Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (47) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (43) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (25)

HTML

Gripen - 112.200 óra

2009.03.11. 07:08 | zord | 84 komment

Nemrég érdekes matériára leltem a svéd haderő (www.mil.se) honlapján szörfözve. A meglepő nyitottság jegyében közölték a Gripen-flotta eddigi repóra-teljesítményét, 1994 óta (megjegyzendő, hogy ebben nincsen benne a korai teszmunka). Az adatokat különösebben mélyebb elemzés nélkül itt közli a LégierőBlogger. 

050124. A 39.230-as (Charlie) hasa egy FMV-tesztrepülés során, Linköping-Malmen közelében.

Eszerint 2008 december 12-ig 112.200 órát repültek a Gripenek.

050124. Linköping-Malmen közelében. Peter Süsskind FMV-berepülőpilóta (egyike a ritka svéd AMRAAM-shootereknek) a kamera kedvéért futót nyit a felhők felett. Ez is a 39.230-as Charlie.

A JAS 39A változat 72.800 órát repült, a B 7.700-at. A JAS 39C 24.200-at, a D 4.000-et (a cseh- és magyar időkkel együtt).

040510. Hagshult hadműveleti (tartalék) bázis. A 39.115-ös (Alfa)Gripen, még a legkorábbi gépekre jellemző piros oldalszámmal, hi-vis felségjelzéssel és fekete radommal. Vajon most hol lehet? Egy magyar, netalán egy svéd C/D-ben újra repülnek fődarabjai, berendezései?

Svéd Légierő összesen 83.300 órát repült a 39-es repülőgéppel, 65.400-at Alfán, 5.100-at Bravón, 11.300-at Charlie-n és 1.300-at Deltán.

040510. Satenas légibázis, F7-es ezred. Az egyik indító-fogadózónában az ötödik (!) szériagép, a 39.105-ös (Alfa). Piros oldalszámát már a standard szürkére cserélték, de orrkúpja még a fekete változat. "Aligha van már a repülők sorában".

A Saab-nál tesztelésre 3.300 órát füstöltek el (na jó, az RM12-es nem füstöl, csak a szóismétlést akartam elkerülni).

040510. Hagshult FOB. "Újrafegyverzés" alatt a 39.147-es Alfa.

A forrás felfedi a fleet-leader gépeket is. Eszerint Alfából a 39.131 (F7 Satenas) a császár (ez nyilván vonatkozik az egész Gripen-programra is) 1830 órával (az adaton kívül ez persze nem újdonság, a 131-es hosszú évekkel ezelőtt ki lett jelölve, hogy "törje az utat"). Bravóból a 39.801 (szintén a sátánosi kiképzőezred gépe) 770 órával. Charlie-ből a 39.210-es (F17 Ronneby) 790 órával, míg Deltából nem éppen meglepetésre a 39.819-es (Cseh Légierő 211. Letka, Caslav) 390 órával.

080416. Caslav. A legtöbbet repült Delta, a cseh 211. Tigris század 9819-ese, azaz a 39.819-es gyári számú, eredetileg a Svéd légierőnek gyártott, de 2004-05-ben eltérített kétüléses.

Ezt ugyan a forrás nem írja, de kiszámítható, hogy 25.600 órát NEM a Svéd Légierő és a Saab repült ki a gépekből. 7.400-at Alfán, 2.600-at Bravón, 12.900-at Csárlin, és 2.700-at Deltán. Bár nem írják, ez a szám kizárt, hogy a külföldi üzemeltetőkre vonatkozzon csak, bizonyosan benne foglaltatnak a külföldiek Svédországban végzett kiképző repülései, és az FMV tesztelési munkája is. Ezt támasztja alá, hogy a messze legaktívabb üzemeltetők, a csehek 2008 júniusáig 6050 órát töltöttek a levegőben a lízingelt gépeikkel - ami, tehetnénk hozzá, több mint 7000 órára emelkedett az idézett svéd forrás dátumáig, azaz decemberig.

061102. A magyar 33-as (39.3304, EBS HU Charlie) kis magasságban az Alföld felett.

Itt lenne az ideje, hogy végre ne csak indirekt kalkulációk eredményeképpen alkothasson fogalmat a magyar nyilvánosság a magyar Gripenek repült idejéről. Kedves illetékesek! Jó lenne már beváltani a decemberben tett ígéretet a közlésre!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr3995213

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GSF 2009.03.11. 10:48:14

Szép képek!

A kérdés ezek után számomra még bosszantóbb. Ezek szerint a 29-eseinkkel majd egyidősek az új gépeink egyes "főrészei". Ráadásul igénybevett gépekből szedték ki azokat. És még semmi konkrétum nem hangzott el, hogyan, milyen eljárással és hatékonysággal erősítették meg azokat. Egyszerűen csak fogadjuk el, hogy nincs és nem is lesz problema, csak azért, mert ők azt mondják. Bár amilyen hülye a magyar, ennyi elég is.
Pompásan hangzik.

zord 2009.03.11. 10:59:26

Annak idején arról volt szó, hogy a 39.140 környékéről jönnek a magyar gépek és ezek lettek felhasználva a mienkhez. Azóta senki nem mondta meg az oldalszámokat, a kérdéseimre több év múltán az a válasz született, hogy nem lehet meghatározni, több gépet "bedolgoztak". A bejegyzéshez használt forrásban ( www.mil.se/sv/Materiel-och-teknik/Flyg/Stridsflygplan-JAS-39-C ) például az áll, hogy a 14 magyar géphez "kb" (!) 25 Alfát dolgoztak fel.

A bizalom fontos dolog, a remény hal meg utoljára.

Én azért optimista vagyok, különösen, ha nem erőltetnénk a kis magasságú demózást. Értsék már meg, hogy egy ilyen kicsi flottán nem lehet kellően szétteríteni ezt az igénybevételt!

Zord

GSF 2009.03.11. 11:10:35

Gábor, bocs ha volt már róla szó, de meg tudnád írni, hogy minálunk a Gripenek állapot szerint vannak-e üzemeltetve? Ha igen, ez olyan mint a nyugati terminológia szerinti állapotüzemltetés? Pl:F-16.
És mik a mérföldkövei a gépeknek? Nagyjavítás stb. Valamint, hogy ezek A/B ill. C/D ill. EBSHUC/D esetében azonosak-e?

Végül, nem hallottál arról, hogy hogyan bírják az átvállalt keszit a Griffek? Sztem nagyon keveset repülnek. Van-e kapcsolat a terhelés növekedése és lanyhuló repülések között, mert az nem jó jel. Nem látok 29-est, még mindig...

Gepida 2009.03.11. 13:09:25

Egyéb külföldi idők lehetnek még a brit ETPS által bérelt órák vagy már az 5 db "D" variánst repülő dél-afrikaiak is.

Nem sokára a thai pilóták is repülni fogják (4 repülőmérnökük már elkezdte tanulmányait Svédországban)

zord 2009.03.11. 16:02:34

Először is szögezzünk le valamit: olyan, hogy állapot szerinti üzemeltetés ilyen technikánál szó szerint nincs. Vannak időszakos vizsgák, ezek rendszeressége és mélysége változó. Az állapot szerintiség kisebb-nagyobb szerepet játszhat abban, hogy ezeknek a munkáknak mi a tartalmuk. Pl. meg kell nézni egy alkatrészt bizonos óránként, de ha hozza a paraméterket, maradhat.
Változik továbbá, hogy az adott munkákat hol, milyen szervezetnél hajtják végre.
Úgy tudom, hogy a mi gépeinknél a 400 órás a határ. Volt róla szó, hogy ezeket idehaza is meg tudják csinálni...szerintem ezzel is elsősorban a létszám a gond. Az első "ipari szintű" javítást (800 óra) biztos a svédeknél csinálják.
Azt is tudni kell, hogy az üzemeltetési paraméterek rögzítése és nyomon követése alapján, főleg hosszú távon tervezhetőek, módosíthatóak a szükséges munkák. A fleet leader Gripen 1800 óránál tart, és a legrosszabb hírek szerint is az A-k (tervezett!) összélettartama 3000 óra, míg a C/D-kre (így a mienkére is) 6000 órát mondanak. Szerintem nincs olyan ember ma a Földön, aki tudná, hogy a jövőben vízionált vizsgáknak pontosan mi lesz a tartalma, sőt, nincs olyan, aki ki tudná jelenteni, hogy nem változik-e az időszakos vizsgák intervalluma.
Ott az F-16-os, melynél szintén komolyan változott a rendszer, kitoltak-összevontak dolgokat, ha jól emlékszem mostanában a legtöbb változatnál a 400 órás (ún. phase inspection) a legfőbb tervezett munka.
Viszont éppen a 16-os az, amelynél nagyon komoly nem tervezett, ipari szintű (ha nem is az LM, de az Ogden Depot Hill-en szerintem annak számít) beavatkozásokra volt szükség a tervezett élettartam előtt jóval (igen, több volt a terhelés, főként függesztményben, mint amivel terveztek). Ma a legújabb 16-osok kivételével egy sem repülne, ha nem mentek volna át ezeken a nagyon komoly, és nem éppen olcsó beavatkozásokon, melyek az én dédelgetett "fajlagos programköltségemet" bizony növelték.
A 15-ösnél, a 18-asnál is voltak ilyen mozgások.

A negyedik generációs orosz típusokról nem érdemes sokat beszélni, mert ott roppant kevés sárkány van az elmúlt húsz év fejleményei miatt, mely közel jutott a tervezett 2400 órás összélettartamhoz, de sok már azelőtt rohadni kezdett, hogy az első ipari javítását elérte volna. A mi 29-eseink elvileg ki vannak véve az eredeti rendszerből, és ismétcsak idézőjelben "állapot szerint üzemelnek", ipari javítás nélkül ami átalakított tematikájú időszakos munkákat és ellenőrzéseket takar, mellyel elvileg el lehetne menni 4000 óráig. Az egy más kérdés, hogy amikor bejön egy megerősítés-igényes, esetleg átépítésgyanús probléma (mint most) akkor mi van? Ahogy én látom még az orosznál is kicsi a lendület, hogy ezt a bukkanót átugorják azon túl, hogy "amelyiken nincs probléma, az mehet tovább".

Egyszóval ez egy összetett, képlékeny dolog, az viszont biztos, hogy a kis magasságú 9G-s demókkal jó úton járunk afelé, hogy ne lehessen időszaki intervallumot növelni, vagy hogy nem tervezett költséges munkákat kelljen beiktatni (szerencsére a vizionált magyar kiképzési profilok többsége nem ígényel nehéz szárny alatti függesztményt).

Zord

_mihi_ (törölt) 2009.03.11. 20:39:00

Hamar ennyire Gripenes a tema, akkor nem tudom Zord, hogy hallottal-e errol (mondjuk szerintem biztos:))

"Meanwhile, a spat between France and Sweden is developing. In 2007, Saab struck a deal with Thales to provide an AESA antenna for the Gripen Demo program, to be mated with the signal processor from the JAS 39C’s Saab PS-05 MSA radar. The Thales AESA replaced the passive-scan antenna of Rafale’s RBE2.


But three things happened: Thales and Dassault were given the go-ahead to develop and produce the AESA for Rafale; Dassault has taken a large shareholding in Thales; and the Gripen NG has emerged—in India and Brazil—as a competitor to Rafale. Thales will honor the Gripen Demo contract but its AESA will not be available for a production NG.


Sweden has talked about RACR, but would prefer the PS-05/A’s “back end” modules for ease of integration and to stay away from control issues associated with U.S. components. The answer may lie with Selex, which, first as Ferranti, then as GEC-Marconi and subsequently as BAE Systems, was Sweden’s partner on the original PS-05/A.


Selex, in accordance with the philosophy of John Roulston, leader of the Captor design team, has been working on simpler, lower-cost *AESAs—in fact, its first production contract was not for a fighter radar but a retrofit to U.S. Coast Guard HC-130s. Its Vixen series of forward-looking radars, banned by the U.S. from South Korea’s F/A-50, also received a launch order from U.S. Customs and Border Protection, with the 500-module Vixen 500 to be integrated on Cessna Citations.


It’s not surprising, therefore, that Saab is in talks with Selex about using its AESA technology in the Gripen NG radar. The NG is not competing with the Typhoon except in India. It is also unlikely (as different as they are) that both aircraft would make an MMRCA short list."

molnibalage 2009.03.11. 22:03:32

Ne vegye senki sértésnel, de ez borzalmasan kis mennyiség szerintem.

Ha csak az útóbii tíz évre vetítenéne akkor is 11200 óra / év. 50-60 géppel 186 /gép. Nem sok. Pilótánként?

USAF-ben asszem 6 wing repül ennyit 1 év alatt.

_mihi_ (törölt) 2009.03.11. 22:07:49

A Janes forrasa alapjam 16 gepet hasznaltak fel a magyar gepekhez, a 16 gep a Batch 1 Lot 11-es (elso) szeriabol kerult ki:

www.janes.com/info/idr/articles/grippen-secures.html

_mihi_ (törölt) 2009.03.11. 22:15:00

Zord!

Bar, egyertelmuen, hogy inkabb az altalad felhozott forrast fogadom el:)

Amugy a Janes-esek megtanulhatnak, hogy a Gripen egy p-vel van.. nezzetek meg a linkben hogy van irva..:)

Erdekes a C-130-as radar teszt kepek. Ilyet meg nem lattam, hogy a teherterbe, a rampara pakoltak volna a radart!

GSF 2009.03.12. 08:25:09

Gábor,

köszönöm a kimerítő elemzést!
Érdekes lenne megtudni mennyit repült a mi fleet leader-ünk, akkor talán lehetne következtetni a jövőbeni rotációra is. A cikkben említettek alapján az az érzésem, hogy igazán komolyan csak a csehek állnak a kiképzéshez. Ők valóban felkészítik a hajózóikat. Sztem mi ezzel az ütemmel soha sem érjük el azt a szintet, hogy nyugodt lelkiismerettel gépeket küldjünk a balti-államokba. Idén rettenetesen lepukkant a rendszer, nem győzöm elégé hangsúlyozni, hogy már lassan március közepe van és teljesen elpárolgott a tavaly év végi egyenletes repteljesítmény a reptéren. Hétfő keszi (gondolom) kedd-szerda-csüt.-péntek egy kis repülés, de tényleg csak mocorgásnak tudom minősíteni a korábbiakhoz képest. Szóval nem a klasszikus 6 órás váltás, amikor a 4-5 Griff 2 Alba 1(lehetne 2 is) 29-es sort 4x v.5x emelik. Nem tudok kimenni megnézni hány Griff röppenős, de szkeptikus vagyok. Nincs pénz vagy gép? Nem tudom...

molnibalage 2009.03.12. 11:52:56

"Sztem mi ezzel az ütemmel soha sem érjük el azt a szintet, hogy nyugodt lelkiismerettel gépeket küldjünk a balti-államokba."

Én már a repülésbiztonsági kérdések miatt aggódok.

toth.tomi 2009.03.12. 14:35:54

@GSF: "Nincs pénz vagy gép? Nem tudom... "

Úgy tudom leginkább műszaki...

GSF 2009.03.12. 15:37:17

@toth.tomi:
Szomorú lenne, ha így lenne, de sztem ez nem jelenthetne akadályt, ha komolyan vennénk a keszi átvételét a típussal. Végtére is mindennek az oka végső soron a pénz hiánya. Ha tisztességesen megfizették volna a műszakikat, akkor talán nem dobták volna be a törülközőt tömegével. Most már késő bánat. Úgy hallottam már vegyesen is kiszolgálják a típusokat. Ha szerencsétleneknek egy nap az Albát, másik nap a 29-est kell repre készíteni, az nem sok jót jelent. Gondolom ez úgy reálisabb, ha kevesen vannak, akkor időben megosztják ki milyen típust visz egy darabig. Nem tudom, jó lenne erről többet tudni.

Ha viszont ez a hiány a Gripeneket is érinti, azt lehetne orvosolni. Akár úgy, hogy a svédektől kérünk "kölcsön" szakembereket, ha minálunk sikerült ilyen szerencsétlen helyzetet előállítani. Nem szabadna megengedni, hogy ez így maradjon.

Látni kéne, hogy már nem bevezetni kéne a Gripent, hanem profi módon alkalmazni és a megszerzett tudást csiszolni. Ehelyett egyhelyben toprogunk, elbasszuk az adófizetői forintokat, minden évben az elejétől kell nekifutni, fölpörögni egy minimál szintre a nyári gyakorlatra (jobb esetben többre), akkor aztán év végére kiengedni végül elveszteni a jártasságot. Ezt tudjuk mi. Meg elveszíteni a szakembergárdánkat, abban első osztályúak vagyunk.

Szóval, ha igaz hogy műszaki nincs, emiatt repülnek kevesebbett, akkor már csak röhögni lehet ezen az egészen.

zord 2009.03.12. 16:17:58

@_mihi_:

Naggyon jó forrás. Bevallom, ezt a Jane's-est nem ismertem. Érdekes, ha én nem is ezt és nem is így tudom.
Az igazság az, hogy a Gripennel kapcsolatban sohasem volt jellemző az a fajta kommunikáció és nyíltság, mely feltétlen bizalmat szült volna a részemről. Azzal együtt így van, hogy 1995 óta, amióta ismerem őket, rengetegetet fejlődtek és én sok személyes lehetőséget (fotózás, interjúk, stb.) köszönhetek nekik.

Kecskemét: Olyannyira nagy a gáz Gyurcsány 7 milliárdos vágása miatt, hogy senki nem mer még most (MÁRCIUS KÖZEPÉN!) arra vállalkozni, hogy megmondja, milyen gyakorlatok lesznek az idén...

Hogy bosszantsalak titeket egy friss személyes élmény: végigültem egy 10. évfordulós NATO konferenciát ma a Parlamentben. Hihetetlennek hangzik, de a kedves NATO-elit (nemcsak a miénk) óriási sikertörténetként látja az elmúlt húsz évet! Egyetlen igazán őszinte önkritikát hallottam ma. Bali József védelempolitikai szakállamtitkár mondta (volt légvédelmis). Azt elevenítette fel, hogy 2004-ben elvették a finanszírozást a sokadik védelmi átvilágítás mögül. ENNYI. Ne csodálkozzunk! Egyharmad és egynegyed között!

Zord

zulu74 2009.03.13. 13:14:52

!!Breaking news!!"

Sólyom Lászlót nem engedik leszállni Erdélyben (se a Vajdaságban). Javaslom 2X3 felistrángozott Gripen kísérje át a megadott időpontban. Szerintem akkor biztosan morcosak lesznek a vendéglátók, de leszállhat "egye fene".
:):)


Csak vicc vót.. (bocsi az offért)

zord 2009.03.13. 16:36:27

Azt nem értem, hogy egy Sólyom miért nem "lábon" megy ki? Repülni elvileg tud, gyalogolni gyakorlatilag szeret.

Zord

HMoody 2009.03.14. 15:32:36

@zord:

hogy velünk mindent meg lehet csinálni...gondolom olvastátok az incidenst a határnál..a pofám leszakad :S

zord 2009.03.14. 20:42:24

Így van, pedig ezek a románok, akik azért relatíve nagyvonalúan adják elő a kérdést (szlovákokhoz képest mindenképp).
Egyszerűen nem vagyunk tényezők!

Zord

_mihi_ (törölt) 2009.03.14. 21:26:50

@zord: Egyszeruen tisztaban vannak, es furja a lelkiismeretuk, hogy nem masok, mint egy megszallo orszag (mind a ketto)... de ezzel tenyleg vege az OFF.

Ellentetben mai napi bongeszesem soran egy erdekes dolgot fedeztem fel, meg egy 2006-os Gripen news-ban volt (tudom, tudom ez az, ami komoly forrasnak cseppet sem nevezheto:D) egy cikk a svedek egy kozpontjarol, asszem FLSC a neve. Itt van 8 szimulator, es az egesz arrol szol, hogy harci taktikakat dolgozzanak ki. Eleg jol nezett ki a cucc. Ha jol tudom, pl. az amcsiknak van hasonlo F-15-osre, meg 22-esre specializalva.

Tarackos Sül (törölt) 2009.03.15. 08:45:54

@_mihi_:

Szűz Anyám az Úrban . . . dehogy megszálló ország . . . aki tökösebb, jobb, az rögtön "megszálló" lesz? Lesöpörtek minket minden fronton, szó szerint és átvitt értelemben is, többször a történelem folyamán. Fordítva ugyanez lenne a helyzet, de sajna nem mi állunk a jobbik végén, hanem ők.

Tényleg nem vagyunk tényezők. Ennyi.
OFF vége.

szoltam 2009.03.15. 09:02:32

Akkor ha már off, egy "fel a fejjel" info:
Pár hét, és 160 éve lesz annak, hogy kezdetét vette a tavaszi hadjárat. A megvalósítás professzionalizmusára és az eredményre igazán büszkék lehetünk.
Csak azért, hogy ne mindig csak elnézést kérjünk, mert élünk... :)

zulu74 2009.03.15. 09:30:01

Tudom, off... de akkor is:
Tarackos!
Ne írj ilyeneket ide légyszi, mert kinyílik az USB bicska a zsebemben. Fenti két szomszédunk önerőből sosem volt képes semmilyen komolyabb katonai sikerre ellenünk, és miután Kr. u. 910-re felszámoltuk Moráviát, Szlovákia mint olyan megszűnt létezni, jó ezer évre.
Senki nem söpört le senkit, mert mire a magyar honvédek Erdélybe értek, a román hadserege a kárpátok túl oldalára menekülve reménykedett, hogy megállunk az ezeréves határon magunktól.
Az egyetlen komolyabb szomszédos ország Ausztrián kívül, aki fegyvert fogott ránk, az Horvátország, akinek a hadseregét 1849-re gyakorlatilag megsemmisítettük, pár határőr zászlóalj kivételével.
Szóval előbb olvass, aztán írj. Fordított esetben csak magadat hozod kellemetlen helyzetbe mások előtt.

Zord!
Az hogy nem vagyunk "tényezők" az nem ezen múlik. Ezt bármelyik félművelt ország megcsinálhatja bármelyik "nagyhatalommal" is a saját határán. Ezzel az egész incidenssel csak magukat égették le EU szinten. Ez nekünk egyáltalán nem szégyen. Jogszerűen voltak parasztok, ennyi! Ők még csak itt tartanak.
OV is megállította a ruszki Kamazokat a Jugoszláv háború idején, pedig hol jövünk mi ahhoz?!

molnibalage 2009.03.15. 10:27:39

"OV is megállította a ruszki Kamazokat a Jugoszláv háború idején, pedig hol jövünk mi ahhoz?! "

Hogy. Magyarország szuverén (?) állam. Pont.

Repcsikről kellene beszélgetni inkább.

zord 2009.03.15. 10:28:29

Tarackos Sülnek először is gratulálnék a nickjéhez: ez vontatott, vagy önjáró tüzérég? :-)))))

Megmondom őszintén, nem hiszem, hogy a történelem statikus, vannak a jók, meg a rosszak. Képtelen vagyok úgy tekintzeni a szomszédainkra, hogy azok csak rosszat tesznek. Egy komoly történelmi igazságtalanság nyertes oldalán voltak 1920-ban, ez tény. De hogy ki mivel hogy sáfárkodik azóta, az egy másik kérdés. Én azt gondolom, hogy 10 milliós országként 12-13 milliós nemzetként (hammmm, most harapták le a fejem?) bizony elég régóta azt a kis pályát se focizzuk be, ami adatik, és ami sajnos úgy szűkül, ahogy távolodunk 1991-től a "regionális történelmi interregnum" kezdetétől. Azért merem ezt kijelenteni, mert a légierős dolgok mellett azért főállású külpolitikai újságíró vagyok 1997 óta, látom, hogy mi megy a külügyben, jártam magyar delegációkkal itt-ott stb.
Mondok egy példát: Másfél hete a 10. NATO évfordulónk előtt volt egy kis beszélgetés a Bem-téren. Megkérdeztem a főosztályvezető, államtitkár-helyettes szintű urakat, hogy idézzenek fel az elmúlt tíz évből egyetlen olyan esetet, amikor a tanácsban (konszenzusos testület, csak 100% dönt) a magyar nagykövet "sarkát földbe verve" állt ki egy nemzeti érdekért. Látnotok kellett volna a zavart arcokat, kérdőn egymásra nézéseket, majd kibökték: ilyen nem fodult elő. Aztán offenzívába lendültek, és bizonygatták, hogy milyen hatékonyan lobbiztunk a nyugat-balkániak érdekében, és egyébként is, milyen bölcs, megfontolt ez a magyar külpolitika.

Szóval én nem akarom túlértékelni a szomszédainkat, de amikor feléjük járok, diplomatáikkal, katonáikkal találkozom, mindig nagyobb határozottságot vélek felfedezni. Úgy érzem, tisztábbak a céljaik is, ami a "nemzeti minimumok" meglétét feltételezi a háttérben, ami ugye nálunk hiánycikk (sajnos a külpolitikában is, akárki akármit is mond).

Zord

zord 2009.03.15. 10:45:47

@_mihi_:

FLSC: Van ilyen, mieink járnak is ki, csak keveset. Pl. azt hallottam, hogy 1:4 arányban vesszük igénybe a csehekhez képest.

JA! NE CSÚSSZUNK EL NAGYON A TÉMÁTÓL!

Zord

_mihi_ (törölt) 2009.03.15. 11:17:05

@zord: Ez az FLSC-ezes benne foglaltatott a szerzodesben (eredeti, modositott - lenyegtelen) vagy csak azon mult, hogy mennyire akarjuk, mennyire jo az erdekervenyesito kepessegunk... (ami nekunk nuku - sajnos)


Komolyan mondom a csehek mennyivel tobbet kihoznak a technikabol... Ok asszem mar a TLP-re is elmentek Gripennel... (javits ki ha nem igy van, ALCA-val tutira voltak)

Tenyleg, tudsz-e vmit arrol, hogy mi egyaltalan reszt fogunk-e venni azon?

Bar, a jelen "gazdasagi helyzetben" (most legalabb van mire fogni a megszoritasokat, elveteleket) sztem pont, hogy erre nem fogja futni, hisz borsot arat kernek el a resztvetelert..

Tarackos Sül (törölt) 2009.03.15. 11:24:31

@zulu74:

A "lemosást" nem (csak) katonai értelemben értettem, sőt!

Én hozom magam kellemetlen helyzetbe? És az, aki szerint "megszállók" a saját országukban? Békeszerződés alapján kapták azokat a területeket, el kell keserítsek minden hobbiszittyát, tetszik v. nem, de tök legálisan. Az, hogy ez létrejöhetett, a mi hibánk (is). Az átb*száshoz is két ember kell, egyedül sajna nem mindig megy. De mi valahogy mindig partnerek voltunk.
A katonai sikereink tetszetősek, rengeteg történelmi példát lehetne hozni csatákról a Honfoglalástól az 1848-as forradalomig, de egy ország "sikere" nem csak ezen múlik, hanem a politikán is (vagy inkább csak azon).

De Te magad is írod:
"Fenti két szomszédunk önerőből sosem volt képes semmilyen komolyabb katonai sikerre ellenünk"

Ahhoz képest egészen jól állnak, nem?

/Nem akarok magyarellenes megmondóembernek tűnni, de változnunk kellene, ahhoz pedig az első út a saját hibáink felismerése kellene, hogy legyen. Addig meg mehet a mutogatás, a "nem is volt égő", meg az "ők csinálják rosszul". /

Zord:
Fekete/fehér, jó/gonosz képben én sem hiszek, a szomszéd nemzetek se nem ilyenek, se nem olyanok. Nem is írtam ilyesmit, a románok sem patásördögök.

Elnézést az offért, nem folytatom.

Hogy on is legyen: a megvett kis ékszeresdobozaink kezelése, az egész politikai, gazdasági és katonai mizéria, ami folyik körülötte, a repülése/nem repülése mind azt támasztja alá, amit fentebb írtam saját magunkról.

balou84 2009.03.15. 17:11:05

@_mihi_: Ezt a TLP-t már én is akartam kérdezni. Ahogy nézem a Scramble-t eddig Alca volt a csehektől, mint résztvevő, Gripen pedig a 2008-3-as kurzuson vett részt, mint "external asset".

tlp.scramble.nl/tlp-main.htm

tlp.scramble.nl/tlp-external-support.htm

_mihi_ (törölt) 2009.03.15. 17:23:40

@balou84: Koszonom szepen kiigazitasod a cseh Gripen reszvetellel kapcsolatban.
Orulok, hogy nemcsak engem erdekel ez a TLP szereples kerdes.

zord 2009.03.15. 19:21:34

A szakemberek kiigazítanak, de magyarok eddig csak "gyalogosan" voltak jelen a TLP-n, és ez tudtommal egyelőre nem fog változni. Mindenki unhatja már, hogy károgok, de tényleg minimális a keret. Egyszerűen a gépben rejlő potenciált NEM TUDJÁK kihasználni ennyivel!

Zord

toth.tomi 2009.03.15. 22:48:58

Csak megerősíteni tudlak, magyarok eddig csak megfigyelőként voltak TLP-n.

zord 2009.03.16. 12:03:08

Az FLSC-ről (és minden egyébről) még annyit, hogy a 2003-as szerződés (ahogy az előtte lévő is), relatíve rugalmasan rendelkezik arról, hogy mikor mit és mennyit (persze a többi rovására). Tehát lehetne ebből is több, mint ahogy az eredeti cél összesen 15 hajózó svédországi átképzése volt; eddig 17-en jöttek vissza, és idén – a tervek szerint – még megy ki két csoport.

Zord

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2009.03.16. 13:18:07

@toth.tomi: Tévedsz. Nem csak megfigyelőként voltak magyar pilóták a TLP-n, hanem csak az elméleti képzésen vettek csak részt.

zord 2009.03.16. 14:31:21

Fent ezért fogalmaztam én is úgy, hogy "gyalogosan". Azt nem tudtam, hogy pontosan milyen státuszban voltak kinn, megfigyelőként vagy elméleti tanfolyamon, csak az rémlett, hogy van hajózó, akinek a hajózóján TLP felvarróst is találni – nyilván nem viccből hordja.

De a lényegen ez nem változtat, az igazi részvétel géppel történik, a többi a "lekvárosüveg nyalogatása" (bántó szándék nélkül).

Zord

toth.tomi 2009.03.16. 17:56:41

@sdragon: Sorry, azt tudtam, hogy voltak akik kb. 2 hetes "kiránduláson" voltak Florennesben, gép nélkül.

bvik 2009.03.18. 13:36:27

inkább ezt:
www.vztlak.cz/army/gripen.html
tud valaki csehül?
az alapo szimbólumokat ismerem, de ez kicsit más...

BLADE.Hu 2009.03.19. 20:54:23

Április 7.,ünnepélyes parancsnokváltás Kecskemét főterén,

"The show must go on."

Vagy ez is a megbecsülés és a nyitás egy formája?

GSF 2009.03.20. 08:09:44

Minek? Most ez komoly?

Nem attól lesz frankó, ha a Főtéren tartanak ilyet, miért nem a Hősök terén? Az még megalománabb! Attól a reptéren se lesz több pénz, attól semmi sem változik, de olyan f..a pr eseménynek ígérkezik. Szánalmas bohózat zajlik minden fronton, miközben a lényeg továbbra is elsikkad.

Váltsanak parancsnokot a kerítésen belül, aztán az új vezető tegyen rendet a fejekben legalább helyi szinten! Csendben és alázattal kell építkezni, nem villogva és üres frázisokat puffogtatva.

Már bocs, de ez a főteres parancsnok-váltás egy közröhej. Egy szánalmas figyelemelterelés. Ettől uis nem változik semmi, sőt úgy tűnik minden ott folytatódik, ahol abbamaradt.

Remélem az új vezetés nem szürkül és idomul bele ebbe az elmebajba és üdítő színfolt lesz a seregben uralkodó koncepciótlanság, ötlettelenség és végtelen szervilizmus szürkeségében.

zord 2009.03.20. 11:38:03

Nem vagyok egy nagy híve Szekeres Imrének, de arra se vagyok hajlandó, hogy élből mindent, amit a minisztersége idején behozott, lefikázzak. A parádézásnak, pláne bizonyos formáinak (augusztus 20, átrepülés, stb.) abszolúte ellene vagyok, de a helyőrségi városok főterén jelesebb alkalmakkor (ünnepi áll. gyűlés, búcsúztatás, visszafogadás, pk. váltás, stb.) történő megjelenéssel egyetértek (a kulcszó itt is az, hogy a lehető legkisebb mértékben interferáljon az érdemi feladatokkal!!!!!).

A Honvédség utolsó olyan korszakában, amikor rendben voltak a társadalomi kapcsolatok (Horty éra) is voltak ilyen HELYI rendezvények. Nagyon fontos, hogy a helyőrségi város bennsőséges kapcsolatokat ápoljon az alakulattal, és ez a főtéri díszelgés még pont belefér. Érezzék mindkét oldalról, hogy megtiszteltetés ez a kapcsolat.

Mégegy, idetartozó ötlet: Tudjátok minden alkalommal, amikor Kecskemétre megyek, eszembe jut, hogy a fő bevezető utak mentén fel lehetne állítani egy-egy óriásposzter méretű táblát, azzal a szöveggel, (például) hogy „Üdvözöljük Kecskeméten, a magyar légtér őrzőinek városában!” rajta az 59., illetve alárendeltjei jelvényeivel és a típusok stilizált ábráival. (Copyright Zord :-)))))))))

Zord

szoltam 2009.03.20. 11:39:39

Nem olvastam erről pontos információkat, de lehet(ne) ez akár egy profin megszervezett közönségkapcsolatok (PR)-rendezvény is. Ne feledjük, Kecskemét és a bázis együtt él, az emberek nap mint nap hallják, látják a gépeket, sokan dolgoznak a bázison, a bázisnak. Csak akkor tud a két tényező - a város és a bázis - együttműködni, ha ismerik egymást, egymás igényeit, lehetőségeit, szükségleteit. Nem vagyok kecskeméti lakos, de úgy gondolom, ez egy fontos lehetőség arra, hogy "arcot" kapjon a bázis az emberek előtt és ne valami szürke kerítés és néhány "zajos" repülőgép legyen az emberek tudatában a légierőről. Sok sok példát lehtne sorolni az ilyen kapcsolatokról tőlünk nyugatabbra fekvő országokból. Nekem az a benyomásom, hogy Kecskemét büszke a bázisra és az ott zajló munkára. Jár ez nekik is.

szoltam 2009.03.20. 11:40:26

Hehe, egyszerre írtuk... :D

zord 2009.03.20. 11:52:50

"Nagy szellemek, ha találkoznak" :-))))))))))))))))))))

GSF 2009.03.20. 12:22:05

Kecskemétiként másként látom. A város és lakói büszkék a reptérre. Persze ez inkább a repnapok villózó fényei körül domborodik ki, a helyi újság is csak általános szinten tudósít, igazából nem része a város vérkeringésének. Inkább a zaj miatt tiltakozók hangját hallani.

Hogy is fogalmazzak: a reptér köztudomású tény, egy adottság, ami van, és akkor is van, ha nem kérnénk, ráadásul amúgy is "szeretni kell".

Amúgy meg csodálkozom. Itt mindenkinek tudnia kell, hogy az emberek mennyire leszarják ezt az egészet. Szóval az egész képmutató,ezzel nem teremtenek hagyományt, se mást, azt vissza se hoznak, és sztem nem is kell, pláne nem most, amikor jobb volna ha kussban építkeznénk.

Ezzel a főteres kirakattal továbbra is fenntartásaim vannak. Ugyanolyan pr, mint a repnap, csak az idén elmarad, hát kell valami, ahol lehet "exponálódni".
Abban az esetben, ha ez egy komoly hadsereg komoly bázisa lenne, és valódi perspektíva kínálkozna, beleértve a város-bázis szimbiózist, egyetértenék. De ilyen gyomorforgató előzmények után nem tudom másként értékelni, mint felesleges parádézás.

zord 2009.03.20. 12:34:44

Az utolsó mondatodban persze van igazság. De azért az is tény, hogy valamikor el kell kezdeni ezt a kapcsolatépítést. Mondjuk ha április 7-ig valami történne a minisztérium vezetésével (ételmérgezés, influezna, akut szégyenérzet) és nem jelennének meg, akkor sokkal jobb lehetne a dolog. (Ja igen: az általam vizionált ilyen események alkalmával nem látom szükségét minisztériumi ember jelenlétének. Elég ÖHP-tól egyenruhás valaki, aki elmondja, hogy "elégedettek vagyunk veletek, büszkék vagyunk rátok")

Zord

GSF 2009.03.20. 12:45:56

Ha ez valóban helyi ügyként kezelt esemény lenne, akkor ok. De biztos vagyok benne, hogy nem véletlenül időzítik így.

Félreértés ne essék, az új parancsnokot sztem mindenki örömmel fogadja, én is régóta vártam, nagyon érett a váltás. Remélem kicsit felpörögnek a dolgok, ha egy valóban agilis vezető kerül a reptér élére, még akkor is, ha csodát nem tehet az anyag nehézségek közepette.

A kapcsolatépítés kezdetének legideálisabb időpontja a Gripenek érkezése lett volna. Változásra alkalmas lehetőség kínálkozott. Sajnos a reptér azóta jóval zárkózottabb, itt a városban is érezni az információ-áramlás elé emelt falat.

zord 2009.03.20. 20:32:16

10.000 óránál a német EF-ek. (A ma már elhallgatott, egykor Möldersről elnevezett) JG 74 Alarmrottéja 2011-ben települ a Baltikumba:

www.luftwaffe.de/portal/a/luftwaffe/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLNzKId_dxB8lB2F7O-pFw0aCUVH1vfV-P_NxU_QD9gtyIckdHRUUAl64xJQ!!/delta/base64xml/L2dJQSEvUUt3QS80SVVFLzZfMjBfR0xH?yw_contentURL=%2F01DB060000000001%2FW27Q9GHW588INFODE%2Fcontent.jsp

Zord

Rommel28 2009.03.20. 21:35:51

Üdv!

Ha már a repülésről van szó lenne egy kérdésem vagy inkább kérésem: Valakinek van olyan térképe, amin fel vannak tüntetve Mo. légifolyosói, és Budapest kinagyítva?
2. Ahoz, hogy egy NATO tagország megtámadjon egy másikat kell vmi engedély a góréságtól, vagy ilyen lehetőség nem létezik?

balou84 2009.03.21. 11:16:42

@Rommel28: Légifolyosók már sok-sok éve nincsenek, helyette útvonalak vannak. Itt megtalálod amit keresel:
vacchun.hu/commonimg/LHBP-All.zip

zulu74 2009.03.21. 20:52:48

Nagy-Britanniában simán végigvonulhat bármelyik ezred évente 4-5 alkalommal London utcáin, katonazenekarral, tűzött szuronnyal, díszelgőben, ahogy illik.
Senkiben sem kelt sem félelemet, sem rossz emlékeket.
Sőt büszkék rá.
Igaz nem liheg és nyáladzik a nyakukba egyik politikai kurzus sem. Csak végigmasíroznak, a gyerekek zászlókat lengetnek, a felnőttek fotóznak, a tömeg éljenez, integet stb...
Mi meg szemlesütve kuksolunk a laktanyáinkban, mert 1945-ben elqrtuk.

A Brit Királyi Lövész Ezred így fogadja az Afganisztánból hazatérő "váltást".

www.youtube.com/watch?v=1vRJyjevRao

Nálunk lesétálnak a betonra, tisztelgés, oszolj.
Lehet(ne) gondolkodni

molnibalage 2009.03.22. 02:05:37

"Nálunk lesétálnak a betonra, tisztelgés, oszolj.
Lehet(ne) gondolkodni"

Azért ott egy 400 éve működő és elég jól kiforott társadalom van és kicsivel több pénz. Tetszik nem teszik, Mo. egy rossz vicc hozzájuk képest. Vagy, ha szépítés nélkül mondanám akkor egy szarkupac. Ez van. A felelősik ismertek, csak nem tehetem azt velük amit szertnék.

zulu74 2009.03.26. 09:36:18

Úgy látszik, hogy nem csak a Gripen gyermekbetegségeitől lehet tartani.
Érdekes, hogy gyakran említik a Gripen hibájaként, hogy ugye "kiforratlan" rendszert vettünk vele, kevés a tapasztalat, kicsi a bizalom.
Ezt sosem tudom elfogadni. Nyilván való, hogy minél tovább használsz valamit, annál több tapasztalatot gyűjtesz vele, de egyben annál jobban avul.
A MiG-21 esek rendszerben tartása pl. Horvátország esetében azt jelenti, hogy töménytelen tapasztalat, "know-how" áll rendelkezésre a típusról, költségszámítások tömege. Viszont maga a gép, finoman szólva is tegnap előtti technika.
Minden repülőgép vásárló nemzet egyben berepülő pilótája is az adott típusnak. Ezt megúszni csak akkor lehet ha régi "jólbevált" technikát szerzünk be.

molnibalage 2009.03.26. 13:11:41

"Úgy látszik, hogy nem csak a Gripen gyermekbetegségeitől lehet tartani."

Ez természetes. Senki nem állította, hogy a Raptor hibátlan lenne. Az egy gépre eső repórát azért megnézném.

"Érdekes, hogy gyakran említik a Gripen hibájaként, hogy ugye "kiforratlan" rendszert vettünk vele, kevés a tapasztalat, kicsi a bizalom. Ezt sosem tudom elfogadni."

Pedig el kéne. Az, hogy gikesz van egy géppel az USAF-nak belefér $-ban és kapacitásban is úgy ahogy. Nekünk nem.

"Nyilván való. Ezt megúszni csak akkor lehet ha régi "jólbevált" technikát szerzünk be."

És az F-16C különféle változatai azok mik szerinted?

_mihi_ (törölt) 2009.03.26. 14:44:50

Nyugodjek bekeben a pilota!


@molnibalage: Kisse off topik, de most szedtem le az FF5-ot. Nagyon tetszik! Minden elismeresem!
Nem tudod, hogy lesz-e valamikor vmi jol kidolgozott Gripen modell? A 3D-s kabin is siraly, kiveve a levegobeomlonyilasokat belulrol szemlelve:D

_mihi_ (törölt) 2009.03.26. 21:07:30

@BLADE.Hu: Kockasag:D Poent felreteve, nem tudom, hogy ismered a jo oreg Falcon 4.0 nevu repulogepszimulatort. Ez annak a sokadik tovabbfejlesztese. Lelkes amatorok(inkabb profik) fejlesztettek tovabb.

Probaljatok ki, kivancsi vagyok a bennfentesek velemenyere:) Rakat repulogep modell van benne, es mind repulheto, az F-16 kulonfele alvaltozatain at a MiG-25-osig szinte minden. Meg a kinai repulogepgyartas palettajarol is van egy ket tipus.

Leginkabb az erdekel, mint mondtok a Gripenre... Bar, erdekes fegyverek vannak hozzarendelve, pl. BL755-os..:P

BLADE.Hu 2009.03.26. 21:13:25

Átolvastam az új Aranysast.

Tetszett a Serflek Szabolcs féle F-15 "cikk" is.

Kiváncsi lennék az erdeti műre is,vagy legalább a forrás megnevezésére,ami egyébként nem nagyon divat az AS szerzőinél sem...mintha a saját szellemi termék lenne

1 apró félrefordítás lehet a HUD témánál, az "állásszög vonalak" nem hiszem,hogy léteznek ott azon a berndzésen, a magyar szaknyelv szerinti bólintási szög akart lenni talán. (pitch ladder-attitude-bólintási szög,ezek egy téma, az AOA-velocity vector-állásszög meg valami teljesen más)

BLADE.Hu 2009.03.26. 21:19:51

@_mihi_:

Volt egy idő amikor nyomtam a Falcon-t kicsit, a legjobb taktikai szimulátornak tartottam akkor PC-n, igazi "battle theatre" érzéssel, kíváncsi vagyok meddig jutottak.

molnibalage 2009.03.26. 21:35:59

@_mihi_: Na akkor az FF5.0-ről, ha már boncolgatjátok.

Hát olyan lett amilyen... Lesz még jobb is. Kicsit instabil egyes felhasználóknál és az adatbázis még nagyon félkész. (Én is a fejlesztő csapatban vagyok.)

A Gipennél mi is a baj a BL-755-tel? Az valami CBU ugye? Az már ki lett vonva asszem. Erre célzol?

Jobb Gripen modellen perpillanat nem dolgozik senki. A magyar Lonci MOD 3D modellje meg van, de asszem nem rakták bele, mert 70k-ról 15k-ra redukálni a modellt sokáig tartana és a skin palettát is újra kellene kezdeni. A Gripen nagyon nem első vonalas típus lévén, hogy a valóságban nem nagyon menne egy háborúba sem perpillanat...

A gépen majd javítani fogom a flare és chaff dolgokat. A törzsben levő kazettákba flare megy majd a szárnyak alá meg A BOL-t szimuláló chaff-ek kerülnek.

A hofixben végre benne lesz több orosz gép felfüggesztésének javítása is és még sok egyéb más.

"battle theatre" érzésben nagyon ott van. Nézd meg a videóimat.

molnibalage.extra.hu/FF5movies2.php

Az utolsókat ajánlom és mindet. s :)


HQ itt. :)

www.sg.hu/listazas.php3?id=1114537900

BLADE.Hu 2009.03.26. 21:38:05

@_mihi_:

BL7555, Ilyet dobtak Barcs-ra is állítólag.
Jó fegyver,olcsó,óriási pusztítóerő, nagy dolgokat le lehet fogni vele, és nem utolsó sorban kis magasságra tervezték.

Mégis sokan tartanak a beszerzésétől, vagy esetleg tiltott?

_mihi_ (törölt) 2009.03.26. 21:45:10

Molni:

Szerintem amugy egyszeruen fantasztikus lett az FF5! Szoval grat ujbol!

Amugy a BL755-ossel nemcsak az a bajom, hogy nem sok allam haderejeben all meg szolgalatban, hanem pl. az, hogy a svedeknek sosem volt, meg a Gripenen az eletben nem volt rendszeresitve.

Valamint nem tudom, hogy a Gripenhez van-e rendszeresitve harmas bombatarto (pl. Mark 82-esekhez). En csak kettesrol tudok.

Persze, ha teljesen realisan neznenk, hogy mi az, ami tenyleg aktiv a Griffmadaran, akkor nem lenne olyan nagy az a fegyverpaletta:)

@BLADE.Hu:

Igen, elvileg ezt dobtak le a racok, kerdeses, hogy 21-esrol, vagy Oraorol. Valamint az is kerdeses, hogy miert... Szimplan gonoszkodni akartak (mondjuk arra volt boven lehetoseguk es eltek is vele a balkani haboruk soran), vagy be akartak minket is vonni a haboruba, etc. de, ez messze tulhaladja a topik temajat. Igy is az FF5-el eltertem. Zord ki fog engem rugni:)

molnibalage 2009.03.26. 22:39:34

@_mihi_: Nem fog. Ő is Falconos volt, csak régen. Talán még nálam is többet repült vele. Én 1,5 csak fejlesztgetem és tesztelek. Ha majd megcsináltam mindazt amit akarok, majd akkor játszok vele. :)

Az adatbázishoz az input meg jöhet ezerrel. Mindent mi sem tudunk...

molnibalage 2009.03.27. 13:31:55

Ma este lesez multi. Ha valaki akar akkor gyühet. :)

molnibalage 2009.03.29. 19:55:33

www.megaupload.com/?d=C2VZ555L

Tessék kapaszodni. Felvételek 1982-ből asszem. Nekem valamiért hihetlenül élveztes nézni azt, hogy milyen volt a technika 30 évvel ezelőtt.

molnibalage 2009.03.30. 22:51:21

No mi van? Senkit nem hozott lázba?

szoltam 2009.03.31. 10:22:25

Van valakinek valami híre, várható, hogy felturbózzák a jövő keddi műsort kötelékek áthúzásával...?

GSF 2009.03.31. 10:33:52

Igen én úgy tudom, hogy lesz kötelék. Délután 3-4 lesz a műsor, előtte napon főpróba, így kétszer lesz a város felett kötelék, két nap egymás után.

Mindenesetre ez várható volt, Szekeres is itt lesz. Egyébként most is demózott a Gripen, nem tudnak erről valamiért lemondani. Sárkánynyúzás mindenek felett!

toth.tomi 2009.03.31. 17:35:34

Műrepülni kell, mégpedig azért, mert a kiképzés része. Ami felesleges, az a magamutogatás céljából történő demózás, de mivel még jönnek az új emberek a Gripenre folyamatosan, így elkerülhetetlenek a (kismagasságú) műrepülések. Hosszabb kihagyások után pedig szintén alapvető, hogy műrepüléssel rázódnak vissza a pilóták, ezen a héten nyilván a nagyvas is tol néhányat.

molnibalage 2009.03.31. 21:51:17

@toth.tomi: Azért szerintem egy műrepülő demo kicsit más elemeket követel meg, mind egy klasszikius dogfight.

toth.tomi 2009.03.31. 22:06:36

De az egésznek az alapja a műrepülés pontos végrehajtása.

A Vadászrepülő Harckiképzési Szakutasításban pontosan le van írva, hogy egy pilótának egy évben milyen feladatból mennyit kell repülnie stb.stb. Ezek között pedig bizony ott van a műrepülés. És ezt annak idején a MiG-korszakban előszeretettel használták. A Gripenre nyilván át lett variálva ez a téma, de vannak alapdolgok amik megkerülhetetlenek, ha pilótaként átkerülsz egy új típusra, először meg kell tanulnod vezetni azt. Ha pedig képes vagy erre és még sok egyéb másra (pl. navigáció, műszer, géppárkötelék stb.) akkor kezdheted a dogfightot és a harci alkalmazás gyakorlását. Ezért is mindegy, hogy egy dogfight éppen milyen elemeket követel meg.

GSF 2009.04.01. 08:32:35

@toth.tomi:
A probléma az, hogy nálunk észrevehetően túlsúlyos a műrep erőltetése. Miért kell egy gépet napi 3x kitenni nagy túlterhelésű manővereknek, akkor amikor szemmel láthatóan - hogy milyen okból azt pontosan nem tudni - géphiánnyal és repórahiánnyal küzdünk.

Mi sem bizonyítja jobban, hogy nálunk másképpen gondolják, hogy a 29-es első felszállása a kényszerű szünet után pont feletti forgolózással kezdődött. Nekem ez furcsa, ebben biztos szerepet játszik az is, hogy féltem őket. Ha sztük belefér, ám legyen.

A műrepülés ugyanolyan kötelezően előírt feladat, mint bármi más, ez tény, nem képezi vita tárgyát.

Csak épp látszik, hogy azt a pár műrepet ugyanazok tolhatják, mert mérnöki alapossággal kivitelezettek és teljesen hasonlóak, azonosak. (A műfajt nagyon magas szinten nyomjuk, nem vitás, csak épp most nem élvezhet semilyen szinten prioritást!)

Ebből levezethető, hogy "demózunk" már megint, és egyáltalán nem arról van szó, hogy a héten végigmegy a repterv szerint mindekin a kötelező műrep feladata.
Ezt támasztja alá az is, hogy az ilyen előírt műrepeket, tudtommal nem feltétlen kis magasságon szokták végrehajtani, ahogy az a 29-es érára is jellemző volt, meggyőződésem szerint a - különböző reptértől távolabb eső- légterekben zajlott kötelező feladatként előírt műrepek döntő többsége. Mert egy ilyen feladat műrepülő elemek gyakorlásából áll. Kis magasságú műrepre - forszázzsal - csak úgy akárkit nem engednek, azt alapos gyakorlás és felkészülés előzi meg, tudtommal. Abban nem kételkedem, hogy a Gripen üzem lízinges időszaka alatt ez fokozottan igaz. Abban reménykedem, hogy a demózást a svédek majd visszafogatják, mert ez nem egészséges.

(Ahogy az sem, hogy egymás után ilyen típusú repeket tolnak uazok a pilóták. Ezt ugye USA-ban - tapasztalatok alapján - nem is engedik. Nálunk még emlékszem, amikor a Vári és a Csurgai egy nap 2x4 alkalommal repesztettek 9g-ket, ami ma már elképzelhetetlen több okból is, de alapvetően nem tudunk másképp hozzáállni a témához: nevezetesen ahhoz, hogy a műrep legyen tényleg időszakos virágzású, ne legyen mindig terítéken. )

Amit a kerítésnél zömében láttunk az a krém volt, kijelölt bemutatópilóták ténykedése. Sokkal kevesebb volt a tengelyben nyomott forszázs nélküli műrep, de kétségkívűl volt.

Sztem ez ma is így van: akiket látunk azok kijelölt bemutató pilóták, azok szaggatnak a napokban. Sztem túlzott buzgalommal.

zord 2009.04.01. 10:10:14

A műrepülés a kiképzés része. Pont. Mivel nagyon új emberek is vannak a típuson, ezért az ő kis magasságú műrepüléseik lehetnek, sőt, legyenek is a pont fölött. Ez nem demózás.

Nincs róla információm, hogy idén, a repülőnap elmaradásával a tavalyi két ember, vagy új emberek számára allokálnak-e külön demo gyakorlási feladatot és órát. Ha nem, az helyes. Ez egyszerűen nem prioritás ebben a helyzetben. Aki mást mond, az a legnagyobb tisztelettel sem mond igazat, erről ezerenyi sorokat írtunk már itt, mint erőforrás-pazarlás.

Azt sajnos tudomásul kell venni, hogy egy kis flottában az óra- és igénybevétel-széthúzást sokkal nehezebb megvalósítani, mint egy nagy flottánál. Ha igaz az a hír, hogy bizony vannak Gripenek, melyek hosszú hónapokig nem repültek, nem repülnek, mert időszakos munkáikra várnak (humán erőforrás hiánya), akkor nyilvánvaló, hogy az üzemképes gépekre koncentrálódik minden: náluk megugrik a repóra-felhasználás, kumulálódik a sárkány-igénybevétel, stb. A 29-esek sorsa tökéletes iskolapéldája ennek a folyamatnak, reméljük, a Gripent nem sodorja el teljesen. Az már sajnos ténynek tekinthető, hogy elindultak ezen az úton.

Zord

GSF 2009.04.01. 10:45:21

@zord:
Ha újak is vannak, és ők nyomatták, akkor jó én csak örülni tudok neki, ha ilyen magabiztosságal cikáznak az égen miközben előtte sose csinálták, szimulátoron kívűl nem gyakorolták.

Ha humán erőforrás hiánya miatt vannak gondok, akkor nem lehetne segítséget kérni a svédektől, megelőzendő a további leépülést? Még most elejét lehetne venni a technika erodálódásának, talán...

szoltam 2009.04.01. 13:48:58

A VHSZU nyilván (?) tételesen leírja, hogy mi a kotta a pont feletti műrephez. Ezért lehet, hogy nagyon hasonlókat nyomtak tegnap, s nem feltétlenül demo-pilóták.

GSF 2009.04.01. 14:09:27

Kötve hiszem, hogy a VHSZ-ben szerepel a negatív forduló forszázzsal, amit láttam az annak tűnt... Azt eddig csak mi tettük a demókba.

De még1x mondom, ha ez a trend a rend, akkor minden ok. Én csak örülök, ha mindent jobban és többet nyomatnak!

toth.tomi 2009.04.01. 14:37:05

Negatív fálykafordulót én sem hiszem hogy írna a VHSZU vagy bármely egyéb előírás.

De a műrepeket több féle képpen lehet kategorizálni, külön feladat az összetett műrepülés (általában közepes és nagy magasságon) és másik feladat az összetett műrepülés kis és földközeli magasságon. Kismagasságú műrepre végülis engednek bárkit, nem kell ehhez kijelölt demo-pilótának lenni, mindössze annyi a feltétel hogy a kiképzettségi szintje elérjen egy bizonyos mércét. Az a pilóta aki keszibe jár nap mint nap, el kell hogy érje ezt a szintet...


A 29-es újraindulása meg azért kezdőtött pont feletti forgolódással, mert ez így szokás, hosszabb kihagyás után, vagy egyszerű szinten tartó repülésnek általában egy kis műrepet majd műszeres bejöveteleket szoktak csinálni.

szoltam 2009.04.01. 15:12:21

Meg egyébként tök mindegy, csak lássuk még egy kicsit a nagyvasat fordulózgatni... :)
Pár perce a városom felett egy nagyvas hazafelé menet nyomott egy lájtos 360-at, a bevitelnél szép hosszú szárnyvégi páraleválással. Felhőtlen, kék ég, szikrázó napsütés... :)

GSF 2009.04.02. 09:52:34


www.airliners.net/photo/Sweden---Air/Saab-JAS39C-Gripen/1410663/L/

Érdekes kép egy Litening konténer felüggesztéséről svéd Gripenen. Mármint annyiban, hogy a gép hosszengelyéhez képest "ferde".

Tud harciasan is festeni a kis gép:
www.airliners.net/photo/Sweden---Air/Saab-JAS39D-Gripen/1421848/L/

GSF 2009.04.03. 10:50:57

Zord!

Úgy tudom, hogy az április 7-i parancsnokavatás tiszteletére a bázis gépei kötelékáthúzást bonyolítanak le a város felett. Ennek a gyakorlását pedig 6-ra időzítették, legalábbis a helyi sajtó szerint.

Ha ez igaz, nem tudnál kapcsolataidon keresztül rákérdezni, hogy hánykor várható a 6-i próba, mert jó lenne megörökíteni valamit belőle, akár a munkahelyről is.

Köszi GSF Gábor

zord 2009.04.03. 23:38:40

A madarak azt csicsegik, hogy 1300-tól érdemes figyelni.

Zord

toth.tomi 2009.04.06. 14:25:06

Már délelőtt is lehetett látni a MiG-Gripen-Alba trojkát a város felett, viszonylag magasan nyomtak egy két kört.

GSF 2009.04.06. 15:51:20

@toth.tomi: Most volt a 29-esen a sor. 4-5x húzott át É-D-i irányban. Lehet, h. elvetették a kötelék ötletet, mert már nem volt Alba se Gripen. Baromira mászkált és lépdelt az alkalmi de szép kötelék. Furcsa, mindenesetre gyönyörű volt a Gép a napsütésben, elegánsan szelte a levegőt! :)

Mondanom sem kell a 27-es UB volt, ahogy délelőtt is 2 személyes D Gripen és a cápaorrú Alba volt fenn, egy Ancsa is körözött. Talán fotóztak?

toth.tomi 2009.04.06. 20:34:19

Nem tudom fotóztak-e, de a délutáni 29-est én is láttam, valószínűleg a parancsnok búcsúrepülése volt.