Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (72) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Magyar griffek és olasz vadászebek randevúja Szlovénia felett

2009.11.11. 00:09 | zord | 36 komment

A magyar vadászrepülők elég gyakran repülnek mostanság Szlovénia felett, együttműködve a helyiekkel és az olaszokkal, akik felelősek a szlovén légtérszuverenitásért is. Bár továbbra is az a véleményem, hogy Kecskeméttől messze van oda hatékonyan keszit adni (a határ 250, Koper 500 kilométer – ez utóbbi horvát légtéren keresztül), mindez annak a jele, hogy a Gripen milyen többletlehetőségeket biztosít hatósugár/őrjáratozási idő tekintetében. Nem lettünk rekorderek, de azért érdemes magunkhoz (a 29-eshez) képest is mérni magunkat, és látni, ahol van, a haladást (és közben persze fél szemünket az olasz KC-767-es program fejleményein tartani). 

Miért ez az eszmefuttatás? Csak azért, hogy felvezessem az AMI ismeretlen repülőgépvezetője által készített (idehaza remélem exkulzív) fotókat, melyek 091027-én Szlovénia felett ábrázolják két gépünket és egy olasz F-16ADF-et:

A 39-es és a 37-es két-két pótossal, egy-egy CATM-al Szlovénia hegyei felett, az MM7251 jelzésű, különleges festésű olasz F-16ADF kíséretében. A maskara tavaly a 23. század (gruppo) 90. születésnapját volt hivatva megünnepelni. A törzsön  a századjelvényben szereplő vadászeb (Veltro) ugrik.

Sajnos, a kecskemétiek partnerei, a 23-asok, és a cerviai 5. anyaezredük  valószínűleg év végén lehúzhatják a rolót, gépeik a szicíliai Trapaniba, a 37-es ezredhez kerülnek, és ott szolgálnak a meghosszabbított bérleti szerződés lejártáig (2012).

Az olasz F-16-osok távozásával csak az Eurofighterek (Grosetto, Gioia del Colle) látnak el majd készültségi szolgálatot, de Cervia és Trapani valószínűleg megmaradhat bázisrepülőtérnek az AMI kebelén belül.

Köszönet azoknak, akiket illet!

Zord

 

Címkék: kecskemet ami gripen slovenia f 16 cervia

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr571516946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.11.12. 14:03:32

Jó látni, hogy nemcsak demóra járunk külföldre! Nekem az első kép tetszik, szép a háttér, főleg egy magyar Gripen alatt!

zord 2009.11.12. 15:41:50

@Devil 505:

Na de mi már ezt a terepet közelebbről is szemügyre vettük!

Nem lenne egy rossz photo-op a Piráni-öböl fölött alacsonyan ugyanez, tengerrel, sziklákkal, piros tetős házakkal...

(Meglepődtem, hogy ilyen kurrrrrriózum fotókra egy napig nem csaptak le a különben aktív kommentelők...)

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.11.12. 17:12:27

@zord: Gondolatébresztőnek szántam a hozzászólást! Én nem lepődtem meg...

Rommel28 2009.11.12. 17:12:28

A svédek megkapták az első iris-t-ket. fmv honlapján fent van.

King67 2009.11.12. 18:01:52

Aznap délután ugyanilyen két pótos konfigurációban láttam fel-, illetve leszállni 2 Gripent. Ami még feltűnt, hohy az általam egyébként tapasztalt 40-50 perces repidő ezen a napon szignifikánsan hosszabb kb 75-80 perc volt, ezek szerint valószínűleg a rövid baráti látogatás miatt.

szoltam 2009.11.12. 18:03:49

@zord: (Meglepődtem, hogy ilyen kurrrrrriózum fotókra egy napig nem csaptak le a különben aktív kommentelők...)

Az eszedbe sem jutott, hogy csak a HD desktop wallpaperre várunk...? ;)

Bobby Baccala 2009.11.12. 18:29:16

de jó lenne egyszer olyat is látni amikor tanker mögött sorakoznak :)

Zbond 2009.11.13. 18:07:10

@molnibalage:

....a Rába tanker mögött...

zord 2009.11.17. 01:14:55

@szoltam:

Nos, most az egyszer meglágyult a szívem. Nagy felbontású kép elérhető a legfelsőre kattintva.

Időről-időre talán lesz még ilyen!!!!!!!!!!!

Zord

szoltam 2009.11.17. 13:01:14

Ohhóóó, köszönjük! :) Szép az új wp-m :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.17. 13:23:52

@szoltam:

Van benne sok sok szép kép - nem csak repülőgépek - és külön könyvtárban HD képek is. ;)

www.mediafire.com/?sharekey=7f14074ff0e1c710d5a101cf914073b444a4ff5a29e84832

Otthon van még egy link szép képekkel, majd azt este posztolom.

_mihi_ (törölt) 2009.11.18. 17:08:20

Már korábban is linkeltem be képeket a cseh naptárról, de már megvan a teljes.. Ilyen műszakiak jók lennének Kecsón is :D

www.211squadron.cz/aktuality/kalendar10_1.jpg

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.11.19. 09:41:10

@_mihi_: A cseh bázisokra amúgy is öröm (a szemnek) járni! :-)

zord 2009.11.19. 15:41:06

@Devil 505:

A linkelt képen a cseh 211. század elektronikai hadviseléssel foglalkozó tiszthelyettese nyári gyakorló ruházatban tisztítja a jobb mellső kvadráns besugárzásjelző antennaegységet (WTU)....

(a háta mögött meg egy AIM-120C van függesztve...)

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.11.19. 19:55:02

@zord: Á, ezekkel a képességekkel simán HUMINT-tiszt! :-)

BLADE.Hu 2009.11.21. 10:16:39

A második CIAF 2009-en a cseh "Gripen D" 2db AMRAAM gyakorlóval vagy sújmakettal volt függesztve. A besugárzásjelzők meg mintha hiányoztak volna...

Az angolok meg 1 nem sűrűn látott rakétát pakoltak fel.

Ha valakinek van fotója igazán feldobhatná.

King67 2009.11.22. 12:07:53

@BLADE.Hu: Ha a második CIAF 2009 alatt a Hradec Kralovei repülőnapot érted akkor nekem van néhány fotóm a cseh Gripen függesztményéről, illetve brit Tornádó és Harrier fegyverzetéről, csak azt nem tudom hogyan tudom ide "fekdobni".

BLADE.Hu 2009.11.22. 16:26:03

A Tornado fegyverzete érdekes, kapásból nem tudom mi az.

A cseh konfiguráció meg nem logikus. A több infra gyakorló együtt értelmetlen, szárnyak nélkül meg nem is mutatós a sújmakett sem szerintem.

A besugárzásjelző szenzorok meg tényleg szürkék, azaz nincs. Vagy alkatrészhiány, vagy szerintük nem fontos a BVR-hoz. De akkor minek a 120-as?

Liverbird 2009.11.22. 16:38:08

A Tornado szárnya alatt egy ALARM fityeg.

Open Skies 2009.11.22. 17:12:21

Tornado "fegyverzete" szerintem Sky Shadow ECM, ALARM, ASRAAM, BOZ volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.22. 17:22:32

@Nighthawk9: Hát nem spóroltak vele. Vajon mikor látunk már magyar Griffen végre éleslövészeten csapásmérő fegyverzetet?

Rommel28 2009.11.22. 19:04:08

www.mil.se/sv/Nyheter/centralanyheter/Luftstrider-over-Gotland--fast-pa-latsas/

Google translate-tel fordítsátok le. Valami előrelépés csapásmérés terén...

zord 2009.11.22. 19:34:54

@BLADE.Hu:

Történetesen én voltam az a csúnya bácsi, aki a cseh Gripen fogadóünnepségen 2005 áprilisában a nemzetközi sajtótájékozatón (kormánytagok, svéd, cseh vkf, stb.) a "vak" WTU-k láttán feltettem a kérdést, hogy mi van az RWR-el. Nem volt kellemetlen zavar...el tudjátok képzelni...egy idegen kis senki elrontja a bulit. Természetesen azt válaszolták, hogy "a cseh Gripenek mindennel fel vannak szerelve, ami a feladatuk ellátásához kell". Az általam egyébként becsült akkori bázis pkh. kétszer is a szemembe hazudott, amikor ezzel a kérdéssel szembesítettem, bár közben a vizuális megfigyelés mellett nem hivatalosan Caslavból is megerősítették nekem az EWS 39 hiányát. Meg is írtam a JED-be, némi spekulációval együtt. Aztán egyszercsak kezdtek megjelenni a WTU-kon a rendes antennák és a rendszer többi külső attribútuma (mert van, csak meg kell tanulni, hogy mi...). Nem szántam rá magam az oldalszám szerinti ellenőrzésre, de ha lesz egyszer kedvem, majd megteszem...mostanában én a gépeiken általában láttam, amit kell. A balti keszi kapcsán aztán kaptam a rendszer működőképességére utaló információkat is. Szóval immár van működőképes EWS 39-esük, ez a konklúzióm. És ami a programozást illeti: a cseh EH-közösséget nem kergették szét a hazaárulók, és nagyon komoly SIGINT-képességeik vannak a mai napig, ami azért az RWR-ből való visszafejtésnél hatékonyabb módszer lehet (arról nem beszélve, hogy az ő hidegháborús adatbázis-örökségük sokkal izmosabb lehet, mint a miénk).

Ami az AMRAAM-ot illeti: az ő gépeiken már volt függesztve éles, és noha az ígéretek ellenére végül nem vitték el a Baltikumba, gyakorolják az alkalmazását.

Zord

GSF 2009.11.22. 20:04:42

@zord:
Help me!
SIGIN; RWR - ezek mik?

egy laikus kérdései bocs :)

Üdv GSF

zord 2009.11.22. 20:17:29

SIGINT- Siganals Intelligence
RWR -Radar Warning Receiver

Zord

GSF 2009.11.22. 20:19:43

@zord: Danke schön!

Üdv GSF

zord 2009.11.22. 20:54:09

Azért a dél-afrikai légierő is megsínylette a Gripen-típusváltást. Vigyázat, kemény számok következnek. Úgy mellesleg nagyon beszédes dolog ez a dél-afrikai rendszerváltással kapcsolatban is:

www.mg.co.za/article/2009-11-20-pilots-fly-taxis-for-vips

Zord

BLADE.Hu 2009.11.24. 17:58:54

Amennyiben toborozni akarnak Gripen műszakit vagy pilótát, akkor egy normális ajánlattal bármikor találnak egy tucat jelentkezőt.

stonefort 2009.11.24. 20:14:51

@BLADE.Hu: Eretnek ötlet, ami nem új, csak külföldön alkalmazzák. A civil repülő műszaki cégek vállalják a katonai technika javítását is, és nem feltétlen csak az időszakost, hanem a csíkon végzett munkát is. Ferihegy rogyásig tele van a volt PG-sekkel, akár az ACE, akár a Lufthansa technik. kapásból túljelentkezés lenne, akár minden nap ingáznánk Kecskemétre. Néhány hónap alatt belejönnénk a Gripen rejtelmeibe is. Csak akarni kéne. Sokkal több nem is kerülne, mert a cégek a holidőkben a saját területen foglalkoztatnák az embreket. Máshol ez működik, itt miért nem?

Force 2009.11.25. 19:21:33

Hi!

Az igaz, hogy ma repültek utoljára az L-39ZO-k Kecsón-,

force
süti beállítások módosítása