Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

január 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (80) éleslövészet (20) f 16 (20) gripen (76) Gripen (66) Győr (16) H145M (29) Hajmáskér (30) helikopter (45) hírek (30) honvédség (22) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (59) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (28) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (49)

HTML

Szolnoki elmélkedés

2014.08.15. 13:37 | zord | 94 komment

Szokás szerint roppant látványos augusztus 20-i bemutató gyakorlást láthattunk ma Szolnokon, mely a világon bárhol megállhatná a helyét. Máshol azonban, ahol katonailag releváns helikoptererőket tart fenn az ország érdekeit szolgáló kormányzat, egy ilyen demó csupán a képességek minőségének és volumenének szűk szeletét képezi le; ezzel szemben nálunk sajnos kb. ez a képességek maximuma. Ebből következik, hogy aki a szolnoki bemutatót látva azt hiszi, hogy minden rendben van a honvédségi forgószárnyasokkal, esetleg elhiszi, ha bárki ezt igyekszik elhitetni vele, az súlyosan téved. Azt mondanom sem kell, hogy a szolnokiak munkájához kétség sem férhet, még ha "véreik" magasra jutva (tisztelet a kivételnek) nem is tudták-akarták képviselni kellően hatékonyan a fegyvernem érdekeit az elmúlt években. Hogy ma még van katonai helikopteres repülés Magyarországon, az előbbiek érdeme; hogy kis híján megszűnt, a 2. Orbán-kormány mellett az utóbbiak bűne is. A három „új” minyó – melyek közül kettőt láthattunk ma – beszerzéséről pedig rendszerszinten sajnos nehéz eldönteni, hogy életmentő beavatkozásnak, vagy az agónia meghosszabbításának nevezhető-e. 

140815_SZN_Aug20gyak_1.jpg

Csapkodó-, forgó- és merevszárnyú repülőeszközök Szolnok felett.

140815_SZN_Aug20gyak_3.jpg

A 2014 áprilisában Kecskemétre érkezett gépek egyike, amely a 3301-es oldalszámot kapta...

140815_SZN_Aug20gyak_4.jpg

...és a 3305-ös. A harmadik példány (3304) helyzetéről egyelőre nem tudok, csak annyit, hogy korábban kecskeméti berepülés közben hajtóműproblémák miatt kényszerleszállt (illetve a gépek egyike, nem biztos, hogy az).

140815_SZN_Aug20gyak_2m.jpg

 És az „eredeti” flotta 701-es Mi-17-ese, mely a mai demóban a „tűztámogató” szerepet töltötte be ajtólövészével.

Továbbiak hamarosan...

Zord

140815_SZN_Aug20gyak_5.jpg

...és csak most, csak önöknek egy titkos magyar fejlesztés, az egymotoros, két hajtóműves merevszárnyú helikopter, múlt századi amfíbiákat idéző arcéllel :-)

Címkék: augusztus 20 Szolnok Mi-17 Mi-8 Jak-52

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr406606403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2014.08.15. 15:31:38

„Van okunk ünnepelni. Bízom benne, hogy a helikopter-képesség terén is komoly fejlesztésekről számolhatunk be a közeljövőben” – zárta beszédét Fucsku Sándor vezérőrnagy.

Nem tudom, hogy a tavaly decemberi "rendszerben van a Mi-24-es" ÖHP-briefing után mekkora hitelt adjak az ilyen kijelentéseknek...

www.honvedelem.hu/cikk/45862_legiero_van_ok_az_unneplesre

Zord

zord 2014.08.15. 16:19:25

Magyarország védelmi szerepéről szólva, "a sikerek mellett a nehézségekről" is beszélt a kormányfő. Kijelentette: Magyarország NATO-tagságának feltétele, hogy az éves össztermék értékének 2 százalékát költse katonai kiadásokra, ehhez képest Magyarország 1 százaléknyit fordít erre. "Joggal tesznek szemrehányást nekünk a szövetségeseink, hogy mi egy olyan ország vagyunk, amely a biztonságát javarészben a NATO-tagságból meríti, miközben nem tartjuk be a közös biztonság fenntartásához szükséges költségekhez való hozzájárulásunkat" – értékelte.

Baszki, ki tehetne róla, hogy ez ne így legyen?

Zord

stonefort2 2014.08.15. 16:22:02

Egy másik párhuzamos titkos fejlesztés.

jets.hu/news?id=483

zord 2014.08.15. 16:41:16

@stonefort2:

Bazi jókat lehetett fotózni a hídról!

Zord

Beat it! 2014.08.15. 18:17:00

@zord:
"bízom benne" - ez még önmagában nem jelent semmit. Mert ha nem lesz fejlesztés, széttárja a karját és azt mondja: "hát, bíztam benne, de sajnos hiába". És persze azt sem mondta, miben bízik. Szerintem a "csodában"...

zord 2014.08.15. 18:26:36

@Beat it!:

Ezért írtam azt, amit. Sajnos vörgy úrról az a bizonyos "first impression" az a briefing volt, melyben a Mi-24-esek, mint rendszerben álló eszközök szerepeltek tavaly decemberben. Ez persze papíron lehet, hogy így van, de hát tudjuk, hogy nem igaz.
By the way! Egy kedves ismerősöm a minap azt mondta, hogy lényegében már el vannak adva a Mi-24-esek "vasárba".

Zord

Open Skies 2014.08.15. 19:35:45

"...és a 3305-ös. A harmadik példány (3304) helyzetéről egyelőre nem tudok, csak annyit, hogy korábban kecskeméti berepülés közben hajtóműproblémák miatt kényszerleszállt (illetve a gépek egyike, nem biztos, hogy az)."

lhsn.hu/nagy-erteku-technikai-eszkozt-mentettek-a-repulok-vedoszentje-veluk-volt/

Szerintük a 3305-ös volt.

LHSN.HU · http://lhsn.hu 2014.08.15. 21:51:22

@Open Skies: Mifelénk ezt csiripelték... az első perctől kezdve...

zord 2014.08.15. 22:46:47

@LHSN.HU: most már ez a tudás is közkincs :-)

Zord

Batkaa 2014.08.18. 03:10:20

@zord: nem, sajnos nincs vége.
Az Értéktár a Hungarikum törvény alapján létrehozott nemzeti regiszter, tehát papíron regisztrálták ide a múzeum tárgyait, mint értéket. Ez önmagában nem rossz.
A Reptár-baromság gőzerővel halad, az őszön valamikor kivitelezési szakaszba lép és 2015-ben meg akarják nyitni.
Ez a díszes társaság tud róla pontos infókat mondani, hogy hol tart a projekt:
www.szvf.hu/magunkrol/munkatarsaink
és ők azt is tudják, hogy milyen együttműködésben, ki fogja üzemeltetni.

zord 2014.08.18. 08:13:03

@Batkaa: Na de valami mégse stimmel. Tavaly kellett volna elkezdeni átmozgatni a gépeket. Semmi, és már eltelt egy újabb bő év. A pénzek nem maradnak egy helyben. Nem lehet, hogy ezek ilyen habverséből élő népek? Projekt itt, projekt ott, 10 százalék ha bejön, de a lényeg, hogy fontosak vagyunk, és ezt minduntalan meg is mutatjuk? Az "arcokat" elnézve simán.

Zord

Batkaa 2014.08.18. 09:17:59

@zord: simán lehetne... de valószínűbb, hogy kitolták a határidőt.
Ahogy elnézem, ez a legnagyobb projektjük és elég nagy figyelem esik rá, valószínűleg nem kamu.
Persze még mindig ez a habverős történet lenne a jobbik eset...

piratvitorla 2014.08.20. 09:09:13

legiero.blog.hu/2014/08/19/folytassa_jobban_mistral#c24212467

Tehát van itt pénz, pedig az "csak" honvédelemre szolgál, nem "hoz pénzt" a házhoz és nincs misszióban.

zord 2014.08.20. 10:27:14

@piratvitorla:

Két megjegyzés: ez a szerződés a 2016-tól ígért növekedésre bazíroz, illetve a Mistral felajánlott erő, még ha eddig nem is hívták le. Meggyőződésem, hogy az egész lépés is lényegében ezért történt, nem az országvédelmi képesség miatt. Védelmi ügyekben a politika csak az atlantistáktól tart, hazai félnivalója zéró.

Zord

piratvitorla 2014.08.20. 11:10:40

@zord:
Azért a felajánlás és a tényleges misszió között hatalmas különbség van.

Egyébként meggyőződésem, hogy a tárcának oda kellene/kellett volna "csapnia" a többiek asztalára (pl. katasztrófa védelemnek, légtér felhasználásért felelős cégnek stb.), hogy ha az ő érdekükben is használják/tartják fenn a gépeket, akkor tegyenek ők is a közösbe valamit...

zord 2014.08.20. 13:01:50

@piratvitorla:

Most azt mondanám, várjuk meg a "választási év" végét. Kiderül, mi lesz a HM-ben, és kiderül, hogy választási kampányon kívül mit csinálnak a fiúk.
Mindkét idei döntés (Gripen A-G, Mistral) olyan költséggel jár, ami a mi szintünkön ott van a fájdalomküszöbön (jó, a Mistral kicsit többnek néz ki). De nem "nagy" projektek, ami központi költségvetés nélkül lehetetlen.

Zord

piratvitorla 2014.08.20. 13:19:32

@zord:

Ezzel az a baj, hogy kb. fél éve a helikopter tender hadsereg szinten kábé "number one projekt" volt és már minimum 5 éve húzódik... (de inkább 15 éve)...

Szerintem még csak nem is a HM-ben dőlnek el a dolgok...

Az tény, hogy mindig minden politika (máshol is), de "választási év", meg kampány, az igen nagy gáz, ha csak szóba is kerül egy ilyen beszerzésnél.

Nem tudom most mekkora tételről van szó, egy időben 100 milliárdot emlegettek. Ekkora összeget szerintem baromságok törléséből is össze lehetne hozni, pláne ha az összes érintett (itt több minisztériumról is szó van) adna a közösbe, nemcsak kifelé venne... Ráadásul a jelenlegi állapot fenntartása is pénzbe kerül, tehát minél tovább húzzuk, annál drágább lesz az egész ügy. (Egy időben beszerzett száll. hel. típus és egy merevszárnyú szállítógép típus már rég "visszahozta" volna az árát...)

Open Skies 2014.08.20. 14:17:36

@piratvitorla: " Egy időben beszerzett száll. hel. típus és egy merevszárnyú szállítógép típus már rég "visszahozta" volna az árát..."

Ezt ki tudnád fejteni bővebben?

piratvitorla 2014.08.20. 15:22:05

@Open Skies:
- A jelenlegi géppark üzemeltetése relatíve drága, hiszen ha az összes költséget lebontanánk a repült időre igen magas érték jönne ki.
- A helyzetet bonyolítja (drágítja) a szállító helikopterek rendkívül heterogén állománya: Mi-8, Mi-17; finn Mi-8, Mi-17N. Ez a sokféle alkatrészen kívül plusz kiképzést is igényel, mind földön, mind levegőben.
- Az An-26 esetében a repülési jellemzők (hatótávolság, utazó sebesség, gyakorlati csúcsmagasság) miatt gyakran jóval hosszabb ideig tart egy út, kerülővel kell menni (pl. hegyek miatt), illetve több technikai leszállásra van szükség (illetékek, plusz üzemanyag). Ezen kívül a hosszabb utak miatt több a járulékos költség is (pl. személyzet napidíja).
- Az An-26 ötfős személyzete egy ekkora gép esetében már nem igazán jó megoldás. a civil An-26-osok is sok helyen már 3-4 fővel repülnek (igaz némi modernizálás után).
- Egy megfelelő száll. helikopter és szállító repülőgép flotta számos bérmunkát is vállalhat, amivel minimum a személyzetek repült idejét növelni lehetne. Erre minden jel (pl. civil An-26-osok és Mi-8-asok hazai terjedése, illetve a cseh katonai Airbusok) szerint valós igény mutatkozna.
- Egy megfelelő száll. hel. és száll. rg. flottát fel lehetne ajánlani nemzetközi feladatokra is, ami valószínűleg olcsóbb megoldást jelenthetne, mint pl. a Gripen flotta bővítése. (És ennek igénye jóval magasabb, mint a harcászati repülőgépekre.)
- Mind a MH, mind a magyar állam rengeteg rep. időt bérel, amit így csökkenteni lehetne. Emlékezzünk, volt hogy cseh CASA szállította katonáinkat Koszovóba...
- A három típus üzemeltetési, kiképzési rendszere sok évtizeddel ezelőtti, ami nemcsak nem hatékony, hanem drága is...

Csak így néhány indok, ami hirtelen eszembe jutott.
Nem véletlen, hogy körülöttünk már majdnem mindenki lépett: csehek, románok, lengyelek, osztrákok, szlovének, bolgárok, horvátok...
A toldozás-foltozás bizony középtávon már jóval drágább, különösen, ha a képességeket is nézzük...

Levente B. · combatant.blog.hu 2014.08.21. 18:11:53

Mind a három "új" Minyó életképes!!!

A 3301 a gyakorló napokon repült egy másikkal, tegnap meg a 3305 és a 3304 repkedett.

Zordabb 2014.08.22. 12:23:58

@piratvitorla:

az alatald emlitett problemak egy reszet egy ujonan beszerzett szallito gep sem fogja megoldani, hacsak nem sugarhajtasu. A Herky, Casa, Spartan harmasnak ugyanazok a hibai meglesznek. Lassu, emiatt nem mehet magasra, tobbet fogyaszt, tobb technikai leszallas kell.

Hiaba tudna a 130J felmenni FL300-ra, 200 fole sem nagyon engdeik, mert lassu.

piratvitorla 2014.08.22. 18:41:17

@Zordabb:

A C-27 és a CASA az Ancsához képest kb. dupla terhet szállíthat.
Az utazó sebességük kb 60-140 km/h-val magasabb ami igen sokat számít.
Azért ne akard már megmagyarázni, hogy a hatvanas évek szintjét képviselő, 40 éves repülőgépek hajtóművei ugyanannyit fogyasztanak, mint a modern típusoké...
Ráadásul ötfős személyzettel.
Kb. hatvanas évekbeli navigációval + GPS + színes radar...

Gondolom mindenki hülye, csak mi nem :)

zord 2014.08.24. 13:54:56

@piratvitorla:

Két jet, négy taktikai. Ez kell, ez reális!

Zord

piratvitorla 2014.08.24. 15:34:14

@zord:

A harcászati kategóriában teljesen így gondolom.

Viszont sugárhajtású tekintetében érdemes figyelembe venni mi is lesz az afganisztáni misszió után (persze ki tudja? )...

zord 2014.08.24. 17:28:08

@piratvitorla: @Batkaa:

Dual use combi. Mint a cseh A320-asok. Nagyobb hatótávolságú/gyorsabb kormánygép/csapatszállító gép.

Zord

piratvitorla 2014.08.24. 17:41:21

@zord:
A cseh légierőnek A319-esei vannak, nem 320-asai. Kisebbek...
Ők ki is használják rendesen. Mi sajnos képesek vagyunk a tuti bizniszt is elrontani csip-csup dolgokkal...
És bizony személyzet is kellene rájuk...

piratvitorla 2014.08.24. 17:42:51

@Batkaa:
Ha lenne kimondottan kormánygép akkor szerintem azt se a sereg se más nem használhatná... Hiába állna ott, "nehogy már a fekete fenekű katonák furikázzanak vele..."

Open Skies 2014.08.24. 17:59:58

@piratvitorla: Ki lesz az a kormánygép használva... hirtelen majd minden kormánypolitikus azzal fog járni mindenhová. Nehogy már menetrendszerinti járattal kelljen menni valahová.

piratvitorla 2014.08.24. 18:40:24

@Open Skies:
Ha az amúgy is kifizetett utak helyett használnák akkor Ok, azért lenne...
Csak nehogy családostul menjenek trópusi helyekre konferenciákra...

Open Skies 2014.08.24. 18:45:29

"Csak nehogy családostul menjenek trópusi helyekre konferenciákra... "

Épp erre gondoltam.

zord 2014.08.24. 18:59:23

@Open Skies:

Na pont az ilyen dolgok miatt nem merte eddig senki sem bevállalni. És ki szív emiatt? A honvédség. Mert lehet, hogy nem tetszik a 146-os, de azért lenne. A nincsnél bizonyosan jobb, ezt látjuk. A 2015-16-os Gripen-települések neccesek lesznek így, és addig már nem lehet lefuttatni egy beszerzést, még ha vissza is kerül az asztalra a téma október után...

Zord

Batkaa 2014.08.24. 20:51:48

@zord: ugye, hogy november lesz, mire egyáltalán szóba kerül a tender?! utálom, hogy igazam lett...

Open Skies 2014.08.24. 22:40:04

@zord: Ha nagyon szükségük lenne a gépekre, már meglépték volna. A választások lassan fél éve voltak. A Honvédség igénye le van sz@rva, így az tűnik valószínűbbnek hogy nincs rá szándék/pénz.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.25. 13:35:27

Bizonyos szinten nem értem a Nagy Grpen átelepülést. Azért mert a gépekhez a fegyverzeten kívül, amit az Ancsa vihet, az összes többi alkatrészt, eszközt, könyebb, gyorsabb s talán olcsóbb a svédektől átreptetni (áthajózjni), mint magyarországról. A földrajz szerint közelebb van, és amúgy is tőlük lízingeljük a gépeket. Ezt hivják feladatoptimalizálásnak. A személyi állomány, meg a magyar kaja mehet ancsán is, de amúgy az utóbbit helyi beszerzéssel is simán meg lehet szerezni.. Én nem tartom a logisztikát olyan rettenetesen megoldhatatlannak erre a misszióra 1-2 repképes ancsával. Egyébként egyetértek Gáborral, bár egy 1 jet, és 2-3 taktikai gép (szívem csücske a AC-27 ami megoldana mindent 3-4 évtizedre. Lizingelve persze, mert ne bizzük politikusokra a pénzt, mégha így a drágább..

Zordabb 2014.08.26. 07:35:23

@piratvitorla:

mar megint nem olvastad el amit irtam, nem irtam egy szoval sem, hogy nem jobbak az ujabb gepek, de a problemak nagyreszet nem oldja meg, hiaba a nagyobb hatotavolsag, modernebb, kevesebbet fogyaszto hajtomu, mivel a CFMU RVSM legtereben nem nagyon mehet FL190 fole, mert lassu, igy az elonyenek nagy reszet elvesziti. A gepszemelyzet koltsege nem szignifikans, foleg ha a komoly 26 Euros napidijjal szamolsz. Egy repter kozeli szallodai szoba ara meg nem eri el a 100 Eurot ejszakankent. Navigacios, leszallasi, parkolasi dijra ennek a tobbszorose megy el.

A legnagyobb korlat az FDP. Hangos, raz, tehat a hajozokat ero terheles hatalmas, ami korlatozza az FDP-t.

Ilyen szempontbol a 146 lenne a legjobb valasztas

Zordabb 2014.08.26. 07:37:01

@zord:

a balti kitelepulesre majd elhasznaljak a HAW reporakat.

zord 2014.08.26. 13:05:30

@Zordabb:

Ha MAGG-konténert visznek (visznek? - elvileg kell) akkor lesz C-17 fuvar. De ez az eleje, meg a vége. Közte minek?
Egyébként lehet, hogy ezt már megbeszéltük itt, de most nem emlékszem...Gripen-hajtóművet konténerben/kocsiban az Ancsa el tud vinni?

Mielőtt Kele megint bedobná, igen, tudom, hogy a szerződés miatt a svédek is benne vannak a a rendszerben. De azt ne feledjük, hogy ez a településekre nem vonatkozik. A cseheknek is mindkét balti misszió idején külön szerződést kellett kötniük a helyi támogatásra.

Zord

piratvitorla 2014.08.26. 16:43:21

@Zordabb:

És milyen repidőből? Mert az 50 óra elég sovány... annak sok egyéb helye is van...

piratvitorla 2014.08.26. 16:46:41

@Zordabb:
Úgy adod elő, mintha lehetetlen dolog lenne harcászati szállítógéppel normálisan röpködni.
A spanyolok, olaszok pl. "vígan" járkálnak otthonról Afganisztánba, többé-kevésbé rendszeresen ilyen gépekkel. Pedig vannak sugárhajtású gépeik, mindkettőnek több is...

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.08.26. 18:26:07

@piratvitorla: Ha jól tévedek, akkor Zordabb mindössze arra célzott, hogy a srófosokat nem engedik fel a gyorsabb gépek közé. Mint ahogy annak sem örülnek, amikor a fájnelen be kell tenni a fogorvos Beech Bonanzáját a leszálló Airbusok és Boeingek közé. :-)

Hogy ki miért és mennyire vígan jár légcsavarossal Afganisztánba, annak számos oka lehet. Éppen két éve, hogy a csehek kivittek a balti keszi váltásra. Két és fél órát zötyögtünk oda, fele utat felhőben repülve. Vissza 2:45 volt a repidő. És ez csak egy Prága-Siauliai útvonal volt.

piratvitorla 2014.08.26. 18:39:41

@Devil 505:
Így van, de attól még végre tudják hajtani a szállítási feladatokat.

Látod, a cseheknek is van sugárhajtású, mégis használják a légcsavarost is ilyen célra...

zord 2014.08.26. 19:35:16

@Devil 505:

A sugárhajtásút egy másik viszonylaton remélem, rövidesen kipróbáljuk :-)

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.08.26. 19:37:27

@piratvitorla: Persze, csak lassan és zajosan.

Használják, ha nincs kéznél valamelyik 319-es. Például amikor mi Litvániába indultunk, akkor az egyik Afganisztánba indult, a másik Ciprusról érkezett.

piratvitorla 2014.08.26. 19:41:36

@Devil 505:
Mert ügyesen gazdálkodnak az erőforrásaikkal...

Zordabb 2014.08.27. 07:29:23

@piratvitorla:

senki sem vitatta, hogy nem tudnak vegrehajtani, de ha mar tipusvaltasrol beszelunk, akkor eleve egy olyan tipust kellene valasztani, ami alkalmasabb tobbfele feladat vegrehajtasara.

azert nem mindegy hogy egy Magyarorszag Afganisdztan viszonylatban egy seggel vegigmentek, vagy ketszer le kell szallnod, ami azt is eredmenyezi, hogy kifutsz a crew duty day-bol, tehat mehet a szemelyzet crew rest-re. Persze europan belul nem problema, hiszen meg aznap hazaernek egy oda vissza utrol.

zord 2014.08.27. 10:50:43

@Zordabb:

Én tökéletesen értem, hogy mit mondasz, de nem lehet átesni a ló túloldalára, és azt mondani, hogy azért, mert ilyenek valamikor a profilok, ilyenek is maradnak. A honvédelem jórészt olyan dolgokra való felkészülést (is) tartalmaz, melyekre a mindennapokban nincs szükség.
Szerintem egyértelműen kell a jet, méghozzá egy piacon aktív, társaságok által nagy számban használt család (értsd: 320/737) combi változata. De kell egy taktikai típus is, az Ancsa utódja, ami kb. ugyanazt megcsinálja, csak jobban, korszerűbb ergonómiával, picit gyorsabban, messzebbre, valós túlélőképességgel. Szakmai körökből hallottam olyat is, hogy M28 is elég lenne, én ezt egy kicsit túlzásnak tartom, ismét csak azért, mert nem biztos, hogy ami most van és volt az elmúlt 10 évben, az úgy lesz a következő harmincban is. Tehát C295/C-27J.

2/4

Zord

Zordabb 2014.08.27. 11:08:26

@zord:

ha mar lud legyen kover, de persze ne a laszlo :)
C40 es melle par Casa vagy Spartan, de a megfelelo gepet a megfelelo celra hasznalva.

bar en a KC-390-et sem vetnem el, mint valos alternativa

Zordabb 2014.08.27. 11:22:15

@zord:

az M28-at inkabb nem kommentalnam, aki ezt komolyan gondolja, az menjel el egy stand up estet tartani, ott sikere lenne vele

igazabol fogalmam sincs hogy a HM-ben van-e barmifele terv, tervezet, elkepzeles arra, hogy mire is szeretnek hasznalni a gepeket

minden tipusnak, kombinacionak megvan a pro es kontra oldala

masreszt az egy dolog, hogy mi lenne idealis, mas kerdes hogy mire van keret. Leginkabb semmire sem

C295/C27 nem rossz, rovid tavra
146 jo hosszabb tarva is, de kicsit problemas tipus
737/320 combi, jo lenne mindenre, de draga, foleg ha jo magyar szokas szerint nincs rendesen kihasznalva
KC-390 majd meglatjuk, sok benne a potencial

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.27. 12:37:16

Mármint a lengyel M28? A jövendő szállítógépnél számomra a minimum az, hogy a Gripen összes leheteséges igényének kielégítésére képes legyen. Tehát pl. egy teljes hajtómű elférjen benne összeszerelve.

2014.08.27. 13:30:23

Sziasztok!

Segítsetek kicsit. egy másik fórumon kibontakozott egy vita, hogy a Mi-8/17 ugyanaz, csak exportváltozatként nevezik 17-nek. Én úgy tudtam, hogy valamennyire különböznek, farokrotor a legszembetűnűbb pl. Mi az igazság?

Liverbird 2014.08.27. 13:59:18

@ms07: Van alap Mi-8, meg továbbfejlesztett Mi-8 (TV2-117 helyett erősebb TV3-117 hajtómű, bal oldali farokrotor stb). Az oroszok a fejlesztett típus exportverzióját hívták 17-esnek, a sajátjaikat meg Mi-8MT-nek, meg persze aztán jöttek az egyéb, újabb verziók, pl a Mi-171, ami oroszéknál Mi-8AMT néven fut. Én így tudom, majd Allesmor kijavít :)

Zordabb 2014.08.27. 14:30:20

@ms07:

ha jol tudom, reszben igaz, vagyis az orosz illetve jogelodje a szovjet hadseregben nem volt soha MI17 tipusu helikopter, ok azt is M8-nak hivtak, kulonbozo tipusjelzessel

es akkor jojjon a reszben nem igaz resz, itt van pl mi kicsiny orszagunk, ahol mindket tipus uzemelt egyidoben

an fo kulonbseg a jkisebb, de joval erosebb hajtomu, farkorotor atkerult a masik oldalra

Batkaa 2014.08.27. 14:40:08

@Zordabb: M-28-at már most is bérelhetnének, az eje. kiképzéshez nagyon jó lenne.

Ezen kívül is lenne értelme, csak nem a hazai viszonyok között, amikor fontosabb dolgok nincsenek megoldva. Ha meg lennének az új helikopterek, a szállítógépek (lökös és csavaros), a légvédelem szükségletei stb, akkor...

Batkaa 2014.08.27. 14:43:46

@Zordabb: olyan ez, mint a Szu-27-es (Szu-2x, Szu-3x) jelölései. Az ellenség megtévesztése olyan jól sikerült, hogy külön szakértő kell a megfejtéshez... :)
Gyakorlatilag Mi-8 alatt több különböző típus fut párhuzamosan, amiket csak a hozzátoldások különböztetnek meg.

zord 2014.08.27. 15:31:39

Turbo An-2 éjjellátó berendezéssel, önvédelemmel, special ops? Kicsit észak-koreai fííling, de szerintem "kis ügyes".
...sokkolná a közvéleményt, szövetségeseinket és ellenségeinket :-))))

Zord

Open Skies 2014.08.27. 20:27:36

@Zordabb: KC-390?

Talán idén már repülni fog az első prototípus. Mire ebből kiforrott típus lesz, nálunk már régen meg kell hogy legyen oldva az szállítógép-kérdés. Kb. 15 év múlva jöhetne szóba nálunk a típus.

Open Skies 2014.08.27. 20:34:39

www.deccanherald.com/content/427788/finmeccanica-banned-defence-deals.html

Finmeccanica-t eltiltották minden jövőbeli indiai tendertől. Hogy lesz így nekünk AW139 / C-27-esünk?

Zordabb 2014.08.28. 07:38:46

@Open Skies:

ismerve a magyar donteshozok sebesseget, mentalitasat realis ez a tipus is

piratvitorla 2014.08.28. 10:20:12

@Zordabb:

A Mi-17 jelzést eredetileg csak exportra használták. Volt helyette Mi-8MT, MTV stb.
Manapság részben már módosult a dolog, leginkább marketing szempontból...

Létezik "alap" Mi-8 is TV3-117 hajtóművel: átépített modernizált Minyó.

Farokrotor nem létezik, faroklégcsavar igen...

A Mi-8 és Mi-17 között talán csak a forgószárny, a futómű, néhány berendezés (pl. rádió iránytű, irányszög rendszer, barometrikus műszerek) és a robotpilóta azonos - bár az üzemeltetési paraméterek még ezeknél is különböznek...

piratvitorla 2014.08.28. 10:25:28

@Zordabb:

"A gepszemelyzet koltsege nem szignifikans, foleg ha a komoly 26 Euros napidijjal szamolsz. "

Ha a hajózók teljes költségét (pl. bérek, felszerelés stb.) számítod akkor az igen jelentős éves szinten. Egy ember esetében 5 millióval nyugodtan számolhatsz az tíznél már ötven egyetlen év alatt. 10 év alatt 500 millió forint és mindent lefelé kerekítettem (összeget, létszámot stb.)

A repülő kiképzés pedig ennek sokszorosa.

Ugyanez a helyzet a "multifunkciós helikopter" esetében is, ahol a harci helikopter személyzetének min. a duplája repül.
Ha NVG is kell akkor még markánsabb a különbség...

Zordabb 2014.08.28. 11:47:23

@piratvitorla:

reszben igazad van, de szvsz a hajozo szazad letszama nem fog nagyot valtozni, maximum az osszetetele es igy az altalad emlitett koltsegek nem fognak csokkeni

Zordabb 2014.08.28. 11:50:34

@piratvitorla:

mint irtam a fo kulonbseg, es az a kulonbozo hajtomubol szarmazo deferenciak
a fedelzeti berendezeseket felesleges nezegetni, annyi valtozat van mind ket tipusbol

piratvitorla 2014.08.28. 12:10:54

@Zordabb:

Ha öt helyett két-három fő egy típus személyzete az jelentősen csökkenti a szükséges létszámot...

piratvitorla 2014.08.28. 12:14:28

@Zordabb:

Az elektromos rendszer alapvetően ugyanaz az összes Mi-8-asnál, illetve az összes 17-esnél változattól függetlenül.

De említhetném a fegyver rendszert is, ahol a bevethető pusztító eszköz mennyisége a többszörösére nött a 17-es esetében.

Gyakorlatilag mindenhez hozzányúltak. A hajtómű és a farok légcsavar csak a legszembetűnőbb külső eltérés...

Zordabb 2014.08.29. 09:37:10

@piratvitorla:

mondjuk a C17 szemelyzete papiron 3 fo, 2 pilota, 1 loadmaster, folyamatosan 3 pilota, 2 loadmaster 2 FCC felallasban repulnek a feladatok osszetettsege miatt, tehat amit leirtal az papiron megallja a helyet, a gyakorlatban mar viszont nem

zord 2014.08.29. 10:40:08

@Zordabb:

Szerintem ő a könnyű gépekre célzott, nem a bálnára.

Zord

Zordabb 2014.08.29. 11:37:38

@zord:

ertem en, de akkor sem csokkentheti ennyivel a hajozoszazad letszamat. Elmeletben jol nez ki, gyakorlatban nem annyira.

Romanok is altalaban europan belul a 2 pilota 1 load felallasban hasznaljak, afganba mar viszont 3 pilota, 2 lm, 1 FCC felallaasban repulnek, es ez maris tobb, mint a mi 5 fos szemelyzetunk. Ugyhogy nem a wikipediat kellene egyeseknek primary source-nak tekinteni, hanem beszelnki kellene olyan emberrel, aki uzelemteti

zord 2014.08.29. 14:08:15

@Zordabb:

Jó-jó, de ha váltani kell, akkor mindenkit váltani kell. Ha az Ancsához vinni kell egy váltást, akkor kapásból öt fővel kevesebb utas visz. Nem?

Zord

Zordabb 2014.09.01. 08:55:01

@zord:

nem feltetlenul

Augmented Flight Crew

www.skybrary.aero/index.php/Augmented_Flight_Crew

a 3 pilotabol 1 tud pihenni, ezzel is tovabb tudnak repulni, a loadmasterek szama a cargotol es a szallitott szemelyek szamatol fugg, FCC meg altalaban valamilyen helyi szabalyzo szerint kell hogy menjen a hosszab utra

persze mindezeket nagyban befolyasolja a FDP. Ez minden esetben az OPS manualnak vagy az OI-nak kell tartalmaznia.

piratvitorla 2014.09.01. 22:19:20

@Zordabb:
A C-17 és a többi típus 2+1-es személyzete is pont arra elég, mint az An-26-os öt főjje...
Az Ancsán is gyakran ki kell pótolni a személyzetet...

Zordabb 2014.09.02. 09:17:31

@piratvitorla:

tehat azt is figyelembe kell venni, hogy mire szeretned hasznalni a gepet

emiatt irtam, hogy nem a szemelyzet letszama a jelentos koltseg

peldaul a C17 orankent kb 30-35000 dollar, ehhez kepest a 7 fos szemelyzetnek a szalloda naponta mondjuk 1500 dollar, plusz a napidij

persze tudom, hopy a kisebb gep joval kevesebbe kerul orankent, ezt csak a nagysegrendbeli kulonbsegek erzekeltetese vegett irtam

Open Skies 2014.09.04. 21:04:08

A szlovákok szeptemberben aláírhatják két C-27 Spartan megrendelését:

www.janes.com/article/42608/slovakian-c-27j-contract-imminent

Ha ennyire közösködnek újra a csehekkel, akkor miért nem C-295?

zord 2014.09.05. 10:22:32

@Open Skies:

A szlovákoknál erősek az olaszok.

Zord

Zordabb 2014.09.05. 10:44:00

@Open Skies:

talan mert a csehek az atadas utan vissza akartak kuldeni oket, annyira jol sikerultek...

piratvitorla 2014.09.05. 11:44:05

@Zordabb:
Alapból nincs semmi gond a CASA-val,amit a lengyel utánrendelés is megerősít.
A védelmi rendszerekkel volt gond, ami persze nem kicsi egy katonai gépnél.
A csehek fenyegetőztek egy sort, de a visszaküldést valószínűleg nem gondolták komolyan.
Egy repülőgép azért nem "teszkó gazdaságos valami", hogy csak úgy visszaküldjék, valószínűleg a csehek is sokat buktak volna rajta...

És egyébként meg a C-27-ról sincsenek jobb infók, mint a CASA-ról...

piratvitorla 2014.09.05. 11:47:18

Egy érdekes helikopteres cikk, érdemes figyelmesen olvasni:

airbase.blog.hu/2014/09/03/harom_generacio_ii_resz?utm_source=bloghu_megosztas&utm_medium=facebook_share&utm_campaign=blhshare

"Mert nincs olyan, hogy egy ország nem tud fenntartani egy helikopter ezredet. A helikopter nem a pilóták játékszere még, ha van is aki így gondolja, hanem az ország érdeke. A megrendelőé, amely a rendszerváltás óta - úgy tűnik - nem igazán törődik a hadseregének fejlesztésével. "

piratvitorla 2014.09.05. 11:48:48

"...akik nem csak katonai feladatokat repültek, de ott voltak az erdőtüzeknél és az árvizeknél, várandós anyát, beteget vagy élelmiszert szállítottak, vagyis békeidőben a biztonságot szolgálták a helikoptereikkel. "

zord 2014.09.05. 13:12:53

@piratvitorla:

Gondok mindenhol vannak. Minden típusnál. De az is kérdés, hogy mire jó mi. A C-27J hasonló, de nem ugyanaz a kategória. A törzsátmérő miatt közepes, a hossza miatt könnyű gép. És ízig-vérig taktikai, a palettán a legdurvább követelményekre.

Ezzel együtt a 235/295 is tökéletesen megfelel arra, ami nekünk kell. Ha úgy vesszük, közelebb van a vélhető magyar taktikai követelményrendszerhez, mint a C-27J.

Zord

piratvitorla 2014.09.05. 13:20:57

@zord:
régebben jobbnak tartottam a Spartant, de úgy érzem, mintha az olaszok se lennének 100%-ban elégedettek vele.
Sose mondták ki, de sok tervből, elgondolásból nem lett semmi a C-27-tel kapcsolatban. (Például rájöttek, hogy nem annyira kompatibilis a Herculessel, mint korábban gondolták...)
És ha valamiről nem nagyon beszélnek, nem dicsérnek kollégák egymás között ott "valami van"...

Zordabb 2014.09.05. 13:50:11

@zord:

ezzel egyet kell hogy ertsek, a ket tipus kozul a Casa felel meg jobban a mi igenyeinknek

bar lassan a szazadnal ott tartanak, hogy minden, csak legyen ket szarnya es legyen rajta hajtomu...

zord 2014.09.05. 17:09:23

Nekem a 27J mindig is jobban tetszett. Az alap konstrukció (G222) végre eljutott oda, ahova kellett neki. De nekünk overkill. Amikor annyira nagy az agónia, mint itt, nem a legjobb (és drágább) a reális cél.
295-össel is elketyegnénk. Sőt, az Ancsával is, ha 4 gép folyamatos üzemnéhez biztosítanák a forrásokat. De még arra is képtelenek!

Zord

Open Skies 2014.09.05. 19:19:04

@Zordabb:
"ezzel egyet kell hogy ertsek, a ket tipus kozul a Casa felel meg jobban a mi igenyeinknek"

Miért felel meg jobban?

zord 2014.09.05. 20:04:59

@Open Skies:

Nézd meg, mit csinálunk, illetve potenciálisan mit csinálnánk mi egy turboprop könnyű szállítóval. A C-27J messze túllövi.

Zord

Open Skies 2014.09.06. 07:40:39

@zord: Bármit, bármikor, bárhová. Még akkor is, ha nem arra lett optimalizálva a technika.

zord 2014.09.15. 15:37:20

Ha alacsony a vérnyomásotok, érdemes elolvasni az ebben található helikopteres cikket:.

"egyértelműen körvonalazható és a szövetségi rendszerben is elismert szakértőktől hallható, hogy képességeink kivételesek és magas szintűek."

www.honvedelem.hu/container/files/attachments/46172/seregsz2014-1-jav.pdf

zord 2014.09.17. 21:50:42

@Open Skies:

Akikre büszkék vagyunk :-) Kívánom nekik, hogy mihamarább kapjanak a fenekük alá valami korszerűbb technikát idehaza is.

Zord

Open Skies 2014.09.18. 19:37:20

AN/AVS-9 tip binokuláris éjjellátó műszer beszerzése

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/77002-14-74-064-0220

zord 2014.09.19. 12:43:59

@Open Skies:

Ez nem ide való :-)))

Zord

Open Skies 2014.09.19. 17:40:19

Akkor tedd at a gripenesbe :)
süti beállítások módosítása