Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (15) AirPowerNews (57) f 16 (20) gripen (76) Gripen (56) Hajmáskér (25) helikopter (36) honvédség (15) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (48) kecskemét (45) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (19) lövészet (16) magyar (39) Mi-17 (18) Mi-24 (17) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (18) radar (16) Szolnok (35)

HTML

Logikus döntés 2010-ben

2010.10.15. 14:43 | zord | 39 komment

Az elmúlt két hétben rendezték meg pápai bázissal a Logical Decision 2010 gyakorlatot, mely a helikopteres és különleges műveleti erők együttműködésére fókuszált. A kiképzés terén ilyen rendezvények tették/teszik lehetővé azokat az előrelépéseket, melyek révén éppen a mostani gyakorlat első estéjén sor kerülhetett az NVG-képesség első éles Medevac alkalmazására a kolontári katasztrófa kapcsán. De – a realitások forgószárnyain függeszkedve – azt a gyakorlat magyar vezetői sem titkolták, hogy a külföldi meghívottak (belga, macedón résztvevők, lengyel, brit, osztrák megfigyelők) előttünk járnak, úgy a helikopteres éjjeli képesség technikai, mint kiképzési aspektusaiban.

Indulás haza. A szolnoki állomány egy része már csütörtökön éjjel a gyakorlat zárása után hazarepült a 705-össel. A háttérben az egyik pápai Globemaster.

Így látszik a külvilág a AN/PVS-14-es monokuláris éjjellátó berendezésen keresztül, melyet a szervezőknek hála a LégierőBlogger is kipróbálhatott. Előtérben az állóhelyen a múlt hétfői mentésben résztvevő 703-as, a háttérben pedig a belga A109-esek, illetve a macedón Mi-17-es.

A fedélzeti technikus az oldalajtó előtt.

Belga 109-es a ködben, mely a DV-nap gyakorlatát meghiúsította. Csak dícsérni lehet a szervezőket, hogy a biztonság mellett döntöttek, és nem erőltették a repülést a „disztingvált látogatók” jelenléte dacára. Régi mondás, hogy tudni kell nemet is mondani...

Az Elbit-modernizáción átesett egyik macedón Mi-24V a pápai állóhelyen.

Ami kell, és amilye a macedónoknak van: FLIR...

...modernizált pilótafülke...

...és modernizált operátorkabin. A személyzet ANVIS/HUD sisakmegjelenítőt/éjjellátó berendezést használ. 

Pillanatkép a macedón 24-es FLIR-jének videójából, amit a CSMO kivetítőjén tártak elénk a szervezők. Két "meleg" azaz fekete 17-es elhagyja a "hideg" azaz világos újdörögdi gyakorlóteret. A szimbológia az iránytűskálával, FOV-megjelenítéssel egyértelműen az Apache-iskolát idézi. Azért az izraeli mérnökök sem az ujjukból szopják ki a dolgokat...

A szintén modernizáción átesett macedón Mi-17-es.

A Logical Decision ideje alatt mintha mi sem történt volna, dolgozott tovább a HAW.

A gyakorlat jelvénye a CSMO kivetítőjén.

Mit is mondhatna az ember? Van rendszerben hét Mi-17-esünk. Ha intézkedés születne végre-valahára ezek nagyjavítására, illetve nyugati berendezésekkel történő modernizációjára, akkor el lehetne mondani, hogy megtettük az első lépést. A Mi-24-esekből is érdemes lenne kihúzni, ami van, de ehhez nagyjavítási döntések, szerződések kellenek, még az idén. Orbán Viktor tervezett oroszországi látogatásán akár meg is lehetne tenni ezeket a lépéseket.

Zord

 

 

Címkék: magyar pápa hungarian belgium macedónia mi 17 mi 24 mi 17n logical decision

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr162374011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2010.10.15. 16:22:41

7, HÉT, azaz 7 Mi-17? A többi régebbi Mi-8? Azzal érdemes még foglalkozni ebben a tekintetben?

zord 2010.10.15. 16:39:50

@Flankerr:

Igen. Öt (701-705) szállító, és két (706-707) elektronikai hadviselési, amelyeket átalakítottak szállítónak, még a DR-ben. Ezekkel a sárkányokkal lehet gazdálkodni.

Idehaza a Mi-8-as, ameddig fenntartható műszakilag, szerintem elfogadható gép. Ha pedig bejön a finn opció, lesz még két gép, amiben van üzemidő-tartalék.

Zord

molnibalage 2010.10.15. 17:03:05

Ez az igazi mélypont. A Macedón gép fényévekkel modernebb a mienknél...

75AP 2010.10.15. 18:07:55

A finneknek úgy tudom hogy összesen több, mint tíz gépük (MI-8) van, abból kettő üzemképes. Ha a többiből legalább az elektronikát átadnák (megvennénk) már előbbre lennénk. Valószínűleg azoknak az üzemideje nem fut együtt a sárkányéval, nem?

Rommel28 2010.10.15. 19:08:53

Elvileg megint belépünk valami vilniusi cuccosba, ahol közös helikopternagyjavítás megy.
Már egyszer benne voltunk, csak ex-pártunk és kormányunk kilépett.

Beat it! 2010.10.15. 19:09:46

Remélem kellően lenyűgözték a modernizált gépek az illetékeseket (különösen a Mi-24-es) ahhoz, hogy megfelelő gondolatok indukálódjanak a fejükben.
Nagyon király a Mihu, de egy dolog nem tetszik, a FLIR torony elhelyezése: a gép fél oldala nagy holtteret ad neki (kinézetre pedig kicsit sufnis). A venezuelai gépeken a Sturm célzóberendezésének helyére telepítették, úgy mélyebben van, talán jobb a látószöge. Ezen is van valami az eredeti célzótorony helyén, de nem bírom kinézni, mi az.
Mellesleg láttátok Kecskeméten az "aero-sün" Hiúzt? Azon is volt oldalára szerelt FLIR. Ki végezte az átalakítást? Nem vacakoltak vele, nem lehetett róla hallani semmit, csak megcsináltatták és használják.

Batkaa 2010.10.15. 20:23:21

A Mi-8-as típus nincs leállítva?
Vannak még repképes gépek?
Szerintem nincs.

zoli1989 2010.10.15. 21:32:22

Zord!

A finn opció alatt mit értesz ? Megvennénk azokat a gépeket ?
(Őszintén szólva mikor először hallottam róluk, első gondolatom az volt hogy meg kellene azt a 2-t szerezni, hogy legalább ideiglenesen egy kicsit több helink legyen....)

zord 2010.10.16. 07:28:40

A régi optika helyén ma egy fényszóró van, ez és az antenna eltávolítása miatt ez a gép már nem képes Sturmot vinni. A beszerelt FLIR pedig akkora, hogy a megfelelő ground clearance érdekében nem vállalták az optika helyére történő beszerelést...ez a dilemma több Mi-24 korszerűsítési csomag esetében észlelhető. Hát igen, ennek a FLIR-nek nem a jobb bedöntés a kedvező...de ennyi holttér szerintem nem igazán problematikus. De felerakom a FLIR képét, amit a Romváros elhagyó két 17-esről készített a gyakorlat alatt!

Zord

Beat it! 2010.10.16. 11:30:34

@zord:
A FLIR kép király. De nincs Sturm? Akkor ez így nagyon nem kóser, hiába izraeli. Bizonyos képességek javultak, egy alapvető képesség eltűnt. Így majdhogynem egy modernizált Mi-17-essel lett egyenrangú ez a 24-es. (Ground clearance? Túl közel lenne a talajhoz?)
A venezuelaiak gépét az oroszok fejlesztették, ha jól tudom. Papírforma szerint amazt jobbnak ítélném. Jobb helyen van a FLIR, be tud vetni irányított pct rakétát is (gondolom éjjel is).
Mi a vélemény az orosz Mi-24PN-ről? Van az orrában valami képalkotó IR berendezés, de az előtte lévő "állcsúcsban" tippelnék egy időjárásradarra is akár.
A magyar CAS jövőjét boncolgató tanulmány számol a 4 félretolt 24P újbóli feltámasztásával. Mivel a 17-eseket oroszok nagyjavították, modernizálták, kézenfekvő lenne ezeket is velük csináltatni, modernizálással egybekötve.

Liverbird 2010.10.16. 11:55:59

Nekem a 24-es upgrade-ek közül az a dél-afrikai ATE-féle Super Hind tetszik. Ott a FLIR is jobb helyen van, bár ahogy nézem, erősen blokkolhatja az operátor kilátását.

75AP 2010.10.16. 19:16:42

Most olvastam a magánnyugdíj-dolgot...
Egy havi befizetés (kb. 30 milliárd Forint) megoldaná a kérdést...
Érdekes, hogy a 14 hónap alatt befolyó kb. 420 milliárd jóval meghaladja a Honvédség egész éves költségvetését.
Kíváncsi vagyok, hogy mire lesz végül fordítva?

75AP 2010.10.16. 19:18:48

Mármint a helikopter-kérdést...

Liverbird 2010.10.17. 18:19:40

Á, nekem már az is magas, hogy lazán le akarják nyúlni az emberek nyugdíját... De az tuti, hogy nem erre fogják költeni, hanem jól megtömik most a zsebeiket, mert nyugdíjra már nekik se fog jutni...

No de ne politizáljunk, mert Zord kivág, mint macskát a homokozóba.

Egyébként Uncle Sam igazán megdobhatna minket némi katonai segéllyel, ha már olyan "fontos NATO-szövetségesek" vagyunk ugye Afganisztán miatt... Nekik aprópénz lenne az, amiből mi felújíthatnánk a komplett helikopterflottát.

zord 2010.10.17. 22:00:16

Na, ezért nem léptem én be magánnyugdíjpénztárba 1997-ben...

De itt vége is az offnak...

Az amik arra egyre inkább ügyelnek, hogy nemzeti képességre na adjanak segélyt, csak olyanra, ami expedíciós felhasználású.

Zord

Gepida 2010.10.18. 11:54:12

Kossuth rádióban Hende tényként nyilatkozott 7 helikopter felújításáról (vilniusi egyezmény keretében), és 1012-től 3 helikopter Afganisztánba kerüléséről.

www.mr1-kossuth.hu/hirek/legfrissebb-hirek/martonyi-ki-kell-epiteni-az-europai-raketavedelmet.html

zord 2010.10.18. 16:13:17

Majd ha látunk szerződést, összegekkel és cégekkel. Ez a mondat ugye eleve csúsztatás: "Ennek köszönhetően hét felújított helikopterhez jut az ország". Nem jutunk, ez megvan, csak részben kifutottak az időből és állnak. Fel kell újítani, és az szinte kizárt, hogy a teljes flottát a NATO-fizesse. Ők legfeljebb azt a hármat fizetik, ami kimenne esetleg. A vilniusi felajánlás pedig az előző kormány döntéseitől függetlenül döglődött. Két magyar és két bolgár helikopter már a listán volt egyszer, és akkor sajnos kibukott, hogy némi bunda volt a dologban: a kiírásban part number szintig le voltak írva a dolgok állítólag, ami nem a tendereztetés jellegzetes módja...
Szóval ne higgyük azt, hogy van ingyenebéd, még akkor se, ha egy miniszter mondja azt.
Várjuk csak ki a végét!
Ugyanez igaz a 2012-es felajánlásra. Tudja itt valaki, hogy 2011 után mi lesz Afganisztánban? Nem? Akkor hogyan tudhatjuk, hogy hova mennek magyar helikopterek, mennek-e?

Egyébként meg szégyennek tartom, hogy a magyar helikopterek kérdése az afganisztáni misszió túsza lett. Az árzizek és Kolontár után meg pláne!

Ez a zsoldos segélyhadak szintje, tisztelt uraim!

Zord

AstarothZ · http://www.jollyroger.atw.hu/ 2010.10.18. 20:21:16

Üdv. Mindenkinek!
Én Mosonmagyaróváron élek, és 16.-án szombaton, este kb. 19:30-kor 20 „repülő tárgy” haladt el felettünk, kb. K-Ny-i irányba (keletről jöttek), hosszú sorban 2-3-as „kötelékekben”. Egy erősebb fehér és egy gyengébb vörös színű jelzőfénnyel rendelkeztek, de a hangjukat abszolút nem lehetett hallani, pedig a repülési sebességük és annak jellege alapján helikoptereknek tűntek. A sötétség miatt a magasságot sem nagyon lehetett megbecsülni, de talán 1000-1500m magasan lehettek. Tudja valaki, hogy mik voltak ezek? Lehettek esetleg ennek a pápai gyakorlatnak a hazatérő ny.-európai résztvevői?

Tettem fel 2 „telefonos” képet ide:
www.jollyroger.atw.hu/

Beat it! 2010.10.18. 21:27:02

7 felújítás... Tipikus porhintés. Mert ebből aztán nem derül ki, hogy ez szimpla ipari nagyjavítás, vagy vannak benne modernizációs elemek is (esetleg szélesebb spektrumú modernizálás, mint a két 17N esetén).

Mivel a miniszter is már ezt emlegeti, úgy tűnik, helyzet van, a kifutásából lehet majd következtetni dolgokra.

Logikai levezetés a variációk szerint:
A.: nem lesz az egészből semmi. Ez a legrosszabb eset, tovább sorvad a heli flotta.

B.: szimpla nagyjavítás, évi 2-3 db ütemmel. Ez nagyjából a szinten tartáshoz elég, nincs pozitív előrelépés.

C.: nagyjavítás, mely kiterjed 24P példányokra is. Ez is csak vegetálás, mert a 24D-k lassan kiesnek.

D.: Mi-17-esek nagyjavítása, egybekötve modernizációval (legalább az N szintre). Ez már mutat némi javuló tendenciát. (Ha FLIR tornyot is kap, esetleg közeledő rakétára figyelmeztető rendszert - de minimum infracsapda vetőt - elmondhatjuk, a kormány komolyan gondolja a dolgot.)

E.: 17-esek és 24P (a leállított négyből) nagyjavítása, mindkét esetben modernizációval. A 24-esek esetében legalább PN verzióra, vagy a venezuelai gépek mintájára. Ebben az esetben kijelenthető, hogy elindultunk a jó úton, felfelé a lejtőn.

Batkaa 2010.10.19. 00:59:18

Jó, tegyük fel, hogy lesz felújítás, klasszul modernizálják is a Mi-17-eseket, FLIR-toronnyal, meg mindennel és még a 4db P-t is. (Ami elég nehéz esetnek tűnik, tekintetbe véve, hogy a 4-ből 2 db nagyon széjjel van.)

De ez csak az első lépés lehet!
A Mi-24-eseket így is-úgy is ki kell vonni hamarosan, tehát csak a sokat emlegetett szakmai kultúra átmentésére jók.
Párhuzamosan meg kell kezdeni a beszerzési eljárást.
Mivel specializált harci helikopterre soha nem lesz pénzünk, praktikusan olyan modulárisan felfegyverezhető helikopter kell, amiről IPTR-t lehet indítani.
Az én ötletem (újabb Mi-17-esek mellé) az AS-565-ös típus vagy hasonlóból 10...20 db.

Beat it! 2010.10.19. 09:19:28

@Batkaa:
Már megbocsáss, miért kellene a 24-eseket így is úgy is kivonni hamarosan? Lehet, hogy a mi példányainkat ki kell vonni az üzemi idő lejárta miatt, de maga a típus tovább szolgálhatna. Elvégre ma is gyártásban van, modernizálva is, lehetne új példányokat beszerezni.
Ha jól tudom, a 4 P-ből kettő azért van "nagyon széjjel", mert korábban előkészítették őket a nagyjavításra, szétszerelték, de az alkatrészek megvannak. (Egy modernizált 24-es szerintem nem csak a szakmai kultúra átmentése, hanem potens harci gép, Kárpát-medencei régiónkban egyedülálló lenne nálunk.)
Ráadásul ezek szinte 0 repórával kezdenék meg a szolgálatot, mint a testvéreik pár éve.
Logisztikailag értelmetlen lenne Mi-17-esek mellé AS-565, hiszen a 17-eseknek is van IPTR-rel felszerelt változata.
Sőt, vissza kellene állítani a nemzeti ipari javítópotenciált, pl. a kecskeméti légijármű javítóban (ha lehetséges).

stonefort 2010.10.19. 09:27:41

@Beat it!: Miért pont Kecskeméten? Akkor már inkább Ferihegyen, ahol százas nagyságrendben dolgoznak volt PG-sek, akik egy hét felfrissítő tanfolyam után bátran "ráengedhetők" akár a Mi-17-esre, akár a 24-esre.

Beat it! 2010.10.19. 09:45:07

@stonefort:
Ahol jobbak a feltételek, természetesen ott kell. Ha Ferihegyen jobbak, akkor Ferihegyen. Az elv a lényeg, hogy legyünk önállóbbak. Profitál a honvédség (rugalmasabb kiszolgálás / javítási rendszer, ezáltal több bevethető gép) valamint az ipar(ág) is belőle.

Batkaa 2010.10.19. 14:34:20

@Beat it!: A Mi-17-es nem ideális fegyverplatform. NIR blokkok hordozására még éppen elmegy. A függesztési pontokat "nedvesre" kell átalakítani, hogy egyáltalán érdemes legyen a függesztő rendszert rajta tartani a gépeken.

Az AS-565-kategóriájú technika (itt a típus megnevezése csak szemléltet) jól kiegészítené a legalább 10db-osra növelendő Mi-17-es flottát.
Minimum 10 db könnyűhelikopter megoldaná a kiképzőgép problémát, kisebb kapacitást igénylő szállítási feladatoknál üzemidőt spórolna a Mi-17-eseknek és felfegyverezve pótolná a harci helikopterek bizonyos képességeit. A páncélos erő végzetes leépítése és a vadászbombázók alulfegyverzettsége miatt az ország páncélelhárító képessége a helikoptereken múlik, viszont specializált harci helikopterek vásárlására biztos, hogy nem lesz pénz.

A Mi-24-esek a 4 db P kivételével (amennyiben tényleg föltámasztható még a másik két darab, amivel kapcsolatban azért a kétségeimet nem eloszlattad, megerősítetted) nem tarthatók fönn már sokáig, Zord is megírta, hogy a hátralévő üzemidő nem biztos, hogy kifizetődővé teszi a képességnövelő felújítást.
Én örülnék ha megmaradnának, de a legjobb esetben is 4db P képességei indokolttá, kifizetődővé teszik-e (tennék-e) harmadik típusként üzemeltetését?

Mellesleg az egész beszélgetésünk értelme alapvetően azon múlik, a honvédelmi vezetés mennyire gondolja komolyan a MH újraszervezését.

molnibalage 2010.10.21. 08:47:46

@Beat it!: Gyártanak mégf Mi-24-est 0 órásan? Erős kétségeim vannak e téren.

stonefort 2010.10.21. 09:31:32

@molnibalage: Gyártanak, kicsit másképp hívják, de lényegében ugyanarról van szó.

Sidewinder 2010.10.25. 13:46:32

Eddig úgy látszik nem helikoptert rendelni megy:

government.ru/eng/smi/messages/12653/

Rommel28 2010.10.25. 21:22:48

@Sidewinder:

A "bilateral trade"-be belefér a helikoptervásárlás.
A katonai beszerzéseket meg nem szokás a nagyközönség orrára kötni.

Beat it! 2010.11.05. 11:16:31

www.haborumuveszete.hu/rovatok/hirek/gorogorszag_fizeti_a_magyar_helikopterek_felujitasat/

A harcihelikopter.hu-ról van.
Komolyan mondom, a minisztériumban megszolgálják a fizetésüket, úgy nyilatkoznak, hogy az ember véletlenül se tudja lekövetni, hogy hol tartunk, és mi lesz.
Pl.: "afganisztáni feladatokra tervezett 702 és 704 oldalszámú Mi-17 típusú helikopterek műszaki felkészítése" - ezek (de a 704 biztosan!) a nemrég Oroszországban nagyjavított gépek. Na mármost ezeket fogja a LOM modernizálni? Darabját több mint 3 millió dollárért? (Jól tudom, hogy a 703, 705 a két N verzió?)

Na elölről: 3 gép felújítva megy a tálibokhoz, 2 gép felújítva marad itthon, és jön két gép Lappföldről. Tehát 5 gép kerül felújításra, de abból kettő már volt nagyjavításon, most modernizálás jön. 3-ra szűkül a keret, amibe eshet kifutott repidős, esetleg leállított példány...
Mellesleg jelenleg összesen 7 db Mi-17-esünk van, ha igaz lenne amit a miniszter mond, a folyamatot követően 14-nek kellene lennie... "De nem osztogatnak, hanem fosztogatnak..." :)
(Hány üzemképtelen 17-esünk van a 7-ből?)
Lesz tehát 2 nemrég nagyjavított gép modernizálva, talán a 2 modernizált (N) gép nagyjavítva, és egy "kakukktojás" - na ez vajon melyik lesz? Tipp: a 701-es?
Szerintem a 2 N verzió marad itthon nagyjavítva, a 2 orosz nagyjavított (+ LOM modernizált) megy ki + 1 darab (?). Marad még a két ex PP (hacsak nem abból küldik a plusz egyet "afgániába"), a két ex iraki Mi-8, és érkezik a két finn. Végülis nem az a lényeg melyik gép megy, és melyik marad, hanem: Összesen 11 darab lesz, ebből 3 kimegy. Marad itthon 8. A "felújítás" 5 gépet érint, abból 3 megy ki, kettő marad (ha a tervek szerint alakul a dolog!) Itthon lesz tehát 8 gép, abból kettő felújított. Ez aztán a bődületes előrelépés. Jól számoltam?

Bocs, ha kissé zavaros volt, csak azért sikerült így, mert az egész helyzet zavaros....

Beat it! 2010.11.05. 11:23:30

@Beat it!:
Ja, és a legjobbat kifelejtettem:
A 8 maradó gépből 4 Mi-8-as!!! A kettő iraki sem igen húzza már sokáig, hosszabb távon 6 példánnyal számolhatunk idehaza...
Nem lenne logikusabb a 2 öreg + 1 finn Mi-8-ast felkészíteni Afganisztánra, és azokat kiküldeni? A gépek visszakerülésével úgysem számol senki. Így maradna 7 Mi-17-es, plusz egy Mi-8.
A flotta új gépekkel történő bővítésén igencsak időszerű lenne elgondolkozni az illetékeseknek...

AIM-120 2010.11.05. 16:42:29

@AstarothZ:

Szia!

Pontosan ugyan ezt a jelenséget tapasztaltam én is, csak Tatán, és hétfőn (november 1.). Hármas kötelék, fehér és vörös fények, hang pedig semmi. Néztem én is, hogy mik lehetnek, mert tényleg nem repültek magasan. Mivel sötét volt, sziluettet sem sikerült kivenni.

gombócostál 2010.11.09. 20:47:31

@Beat it!: Hello! A minyo+Afganisztán nem működik. Ezért fejlesztették ki az oroszok a MI17-t. Egyébként meg a finn minyok születési dátumából ítélve tán pont le is járna a naptárijuk. (kb. 30 év, vagy nem? Ezek meg már ott voltak a nyolcvanas években.) mire ki kellene menni. Egyébként sztem jó lenne elhozni őket, leszedni a vibrációcsökkentőt, és rátenni az N-esekre...ha jól emlékszem, azokon nincs. Legalább nem rázná szét a képernyőt (láttam képen, hogy van benne) a helikopter.

Beat it! 2010.11.10. 14:34:27

@gombócostál:
Vibrációcsökkentő? Erről írhatnál pár szót. Ellenben a finn Mi-8-asokon más finomság is lehet. Pl időjárásradar. Legalábbis az egyik Aranysas cikkben szereplő gép orra alatt volt valami gömbölyű fekete burkolat, én időjárásradarra tippelnék, de ránézésre lehetne akár Sturm irányító antenna is. (A másik kérdés, hogy a nekünk szánt gépeken van-e ilyen.)

Beat it! 2010.11.10. 15:52:06

@Liverbird:
Látom, köszi. Bonyolult lenne ilyesmit felszerelni a magyar gépekre is? Talán nem, ha a finneknél bevált.
Viszont az orra alatt igencsak radar van.

Liverbird 2010.11.10. 16:16:44

Szerintem nem lehet túl bonyolult. Nem tűnik egyedi megoldásnak, az új Mi-171 gépeken is ott van.

gombócostál 2010.11.11. 20:20:55

@Beat it!: Egyáltalán nem lehet túl bonyolult, mert már láttam az egyik magyar gépen is. Biztosan felújított. Egyébként az N-esek orrán is láttam púpot...az nem radar?

gombócostál 2010.11.11. 20:32:02

Apropo Logical Decision 2010. A Kepli Lajos felszólalt a parlamentben, hogy zavarják a gépek a balatoni lét nyugalmát. Gondolom, az sem esett neki jól, hogy ezek a gonosz helikopteresek ott bohóckodtak egy hétig Veszprémtől északra, meg még amerre mentek. Valószínűleg ugyanazok lehettek, akik júniusban zavarták az árvízzel elöntött BAZ megyei települések amúgy is hátrányos helyzetű lakosait, amikor gátat erősítettek, meg a vörös iszapnál elszállították azt a huszonvalahány sérültet. Talán modernebb, halkabb gépekkel lehetne gyógyírt találni a gondra.

www.hm.gov.hu/cikk/14404/nem-zavarhatja-a-pilotakepzes-a-balaton-kornyekiek-nyugalmat