Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (47) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (43) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (25)

HTML

Gyülekező a sarkkörnél

2009.06.13. 10:20 | zord | 20 komment

Június 8. és 16. között Loyal Arrow 2009 (LAW09) néven a NATO Reagáló Erőinek (NRF) 13/14-es váltása, annak is a légi komponense egybekovácsoló gyakorlatát tartja a svéd Lappföldön, Luleában, a Svéd Légierő F21-es ezredének bázisán, az északi sarkkörtől mindössze száz kilométerre délre (350 kilométerre az orosz határtól). Az aktuális NRF-váltásba felajánlott nemzeteken kívül más NATO-tagok (összesen 8 ország) is küldött repülőgépeket, s a vendéglátók mellett a szomszédos finnek is részt vettek a gyakorlaton. A Botteni-öböl nemzetközi vizein, a brit Királyi Haditengerészet Illustrious repülőgép-hordozójának fedélzetéről Harrierek üzemeltek. A Svéd Légierő F17-es ezredének (Ronneby, az ország déli fele) 172-es századán a gyakorlat keretében, NATO-normák szerint hajtják végre a kezdeti felmérését (STARTASESS) közvetlen légi támogatásból (CAS) és harcászati felderítésből - a század ebből az alkalomból Videselből üzemelt. Ellenőrzésükben magyar Gripen-hajózók is részt vettek, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy eredetileg a technikával való magyar részvétel is szóba került (a csapatmozgásokat előrejelző közlönyanyagban még 50 fő szerepelt erre a gyakorlatra), de azt a pénzmegvonások keresztülhúzták. Bár hivatalosan ezt nem erősítették meg, az északi sarki kontinentális talapzatban rejlő energiakincs jövőjével kapcsolatos viták, a gyakorlat energiakonfliktust is tartalmazó scenáriója, valamint a szimulált fenyegetés szintje (a svédek új vezérlőrendszert szereztek be a vidseli lőtérre) arra mutat, hogy a NATO Oroszország határozottabb geopolitikai fellépése miatt részben módosítja a 9-11 után szinte tisztán terrorellenes beavatkozásra, amerikai nyomásra éltre hívott NRF-el szembeni elvárásokat, hogy az hagyományosabb konflktust is tartalmazzon. A LégierőBlogger 46 óra 50 percet töltött fenn északon. Kedden (9.) szpottingolt, bérelt biciklijének köszönhetően több helyről is (a bázisvadászok udvariasan útbaigazították, nem elhajtották). Szerdán délelőtt és koradélután a gyakorlat médianapján a bázison fotózott, majd elérkezett az út fénypontja, háromtól fél tízig a Mildenhall-i 100. ezred KC-135R-jén egy kis sugarú éppezért sok "klienset" tartalmazó tankerbevetés. Enne néhány "gyümölcse" következik:

24 ezer lábon valahol Vidsel közelében. Portugál F-16-os pilóta JHMCS-sisakban. A nagy szögeltérésű közelharcrakéták célmegjelöléséhez, valamint más  szenzorok/fegyverek vizuális irányzásához fontos eszközzel a gyakorlaton a portugálokon kívül repültek a lengyelek, a norvégok és a finnek is.

Pacer Crag elektronikus fülkével ellátott KC. A teljes személyzet három fő; itt a két pilóta, Kris Guffey százados és Jake Houston hadnagy.

A bevetés útvonala. A zöld fordulópontok határolják az utántöltési légteret. A piros útvonal kiindulóponjánál jól látszik Lulea helyzete a parti szigetvilágban.

Portugál F-16 MLU Litening-konténerrel függesztve közelít a boom-hoz.

A tanker, amivel repülhettem, nem volt éppen mai gyerek. Abban a költségvetési évben (FY) finanszírozták meg, amikor Szverdlovszk felett lelőtték Gary Powerst, Nyikita Hruscsov volt az SZKP főtitkára és Dwight Eisenhower az amerikai elnök. Bár 16 évvel később születtem a gépnél, én se leszek fiatalabb az idő múlásával: a tanker-személyzet minden tagja fiatalabb volt nálam! 

Norvég MLU 16-os Panthera (Sniper) konténerrel és IRIS-T-vel várakozik a sorára a bal kísérő pozícióban.

A boom-operátor ma már többfunkciós; load-master is, és fedélzeti szerelő is, ha kell. Indításkor, amikor a két pilóta közötti ülésen ülhettem, Al Pelletier őrmester az egykori navigátor helyén ült, és egy percen belül kicserélte az fej feletti panelen az egyik nyomógomb meghibásodott visszajelző fényét.

Lengyel F-16 Block 52+ távolodik utántöltés után (merthogy a mi barátaink Poznanban már tudnak utántölteni). A gépen és a pilótán minden ami kell: CATM-120C és 9X gyakorlók, Panthera, JHMCS, integrált zavaróberendezés.

F-15E Lakenheath-ből. Bár itt nem sok függesztmény látszik a pótosokon, a LANTIRN-eken, a 9M és a 120C gyakorlókon kívül, a gépek többféle holmit is dobtak Vidselben: egytonnás JDAM-et, Paveway III-as kittel szerelt lézerbombát, és sima nyolcvanketteseket is.

Finn Hornet a szárnyvégről iszik, géppárja várakozik a sorára.

A 60-0355-ös 20 kliens és a leszállás után. A kép 2142-kor készült az egyik luleai állóhelyen. Azok a fehér éjszakák!

Zord

Ps: Az igazsághoz hozzátartozik, hogy minden résztvevő töltött a gyakorlaton (a fennt látottakon kívül német és olasz Tornadók, török F-16-osok), kivéve a Gripeneket. A típus bizony még mindig nincs kvalifikálva a kiképzésszerű légi utántöltésre, hiába végezték el a teszteket tavaly előtt a francia KC-135FR-rel. Eléggé furcsa, hogy még a felajánlott erők gyakorlatára sem sikerült rendezni ezt a kérdést. Mi lehet a gond? (az tény, hogy a légierő tesztelői az utántöltő csonk elhelyezkedését - a pilóta látómezejéhez képest - elégtelenre osztályozták). 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr561182304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szoltam 2009.06.13. 16:36:01

Először különböző, az irigységtől sárgálló jelzős szerkezetek jutottak eszembe... :) , azután meg az, hogy mikor lát végre napvilágot valamilyen érdemi információ a Gripenek légitankolási-képességeivel kapcsolatban?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.06.13. 19:32:22

Mázlista!

Én meg majd jól elmegyek Volkelre Vulcant fényképezni :)

szanthomaster 2009.06.13. 19:53:21

vazz, egyszer magamra emeltetem a készültséget a Góbéval....:DDD

szanthomaster 2009.06.13. 19:57:36

egyébként most nézem, ez a gép itt volt a tavalyi NATO csúcson áprilisban

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.06.13. 20:16:17

@szoltam: Most, sajnos, napvilágot látott :(

Lev330 2009.06.14. 18:33:54

Kedves Zord! Megfogalmazódott bennem miért érdemes a blogod olvasni! Az ember talán itt érzékeli a legtöményebb módon (külsősként), hogy hogyan, mikor, és éppen milyen módon suhan el kis légierőnk mellett a világ :)

Liverbird 2009.06.14. 22:36:10

Bennem pedig egy hülye kérdés fogalmazódott meg. Ha a gyakorlat neve Loyal Arrow, akkor miért pont egy kard látható a címerében??? :)

GSF 2009.06.15. 07:59:42

Nagyon jó képek - akció képek! Ez hiányzik, olyan mint a drog :)
Koszonjuk :)

Azért cefet jó gép ez az F-16-os! Hihetetlen, de az MLU-k is kenterbe verik a gyakorlatban a mi gépeinket. Csodálatos, ahogy korszerűsítik szinte vég nélkül a régi gépeket, és olyan technikát dobnak bele, ami nekünk vágyálom. Azt amúgy meg tudjuk hogy hol (nem) tartunk, kár elemezni, inkább sasoljuk a jobbakat.

A kedvencem pedig ott az a jóbarát, a lengyel gyerek biciklije. Basszus, ha nekünk ilyen lenne...

molnibalage 2009.06.15. 08:12:24

Micsoda? Már a nem púpos Block 52 F-16C-n is van integrált ECM? Az igen...

Mi sajnos sehol nem vagyunk hozzájuk képest.

zord 2009.06.15. 22:21:08

@molnibalage:

Hát persze! ITT ALQ-211. Mindent tud, amit kell. A programozás persze mindig kérdés, de a lengyeleket nem kell félteni...

Lev330 2009.06.17. 13:20:44

És mi van az ALQ-184-esekel? (ha azt kaptak egyáltalán a 131-esek helyett) Mert a 211 egy elég bonyolult, integrált rendszer vagy 10 féle változattal, amelyiknek az egyik eleme egy, a 131 helyére függeszthető konténer. De persze az ALQ-211 e nélkül is sok hanszosat tud.

szabszi · http://psycho.blog.hu 2009.06.17. 21:37:51

En tegnap ejjel Vidsel mellett kempingeztem...tegnap este a szalloda barjaban volt szerencsem latni par sved pilotat. Ma "reggel" amikor elmentem tusolni es jottem visszafele egy 6+1-es grippen kotelek fordult a fejunk felett...sajnos az elmeny csak nekem maradt meg mert elkovettem azt a hibat, h fenykepezogep nelkul mentem tusolni...

zord 2009.06.19. 09:46:58

@szabszi:

Hihetetlenül kicsi a világ...neten meg pláne az! Jó utazást!

Zord

szabszi · http://psycho.blog.hu 2009.06.20. 23:57:50

@zord: hehe, a spotting folytatodott ma...rovanieminel 2x lattam f18-ast felszallas utan, meglehetosen kozel voltunk, sajnos idom sem volt a gepet felkapni.

zord 2009.06.21. 13:57:02

@szabszi:

Merre mentek tovább? Érintitek esetleg Rissalát vagy Tamperét? Ott is van egy-egy 18-as század!

Egyébként hadd kérdezzem meg, honnan vágod ennyire a típusokat? A blogodban lévő "pedigré" alapján nem derül ki...

szabszi · http://psycho.blog.hu 2009.06.27. 12:27:32

@zord: Tamperet erintettuk, 1x hallottam is egy velhetoleg f18-ast felszallni, de magat a gepet nem lattam. Ellenben majd rakok fel fotokat es belinkelem ide egy kis velemenyezesre. utunk soran osszesen 3x haladtam at olyan utszakaszon ami jelentosen ki volt szelesitve, kb 3.5 km hosszu volt mind es elejen hatuljan kis kibetonozott reszek voltak (szerintem gepek feltoltesere, felfegyverzesere alkalmas parkolok voltak). En egyertelmuen tartalek repter funkciora tippelnek de majd este vagy holnap megmutatom a kepeket is. egyebkent a 8822 ill. 88-as utakon voltak ezek Finnorszagban, ha jol emlekszem eloszor Rovaniemitol eszakra aztan pedig del fele haladva. A sved lappfoldon pedig nem lattam meg ilyet. A pedigre pedig nem az enyem, a blogot joreszt a parom irja (o a psychiater), en foleg a vallalkozos, adozasos, ceges stb postokat irkalom oda ill. meg formazom a postokat.
A tipusok ismerete pedig onnan jon, h anno szerettem volna en is vadaszrepulo lenni, de szemuveg miatt magyarorszagon nem lehet az ember, igy maradt az egeszsegugy es az informatika :) de a szerelem es az erdeklodes megmaradt.

szabszi · http://psycho.blog.hu 2009.06.27. 22:37:57

korrekcio: benak a kepek, nem toltom fel oket. marad az elozo szoveges leiras :) szoval tippek? :)

Liverbird 2009.06.28. 13:37:41

A htka.hu képtárába várhatóan igen sok kép fog felkerülni, többen is voltak kint a társaságból... Én csak a kiváló minőségű élő közvetítést néztem tegnap, kíváncsi vagyok, valaha is lesz-e ilyen program Kecskeméten...

molnibalage 2009.06.28. 19:40:11

@Liverbird: Nem hiszem. Zeltweg az ingyenes volt, ezért fér bele az ilyesmi.