Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (47) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (43) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (25)

HTML

Negyedikék

2008.12.11. 18:05 | zord | 8 komment

November végén hazatért svédországi átképzéséről a negyedik magyar Gripen hajózócsoport. Gondoltam – összhangban azzal, hogy a nehézségek ellenére igyekszem megörökíteni a program mérföldköveit – néhány kép kíséretében gratulálok nekik, kívánok sikeres további munkát, és sok repidőt a Combat Ready státusz mihamarabbi eléréséig.

Az Satenas-i F7 ezrednél frissen végzett magyar századosok svéd oktatóikkal, Carl-Johan Wallberg és Leif Holmén őrnagyokkal. A háttérben a Vörös Gusztáv felirat az helyi első századot jelöli, alatta stilizált Gripen-nyomat: minden innen kibocsátott hajózóról készül itt fotó.

A 139-es Alfa „Sátános” felett. Alul a Herky század előtere két vassal. Háttérben a Vanern-tó; maga a bázis is a vízparton terül el.

Ez „Sátános” a GE szemével. Jól látható az X-elrendezés.

A szoktatórepülésekre Sk60-assal kerül sor. Itt a magyarok azzal a négy cseh pilótával állnak a gyakorlógép előtt, akik röviddel korábban végeztek. (a képekért köszönet Hakan Brandtnak és annak, akit illet).

FORRÁS: F7

Zord

Ps.: A negyedik Batch-al eddig összesen 17 fő kapott átképzést Satenasban, akik közül 16-an vannak rendszerben, bár ebből nem mindenki ad majd keszit. A készültség egyelőre nem kizárólagos átvétele – mint arról korábban írtam – december folyamán meg fog történi, ebbe természetesen az újonnan hazaérkezettek még nem szállnak be.

Ps2.: Ha már Sátános került szóba, megosztom veletek az ottani légtérben készült néhány fotómat, melyek közül eddig csak fekete-fehérben (Képeslap) illetve egyszem magában (CA) publikáltam...hátha sikerül valamit visszaadnom a helyi milliőből! 2005-ben, az első (oktatói batch) átképzésének a végén volt alkalmam egy Sk 60-asból lencsevégre kapni a 809-es és a 811-es Bravót, melyek magyar pilótákkal repültek. Bár aki a levegőben fotózhat, az ne panaszkodjon (SŐT, AZ CSAK FOGJA BE!!!), de azt elmondhatom, hogy életem eddigi kilenc merevszárnyú A-A fotózásából a legnehezebb eset volt: no briefing, fejesugrás a gépbe; elég nagy borultság, nem túl sok fény; kis magasság (~200-500) intenzív turbulenciával; bal hátsó ülés (a képekről látszik, hogy végig bal kísérők voltunk), komoly torzítások a dekken...és a fordulókban úgy 2,5 g...súlyilag hirtelen profi géppé vált a D70-esem! Bár szokásom minden nyers kockát eltenni, az igazság az, hogy az ezen a repülésen készültek ~80-90 százaléka életlenség, torzítás, bemozdulás, reflexió, kilógás miatt Lomtárat érdemelne! Következzen a jobbak néhány példánya (Photoshop: curves, unsharp mask - morálisan vállaható mértékben).

Ez a bedöntés tipikusnak mondható erről a repülésről. Nem volt jellemző a vízszintes szárny.

Most kicsit laposabban...a repelőtti fotóelig hiányának eredménye, a magassági lépcső hiánya...a legtöbb képen "összeérnek" a gépek, ami jó néhány kocka erejéig, de!

A kevés képek egyike, amin ha hajszállal is, de különváltak a "sziámi ikrek". Az Sk pilótája azzal tudott segíteni, ha a Gripenek bedöntésének síkja alatt tartotta...hálistennek ez néhányszor sikerült.

Erdő-erdő-erdő skaraborgi kerek erdő. Gripen lakik abban, Gripen lakik...tizenkettő? (szerintem több). Szép a fenyvesben az a lilás "lomb"...

A Lackö-kastély, a helyi "must see", negyven kilométerre északkeletre Satenastól. Ma már a magyar vadászlegenda része.

A Vanern-tó víztükre felett. Szépnek szép, különösen a partján és apró szigetekként kiálló gránitszikláival, de átlaghőmérséklete egyben indokolttá is teszi a gumiruhát (a 156-os pilótájának 1999-ben alighanem használt, hogy volt rajta).

A fotózás után a futárkonfiguráció korlátozásain belül kaptunk egy-két-három-négy késélfordulót pilótánktól, BJÖ-től. 

Besiklás a 01-es pályára, a tópart felé, ilyenkor reménykedik igazán az ember, hogy megállunk. Megálltunk.

BJÖ a 24-es oldaszámú (egykori felderítő Sk 60C) gépet kiszolgáló műszakival. Örök hála nekik és persze a 809-ben és 811-ben ülőknek! 

Címkék: magyar hungary gripen jas 39 satenas f7

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr50817578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bobby Baccala 2008.12.12. 15:43:31

zord

tényleg fogd be! :D

jók a képek..biztos nagy élmény volt

zord 2008.12.14. 19:48:47

Kedves Légierő Blog család!

Az Inda gépház ezentúl csak bejelentkezett felhasználóknak engedélyezi a kommentelést:
inda.blog.hu/2008/12/12/valtozas_a_blog_hu_kommentezesebenentezes

Abszolúte nem örülök ennek a húzásnak, de mivel értelemszerűen vendég vagyok itt, kénytelen vagyok megbékélni vele. Arra kérnélek titeket, hogy végezzétek el ezt a gyors procedúrát, és ott folytatjuk, ahol remélem nem hagytuk abba!

Köszönettel a megértésért,

Zord

molnibalage 2008.12.15. 18:45:49

Na mivel ez a legújabb ide teszem fel kérdéseimet lesz bőven...

1. Az SARH rakétánál alkalmaz bármelyik is az MCG üzemmódót? Mert a rakéta megsemmisítiési zónáját nagyban növelné, ha a célpint nem érzékelné azonnal azt, hogy indítás történt rá. Az R-27 nem ilyen? Vagy mi gátja volt annak, hogy ezt nem alkalmazátk és és VÉGIG kellett célmegvilágítás?

2. Zord beszélt arról, hogy a félaktív SAM rendeszereket (pl. SA-6) a jenkik gyakorlatilag teljesen taccsra tették. Az SA-2 és egyéb rádió parancsvezérelteknél ez miér tis lenne nehezebb? Mert arról írt, hogy ma lehet, hogy ehhez az elvhez kéne visszatérni, csak XXI. századi szinten. Ez aszt jelentené, hogy akkor a Patriot és egyéb szovjet/orosz SAM rendszerek dázisvezérelt radarjai is elég decensen zavarhatóak? Olvastam valami lézeres SAM rendszerről amit asszem a svédek hoztak össze. Az mi is? Számomra nem világos a dolog.

3. A Szu-24M gépen levő zavarótöltetek mennyiségéről ki tud bármit is? Mert én már láttam 2x24-től a 2x96-ig mindent. A Szu-27-nél ugyaneza téma. Én úgy tudom, hogy az összes Su-27 család tagján 3x32 van. Valahol az láttam viszont, hogy Már 6x32 van vagy még több. Nagy a zavar. Mert a Szu-33 esetén ugyanaz a "forrás" (a DCS szimulátorról van szó) meg a korrekt számot adja meg. Egyébként az a kérdés bármilyen gép tekintetében érdekel. (egyszer tényleg találkoznom kéne Storeforttal).

4. Az orosz gépek által hordozott bombák körül is kicsit nagy a homály. A 6 záras tartóra mehet FAB-250-ből 6 db? És RBK-250 családból? Azok hosszabbak. Nem lógnának össze a hosszuk miatt? A Su-24 esetén akkor a hatzárasra mehet két 500 kilós egymás mögé? Vagy az a kétzárasra teszik? Mert a felfüggesztési pont tömegre elbír még 1500 kilót is a szárny belső felfüggesztési pontján...

5. A Mi-24D képes R-60 használatára? Az irányított rakétafegyverzetet mi alkotja és melyik felfüggesztési pontokon vannak? Mehet a külső kívűl máshova is?

Nagy hirtelen most ennyi. :)

molnibalage 2008.12.15. 19:26:15

Akkor folytatás.

6. Az SA-2 az idők folyamán új elektronikát kapott és jobb lett a zavarvédelme. Az újabb SA-2 volt a Volhov ugye? SA-3-nál is volt ilyen fejlesztés? Az SA-2 ekkor kapta meg az optikai rávezetés képességét is ugye? És az SA-3?

zord 2008.12.18. 14:21:21

Írtam neked egy választ, de elszállt. Ha holnap hozzáférek, emilen elküldöm. Addig Lérakos topic OLVASÁSA!

Zord

samoth 2008.12.19. 06:25:37

Ööö, bocsi, tudom, hogy nem ide tartotik, de az aranysas honlapján a kérdőív az előző (11.) számra vonatkozik.

zord 2009.09.23. 15:03:15

A magyar Gripen-pilóták által is jól ismert Sk60-as korszerűsítéséről írtak alá szerződést a Saab-bal:

www.flightglobal.com/articles/2009/09/21/332555/saab-105-upgrade-to-boost-interoperability-with-swedens-gripen.html

Zord