Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

augusztus 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

AirPowerNews (44) f 16 (20) Gripen (48) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (42) kecskemét (45) Kub (17) légvédelmi rakéta (18) lövészet (15) magyar (38) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (15) Szolnok (24)

HTML

Dassault Falcon 7X, a légiszállítási képességfejlesztés második fázisa

2018.08.05. 10:28 | zord | 94 komment

A főleg nagy távolságú és nagyobb létszámú, gyors személyszállításra alkalmas Airbus A319-es februári érkezése után a hétvégén Kecskeméten újabb típus, a Dassault Falcon 7X csatlakozott a honvédség látványosan bővülő légiszállító flottájához. Mivel nagy érdeklődésre számot tartó, általam szorosan követett témáról van szó, s mert mostanában igencsak ráérek, a szokottnál kissé bővebb bejegyzésben adok teret mondanivalómnak, a HM által biztosított fotózási lehetőség eredményét kísérendő.

180803_ke_falcon7x_erk_1.jpg

Akár a kategóriára jellemző reklámfotó is lehetne: csomagok a lépcső mellett, utasokra várakozva. Itt persze fordított a helyzet, érkezés utáni a pillanat, a bőröndök valszeg az átrepülést végzőkhöz tartoznak.

A légiszállító képességnek a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program keretében megvalósuló helyreállítása-fejlesztése ezzel második fázisába jutott: a hivatalos hazai terminológiában csapatszállítónak nevezett nehéz kategóriát a könnyű, többcélú szállító- és futárgépé követi. Mint arról a LégierőBlogger többször is beszámolt, a harmadik kategória - melyet a HM nomenklatúrájában közepesként, illetve "rámpásként" említ - beszerzése kormányhatározatban rögzítettek szerint szintén folyamatban van. Érdemes leszögezni, hogy egy magyarországnyi erőforrással rendelkező állam tekintetében ez a légiszállító képességek legszélesebb, ugyanakkor jogosan el is várható spektruma, melyet nemzeti hatáskörben létre lehet hozni és fenn is lehet tartani. Ezzel egyedül a nemzetközi kontextusban nehéznek, vagy stratégiainak nevezett képesség marad ki, melyet ezen túl is nemzetközi programokban való részvétel (SAC-HAW C-17-esek Pápán), illetve bérlés útján (pl. Volga-Dneypr An-124) tudunk majd igénybe venni. Azaz míg hazai, mondhatni teveszemmel óriási, példátlan előrelépésekről van szó, nem szabad elfelejteni, hogy tulajdonképpen normalizálódásnak vagyunk a tanúi. A Magyar Honvédség "csupán" ténylegesen képessé válik törvényben lefektetett kötelezettségei (Honvédelmi Törvény, Az egyes védett személyek állami légijárművel történő szállításáról szóló 47/2005. HM–BM–GKM–KüM–MeHVM együttes utasítás),  doktrínában leírt feladatai végrehajtására. Nem mellékesen, összetételében, feladatrendszerében a Föld országainak legnagyobb része (köztük térségbeliek, szomszédosak) által fenntartott képesség kialakítása zajlik, mely a nemzeti szuverenitás biztosítása érdekében jellemző módon a helyi haderő, légierő szervezeti keretein belül valósul meg.

180803_ke_falcon7x_erk_3.jpg

Az ideiglenes átrepülési lajstromot (9H-AGO) hordozó interkontinentális gép érkezését követően a kecskeméti műszaki torony szomszédságában állt meg. A zóna kandelábereinek fénye sárgára festette a légierőszürkét.

180803_ke_falcon7x_erk_2.jpg

Ahogy az Ancsa, úgy az Airbus és a Falcon 7X igénybevételére is jogosult a kormány és a KEH. A HM szerint nem kormánygépről van szó, hiszen a honvédség üzemelteti, a honvédség feladatrendszerében szereplő tevékenységet végez majd, beleértve a futár- és személyszállítási feladatokat. De őszintén szólva, a lényeget illetően mindegy is: végre itt van az eddigi bérlések nemzeti kézben lévő, szuverén alternatívája. (Zárójelben jegyzem meg, hogy a Falcon 7X-el egy olyan platformkategória is megjelent a honvédségben, mely teljesítményparamétereinek - 11 ezer kilométer hatótáv, 51kft csúcsmagasság, >10h endurance - köszönhetően felderítő szenzorok széles spektrumának hordozójaként - például SIGINT - is szerepelhet).

180803_ke_falcon7x_erk_4.jpg

Az ék alakú felségjelzés még lematricázva, de a 606-os oldalszám és a kecskeméti bázisjelvény már látszik.

180803_ke_falcon7x_erk_6.jpg

Miként az Airbus esetében, biztonságpolitikai és védelmi-stratégiai okokra hivatkozva a HM ezúttal sem árulja el a konkrét árat, de azt közölték, hogy "használt jellegüket tekintve a szokásos piaci ár alatt" kerültek beszerzésre. A LégierőBlogger becslése szerint a Z2026 háromfázisú légiszállítási képességfejlesztésének a bekerülési-rendszeresítési költségvonzata a 100-150 milliárd forintos sávban mozoghat.

180803_ke_falcon7x_erk_5.jpg 

Magyar repülőműszakiak az új jövevény mellett. Az anyagi forrásokkal szemben a növekvő repülőgépflotta emberi erőforrásigényének előteremtése időigényes, rendkívül összetett folyamat, mely alighanem a  jelenlegi képességépítés legkritikusabb eleme.

180803_ke_falcon7x_erk_9.jpg

Zárják a Falcon 7X ajtóba épített lépcsőjét, a fokok megvilágítása csíkokat húz a hosszú expozíciós felvételre.

180803_ke_falcon7x_erk_8.jpg

A Teve század háromfajta jelenlegi és tervezett technikájával a legdiverzebb repülőalegység marad a honvédségben.

180803_ke_falcon7x_erk_10.jpg

Plusz egy érdekesség: jól látható, hogy érkezéskor a gép személyzete alig valamivel a küszöb előtt kapcsolta csak fel a leszálló fényszórót.

Zord

Címkék: könnyű képesség Kecskemét légiszállító Falcon 7X futárrepülőgép

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr4514162557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2018.08.05. 10:38:20

Megérkezett Kecskemétre a LégierőBlogger által tavasszal megjósolt Falcon 7X.

Zord

Sipovicsné Zahedli Krisztina 2018.08.05. 10:50:35

Kérdés mit tekintünk kormánygépnek. Ha pl. 20 feladatból 1 nem a kormány tagjainak a szállítása, akkor már nem "kormánygép"?

Lehet maszatolni futár- meg (korábban) felderítő feladatokról, de szerintem teljesen nyilvánvaló, hogy ez a gép nagyjából egyetlen egy célt fog szolgálni.

Ami nem baj, csak nem kéne hazudozni róla (később úgyis kiderül).

Beat it! 2018.08.05. 10:51:39

@zord:
Kellemes meglepetés így hétvégére! Annyira azért nem lehetett titkos, ha Te is jelen lehettél. Érdekes ez, hogy a folyamat titkosított, de a végfázis már nyilvános. De ez még a jobbik eset.
Falconból csak egyet szereztünk be?

Az üzemeltetőinknek eseménymentes repüléseket és sima leszállásokat kívánok!

exi_ 2018.08.05. 13:22:10

@zord: Lesz hivatalos atado unnepseg?

öreg baka nem rakéta 2018.08.05. 14:43:14

@Sipovicsné Zahedli Krisztina: Tökéletesen igazad van. Be kellene fejezni a hazudozást. Bevallani, ha kormánygép, akkor kormánygép. Ennyi. De akiknek a vérükben van a hazudozás, azoktól őszinteséget hiába vársz...

oldalas 2018.08.05. 15:03:28

Nini micsoda meglepi, Zorbán legújabb játékszere, szerintem felesleges a 2 Airbus mellé illetve ,hogy minden Forintot a legokosabban kellene felhasználni, hogy csak egy kicsit is pariban legyünk más környező országok erejével, ennél már csak a szlovákoknak van nagyobb VIP flottájuk, ráadásul ők még kisebbek is (vki megmondaná a szlovák gépeken mi az az ember rajz?)
De pl Románia, Ausztria, Svájc, Finnország, nekik sehol nincs ekkora parkjuk, a belgák pont, hogy leépítik, nem mondom, hogy ez a jó irány, 2 19-esnek örültem, ezt nem tudom hova tenni

szasa30 2018.08.05. 15:38:42

Csak egy gép érkezik? - emlékeimben kettő volt. A belsős teréről nincs fénykép?

Gábor Lippai 2018.08.05. 16:36:17

@Sipovicsné Zahedli Krisztina: tulajdonképpen nem is kormánygép, hanem állami repülögép (state aircraft). Ebbe a kategóriába tartoznak a honvédelmi, rendvédelmi célú, állami tulajdonú és felhasználású repülögépek is. Még a SAC C17-esek is magyar állami repülögép státuszban vannak. Ez bizonyos esetekben elönyt jelent, más esetekben hátrányt a polgári tulajdonú/felhasználású gépekkel szemben. Nyilván használhatja a kormány is, hiszen az is az állami hatalom egyik része.

Sipovicsné Zahedli Krisztina 2018.08.05. 18:09:06

@Gábor Lippai:
Szerintem arra a repülőgépre, aminek az elsődleges feladata a kormány tagjainak (és más magas rangú állami vezetőknek) a szállítása, nyugodtan mondhatjuk, hogy kormánygép. De ez csak szemantikai kérdés.

Ahogy említettem, alapvetően nincs bajom a beszerzéssel.

Amivel bajom van:
1. Hülyének vagyunk nézve, mikor azt mondják, hogy ez a repülőgép honvédségi katonai feladatokat fog ellátni. Mindannyian tudjuk, mire vették.
2. Ez a beszerzés előnyt élvezett a valódi katonai szállítógépek beszerzésével szemben.
3. Egy újabb teljességgel átláthatatlan beszerzés.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.05. 19:07:10

A Bizniszjet (vagy üzleti repülőgép) beszerzése várható volt. Tetszik vagy nem az állami vezetők és állami küldöttségek utaztatása, szállítása is a Honvédség légi haderőnemének feladata.
Az Zorbán repterése az oszág állami méltóságainak (vagy éppen közszolgálainak repültetését jelenti (ez a gép is akár egy évtizedig is a flottában lehet, és ki tudja, hogy lesz-e még Zorbán vagy Fidesz akkor hatalmon.
Mindenhova nem gazdaságos A319 méretű, befogadóképességű szállítógéppel repülni. (ez még akkor is igaz, hogy a bizjet beszerzése és üzemetetési költsége ismét újabb kiadás a HM-nél.

Viszont amiért nem értek egyet a bloggazdával, az a megfogalmazása.. Felderítő SIGINT feladatok ellátása. Majd ha fagy. ez bizjet, és nem felderítőgép. Nem építenek be kamerákat és érzékelőket csak amitől eltérhet a polgári változattól az katonai kommunikációs eszközök és IFF beszerelése. Még aktív/passzív ellen-tevékenység rendszere sem lesz valószínűleg.
ezen a bloggon legalább nem kéne az ide írókat hülyének nézni. (mégha most neki kötelező is...)

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.05. 19:19:01

Ugyanakkor az látszik, hogy a Zrinyi 2026 alá mindent besöpör a kormány. A tényleges haderőnek szüksége volna sok-sok technikai és támogató eszközre. Az Airbus H145 beszerzést is ha végiggondoljuk, akkor oda lehet jutni, hogy a nagyjavított Mi-17,24 helikopterekkel és a két mókuskával a helikopterek nélkül is minimálisan elégséges volt a fegyvernem helyzete. sokkal égetőbb lett volna a gyalogsági harcjárművek, a légvédelmi rakétakomplexumok, és jó néhány más rendszer beszerzése. Nos ezekről nincs szó, de van már 3 csapat szállítógép, és lesz 20 multifunkciós helikopter .. A sok autó beszerzése meg minden rendes hadseregben ütemezetten zajlik, nem klüön programba szuszakolva majd büszkélkedve vele. Hamarosan már a étkezők sütőberedezéseinek cseréjét a Zrinyi 2026 szuperprogramba tudják be..

Tehát sok van ami szükséges lenn, amit beszereztek az is kell, de a kommunikáció, a fontossági sorrend és a transzparencia teljes hiánya eléggé negatívan árnyalja az amúgy végre elinduló modernizáció.

hendrick 2018.08.05. 19:48:50

A Malév kiesése óta küszködtek a futár/diplomáciai postákkal. Ugyanakkor ezek a gépek erősen kérdőjeles, hogy "air force" vagy akár "kormánygép" feladatkörben gazdaságilag hatékonyan üzemeltethetőek. Az igazi az lett volna ha életben tartják a Malévet és az ő flottájába integrálják be ezeket a gépeket és akár prioritást kap a magyar állami megrendelő a szolgáltatások teljesítésére. A két Airbus és ez az új Jet tök jól ellenne a Malév flottában.

A H145 valószínűleg arra kell, hogy egyrészt kiengeszteljük Merkel mamát a pofátlan politizálásunk miatt, és egyben a bajorokkal tovább szorosabbra fűzzük a már meglévő kapcsolatokat. Nem csodálkoznék, ha a BMW gyár és az egyik zárolt jegyzőkönyvben az ellentételezési csomag része lenne. Amúgy jó gépek, persze csodálkozik az ember, hogy mi leszünk Európában a legnagyobb üzemeltetők, de kiképzés/szervizelés szempontból is egyetlen típus üzemeltetése sokkal hatékonyabb tud lenni.

Félő, hogy azért kerültek ezek a gépek AF üzemeltetésbe, hogy ne kelljennyilvánosan elszámolni az utakkal, mert majd rá lehet sütni, hogy bizalmas katonai feladat volt.
Persze ha az ország teljesítőképessége megengedné ezeket, és nem lennének komoly forráshiányok más fontos területeken, akkor nyilván nem merülne fel az indokoltság/gazdaságosság senki buksijában.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.05. 20:05:04

Fotók+sárga fény: próbáld az Auto WB funkciót a képszerkesztőben úgy, hogy egy biztosan szürke pontot adsz meg referenciaként! Helyenként talán furcsa lesz az eredmény, de esélyes, hogy a legtöbb részen nagyjából színhelyes lesz a kép. :)

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.05. 20:44:07

A szlovákok évente több millió EUR-t költenek a "veszteséges" A319 flottára. Viszonylag sok - kiképzési és útvonalrepülést kell végrehajtani a gépekkel, "kávzi" üresen, hogy a hajózók jártasságát fenntartsák. Nos ez nálunk is így lesz, mert már most is így van, bár még nem a jártasság megtartása, hanem megszerzése a cél..
A Falcon-nál valószínű ua. lesz a helyzet.
Azonban egy katonai repülégépnek, mégha csapatszállító névre keresztelt utasszálllító, vagy felderítő és futárképnek keresztel bizjet is nem a gazdaságosság a legfontosabb követelménye.

Ugyanakkor nevén kéne nevezni a gyereket és örülni, hogy van három ilyen célra használható repülőgépünk. Ezek is szükségesek a honvédségnek.

anyadmajma 2018.08.05. 21:40:07

Ez a luxusgép csak megint azt bizonyítja, hogy itt nem urizálunk, parasztkám, mi aztán nem, érted, te büdös paraszt? na mostmár húzzá vissza az igához, mert megkorbácsoltatlak.

www.businessair.com/jet/dassault?order=field_aircraft_price_amount&sort=asc&keys=

itt lehet ilyen gépeket nézegetni. csapatszállító, mi?

stonefort2 2018.08.06. 06:29:50

@Le a spammerekkel: Ha sárga fényt nyomnak a világító testek, akkor sárga a kép Mi a gond ezzel? Agyamra megy a sok meghamisított fotó, ahol a "profik" meggebednek, hogy a valós sárga fényből fehéret csináljanak, pl. Ferihegyen is, ahol csak a hangárok előtt vannak fehér fényű kandelláberek, a 2-esen és az 1-esen sárgák.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.06. 07:03:57

@stonefort2: "A zóna kandelábereinek fénye sárgára festette a légierőszürkét."
Ha jól értem, a posztert zavarja a szín. Egyébként ha a hülyeségedhez ragaszkodnának a fotósok, akkor nem nagyon lennének színhelyes képek. :D

zord 2018.08.06. 07:41:00

@stonefort2: @Le a spammerekkel: engem nem zavar a sárga, csak gondoltam, megemlítem, hogy ilyen. Kísérleteztem én is többször, hogy milyen WB-beállítással tudok jobb eredményt kihozni a dologból, de igazából nem értem el óriási eredményt, mert ahogy említettétek, bejöttek nagyon fura színek is. Ezért most is, mint általában minden éjjeli képemen, maradt Auto beállításon a WB.
Mellesleg illik a képaláírásaim színéhez :-)

Zord

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.06. 08:01:36

@zord: igen, feltűnt, hogy illik a sárgás színvilág a narancs feliratokhoz. :D

stonefort2 2018.08.06. 08:09:37

@Le a spammerekkel: Ne menjünk bele offtopic dolgokba, de a "hülyeségem" emlegetését kérlek mellőzd.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.06. 08:17:52

@stonefort2: akkor ne írj kapitális faszságokat, ha kérhetem!

Gaudi 2018.08.06. 08:44:12

Kikerult a poszt az indexre, vagy mi van itt?

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.06. 09:04:01

:-)). mindenesetre vanak eddig ismeretlen kommentelok :-)

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.06. 09:11:07

@Kelepisti: miért nem csináltok saját, privát blogot a kis belterjesen szaporodó "közösségeteknek"? Akkor nem lennének mindenféle idegenek... honnan is ismerős ez a stílus? Ja, megvan: a fideSStől! :D

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.06. 09:12:42

@stonefort2: emberek, ez a stoneizé a kővári laca az aranycsirkéből? Vagy csak hason-ló? Most esett le, miért olyan ismerősen irritáló a stílusa.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.06. 09:14:24

??? A bloggazda határozza meg ki lehet fenn a blogján. A kis közösség egy évek óta fennálló, elsősorban katonai-műszaki kérdéssekkel és biztonságpolitkával foglalkozó blog, nem pedig anyázó - még akkor is, ha pártpolitikától néha igen, néha nem semleges..

Hiryu2,01 2018.08.06. 09:18:54

khmm.. pár dolog.

Használtan vették: Nem kunszt, csak írd be a keresőbe: Falcon 7X for sale... szóval az ócóbb darab, amihez árat írnak 20-22 millió dollár. a többihez nem is írnak árat, mert több, Szóval szóljon Mindent tTtkosítunk Vityának, olyan észak-koreaisan le kéne kapcsolni az internetet, mert, met minek a népnek ha tud valamit.

Típusból épült 270 darab, www.dassaultfalcon.com/en/Aircraft/Models/7X/Pages/overview.aspx szóval nincs tele úgy a piac mint használt Suzuki Viperával. hogy nagyon lehessen alkudni a nepperrel.

Felderítő képesség: már ha nem arról van szó, hogy vigyorogjunk azon hogy ilyent kimond valaki... ELVILEG: 2015-ben a Japán Parti Őrség kötött szerződést a Dassaulttal, egy felfegyverzett tengerészeti járőr és felderítőgép szállítására, (nem tudom él-e még a papír), ez volt a Dassault Falcon 2000 Maritime Reconnaissance Aircraft (MRA), Falcon 2000-ből kifejélesztett gép. De ez nagyon nem úgy néz ki, hogy duck tape elő és felragasztunk két radart és és néhány rakettát a szárny alá...aztán gyerünk...

Ott van még hirtelen a Gulfstream gépre épített izraeli AEW/Sigint fejlesztés, a svéd Erieye radarral szerelt gépek, a brazil Embraer R-99 ... aki elhiszi, ezek után hogy felderítőgép lesz a magyar Falcon, annak van eladó telkem a Vénuszon.

www.youtube.com/watch?v=nquIE67PcN0

UI: van-e köze a cikk optimista hangulatának ahhoz,hogy a Magyar Nemzetet, és ezzel a bloggazda "platformját" bedarálta a kormány?

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.06. 09:32:40

@Kelepisti: ti reklamáltok itt az ismeretlenek miatt. Vázoltam, mily 1xű a megoldás.

Gaudi 2018.08.06. 09:44:24

@Le a spammerekkel: Nem az ismeretlenekkel van a baj. Amit először leírtál az teljesen rendben volt. Erre reagált valaki, amúgy nem sértően, elmondta a véleményét. Te erre jöttél azzal, hogy hülyeség, ezt kérte, hogy ne, erre te jöttél valami durvábbal.
Itt vita szokott lenni, de nem a vita kedvéért. Senki nem kíváncsi erre. Ha ezt nem bírod felfogni, nem a "kis beltejes közösséggel" van a baj.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.06. 09:49:47

@Gaudi: akkor meg van itt pár ritka gerinctelen csótány. Különben mire a többes szám??? És hogy nem volt sértő... ja csak lekezelő, lenéző és KAPITÁLIS FASZSÁG. Pont, mint a kővári laca cikkei, amik miatt minimum egy állandó olvasót vesztett a néhai top gun...

zord 2018.08.06. 09:53:24

@Le a spammerekkel: sajnos itt a vége, fuss el véle.

Zord

zord 2018.08.06. 09:56:46

Naszóvalakkor. Ezen túl is csak szépen, ahogy a csillag megy az égen. Akinek ez nem megy, repül.

Zord

icemanLHKG 2018.08.06. 11:00:23

Érdekes üzemetetési kihívás lesz a FA7X, hiszen az Airbus-hoz képest sokkal frissebb technológia. Volt szerencsém beszélgetni 7X pilótával és bizony visszasírja a korábbi Falcon 2000-es gépét. A gép gyenge pontjaként említette a mindenre kiterjedő fedélzeti elektronikát, amivel nagyon sokszor meggyűlik a bajuk...mindez egy darab gép üzemeltetésekor hatványozottabban kritikus lehet.

SIGINT képességben szkeptikus vagyok, részben a darabszám miatt, részben az eddig a gyakorlatban megvalósult 7X-r alapozott integráció miatt, ami még fejlesztési fázisban van. Bár ne legyen igazam.
-----------
Mivel a típus hazai rendszeresítéséről más forrás nem számolt be ne lepődjetek meg ha a sokszoros post linkelés kapcsán a "birka" kommentelő is betéved, írásra késztetve engem is, aki bár olvassa rendszeresen a blogot, de csak ritkán kiabál be a pálya széléről.

Már nem tudom kitől származik, de az átlag magyar két dologhoz ért nagyon jól: az egyik a foci a másik a légierő fejlesztés...

zord 2018.08.06. 11:39:04

@icemanLHKG: én is szkeptikus vagyok, de a potenciál benne van, korábban szó volt róla ezért is említettem. Egyébként nem zárom ki, hogy pontosan a problematikusság vagy úgymond az "üzemeltetők körében kevésbé kedvteltség" miatt lett jobb az ár.

Zord

Beat it! 2018.08.06. 11:48:35

Itt megnézhető a ma reggeli interjú, benne mozgóképanyaggal az új gépünkről 9:21-től:
www.mediaklikk.hu/video/ma-reggel-2018-08-06-i-adas-4/

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.06. 12:05:47

@zord: A felderítő kapacítással ellátot Falconok, (most részben mindegy, hogy a régebbiek, vagy a 7x bizjet üléseit kiszerelték, és munkaállomásokat építtettek bele, hogy a szenzorok érzékelők adatait feldolgozzák, sőt olyan kom. eszközöket is, amelyekkel azokat továbbítani akár real,time időben..
Persze ez is benne van a potenciálban, de kb.úgy mint a Felcsútban, hogy BEK győztes lesz.
Ezt a gépet nem lehet néhány nap alatt átszerelni, hogy egyszer bizjet, 1x meg felderítő..
nézzük meg a Hiryu által adott linkeket, vagy a DA-20-as Falcont a Norvégoktól. Azoknál csak az Airframe bizjet, de belül nem politikusok utazgatására vannak áttervezve.

Még egy csúnya dolog amit eddig nem írtam le. Az A319-el is repült már Viktorunk .. Például így jutott el Bulgáriába a Ludogorecz-Vidi focimecsre. Nem volt sem hivatalos, sem nemhivatalos látogatása Bulgáriában, nem találkozott sem Radevvel sem más bolgár állami vezetővel.
csak kvázi "kölcsönvette" a gépet az úri passziójába.. -
Arról nincs infom, hogy a VIDI is ezzel a különgéppel repült-e? Ha igen akkor nálam még belefér, hogy az országos magyar focicsapatot vittek ki a honvédeink (ingyé??) és mivel volt szabad ülés hát éppen befér a miniszerelnök úr néhány testőrével, és garancsi barátjával aki a VIDI tulajdonosa is..
De ez megint azt is jelenti, hogy a több magyar kupacsapatot miért nem az állam utaztatja, illetve, ha a VIDI-t nem vitték a csapatszállítóval, akkor tényleg úri passzió volt 5 utassal elrepülni bulgáriába????
Ki tudja az útról a tuti??

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.06. 12:17:53

Sajnos az interju csak erősítette, hogy beszerezzük a L-39NG-ket, ami helyett a Gripenek darab és repülési óraszámát kellet volna növelni. A pilótaképzés pedig akár cseh, de talán Lengyel és svéd közremüködéssel kellett volna zajlnia. Ahogy a Csehek nem tudnak mit kezdeni az ALCA-val és végül ezért is kell a multirle képesség nekik is a Griffre, ugy nekünk is felesleges, hogy egy század gyakorló gépe vegyünk 1 század harcihoz. A másodlagos csapásmérő képesség miatt, meg újabb típusra képezni hajózókat felesgeles, mert az Gripentől von el forrásokat.
Itt megint a poltikai szándékok, lobby és nem a racionalítás győzőtt (politika: V4 puszi, europai repcs, puszi, NATO- fegyverkezünk puszi, oroszok, ezzel a vacakkal nem megyünk ellenetek semmire puszi..

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.06. 13:49:59

Nm tudom volt-e már róla szó, de a Honvédség számára beszerzett Falcon adatai, és belső elrendezése. (nem valószínű, hogy felderítési lehetőséggel bővítették volna ki a "csapatszállító" utasterét... Valószínűleg a sok futár is remekül érzi majd magát rajta:

aviapages.com/aircraft/hb-jsn/

molnibalage 2018.08.06. 13:59:26

A szárazföldiek keze meg egyre inkább ökölbe szorul...

molnibalage 2018.08.06. 14:03:57

@zord: Más topikban is ilyen irritáló volt, ami önmagában nem lenne baj, ha a lelkem nem lenne ostoba...

molnibalage 2018.08.06. 14:05:29

@Kelepisti: Ha lesz L-39NG beszerzés, akkor én üvölteni fogok. Kurvára semmi értelme szerintem. Ha a szárazföldiek ezek után fellázadnának akkor én már nem is lepődnék meg. Mert teljesen jogos lenne.

oldalas 2018.08.06. 16:40:25

@Kelepisti: pár hete Bulgáriában találkozott a kínai miniszterelnökkel, erről volt hír, vagy ez nem akkor volt?

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.06. 20:41:22

A Kínai-magyar felsővezetői találkozó július 6-án volt, a meccs pedig július 25-én..

molnibalage 2018.08.07. 10:10:13

A SIGINT-es részt kérlek Zord magyarázd el. Tudsz mutatni olyan gépet a nagyvilágból, ahol egy luxis busieness jet-ből pod-okkal és egybekkel SIGINT gép lesz?

Mert pl. az izraeli hasonló bázisú gép az durván át van építve. Ha egy ilyen gép SIGINT-le lenne jó, akkor az nemigen marad VIP szállító...

Nem értem az egész kormányt, hogy miért nézik hülyének az embereket ilyen szinten 2/3-ad mellett...

Beat it! 2018.08.07. 11:38:39

@molnibalage:
Pusztán az is érdekes lenne, hogy megmaradt-e a gép VIP belső tere. Vagy netán átalakították az Airbusokból ismerős, normál üléses verzióra. Bizonyára látjuk majd képeken, valami bemutatás biztosan lesz. Ha nem lesz, akkor lehet sejteni...

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.07. 11:58:50

IHO szöszenete:

iho.hu/hir/az-uj-magyar-katonai-gep-egy-verbeli-business-jet-180806#

azért írtam a DA-20-ast, bár az másik Dassault BJ mert gyakorlatilag egy típuscsalád modernizált változata a 7x..

jetplanes.blog.hu/
Stonefort barátunk pedig itt mutatta be a honvédségünk új szerzeményét..

zord 2018.08.07. 13:21:44

@molnibalage: van példa a vegyes használatra (a svéd SIGINT GIV-essel VIP-elnek is pl.) de én most nem ezt írtam. Azt írtam, hogy:

"(Zárójelben jegyzem meg, hogy a Falcon 7X-el egy olyan platformkategória is megjelent a honvédségben, mely teljesítményparamétereinek - 11 ezer kilométer hatótáv, 51kft csúcsmagasság, >10h endurance - köszönhetően felderítő szenzorok széles spektrumának hordozójaként - például SIGINT - is szerepelhet)."

Értelemszerűen, ha repülünk egy ilyen típusból egyet-kettőt, akkor nem lehetetlen venni egy harmadikat-negyediket átalakítva.

Ami pedig a meglévőek felhasználását illeti, meg lennél lepődve, ha tudnád, hogy milyen ártatlan platformokat lehet elég jól SIGINT-re használni akár minimális átalakítással, vagy anélkül. A plexi dielektrikum. Ahogy te kinézel rajta, egy antenna is kinézhet. Persze ez nem egyenlő egy kenus, vagy máshogyan optimálisan elhelyezett antennarendszer képességeivel, de így is kitűnő kollekciós lehetőség.

Zord

molnibalage 2018.08.07. 13:28:35

@zord: Harmadikat? Negyediket...?

A szárazföldiek ilyen kijelentések hatására szerinted zendülnek, lázadnak vagy simán kurvaanyázva otthagyják a Honvédséget, hogy ennyire látványosan szarnak a fejükre, ha ez lenne?

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.07. 13:41:57

@zord: Bocsi Gabi, de ez nem életszerű. Ahogy az sem, hogy hazánknak ilyen eszközzel kéne felderítést végezni a térségben? ki-kik ellen? Milyen műszerezettséggel?

Miért nem lehet leírni, hogy vettünk egy csapatszállítónak nevezett üzleti repülőgépet a Magyar Honvédség részére a (Honvédelmi Törvény, Az egyes védett személyek állami légijárművel történő szállításáról szóló 47/2005. HM–BM–GKM–KüM–MeHVM együttes utasítás)-ban foglalt feladat, nevesítve állami és katonai vezetők szállítására.

Érthető, értelmes, sőt mivel a mindenkori vezetők részére van, tehát nem pártfüggő beruházás, és még értéke sem nagy az állami büdzséhez viszonyítva.
Persze lenne fontosabb a HM fejlesztéseknél, - a H-145-nél is lett volna fontosabb, de hát beszerezték, örülünk neki, ezzel is nagyobb és diverzifikáltabb személyszállító repülőgépekkel rendelkezünk. Pld. a hadügyérünknek NATO tanácskozásra nem kell A319-el repülnie. Tök normális.

Ami nem az, ha Viktor császár ezzel repül focimeccset nézni haverhaival ingyér..- de eddig A319-el tehette...

zord 2018.08.07. 15:02:29

@molnibalage: szerinted a 650+800 milliárd amire már a HRB felmentést adott, mind légierő projekt? Itt is írtam tüzérségi, pct., páncélos dolgokról, amik részei a Z2026-nak. Én is azt mondom, hogy hiszem, ha látom, de az Airbust és a Falcont, a H145M-et se láttuk (legfeljebb páran "éreztük") , mégis megtörtént. Én nem lepődnék meg, ha még idén lenne szárazföldi témájú bejelentés.

Zord

zord 2018.08.07. 15:12:37

@Kelepisti: a szállítógépeknél konkrétan tudom, és le is írtam, hogy a prioritást (az Airbusról beszélek, de részben a Falconról is), a szakma diktálta az elmúlt időszak feladatszabásai, igényei alapján. Ugyanis viszonylag kevés légideszant műveletet, rossz reptérre települést kellett végrehajtani, ellenben rendszeres a VIP szállítás, a missziók személyi állományának rotációja, könnyebb terhek, alkatrészek, felszerelések szállítása.

De kérdezem én, egy Gripen település során felmerülő ad hoc alkatrész-utánszállítást szerintetek mivel kellene végezni? Airbussal, vagy majd egy fullos teherszállítógéppel? A gyors bisjet-futárgép erre a tökéletes és a felmerülő darabok legnagyobb részét el is viszi.

A SIGINT módozat amiről meg beszéltem, és erről többet nem fogok, ténykérdés ;-)

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.07. 15:38:17

Kétlem, hogy a bizjet padlóján szállítanának alkatrészeket dobozokban, és konténereben....
A missziók szállítására ott a 2db. A319-es, ugyanis a missziós létszámot megtekintve, a sinai-n és 1-2 kisebb helyen vannak raj szintű katonai, katonai-rendőr és rendőralegységek.. Azt el bírom képzelni, hogy pld. TLP vagy TigerMeet-nél az állományt rotálják és üzleti géppel vinnének ki hajózokat, talán 1-2 müszakit is.. Bár annyiab + az ispekciót végző főtiszteket is beleszámítva meg már kicsi..
Tehát marad a VIP szálliás summa-summárum.
Ahogy leírtad, a szakma diktálja elmúlt idők feladatmegszabási igényei alapján.. Mivel háborús helyzet kvázi nincs, így a szakma néhány gyakorlat és a saját repülőeszköz és egyéb logisztikai feladatok ellátására kap parancsot. Mit a fenét írnának, hogy F-35 vagy léghajó kell??
A szakmai bőven benne van, hogy A319-es lett, mert így könnyebb elhelyezkedni akár müszaki, akár hajózó az illető a légitársaságoknál. Egy katonaibb, szekvenciálisabb szállítógépről, hogy a fenébe mennének át szinte átképzés nélkül???
Ahogy látom te adod a jó és meg a rosszfiut a bloggon, hogy minden aspektust lehessen látni..
Az üzleti gép, üzleti gép, és nem könnyű teherszállító, meg felderítő, meg SIGINT, (mk1 szemgolyóval, és idójárás radarral :-) stb. Nevezzük nevén a dolgokat. Nem a beszerzéssel van a probléma, hanem a hozzátett hazugsággal, a költségvonat titkosításával, és a priortási sorrenddel.

Netarzenál · http://netarzenal.blog.hu/ 2018.08.07. 15:43:04

@molnibalage: Ha nem is ilyen mértékűen, mint a légierő, de azért a szárazföldiek számára is folynak beszerzések: "Beszerzési pályázatot írt ki a Magyar Honvédelmi Minisztérium 81 milliméteres aknavetőkre. A szovjet eredetű 82-BM-37-es aknavetők utódjából 40-et, illetve opcióként további 20-at kívánnak megvásárolni. Az aknavetőkhöz szükséges lőelemképző műszerből 12 darabot szereznének be, de itt is található egy opció, további 12 darabra. Az aknavetőkhöz 28000 darab repesz-romboló gránátot, 7500 darab világító gránátot, 2500 darab ködgránátot, és több száz kiképzésre és oktatásra szolgáló gránátot vásárolna meg a hadsereg." - netarzenal.blog.hu/2018/07/28/2018_07_139

Persze nem tagadom a fenti messze kisebb léptékű mind anyagilag, mind a szükséges darabszám viszonylatában, de talán mégis elindulnak más beszerzések is, harckocsik, lövészpáncélosok, tüzérségi vonalon.

zord 2018.08.07. 15:45:34

@Kelepisti:

"Tehát marad a VIP szálliás summa-summárum"

Jelentem, értettem!

Zord

zord 2018.08.07. 15:48:18

@Netarzenál: köszönöm, ez nekem új. Jól hangzik!

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.07. 16:19:40

@zord: :-))

Netarzenal - fel is vettem olvasandók közé...

Egyébként pld. a különlegeseknek 60mm-s spanyol motarjaik vannak.

zord 2018.08.07. 18:41:53

@Netarzenál: bemásolom a havi hírek közé is!
Kösz mégegyszer.

Zord

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.08.08. 14:30:21

@Kelepisti: Elnézést de amit leírsz butaság, méghozzá nem kicsit.

Nem csak azért, mert Zord láthatóan belülről ismeri azt, hogy miért veszi meg és ott szerepel nem csak az, hogy belefér sok alkatrész, hanem az is, hogy nem biztos, hogy mindenhova el lehet vinni A319-cel is (ez kisebb reptérre is eljut). És van erre alkalmas hely rajta...

Még csak nem is azért, amivel felvezettem a témát. Mert ugye hamar eszembe jutott az, hogy az USAF is üzemeltet üzleti gépeket, nem is egyfélét. Azaz létezik az a katonai feladatkör amire máshol is bőven használnak hasonló gépet. Persze sok más ország légierejét is említhetném. Mindenesetre itt megneveztem pár típust:

valasszunk.blog.hu/2018/08/06/a_dassault_falcon_7x_vajon_kormanygep_remelem_nem

Nem csak azért, mert ugye tudjuk, hogy a diplomácia testület számára szükséges szállítási igényt is a honvédség futárgépeivel kellene kielégíteni. Akkor is, ha pl. csak pár okmányt vagy mást kellene sürgősen kivinni, de kell a jet sebessége.

De azért is, mert van egy piszok egyszerű helyzet. Valóban nincs háború. De szerinted pl. ha hóhelyzet van, nem a sereg segít sokszor? Ipari katasztrófánál kitelepíteni, menteni, eljutni helyekre nem a sereg feladata?

A védelem, honvédelem nem csak ellenséges haderő ellen szükséges, hanem termszeti katasztrófák, ipari katasztrófák, stb. esetén is bőven megvan a sereg védelmi feladata. Arra, hogy két doboz ellenméregért, vakcináért sürgősen menjen el egy gép (lehetőleg jet, mert elég gyors) de a megfelelő reptér A319-hez kicsi mit használnál? Grippent?

De felteszem a kérdést: Évek óta Orbán is mondja, hogy kell kormánygép. Miért mondja azt, hogy ez nem kormánygép, ha már beleállt a kérdésbe, hogy kell az IS, meg ilyen is? Mert a kormánygép kérdés kapcsán még mindig az a szöveg, hogy olyanunk nincs, de kell és remélhetőleg majd lesz.

A kormánygép funkciója nem az, hogyy elvigyen egy-két politikust A-ból, B-be. Az a feladata, hogy a végrehajtó hatalom vezetése sok szempontból ne bénuljon meg egy hosszabb út alatt. Mert pl. amikor egy katasztrófa miatt nekik is folyamatosan és a lehető leggyorsabban kell reagálni (ezért akár különleges jogrend bevezetése is előfordulhat) akkor nem fér bele az, hogy de előtte várjuk meg, míg Orbán seggét hazacipeli egy olyan polgári vagy katonai gép ami VIP szállítására alkalmas, de arra, hogy a kormány a fedélzetéről működjön nem.

Mivel az, hogy kell tárgyaló, kellenek irodák, kell hely sajtón keresztül a lakosságot tájékoztatni, a funkciók helyigénye miatt az erre szolgáló gépek többnyire nagyobbak a korábban beszerzett A319-eknél is, a Falcon erre a feladatra nem alkalmas. És bár műszakilag használhatóak másra, de fontos, hogy mindig elérhetőek legyenek, így a tartalék is menjen, mindig ott legyen ahol az ország vezetésének adott kérdésben fontos tagjai, stb.

Ezt is szakmai szempontok alapján választják, de nem katonai szakmai szempontok merülnek fel. Hanem a hány iroda kell, mekkora iroda kell, hány újságíró kap akkreditációt és hasonló paraméterek.

Ha nagyon várod, hogy legyen olyan gép, amire a kormány is azt mondja, hogy kormánygép, eljöhet az is. És jöhet a hír, hogy a 444 nem kap annyi akkreditációt a sajtónak szánt részbe, mint a 888...

stonefort2 2018.08.08. 14:43:43

@Válasszunk: Butaságnak minősítetted Kele véleményét. Részedről meg ez a "vakcina/ ellenméreg" szállítás butaság. Majd készültségi szolgálatot ad a Falcon? Mire üzemképessé teszik, megtervezik az útvonalat, szereznek slotot, hajózót, addigra a menetrendszerű járat már régen oda vitte a gyógyszert, vagy éppen szervet hűtőtáskában, ahová kell. Ferihegyen mindennapos.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.08. 15:05:05

@Válasszunk:
Nem is igazán értem a hozzászólást. Az üzleti gép szükséges volt diverzifikálni a flottát és a közjogi VIP szállítás nem csak az A319-re építeni, mely sok esetben nagy erre a kategóriára.
de ahogy olvasom, hogy vészhelyezeti parancsközpont ???.. Nehogy azt gondolja már bárki, hogy akár europa/NATO tagországoknál készenlétbe van kvázi 1-1 gyors üzleti repülőgép, hogy az aktuális tököm-bökömön részt vevő akármelyik közjogi méltóságot visszaszállítsa hazájába.. (az USA-ban és néhány más nagy és regionális hatalomnál van)..
T.Válaszunk barátom: meg aztán gondold végig, hogy akármelyik közjogi méltóságra szükség van vészhelyzben? Nem, minek koricálna ott. Arra megvannak a protokolok, forgatókönyvek. Az, hogy Orbán a mirobuszával kacsázott Tatabánya felé a havas uton, majd felszedett két arrajáró diákot, abban PIAR volt, nem ésszerűség.. Az hogy nyakig guminadrágban, kolbászt evett a gáton, Ő úgy irányította "vízügyi" végzettségével a munkálatokat, mint Nagy Sándor, az szintén a buta embereknek volt. Az okos ember meg feltette a kérdést, hogy hol vannak a helikopterek?? Amik éppen az Ő kormánya idején 7 évig nem voltak és ezért kellett ennyi kétkezi munka. Amikor bemondta neked a telefon, hogy maradj a kocsidban, amikor otthon voltál az szintén.. egy JAS-39D géppár a Liteninggel pontosan tudta, hogy melyik autókban működik a motor, és hol vannak emberek bennük (motorhő, és még a rendszámot is le lehet velük olvasni jó esetben..)..
szóval nem kell parasztvakítás..
Évek óta mondja OV kell kormánygép.. Miért nem szereztette be? Nem baj, hogy van üzleti repülőgép meg többfunkciós csapatszállító, hanem az a probléma, hogy más funkciókat hazudnak nekik, mint amire vettük, amire kell használni és használni is fogjuk Őket. .. és köszi Stonefort a támogatást..

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.08. 15:08:13

+ még annyi. Mi a tököt szállítasz vele? és hogy? Lepókozod az utastér közepére??
Ahogy írta Stonefort barátom, vakcina, és vérszállításra, rádoaktív anyagok szállítására stb. már réges régen megvannak a protokollok, szervezetek, gépek, nem mint a mannát vártak egy szuper bizjetet lemázolva légierős festésre...

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.08. 15:11:51

Ja a blogdon az alábbi:

"Miért nem halljuk azt, hogy ahhoz, hogy ilyen célokra is jusson pénz a Mészáros család jótékonykodik és sok más eszközt (kormányzati Skodát, tárgyalóbuszt) ők adnak és a felszabadult forrásokból növekedünk? "

Azért barátom, mert ahogy a paszúly nem nő az égig, csak a mesében, úgy egy 30+ évis koráig szimpla gázszerelőből sem lehetne saját maga eszének, tudásából ma magyarország egyik legnagyobb oligarchája. Miért? mert annyira nem lehetett volna hülye, hogy az Orbánéra elötti 35 évét az életéből elbassza...

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.08.08. 15:37:27

@stonefort2: Nagyon sok esetben nincs és nem is lesz erre alkalmas menetrendszerinti járat.

@Kelepisti: Valóban a nagyobb hatalmak jellemzője erre a funkcióra alkalmas gép, de sok esetben lehet. És ne feledd el, hogy amikor törvény bizonyos jogköröket átad a végrehajtó hatalomnak, akkor a döntések meghozatala és előkészítése az ország vezetésének a feladata.

Nem véletlenül mondtam azt sem, hogy ez olyan luxus, mint a rekord árvíz szintjéhez képest érezhetően magasabbra épített gát sok helyen. Reméljük sosem lesz rá szükség, de okosabbb feleslegesen megvenni, mint panaszkodni akkor, ha kellene. De ez nem a gyors visszaszállítás, ez a fedélzetén tud dolgozni eset kapcsán említettem.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.08.08. 15:38:30

@Kelepisti: Ha a pénzt arra kapták, hogy úgy Soros elleni ellenpont legyen, ők is hasonlóan működjenek, adakozzanak, adományozzanak, akkor bizony ahhoz nem kell nagy ész, hogy amikor az állam szól, "mit adományozz a rendőrségnek, mit a seregnek" akkor ne keverje össze a gázszerelő a két tételt.

molnibalage 2018.08.08. 15:58:00

@Válasszunk: Te most tényleg azzal vitatkozol, aki 20+ éve ebbe a rendszerben tolja és látja, hogy mit szállítanak és hogyan?

Az megvan, hogy sürgősségi szervszállítást is inkább vadászgépekkel és helikkel csináltak? Norvégiában volt nemrég F-16-tal, de volt F-104-gyel is.

Te most nagyon házhoz mentél a pofonért...

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.08.08. 16:42:17

@molnibalage: Már bocs, de a blog szerzője és az ügyben megszólaló katonák mindegyike elmondja szakmai alapon választották, nem egy dolgot tud szállítani. Ő ezek után többek között a biztosan ezzel foglalkozó bloggazdának ellentmond.

Bizonyára ezek, beleértve a döntéshoz katonákat, mind hülyék. Nyilván az is hülye, aki sok más országban tart üzleti gépet könnyű szállítógépnek, futárgépnek, egész USAF a hülye.

Csak az fontos, hogy te eldöntötted, melyik megszólaló szakértőnek kell az érveket mérlegelve igazat adni.

És ugye komolyan gondolod, hogy ebben a kérdésben a "házhoz mentél a pofonért" szintű beszólás értelmes hozzászólás.

Majd a beszólásodban ennyire magasra pozícionált ember kötelezően elfogadandó über kinyilatkoztatását (menetrendszerinti géppel csinálják) rögtön cáfolod is.

Azaz valamit egyszerre tekintesz megdöthetetlen überérvnek, majd utána ismert ténnyel AZONNAL megdöntöd. És mivel ott az F-16, ami remélem még a beszólogatásod szintjén sem menetrendszerint gép, is katonai gép, ez a fajta szállítás a sereg feladata.

De ugye Kelepisti pl. Zord Gábornak is ellentmond, de sok más gyakorlatnak is, a döntéseknek is, sőt annak is, hogy pár helyre fizikailag mivel lehet valamit elvinni.

De minden más forrás felett ő van, mert így tudsz beszólni, igaz?

ms007 2018.08.08. 17:07:32

@Válasszunk: Az ugye fel se merült benned, hogy a blog gazda és a megszólaló katonák azt mondják, amit éppen mondani kell nekik, és nem biztos, hogy valójában egyet is értenek azzal? Plusz az is elég vicces, hogy az USAFhoz hasonlítasz minket, kicsit más ligában játszunk azért :D
Amúgy Kele tökéletesen leírta röviden a víziódat: készenlétis bizjet. De abban is igaza van, nem kellene mindenféle fantázia feladatot kitalálni/bemagyarázni neki. Legyen kimondva, hogy kormánygép, legyen nemzeti színű, mint a szlovákoknál, és kész, ennyi. Ott van nekik 2/3-os kormányzás, mitől fosnak mégis?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.08.08. 17:35:51

@ms007: Egész sok embert vádolsz azzal, hogy ami elég sok más országban természetes az itt hazugság.

De azt nem teszed fel a kérdést, hogy mit nyerne bárki azzal, hogy azt hazudja, hogy kormánygép majd lesz. Aki ezt sokallja, az az ilyen ígéretet még jobban fogja sokallni. Ha ez az állítás továbbra is megy, az ezek nem kormánygépek mellett, akkor a kérdés az, hogy milyen lesz a kormánygép, miért olyan.

A probléma az, hogy ahol a kormány kap döntési jogot és kötelességet és gyorsan kell dönteni, ott felmerül a kérdés, hogy ez hogyan működik.

A régiónk jelentős részében az a minta, ha az elsőszámú döntéshozó akadályoztatása merül fel (pl., jönne hazafelé, hogy majd átvegye a feladatot) akkor a helyettese tökéletesen tudja helyettesíteni.

Itt a kormánynak csak a légierő VIP szállító kapacitására van szükség, kormánygépnek bármit hívhatnak amin a kormány megy.

Ahol túl sok hatalom öszpontosul egy kézben, és ezt helyettesítéssel csak korlátozottan vagy nehezen lehet átvenni, ott fontos, hogy a végrehajtó hatalomnak ez a központja helyettesítés nélkül is működjön, és ott ennek a biztosítása utazás közben speciális feladat.

És itt a kormánygép speciális felszereléssel rendelkező gép. Többnyire szép nagy is.

Abban, hogy ez utóbbi struktrura időnként nagyhatalmaknál jellemző (atomfegyverről az állam döntsön) részben igaz, de számos kisebb országra is jellemző. Van ahol azért, mert kemény diktatúrát játszanak vagy ahol azért, mert egy karizmatikus vezető tartja egyben az egészet és ő kellően bizalmatlan ehhez.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.08. 17:37:27

@Válasszunk:
tudod ami nagy különbség és hegyi trollként Te nem tudsz róla, de Zhord, Kelepisti é Stonafort is majd egy évtizede egymást személyesen is ismerik, méghozzá jó ismerősként, nem ellenségként és bár sok mindenről néha különbözik az elképzelésük, sőt politikai beállitottságuk is, de azonos az elkötelezettségük.. (elkötelezettségünk)...
rádásul itt nem a repülőgép a probléma, hanem el elbaszott, rogáni propminisztérium irányította propaganda, amely inkább hazudik, ferdít, csúsztat, minthogy kiállna, hogy miért van szükség üzleti jet-re a honvédségnek.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.08.08. 18:22:09

@Kelepisti: Én sem minősítettelek idáig személyeskedve. Sőt ellenségként sem. Te vagy az aki ezt megteszed, akkor ki is a személyeskedő beszólásod szerint a hegyi troll?

Felejtsük el ezt. Én veled szemben, mással szemben sem láttam ellentétet, de a molnibalage féle személyi kultuszépítéses beszólogatást nem szeretem. Mert a személyeskedés se tőle, se tőled nem érv.

Pont úgy, mint a Rogán féle kommunikációt sem. De tudod van egy olyan szempont, hogy a Rogán féle propagandaminisztérium nem is TUD mit mondani. Egyszerűen azért, mert nincs meg a szakértelem ahhoz, hogy lássák hol és mire használnak ilyen gépet. Az ő mentségük a hülyeségük, alkalmatlanságuk.

És az, hogy egészen biztos vagyok benne, hogy vannak ahhoz elég pofátlanok, hogy akár egy A380-as kormánygéppel is a nép elé álljanak. Bár a hírek szerint beleférnek A350XWB-be is.

Ők azt tudják, hogy a kormány kiadta a feladatot válasszon a szakma.

A szakma meg látja, hogy VIPt, diplomatát, diplomatával kisebb csomag iratot viszünk, kell a sebesség, a kényelem. De a kormány elvárja, hogy még pár dologra használható legyen a gép és fel tudunk írni 5 olyan funkciót ami ritkán de előkerül. És erre a "mindent elvisz, ami belefér, nem szennyezi be és amit máshol is vitt már a sereg részéről hasonló gép" alapon fel lehet írni 5 funkciót.

De, ha az elmúlt időszakban több, mint 90%-a volt a VIP szállítás. Utána jöhet akár diplomáciai futár. Utána bármi olyan kisebb csomag amit elhozhat, akkor ez a gép is ebben a szellemben megkapta a további feladatat.

Tudod, elég régen az "az se baj, ha kutya, csak röfögjön" alapon készül sok statisztika, az ez miért többcélú kapcsán az érvek arra, hogy mire jó. Ez nem erről a gépről szóló elbaszás.

Ez a fajta kommunikációs helyzet, a Rogán féle banda alkalmatlansága ebben az esetben is igaz. Csak most van egy szerencséjük, és van egy balszerencséjük.

A szerencséjük, hogy ilyen kategóriájú gépet sokan használnak, ott is megjelenik a többi cél, és ott is javarészt VIP-t visz.

A baleszerencséjük: Mivel komolyan gondolják, hogy kell kormánygép, és ez nem a kormánygép, akkor a deklarált kormánygépet milyen nehéz lesz majd megmagyarázni.

Ami szerintem nagyon gáz, hogy nincs szabályozva, hogy a sereg kezében lévő melyik gépet milyen állami vezetők, milyen esetben, milyen feltételekkel vehetik igénybe, és ez mikor kötelező.

Az, hogy ezt az állandó VIP szállítás miatt választották, és minden más amire még jó lehet, ha 200 esetből egyszer arra használnánk az az "az se baj, ha kutya csak röfögjön alapú feladat" ott van teljesen egyértelmű.

És az is egyértelmű, ha szabályozni kell minek van elsőbbsége akkor a "soha nem lesz ilyen, de politikához köze nincs" feladatot fogják írni a sor elejére, utána jönnek majd a "fontosemberek" és utána jönnek azok akik szállítása sokszor tényleg fontos lenne.

De ahogy a bloggazda is mondja, más is mondja, én is úgy tudom, hogy a szakma választott.

És hogy ahogy a kormánypárti politika fele az "ez nem kormánygép, de kell kormánygép és hamarosan lesz kormánygép is" állásponton van, tartok tőle, hogy a többi kormányzati presztízsberuházás szintjén megalomán beszerzés fog születni.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.08. 18:29:51

@Válasszunk: baréátom, ha arra vársz, hogy ezek mellett még valakik beszereznek kormánygépet, és még valamilyen üzemeltető szervezetet is találnak/kreálnak hozzá, akkor nagyon gyorsan szedjél be valami gyógyszert..
Egyébként a MH repülőcsapatainak nem az az alapfeladata, hogy állami vezetőket fuvarozzanak, hanem annál lényegesen fontosabb nemzeti és szövetségi feladatai is vannak. ezek mellett + a leírt tevékenység.

"De, ha az elmúlt időszakban több, mint 90%-a volt a VIP szállítás. " ezt a marhaságot honnan veszed? nem is volt rá alkalmas repülőgép, szegény Ader alatt is lerohadt az egyetlen ANCSA..

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.08.08. 18:37:00

@Kelepisti: Nem ez az alapfeladata, van más is, de mégis hasonló feladatokból volt sok. Hogy miért, és miért jött helyette más megoldás, az jó kérdés. Gyanítom azért, mert ha "nincs alkalmas gép, nem is lehet feladatot találni", a "miért nem a sereg viszi" viszont minden drága utazásnál felmerült.

Elég sok feladatot írtam békére is, de persze ez csak a "jéghegy csúcsa".

Az üzemeltetés, ha a terv ezek után is marad az ezeken felüli kormánygépre, ott is a sereg feladata lesz.

Te nem nézed ki belőlük a pofátlanságot, hogy beszereznek, én meg azt mondom, hogy amíg az arra vonatkozó tervek vannak, addig nincs az a pofátlanság amit ne néznék ki belőlük. Tudod a hasonló dolgoban a megalomániájuk eddig nem ismert határokat. Így a hasonló tervek létét elhiszem nekik.

Mint azt is, hogy a feladatok kiszabásánál is úgy működik a dolog, ha őket nem viszik el azt észreveszik. Ha az országban semmi más nem működik, nem biztos, hogy észrevennék.

stonefort2 2018.08.08. 19:52:35

@Válasszunk: Most meg a "futárpostát" erőlteted. Az is 99%-ban menetrendszerű gépekkel megy. Fogd már fel, hogy a Falcon 7X VIP/ kormánygép lesz. Slussz. Vagy a bőrkanapékra ültetik a bakákat?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.08.08. 20:18:34

@stonefort2: Bár valószínűleg elmagyarázod majd nekem, hogy a világban ilyen nincs, de a kormánytagok és a bakák mellett léteznek köztisztviselők. Persze a seregben is akadnak tábornokok, főtisztetk. Ezen kívül a külföldi kérdésben akad jópár karrierdiplomata, ezek között vezetők is. Politikai pozíciónak tekintett diplomáciai feladatok is adottak.

Piszok sok dolog ment azért menetrend szerinti gépekkel, mert nem volt más elérhető. Az eddig mi ment menetrendszerinti gépekkel jellegű alapra azt is lehetne mondani, hogy nem kormánygép, mert a kormánytagok is 99% menetrendszerinti gépekkel utaznak.

Ez pedig nem a bakáknak csapatszállító. De azt gondolom, hogy megvenni egy gépet vitatható vagy indokolható. Nem kirepülni az órát, pénzt pazarolni, mert amire a világban sok helyen ilyen kategóriát használnak, arra mi nem vetjük be, mert a blogon vagy a médiában kormánygépnek hívták szóval tekintsük csak egyfunkciósnak alapon állunk hozzá, és ezzel más is kockáztatni nem fér bele.

És maradjunk abban, hogy a "hülye vagy, a világban nem él senki kormánytag és baka között" sokmindent letagadva személyeskedve akkor sem lennél meggyőző, ha te lennél a döntéshozó.

Ha az indoklás a felmerült (és nem megoldott) feladatokra mutat, és látjuk hány bársonyhoz szokott segget kell az állam különböző szintjein vinni, akkor egyikünk sem jós, hogy eldöntse ez a kormányt fogja vinni és nem sok más olyan szinten lévő embert, akiket amúgy pont ilyenekkel visznek. Mert sem te, sem én nem vagyok jós.

De azt gondolom, hogy a katonák akik azt mondják ez szakmai szempontok alapján választották megérdemlik azt, hogy ne bélyegezzük mindenntudó személyeskedőrpfesszor jósként őket előre biztosan hazugnak, becstelennek. Mert talán ezek egy része karrier szinten, hivatásosként dolgozik, és nem közönséges politikai kurva.

Mint ahogy sok olyan bársonyszékhez szokott, de szakmai alapú vezetői pozícióba került segg mögött is olyan ember van, akinek a munkája ebből profitál. Nem az a botrány, ha sok gép, amire azt mondják nem kormánygép viszi kormánytagot is. Hanem az, ha sem ezekből sem másokból nem visz senkit, hanem kihasználatlanul rohad, a pilóta sem gyűjt repült órát.

stonefort2 2018.08.08. 20:33:14

@Válasszunk: Szakmai szempontok? A katonáknál? Bizniszdzset kérdésben? Annyit láttak és ismertek, hogy csak na. Aki cseppet is képben van a kérdésben, az más típust javasolt volna. Pl. a 900-ast, ami nem sokkal kisebb, de kiforrottabb, megbízhatóbb.

ms007 2018.08.08. 21:32:24

A Gripen beszerzés is milyen szakmai szempont volt.... :D
Túl naiv vagy a beszerzések döntésével kapcsolatban

zord 2018.08.08. 22:25:41

Pörgünk, jelentem 10 ezer klikk felett vagyunk! Köszönöm a kommenteket, csak így tovább!

Én továbbra is támogatom a beszerzéseket, ahogy eddig is tettem. A sorrenden, a módon a részleteken (7X vs 900) és a kommunikáción van mit kritizálni, meg is tesszük.
Ezzel együtt a magyar szakma (értsd: szállítórepülők) nem katonai szállítógépet akartak elsőnek. Mivel nem a klasszik katonai profil a mindennapi leggyakrabb feladat manapság.
És tegyük hozzá azt is, hogy most hirtelen van pénz. Pár éve ez nyilván irreális, luxus lett volna. De ha most feltételezzük, hogy hosszú távú építkezés zajlik (az elit átláthatatlan, rövid távú céljai kielágítése mellett) akkor nem gondolhatjuk komolyan, hogy egy nemzeti légitársaság nélküli 10 milliós országnak nem lehet 2+2+4 szállítógépe. Legyen, és közben pofázzunk bele minél hangosabban, amennyire csak lehet! Ezért is köszönöm újfent a sokszori olvasást és kommentet!

Zord

Betelgeux 2018.08.09. 12:36:53

@zord: Erre az átláthatóságról/átláthatatlanságról jut eszembe, hogy pl. az Egyesült Államokban a GAO (Government Accountability Office), az ottani állami számvevőszék tevékenységének nagy része pont a védelmi kérdésekkel foglalkozik, és kismillió jelentést és elemzést ír, ami teli van értelmes tanácsokkal és javaslatokkal: www.gao.gov/browse/topic/National_Defense/. Minden nagyobb beszerzési tevékenységet alaposan átrágnak és kielemeznek, megkritizálnak.
A mi kis ászunk, elég gyengén muzsikál e téren. Már kb. 10 éve csináltak HM jelentést (akik csinálták már rég nyugdíjba mentek, szóval szakember sincs rá). Legutoljára a összes védelmi tevékenysége a HM cégek átvilágítása volt tavaly, ami megállapította, hogy minden szép és jó, néhány apró számviteli szabálytalanság kivételéve. A Zrínyi 2026-ról még egy mukk sem volt ÁSZ részről. Szóval ennyit a hatékony gazdálkodásról.
Én a párti vagyok, hogy inkább semmit sem szerezzük be és ne is legyen egy fillér költségvetés, ha nincs meg a keret arra, hogy hatékonyan költsük el. Ha szükséges a NATO követelmények miatt, az is jobb ha a 2%-ot kitalicskázzák az államkincstárból és szépen elégetik, minthogy beszerzésre fordítják és működtetik vele a lyukas vödör HM/MH-t mert így még több kárt okoznak vele, mintha csak megsemmisülni az a pénz. (Pl. kb. 30-35 ezer főt kivon a munkaerőpiacról, aminek még több az alternatíva költsége)

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.09. 14:58:30

Sziasztok!
Most az kutatom, hogy mikor is mutattak be nekünk a franicák üzleti gépet. Mert ott voltam, csak arra nem emlékeszem, hogy a második taszári, vagy az azokat követő valamelyik korai Kecskeméti repülőnapon volt. Még demot is repült késő délután vele, cap. Gerard (aki egyébként a Mirage2000 bemutatópilóta is volt régebben)
Sajnos akkor még nem fényképeztem hanem videóztam, és ezek a gyenge VHS felvételek digitalizált változatát is meg kell keresnem. Azért érdekes, mert talán innen indult ki az egész anno-annno :) Ráadásul három sugárhajtóműves bizjet volt úgy emlékszem.. A NET-en keresgélek jelenleg..

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.09. 15:10:57

Az már biztos, hogy a bemutatót Eric Gerard repülte aki például a Falcon 7X 8X tesztjeit is végezte (sőt Előtte Rafale-t is tesztelte..

stonefort2 2018.08.09. 18:12:43

@Kelepisti: A 7X 2005-ben repült először, úgyhogy nem valószínű, amire emlékszel.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.09. 21:22:11

@stonefort2: Nem azt írtam, hogy a 7x-et, hanem elődjét..

zord 2018.08.10. 08:52:31

@Kelepisti: @stonefort2:

Szerintem a Falcon-szaga 2002-ben, Bostonban kezdődött :-)))

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.10. 09:05:16

@zord: :-))

... én csak történelmileg nézem, hogy Magyarországon a Dassault bemutatott anno egy üzleti gépet, amikor arra szinte egyáltalán nem volt kereslet, még a 29-es volt a fairfordi világbajnok, az akkor viszonylag szegény parlamenti pártok (és képviselőik) meg nyugati vadászgépet akartak a lobbypénzért...
Valószínűleg erre már szinte senki sem emlékszik, hiszen azok a döntéshozók, akár katonák, akár politikusok már nyugdíjas, eltávoztak akár a politikából, vagy éppen a világból is..
Sajnos a videoimat még keresem (marha sok DVD-n vannak), de emlékszem, hogy a gurulóút mellett álltam, és azt kérdeztem fiatal önmagamtól hogy mi a tököt keress itt ez a gép.. Meg arra emlékszem, hogy a bemondó külön ki is emelte a "vadászgép" szárnyakat, hogy a Dassault ezt emelte át a bizjetbe.. Néhány iskolakör és erős bedöntés volt, és biztos, hogy a Grerad repülte, mert a nevét még Mirage2000 és Rafale demoi miatt is megjegyeztem anno.

exi_ 2018.08.10. 12:54:55

@zord: a 2+2+4 -ből érdemes levonni bármiféle következtetést?:)

Gaudi 2018.08.10. 13:15:15

@exi_: nagyon halvány célzást tett egy második falconra. :-)

stonefort2 2018.08.10. 13:56:27

@Kelepisti: A Falcon 20 anno a Mystere IV szárnyait kapta egy-az-egyben

Madár Fokker 2018.08.10. 15:35:18

Üdv Mindenkinek!

Bá nem vagyok jártas sem a Honvédség, sem a magyar katonai repülés dolgaiban(, amit tudok/olvasok róla, annak a 80%-át ti írjátok ;) ), azért az idei gépbeszerzésekkel kapcsolatban felmerült bennem jó néhány kérdés.

H145M: lesz, aki repüljön vele? Olvastam, hogy 50 pilóta típusátképzését tartalmazza a csomag, de van/lesz annyi helikopter pilóta, akit ki lehet a tanfolyamra küldeni? Pláne, hogy egy ideig párhuzamosan repülnek majd a Mi-kel. Tudok az állami légijármű-vezető képzésről is, de úgy hallottam, hogy a Zlin-beszerzés (eddig) nem egy diadalmenet.

A jetek beszerzésénél lehet, hogy szakmai szempontok alapján választották a típusokat bizonyos feltételrendszernek megfelelve. Az volna inkább az érdekes, hogy a feltételeket ki állította így össze, ami alapján pont ez a két típus lett a nyerő. Nem lesz egyszerű a két típus üzemeltetése hajózó és műszaki vonalon sem a légierőnek, mert ezekkel a kategóriákkal eddig nulla tapasztalatuk van/volt. Ráadásul a Falcon7X esetében hazai, civil üzemeltetőnek sincs semmi tapasztalata.

Falcon7X: Itt inkább a kiválasztott típust és kategóriáját kérdőjelezném meg, mint a #nemkormánygép szükségességét. Eléggé overkill-nek érzem a Légierőnek. Nem hinném, hogy heti-havi rendszerességgel szükség volna a hatótávjára, de még csak a méretére sem. Iszonyatosan drága a személyzet szimulátora is. A neten találtam egy 2015ös leírást, ahol évi ~90k USD-nek számolják egy személyzet (kapitány+elsőtiszt) képzési költségét. (Nem a type rating, hanem recurrent!) Ha a két gépre csak 3 crew-t veszünk, az önmagában éves szinten 270k USD és a gépek még meg sem mozdultak. Hogy valami jártassága legyen a (ki tudja milyen korábbi tapasztalattal rendelkező, NAT-HLA? RVSM? PBN? MCC?) személyzetnek, ahhoz meg a két gépnek mennie kellene minimum 5-600 órát évente. Szervszállítás: Erre van egy civil cég, akinek fizet az állam, hogy 24/7-ben készenlétben legyen. Felderítő-képesség: Látom a neten, hogy van ilyen opció, de szkeptikus vagyok ezzel kapcsolatban. Lehet, hogy túl sok konteo blogot olvasok, de ennek a lebegtetése szerintem arra jó ürügy leginkább, hogy ne készüljenek képek az utastérről.
Airbus: csapatszállításra tök jó, de számomra kérdéses, hogy van/lesz-e annyi feladat rájuk, amivel fent lehet tartani a hajózók jártasságát, vagy üresen is reptetni kell őket még egy jó ideig? (Nem egyszerű az Ancsáról átülni az Airbus-ra. Pletykaszinten hallottam, hogy ezt mennyire nem látták előre.) Cargora igen korlátozottan alkalmas csak: nem is igazán a kb. 6800-7000kg teherbírás, vagy a cargo ajtó mérete miatt, hanem amiatt, hogy a gép hasában kvázi térdelve, emberi erővel kellene mozgatni a cuccot. Medevac: láttam a beépíthető modult a februári prezentáción,de baromira nem lesz egyszerű felvinni a hordágyat a lépcsőn, ha nincs az adott reptéren ambulift. Ha meg bennmarad a hátsó ajtók előtti elválasztó fal, akkor beforgatni se.
(Tudom, hogy utólag könnyű okoskodni és már régen volt, de szerintem a Malév csőd után kb alkatrészáron meg lehetett volna venni szétbontás előtt a 737-600-okból négyet és a saját igényekre átalakítva elkezdeni az üzemeltetést rengeteg civil tapasztalattal megtámogatva.)

Egyébként arról van információ, hogy mindhárom gép miért M&Máltai lajstrommal érkezett?

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2018.08.12. 23:08:19

@Kelepisti: Kele, a '98-as videóid között kapirgálj. Az akkori NATO Expressen volt itt a Dassault Falcon 900-asa, F-GSAI lajstrommal. A központi zónában állt.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2018.08.12. 23:09:05

Kecskeméten. (Ez lemaradt, na.)

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.13. 10:23:09

@Devil 505: Megerősítetted, hogy nem vagyok szenilis :).
Nagyon köszi.
Szóval 98-as Kecsoi NATO Expressen mutattak be először eladási szándékkel üzleti repülőgépet a Franciák. Már ekkor sem volt kormányzati repülőgépünk, hanem a MALÉV-et használták állami vezetőink.

AG76 2018.08.15. 07:49:20

netto parasztvakitas
mindenki tudja, hogy milyen cellel vettek a gepet, nem kellett volna rahuzni ezt az atlatszo alcat, ami raadasul egy oriasi limitacio is

civil regisztracio kellett volna ra es akkor meg berbe is lehetne adni, ha meg szukeseges, allamikent meg siman tud repulni, mikor szukseges.....