Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

AirPowerNews (48) f 16 (20) gripen (76) Gripen (51) Hajmáskér (21) helikopter (30) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (43) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (26)

HTML

Surat Thani expressz

2011.02.18. 14:47 | zord | 43 komment

Ma Kecskeméten keresztül megkezdődött az első hat thai (RTAF) Gripen leszállítása a megrendelőnek. A LégierőBlogger még akkor sem maradhatott le az eseményről, ha éppen a mai MN-ben kénytelen volt beszámolni a bázison jelenleg érvényben lévő „száraztörvényről”. De íme az ázsiai típustestvérek:

A leszállók közül az utolsó gép, a két együléses egyike, a 70106 thai oldalszámú és 39.402 Saab gyártási számú példány. A thai felségjeleket az átrepülés idejére elfedték, ugyanakkor ideiglenes svéd felségjelet kaptak, nem standard helyen, a törzs középső részén. A törzsben lévő BOP/C csaliszórókat az átrepülés idejére sem fedték le. 

Az egyik kétüléses siklik be. A hip to hop átrepülésre minden gép két póttartályt kapott.

Műszeres eljárással érkeztek a kis magasságú, de felszakadozott köd/felhőzet borította kecskeméti bázisra 12-es irány szerint.

A kör alakú matricával lefedett apró thai zászló helye, a századjelvény, a helyi  oldalszám, illetve az ideiglenes svéd felségjel.

A lefedett nemzeti zászló, a 701. század cápás jelvénye a thai oldalszámmal.

Az együléses thai Gripenek Saabos szériaszáma 39.401-nél kezdődik.

Az első leszállástól számítva 1 óra 4 perc telt el, amikor az üzemanyagtöltést követően továbbindultak a gépek. Ez az együléses kicsit késő húzza be a lábait a 44-es út felett.

Pulikutyának álcázott force protection USV spotterek után kutat a délkeleti fénysor környékén. 

Zord

Ui: Az első hat thai Gripen sorozatszámait itt közölném a kecskeméti leszállás sorrendjében.

39.860 - 70101

39.861 - 70102

39.401 - 70105

39.862 - 70103

39.863 - 70104

39.402 - 70106  

Ui2: Köszönet a maiért azoknak, akiket illet! 

Címkék: thai saab thaiföld kecskemet gripen jas 39 surat thani

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr232670595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Open Skies 2011.02.18. 18:58:09

Még jó hogy nekik jutott elég üzemnyag. Mekkora szégyen lett volna. Vagy lehet hogy azért kellett abbahagyni hétközben a kiképzési repüléseket hogy nekik maradjon keró?

Milyen útvonalon mennek? Hol szállnak még le?

Open Skies 2011.02.18. 19:04:39

Jó kis 10 ezer km-es túra.

Flankerr 2011.02.18. 21:12:51

Jó ez a cápás jelvény.
Egyébként az ide belinkelt minisztériumi "cáfolat" a MN-s Zord cikkre a legprofibb bújtatott megerősítése a cikkben leírtaknak amit valaha olvastam.

Open Skies 2011.02.18. 21:27:57

Hol van linkelve a minisztériumi "cáfolat" ?

Open Skies 2011.02.18. 21:31:39

Megtaláltam a Hírek között.

Flankerr 2011.02.18. 21:40:43

@Open Skies: Ettől függetlenül én kérek elnézést, elfelejtettem hogy az a Hírek posztban volt linkelve..

Reap79 2011.02.19. 11:03:25

Ehh, csodálkoztam is hogy felszállt pénteken 2x3 Gripen, ráadásul két pótossal...:)

rudai gyerek 2011.02.19. 11:12:42

Sziasztok!

Azt szeretném megkérdezni, hogy az átrepülés idejére miért fedték le a thai felségjelzést?

Üdvözlettel: rudai gyerek

zord 2011.02.19. 20:28:47

@rudai gyerek:

Bár ne kérdezz rá a pontos jogszabályokra/nemzetközi megállapodásokra, mindenesetre ez egy bevett módszer a (katonai) repülőgépek leszállításának idejére.
A legutóbbi (egyetlen?) példa, amit saját szememmel láttam, és tudok említeni, a lengyel F-16-osok első csoportjának amerikai felségjellel történő leszállítása volt Poznan-Krzesiny-be 2006 novemberében (meg a többi utána, de azt nem láttam).
Gondolom kezelhetnek ezzel politikai érzékenységet (a thai üzlet Svédországban sokáig volt vita tárgya, mert ugyebár Thaiföld nem épp egy nyugati értelemben vett "stabil demokrácia), illetve jogi okai is lehetnek, hogy csak a valóban megtörtént (biztonságos) leszállítás után kerülnek át a megrendelő birtokába (és lajstromába) a gépek. Mondjuk egy de jure "svéd gépnek" kevésbé valószínű, hogy nem adják meg az átrepülést, tranzitot, kevésbé packáznak vele, mintha jogilag RTAF gép lenne. És ilyenkor a de facto nem, vagy kevésbé számít.

Zord

rudai gyerek 2011.02.19. 22:24:42

@zord: Köszönöm. Csak kicsit furcsa volt, hogy nem a saját felségjelzésük alatt repülnek haza a madárkák...:-)

rudai gyerek 2011.02.19. 22:27:44

@Flankerr: Kár, hogy csak az alapfeladatok ellátására van elegendő forrás (vagy sajnos még erre sem); nem ártana, ha a pilóták komolyabb jártasságot szereznének a géppel...

Azt amúgy lehet tudni, hogy a repülőgépek közül mennyi bevethető?

Batkaa 2011.02.20. 00:58:37

@zord: olyan ez, mint az incoterms :)
kockázat és szállítási költség az eladót terheli, átadásig a címzett telephelyén... :))

Hohányó 2011.02.20. 01:16:40

Górékám, ammondó vónék, ennek a szárazságnak nyithatnál egy külön folyamot, ne itt röfögjük körbe!!

Hohányó 2011.02.20. 01:19:27

@Open Skies:
Csak röviden és nem téged baszogatandó: keró az van, csak ki kell fizetni a 150 foritot egy literre. A szállítás alatti gépek természetesen rendezik a számlát, azaz arról szó sincs, hogy ne lenne nekik keró. Mi több, tuti pénzt is hozott az alakulatnak a buli. Ez természetes!!

stonefort 2011.02.20. 09:20:05

@Hohányó: Biztos ez a 150 forint? A kerót a légitársaságok kb. 1,2 dezsőért veszik kilónként.
Nehezen képzelném el, hogy nálunk Állam Bácsi ne húzná le a teljes árat a légierőről. Tud valaki tuti infót?

stonefort 2011.02.20. 13:06:23

A Thai gépek második tankolása Krétán volt.

Open Skies 2011.02.20. 13:47:07

@stonefort: Utána merre mehettek? Indiába merre mentek a múltkor?

stonefort 2011.02.20. 14:10:24

@Open Skies: Nem tudom, de az útvonal tervezésnél minden bizonnyal figyelembe kellett venni egy sor politikai tényezőt is a földrajziakon kívül.

Open Skies 2011.02.20. 14:23:35

Épp ezért kérdezem. A 2. leszállásra még volt több tippem, de a 3-4re semmi. Bár a Málta is meglepő, mert kicsit kitérő. Most nem egyszerű.

zord 2011.02.20. 14:40:08

@Open Skies:

Indiába rajtunk keresztül ment az NG. Nem tudtuk megcsípni.

A következő leszállás talán Tanagra volt.

De sebaj, úgyis megtudjuk!

Zord

Open Skies 2011.02.20. 14:44:45

Izé, Kréta. Így már jó. Csodálkoztam is :)

rudai gyerek 2011.02.20. 19:56:03

@Open Skies: Szerintem Thaiföld nincsen rossz viszonyban az átrepülés során érintett térségek államaival...bár ki tudja...

Z69 2011.02.21. 12:58:39

A lefedett Thai jelzéseknek az is lehet az oka, amiért hozzánk is vörös csillaggal érkeztek a 29-esek: HA útközben történik velük valami, akkor az még a szállító felelőssége. A sérülés vagy megsemmisülés esetén gondoskodni kell a javtásáról, vagy a pótlásról.
Személyes élmény volt a második széria 29-es érkezésnél, hogy az elsők között a magyar vámosok mentek oda a gépekhez. :-)

Hohányó 2011.02.21. 23:59:14

@stonefort:
Jó drágán mérik. Az eheti iata átlag 926,3 US dollars/metric ton...

zord 2011.02.22. 09:10:28

Bár vannak benne pontatlanságok (az ábra pedig kritikán aluli), érdemes elolvasni ezt a cikket:

www.bangkokpost.com/news/local/222825/new-era-for-air-force-with-modern-jets

Zord

zord 2011.02.24. 13:20:37

Betörtünk az Asia-Pacific piacra :-)))))))))))))

thebaseleg.blogspot.com/2011/02/thai-gripen-photos.html

Zord

Pocok75 2011.02.24. 17:00:59

Gratulálok Gábor! :D

Gepida 2011.02.25. 15:48:16

A thai Gripeneknél nagy hangsúly kap az "információs link". A megvásárolt Saab 340 Erieye AWACS-on kívül meglévő F-16-osokkal, nagyobb hadihajókkal (pl. HTMS Naresuan fregattal), földi radarokkal tervezik az adatcserét.

Amúgy nyíltan bevallják, hogy a Gripeneket a maláj Szu-30MKM ellensúlyozására vásárolták. (a maláj határhoz közel eső tartományokban fegyveres muszlim csoportok működnek)

zord 2011.02.25. 15:55:12

@Gepida:

Thaiföldön a svéd linknek a földi része és csatolása is benne van a programban, nemcsak intraflight linkként használható.

Zord

Gepida 2011.02.25. 16:06:49

@zord: azt én is olvastam (már ami a neten van). Az izgalmasabb kérdés, hogy a meglévő AMRAAM és Sidewinder rakétákon kívül mivel akarják felszerelni a Gripeneket. Esetleg az F-5T használt DASH sisak/ Python 4 rakéta kombinációval turbózzák még fel? Vagy IRIS-T rendelnek hozzá?

stonefort 2011.02.25. 16:11:37

@Gepida: A Python 4 nincs integrálva. Nem egyszerű, költséges dolog, de megoldható. Csak a reklámokban szerepel a Gripen-en alkalmazható fegyverként .

zord 2011.02.25. 17:27:56

@Gepida:

AMRAAM, IRIS-T és RBS-15F lesz a thai Gripenek alapfegyverzete.

Zord

Batkaa 2011.02.25. 23:23:20

Az Iris-T itthonra is remek lenne. Legalább annyi, hogy minden gépünkön a törővégekre ezek kerülhessenek.

Persze tisztában vagyok a realitásokkal, hogy a prioritási listán ez hol állna és eleve idehaza rendszerszinten képtelenség ezt a gondolatot felvetni... kár.

Gepida 2011.02.28. 12:01:26

70102 függőleges vezérsíkján - a cápa melletti - radar besugárzás antenna különbözik a magyar Gripenekétől, inkább a Gripen NG lévőre hasonlít...
szerény információim szerint csak a (thai Gripennek) motorhűtésének változtatása trópusira volt tervbe véve

Gepida 2011.03.07. 13:21:00

Elsőkörben AIM-120 AMRAAM, AIM-9M Sidewinder, AGM-65 Maverick rakétákkal és GBU-10/12 preciziós bombákkal szerelik fel a thai Gripeneket.
azután IRIS-T, majd a maradék 6 db Gripen 39 C leszállításakor pedig megkapják a 12 db RBS-15F hajó elleni rakétát

zord 2011.03.07. 14:03:56

@Gepida:

Miben különbözik? Nekem nem tűnik fel semmi változtatás.
Ami különbözik a dél-afrikai gépektől kezdve, hogy az ILS antenna átkerült a FPU dobozáról a nem ismert/törölt funkciójú, alsó kisebb dobozra a függőleges vezérsíkon valamilyen ismeretlen (EM-kompatibilitási?) okból.

(Ehhez tartozik egy vicces történet. Egyszer megkérdeztem a kettővel ezelőtti svéd programigazgatót, hogy milyen antenna az? Rámnézett, és annyit mondott: It is exactly that. An antenna.)

A thai gépeken nem fedeztem fel a dél-afrikai gépek módosított konfigurációjú WTU-ját, mely a normálhoz képest kiegészítésre került egy kisebb átmérőjű, kidomborodó (kónuszos spirál?) antennával (valszeg magasabb tartományokra, >20GHz specializálva).

A függesztményekről szóló infód forrásait átküldenéd? Én nem tudok LGB-kről, se Maverickről (persze nincs akadálya, ahogy a Sidewindernek sem, csak egyszerűen másra vannak ezek a gépek)

Zord

Gepida 2011.03.07. 15:03:29

@zord: A források:

www.stratpost.com/us-ok-with-systems-for-gripen

gripen.rtaf.mi.th/index.php?option=com_content&view=article&id=11&Itemid=11

ha fordítót engedsz rá:
In addition, aircraft Gripen 39 C / D fighter aircraft, high-performance weapon system that can use a variety of formats both. Weapons systems from the United States has produced and manufactured weapons from the EU. For aircraft Gripen 39 C / D Air Force. Planning to use weapons system that is currently stationed in the main, such as AIM-120 AMRAAM, AIM-9M Sidewinder, Precision Bomb (GBU-10/12) and AGM-65 Maverick weapon system in special need. provide more. Air Force plans to provide additional plan development capabilities are fighting and for rocket attacks boat water RBS-15 Air Force will be to provide aircraft Gripen 39 C / D, Phase 2, in addition to weapons, it will be. above aircraft Gripen 39 C / D can be. Installed air weapons system - a modern air and IRIS-T and Meteor, which has higher capacity than the Air Force weapons systems are used in the Air Force is currently in the process of supplying weapons, IRIS-T.

Az antenna:

A magyar Gripenen nincsenek "szárnyacskái" a fent értekezett antennának, a Thai és a dél- afrikain viszont van + NG

zord 2011.03.07. 17:22:02

@Gepida:

Az ILS antennát a fenti nagy FPU (Fin Pod Unit) doboz oldaláról lenti kis doboz oldalára lakták, ezt magyarázom.

Az FPU (és a hátsó részében lévő RAU) a zavarórendszer mellső-fölső és hátsó légterek antennái. Szerintem az ILS késantennáit a tapasztalatok alapján tették át a függőleges vezérsík belépőélén lejjebb lévő kis doboz oldalára. Hogy mik ezek (fent írtam a EM-kompatibilitásról pl.) nem tudom.
Viszont az áthelyezés miatt felmerül a kérdés, hogy mi lehet az alső dobozban, mely egyértelműen egy dielektrikus burkolattal ellátott irányított antenna installációnak készült. Ahogy fent is írtam, nekem az az egyik gyanúm, hogy ezt tervezték valamire, de nem tölti be azt a funkciót, illetve nem minden gépen tölti be. Lehet, hogy ez is zavaróantenna lett volna? Lehet, hogy midcourse-update antenna fegyverzethez? (A Mirage 2000-5-ösön ugyenilyen pozícióban van a MICA update antennája, nem a lokátoron megy ki a jel).
Szóval ha funkció nélküli az a lenti antenna-installáció, de gyártási okokból nem tűntették el, ahhor kihasználták a helyet az ILS-antenna áthelyezésére, mert esetleg az FPU-n nem volt optimális az elhelyezése.

(Mindez persze csak agyalgás; a lényeg az, hogy nem tudom, mi a Gripen függőleges vezérsíkjának belépőélén az alsó kis doboz, antenna-installáció, és egy hozzáértő svéd nem akarta elmondani. Ha valaki tudja, vagy van tippje, szívesen venném)

Zord

zord 2014.01.29. 09:30:05

Thaiföld LIFT-et keres:

"Thailand to launch lead-in fighter programme after new government forms
The Royal Thai Air Force (RTAF) expects to launch a USD400 million programme to acquire lead-in fighter trainer (LIFT) aircraft following the formation of a new Thai government, RTAF spokesman Group Captain Prapas Sonjaidee told IHS Jane's on 22 January 2014. The aircraft acquired through the LIFT programme will replace a handful of ageing Northrop F-5 trainers in service with the RTAF and eventually its fleet of Aero L-39 Albatros trainer/light attack aircraft procured in the early 1990s "

Zord