Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

július 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Címkék

AirPowerNews (53) f 16 (20) Gripen (52) gripen (76) Hajmáskér (24) helikopter (33) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (48) kecskemét (45) Kub (20) légvédelmi rakéta (19) lövészet (16) magyar (39) Mi-17 (17) Mi-24 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (18) radar (16) Szolnok (31)

HTML

Használt indián harcosok a szomszédban

2018.07.22. 00:05 | zord | 9 komment

Először szerepeltek a varasdi légi találkozón a Horvát Légierő nemrégiben beszerzett OH-58D Kiowa Warriorjai. A térségünkben terjedő felfegyverzett könnyűhelikopterlázra tekintettel is ott kellett lenni, megnézni az "öreg kipróbált biztosat". Ahogy a kipróbálatlan csúcstechnikával való összevetésére, a kategória létjogosultságára és korlátaira (lásd: US Army Kiowa-kivonás) mihamarább időt kell szentelnie a szakmának, hogy világossá váljék: mitől lehet mégiscsak működőképes?

180721_varazsd_airshow_blog_1.jpg

Hát, pofás egy jószág! Minden szöglete megérne egy misét, hogy hogyan vált mindenki 206-asából harctéri  mindenes.

Zord 

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr4614127639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2018.07.22. 00:08:10

Varazsdon megnéztük a horvát Kiowát.

Zord

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.07.22. 01:20:27

Indián harcosról nekem az Apache jutott eszembe. Ez nem olyan izgalmas. (Ja, meg Geronimo: mikor a Nagy durranás 2-ben ugranak ki az ejtőernyősök és mind azt üvölti ugrás közben, hogy GERONIMOOOOOOOO..., az utolsó meg maga Geronimo, ő meg úgy ugrik, hogy ÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉN... :D )

zord 2018.07.22. 08:02:48

@Le a spammerekkel: azért nem sokan hordanak ilyen "díszt" a fejükön, akarom mondani a rotoragyukon...
...egyébként meg nem vagyok arról meggyőződve, hogy nem jöhet-e még olyan harc, ahol ez a felső szenzorelhelyezés előnyösebb lesz, mint az orr alatti torony...

Zord

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.07.22. 09:54:26

@zord: sokan nem, de pl. az AH-64 Longbow az is valami ilyen, csak kicsit erősebb a páncélzata ;)

Flankerr 2018.07.22. 11:38:14

@Le a spammerekkel: Egyik legnagyobb poén a filmbe, pedig van elég :D

_Rudi 2018.07.22. 14:25:48

@zord: A rotoragy feletti elhelyezést arra találták ki hogy a helikopter lebegésben csak azt dugja csak ki a fedezék mögül, a gép maga rejtve maradhat.
Ilyen harcmodor akár napjainkban is életképes lehet, bár tény hogy ha van datalink, korszerű EO/IR szenzor, 10 km hatósugarú RF irányítású Spike LR2-es (vagy ne adj isten Spike NLOS) akkor talán nyugodtabban kiemelkedhet a gép a fedezék mögül.

Amúgy ha van infó tényleg érdekes lenne mik a tapasztalatok az öreg Horvát vasakkal?

zord 2018.07.23. 13:15:07

@_Rudi: én szeretnék, de nehezen tudok hinni abban, hogy a helikopter kinn tud maradni. Látok mozgástér bővülést az önvédelmi rendszerrel, a szenzorokkal, a nagyobb hatótávú rakétákkal, a nettel beleértve az MUM-T-t, amivel előrébb látsz, mint ahol vagy. De ha ezeket a kicsiket elkezdik szórni, nem is túl szofisztikált fegyverekkel (vagy tán épp azokkal) összehasonlíthatatlanul kisebb az esélyük, ezt lássuk be.

És persze, amikor olyat leírok, hogy Manned Ummaned Teaming, vajon ez szerepel a magyar koncepcióban. mint a kőnnyűhelikopter-kompromisszum egyik ára? A drón megy előre, föl, ő adja az infót, őt lőjék le, ne a helit? Tény: az amik kivonták a Kiowát, nincs könnyű felfegyverzett, felderítő helikopter többé az Armyban. Apache van, MUM-T-vel. Az oroszoknál nem is volt, és most sincs.

Szóval tetszik a Kiowa, tetszik a leendő mienk, de lássuk a korlátokat, és azt, hogy miként lehet működőképes. A szenzor pozíciójára visszatérve. Azért rakták le (elvetélt OH-58F, H145M), mert magas profilokban megy a gondolkodás, az aszimmetrikus háborúk kézifegyertüzén kívül maradásban, ahonnan lefelé kell nézni. De ha szimmetrikus a leosztás, és van organikus légvédelem, akkor nem leszel fönn egy pillanatot, és így nem is nézel le az orrod alatti szenzorral. Akkor már inkább NOE, és fedezék mögül kilesel, ha a rotoragyad felett van.

Én az Airbus helyében kidolgoznám a jelenlegi elhelyezés rotoragyas/kabintetős alternatíváját. Jól jöhet még az. Szerintem.

Zord

_Rudi 2018.07.23. 22:01:52

Sajnos minden helikopter elég esendő jószág, mindegy hogy Mi-28-ról, Apache-ról vagy H-145-ről beszélünk.
Ha egy helit eltalálnak akkor az a max. siker ha megússza egy kényszerleszállással.
Ekkor hosszabb-rövidebb időre szervízbe kerül ahol helyrepofozzák.
Sajnos ha egy magyar helit ér találat akkor ez azt jelenti hogy azt a helit külföldre kell szállítani javításra mert sajnálatosan ezt a "képességet" a PG felszámolásával elvesztettük...
Ez azt is jelenti az a heli jó eséllyel hosszú időre kiesik a további harcokból. Egy olyan hadsereg amelynek összesen csak 20 támadásra (is) alkalmas helikoptere van / lesz ritkán engedheti meg magának a gépveszteség luxusát.
A magyar seregnek mindenképp olyan taktikát kéne kitalálnia a H-145-nek amely amellett hogy támadó fegyverként vetik be a helit, minimalizálja az ellenséges találat esélyét.
Ahhoz hogy ne találják el a helit távol kell maradnia harcok sűrűjétől.
Ehhez alapos felderítés kell (ISR gépek, drónok, MUM-T, stb..), fejlett szenzorok és nagy hatótávolságú precíziós fegyverek.
Rossz hír hogy ebben a rendszerben v.színűleg nem maga a helikopter a leg drágább tétel, viszont a rendszer többi eleme nélkül maga a helikopter fegyverként nem sokat ér.

zord 2018.07.24. 08:40:54

@_Rudi: egyetértek, hogy a helikopter sebezhető, de hát azért van különbség jószág és jószág között. Van eleve katonai, amit úgy terveztek, hogy a forgószárny-főtartója elvisel akár egy 23-as találatot is, némi száraz járást a reduktor, és a forgószárny bekötések, vezérlések védelmére is tettek lépéseket. stb. Mindez a gyakorlatban elég jó kézifegyver-, kis energiájú repesz toleranciát eredményezett, és néha még a nagyobb kalapácsütésektől sem esnek le ott helyben.
A könnyű civil alapú gépeknél lehet igyekezni (kevlár a fülkébe, hajtóműburkolatra - máshová nem is nagyon lehet), öntömítő üzemanyagtartály, de az nem lesz ugyanaz. Ahogy én látom itt a realisztikus cél az hogy a találatok ne feltétlenül öljék meg a személyzetet/szállítottakat a levegőben, illetve hogy a becsapódásnál/utáni tűznél kicsit javuljanak a személyzet túlélési esélyei. Többet egyszerűen nem lehet.
Mindez persze a túlélőképesség legbelső rétege, de épp a helikopter repülési paraméterei (alacsony, lassú) miatt attól tartok, hogy nem lehet teljesen kikompenzálni a külső rétegek erősítésével. Hiába nyomom fel az SA-t maximálisra (a földi környezet közelsége miatt ez eleve nem tud olyan nagy arányú lenni), az EH-t kihegyezem, egyszerűen nem lehet kivonni a tűzből.

Ami a harci sérüléses javítást illeti, a mai viszonyok között szerintem egy-egy nem túl nagy, fedélzeti rendszert nem ért találattal (értsd: lemezen lyuk) tudnak mit kezdeni. Amikor komolyabb dolgok vannak, kissé bonyolultabb struktúrákat kell cserélni/kiváltani, nincsenek már meg a régi képességek. A berendezésekből meg vagy van pót, vagy nincs. A lemezes és a kompozit szerkezetek javítása merőben eltérő, én egyszer egy Tigerre kihegyezettet láttam, tábori viszonyokra hangszerelve. Hát, szerintem egyes időszakos hangárok, de talán még cégek is megirigyelhették volna.
De az biztos, hogy ezzel idehaza foglalkozni kellene, a beszerzendő típusok minél szélesebb körű javítását (beleértve a - harci - sérülésest) megoldani. Mint magyar állami tulajdon és profi, régi szereplő, erre az Aeroplex kézenfekvő. Az A319-es vonalon folytatott együttműködést talán érdemes lenne továbbfejleszteni...

Zord