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:209274-2018:TEXT:HU:HTML&src=0

Zord

molnibalage 2018.10.04. 11:54:23

Lesz októberi news bejegyzés? :)

zord 2018.10.04. 11:55:11

@Beat it!:

"II.2.11)Opciókra vonatkozó információ
Opciók: igen
Opciók ismertetése:

Opcionális követelmények.

− Nyertes Ajánlattevő biztosítja, hogy a helikopterek belső, illetve műszer világítása kerüljön átalakításra a meglévő AN/AVS-9 típusú, vagy ezekkel egyenértékű éjjellátó készülék (NVG) eszköz használatához, beleértve az önálló belső megvilágítással rendelkező berendezések cseréjét (pl. InterCom);

− Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken lecserélésre kerülnek a rádió berendezések „8,33 kHz osztású” típusokra, melyek VHF sávú kommunikációt egyaránt biztosítanak. (Akár integrált rendszer részeként is) Nyertes Ajánlattevő kettő készlet 8.33. kHz isztású fedélzeti rádiót biztosít.;

− Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken beépítésre kerül egy darab UHF sávú kommunikációt biztosító rádió berendezés VAGY egy darab VHF/UHF frekvenciasávon működő rádió berendezés (Akár integrált rendszer részeként is);

− Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken lecserélésre kerülnek a transzponderek „S módú” típusokra; (Akár integrált rendszer részeként is).

− Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken modernizálásra kerülnek a navigációs berendezések, GPS alapú navigációs képesség kialakításával, vállalja továbbá a GPS rendszer adatbázis frissítést 2018 évre; (Akár integrált rendszer részeként is).

− Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken új gyártású eszközökkel lecserélésre kerülnek a jelenlegi rádió magasságmérők (a jelenlegitől eltérő típus elfogadható);

− Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken új gyártású eszközökkel lecserélésre kerülnek a jelenlegi műhorizontok (a jelenlegitől eltérő típus elfogadható). Ajánlatkérő helikopterenként egy darab műhorizont cseréjét kéri.;

− Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy beépítésre kerül másodlagos („stand by” jellegű) műhorizont. Ajánlatkérő a stand-by jellegű műhorizonttal szemben az alábbi minimumkövetelményeket támasztja:

Nem kell állandóan üzemelnie („stand by). Képes üzemelni saját beépített akkumulátorról is. A beépített akkumulátor minimum 3 év „stand-by” élettartamot biztosítson, minimum 30 perc bekapcsolt üzemidőt. A beépített akkumulátor cserélhető legyen (leválasztható akkumulátor).

− Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a helikoptereken végrehajtásra kerülő karbantartás során beépít ILS navigációt alkalmassá tevő berendezéseket; (Akár integrált rendszer részeként is);

AK a szerződéskötéskor él az opció esetleges lehívásának lehetőségével, melyről nyertes AT-t az összegezés megküldésével tájékoztatja. AK tájékoztatja AT-t, hogy AK az egyes opciós feladatok közül akár egynek, akár többnek a megrendelésére jogosult."

Zord

zord 2018.10.04. 11:58:24

@molnibalage: lesz. Csak biztosra megyek :-)

Zord