Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (15) AirPowerNews (57) f 16 (20) gripen (76) Gripen (56) Hajmáskér (25) helikopter (36) honvédség (15) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (48) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (19) lövészet (16) magyar (39) Mi-17 (18) Mi-24 (17) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (18) radar (16) Szolnok (35)

HTML

Miniszteri döntéselőkészítő tapasztalatszerzés Hajmáskéren?

2012.04.17. 23:59 | zord | 22 komment

Az AMT 7., és az AAT 3. váltásának éleslövészettel egybekötött gyakorlatát ma a hajmáskéri lőtéren megtekintette a honvédelmi miniszter, aki ajtólövészi és operátori pozíciókból is belekóstolt a helikopterek harci alkalmazásába. Vajon hogy hasznosítja a ma látottakat a Mi-24-üzemidőhosszabbítással, az MH A-G, illetve szállítóhelikopter-képességének jövőjével kapcsolatos döntéskényszerek kapcsán?

Hende Csaba a 336-os operátorfülkéjében elemelkedés után, lövészet előtt. Közvetlen tapasztalatszerzés arról, hogy mit vesztünk, ha nem lép.

Az ágyú ugyanúgy szól egy miniszteri lövészeten is.

Vajon követik-e a 701-est másik gépek is oroszországi üzemidő-hosszabbításra, nagyjavításra, modernizációra? Esetleg máshová?

Gripen-lövészet: füstpamacsok, de egy lövedék is látható a gép előtt.

A Gripen lövésekor is láthatóvá válik egy kis torkolattűz, de ritkán kerül fotóra.

A kis magasságú gépágyús CAS során a megelőző IR-ellentevékenységnek máig nincs elterjedt alternatívája a nagysebességű világban. Az infracsapda ún. "show of force" pszichológiai hadviselési áthúzásokhoz is jó, de ahogy a CAS egészében is, a fenyegetés szintje mondja ki a végső szót. Illúzióink ne legyenek: ahogy amerikai nagytestvérünk nyomdokain ma mi CAS-t tanulunk, komoly légvédelmi környezetben esély sincs végrehajtani. A haladás egy adott területen nem lehet a realitásérzék elvesztésének oka egy másikon.

Zord

Címkék: magyar hungary hungarian lövészet hajmáskér mi 17 hende csaba mi 24 lőtér

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr554458068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beat it! 2012.04.18. 10:41:05

Akárhogy dönt majd a miniszter, ezért a fotóért hálás lesz biztosan... :)
Mellesleg az udvari hírportál meg sem említett, hogy a miniszter ült a gépben a lövészet alatt.
www.honvedelem.hu/cikk/31344/konvoj-elleni-tamadast-haritottak-el-a-helikopterek-a-gyakorlaton.

Viszont a sorok között olvasva most is találtam olyat, amit majd esetleg kicenzúrázhatnak:
Koller József ezredes, az MH Mi–35 Légi kiképzés-támogató csoport hetedik váltása parancsnokának tájékoztatója. Az eligazításon Koller József ezredes leszögezte: Afganisztánban még sohasem támadtak meg olyan magyar konvojt, amelyet helikopter kísért, de ők „mindig a lehetséges legrosszabb forgatókönyvre készülnek”.

Ez kissé úgy hangzik, mintha a magyar hajózók kint éles bevetéseket is repülnének, konkrétan (magyar???) konvojok kísérését.
"a Magyar Honvédség helikopterpilótái és műszaki személyzete Afganisztánban először tudnak lényegében műveleti körülmények között gyakorolni."
Nem bánnám, ha így lenne, de mit ér a harci tapasztalat, ha itthon meg nincs gép?

Allesmor Obranna 2012.04.18. 11:02:22

Nem akarok károgni, de anno a keletigyurit is elvitte a Karmazsin ezredes úr egy körre 29-essel, kukázták is a Honvédség felét...

zord 2012.04.18. 11:11:29

@Beat it!: @Allesmor Obranna:

Mi is azt beszéltük a 0 ponton, hogy az elmúlt húsz év tapasztalatából kiindulva az, hogy egy miniszter valamit jó alaposan megnéz magának, gyors kivonást hoz...

De!

Az én logikám most a következő: lesz Mi-24 üzemidő-hosszabbítás, alkatrészbeszerzés, stb. legalább 2014 végéig, mert addig gyaníthatóan marad az AMT is. Úgy nehéz kinn mentorálni, hogy idehaza már nincs a hajózók segge alatt gép. Hogy utána mi lesz, halvány gőzöm sincs.

A szállítóheliben meg az a tippem, hogy ebben a ciklusban lesz döntés típusváltásról, akár már az idén.

Zord

Beat it! 2012.04.18. 11:25:32

@zord:
Ha csak szimpla üzemidő hosszabbítás lesz nagyjavítás nélkül, az rosszat jelentene. Lásd Mig-29 +300 órás hosszabbítása. Ha a 4 tartalékolt P-ből menne néhány / mind nagyjavításra, az rengeteg évvel kitolná a fegyvernem túlélését.

Hollywood 2012.04.18. 11:59:44

@Beat it!:

Elvileg milyen megoszlásban vannak még rendszerben a Mi-24-ek?Mennyi belőle a V és a P verzió?

(Elméletben elvileg ugye 12 db gép van rendszerben még?)

üdv:

Hollywood

u.i

Nehogy az legyen hogy Hende majd az unokáinak meséli hogy Ő volt az utolsók egyike aki Mi-24-es harci helikopteren repült :(

zord 2012.04.18. 13:51:54

Nem tudok részletes számokat, de az eddig érintetlen négy P-nek minden bizonnyal nagyjavítás kellene. Már ha ez még egyáltalán szóba jöhet, amennyit azok is rohadtak már.

Zord

Beat it! 2012.04.18. 14:31:57

@Hollywood:
Az az érzésem a hadrend a számokkal már rég felborult. Nem az számít, mennyi van papíron hadrendben, hanem mennyit tudnak működtetni. A többi úgyis a parajosba megy, jobb esetben alkatrészre vár, rosszabb esetben donornak. Nem hittem, de egyre inkább úgy tűnik, hogy egyetlen gép üzemel, a 336. De előtte az is másfél évig állt félig szétszedve. Sakkozni kell az üzemidővel, felhasználható alkatrészekkel. Fogalmam sincs hány gép lehet Szolnokon. Van köztük, amiből kifutott a repóra (719). Elvileg olyan is van, amiben van üzemidő tartalék, de valószínűleg nincs alkatrész (335).
Visszatérve a kérdésedre:
lhsn.hu/helikopter-tipusok/mi-24/lajstrom/
de van benne egy kis hiba. A V-k esetében naptári üzemidő lejártát ír, ami nem lehet, mert a 85-ben gyártott gépeknek egyszerre kellett volna lejárni. Tehát a repóra futott ki, nagyjavítás után újra repülhetnének. Sőt, elvileg most is repképes lehetne pl Csőrike 2, de kifutott az üzemidő.
A 4 tartalék P-nek biztos, hogy nagyjavítás kellene. De kevés bennük a repóra.

Hollywood 2012.04.18. 15:15:00

@Beat it!:

Csak 6 db P érkezett a németektől?

A lista alapján akkor elvileg ki lehetne hozni egy századot (12db) ha lenne pénz felújításra és alkatrészre, jól gondolom?

Tudtok nekem vmi forrást mondani, hogy hol volt Mi-24 felújítás és üzemidő hosszabbítás mostanában?
Kíváncsi lennék hogy mások mennyiből tudták esetleg tovább éltetni a vasakat.

Bár ebből jön a kérdés hogy érdemes e felújítani a gépeket vagy jobb lenne apránként újakra cserélni.

üdv:
Hollywood

off kérdés:
Tudtok valamit, hogy most hol tartanak a T-72, stb felújítással átszervezéssel (mennyiség, minőség, szervezet)?

Beat it! 2012.04.18. 20:36:37

@Hollywood:
A harcihelikopter.hu oldalon (megszűnt sajnos) volt egy cikk, az első pár sora itt:
harcihelikopter.blog.hu/2011/02/09/horvath_bence_exnemet_mi_24_esek_tortenete_1_resz
6 P érkezett, ezek különlegessége, hogy alig volt bennük repült óra (pár száz). Kettőt nagyjavított a DR 2004 körül, a többit is előkészítették (szétszedték) de megszűnt a cég. Azóta Szolnokon aszalják őket a napon. A maradék 4-ben tehát még mindig van bőséges repóra tartalék. A kérdés az, hogy a tárolás alatt szenvedtek-e maradandó károsodást. Illetve van-e pénz, szándék a nagyjavításukra. Ha megtörténne, gyakorlatilag új gépeink lennének a nagyjavítás áráért.
A nemrég leállított V verziók is húzhatnák jó pár évig. Szintén csak nagyjavítás kellene. A naptári élettartam kitolásáról is biztos lehetne egyezkedni. Persze az lenne az igazi, ha egyúttal kapnának egy FLIR tornyot, és pár displayt a kabinba.
Nemrég olvastam valahol, hogy a LOM Praga megkapta az engedélyt az oroszoktól a helikopterek nagyjavítására. Azt nem tudom, hogy csak 17--re, vagy 24-re is.
A nagyjavítás viszont időigényes. Ha a ciklus végére tényleg szeretnének annyi vasat a levegőben látni, mint a ciklus elején, akkor már száradnia kellene a tintának a papíron. Jövő hónapban pedig küldeni az első 2-4 gépet a javításra.

Az off kérdésre off válasz:
hívd fel a Currus Rt-t, ők biztos tudnak valamit...:) Pár gépen elvileg dolgoznak.

jefatura 2012.04.18. 21:45:45

Véletlenül belefutottam egy spotter blogba, ami azt állítja, hogy 2009 októberében magyar felségjelű MI-24-esek voltak Afganisztánban, konkrétan Kandahárban. Oldalszám 580 és 581-es. Lehetséges ez? Küldtünk ki gépeket is?

www.flightglobal.com/airspace/blogs/superspotter/archive/2009/10.aspx

zord 2012.04.19. 00:47:53

@jefatura:

A gépek eszerint:

www.panoramio.com/photo/54771211

itthon vannak, megvannak.

Szerintem a srác Kandahárban egyszerűűn benézett valamit.

Zord

zord 2012.04.20. 13:01:31

"A vezetés mindent megtesz annak érdekében, hogy a honvédség jövőjéről szóló elképzelésekhez kapcsolódjon a szükséges feltételrendszer is"

Ez szép egy mondat a 86-osok feladatszabó értekezletéről...

www.honvedelem.hu/cikk/31387/a-katonak-felkeszultsegerol-meggyozodhettek-a-vezetok-is

Tindalos 2012.04.30. 19:08:33

@jefatura:
Az 581 közel a BHHE- vel egyidőben ment nyugállományba (Szolnokon van kiállítva), az 580 pedig az utolsó D-k egyikeként szintén Szolnokon pihen valahol. (Ha jól emlékszem...)

szasa30 2012.05.01. 23:44:37

kicsit OFF

Az AS-ben volt egy cikk ami végre rendet vágott az agyamban az EC Tiger/Tigre típusváltozatai között. Egy dolog azonban elgondokodtatott. Egyetlen fejlesztó ország sem rendelt értelmes konfigurációt - vagy a gépágyú vagy az ir. rakáta vagy vmi más mindig hiányzik. És csak most kezdenek feleszmélni, higy hoppá ez nem egy odavágós harci heli lett, kéne már módosítani. Az auszik bezzeg egyből tudták mit kell venni.
Hát ilyen ez, ha elhúzódik egy fejlesztés - mire kész a gép más lesz a feladat....

zord 2012.05.02. 11:33:02

@szasa30:

Én eleve röhejesnek tartottam a szétszedést: jóformán amióta van harci helikopter, gá-gp+NIR+I pct R kell. Majd Európa kitalálja a spanyolviaszkot, jó drágán, jó lassan...

Zord

block50 2012.05.03. 10:39:04

@szasa30: Lehet, hogy röhejes, de ebben az újságban szintén elég jól le vannak írva a típus jellegzetességei és a változatok közötti eltérések:

www.amercom.hu/amercom/amercom.html

Ráadásul kapsz hozzá egy elég jó minőségű fém makettet! :-)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2012.05.04. 20:36:10

Nem a reklám helye, de olcsóbban megkapjátok a TIGRISTANK könyves és modellboltban az összes modellt, szinte mindegyik sorozatból. Vannak feljavított modellek is elsősorban harcjárművekből.
Én is vettem már néhány modellt.

www.olvasmany.hu/

block50 2012.05.05. 20:54:06

@Kelepisti: Többször jártam már ezen az oldalon, de az a bajom, hogy nem találom, hogy mit lehetne venni/rendelni...

Tényleg mindössze 14 könyv a kínálat...?

Liverbird 2012.05.05. 21:18:45

@block50: A dizájn már önmagában érdekes. Ha Tigris tank a bolt neve, miért egy M103-as van a fejlécben? :D A repülőgépfarok pedig szintén odaillő... Na jó, nem szőrözök, meg amúgy is off :)

johnibyg 2012.05.21. 22:45:30

@zord: képzeld, ha a nadrágraktárba vitték volna szétnézni...

(most van időm pótolni az áprilisi/májusi hírek olvasását)