Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

AirPowerNews (48) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (30) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (43) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (26)

HTML

NG-demonstrátor – új érzékekkel

2010.06.14. 18:41 | zord | 50 komment

A svéd motoros repülés 100 évének tiszteletére rendezett repülőnapon, Linköping-Malmenben az egyik fő attrakció az NG Gripen technológia-demonstrátorának (39-7) első publikus bemutatkozása volt, bár a gép szó szerint csak megmutatta magát némi beköszönéssel, leszállással, majd felszállással (ami így is van rendjén). A mozzanat azonban épp elégséges volt arra, hogy a program 2. fázisára jellemző, külsőleg is látható változtatásokra szó szerint egy pillantást vessen a LégierőBlogger.

A 01-es pályára történt leszállás után, begurulás közben a demonstrátor. Távolról szinte észrevehetetlenül változtak a gép arányai. Jobbra egy szögvisszaverő. A gép már megkapta a Selex elforgatható AESA-antennáját, bár az antennaburkolat változatlan maradt, nem tűnt el róla pitot-cső.

A bemutatón egy pótos, két gyakorló IRIS-T és négy AMRAAM volt a konfiguráció, az új törzs alatti lehetőségeket nem villantották meg, ahogy a szárnyak alá immár elkészült 450 gallonos új póttartályokat sem.

A közönséghez a 01-19-es pálya párhuzamos gurulóján került a legközelebb a gép. A LégierőBlogger is itt cserkészte be.

A szükség törvényt bont, avagy érdekes módon a bemutatóra vegyes pilon-konfigurációban érkezett a demonstrátor. A belsőkön a dél-afrikai Denel által gyártott, francia Alkan-bombazáras pilon volt (mint nekünk), a Cobham NMML-sínjével, de BOL nélkül. A külső felerősítési csomópontokra azonban 'svéd' pilonok kerültek a hagyományos helyi horogtávolsággal és horgokkal, amire ehhez való sín került (ilyen van a cseheknek is). Mind a négy sínre CATM-120C volt függesztve. 

Az igazság pillanata. A demonstrátor program második fázisában az önvédelmi rendszer megkapta indításjelző szenzorait, a Saab által gyártott MAW 300-asokat, melyek UV-tartományban dolgoznak.

A jobb mellső szenzor tengelye legalább ~45 fokban lefelé néz.

A jobb hátsó szenzor tengelye vízszintes.

Felszállás. Kerítésen kívülről is sokan nézték a repülőnapot.

Emelkedés közben még nyitva van az orrfutó fedőlemeze.

Zord

Címkék: saab next generation linköping demostrator amraam gripen ng aim 120

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr612081468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cupi79 2010.06.15. 12:57:55

Sziasztok!Kecskeméten elkezdődtek a szabik talán,hogy nincs a héten légtér foglalás?

zord 2010.06.15. 13:00:10

Még annyit fűznék hozzá, hogy a svédek most azt mondják: ha valaki berendeli a típust, ők is azonnal rácsapnak, és rendszeresítik JAS 39E/F-ként.

Az indításjelzők működését már tesztelték is Vidselben, automata üzemmódban, dobta ki az EWS 39 a csapdákat.

Zord

molnibalage 2010.06.15. 14:34:46

@zord: Mármint akkor a Svéd Királyi Légierő vesz gépeket annak ellenére, hogy kb. 100 Griffről mondtak le?

zord 2010.06.15. 16:15:44

@molnibalage:

Hát tulajdonképpen csak 60 valamennyiről. 31 újjászületik C/D-ként, ala magyar öszvérek.
A 100 gép mind C/D lesz.

Namármost, az E/F is átépítés lesz, ebből a 100 gépes flottából. Egyébként az új avonika elfér a régi sárkányban is, szóval ha nem jön be az üzlet, majd megcsinálják a régi dimenziókon belül.
Én azt látom, hogy a sor nyitva tartása érdekében ennek a flottának a "folyamatos" átalakítását fogják végezni.

Zord

zord 2010.06.15. 16:18:20

@Cupi79:

Biztos. Meg hát a repülés fárasztó meg veszélyes dolog.:-)))))))))))))
A svédek továbbra is sokat panaszkodtak a magyarokról kinn, azzal a kitétellel, hogy volt némi pozitív elmozdulás a közelmúltban. A téli leállást tartják a leginkább horrornak.

Zord

molnibalage 2010.06.15. 18:01:19

@zord: A Gripen NG előnye nem pusztán az új avionika. Az eredeti gép egyszeruen tul kicsi. Nincs komoly terhelhetősége 3 pótossal. Anélkul a hatosugara finoman szolva nem acélos. Az uj Suprebug hajtomuvel nem lesz az olyan rossz masina.

Ludmillka 2010.06.15. 19:59:16

Megjegyzés: a bemutatón résztvevô C-17es óriás a pápai légibázisról érkezett ide. Ezt, ha még a cikkhez kevéssé is tartozik tartalmilag, jó megjegyezni.

zord 2010.06.15. 20:26:59

@molnibalage:

A hétvégi eligazításokon elhangzottak szerint a gép 2-2 légiharc konfigurációban 1,2-vel szupercirkál (értelemszerűen pótos nélkül).

Zord

Allesmor Obranna 2010.06.15. 20:36:03

Én úgy tudtam, a Gripen hatótávolsága nem rossz. Még függesztménnyel se. Nem tudom a pontos okát, de a mostani gyakorlaton a később startoló F-16-osok bizony előbb is tértek haza.

Allesmor Obranna 2010.06.15. 20:48:22

www.youtube.com/watch?v=spHNGW3fZLw

Felszállás. Nem tudom mennyi volt előtte a sebességgyűjtés - a szemtanú majd elmondja - de hat rakétával, pótossal nem rossz ez az égbeszállás...

Allesmor Obranna 2010.06.15. 20:52:41

Vagy nem felszállás volt?

falconfan 2010.06.15. 21:02:40

@zord: kissé itt le vagyok még maradva: a svédek miért panaszkodnak ránk?

zord 2010.06.15. 21:20:08

@Allesmor Obranna:

Felszállás volt. A képeim tanulsága szerint 600 méternél rövidebb nekifutás után jött el, elemelkedés után kicsit visszanyomta (nem vízszintesig!), és kb. pályaközéptől húzott bele, ahogy a videón is látszik. Tehát nem azonnal elemelkedésből produkálta a dolgot, de azért nem is gyorsított túl sokat. A F414-es tényleg sokat dobott a gépen, ez vitathatatlan, még akkor is, ha ez a felszállás aligha volt teli keróval.

Zord

zord 2010.06.15. 21:24:58

@undisputid:

A humánerőforrás-gazdálkodás, illetve a döntéshozatali szinten lévők felkészületlensége és konzervativizmusa volt a kritikák fókuszában (akinek szava van, az nem ért se a géphez, se a modern nyugati légi hadviseléshez). Szóval semmi meglepő.

Zord

Liverbird 2010.06.15. 21:51:32

"A humánerőforrás-gazdálkodás, illetve a döntéshozatali szinten lévők felkészületlensége és konzervativizmusa volt a kritikák fókuszában"

Milyen diplomatikus :) Mondd ki nyugodtan, idióták hozzák a döntéseket.

zord 2010.06.15. 21:57:50

@Liverbird:

Értelemszerűen a svédek is udvariasan fogalmaznak. A customer az customer, még ha hülye is.

De ismét mondom, látnak pozitív elmozdulást az év eleje óta.

Zord

Allesmor Obranna 2010.06.15. 22:09:54

Végül is javult a dinamizmus, még ha nem is egy PAK-FA, de még véletlenül se szabad a két dolgot, a két gép fejlesztési stádiumát, töltését, vagy netán bizonyos szögekből rögzített youtube videóját összemérni.

molnibalage 2010.06.15. 22:15:21

@zord: Szerintem egy idő után az idióta customernek olyan nyelven kell mondani, amit megért. A jelek szerint ezt a virágnyelvet nem értik meg... Allesmor találóbban fogalmaz. Attól, mert valamit szépen mondasz, a valóság nem változik. Azt meg, hogy idióták rövidebb is leírni...

Lev330 2010.06.15. 23:13:20

@Cupi79:

Ma volt több felszállás, ebből kettő legalább vaalhova légtérbe ment ki, meg 2 overhead műrep volt Talán demo

Lev330 2010.06.15. 23:17:28

Van már valami célkitűzése a svédeknek a Gripen NG-vel kapcsolatban, technológiai szinten? OK, hogy mindenhova el akarják adni, még hajóra is, de még nem találkoztam semmi irománnyal, ahol kitűzött célként szerepelne egy bizonyos technológiai színvonal. Vagy a svédek ismét az úttörők rögös útját választják? Mert be kell ismerni, amerika az F-35-tel most egy új standard mércét állított fel, amit nem lesz könnyű behozni, még ha a lopakódó technológiától nagyon nagy vonalúan el is tekintünk...

zord 2010.06.15. 23:46:49

@Lev330:

AESA, új cockpit, új architektúra, szélesspektrumú EW, stb. Ez elég konkrét cél, nem?

Zord

molnibalage 2010.06.16. 08:06:44

@zord: Az új kabinról van fotó vagy rajz? Nem mintha a C verzió kabinja olyan gyenge lenne...

Rommel28 2010.06.16. 10:14:06

www.aereo.jor.br/2010/06/12/tudo-o-que-voce-gostaria-de-saber-ou-nao-sobre-o-sobre-o-gripen-ng/

ezen az oldalon elég sok reklámanyag van, többek között látható a 450 gallonos póttartály, vannak hatóttávolság adatok, és kiderült hogy a gbu-49 már integrálva van, elvileg az egyik képen látható velük a gripen, bár nehéz megkülönböztetni a gbu-12-től. Ja és itt paveway IV-nek jelölik nem EGBU-nak.

És egy kérés: Az első képen hol kell keresni a szögvisszaverőt?
És mégegy: Miben különbözik a Paveway IV az EGBU-tól(GPS-es pw II és III)? Angol leírásokból nem igazán jött le.

zord 2010.06.16. 12:30:35

@Rommel28:

Ugyanezt a diasorozatot fotóztam, és ugyanakkor, mint a brazil kolléga (múlt szombaton). Ebben van egy slide, amin egy óriás érintőképernyős cockpit látható.

Őszintén nem tudom, hogy PW IV és az EGBU között mi a pontos különbség, de mintha az rémlene, hogy az előbbi kifejezetten RAF-követelményre lett csinálva, a második pedig a PW II/III "gyors" továbbfejlesztése GPS-el. Mivel a PW IV-es a PW II "sárkányával" rendelkezik, dinamikus lehetőségei csak akkor jobbak, ha proporcionális a vezérsík-kitértés, és nem bang-bang, mint az eredeti kettesben volt.

Ami a GBU-49-es illeti, egy biztos: a Svéd Légierőben még nincs GPS-es fegyver rendszeresítve, ha tesztelték, ha nem.

Egyébként:

www.raf.mod.uk/equipment/paveway4.cfm

en.wikipedia.org/wiki/Paveway_IV

Zord

Rommel28 2010.06.16. 14:38:56

Réti Ion: lol ezt még így nem hallottam sehol.
A linkelt oldalt már ismertem.

Nem úgy volt, hogy a svédek már februárban GBU-54-et fognak hajigálni?(elvileg az MS 19 már alkalmas rá) Amúgy mi a különbség a GPS aided LGB és a Laser aided JDAM között a külsején kívül?

zord 2010.06.16. 15:13:03

@Rommel28:

"Lényegében" semmi, mind a kettő félaktív lézer/INS/GPS fegyver. A Réti Ion LGB-ből csinál kombó fegyvert, a Bőnig meg JDAM-ból. Mivel az aerodinamikai kialakítás eltérő, gondolom ez megnyilvánul a repülési profilban, max dobási távolságban, etc.

Egyre inkább kezdem azt hinni, hogy tavaly decemberben svéd forrásom mellé lőtt a GBU-54-essel. Azóta sehol sem látom említve. Talán összekeverte a GBU-49-essel?

Zord

Cupi79 2010.06.16. 16:05:06

@Lev330: Szia!Akkor miért nincs feltüntetve a H.controlon?Csak a helikoptereseknek van feltüntetve repülés Meg a TISZA nevezetű tra,ami a azt hiszem ,h.a repülősöké.Talán Az an 26osok szokták használni,de lehet,h.csak ebben a légtérben gyakorlatoznak most a vadászgépek.

Lev330 2010.06.16. 23:47:53

@Cupi79: Passz, utánuk nem szoktam menni, nem tudom, hova mennek. :)

zord 2010.06.17. 09:11:58

Nem lehet, hogy a bandérium zöme fönn van északon FLSC-n?

Zord

King67 2010.06.17. 10:04:32

@zord:
Sziasztok! Valószínűleg így van, mert mikor legutóbb beszéltem pilótával azt mondta, hogy az ILA után kinéz 1 hét Svédország.
King67

zord 2010.06.17. 12:46:29

@King67:

Ezért (is) vélem azt, hogy egy harcászati légierő minimum két full század kell, hogy legyen. Többek között a kiképzési ciklus működhet elcsúsztatva, meg a kesziadás, szabadságolás stb.
Ez, 14/7-9-es reális hadrafoghatósági szintet kivetítve 28/14-18 gép lenne. A svédek további 6-10 gép eladásával számolnak Magyarországra.

MIELŐTT azonban elszaladunk a géplétszám növeléséig, először meg kellene oldani, hogy bármennyi gépünk van, az repüljön. Az eddig bizonyított 60-90 óra per gép per év szint nevetségesen alacsony. Egy negyedik generációs korszerű repülőgép technikai limitje körülbelül 400 óra évente (bizonyítva amerikai F-16-osok esetében). A mi szerződésünk 120 órát tartalmaz. Ha azzal számolunk, hogy a Gripenjeink élettartama 6000 óra (én nem veszem be a 8000 ezret), akkor 30 évig évente 200 órát lehetne kiszedni belőlük.
14x200=2800 óra. Ez egy single role air policing század esetében 28 pilótát lakat jól. Ha ebből a keretből akarunk többfeledatúságot (150-180 per kopf), akkor azt jelenti, hogy 18-15 pilótára elég.

Ha folytatódik a jelenlegi kihasználtság, akkor 2036-ban (kivonáskor?) mindössze 1800-2700 óra lesz a sárkányokban. Ez azt jelentené, hogy a gépek lehetőségének 30-45 százalékát repülték ki. Azaz a bekerülési költség 70-65 százaléka ki lett dobva az ablakon.

Zord

molnibalage 2010.06.17. 13:51:25

@zord: Csak miért nevetésgesen alacsony 14/9-es aránnyal számolunk? Ez 64%. Ezt a normálisabb légierők katasztrofális értéknek tekintették már 30 éve is. Nehogy már ezt tekinsük célnak, mert akkor inkább számoljok fel az egész légierőt...

Ma 75-80% az elfogadott a tisztességes légierőkben. Nekük szinte új 4+ gépünk van. Nehogy már ezek problémamentes üzemeltetése megoldhatatlan legyen. Ezek nem ezer problémával küzdő variaszárnyas őslények, mint az RAAF F-111 gépei, amiket már kínszenvedés üzemeltetni.

Akkor minek is kell 28 gép? Hogy még többhöz ne legyen karbantaró? :(

75%-kal számolva 20 gépből kijön a 15 gép. Ez az általd kívánatosnak tartott gépszám alsó határa táján van. A jelek szerint a csehek képesek elérni ez a szintet. Akkor talán nálunk sem lehetetlen...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.06.17. 16:07:18

@zord: "Nem lehet, hogy a bandérium zöme fönn van északon FLSC-n?"

Ott a pont.:)

zord 2010.06.17. 16:14:46

Én csak felvillantottam bizonyos számokat, melyek a tudomásomra jutottak.
A Load Diffuser 2010 alatt láthattuk eddig Magyarországon a legtöbb gépet a csíkon egyszerre. Kilencet, amiből hét egyszerre a levegőben volt.
Ezeket a számokat kellene összevetni a napi felszállásszámmal, illetve az éves üzemnapok számával. A svédek szerint kevés van ez utóbbiból.
Ha azt nézzünk, hogy idén például 255 munkanap van (ami ugye a gyakorlatban messze nem egyenlő az üzemnapok számával), akkor ez azt ejelenti, hogy a magyar Gripenek jelenleg 3,29-4,94 órát repülnek munkanaponta, ami körülbelül megegyezik a felszállásszámmal is. Ez mit jelent? Vagy azt, hogy minden munkanap van legalább egy géped, amivel 3-5 felszállást repülsz, vagy minden nap van 3-5 géped, amivel 1-1 felszállást repülsz. Az elsőnél 7,1 százalékosnak kell lennie a hadrafoghatóságnak míg az utóbbinál 21,7-35,7 százaléknak. Ezeket vessük össze a 64 százalékos "pillanatnyi hadrafoghatósággal", amit láttunk, illetve a megvalósult 50 százalékos kihasználtsággal (ennyi tényleg a levegőben volt). Ha ennyi, azaz hét gépünk mind a 255 munkanap felszállna legalább egyszer, akkor járnánk kicsit fölötte a szerződés szerinti kihasználtságnak (1785 óra a szerződésben lefektetett 1680 helyett).

Mindezek NAGYON elméleti kalkulációk mindenestere talán nem haszontalanok. Rávilágítanak a mission capable/availability, és a utilisation rate fogalmak valós jelentésére és összefüggéseire.

Apropó: nem tudja valaki, hogy tavaly hány üzemnap volt? Akkor talán még okosabbak lehetnénk.

Zord

Beat it! 2010.06.18. 09:47:54

@zord: @molnibalage:
játék a számokkal: 6 Gripen lízingelése még reális (?) lehetne, 4 együléses és két oktató konfigurációban.Mellé 8 ALCA még elférne, 4 együléses, 4 kétüléses harci kivitelben.
Így lenne 28 repülőgép, az pont két 14 gépes század. Megoszlás: 10 Gripen (8 harci, 2 "uti"), 4 ALCA (2 solo, 2 gyak) századonként.
A Gripen szerződés tartalmazhatná az üzemeltetési támogatás +10 éves hosszabbítását, illetve a gépek jövőbeni felfejlesztését NG szintre (legalább elektronikailag). 80%-os hadrafoghatóság mellett így lenne századonként 8 Griff és 3 ALCA bevethető állapotban. Már ha van értelme így megosztani a harci és gyakorló gépeket századonként. (A megfelelő mennyiségű és fajtájú fegyverzet beszerzése természetesen alap + az elegendő műszaki állomány.)
Ez lehetne a "légierő minimálprogram". És akkor még nem beszéltünk a helikopterekről...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.06.18. 13:18:54

@Beat it!:
Ha jól tervezett lenne a kiképzési program, kevesebb ALCA is elég lenne. Az NFTC-t végzett srácok alkalmasak, hogy Kanadából hazaérve mehessenek Gripen képzésre. A Kanadában végzett csoporttársaik ugyanígy csinálják.
Ehhez gyorsan ki kellene képezni azokat, akik most várólistán vannak. Kicsit röhej, hogy az egyik NFTC-t végzett srác csak MiG-29 hátsóülésen repülhet pár órát éds várja mi lesz. valószínűleg visszamegy Kanadába, hogy az utolsó kurzust megismételje, teljesen feleslegesen.
Folyamatosan pazarlunk és pazarlunk.

molnibalage 2010.06.19. 22:14:12

@zord: Mi ez a gallyra vágás? A hajtóművezéses eset?

Rommel28 2010.06.20. 21:28:14

A "gaj" szót pontos "j"-vel kell írni. A Gajdes zszóból származik.

zord 2010.06.21. 10:27:35

@Rommel28:

Ott a pont. Amióta nem írok, hanem klaviatúrzok rendszeresen (gimi) a valaha "spontán kitűnő" helyesírásom lassú, de biztos degenerációt szenved.

Zord

Johnfighter 2010.06.21. 16:46:38

@Rommel28: jól írta Zord, az egyéb irányú megjegyzések meg nem hinném, hogy ezen blogba tartoznának...

Rommel28 2010.06.21. 17:34:59

OFF

Nem john, nem jól írta és ezt Zord is elismerte, sőt meg is indokoltam, hogy miért rossz. Ez tényleg egy grammarnáci hozzászólás volt, de még mindig jobb, hogy itt szólok, mint hogy egy nyomtatott sajtótermékben is lejöjjön így.(mondjuk ott elvileg van vmi korrektor/lektor nevezetű munkatárs.

Felőlem az egész vita törölhető.

/OFF

samoth 2011.02.10. 19:54:05

www.business-standard.com/india/news/european-fighters-lead-mmrca-race/424676/
Ami számomra meglepő benne:
"The Gripen showed enormous agility in its vertical handling, something that would allow it to climb above the enemy fighter in a dogfight, to an advantageous killing position."

stonefort 2011.02.10. 20:38:26

@samoth: Szerintem szubjektív megfigyelés. A kisebb méretű gép mozgása, sebessége intenzívebbnek tűnik, mint egy ugyanúgy vagy jobban manőverező, de nagyobb méretű gépé.