Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Hova is kellenek a helikopterek?

2010.10.10. 18:47 | zord | 41 komment

A hét bebizonyította, hogy soha nem lehet tudni, mikor van szükség a légierő közreműködésére. Nincs az a zsenikkel tömött kutatóintézet, mely vizionálhatja a fenyegetés és az alkalmazás várható idejét és módját, így az egyetlen járható út az erők minnél magasabb számban és minőségben történő fenntartása.

A helikopterek MEDEVAC és elfogási bevetései, a MiG-29-esek elfogásai rávilágítottak arra, hogy a szűkös erőforrásokat egy szemvillanás alatt lefoglalhatja egy hazai, katasztrófahelyzeti feladatrendszer is. Nem kell ide háború...

Biztos, hogy a honvédelmi tervezésnek most azzal kell foglalkoznia, hogy mikor és hány helikoptert küld Afganisztánba? Biztos, hogy a képességek modernizációjának egy távoli háború kell, hogy alapot szolgáltasson? Tragédia sújtotta magyar állampolgárok élete nem érte volna már meg hosszú évekkel ezelőtt a teljes (8/17/24) helikopterflotta átalakítását/személyzetének kiképzését minden időbeni/napszakbeli SAR/MEDEVAC feladatokra? Csak egy expedíciós háború ködbe vesző célja, a NATO-nak történő szolgai megfelelés kényszere tudja itt mozgásba hozni a dolgokat?

Mindenki, aki benne van, tudja, hogy a légierő sikeres beavatkozása nem kis részben a szerencsének is köszönhető volt a héten. A falhoz van szorulva a nem létező haderőnem. 

És paradox módon a legfontosabb feladat most, hogy az elért eredményekkel nehogy betakarják egyéni karriervédelem gyanánt egyesek a tátongó hiányosságokat. Mert ilyesmire volt már példa...

Zord

 

Címkék: afganisztán mig 29 mi 8 mi 17 mi 24 iszap devecser kolontár

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr852360988

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Metalka 2010.10.10. 23:45:55

Nem is oly régen Reaper fogalmazott meg egy "problémát", amibe lehet, hogy sokan bele se gondoltunk.

Mégpedig, ha kivonják a Nagyvast és hát ugye ki is vonják, akkor a Magyar Honvédség és azon belül a Légierőnek NEM LESZ saját szuperszonikus harci repülőgépe pár évig és még akkor sem biztos, hogy a Griffeket megkapjuk/megvesszük...

Ebbe belegondolva (legalábbis nekem) ijesztő és egyben szomorú!
:,(

Amanitin3 2010.10.11. 08:25:40

Az minimum érdekes, hogy egy demózásra használt gépet emelik fel. Kis magyar rögvalóság.

@Metalka: ahol egy mig29-est hívnak 'nagyvas'-nak ott a finanszírozási konstrukciónál sokkal alapvetőbb problémák vannak.

Reap79 2010.10.11. 09:29:23

@Amanitin3: A Csőrike is mindösszesen azért bírta "elfogni" a kisgépet, mert éppen Veszprém környékén gyakorlatozott...

Reap79 2010.10.11. 09:36:21

Sajnos ez a mai magyar valóság...

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.10.11. 10:28:02

A Csőri nem (csak) demóra használt gép, mint ahogyan az előző színes gép sem az volt. Nem tudom milyen típust fogott el, de kis sebességű járgány elfogására, azonosítására, ha éppen kéznél van miért ne lenne jó?

zord 2010.10.11. 10:48:07

@Devil 505:

Mondjuk a Pro7-es helikopter (típusáról, lajstromáról valaki tud infót? Szívesen tárnám itt széles nyilvánosság elé, hogy ki volt az a barom) személyzete és utasai nézhettek egy nagyot, amikor feltűnt a "krokodil", aztán meg akkor, amikor kiderült, hogy az a rusnya hüllő tollas jelmezt húzott...
Sajnos az utóbbi időben Ausztria felől a legtöbb a légtérsértés tudtommal. Egyesek azt hiszik, hogy az EU ebben a tekintetben jelent valamit, pedig nem. Itt a NATO-tagság a lényeg, Ausztriára lényegében ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint Szerbiára, Ukrajnára. Na persze ezt idehaza sok politikus nem tudja felfogni.
Jó lenne tudni, hogy mikor működhet a lekényszerítés. Elvileg egy helikoptert bárhol le lehetne "nyomni", nem annyira bonyolult, mint egy repülő, melynek azért kell reptér.
A gond az, hogy ha fel is jelentik őket, félő, hogy elakad a dolog. Nyugaton (az osztrákoknál), még mindig lenéznek bennünket, így azt is, amikor hatósági intézkedést kezdeményezünk. Persze ez most egy rendkívüli alkalom, lehet, hogy nem ússzák meg szárazon a kihágást...

Zord

Gepida 2010.10.11. 13:36:19

Már a 2010-es nyári árvizeknél is bebizonyosodott, hogy kevés a katasztrófák esetén bevethető katonai helikopterek száma.

Edelénynél bevetett két Mi-17-es mellett feltűnt egy 3. - barátom szerint Budaörsről komoly pénzekért bérelt - helikoter is:

tv2.hu/tenyek/video/arviz-fosztogatok-es-roviditett-tanev-tenyek-riport kb. 1:24 -től

zulu74 2010.10.11. 15:22:22

Naná, hogy kevés. Olyan kevés, hogy a nagyjavitott NVG-s gépekkel hurcolászták a homokot... mer "fussa" rá... azért!
Az a lényeg, hogy most már az elfogás tényét is cáfolják, lehet hogy mind a kettőt.
Azt nem értem, miért kell tagadni egy ilyen nyilvánvaló dolgot? Nincs jogunk megvédeni a saját légterünket? A saját, bajba jutott polgárainkat a bulvársajtótól? Ezt szégyenleni kell, hogy a készültség kivezette a betolakodókat?

Nem tudom miért maradt fent ez a "berottyantunk" mindentől mentalitás a Honvédségnél. Csak nehogy agresszornak nézzünk ki... ültessünk virágot az ágyúba is.

Odamentünk, elzavartuk... ez a dolgunk. Ezért tartjuk fenn a flottát, vagy legalább is ezt az alibi légierőt.

Zorddal nem értek egyet a felelősök felkutatásában. Most (ahogy a mai híreket nézem) elég nagy divat lett felelősöket keríteni a föld alól is. Én spec. teszek rá, hogy az osztrák légügy bevonja-e a szakszójukat vagy sem. Innen húzzanak el, ez a legtöbb amit tehetünk!

Megjegyzem, ha a HM kommunikációja továbbra is ilyen beszari lesz, akkor sokan megpróbálják a jövőben is átlépni a határt, mert kintről (értsd:nyugatról) nem is látszik, hogy van légierőnk, sőt mindent megteszünk hogy ez sose derüljön ki a nyugati közönség kevésbé szakavatott tagjai előtt.

A délszláv háborúból ezerszer idézett vesszőparipám, az általunk lelőtt szerb gép eltussolása is azt eredményezte, hogy a kb. Pécs - Szekszárd vonalig simán bejöttek, mert tudták, hogy "úccse lesz semmi következménye". Mi meg maradtunk a jófiú szerepénél.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.10.11. 18:51:15

@zulu74: Milyen lelőtt szerb gép? Már megint egy UL...?

falconfan 2010.10.11. 20:01:24

ez az álltalunk lelőtt szerb gép engem is érdekelne..

Sidewinder 2010.10.12. 13:01:06

@zord: Az biztos,hogy élmény volt nekik az elfogás. Nem fog el bárkit minden nap egy ilyen gép,biztos néztek nagyot utána meg fotóztak ezerrel.Gyönyörű az a gép főleg ezzel a festéssel és mióta rákerültek az EVU-k még szebb.

kran72 2010.10.12. 19:01:33

@molnibalage: @zulu74: erről volt zajdai katonaként én is hallottam valamit,sajnos biztosat azóta sem.

zord 2010.10.12. 20:27:44

Ez az a gép, aminek a roncsait a Bartók Béla úti alagsorban őrzik? :-))))

Zord

Open Skies 2010.10.12. 23:01:19

Nem, ez a határon túl zuhant le és azt mondtuk hogy nem mi voltunk... valahol én is olvastam ilyesmit. Vagy lehet hogy ez egy másik történet?

zulu74 2010.10.13. 11:14:24

Valóban a határ horvát oldalán esett le. Ez az a történet.
Viszont a lényeg nem ez, hanem ami mögötte van.
Hogy nem merjük/tük felvállalni, hogy erővel lépünk fel ha erre szükség van.
Mintha még mindig tartana az önostorozás a két elvesztett háború miatt, vagy megrögzött pacifistának akarjuk magunkat láttatni, esetleg félünk a saját tetteink következményétől. Nem tudom.
Minden esetre jó lenne ezen túllépni már!.

Zord!
Nem tudom hol őrzik, valamikor az egyik laktanya mellett volt kirakva a svanc szép fehér kövekkel körbekerítve, jól látható volt a vörös csillag felségjel, meg a piros fehér kék sávok.

Flankerr 2010.10.13. 11:20:35

@zulu74: @zord: Nem terveztek egy tényfeltáró, vagy bármilyen riportot/cikksorozatot a dologból? Igény/érdeklődés szerintem lenne. Persze nem lepődnék meg, ha titkosítás/titoktartási kötelezettség lenen a dolog hátterében..
Zulu74: Ha a horvát részen esett le, hogy került egy laktanyába a svanc? Nem kötözködöm, csak érdeklődök..

zulu74 2010.10.13. 14:18:20

A laktanya a horvátországi Virovitica környékén van.
Tényfeltárni meg azért nem érdemes, mert nincs ember, aki erről nyilatkozna. Éppen az lett volna a fejtegetésem tárgya, hogy miért kell kussolni az illetékeseknek az ilyen, vagy hasonló eseményekről?
Azt firtattam volna, hogy miért kell úgy viselkednünk, mintha nem lenne jogunk a saját légterünket védelmezni, vagy a nemzetközi jog betartásával távol tartani a betolakodókat.
Mintha nekünk csupán a megrögözötten pacifista hozzáállásunkat lehetne csak eladni külhonban. Mi csak békefenntartunk, vizet osztunk, iskolát építünk, életeket mentünk.. és minden písz, lov és harmoni....
Ezek után nem csodálkozom, ha mindenki belénk törli a koszos csizmáját is.

zord 2010.10.13. 14:19:18

Nézzétek. Nem egyszer találkoztam már ilyen történetekkel. Egyszer bejött a szerkesztőségbe egy nyugdíjas állítólagos lérakos, aki kapásból megbűvölte az egyik laikus vezető beosztásút, ezért hívtak engem, hogy beszéljek az öreggel. Nos, ő nem kevesebbet állított, mint hogy egy adott időpontban (70-es évek első fele) egy akkor az MN-ben még nem rendszeresített lérak komplexummal (Krug) lelőttek egy, a szovjet légierőben még nem rendszeresített felderítő gépet (Mjasziscsev M-17), mely Nyugat-Európa fölül, "NATO-kódot adva" tért vissza a VSZ fölé. Az ügyet persze eltussolták, valami kabintetőt emlegetett a faszi, ami valahol valameddig megvolt.
Vagy említhetném a B-2-es 99-es esetét. "Eltaláltuk és lazuhant határon túl, Horvátországban, a helyszínt lezárta az SFOR, a roncsot és a talajt elvitték, teljes a titoktartás".

Soha nem mondd, hogy soha, de mégis, mibe kapaszkodjon az ember? A szerbeknél legalább van írásos nyoma a lövésztnek, számos visszaemlékező, egybevágó információkkal, ráadásul a B-2-esek 1999-es közreműködéséről szóló autentikus könyv pont arra a dátumra írja az utolsó bevetésüket, amikor a szerbek által állított eset történt.

De hol van a mendemondánál több a jugoszláv gép magyar lelövéséről? Mikor volt? Hol volt? Milyen típus? Mi lett a pilótával? Magyar-horvát együttműködéssel sikerült eltussolni? Akik látták, tartják azóta is a szájukat?

Mondjuk kezdetnek jó lenne végre időskálára és térképre vinni 1991-99 között a délszláv üggyel kapcsolatos magyar mozgásokat, benne a lérak/lokátor települési helyeket.

Ugyanúgy, mint a B-2-esnél, én maximálisan szkeptikus vagyok, de a kutatás közben rengeteg más hozadék is gyűlik, és emiatt megéri.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.10.14. 08:45:51

@zulu74: Jah, persze a Horvátoknak is titkolni kell...?

Azt is megkérdezném, hogy hogyan szedték le, ha már Horvát területre zuhant?

Bocs, de ez még mindig UL szagú.

zulu74 2010.10.14. 11:39:42

Molni!
Gondolja amit akarsz, mert magam sem tudom, mit gondoljak. Egy radarkezelő, egy fegyvertechnikus és egy Novi Sad-i tévéadás volt a forrás.
A horvátok arról sem szívesen beszélnek, hogy a magyar légi irányítás, felderítés segítette a honvédelmüket, sőt a Kalasnyikov ügyet sem ők verték nagydobra.
Azontúl pedig nem kívánom neked, vagy bárki másnak sem bizonygatni, hogy "deee IIIgenis lelőtték". Csak elég sok egybecsengő infó van, valós válaszok nincsenek.
Pont ezért felesleges ezt a konkrét témát külön boncolgatni.
Én nem tudok több információval szolgálni erről, akik tudnak, azok hallgatnak, akiket meg érdekel, járjanak utána... ha hagyják őket.
Ha viszont nem ismertük el, kb. 16 évvel az események után sem, akkor már nem is fogjuk.
A kazettásbombás sztori is már maga volt a csoda, hogy egyáltalán megjelenhetett.
Tudom, hogy én hoztam fel, de rekesszük ezt a konkrét ügyet, mielőtt a nemzetbiztonsági szolgálat takarít ki nálunk.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.10.14. 12:26:20

@zulu74: Elég sok egybecsengő infó, de egyetlen egy bulvárakármi sem mozdul erre, mikor az is hír náluk, ha xy celeb fingik egyet? Ez kb. olyan, mint egy beváltatlan 4-es LOTTÓ szelvény...

A barcsos megjegyzésedet sem értem...

zulu74 2010.10.14. 15:12:49

Volt ugye az az ügy, amikor egy szerb gép angol kazettás bombát dobott Barcsra. Akkor ugye ment a hablatyolás arról, hogy nem is bomba volt, nem is éles, és a mi készültségünk ott sem volt... sőt olyan hogy Barcs, olyan meg egyáltalán nincsen is.

Aztán (talán pont itt), megjelent egy elég részletes beszámoló az eseményekről, kb. 10 év késéssel.

Azt nem értem, hogy miért kell mindent "élből" tagadni?
Azt még értem, hogy a "háború hevében" frissiben tagadunk mint állat, de azt már kevésbé, hogy utána sem lehet egy konkrét tényfeltárást végezni. Levonni a tanulságokat, megnyitni a régi aktákat...stb.

Amiről nem beszélünk, hivatalosan, az nincs is?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.10.14. 15:38:21

@zulu74: Te most mi a pékről beszélsz? Belinkeltél egy dokumentumot, ami semmi újat nem mond. Miért is releváns ez?

Komolyan mondom, hogy nem értelek. Soha semmiféle titok nem volt Barccsal kapcsolatban itthon, max. balfaszkodás. Legalábbis a fater úgy mesélte, hogy egyes hozzáértőbb civilek előbb tudták, hogy mi az ottan a földön, mint pár "szakértő". Lásd a ex. PG területén talált légiharc rakéta esetét... (asszem gyakorló példány volt.)

(Az oldalon egyébként régen elég sok butaság és tévedés volt. Nem is olvastam soha azután, miután pár igen súlyosba futottam bele évekkel ezelőtt.)

Rommel28 2010.10.14. 20:23:46

Ez a lelőttünk egy gépet sztori elég régi. Bár lehet, hogy tényleg történt rakétaindítás, és visszajelzett a közelségi gyújtó. Ezt amúgy fegyverraktári"könyvelésekből" lehetne megtudni, hogy hiányzik-e rakéta. Tehát azt kell keresni, hogy több rakéta hiányzott-e akkor, mint amit ellőttek lövészeten, és leszereltek. De szerintem ez titkosítva van még 80 évre, ahogy az itthoni szokásokat ismerem.

Az viszont felettébb érdekes, hogy a témát egy szerb tv-ben is lehozták...(zulu szerint)

Elvileg egy szerb légvédelmi rakétát(roncsok) is találtak valahol Baja környékén, amivel valszeg egy magyar gépnek lőttek utána.

Beat it! 2010.10.15. 09:37:56

@molnibalage:

Ami a cikkből idevág:
"Kétségtelenül önuralomra, politikai és katonai és bölcsességre volt szükség, hogy ilyen körülmények között a Magyar Honvédség kijelölt szárazföldi és légvédelmi alegységeit csak olyan távolságra helyezzük el a határtól, amely még nem jelent kihívást a déli szomszédainknak. A nyilvánvaló kísértés ellenére okos döntést hozva nem készültünk légvédelmi rakétát indítani a légterünket újra és újra megsértő jugoszláv repülőgépek ellen. Nem készültünk erre, mert a harci gépek céljai nem országunk területén voltak."

Ezzel zulu a saját történetét cáfolja meg. Ha lelövünk egy gépet, príma ürügy lett volna, hogy berántsanak minket a háborúba, odaát nagydobra lett volna az eset.

Ennek ellenére lehet, hogy ment a "cicázás": a berepülő gépek követésbe vétele, RPK antenna kapcsolgatása riogatás céljából, hogy lássa odaát a pilóta, hogy rajta tartjuk a szemünket.

Eddig a történetből a lényeget hiányolom: ha van legenda, azt is tudni kéne, milyen eszközzel történt az állítólagos lelövés? Melyik alakulat részéről, milyen térségben?

Beat it! 2010.10.15. 09:50:28

Egy régi ismerősöm a délszláv háború idején egy RT századnál szolgált, a tervtáblát írta a HÁP-on. A szerbek rendszeresen incselkedtek a légvédelmünkkel. Felszállt egy gép (vagy géppár), majd a Duna vonalában észak felé fordult, és lesüllyedt a folyó felett kb. lombkorona szintig, így gyorsított a magyar határ irányába. A határ előtt felhúzták a gépet, és éles fordulóval elhúztak déli irányba. Utóbbi manőver során előfordult, hogy átcsúsztak a légterünkbe. Ezzel rendszeresen szórakoztak, az ismerősöm sorkatonaként szolgált, látta eleget. Amikor a folyó felett közeledtek, nem nagyon lehetett őket bemérni, bár időnként sikerült, ebben állítólag a PRV-17 jelentette a legnagyobb segítséget.
Hangsúlyozom, RT század volt, a rakéták szóba sem kerültek.

zord 2010.10.15. 09:59:38

A barcsi eset teljes valóságában a korabeli napisajtóban tálalásra került. A Top Gun is illusztrálva beszámolt róla. Még a dobó gép pályáját is bemutatta egy sajtótájékoztatón Hollósi Nándor, aki akkor még katonaként vitte a prímet. A HM-ben bemutatták a BL755-ös kazettát is.
Az egy más kérdés, hogy azóta sem ismert, hogy jugoszláv oldalról pontosan hogyan történtek az események.
Én is azon a véleményen vagyok, hogy puha reakció volt magyar részről, de ugyanakkor az óvatosság is indokolt volt. A Kalasnyikov-üggyel persze így is történt nem is akármilyen állásfoglalás. Én egyszer meg is kérdeztem erről a horvát védelmi minisztert Szekeres társaságában. A horvát a mai napig tartó hálát emlegetett. Szekeres meg sápadozott....

Zord

zord 2010.10.16. 07:13:33

@molnibalage:

~2007-ben kissé kényelmetlen volt neki, hogy a mellette álló horvát védelmi miniszter tarról kérdezi egy újságíró hogy "hogyan rezonál a horvát történelmi emlékezetben a magyar Kalasnyikov-szállítás ügye?". Míg a horvát nem győzött hálálkodni, addig a Szekeres nyilván azon gondolkodott, hogy anno hogy szétlőtték ezért a cselekedetért az Antall-kormányt.

Zord

zord 2010.12.28. 09:34:21

A Combat Aircraft 2010 decemberi számában találjátok az én vonatkozó cikkemet egy szintén kellemes fotóval.

Zord

Liverbird 2010.12.28. 14:57:22

Az jó. Itt Egerben minden bokron Combat Aircraft terem.

:)

zord 2011.02.24. 13:35:20

Ezek a finnek azt hiszik, hogy a minyóik Afganisztánba mennek:

www.hs.fi/english/article/Finland+to+donate+two+helicopters+to+international+crisis+management/1135264023062

Mindenesetre eszerint a cikk szerint még mindig nincs az ügylet véglegesítve. A magyar-EU bürokratikus útvesztőt ismerve sajnos aggódom, hogy az áprilisi határidő tartható-e.

Zord

zord 2011.03.08. 14:40:41

Érdekes. A kolontári események a NAEW szemszögéből:

www.e3a.nato.int/eng/html/stories/story_047.htm

Zord

2011.04.06. 15:01:47

Zord
a HKP10b az nem az SA332 svéd változata?
Mert akkor az nem Cougar, hanem Super Puma.

www.key.aero/view_news.asp?ID=2579&thisSection=military

zord 2011.04.06. 15:09:42

@Z69:

Igazad van, mea culpa, maxima culpa!

Zord

T-Jay 2011.05.02. 19:57:56

Sziasztok!
Bár katonai helikopterek a témája ennek a topicnak de talán ide illik:
április 30-án este 18:00 körül Juta fölött kis magasságban kettő darab ilyen KA-32-es sietett el nagyjából ÉNY-DK irányban

jetphotos.net/viewphoto.php?id=143669&nseq=1

A festésük megegyezett a képen láthatóval.Tudom hogy nem katonai gépek (a festésük miatt gondolom ezt) voltak de van valakinek ötlete vagy magyarázata hogy mit kerestek erre ilyen alacsonyan?
T-Jay

zord 2011.07.01. 17:37:09

Ez lett az egyik új afgán 17-esből:

www.af.mil/news/story.asp?id=123262000

Zord
süti beállítások módosítása