Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (15) AirPowerNews (57) f 16 (20) gripen (76) Gripen (56) Hajmáskér (25) helikopter (36) honvédség (15) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (48) kecskemét (45) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (19) lövészet (16) magyar (39) Mi-17 (18) Mi-24 (17) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (18) radar (16) Szolnok (35)

HTML

A FAC-A kísértése

2018.07.08. 11:51 | zord | 10 komment

Alig egy órája, hogy furcsa zajra kaptam fel a fejem itt a Balaton nyugati végében. Az égen egy összetéveszthetetlen, elegáns sziluett rajzolódott ki a majdhogynem zárt dekk előterében: a kéttörzsű, kétmotoros (húzó és tolósrófos), behúzható futós Cessna 337 egyik példányához volt szerencsém, mely sármelléki felszállást követően iparkodott északi irányba.

Ennek a pár perces benyomásnak persze így önmagában még nem lenne itt a helye. De ha a típust, mint a FAC-A feladat egyik korai (O-2, Vietnam) eszközét nézem, a véletlen impulzusból azonnal adódik a kérdés a LégierőBlogger fejében: a fedélzeti (légi) előretolt repülésirányítás, illetve annak modern megfelelői (értsd: egy airborne sensor to shooter rendszer) nem jelenthetnének-e egy következő képességcélt idehaza? A megfelelő szenzor és kommunikációs-adatátviteli eszközök révén ez úgy a Gripen, mint a H145M vonatkozásában, esetleg egy eljövendő LIFT illetve komolyabb (MALE) drón esetében kézenfekvő szinergiák realizálása lehetne. A hatás kiterjesztése mélységbe, természetesen a szárazföld érdekében, és akár annak a tűzeszközeit is célokkal ellátva (joint fires).

180708_a_fac-a_kisertese.jpg

A gondolatébresztő N118GF.

Zord

Címkék: Cessna 337 FAC-A

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr2414100249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2018.07.08. 12:06:36

Szép cél, csak előbb legyen mivel lőni, nem csak a levegőből, amit nem 1980 előtt terveztek :)

area51 2018.07.09. 00:51:44

Akkor már inkább az OV-10X Super Bronco.
Így már nem kell külön megfigyelő és csapásmérő gép, hanem minden meg van egyben.

www.ov-10bronco.net/Technical/boeing_ov-10(x)_super_bronco_info_card_2009_01.pdf

Szíriai tapasztalatok egy modernizált D verzióval:
www.ov10squadron.com/flying-snipers-the-ov-10g/

www.thedrive.com/the-war-zone/17162/document-offers-new-details-about-those-ov-10-broncos-that-went-to-fight-isis

Beat it! 2018.07.09. 09:33:28

Szerintem ezt a feladatkört már pilóta nélküli géppel kellene megoldani. Hosszabb az őrjáratozási idő, és nincs kitéve veszélynek a személyzet.

sualsidal 2018.07.09. 10:16:01

@Beat it!: ráadásul egy drón sokkal kisebb, nehezebb felfedezni, így nagyobb lehet a túlélési lehetősége. Nem mindegy, hiszen ezeknek a gépeknek mindenképpen be kell repülni a célkörzetbe, ellenséges terület fölé

zord 2018.07.09. 12:36:07

Szerintem az a lényeg, hogy ha van szenzor valakinél valahol, az be tudja-e nyomni az infót, illetve a szenzort tudja-e taskingolni a vezetés. Mondjuk CAP-ol egy vadászgép, akkor a TGP-jét miért ne lehetne használni valamire közben, amikor a saját feladatához nincs is szüksége rá.
De egyetértek azzal, hogy a drónnal nehéz versenyezni. Csak hát elég sok akadályt le kellene bontani itthon, hogy egy nagyobb teljesítményű (MALE) drón röpködhessen.

Zord

area51 2018.07.10. 15:23:02

A drón sem megoldás mindenre, még a felfegyverzett sem. Nem véletlen, hogy most folyik a könnyű csapásmérő tender amerikában.

zord 2018.07.10. 20:07:49

@area51: az biztos, hogy ha lesz idehaza megint nagyobb teljesítményű gyakorlógép, akkor annak másodlagos A-G/CAS/FAC-A feladatokat is el kellene tudni látni.

Zord

area51 2018.07.24. 22:59:25

@zord: Két akadálya van.
Az egyik az ára. Míg a jenkik saját maguknak 30 M $ áron szállítják a Reapert, addig külföldre 100 M$ áron.
De emiatt nem kell aggódni, mert nekünk úgysem adnak el ilyen még ennyiért sem.
Másrészt - a közhiedelemmel ellentétben - brutális üzemeltetési költsége van.
171 katona kell 4 db üzemeltetéséhez.
nation.time.com/2012/02/28/2-the-mq-9s-cost-and-performance/

Betelgeux 2018.07.25. 13:35:16

@area51: Az egy potenciálisan bugyuta cikk és régi is. Körtét hasonlít almával a működési költségek esetén, és tévesen számolja. Pl. az üzemeltető katonákat is olyan adatelemző C4ISR feladatokhoz kalkulálták, ami nem a Reaperhez magához, hanem az általa ellátott feladathoz/képességhez tartozik. Szóval egy teljes képességet és több éves programot hasonlít, konkrét "darabos" eszközökhöz. Itt egy jó cikk erről: www.jameshasik.com/weblog/2012/06/affordably-unmanned-a-cost-comparison-of-the-mq-9-to-the-f-16-and-a-10-and-a-response-to-winslow-whe.html

2012-óta már sokat változott a világ és szerintem senki sem vitatja a jelentőségét és Total Life Cycle költséghatékonyságát az UAV-knak bizonyos feladatokra.

Az természetesen igaz, hogy van létjogosultsága az OA-X programnak is, de teljesen más feladatokra szánják mint olyan MALE UAV-kat mint pl. a Reaper.
Az is persze kérdés, hogy pl. nekünk szükségünk van e olyan képességre, mint az OA-X, amit Afganisztáni barlanglakók költséghatékony visszaszorítására találtak ki.
És a cikkben megfogalmazott FAC-A képesség megint teljesen más hardverrel optimális. (szerintem is, itt inkább UAV a befutó a jövőbe tekintve)