Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

február 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28

Címkék

AirPowerNews (50) f 16 (20) gripen (76) Gripen (51) Hajmáskér (21) helikopter (32) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (46) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (28)

HTML

Légi Fölény 2012 - D plusz 4 rakétalövészet Sidewinderrel

2012.03.20. 23:09 | zord | 34 komment

Rendben lezajlott ma a Légi Fölény 2012 éleslövészet második napja, a nagyszerű időjárásban először rakétalövészettel, majd gépágyúlövészettel, végül kis magasságú útvonalazással.

Magyar és svéd szakemberek ellenőrzik és készítik elő a Sidewindereket kora reggel a Gripenek mellett.

A rakétacsatlakozó bekötése függesztés után.

A hajózók beülnek az egyik Deltába. A bal törővégen ott az éles szivar.

Fáklyával indul az egyik Charlie. A két póttartályos, LDP-s konfiguráció volt a normál a lövészet során.

A reptér közeléből indul útjára az infracélokat vontató, többszöri felhasználású MQM-107 drón.

Gróf Gergely őrnagy, első rakétalövészete után az indítósínben visszamaradt kábelcsonkot mutatja.

A második sor egyik rakétája a színes szárnyakkal és a nyomjelző töltetekkel, az antennán az első sor nyoma.

Civil Ecureuil hozza vissza a lőtéren ejtőernyővel földet ért drónt.

A Saab Special Flight Operations Learjet 35-öse, mely a délutáni gépágyús feladatok alkalmával jutott ismét szerephez.

Zord

Címkék: magyar hungarian gripen lövészet sidewinder vidsel aim 9l/i 1 mqm 107

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr24329553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2012.03.21. 08:13:47

Úgy látom, eseménydús nap volt. Hajózónak, műszaknak, tudósítónak egyaránt. :-)

GSF 2012.03.21. 09:08:31

Zord,

Klassz hogy kint lehetsz. Mennyire sajtó- nyilvános ez most? Szemléletbeli váltás?

Azt lehet tudni, hogy hány rakétát lövünk el, és hogy ez a hazai készlet rovására megy-e és ha igen pótoljuk-e a kieső mennyiséget?

Van-e valóságalapja annak, amit a minap hallottam, hogy esetleg légi utántöltés is szerepel a közeljövőben a tervek között, vagy ez kacsa?

Egyébként jó munkát! Nagyon jó anyagot állítasz itt össze!

Üdv!

Beat it! 2012.03.21. 09:39:26

Poller Blogger előző napi kérdésére, hogy nem lenne-e gazdaságosabb odakint a svédek gépeit használni:
a Magyar Néphadsereg anno a légvédelmi rakéta lövészetekhez a rendszerben lévő Dvina és Volhov komplexumokat leszerelte, vonatra rakta és kivitte a Szovjetunióba. Ott is lett volna pedig belőlük. De haditechnikánál fontos, hogy a katonák azzal lőjenek, amit minden nap használnak. Másrészt a rendszerben tartó ország is meggyőződhet az eszköz működőképességéről. Mindkettő nagyon fontos, éles helyzetben csak így várható el a kellő bizalom a technika iránt.
Egyébként meg úgyis menni kell utána a Lion Effortra.

@GSF:
az utántöltés gyakorlása tényleg logikus lenne. Kérdés volt-e tervben, vagy ha nem volt, akkor felajánlják-e a házigazdák és "óhajtunk"-e élni vele. :)

Remélem Zord készít pár videót is, legalább a felszállásokról.

zord 2012.03.21. 11:46:45

@Devil 505: @GSF: @Beat it!:

Ez talán az első kísérlet igazi "embedded" típusú, azaz csatolt tudósító jelenlétére ami egy légierő-gyakorlatot illet. Velük jöttem, velük megyek haza, velük egy barakkban lakom és közben teljesen ott lehetek minden mozzanatnál. Érthetően kényes egyensúlyokat kell itt megtartani (biztonság-sajtószabadság), de próbálkozunk, eddig szerintem sikerrel. Az előnye az ilyen tudósításnak, hogy jobban meg lehet érteni olyan dolgokat, melyeket nem testközelből szemlélődve azonnal lefikázna az ember. Persze nem arról van szó, hogy most leereszkedett volna rám a rózsaszín köd, hiszen ismertek, de amikor látja az ember a szervezés, a nemzetközi koordináció, a bürokrácia, az emberi tényezők kölcsönhatásának a komplexitását ilyen drága és veszélyes műfajban, mint a harci repülés, akkor bizonyosan erősödik a respekt.

Zord

GSF 2012.03.21. 12:19:22

Ezek szerint ez újszerű dolog. Valóban előremutató, kiváltképp, ha az első 29-es lövészetet felidézzük. Monnyuk ott volt a Top Gun, így volt nyilvánosság, csak hát a bürokrácia :-) Csak a gépeknek nem kellett volna ott lenni :-)

Légi utántöltésről nincsen infód? Hallottam ilyesmit, azért erőltetem. Lehet, hogy dezinformáció...

Litenignget miért visznek? Kiértékeléshez kell?

Üdv!

zord 2012.03.21. 12:46:31

@GSF:

A lehetőség nyitott. Mivel a képzés része a megállapodásnak, a svéd megcsinálja, ha szerzünk tankert. "Csak" ezen múlik. Van róla szó minden szinten, bár van politikus, akinek ez rém ciki lesz....

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2012.03.21. 22:41:03

Jó tudni, hogy ott vagy ezen a "légierő" számára fontos eseményen. Az utántöltést szerintem éppen a politikusok miatt fogják akkor sem megcsinálni, ha a ingyen lenne a tanker... (emlékezzünk néhány okos politikus mondására)..
A fontos, hogy a légilövészet és rakétaindításokra sikerült pénzt szerezni és végrehajtani. És még ott a gyakorlat is.. (Gabi megkérdezhetnéd, hogy Tiger Meet-re is van esély???) annyi mindent lehet a nemzetközi bloggokon olvasni...

zord 2012.03.22. 14:41:07

@Kelepisti:

Tiger Meet:

Ezek a srácok tudják meg utoljára...

Zord

Poller Blogger · http://poller.blog.hu 2012.03.22. 17:56:24

@Beat it!: Köszönöm a választ!

Azt esetleg lehet tudni, hogy a rakétával történt lövészetek a D-kről voltak mind, vagy volt C is?

Ill. Zord-nak egy kérdés: gyönyörűek a képek; elérhetőek valahol nagy felbontásban is? :)

zord 2012.03.22. 18:02:50

@Poller Blogger:

Nagy felbontás 0.

Volt C-val is.

Zord

Batkaa 2012.03.22. 23:54:15

De miért törővégről indítanak?
Nem kellene inkább harchelyzeten kívül állandóan a szárny alól indítani?

zord 2012.03.22. 23:57:46

@Batkaa:

Jelenleg a magyar Gripenek törővégről indítanak és pont. :-))))

Zord

GSF 2012.03.23. 06:21:59

Azért indítanak törővégről, mert tudnak valamit, vagy mert semmit se tanultak a múltból.

Magyarán a mi A-s szárnyaink már valami megmagyarázhatatlan módon ráolvasással ellenállnak a flatternek vagy tényleg hozzányultak szerkezetileg.

Tulajdonképpen bármi is legyen a válasz én úgy gondolom, hogy azért a széles érdeklődő és lízingelt svéd tulajdonú de az ék felségjel miatt mégis magunkénak érző lelkes közönség joggal vár egy legalább félig szakmai választ erre a kérdésre immáron évek óta. Mert racionális válasz erre eddig nem érkezett, kiváltképp azt figyelembe véve, hogy a csehek következetesen mást csinálnak. Az övékből nyilván kispórolták a titánt.

Szerintem jogos a kérdés.

Más országokban ez nem államtitok kategória.

Üdv!

Batkaa 2012.03.23. 09:27:03

@GSF: közben utánagondolva mindjárt van két kézenfekvő válasz... ;)
Az egyikre @zord: válaszából következtetek - ki nem sz.. le az olyan finomkodást, hogy honnan indítanak, ha a lényeg, hogy végre összejött a lövészet...
A másik, hogy ez az első harci gép nálunk, aminek a törővégére rakéta függeszthető és ez milyen májer! :)

GSF 2012.03.23. 09:45:16

Én ezt a kérdést nem tudom elbagatellizálni. Tipikus magyar hozzáállás mind kommunikáció mind pedig magát a konkrét kérdést nézve.

Azért nem kevés pénzt fizetünk ki minden évben ezeknek a gépeknek a lízingeléséért... Ha eddig nem tudtak racionális magyarázatot adni, akkor hanyagságról van szó. Márpedig nem adtak.

Persze odakint a messzi északon, kerozin gőzben és forszázstól eltompult érzékekkel én is árnyaltabban látnám a képet :-)

Csakhogy ez nem vicc. Ha szétcseszik a szárnyakat, akkor meg néznek bambán, hogy na még ilyet!

Egyébként pedig a keszi is így megy, minden alkalommal. Szóval nem csak lövészeten törővégeznek.

Én úgy gondolom, hogy a szárnyprobléma fennáll. A gépeinkre (EBSHU! jobb lenne nem C-zni, mert nem azok!!!) az A-k szárnyait varrták fel. Senki sem mondta, hogy megerősítették azokat, de ha így történt volna is, akkor is sokat mondó, hogy a csehek a C-jeikkel se törővégeznek.

Ez megint a tipikus magyar mentalitásra emlékeztet. Nemtörődöm törővéggel. Ha meg szétreped, hát repedjen, ki nem szarik bele?
Majd a svédek kiglettelik. Végül csak az ő gépeik, nem?

Engem nagyon zavar ez a mentalitás. Mindegy túl van tárgyalva. Ez egy ilyen szemléletű közeg, aztán kész.

Üdv!

Batkaa 2012.03.23. 09:59:52

@GSF: igen, engem is zavar, hogy a keszit is így adják.
A problémát az oldaná meg, ha rendszeresítenénk végre rolleron nélküli SRAAM-ot, mondjuk IRIS-T-t.
(Eleve minek kellett pont ezt venni?! Örök rejtély.)

Beat it! 2012.03.23. 10:06:43

@GSF: @Batkaa:
Elképzelhetőnek tartanám, hogy a törővégről való indításnak és a készültségi gépek törővéges felszerelésének ugyanaz az oka. Ez pedig az infrafej hűtésében keresendő. A törővégen elhelyezett rakéták fejének hűtését nem nagy nyomású nitrogén tartállyal oldják meg. A szárny alattiakét igen. A törővégen lévő fej hűtésére a főfutó aknában van valami oxigén tartály. (Ezt Stonefort pontosabban le tudná írni.) A nitrogénes alkalmazás macerásabb lehet, valószínűleg drágább is.
De a törővéges indítás oka lehet az is, hogy az induló rakéta gázsugara minél messzebb legyen a hajtómű beömlőnyílásától.

GSF 2012.03.23. 12:28:48

Sztem a gépek élettartama és megbízható hosszútávú üzeme előbbre való, mint a macera, meg az a minimum többletköltség, amit a 2 évente tartott rakétaindítóorkán alatt rá kell fordítani a technikára.

Üdv!

p.s: egyébként úgyis lesz autentikus válasz: fölösleges elővigyázatosság a svédek és csehek óvatoskodása, a szárny kibírja. Kibírja és kész. Csak mert.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.03.23. 13:35:47

ha már erre járunk: kiderült már, hány Sidewinderünk van? Mert én még itt vagyok leragadva.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.03.23. 13:59:55

Meg még kettő:
-Melyik oldalszámok vannak kint?
-Kezd elkallódni a 39-es mellett a 40-es és a 41-es Charlie is, velük mi van? Utóbbi két gépről két évesek a legújabb képek.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2012.03.23. 14:01:47

@KGyST: Az oldalszámokról már volt szó korábban. Miért fontos neked, hogy hány Sidewinder van?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.03.23. 14:18:51

@Devil 505:
Nem is tudom, ha nem mondták volna meg az AMRAAM és a Maverick-darabszámot sem, lehet, h nem lenne hiányérzetem, de hogy csak ezt nem tudom...

szoltam 2012.03.23. 14:43:16

Szerintem mindenki félre érti Zordot, de ha én is, majd kiigazít. :)
Szerintem szó sincs nemtörődömségről, bár a megoldás echte Ungarisch (ha rosszul írtam, elnézést kérek, nem tanultam a nyelvet :) ).
Igen, a szárnyak A verziók. Igen, van flatter és igen, van anyagfáradás.
És igen, ezek a gépek lízingeltek.
Akadt már itt valakinek problémája flottalízinges autóval...? Ha igen, akkor kérem, írja ide a választ: mi történt, amikor az autó egy nap úgy döntött, hogy nem indul, vagy mi történt, amikor a kötelező szerviz alkalmával felfedeztek valami anyaghibát, esetleg más, nem sérülésből eredő problémát...? Na...? :):)

GSF 2012.03.23. 20:32:28

Sztem a 41-est nyáron többször is láttam.

Igen lízing, de sztem ez üzemkultúra kérdése is. Persze ha asvédek engedik, ám legyen. Sztem sox körbe lett ez most .isálva.

Annyit tudok a jetflyról, hogy 7 rakétát lőttünk el, ebből egyet a svédek a múltkoriból adtak, amikor azt nem lőttük el.

Szinte mindegy hány fémszivar van, az biztos, hogy háborúra kevés,mert Magyarországon vagyunk. Ez a sejtésem.

Üdv

Hollywood 2012.03.23. 20:40:12

@GSF:

Én úgy olvastam hogy 7 db vittünk és +1 db amit a svédek adtak(nem lőttünk el az előző alkalommal)

"Két körben összesen nyolc rakétát lőttek el, hét darabot a kiszállított magyar készletből, továbbá egy még 2008-ban vásárolt, akkor fel nem használt svéd példányt."

forrás:
www.jetfly.hu/rovatok/tipusok/jas39/sarkkori_elesloveszeten_a_magyar_gripenek/

üdv:
Hollywood

GSF 2012.03.23. 21:52:56

Ám legyen :-) Rosszul emlékeztem.

Üdv!

zord 2012.03.24. 09:28:53

A HM-es cikkben minden benne van, ami a lényeg. Én már csak tudom :-)))))))))))

Zord

Poller Blogger · http://poller.blog.hu 2012.03.24. 18:19:37

@zord: Köszi!
Bár nekem mondjuk furcsa, hogy C-ről (is) volt rakétaindítás; egy régebbi Aranysasban pont arról volt az értekezés, hogy inkább kétülésesről megy a fegyverhasználat, hogy minél több hajózó megtapasztalja az eljárást, hatásokat, stb. (értelemszerűen a gépágyú csal C-ről megy :)

zord 2012.03.25. 10:32:39

@Poller Blogger:

Azért volt kinn a relatíve nagy gépmennyiség, hogy időben összenyomva lehessen végrehajtani a feladatokat, ha az időjárás úgy kívánja.

Kívánta.

Ezért volt 2x(2xC+2xD) a rakétaindításra tervezve, és a D-k is lőttek "szárazat" a célzsákra is.

És akkor ott van a felkészítés, átkonfigurálás és a tartalék kérdése, mindezt minimális műszaki létszámmal. Szóval kellett a géplétszám, C-k és D-k is!

Számomra a nagy tanulsága az egész útnak, hogy számos szempont van, amit a kívülálló nem lát, vagy ha lát is, nem érzékeli a súlyát. Ha egymás mellé tennénk a kinn elvégzett feladatokat, sokan azt mondanák, hogy ehhez "egy géppár is elég lett volna". DE NEM. És a fenti szempontok mellé nem árt odatenni, hogy biztonság mindenek előtt. Akit ostorral hajtanak, hibázik. Jobb óvatosabbra, lassabbra venni a tempót, és ehhez biztosítani az erőforrásokat, a rendelkezésre állóból. Szerencsére most gépállományból volt mit sakkozni, úgy, hogy idehaza is marad elég.

Zord

Poller Blogger · http://poller.blog.hu 2012.03.25. 21:42:40

@zord: Köszönöm a választ!

És igen; ezek tényleg azok a részletek, amiket a külső szemlélők nem tudnak: de ilyenkor jönnek igazán jól azok a tudósítók, akik nem csak híreket írnak, de válaszolnak is a kérdésekre :) ;)

Open Skies 2012.03.25. 22:48:01

@zord: "Számomra a nagy tanulsága az egész útnak, hogy számos szempont van, amit a kívülálló nem lát, vagy ha lát is, nem érzékeli a súlyát. "

Remélem hogy ezekről is írsz egyszer részletesen.

zord 2012.03.25. 23:22:18

@Open Skies:

"Reméljük, az ünnepeknek is eljön majd az idejük".

Például milyen az, amikor a szigorúbb időjárás-minimumú rakétalövészet konfigurációja és a gépágyúlövészeté között kell dönteni egy reggel, amikor hullámokban jönnek a hózáporok (és a svédek előrejelzései még nagyon is jók voltak). Rakétát függesszenek, vagy gépágyút töltsenek? És mindezt előírásszerűen.

Szóval ilyen "apróságok", amelyek tényleg bagatellnek tűnnek, de ott a helyszínen megy miattuk a fejvakarás.

Vagy egy közbenső leszállásos visszatelepülésnél, amikor a műszakiak az Ancsákon utaznak, és nem indulnak egyből a Gripenek. Ki mard, ki megy, milyen szerszám marad, melyik Ancsába ki és mi száll át, hogy még el is bírja?

Szóval egy csomó finomság ami persze egy megfigyelőnek hihetetlenül izgalmas, aki viszont az állománynak őszül tőle a haja rendesen...

Zord