Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

AirPowerNews (48) f 16 (20) gripen (76) Gripen (51) Hajmáskér (21) helikopter (30) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (43) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (26)

HTML

Egy-két magyar Párizsban (+kukacbombázó-provokáció)

2009.06.19. 19:22 | zord | 46 komment

Mondani is felesleges, hogy a vezető repülőgép- és hadiipari kiállításokon annyi minden van jelen, hogy teljes képet festeni lehetetlen. Éppezért pár éve én is úgy vagyok vele, hogy igyekszem a magyar vonatkozású, vagy potenciálisan magyar vonatkozású hírekre, fejleményekre koncentrálni. Hálistennek idén is volt ilyen bőven Párizsban, azaz Le Bourget-ban, mely ha lenyűgöző újdonsággal nem is szolgált, azért pezsgőnek bizonyult.

Számomra a legnagyobb csípés a Gripenek (magyar szemmel) nagy volumenű zavarótöltet-megrendelésének „felfedése” volt a légiszalonon. Az eddigi információk szerint két beszerzés volt, egy kezdeti kisebb (próba, és kizárólag infra), és egy későbbi nagyobb, több kategóriás.

Az elsőre a részvételi felhívást 2006 júliusi dátummal tette közzé a HM: 400 darab (+/-50 százalék) 118-as (1"x1"x8" méretű) zavarópatronra illetve 200 darab (+/-50 százalék) 218-as (2"x1"x8" méretű) zavarópatronra, melyeket a Gripen BOY-403-as (BOP/C) kazettáiból (törzshátsórész) lehet kivetni. Az elvárt üzemidő repülőgépre töltve 5 év, bontatlan gyári csomagolásban 10 év. A patronoknak biztosítani kell „a λ=3-5μm és 8-12μm hullámtartományban az IR vezérlésű rakéták elleni védelmet”. Ezt a fordulót a brit Chemring Group nyerte, és az ő infracsapdáikat láthattuk tavaly a Bevetési Irányon debütálni. 

A második (a netről már eltűnt...), 2008 szeptemberi beszerzési fordulóban már jó nagy tételek szerepeltek. 7600 darab (+/-20 százalék) 118-as diplóltöltet, 8000 darab  (+/-20 százalék) 118-as infracsapda, és 7600 darab  (+/-20 százalék) 218-as infracsapda a BOY-403-asba. 2560 darab  (+/-20 százalék) dipóltöltet illetve 3840 darab  (+/-20 százalék) infracsapda a BOL-539-es csapdaszóróba. Az első beszerzéshez képest érdekesen változtak az élettartam-követelmények és a IR-tartományok is, mintha időközben megváltozott volna a világ is. Eszerint az gépre töltve legalább 3 hónapos, bontott csomagolásban 1 éves, bontatlan csomagolásban 9 éves üzemidővel kell rendelkezniük. Az infracsapdáknak a λ=1-2μm és 3-5μm hullámtartományban kell dolgozniuk, a dipóltölteteknek pedig a normál 2-18 GHz sávban. 

Részletek és árak nem ismeretesek, de Le Bourget-ban megerősítették a LégierőBloggernek, hogy ezt a nagyobb falatot is a Chemring Group nyerte, úgy, hogy mindhárom leányvállalata részesedett. A 118-as RR170-es chaff-ot és a BOL chaff-ot a Chemring Countermeasures szállítja, a 218-as sima magnézium-teflon-viton (MTV) flare-eket a Kilgore, míg a BOL-ba való pirofórikus „special material” flare-eket az amerikai leányvállalat, az Alloy Surfaces. Azazhogy ez utóbbiakat csak szállítaná, mert exportengedélyezési problémák miatt a magyar kormánynak tárgyalni kell Washingtonnal az ügyben. Egy ismerősöm ezen nem csodálkozott, mondván, hogy a látható tartományban nem látható (nappal tényleg nem, éjjel is alig) infracsapdákat legfeljebb a briteknek adja oda gondolkodás nélkül a „nagy testvér”.

Chemringék standján ezt fotóztam a pirofórikus, és számunkra még a „levegőben lógó”, BOL-ba való infracsapdáról. Reméljük a legjobbakat, bár azért legyünk őszinték, a megbízhatóságunk mostanában hagy némi kívánnivalót...

Ez már a BOL-ba való dipóltöltet.

Ezek különböző 118-as és 218-as infracsapdák.

Pillantás a Gripen Demonstrátor jelenébe (na jó, közeljövőjébe), és talán a mi Gripenjeink távoli jövőjébe is? A Raytheonnal, a Thalessel való flörtölést követően a Saab végül az olasz/brit Selex Galileo Vixen 1000-es forgatható AESA-radarját rakja a mechanikus pásztázású Ericsson (ma már Saab) Microwaves PS 05/A helyére az átépített demógépbe, mely április óta áll az új berendezések beépítése miatt, készülve a berepülési program második fázisára. Az elforgatható megvalósítás lényege egyértelmű: 220 fokos letapogatási zóna (azaz BVR-támogatás beamingen túl is!), illetve földi célok folyamatos követése körberepülés közben, relatíve kis sugáron. 

Pilantás a Gripen jövőjébe 2. Taurus 350 robotrepülőgép a Gripen-makett hasa alatt az MBDA-standján. Bár ide nem fér el, jelzi, hogy egy komoly IADS (Sz-300/400) leküzdésekor ilyen fegyverekre lehet szükség (a hibát észlelték, és két robotrepülőgépet szereltek fel másnap a makett belső tartóira, ahová tényleg (repülési teszttel igazoltan is) elférnek. A külső tartókon lévő Meteor integrációja is tervezett, de a törővégeken lévő ASRAAM-ok az MBDA-fantázia szüleményei. Eddig egyetlen Gripen-vevő sem igényelte ezek integrációját, a fő csapásirány az IRIS-T.

 A háttérben zajlik a magyar Kubok majdani leváltásával kapcsolatos kínálgatás, már amennyiben megmarad a lérak fegyvernem hazánkban. Itt a MBDA MICA-ja, illetve annak hajtóműmetszete a Roxel standján. A VL MICA eddig két haditengerészeti és egy földi vevőre lelt. Hogy kikre, az nem nyilvános, de érdemes a MICA A-A használói között keresgélni. Miként az ma divatos, már nem komplexumokról, hanem hálózatról van szó. 

 

Ebben nincsen külön felderítő, célmegjelölő, tűzvezető radar, és az indítók szétszórtan helyezkednek el, hogy a lefedettség optimális legyen. Igaz ez a VL MICA  riválisára, a Diehl IRIS-T SL-jére is, mely kövérebb hajtóműre épül az A-A változatnál. 

Az AMRAAM SL változata a kiállításon. A rendszer immár számos konfigurációban létezik, és a 20 kilométeren belüli kategória éllovasa. Van hozzá 9X is, de ESSM rakéta is, jóval nagyobb kinematikai lehetőségekkel. A középen lévő omni antennán keresztül megy az MCU a rakétára, amíg az nem kerül a saját fedélzeti radar hatótávján belülre.

Ez az AMRAAM SL irányítópultja, ahol javarészt automatizáltan mennek a dolgok, a személyzet lényegében csak felügyeletet gyakorol. A radar egy MPQ-64 Sentinel.

A Gripen (majdani) fegyverzetéből kiindulva számomra a legszimpatikusabb megoldás a spanyol hadsereg és légierő követelményére épülő Sagitario, melyen AMRAAM és sima IRIS-T is helyet kap.

Késrepülés után talpra forgatják a C-27J-t bemutató közben, a bal szárnyvégi szellőzőből folyik a keró. Az Alenia demógépe új, sötétszürke festést kapott, világosszürke spártai sisakos fejekkel. Továbbra is ezt a típust látná szívesen a LégierőBlogger az Ancsák helyett a Honvédségben.

A francia hadsereg PPP-konstrukcióban, az Eurocopterrel szerződésben, EC-120-ason képzi forgószárnyas hajózóit. A magyar kiképzőhelikopter-tender(ek)ből a nyugatiak szerint tökéletesen látszik, hogy a vevőnek fogalma sincs arról, hogy mit akar.

Ezt a képet csak azért raktam be, hogy emlékeztessem napjaink önbizalomtól duzzadó AMRAAM-shooterjeit: semmi sem tart örökké. Ha nem az R-77-es, akkor majd a távol-keleti SD-10A. Bizony nem elhanyagolható az esélye, hogy a Nyugat vadászrepülői egyszer szembetalálják magukat ezekkel a fegyverekkel.

És akkor jöjjön még egy kis provokáció! Az Air Tractor cég AT-802U Air Truck-ja. A tűzoltás és a „kukacbombázás” világából ismert cég és típuscsalád könnyű támadó változata, nem irányított rakétákkal, géppuskakonténerekkel (precíziós eszközök sem kizártak a gyártó szerint: a gép papíron kilenc 500 fontost tud elvinni). Miért nem célozza meg ezt a kategóriát a Honvédség expedíciós munkákra? Biztos nem kíván „enni” annyit, mint egy szeuperszónikus típus...

(A Malév 30 gépes Szuhoj Superjet szándéknyilatkozata ugyan nem tartozik a LégierőBlogger asztalára, mégis megkerülhetetlen, ugyanis tökéletesen illusztrálja azt a geopolitikai-gazdasági környezetet, melyben a haderő(le)fejlesztés is zajlik és zajlani fog.

Röviden: van egy nemzeti légitársaság (az angol találóbb: flag carrier), mely a moszkovita magyar politikai irányzat miatt orosz kézbe, majd tényleg a csőd szélére került; jelenleg huszonegynéhány (civilesek, segítsetek...!) gépe van; ez a társaság aztán címlapra kerül azzal, hogy 30 gépet akar venni közel 200 millárd forint értékben; olyan típust, melynek gyártója most először csinál ilyesmit, s melynek éppezért nagyon fontos, hogy fel tudjon mutatni néhány „nyugati” megrendelőt az áttörés érdekében. A magyar repülés története alighanem egy újabb olyan fejezettel gazdagodik, amelyben nem repülőszakmai, hanem politikai döntések dominálnak. Igen, a gép szépet repült, de hát tudjuk, hogy ez csak a felszín.) 

Zord

Címkék: 2009 gripen szuhoj raytheon vixen diehl le bourget sukhoi superjet aesa selex galileo iris t amraam mica mbda kepd 350 essm sd 10a at 802u

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr401195943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage 2009.06.20. 10:17:28

Az NG AESA radarja folymaatosan pásztázna, vagy csak kitérítik véghelyzetben és ott hajtja végre a nyaláb eltérítést?

Bobby Baccala 2009.06.20. 11:06:13

akkor említsük még meg hogy a wizzair újabb 50 db A320-ra adott le rendelést.

zord 2009.06.20. 13:02:44

@molnibalage:

Ha az kell, meg tudja azt is csinálni, az antennarendszer elforgatásával az elektronikus pásztázás zónáját szépen eltekeri.
Elvileg azimut, és helyszög szerint is ugyanazt a lehetőségeket rejti magában, azaz lesz egy 220 fokos kúpszögű (azaz több mint félgömb) térrész, melyet le tud tapogatni. Ez attól függ, hogy a technikai megvalósítás (pontosabban az AESA és a back end közötti csatolás) lehetővé teszi-e hogy a teljesen körbeforogjon. Ez nem derült ki, de nyilván ez kell hogy legyen a követelmény.
Aztán a harcászati helyzetnek megfelelően (ugyanúgy, mint a mechanikusnál) döntesz a zóna szűkítéséről. Először nem forgatod teljesen körbe, aztán megállítod, és marad az elektronikus pásztázás, esetleg azt is szűkítheted (egy vén Falconosnak ez nem kell magyarázni...)
A megoldás előnye még (vételi oldalról) hogy a hatásos antennafelületet egy jelentős szögtartományban tudod maximális szinten tartani, szemben egy fix AESA-val. (Az ugye egyértelmű, hogy a merőleges beesési szögön van a legnagyobb hatásos antennafelület, minden egyes fokkal kifelé ez csökken. Ebből következik, hogy míg egy fix AESA-nak szögfüggő a detektálási távolsága, addig a mozgatással ezt optimális szinten lehet tartani a harcászati helyzet, a fenyegetés tengelye függvényében úgy, hogy a hordozó repülőgép pályáját nem kell módosítani.)
Hátrány: kétségtelenül bonyolult technikai megvalósítás, mely növeli az MTBF-et, esetleg teljesítménycsökkenést is eredményez, illetve lehetetlen egy rombusz-keresztmetszetű LO orkkúp (lásd F-22/35) optimális (térkihasználtság-antennafelület) megvalósítása.
Ami a lényeg: semmi ok sem merült fel, hogy ezt a C/D-be ne lehetne berakni. Gondoljatok bele, Meteor beamingen támogatva! Ha tényleg elterjednek az SD-10-esek, R-77-esek (az AMRAAM-ok már elterjedtek, és sohasem lehet tudni...), akkor szükség lehet ilyen előrelépésekre is a jövőben a fölény megőrzése érdekében.
(hogy problematikus képesség, azt mi sem illusztrálja jobban, hogy ennek a radarnak egy változata ment volna a KAI FA-50-esébe, ha az amerikaiak nem tiltják meg).

Zord

samoth 2009.06.20. 14:13:44

"A magyar kiképzőhelikopter-tender(ek)"?

block50 2009.06.20. 17:15:16

@samoth: Nem hallottál róla...??? :-)) Ott van a szállítórepülő tender kiírás mellett!! :-))

Liverbird 2009.06.20. 17:45:52

Na, az egy dolog hogy a Meteor milyen királyság lesz, de mi van az AMRAAM D-vel?

Johnfighter 2009.06.20. 19:32:15

@block50: Merre találom a beszerzéseket/tenderkiírásokat?

BLADE.Hu 2009.06.20. 19:44:10

Gripen NG:

Azt nem mondták hány darab kis antennája van, azaz mi a várható hardveres felbontása?

Hát igen, a lényeg kimarad a reklámokból.

zulu74 2009.06.21. 10:09:07

És a szintén erősen "moszkovita" német kormány is kénytelen volt eladni a "családi ezüst"-nek számító Opel-t a gonosz Orosz befektetőknek.
Már megbocsáss Zord, de mikor olvastál mást a MN-en kívül? A világ változik, az oroszoknak van pénzük, nekünk meg annyi sincs, hogy egy légitársaságot fenntartsunk magunknak, kvázi NEMZETI büszkeségből. Ebben nem nagyon kéne pol. érdeket keresni.
Sőt elárulom hogy a "romanita" Fidesz adta el először az Alitaliának".

zord 2009.06.21. 13:48:43

@zulu74:

Zulu, azt eltaláltad, hogy nem szennyezem az agyam a 89-90-ben felszámolásra megérett, de ezt megúszott sajtó fegyelmezett olvasásával ("megírta a Népszabadság").

Ellenben a nemzetközi sajtóban eléggé sokat olvasok, relatíve sokszor orosz dolgokat is, és járom a világot, leülök ezzel-azzal beszélgetni. Ha nemcsak néznéd, hanem látnád is a blogot, az MN-es melómat, az Aerót, stb. nem tennél fel ilyen kérdéseket.

Ha valaki bizonyítja nekem, hogy Gyurcsány-Apró-Dobrev társaság nem moszkovita, akkor arra befizetek. A tettek beszélnek. És mélységesen teszek rá, hogy a német/olasz/francia a mi kis Közép-Európánk feje fölött mit jattol le az orosszal.

A hazaáruló meg jobb és baltónussal ugyanaz, tök mindegy, hogy hova nyomt(j)a ki a stratégiai ágazatokban lévő nemzeti vagyont. Ez a LégierőBlogger, ne azonosítsd senkivel, szerintem elég markáns, és nem konformista az arcél!

Unom már a sok bólogatójánost, aki szerint járműipart, légitársaságot, építőipart, stb. fenntartani nemzeti büszkeségből felesleges, drága. "Vegyük meg olcsóbban készen külföldről". Nem kell ide mérnök, nem kell ide gyár, minek? Nem tudunk mi buszt gyártani! Nem tudunk villamost, neadjisten repülőgépet nagyjavítani! Alacsonypadlós Siemens villamos kell hitelből a körútra...az kell! Meg kipróbálatlan Szuhoj! Meg "az állam rossz tulajdonos", bezzeg milyen jó tulaj a putyini hatalomhoz bekötött maffiózó! Javaslom, menjenek el késve kifizetett negyedpénzekért dolgozni a Malévhoz a nagyokosok, akik mindig mindent jobban tudnak, akik mindig jó szélkakas módjára viselkednek, az elégetett előző párttagkönyv hamuja felett nyúlnak a következőért!
Mert egy tök új 737NG-s flottát nem lehetne ám válság ide vagy oda jó profittal üzemeltetni magyar állami kézben, á dehogy! Meg földi kiszolgálást nem tud magyar cég biztosítani csak a cselebi meg a menszesz!

Tudod én azon az állásponton vagyok, hogy csak nekünk, magyaroknak az érdeke, hogy Magyarország legyen, és jól menjen neki. Minden külföldi, vagy multi hatalmi centrum a magyar hazaárulókkal együtt ellenérdekelt, szóval ha szarul megy lássuk már meg ezt az aknamunkát is, ne mindig csak a "hülye, lusta, provinciális, széthúzó, nyilas/fasiszta" magyart!

Egyébként meg javasolnám neked, és mindenkinek, hogy körülbelül olyan arányban villantson szakmát a hozzászólásaiban, mint én a bejegyzéseimben. Politizálni mindenki tud, légierő-szakmabeli hírekhez, kommentekhez viszont kell némi felkészültség és alázat.

Zord

molnibalage 2009.06.21. 15:37:21

@zord: Apám konkrétan a fejüket verik a falba, hogy minek 30 db (!) egy teljesen (!!) kipróbálatlan gépből...

Az is tényleg vicc, hogy nincs magyarországi gyártás már semmi komoly járműből. Abból a pénzből amiből felépülne egy villamos gyártó üzem, kb. annyiba fáj a Combino, aminek olyan szar a belső tér elrendezése, hogy letörném a kezeit annak aki tervezte...

Csehország kb. akkora mint ,mint (9-10 milliós ország), de mégis Skoda metró és Villamos gyártása folyik tudtommal mind a mai napig és nem a szocialista ipart szintjén. Új korszerű cuccokkal. A "hülye" csehek...

Bobby Baccala 2009.06.21. 16:52:13

@zord:

simán kéne csinálni egy új nemzeti légitársaságot, a malév mint brand már így is elég ütött-kopott.
a wizzaires forma 5 év alatt felépített egy akkora légitársaságot ami már talán most is nagyobb a malévnál...csak akarni kell.

Liverbird 2009.06.21. 17:17:11

Az vajon miért van, hogy fenn kell tartani egy durván deficites nemzeti légitársaságot, de bezzeg ha vesznek pár új kormányzati Audit, akkor ellenzéki részről rögtön fúj! fúj! fúj! van? Pedig az a pár autó bagó összeg a légitársasághoz képest. Na jó, ez lehet kicsit sarkított példa... Úgy vagyok vele, hogy legyen egy állami légitársasága az országnak, presztízs okokból. És ugyanígy vagyok az Audikkal is.

Bocsi a pol-offért.

zord 2009.06.21. 19:01:28

@BLADE.Hu:

Nincsen hivatalos szám, de az eredeti elképzelés szerint 1000+ T/R modult képzelt el még az Ericsson a Gripen orrába. Abban is van logika, hogy a Selex jelölési rendszere is az adott változat modulszámának hozzávetőleges értékét mutatja (Az FA-50-be a Vixen 500 ment volna, kisebb helyre), így a Vixen 1000 lehet, hogy ezer körüli modult jelent.
Az igazság az, hogy ahhoz nagyon kellene ismerni a technológiát, hogy tudjuk, mekkora szám ma mit jelent. Teoretikusan (!), például négy modul már ad egy vezérelhető nyalábot, és monopulzus (iránymérési) vételi képességet. Persze nyilvánvaló, hogy ez még egy jó széles nyaláb lenne, nagy oldalszirmokkal, stb, úgyhogy egy vadászradarban elfogadható szögmérést biztosító antennarendszernek nyilván jóval több modult kell tartalmaznia. És akkor még nem beszéltünk szimultán nyalábképzésekről és meghibásodás esetére a redundanciáról (ha egy T/R modul elszáll, még nem nyitjuk az orrkúpot, csak ha a modulok pl. 10 százaléka). Egyszóval asszem kijelenthetjük, hogy százas nagyságrendnél kezd működni a dolog, és ezres nagyságrendnél válik igazán nagy ugrássá. (ismét sok függ attól, hogy mit tudnak az egyes modulok!!!)

Zord

zulu74 2009.06.21. 19:21:13

"Ha valaki bizonyítja nekem, hogy Gyurcsány-Apró-Dobrev társaság nem moszkovita, akkor arra befizetek. A tettek beszélnek. És mélységesen teszek rá, hogy a német/olasz/francia a mi kis Közép-Európánk feje fölött mit jattol le az orosszal."

Nem értettél meg:
Az hogy ki a "moszkovita", meg ki a brüsszelita stb.. az teljesen mindegy. A lényeg az, hogy az oroszok a nyersanyagkincseik eladásából az olajválság idején megszedték magukat, ha tetszik nekünk, ha nem.
Ezért jelentős befolyásra tesznek szert mindenhol, ahol pénzről van szó. Ennek lehet örülni, lehet adminisztratív akadályokat gördíteni elé, a lényeg az, hogy akinél van pénz, az diktál. Most náluk van.
Szakmai szempontból semmit sem lehet felhozni a Szuhoj ellen, mert nincs tapasztalat vele.
Ha ez baj, akkor valószínűleg már egyetlen típus sem jut túl a terven, mert senki sem vesz majd új fejlesztésű gépeket. Ezt a károgást már hallottuk a Gripen esetében is, mind a mai napig nem igazolta be azokat a félelmeket, amiket a kezdeteknél hangoztatott mindenki. Nem ölik a pilótánkat, nem sugározzák agyon a szerelőket, nem robbannak fel a levegőben stb.

A bólogató Jánosok egy része azért azt is szeretné, ha nem a tőle kicsikart adóforintokon tartanánk fel a kommunizmusból átmentett, megavasodott struktúrákat (MALÉV, MÁV stb.). Ami nem megy, azt nem kell erőltetni. Nem szabad tisztán nemzeti büszkeségből milliárdos állami támogatásokat beleölni egy olyan vállalatba, amelyik nem tartja el magát a szolgáltatásából. Nekem sem fizeti ki az állam a veszteségemet, ha nyitok egy cipőboltot, de nincs vevőm.
Az állam azért rossz tulajdonos, mert ami mindenkié, az senkié. A közösnek nincs semmi becsülete nálunk, azt el lehet lopni, le lehet írni, ki lehet venni.
A honvédség példája a legjobb példa, ha lenne személyi felelősség, akkor nem tartanánk itt ahol tartunk. Mivel az egész a "nagy közös tulajdonban" lebeg, azért nyugodtan lehet nyúlni a pénzeket, elvégre senki sem csap a kezére a másiknak, hogy "az az miénk!"
A szakmai felkészültségedet, személyes arcéledet nem kérdőjeleztem meg sosem. Leborulok a tudásod előtt, csak azt szerettem volna jelezni, hogy a pol. felhangokat mellőzni kéne ott, ahol ez "irreleváns". Személy szerint erre gondoltam, nem többre.
Ha megsértettelek volna, akkor itt nyilvánosan megkövetlek, és hamut szórok a fejemre, valamint megtépdesem a felső ruházatomat. Nem ez volt a célom.

zulu74 2009.06.21. 19:28:06

@Bobby Baccala:
Addig örüljünk, amig van aki finanszírozza helyettünk azt a veszteség tömeget, amit a Malév cipel magával.
Az Isten őrizzen attól, hogy valami hagymázas nemzeti felbuzdulásból valaki visszavegye.
Nem ezen múlik egy ország hóhíre, hogy van-e nemzeti légitársasága.

"csak akarni kell."
Ezt melyik Országjáróból ollóztad ki? A hit ide kevés, itt profit kell, minőségi szolgáltatás, megbízható géppark, elfogadható árak. Az álmok álmodói termelték a költségvetés hiányunk 60%, mert nem mertek szembenézni a valósággal.
Te a családi kasszából támogatnád a szomszéd vegyeskereskedés veszteségét, csak mert magyar a tulaj?????

stonefort 2009.06.21. 20:18:19

Zulu, unalmas már a libbant dumád. Úgy beszélsz itt Szuhojról, MALÉV-ról, hogy közben a legcsekélyebb fogalmad sincs róluk. Vegyél vissza, és ne kérdőjelezd meg olyan emberek tájékozottságát, akik százszor többet tudnak nálad nem csak repülési hanem egyéb témákban is.

zord 2009.06.21. 20:27:35

Tényleg vegyél vissza Zulu, mert bármennyire is hűséges olvasóm vagy, kiradírozlak innen ha kell secperc alatt. Csak a politikai fikázásra telik tőled már elég régóta, komoly szakmai hír, komment meg nulla. Ja, és állítsd már be az órádat: 2009 van, hét éve nincsenek kormányon az Országjárósok (akikkel ne tévessz már össze légyszi! Én Zord Gábor László vagyok, pártonkívüli jobbos újságíró, és ehelyütt a LégierőBlogger).

De tényleg!

Mondjuk elárulhatnád inkább, hogy melyik a kedvenc típusod, vagy például miről olvasnál itt szívesen, stb.

Zord

Bobby Baccala 2009.06.21. 22:58:41

@zulu74:

én csak azt mondtam hogy kéne egy nemzeti (értsd magyar) légitársaság..mert jelen pillanatban egy malév nevű cég orosz állami tulajdonban van, és ez szerintem gáz.
nem mondtam hogy a magyar államnak kéne többségi tulajnak lennie,ezért is hoztam a wizzairt példának.

és ne fröcsögj állandóan!

molnibalage 2009.06.22. 07:54:46

@zord: A jenki gépeken miért teljesen fix az AESA? Olyan nehéz lenne mozgathatóra megcsinálni? Vagy ennyire mellőzni akarják a mechanikus meghibásodásokat?

molnibalage 2009.06.22. 07:56:59

@zulu74: Csak éppen a hadrafoghatóság tűnik borzalmasnak és semmivel sem olcsóbb, mint az F-16 lett volna. Ezek voltak a valódi szakmai aggodalmak és nem az általad felsoroltak. Azok a blikkbe valóak...

GSF 2009.06.22. 08:35:46

Sziasztok!

Nincs időm végigolvasni a kommentözönt. A cikk nagyon érdekes.

Nem tudom, van-e aki kisegít, de jól tudom és értem, hogy több kipróbálatlan Szuhojt vesz a Malév, mint amennyi 737-ese van, miközben épp a költségek miatt karcsúsítanak? Ez a gép tavaly télen szállt fel először, nem? Akkor jó esetban is évek múlva jöhetnek és még jobb esetben is csak 10 év múlva jelenthető ki, hogy megbízható és klasz kis gép. Akkor most 'normálisak'? Mi leszünk a kísérleti nyúl, a jó bolondok, egy fiókállam, ami elvégzi az 'éles tesztet'.

Persze ez már üzlet :)

Gábor, mi a helyzet a blogtalálkozóval? Nem akarok ezzel az agyadra menni :) Az biztos, hogy júliusban már nem lesz, merthogy repülés sem lesz :)

Ui: nekem nagyon tetszik a Gripen törekvése, hogy update-elje a gépet, persze kérdéses, hogy mi valósul meg. Az viszont biztos, hogy ha a megrendelő fizet, beépítik amit ígérnek (na jó egy kis költségtúllépéssel) szemben az Ivánnal, ami sokszor nem képes a mutatványra. Azért ez egy mérföldkő lehet(ne), ha élnénk vele.

És én is C-27J fan vagyok. Ha kérhetem egy szubjektív hangvételű - képekkel illusztrált - igavonó-tender cikket írjál a nem túl távoli jövőben, mert talán ez jelenleg a legégetőbb probléma. Ugyanis a C-17 business egyre inkább úgy fest, hogy a nagyok játéka, mi csak a helyet biztosítjuk (az is nagy dolog).

Lehet, hogy egyedül vagyok a véleményemmel, de sokkal fontosabbank érzem, hogy legyen 3-4 új remélhetőleg C-27-esünk, minthogy 12 Alca 'lopja el' a Gripen üzemidejét (gyanúm szerint nálunk ez történne).

Szép napot!

Üdv GSF

zulu74 2009.06.22. 08:43:01

Zord!
Az "Országjáró"-t Baccala olvtársnak írtam, nem neked.
Nyugodtan kiradírozhatsz, ehhez jogod van! Csak annyi politikai felhangot jelenítettem meg az írásaimban, mint te a bejegyzéseidben. Ezt is csak azért, hogy észrevegyük:
ugyan a védelmi politika mint olyan sajnos nem tud függetlenedni a politikától, de nem azért nem kell minden mögött politikai érdeket kereseni.
Részemről befejeztem a politizálást itt, szépen kérek mindenkit, hogy lehetőleg ugyanígy tegyen. Legalább ez a maroknyi repülésért rajongó közösség ne legyen megosztva "vérgőzös" politikai vitáktól (a vita perszer nem attól vita, hogy én más véleményen vagyok mint TE, hanem attól, hogy idehurcoljuk akkor is,ha nem tartozik ide).

Szakmai szempontból nem tudom megítélni, hogy valóban jó döntés volt-e a Szuhojok megvásárlása, vagy sem, mert jómagam nem ezzel foglalkozom hivatásszerűen. Ugyanakkor felkaptam a vizet egy picit, mert megint ugyanazt hallom, amit a Gripenek esetében anno "nem kipróbált típus".
Mi az hogy nem kipróbált? Hogyan legyen valami kipróbált, ha mindenki viszketést kap tőle és nem meri repülni, mert "nem kipróbált"? Ez nekem olyan, mintha valaki végletesen ragaszkodna a Ladához, mert ez 1961 óta bevált technika, van alkatrész dögivel, olcsó stb.
Ilyen módon semmi innovatív lépést sem lehet támogatni.

Molni!
Az általad felhozott érv (hadrafoghatóság) nem a Gripenek sajátossága, hanem kicsiny hazánk légierejének specifikuma. Ti.: itt akármilyen gépet lehet a betonra húzni, ha nincs akarat arra, hogy pénzt is rendeljünk hozzá. És ebből következik a másik érved hibája is: azért drága, mert nem használjuk ki a benne rejlő lehetőségek töredékét sem.
Szinte bizonyos vagyok abban, hogy az F-16 is ilyen hadrafoghatósággal üzemelne, ha Kecskemétre kerülne.
A németek még a MiG-29eseiket is jobban üzemeltették mint az (állítólagosan orosz barát kormányunk) hadügyérei.
Vagyis amíg bőven a lehetőségeink határain belül mozgunk, nem mondhatjuk, hogy ez a gép nem alkalmas rá, mi nem vagyunk alkalmasak sokmindenre.
Ha azt látnám, hogy a gépeket naponta több bevetésben amortizálják, feszegetik a határait, csúcsra járatják a képességeit, beleütköznek ennek vagy annak a képességnek a hiányába, akkor azt mondanám, hogy igen, beigazolódott azoknak a félelme, akik az új, kipróbálatlan technikától féltek..

molnibalage 2009.06.22. 09:36:08

@zulu74: Csak éppen az ország lehetőségeit felejted el. Egy nagy ország légiereje / légitársasága megengedheti anyagilag magának, hogy kitapossa az ösvényt amit a kisebb országok követhetnek ahova exportálták. Ez az üzletpolitika része is lehet.

Az, hogy itthon játszanak ilyen egyszerűen nonszensz ötlet. Még, ha egy új Boeing vagy Airbus gépről beszélnénk, még az is meredek lenne, na de egy olyan gép ami SEHOL nem repül és a gyártó SOHA ezelőtt nem csinált ilyet? Mikor meghallottam a hírt azt hittem, hogy menten lefordulok a székről...

A Gripen kapcsán megjegyzem, hogy a svédek sem rerpültek annyit vele régen, mint papíron lehetett volna. Azt sem értem, a Gripen kapcsán, hogy a repórák ki vannak fizetve. Akkor mi gátolja a repülést? Miért alacsony a hadrafogatóság? Van még a lízing költségen felül valami komoly összeg amit állni kell? A keró annyira drága? Vagy ennyire nincs hozzá földi személyzet?

GSF 2009.06.22. 10:32:52

@molnibalage: Nem vagyok benne biztos, hogy a repórák ki vannak fizetve. De mégha ki is volnának se változtatna a vegetáló közösség életén. Azt mondhatom, hogy tényleg konzerválódott a kínlódás. Nem repülnek eleget - ez már közhely. Tomi mondta, hogy nincs műszaki aki felkészítse a gépet, vagy épp nincs elég pilóta, aki felvigye az égbe. No comment.
Ez szomorú, mondhatni groteszk. Figyelembe véve ezt a helyzetet nekem még érthetetlenebb az a luxus, hogy akkor elruccanok 1 hónap szabira, a nyár közepén. Lehet, hogy rosszindulatú megjegyzésnek tűnik, de nekem az is eszembe jut, hogy nem is érdekelt a Gripenek repülésében a magyar nyár közepén a gyártó, mert majd kipurcannak a hőségben... Ez csak afféle kötözködés, ne vegye senki sértésnek, de egyrészről volt már erre példa, másrészről nálunk igencsak halovány a Gripenek muzsikája, így baromi indokolatlan a gépek földön tartása egy hónapon át. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy a télen se repkedtek egy ideig, máris sokkal árnyaltabb a kép.

Esetleg be kéne ismerni, hogy 'megdöglött' a Griff. Mármint a program. Nekünk ugye csak egy kép kellett, hogy van ilyen. Ezt akartuk mutaogatni. Nem is kell magasabb szintű képzettség annál, hogy műrepüljenek, meg eljussanak repnapokra. Ennyi elég. Erre rendezkedtünk be. Akármilyen szomorú ezt be kéne ismerni.

Pedig... gondoljunk bele, milyen fasza kis erőt lehetne ebből kihozni. Zord beszámolója épp ezért egyszerre üdítő és elkeserítő. Ugyan, ki gondolja ismerve a mai magyar valóságot, hogy a távoli jövőben vagy bármikor is csak egy petákkal többet költünk modernizálásra, mint amit a lízing kőbe vésett. És ami tényleg a képességet érinti.

És még én álmodozom itt C-27J-ről...

toth.tomi 2009.06.22. 13:39:46

@molnibalage: Nem hinném, hogy a gép hibája lenne a kevés repidő.

A svédeknél pedig szintén nem minden téren rózsás a helyzet. Kőkemény leépítés folyik ott is, már egy ideje...
Igaz hogy nem érdemes összehasonlítani a 30 évvel ezelőtti állapotokat, de akkoriban a 21 ezredükkel Európa egyik legerősebb légiereje voltak. Ehhez képest az utóbbi években is nem egy repteret zártak be, olyanokat is ahol Gripenek voltak. Ezen kívül lehetett hallani olyanokat is hogy megvonják a repidőket a pilótáktól.

molnibalage 2009.06.22. 14:19:40

@toth.tomi: Ott sem végtelen a költségvetés, de ami a Magyar Légierővel történik az gyalázat. Egyes Harmadik világbeli országok körültekintőbbek ennél. Én szívem szerint felkötném a felső vezetés felét. A régi időkben ami most zajlik azt szabotázsnak is lehetett volna hívni... Nagy értékű nemzeti vagyonnal szórakoznak ezek a marhák.

Allesmor Obranna 2009.06.22. 14:59:52

Sziasztok!

Hajlok rá, hogy egy darab Szuhojt sem foguk venni, amennyire én tudom, ez csak egy nagyívű szándéknyilatkozat volt, hogy felspanolják a MALÉV és a Szuhoj piaci értékét. Egy üzleti manőver, semmi több.
Megszoktuk az évtizedek alatt, hogy a "nemzeti légitársaság" is egy komoly valami, országunk egyik imázsa. Eddig, ha volt döntés, jött is az új repülőgép.
Sajnos el kell fogadnunk, hogy már csak egy délibáb.
Egy név, meg egy festés.
Banánköztársaság lettünk.

Allesmor Obranna 2009.06.22. 17:32:43

Aki szeret sírni, dühöngeni, netán mazochista, annak íme egy egészen jó összeállítás a lengyel F-16-osokról. Vigyázzat! Kabinfotók és sok forszázsos meg függesztményes kép!

forums.eagle.ru/showthread.php?t=27370

molnibalage 2009.06.23. 18:46:14

@Reap79: Csodálatos képek, ez egy IGAZI légierő kéremszépen.

zord 2009.06.23. 20:27:05

Nagyon szép kis riport, csak ők is beszopták más (pl. magyar) honlapokkal együtt, hogy új besugárzásjelzője van a lengyel gépeknek. Nincs. Maradt az L-006.

Zord

BLADE.Hu 2009.06.24. 19:15:13

És a lengyeleknek a TLP- re is fussa azonkívül, hogy rengeteget repülhetnek.

Olyan sokféle fegyverzet kezelésében otthonosan mozogni, mint amennyit kaptak és általában hordoznak, bizony "full time" job.

www.cavok-aviation-photos.net/

Itthon a papírhalmazok gyártatásához értenek. Állítólag 3 szorosára nőtt a kecsói bázis papírfelhasználása az ÖHP beköszöntével.

A hatékonyságot meg látjátok... Azaz már repülést is ritkán látni.

Vajon számszerűen mennyire vízfejű a MH. Vajon hány embert bujtatnak különböző HM-es,logisztikai és egyetemi..."ügynökségeken"?

És mekkora a tényleges "dolgozó réteg".

SzedlmajerLaszlo 2009.06.26. 21:41:53

"moszkovita magyar politikai irányzat"

Jaj, ez nagyon Zord, de igaz. Röhögve lehet csak sírni rajta.Remélem már nem sokáig szorakoztatnak minket a többi geopoltikailag is szintén definiálható parnereikkel együtt :-)

Jegyzem meg ez a szuhoj lehet hogy szépen repül, de hát a belseje, az ergonómiája az olyan orosz...

SzL

zord 2009.07.09. 15:15:38

Románia szépen csendben bevásárolt VL MICA-ból és Mistralból az MBDA-tól, hogy SHORAD/VSHORAD igényeit kielégítse. A cég csak "az első szárazföldi telepítésű VL MICA-export-vásárlóról” tett közzé hírt Le Bourget idején, ország megjelölése nélkül. A Román Légierő lapjában azonban a parancsnok egy interjúban elmondja a tényeket (10. oldal), részletek nélkül:

www.roaf.ro/ro/cer_senin/arhiva/cer_senin_3_2009.pdf

Rendbe teszik a HAWK-programot is - ígéri.

Ja és megelíti, hogy nemsokára kellemes meglepetés érheti a lérakosokat a HISAM beszerzési program kapcsán is (ez már a "nagy puska", ha maradnak az MBDA-nál, akkor Aster 30)!

Szóval ismét, csak hogy tudjuk a helyünket: SEHOL NEM VAGYUNK!

Zord

Rommel28 2009.07.09. 18:47:51

Ha már Románia: most voltam Erdélyben, Kolozsvár mellett láttam egy szép kupolás lokátort, erről majd képet is rakok be. Valamint Szeben felett láttam 3 IAR330-as szállítóhelikoptert kötelékben repülni a város közepén lévő "folyó" mentén. Azt hiszem egyik este Kolozs alatt Torockónál néhány 21-es is elrepült, vagy vmi kisebb jet. Erre csak hang alapján tippelek, meg elég alacsonyan repültek, gyorsak voltak. Ennyit láttam a román haderőből 6 nap alatt. Ott még létezik hadsereg.

GSF 2009.07.09. 20:35:04

@Rommel28:

Itt 6 nap alatt nem sokat látnál, júliusban, ha szerencsétlen vagy konkrétan ugye semmit, esetleg egy tévelygő 29-est, meg egy baromi rentábilisan bérelt Alcát.

És persze megannyi magán őrző-védőt a laktanyák környékén, ha találnál laktanyát. Sztem csak véletlen. :)))

Üdv!

toth.tomi 2009.07.09. 21:50:16

Ja, meg a keszit se hagyd ki ;)
A multkor is ráküldték az ancsára ami jött haza a belga repnapról, itt mentek el a ház felett :D

Rommel28 2009.07.09. 21:57:20

Zord, te tudsz vmit a BOP/B zavarókról? Ezekbe elvileg be lehet tölteni a BO2D hangsebesség felett is használható vontatott radarcsalikat is. Hol kéne a helyét keresni a gépen? kösz Rommel28

zord 2009.07.10. 10:39:11

@Rommel28:

Ne keresd. A programot befagyasztották/törölték évekkel ezelőtt (pedig ha valaminek, hát ennek az EW-ben rohadt nagy értelme lenne, lásd ALE-50 sikertörténet 99-ben).
A Saab (korábban CelsiusTech) BOP/B egy hatlyukú hátrafelé indító kivetőkazetta, melyet az A/B-ken a külső pilonok hátsó részére lehet szerelni. Ha jól emlékszem, mindegyik lyukba 55 mm átmérőjű, kör keresztmetszetű, (tripla)tandem csali megy (ha emlékezetem nem csal, a francia Etienne-Lacroix gyártotta ezeket). Szép nagy darab mindegyik tag, úgyhogy hosszú égésidejük lehet, de valamiért úgy tűnik a C/D-kre nem migrálták ezt a kivetőrendszert. Elsősorban logisztikai okokra tudok gondolni, hogy ne kelljen annyiféle kivetőrendszert karbantartani, csalit venni hozzá, stb. Mert különben, ha engem kérdeztek, minél több patron (azaz védett idő), minél nagyobb lefedett spektrum. De be kell persze vallani, hogy kétféle rendszer bőven elég tud lenni, ami nekünk van (BOP/C a hagyományos 1x1, 2x1-esekkel, és BOL chaff-al és SMD-kel).

Hogy a sok pesszimizmus mellett némi jó szó is érje a Gripen-programot, azt hiszem, hogy ha az Alloy Surfaces-től meg tudjuk venni az SMD-ket a BOL-hoz, akkor abszolút a világ élvonalában lesznek a gépeink expendable-fronton (tehát passzív EW terén), de még anélkül is ott vagyunk a szeren.

Zord

No°3 Szeti 2009.09.09. 14:20:52

Brazíliában győzött a Rafale!

zord 2009.09.30. 14:07:08

Feladták a keresését a DGA veterán berepülőpilótájának:

www.defensenews.com/story.php?i=4297983&c=EUR&s=TOP