Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

AirPowerNews (48) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (30) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (43) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (26)

HTML

Airbus Helicopters H145M HForce: meggyőző demo tesztfázisban

2018.07.27. 16:29 | zord | 59 komment

Szokatlan kommunikációs lépésre szánta el magát az Airbus Helicopters: a próbák idején, a nyilvánosságnak szánt termékbemutatót tartott - a Magyarország által is megvásárlandó - HForce generikus fegyverrendszerrel felszerelt H145M többfeladatú könnyűhelikopterrel. S bár a zivataros időjárás miatt a demonstráció dinamikus, éleslövészettel egybekötött része kishíján elmaradt, a 2. VBÁKRD-dal együttműködésben végül mégiscsak az utóbbi idők egyik legjobb fotózási- és információgyűjtési lehetőségét kaptuk.

180727_koros-hegy_h145m_demo-1.jpg

Repülnek a Chemring 1x1-es MTV zavarótöltetei a a D-HMBE ideiglenes lajstromot viselő, 20177 szériaszámú, első sorozatgyártású H145M HForce-ból. A jelenlegi fázisban a típus EH-képessége az AAR-60 szenzor triggerelte infracsapdákra támaszkodik.

180727_koros-hegy_h145m_demo-3.jpg

Töltik a nem irányított rakétákat. A rend kedvéért, mivel múltkor elszúrtam, 70 millimétereseket :-)

180727_koros-hegy_h145m_demo-4.jpg

Pillantás a helyzetjelző lesugárzott és kivetített képére...

180727_koros-hegy_h145m_demo-5.jpg

...és a Wescam szenzor képe (repülési adatokkal és fegyverzeti szimbológiával) a Körös-hegyen berendezett kiállítóhelyről. Zölddel a géppuskakonténer és a rakétakonténer státusza látható.

180727_koros-hegy_h145m_demo-9.jpg

A pilótafülke. Belóg a Thales Scorpion sisakja, mely az optikai helyzetérzékelés mellé inerciális csatorna bevezetésével hozott nagy javulást ebbe a témába. Jól látszik, hogy a Helionix három képernyőjén kívül a teszteken járulékos/ideiglenes kijelzőket is használnak...

180727_koros-hegy_h145m_demo-10.jpg

...nemcsak a berepülő mérnök munkaállomása az extra.

180727_koros-hegy_h145m_demo-11.jpg

Persze az eredményesség érdekében a hagyományos módszerek alkalmazását is megtartották :-)

180727_koros-hegy_h145m_demo-2.jpg

Ahhoz képest, hogy a szerződést június 29-én írták alá és jelentették be, a honvédség szemmel láthatóan olyan hatékonyan dolgozik alájátszóként a tesztkampányban, mintha általuk régóta ismert platformról lenne szó. A szolnoki kőevők Humvee és Polaris terepjárói indulnak a szcenárióban rájuk osztott szerep eljátszására, hátul a helikoptert készítik felszállásra.

180727_koros-hegy_h145m_demo-12.jpg

De nemcsak a különlegesek alájátszása, hanem a kiszolgálás is a mély együttműködés meglétét támasztotta alá: például magyar Merci hozta a rakétákat a géphez.

180727_koros-hegy_h145m_demo-6.jpg

A JTAC által kért show of force után először FN géppuskás rácsapások...

180727_koros-hegy_h145m_demo-7.jpg

...majd rakétázás következett.

180727_koros-hegy_h145m_demo-8.jpg

Visszatérés a leszállóhelyre. Összességében az időjárás inkább jót tett, szebbek lettek a képek, mintha nap közepén, verőfényben fotóztuk volna a honvédség jövőbeni típusát. A 270-as tartományba eső szériaszámú első magyar példányt szeptemberben kezdik el építeni, és a tervek szerint 2019 októberében szállítják le.

18okt_airbusaward_arzenal_h145m_tesztelesert.jpg

Ez pedig már október, amikor az amszterdami Airbus Award ceremónián a magyarországi tesztkampány koordinálásáért az HM Arzenál vezérigazgatója, Kránicz Roland elismerést vehetett át Bruno Eventől, a helikoptergyártó CEO-jától.

Zord

Címkék: demo lőtér Airbus Helicopters 70 mm Körös-hegy H145M nem irányított rakéta géppuskakonténer

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr2014145699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2018.07.27. 17:25:02

Kitett magáért a honvédség újkeletű helikopterszállítója. Airbus Helicopters H145M szakmai demo.

Zord

stonefort2 2018.07.27. 23:32:54

@zord: És volt ott valaki, aki valaha dolgozott katonai helikopteren? Esetleg műszaki szemmel valamit konyít hozzá?

zord 2018.07.28. 01:39:27

@stonefort2: csütörtökön volt egy másik demo, bennfenteseknek. Egyébként a kampány alatt több potenciális kuncsaft delegációja is megfordul itt. Pl. láttuk a kazahokat (akik már BK117C2 üzemeltetők), jönnek ausztrálok (ott folyamatban van egy könnyű felfegyverzett/felderítő tender). Gondolom talán voltak köztük helikopteresek is.
Ami a mieinket illeti, nagyon az volt a benyomásom, hogy nem újkeletű ez a kapcsolat. Tehát a cégnél és mindenféle rendezvényen biztos voltak kinn magyarok, már jó ideje ment a diskurzus, amikor június 29-én aláírták. Csak nekünk volt ez "meglepetés"

Zord

zord 2018.07.28. 01:52:37

A magyar program időrendjével kapcsolatos új infóval kiegészítve.

Zord

area51 2018.07.28. 03:52:09

Amit hiányolok ezekről a könnyű helikopterekről, az az Emerson Min-TAT fegyvertorony.

Pont az ilyen kategóriájú helikre fejlesztették ki, de ritka.

Gaudi 2018.07.28. 14:03:14

@zord: Jó lenne tudni valamit a végleges konfigurációról.

zord 2018.07.28. 14:42:57

@Gaudi: tulajdonképpen a Körös-hegyen egy komoly industry dayt rendeztek. Nyilván nem csak a magyaroknak, hanem mindenkinek, aki itt megfordul.Nekem az volt ebből is és másból is a benyomásom, hogy a mi beszerzésünkben is vannak még nyitott kérdések. Először is: hány gépben lesz HForce? Aztán milyen szintű? 0, 1, 2, 3? A fegyverzet pedig szerintem szinte bizonyosan nyitott ügy.

Zord

Gaudi 2018.07.28. 14:58:22

@zord: Igen, de ugyanígy a szenzorellátottság is nyitott, szerintem. Lesz mindenhol szenzortorony? Mit jelent pontosan és mennyi gépen a "electronic countermeasures system", mert ez így elég sok mindent jelenthet.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.07.28. 16:56:02

Nekem egy forrásom azt mondta, hogy gyakorlatilag Gáboron kívül a szokásos honvédelem.hu volt kinn, illetve Veress Viktor és Dudás Emil A többiek külföldiek. Inkább fotótéma volt, mint konkrét terméktájékoztató, mivel a HM egyrészt szinte minden titkosított a magyar beszerzésről, többek között a konfigurációt, szállítási ütemezést stb. Gyakorlatilag még a helikopter fegyverzet irányított része sincs kész, és a végső konfigurációk sem.
Szóval szép fotótéma volt, és vájtszeműek mint Gábor megtudhattak egy-két dolgot, de inkább fotóstéma volt..
Gábor ha nem így van cáfolj :)

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.07.28. 20:22:20

Jó ismerősöm, Spotterkedik , de részt vett több Airbus helikopter kormányvezérlő szoftver programozásában, ha jól emlékszem.

Beat it! 2018.07.28. 20:29:05

@zord:
Az eddigi hivatalos tájékoztatóból nekem az jött le, hogy minden gép HForce lesz. Ennek is vannak szintjei? Azt hittem, hogy a HForce egy globális struktúra, és onnantól csak a gépre függesztett fegyverzetben lehet eltérés.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.07.28. 21:53:34

@Gaudi: Tegyük hozzá, hogy nincs tankattack rakéta integrálva még hozzá. A Mihu-k pedig max 7 év múlva mennek a levesbe, tehát addig ezekhez is integrálni kéne. A Spike verziók jók lennének.
Nekem mindig az motoszkál az agyamba, hogy a Horvát OH-58D Kiowák amelyek néhány évtizeddel öregebbek kvázi ez a kategoria, és ha meg lennének a besugárzásjelzőik akkor potensebbek az AGM114-el, mint a vadiúj Airbus koptereink, ha azoknak nem lesz irányított rakétája..
Látszik hogy itt elsősorban politikai döntést volt. Nagyon Europaiak lettünk (ha már előtte Trumpnak nyalt be a külügyminiszterünk),ezzel a Francia és német kormánynak jeleztük, hogy komolyan vesszük az, hogy Uniós fegyvert veszünk, ráadásul a NATO felé is jó pont beszerzés, és Putyinnak sem okoz álmatlan órákat, mert ezekkel a forgószárnyasokkal nem egy légi támadó éket tudunk vezetni, mint mondjuk AH-64-esekkel.. Szóval optimális és univerzális döntés volt, politikai téren és még ténylegesen is tudjuk használni a gépeket, a fenyegetettségünk mértékében fullossan..

Gaudi 2018.07.28. 22:11:37

@Kelepisti: Tiszta sor, nincs jelenleg, és komoly megrendelő kell komoly szándékkal, hogy érdemes legyen beletenni a pénzt az integrációba. Nem tudom, mi azok vagyunk-e.
És itt visszatérnék arra, hogy jó lenne tudni, a pontos konfigurációt. Mert nem tudunk azon kívül semmit, hogy 20 helicopter, HForce, 50 pilóta, nem tudjuk mennyi műszaki.
De, hogy a HForce pontosan mit fog tudni, pontosan mennyi gépen? Milyen és mennyi fegyverzetet veszünk? Milyen szenzorok lesznek? Az a MILDS remek cucc, de lesz-e minden gépen? Lesznek besugárzásjelzők? Szenzortorony? Mert az sem biztos ám, hogy amivel most demózzák, mi azzal rendeltük. Nem értem, ha egyszer van egy ilyen bejelentés, amivel kiállunk a nép elé, és kivételesen sikerült jól is tálalni, akkor miért nem lehet normálisan elmondani, hogy mi a helyzet? Ez most végre egy olyan dolog, amire lehetnének büszkék.
A politikai részéhez nem akarok hozzászólni, mert ott több tényező jön szóba, mint amit meg tudnánk beszélni értelmes keretekben.

zord 2018.07.28. 23:31:40

Volt 24.hu, Magyar Idők, Zoom, honvedelem.hu, bocs ha kihagytam valakit. Ez az egész most kezdődik, bizonyosan lesznek még lehetőségek. Lásd Gripen.

Zord

zord 2018.07.29. 01:54:03

Pilótafülkével, berepülőmérnök munkaállomással, kabbalaállattal, és magyar rakétaszállítással kiegészítve!

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.07.29. 09:24:35

@zord: Nem hiszem, hogy azért írogat valaki is, mert "sértett" hogy az Airbus meghívta, vagy nem. :-).. Ha meglesznek a helikopterek akkor meg 10+ évig nézegethetjük. Az is szokásos, hogy az olvasottabb "bulvármédiákat" hívták, amelyekből plf. a Zoom vagy 24hu semit sem közölt le a mai napig (most néztem meg őket).. Ahogy a szócső honvédelem sem, de ők hétvégén nem szoktak frissíteni..
Ami nekem érdekes, hogy a "Zindex" kimaradt...

Batkaa 2018.07.31. 22:08:04

Nem vagyok telhetetlen... tényleg...
Remek gép a maga nemében, van benne potenciál... jó, hogy itt van ez az ipari együttműködés... a döntésnek vannak védhető oldalai... de...

A fegyverrendszert elnézegetve azért ez igen soványka mondjuk egy Battlehawkhoz képest... annak a beszerzésnek is meg lettek volna a politikai és gazdasági érvei és jobban támogatta volna azt a szerintem követendő alapelvet, hogy a pénzünkért a lehető legnagyobb tűzerőt kell megvenni.
Meg a kőevők is boldogak lettek volna vele...

Sajnálom, de ez a beszerzés még mindig nem erősíti bennem, hogy a Z2026 kiérlelt koncepció mentén halad előre.

Beat it! 2018.07.31. 23:38:24

@Batkaa:
Ne legyél telhetetlen. A H145 a könnyű kategória. A Battlehawk már a közepes lenne. De helyette még megvannak a Mi-17-esek és a Mihuk. Utóbbiak leváltására van 7-8 év. Abból mondjuk 4 elmehet a kiválasztási procedúrával, de ha 4 év után nincs döntés, borul a dominó.

Tehát ha a H145M a könnyű kategória, azon belül a lehető legjobb választás volt. Ráadásul felfegyverezhető verzióban. De nem kell tőle csodát várni. Remélem kialakítanak mellé egy használható és ügyes Honvédségi taktikát különböző szintű konfliktushelyzetek esetére.

Batkaa 2018.07.31. 23:52:47

@Beat it!: a könnyű kategória létjogosultságát majd akkor támogatom, ha lesz rajta megfelelő IPTR... addig ez a kőevők játékszere és gyanús, hogy meg is reked itt...

Szerintem az optimális megoldás a homogén Blackhawk flotta lett volna. Néhány feladatra lehet, hogy sok, de a legtöbbre nagyon is jó. Illetve ott a két Mókus oktatásra.

zord 2018.08.01. 00:49:51

@Beat it!: @Batkaa: van pár infó, ami árnyalja a képet, pár dolgot megmagyaráz, és a szeptemberi Aeróba tartogatom.

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.01. 13:29:53

A következő majd a közepes szállítóhelikopterek kiváltása, ahogy Beat it arta. Politikailag kiváló volt, a beszerzés az EU, Németország, Franciaország, NATO és még Oroszorzág felé is. A kőevők majd megkpaják a későbbi S70i/UH60 valamilyik változatát.. Katonai és müszaki szemponból, ha nézzük egy azonos típusból álló flotta olcsóbb, de az üzemeltetésen kívül azt is nézzük meg, ha ennek az alkatrészutánpótlásával, hadrafoghatóságával gond van. Jó két lábon állni és rendszerbe tartani egy EU és egy USA rendszert. Ami inkább nevetséges, hogy a rezsim még néhány éve azt propagálta, hogy egységes helikopterflottát akar az összes feladatram, most meg számoljuk meg, hány típus lett beszerezve a rendőrség, mentők, hadsereg számára..
"magyar seggbe magyar ló*fszt".. No ennyit a nagy koncepcióból.. (aminek már elején sem volt sok értelme..)

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.01. 20:59:39

@stonefort2: olvastam ám, még reggel..
Ugyanakkor az EC135/145 azért valószínűleg műszaki és pilóta szempontból, nem sok átképzést igényelne. Az amerikai gép, minden tekintetben rossz választás. Régi típus, nem nagy darabszámban gyártották, tehát drága a szupport, ráadásul mink vagyunk a legnagyobb üzemeltetői, és még nem is egységes változatunk van.. Persze a Minyokhoz, és az 500D-hez képest előrelépés, de helyette lehetett volna akár H135/H145

zord 2018.08.02. 23:11:27

@stonefort2: @Kelepisti:

Diversitas delectat :-)
A könnyű kategóriát ~egységesen a piacvezető H135/145-el kellett volna elintézni: mentők, rendőrök, honvédség.

Zord

zord 2018.08.08. 00:00:23

Egy kis összehasonlítás. Míg a magyar H145M beszerzés fajlagos darabára 15 millió euróra jön ki, addig a tervezett lett UH-60M-é 43 millióra.

www.dsca.mil/major-arms-sales/latvia-uh-60m-black-hawk-helicopters

(érdekes, hogy akárcsak a szlovákoké, ebből az FMS-ből is hiányzik minden AAR-, APR-, illetve ALE-. De legalább FLIR van bennük!!!)

Zord

Betelgeux 2018.08.08. 01:27:16

Véletlenül pont én is a helikopter beszerzéseket hasonlítgattam az imént. Van ez a könyvecském: www.dandybooksellers.com/acatalog/Source_Book_of_Defence_Equipment_Costs.html#a9780955625817, amit egy angol védelemgazdasági szakember sok évtizedes adatgyűjtéséből áll össze és regresszióval számolgatja az eszközkategóriák évenkénti árnövekményét. A utility helicopter kategóriánál, - bár tudom hogy ez egyszerűsítés, de még így is jó becslést ad - üressúlyt használt még prediktornak.(1960-tól kb. 40 adatponttal) Ennél a kategóriánál évi 3% az évenként kalkulált árnövekmény. A 2014-es felmérés esetén 4300 font/kg volt a medián, 3300 az alsó kvartilis, 5600 a felső kvartilis. Ez 2018-ban körülbelül 3714 - 4840 - 6303 font/kg-ra jön ki.
Tehát a H145M esetén, (1800kg üressúlly) és 373 HUF/GPB vel számolva, kb. 2,5 milliárd forint lenne az alsó kvartilis, 3,25 milliárd forint a médián és 4,23 milliárd a felső kvartilis előrejelzett költség. Ehelyett mind tudjuk 100 milliárd / 20 = 5 milliárd egy darab. Persze jogos, hogy a fegyverzeti felszerelés, pótalkatrészek, képzés stb. pluszköltség még rájön (egyébként fegyverzetet leszámítva "átlagos" felszereltségű utlitiy heloval kalkulál), de még így is messze van attól amit "jó üzletnek" nevezhetnénk, hisz másfélszerese az előrejelzett médiánnak.
Persze a régióban másoknak is gondjuk van az árakkal, csak ott utána tudnak számolni. Pl. a lengyelek elhajtották az Airbust, amikor a Caracal-ok 70m€ jött volna ki. Annak az előrejelzett mediánja 33 m€ körül van. De a csehek az FMS-es Venomokat sem nyelték be, 48 m$-ért, aminek az előrejlezett mediánja 32,5 m$. A lett Blackhawk valóban az 50m$-os árával a 35 m$-os medián felé esik, de pl. a Szlovákok estén meg 29 m$-ra jön ki a 9 db a 35 medián alatt, szóval azért van, aki tud jól üzletelni. (nem hiszem, hogy a felszereltség még 50%-al növelné a költséget). Majd a lengyel Blackhawkokra leszek kíváncsi, milyen üzletet kötnek, mert pl. Patriotnál elég jól csinálták, hogy felére csökkentették az árat.

zord 2018.08.08. 02:16:26

@Betelgeux: amíg nem tudjuk, hogy mi van egy üzletben pontosan, addig azért óvatosnak kell lenni. Az EW rendszer kihagyásával pl. szerintem két számjegyű százalék is nyerhető. A temetési költség pedig később jelentkezik :-)

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.08.08. 08:38:52

Sziasztok!
No ez is a Heliforce része lesz? Ugyanis a helikopter megvan, a Shiebel egy prosperáló cég, és így meg drónokat le lehetne irányítni.

youtu.be/oMNay1Z_PPI

zord 2018.08.08. 10:38:20

@Kelepisti: MUM-T. Már volt róla szó, link is volt. Demonstrálták, méghozzá a legmagasabb szintű együttműködést.

Szerintem pontosan ezek azok a dolgok, melyek komolyabb közegben is életképessé tehetik a könnyűhelikoptert. Ha van infó.

Zord

zord 2018.08.08. 10:40:21

@Kelepisti: ja, nagyon meglepődnék, ha ez a jelenleg érvényes magyar koncepcióban benne lenne.
Az a szerencse, hogy az architektúrába illeszthető később is, nem látom ennek kizáró okát.

Zord

Beat it! 2018.09.07. 20:08:51

@zord: Elolvastam a szeptemberi Aeromagazin cikket a témában. Nagyon nem örültem az infónak, hogy 10, sőt, egyesek szerint csak 5 (ÖT!!!!) gép lesz HForce rendszerrel felszerelve. Pedig idáig nagyon büszke voltam a honvédségre, hogy végre a teljes flotta full extrás lesz...

Tano 2018.09.07. 21:32:26

Ezt úgy kell érteni, hogy az előbeépítés meg lesz mindben, és a szetteket lehet átrakni a gépek között. A kérdés már tényleg csak az, hogy hány készletet vesznek.

zord 2018.09.08. 11:34:12

@Beat it!: @Tano: az infóm így szólt:

"...a magyar gépek közül tíz (más források szerint csak öt) lesz HForce-val felszerelve, méghozzá a legmagasabb szintű, 3. konfigurációval..."

Ezen túl mást nem tudok.

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.09.23. 15:32:58

Nocsak, Nocsak!!!!

"Igazán azonban az európai típusok körül érzi otthon magát mind a Helicontrol, mind pedig a Fly4Less gárdája. Leginkább az Airbusokra szakosodtak, a Helicontrol eredetileg azért, mert a Fly4Less már 2007-ben e páneurópai gyártmány mellett tette le a garast az alkatrészek könnyű elérhetősége miatt. Szerencsés egybeesés, hogy utóbb a honvédség is éppen erre a típuscsaládra szavazott: júliusban húsz Airbus H145M beszerzését jelentette be Benkő Tibor miniszter, a pótalkatrészekkel együtt mintegy 100 milliárd forint értékben. A típus még elterjedtebbé válása biztosan nem fog megártani a Helicontrolnak sem."

hvg.hu/kkv/201838__helikopterek__magyar_siker__vallalkozo_szellem__forgoszarnyalas

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.09.25. 09:19:13

"WASHINGTON — In an upset, a Boeing-Leonardo team has won a $2.38 billion contract to manufacture a new batch of helicopters to replace the Air Force’s UH-1N Huey used to guard the service’s nuclear missile silos."

www.defensenews.com/breaking-news/2018/09/24/the-air-force-picks-a-winner-for-its-huey-replacement-helicopter-contract/

zord 2018.09.25. 12:25:21

@Levente B.: tehát a lényeg: Leonardo AW139 lesz az UH-1N utódja az USAF-nál.

Zord

zord 2018.09.25. 15:10:49

A tengeri szélerőműfarmokat látja nagy piacnak az Airbus Helicopters, H135/145/H175, később H160 gépekkel. Nyilatkozik a magyar szerződést is aláírt Dennis Bernitz:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/196235/airbus-helicopters-focuses-on-the-wind-turbine-support-market.html

Zord

zord 2018.11.16. 23:02:42

Céges elismerés a tesztelés koordinálásáért az Arzenálnak.

Zord

zord 2018.11.25. 22:50:09

@Levente B.: szép a festése (ez légierős gép), AAR-60 előbeépítés megvan (valszeg már a 2. szériásé), de üres. Érdekes a szenzortorony (hajlok rá, hogy FLIR Systems cucc, jó kis kompakt, kicsi függőleges dimenzióval), és a spotlight torony is érdekes.

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.12.12. 11:06:12

2021-ben terepre küldik a H-145-t a németek, a cél Afganisztán:

http://www.luftwaffe.de/portal/a/luftwaffe/start/archivneu/2018/nov/!ut/p/z1/hY9PC4JAEMW_kTP-zY6KJGZJtGC5l1h0McN2ZdmkQx--XQJv0hwezHszv2GAwhWoYPPQMz1IwUbTNzS6RdugyD2CRyx9xKQu_UOImYskgBou_0aoiXGlEgTScWgMY7PO8IEABdpxp5WCa6uaCz0Y7RXTUjmTVHq0yUspkzhDBw26WYrRcsr9pNF1n5exh1mRni3wwWb2XnZZa5-G5s5EN_KTbJOfMT13cVWF_RfFaDQo/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#Z7_694IG2S0M0K300AVK3L50D10S3

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2018.12.12. 13:28:09

Mi igaz a Superpumából/Cougarból ??? .. vagy csak rossz illusztráció?
Ha veszünk, akkor nem Román gyártású lesz?

www.autoszektor.hu/hu/content/husz-uj-helikoptert-vesz-honvedseg

Gaudi 2018.12.12. 14:13:31

@Kelepisti: tegnap megpendítettem, de a htka-n azt mondták, hogy ez a már megrendelt 20 airbus.
Azokat, ha én Szijjártó lennék, nem Franciaországban jelenteném be, sokadszor.
De... Meglátjuk.

ms007 2018.12.12. 17:07:41

@Kelepisti: Mâs cikkben megemlíti új Paksot is, francia cégek kapcsán, szerintem csak összegezte mi mindennel kapcsolódunk a franciákhoz

árpika 2018.12.12. 17:16:52

@Gaudi: @Kelepisti: @ms007: Ezt én is nézegettem, de nem láttam újabb 20 darabos megrendelésről infót. Pedig ugye 40 darabbal terveznek, úgyhogy előbb-utóbb várható. Mondjuk nem bánnám, ha nem Puma vagy NH90 lenne, hanem mondjuk EH101 vagy Black Hawk vagy S-92. De ne álmodozzunk.

A másik dolog, hogy bár maga az Airbus részben/leginkább francia érdekeltség, a gépek viszont Donauwörthben készülnek.

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.12.12. 20:17:57

@árpika:
Donauwörthben csak az NH90, a Tiger és a H135/145 sor van.

árpika 2018.12.12. 23:31:19

@Levente B.: Így van.

Tekintve, hogy H145 gépekről van szó, hol az ellentmondás?

zord 2018.12.13. 05:21:53

Magyarország húsz darabot, H145M-et vesz az AH-tól...

Zord

árpika 2018.12.13. 09:33:10

További félreértések elkerülése végett: csak az eredetileg már bejelentett helikopter beszerzésről tudni, ami ugye 20 db H145M-et takar, Donauwörthből.

A mostani bejelentés félrevezető, nincs újabb rendelés. A fénykép a cikkben meg csak illusztráció.

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.12.13. 18:05:14

@árpika:

Az első mondatod úgy jött át felém, hogy a teljes gyártósor ott van, erre mondtam hogy nem, az említetteken kívül minden más Franciaországban van.

zord 2018.12.13. 18:11:23

@árpika: @Levente B.: de senki ne aggódjon, ha volt is, minden ellentmondás feloldódik egyszer :-)

Zord

zord 2018.12.13. 21:15:55

@Levente B.: vettem az igényt ;-)

Zord

zord 2018.12.13. 21:22:13

@Kelepisti: ez még csak a 7 gépes SAR követelmény, de lesz majd egy jóval nagyobb csomag.

Zord