Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (15) AirPowerNews (57) f 16 (20) gripen (76) Gripen (56) Hajmáskér (25) helikopter (36) honvédség (15) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (48) kecskemét (45) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (19) lövészet (16) magyar (39) Mi-17 (18) Mi-24 (17) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (18) radar (16) Szolnok (35)

HTML

Nyitrai lérak: csatolásra készen

2014.03.02. 23:59 | zord | 10 komment

Mint arról tavaly bejegyzést írhattam, a NATO-ban a kis magasságú légihelyzetkép szövetséges lérak egységek közötti, horizontális (és taktikai szintű) cseréjét célozza a LLAPI interfész kialakítása. Akkor egy lengyel-cseh műveleti verifikációs gyakorlat alkalmával igazolták a csatolás működőképességét. Ezúttal a Szlovák Légierő nyitrai "Tobruk Védelmezői" Légvédelmi Rakétadandárjának erőfeszítéseiről számolhat be a LégierőBlogger, mely a tervek szerint ősszel érik be egy éles szlovák-cseh-amerikai gyakorlat keretében (Caslavban). A lehetőségért köszönet azoknak, akiket illet!

140227_LLAPI_Nyitra_10.jpg

Akik végül cselekszenek a LLAPI révén továbbított információk nyomán: északi szomszédunk VSHORAD-erői. Rajparancsnok és lövész - az előbbi a rádióval és az ALES cég által fejlesztett légihelyzet-terminállal, az utóbbi az IFF-el modernizált 9K38 Igla komplexummal (indítóval).

140227_LLAPI_Nyitra_12.jpg

Szlovák légvédelmi lövész és fegyvere közelebbről. A sisak alatt füles van, a parancsnoktól rádión érkeznek az utasítások.

140227_LLAPI_Nyitra_13.jpg

Ezen a képen még jobban látszik a Mode 4 képes IFF MkXII rendszer antennája. Az azonosítás így lövész szinten is megoldott.

140227_LLAPI_Nyitra_3.jpg

És ami a légvédelmi rajt harcba viszi, biztosítja az oltalmazandó szárazföldi erőkkel azonos mobilitást, és harctéri védettséget is biztosít:  a BMP-1 alapján Csehszlovákiában gyártott OT-90 gyalogsági harcjármű PVO (légvédelmi) változata. A járművezetőn kívül a légvédelmi rajparancsnok és három lövész foglalhat benne helyet. Az OT-90-esen az OT-64-es tornya van 14,5-ös és 7,62-es géppuskákkal, melyeket az egyik lövész kezelhet.

140227_LLAPI_Nyitra_8.jpg

Az OT-90 belső terének jobb oldalán tíz Igla cső fér el, ilyen kihúzható rekeszekben (egy négyes és két hármas rekesz van). A rakéták szállításán kívül a járműben megoldott az energiaellátás is, így a kommunikációs eszközök akkutöltése, ami tábori viszonyok között független működést tesz lehetővé.

140227_LLAPI_Nyitra_7.jpg

Az OT-90 PVO tetején is biztosított egy rakéta rögzítése. Ennek akkor van jelentősége, amikor rövid megállásból lő a lövész a deszanttér feletti búvónyílások egyikében állva. Egy ilyen gyakorló lövészetet egyszer már megmutathattam (erre a Sztrelákat használják el Szlovákiában).

140227_LLAPI_Nyitra_14.jpg

De miről is beszélünk? Egy generikus nemzetközi partnerrel való LLAPI-csatolás sematikus ábrázolása a prezentáción, rajta villanásnyira a szlovák VSHORAD-struktúra: három, OT-90-essel szállított légvédelmi lövészraj tartozik egy vezetési elem (Astra PVO - Tatrapan) alá. A szlovákok számára a LLAPI-t az teszi különösen fontossá a jelen pillanatban, hogy a vezetési elemnek, bár a képen fel van tüntetve, a valóságban nincs saját szenzora (radarja), azaz önmagában nem tud helyi légihelyzetképet előállítani, csak a fentről, vagy "oldalról" kapott információk alapján tud dolgozni, feladatot szabni a rajparancsnokoknak. Három radarra van igényük, de hogy ez mikorra kerül beszerzésre, egyelőre nem tudható. A dián fel van tüntetve a Link-11B-t vagy a Link-16-os adatkapcsolatot a felsőbb vezetési szint (SAMOC) felé kiváltani/meghosszabbítani hivatott JREAP C (IP) protokol is.

140227_LLAPI_Nyitra_4.jpg 

Az Astra PVO - Tatrapan különleges, háromtengelyes járműve. Így elmondható, hogy nemcsak a lövészek, de vezetési pontjuk is védett járműre lett telepítve.

140227_LLAPI_Nyitra_9.jpg

Az Astra rendkívül szépen, igényesen kivitelezett munkahelyei.

140227_LLAPI_Nyitra_5.jpg

A LLAPI-tesztek második fázisának demonstrációja (szintetikus céladatok átvitele) az igazi technika "árnyékában". A hivatalos célközönség az amerikai attasé volt.

140227_LLAPI_Nyitra_1.jpg

 

Csoportkép egy Kub SzPU előterében, háttérben a Zobor-hegy.

140227_LLAPI_Nyitra_2.jpg

Nyitrai lérakos tájkép, Nyeva-indítóval.

140227_LLAPI_Nyitra_11.jpg

Vendéglátás nyitrai módra. Az egyik apró, de mégis fontos gesztus.

Zord

Ps:

140227_Zobor_Mi171m.jpg

Ottjártunkkor a Zoboron gyakorlatoztak a szlovák belügyesek az egyetlen rámpás Mi-171-esükkel...

Címkék: légvédelmi rakéta Nyitra LLAPI

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr895840365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rudai gyerek 2014.03.03. 11:41:01

Hm, van ahol nem vettek búcsút az Igláktól...

2014.03.03. 12:17:50

Irigykedem. Idehaza BTR-80-asokhoz illesztve valami hasonlót meg lehetett volna csinálni. Szerintem az kézi (vállról indítható) kategória adja a csapatlégvédelem számára a legnagyobb rugalmasságot.

zord 2014.03.03. 14:59:47

@rudai gyerek:

A szlovákoké jóval újabb rakéták (a mieink még Igla-1-esek voltak, nekik igazi Iglájuk van). Ezzel együtt szerintem korán és pótlás nélkül váltunk meg tőlük, az egyetlen mentség, hogy legalább el lettek lőve, és ezzel hozzájárultak jó pár győri srác képzettségéhez.

@Z69:

Volt tervben a Mistral-BTR-80-as integráció. Igazából az lett volna az igazi "csapatlégvédelmi" konfiguráció, de az elmaradt, ahogy a második batch rakéta beszerzése is.

De a készleteink lejárta miatt kényszerűen őrölni kezdtek a malmok, ha lecseng a választás, reméljük, lesznek jó hírek rakéta és C2/szenzor vonalon is. Most abban reménykedjünk, hogy addig nem lesz szükség harci alkalmazásra...

Zord

rudai gyerek 2014.03.04. 10:59:27

@zord: Igen, legalább nem jártak úgy a légvédelmisek, mint más fegyvernem katonái, amikor búcsúzni kellett eszközeiktől.

"Most abban reménykedjünk, hogy addig nem lesz szükség harci alkalmazásra..."

Sajnos ez a kijelentés a Gripeneket leszámítva az egész Magyar Honvédség felszerelésére igaz.
Egyszerűen olyan széles körben elavult a fegyverzet, hogy átfogó cserére lenne szükség.

zord 2014.03.04. 11:42:20

@rudai gyerek:

Ehhez annyit tennék hozzá, hogy "Győr okos, Győr ügyes".

Zord

zord 2014.03.04. 11:49:28

@zord:

Ja, igyekszem utána nézni, hogy hogyan áll a LLAPI idehaza (teszem hozzá, a modernizációs lépésekkel ezt is be kellene építeni). Aztán össze lehetne rántani egy Győr-Niytra-Strakonice bulit!

Zord

rudai gyerek 2014.03.06. 22:11:30

Most olvastam, hogy egyes tervek szerint a baltikumi szolgálatot két géppel oldaná meg a Honvédség. Remélem, ez csak egy rossz vicc...

Open Skies 2014.03.06. 22:21:33

@rudai gyerek:

Zord már régen megírta hogy ez nem igaz. Persze nem a szlovák légvédelemről szóló blogbejegyzésénél.

legiero.blog.hu/2013/12/04/air_power_news_297/fullcommentlist/1#c21844511