Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

január 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Címkék

AirPowerNews (49) f 16 (20) gripen (76) Gripen (51) Hajmáskér (21) helikopter (32) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (46) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (28)

HTML

Bevetési sirám

2008.10.08. 23:49 | zord | 49 komment

Nem éppen új, de csodálatot ezúttal sem érdemlő műfaj, a "bemutató gyakorlat" tanúi lehettek azok, akik ott voltak a Központi Gyakorló- és Lőtér nulla pontján a Bevetési Irány '08 gyakorlat (sajtó)nyilvános napján. Mivel itt már volt róla szó, ezúttal csak a "bemutató légiharcról" szolgálok némi illusztrációval...talán itt lenne az ideje, hogy az állomány olyan dolgokra koncentrálhsson, melyeknek a haza védelmében tényleg van értelme. Egy kis magasságú, korlátozott méretű légtérbe koreografált, "légi harcnak" titulált dzsiggelésnek nincs sok. Évi 150 óra per kopf esetén kétségtelenül egy szép airshow-programot lehetne belőle kifejleszteni, node hol lesz 2009-ben ehhez már a kétfarkú?

Forszázzsal könnyű!

Menekülés a rőt MiG elől. 

Kölcsön-infracsapdák szórása?

Zord

Ps: Üzenem az otthoni hegyeknek: a csillagok járása változó...

Címkék: gripen mig 29 bevetési irány légiharc

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr27704345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GSF 2008.10.09. 08:09:20

A "Menekülés a rőt MiG elől" kép elég aggasztó lenne a Gripennnek, ha sisakcélzót használna a duplasvancú... nem kéne sokat rántani a gépen, pl. ha nem 6G lenne az engedélyezett már csattanhatna a sárga gömb a Griff segge alatt...

Mocskos szemfényvesztés. Valahol ez is árulás, hogy megtévesztik a laikus döntéshozót, hogy ennyi a légiharc.

zulu74 2008.10.09. 09:53:24

Nem, nem azért csinálják..
Hanem azért hogy akik elmentek oda a sajtó részéről, azok lássanak is valami érdemlegeset.
Egy 12000 méteren, és vagy 100km2-en folyó intenzív manőverező légi harcról elég nehéz lenne értékelhető felvételeket csinálni, ha már a sajtó napnál tartunk.

A döntéshozók pontosan tudják, ha érdekli őket, hogy mire képes a MiG a Gripen ellen dogfightban, ha nem akkor arra vannak a kitűnő szakértők, hogy megmondják nekik.

A kis magasságban végrehajtott kergetődzés mindenképpen jól begyakorolt koreográfiát követel meg, mert még bonyolultabb helyzet, mint egy kötelékbemutató a légi parádén. Ez nem hiszem hogy hibaként róható fel.

Zord...
Nem az a gond, hogy ilyen bemutatókat tartanak, vagy repülőnapokat rendeznek, hanem az, hogy CSAK erre koncentrálnak már egy ideje.
'98 óta a "mindegy, csak mutasson" elve érvényesül, mert rájöttek, hogy az emberek még elég egyszerűek ahhoz, hogy elvakítsa őket a piárosok által kitálalt szép új világ.
Ez minden demokratikus átalakulás gyermekbetegsége. A baj az, hogy már tíz éve egyik kormány sem tudja megemberelni magát, hogy az egyszerű, olcsó cirkusz helyett érdemi beruházásokat is csináljon, az ugyanis nem annyira mutatós, és még drága is. A felderítő konténerek, lézeres bombák úccse mondanak semmit a köznépnek, ezért nem is kell megvenni... ez ma a vezérelv.
Másrészt szerintem a közelébe sem engednének éles harci helyzeteknek a szövetségeseink, akik tudják, hogy mennyi gyakorlattal mentünk oda.
Szerintem ez a sajtó nap rendben van, csak az a baj, hogy más nincs.

GSF 2008.10.09. 10:30:27

Zulu,

nem politikai pártoskodás mondatja velem, de ez a tendencia korántsem 98-ban kezdődött el. Ezt igazán 2003-tól datálhatjuk, ami azért szembeötlő, mert ez volt az az időszak amikor gyakorlatilag átírták a hazai stratégiát és doktrínákat, kivonva a védelmi szférából milliárdokat, totálisan félldalassá téve a rendszert (Gripen bevásárlás, amit az ellentételezés nem nettósítva és azonnal vág egyensúlyba).

Ne felejtsük el, hogy 98-ban épp a repnapon jelentették be, hogy új gépeket nem áll módunkban beszerezni, és azt követően már csak 2000-ben volt repnap. Utána 2003-05-07-08 és most 2009 is feliratkozik, ami teljesen indokolatlan, figyelembe véve a rendszer állapotát.

A jobboldal vezette korszak hibáiról sokat írtunk itt már, de azt nem állíthatjuk, hogy pr szinte alacsonyították a védelmi képességet, egyáltalán nem a népnek kenyér és cirkusz kell ideológiáját követték a honvédelem terén. Hangsúlyozom ugyanakkor, hogy számtalan szakmai hibát vétettek, és bár kevésbé volt alulfinaszírozott a honvédelem, mint ma, de attól akkor is alulfinanszírozott volt. Szóval ne érts félre, de sztem ez a "cirkusz" de facto 5 éve kezdődött.

Az a legriasztóbb, hogy nem látszik a vége...

Egyébként egyetértek veled, kell a sajtónap is, csak mi tudjuk, hogy 2 hete erre a szarra készültek, nem a harci alkalmazásra...

zulu74 2008.10.09. 12:31:23

Abban azért egyetérthetünk, hogy a repülők megvásárlásának máig ható következményei lettek a honvédség gazdálkodására (is).

Mondjuk a 2000. repülőnapon bejelentettekhez képest elég hamar megkötötték a Gripen szerződést nem egészen egy évre rá.

Nincs is ezzel baj, az országnak szüksége volt erre a lépésre. Lehet itt mindenféle érveket felhozni a MiG-ek ellen, de egyáltalán nem kérdés, hogy 99 után már nem hagyatkozhattunk az oroszokra egy ilyen stratégiai kérdésben, mint a légierő.

Ukrajna, Grúzia példáján láthattuk, hogy az oroszok igen hamar képesek "elállni" a szerződéseiktől, ha a pillanatnyi pol. helyzet megváltozik.

Szakítani kellett a poszt-szovjet technikával, minél hamarabb.

Szerintem a döntésben szerepet játszott az is, hogy a Fidesz kormány inkább az európai partnerek felé fordult, nem pedig az amerikaiaknál akart kiharcolni egy buksi-simit.

Amúgy meg a hadgyakorlatok minden országban PR műveletek is egyben, amivel a hadsereg kifelé-befelé demonstrálhat. A komolyabb szakmai gyakorlatok pedig úgyis "fedésben" maradnak,... egy darabig előlünk is.

Véleményem szerint, ha nincs komoly akarat arra, hogy a légierőt harci feladatokra készítsük fel, minél intenzívebben, akkor ha nem erre gyakorolnak, akkor valami egészen más marhaságra.

GSF 2008.10.09. 12:39:02

Osztom a nézeteidet.

csiga 2008.10.09. 19:40:33

Nevetési Hiány 2008 ! de a seggünk kilóg a gatyából!

Tacsk0 2008.10.09. 20:41:43

> Forszázzsal könnyű!

zord 2008.10.10. 00:31:52

A 29-esen is volt, pedig azon a pótos nagyobb relatív romlást eredményez ellenállásban.

GSF 2008.10.10. 09:42:38

A Fulcrumokon mindig van pótos, csak a "demo" idejére veszik le. Évekkel ezelőtt, amikor még volt üzemképes gép, akkor amikor még 2 néha 3 géppár is harcolt egymással, miközben volt 1-2 szóló gép, akik egyéb feladaton voltak, nos akkor is előfordult, hogy a légiharcosokon nem volt pótos. Aztán felkerültek, és gyakorlatilag folyton cipelik a tököt.

A fájó éppen az, hogy elvileg 1,5 órát simán ki lehetne repülni így, figyelembe véve, hogy forszázst nem lehet kapcsolni, ez fokozottan érvényes. Ennek ellenére alig látni 35-40 percnél hosszab feladatot. Ez igaz a típus egész itthoni karrierjére. Rengeteget voltam a reptéren, de összesen, ha 2 alakalom adódott, hogy a gépek rutin kiképzési repülésen (nem 99-es v. egyéb riasztásos keszi őrjárat) egy óránál többet lettek volna fenn. Egy alkalommal - talán útvonalaztak - 1,5 órát volt fenn az egész sor, ami kuriózum volt.

Ebből is látszik, hogy egyszerűen nem volt igény a gép valós képességeit kihasználni.

Az biztos, hogy a Gripen pótosa sokkal ideálisabb elhelyezésű, Zord első képe meglehetősen szemléletesen mutatja mennyire eltávolodik a géptörzstől, nyilván kikerülve ezzel a manőverezőképességet rontó zónából, áramlásilag.

A 29-esen ha van pótos, rögtön észrevenni, nagyon megfogja a gépet. Láttam pótossal műrepülést, egész más volt. Ettől függetlenül csak ámultam, amikor 99-ben az egyik őrjáratra forszázzsal elrugaszkodó gép, a kísérő, "sarkon fordult" a küszöbnél: hiába volt a 6 rakéta és a pótos a gépen, rendkívűl erőteljes volt az a kitolás... Hát ezt csinálja utána Gripen...

GSF 2008.10.10. 10:28:17

Gripenek párosával gyakorolják az Il-re a rácsapásokat a pont felett. Amikor az egyik a ferdebukfenc tetején jár a másik akkor tolja ki magát balra forszázzsal. Szép kis égzengés... Ma ez a második ilyen körhinta. Egyébként egész héten 9 körül kezdődtek a repülések, az eddig megszokott 10 helyett.

GSF 2008.10.10. 11:28:42

Bocs, de ez nekem kínai...

Mindenesetre messzi vagyok, függesztményt nem látok, ha a WTF ezt takarja... Elég fürgék. Úgy fest a művelet, mint a 29-esek fotógéppuskázása, csak impozánsabb a látvány, mert 2-en nyomják.

zord 2008.10.10. 11:33:38

Ezúttal ez nem szakmai volt, hanem csúnya internetes szleng (What The Fu..k). Azt próbáltam kérdezni, hogy ez mi lehet? Gondolom gépágyúlövészet gyakorlása.

Zord

Liverbird · http://htka.hu 2008.10.10. 11:56:24

Lehet, hogy mivel nincs elég fegyverzet a gépekhez, azt gyakorolják, hogyan kell a legvégső esetben kamikaze módjára megsemmisíteni az ellenséges célt.Csak itt más a mentalistás, ezért az oktató többször is megmutatja mit kell csinálni :)

Egyébként minden bizonnyal tényleg a gépágyús lövészetet gyakorolják :)

GSF 2008.10.10. 12:22:32

Aha

Az biztos, talán 4 Griff forog, és eléggé reszelik az eget, most is. Van Alba is.

GSF 2008.10.10. 12:33:37

Na, ez nagyon durva, megállás nélkül nyomják, ilyen "aktivitás" itten régen vót!

mapex 2008.10.10. 13:08:21

Hoppá! Most már én is láttam, sőt az egyik Gripen még csapdát is szórt a reptér felett! Nagyon szép!

Bobby Baccala 2008.10.10. 13:15:09

hát ha Szekeres NATO főtitkár akar lenni, akkor vmit most már le kell tenni az asztalra :D

arról lehet tudni vmit, hogy a delegációk miatt van e vmi nagyobb készültség?

tothtomi 2008.10.10. 14:05:47

Na akkor ezt hallottam a városból...Csak néztem, hogy péntek délután mi ez a nagy égzengés, mégcsak légtérbe se mennek ki, de hát akkor ezek szerint épp a pont fölött lőköröztek.

zord 2008.10.10. 15:16:55

Készültség? Van, lásd a legutóbbi bejegyzést a radarokról!

Nem tudom, hogy miért a reptér felett nyomják, talán valami delegáció van ott? Az is lehet, hogy gyakorolnak hogy az egész állomány, batch 3-astul tudjon lőni még az idén. Maverick gyakorlót nem visznek? Úgy tudom, hogy még idén ősszel lesz kiképzési repülés azzal is! (Tavasszal ugyabár már repültek vele néhány felszállást)

Zord

exi 2008.10.10. 15:57:42

GSF,nem csináltál képeket vagy esetleg videókat?

GSF 2008.10.10. 16:16:10

Hát ezt a munkahelyről derítettem a 10. emeletről...:)

Ez van. Csak az információt tudom továbbítani, sajnos. De úgy vagyok vele, ez is valami, kiindulási alapnak nem rossz.

Üdv

zord 2008.10.10. 17:12:26

Nagyon ügyes vagy, de fontos tudnod, hogy a derítés után jön az ülepítés :-)
Ezt akkor szoktuk mondani Stonefort mesterrel (még a régi szép időkben), amikor elment az időjárás-felderítő gép, és mi éppen megérkeztünk egy bázishoz. „Elment a derítő! Mikor megy az ülepítő?”

Zord

Tacsk0 2008.10.11. 20:59:06

> ha Szekeres NATO főtitkár akar lenni, akkor vmit most már le kell tenni az asztalra :D

molnibalage 2008.10.11. 21:09:46

A MiG pótosa miért rosszabb, mint a Gripené? Az sokkal jobban ki van téva az áramlási térbe. Áramlástechnikusként sem látom nagyon az okát, hogy mitől lenne rosszabb.

Tacsk0 2008.10.11. 21:29:20

> A MiG pótosa miért rosszabb, mint a Gripené? Az sokkal jobban ki van téva az áramlási térbe. Áramlástechnikusként sem látom nagyon az okát, hogy mitől lenne rosszabb.

GSF 2008.10.12. 09:44:58

Én nem vagyok elméleti szakember, de úgy látom azért kedvezőbb a Gripen póttartályának elhelyezése, mert egyrészt a pilon a törzstől kellő távolságra tartja a tartályt és ezzel mitegy kitolja a gép törzséhez közeli fő áramlásból, másrészről mert egyszerűen karcsú a doboz.

A 29-es aerodinamikailag ideális - bár nem a radarkeresztmetszetnek tetsző - szívócsatorna elrendezése egyszerű kérdést vetett fel: vagy a korlátozott teherbírású szárny alá pakolják a pótosokat (ami egyben a fegyverzet jelentős csökkenését is maga után vonja, egyben kiesik a legteherbíróbb csomópont, így leginkább áttelepüléshez ideális, uis elvész a BVR-hez szükséges fegyver alkalmazási lehetősége, ami persze már nem igaz az 'M' ill 'K' verziókra, de hát olyanok hol vannak tömegével?...), vagy beillesztik a gép zsenijébe, vállalva a nagy légellenállást de legalább dupla többlet keróhoz juttatva a gépet (tudtommal 1500 literes). Hát ezt választották, jól is döntöttek. Sőt a gépek egy részén "nedves" a belső pilon is. De jó is nekik! Kár hogy a mieink ebből is kimaradtak, ámbár látva a vezetés mindenkori hozzáállását nagy veszteség csak elméleti szinten ért minket: úgyse használtuk volna ki a 3 pótos adta előnyöket...

Egyébként tudtommal maguk a pilóták jellemezték akkép a tökös repüléseket, hogy "a gép összevissza takonyolódik" ami az egyik AS-ben olvasható.

zord 2008.10.13. 13:50:50

Az AS-ben valamikor réges-régen agyalogtam erről, talán éppen én neveztem a "29-es zsenijének" a különálló hajtóműgondolák közötti csatornát (l.m.:F-14, Szu-27). Nem tudom, de mindig volt olyan érzésem, hogy a szárny alatti két, jól megtervezett, "F-16-oséhoz hasonló" szuperszónikus 1200 literessel a 29-es messze jobban járt volna, mint az egyszem törzs alattival a "zseniben". A korszerűsített 9.12/9.13-nál ráadásul egy ilyen konfiguráció nem jelentené a BVR-képesség végét, mert a középső és külső tartókra mehetne R-77-ből akár négy darab is, vagy 2xR-73 + 2xR-77.

Ehelyett a 9.12-esek nagy százaléka nem kapott nedves belső pilont, az átalakított gépek (például Luftwaffe, most már lengyel), illetve az eleve így elkészültek (adósságtörlesztett szlovákok) is be kell hogy érjék szubszónikus tartályokkal, melyek (legalábbis azt hiszem) hogy ugyanazok, mint a Sz-22/25 nagyobb kapacitású tartályai (voltak 800-asok is).

Ez a póttartály-dolog is szerintem rávilágít arra, hogy az orosznál bizonyos jelentéktelennek tűnő – de azért mégsem az – területekre nem irányult elég figyelem. És nem is irányul máig sem: láttatok már 29M/K-t valamilyen új pótossal?

Zord

Ui: Azért annyit megjegyeznék, hogy bizonyos dolgok lehet, hogy áthúzzák a számításaimat. A szárny alatti tartályokkal lehetnek ugyanis gondok, főként dobásnál, melyek minden egyéb pozitív tulajdonság ide vagy oda, korlátozhatják használatukat (szűk az úgynevezett "jettison envelope"). Az F-15-ösönél például szuperszónikus sebességen úgy tudom nem lehet dobni, mert úgy mennek el a tartályok, hogy a vízszintes vezérsíkokat veszélyeztetik. Lehet, hogy a 29-esnél is gond van/lenne ezzel.

GSF 2008.10.13. 14:24:35

Nekem valahol ez az egész hozzáállás kissé érthetetlen az oroszok részéről.

A 29-es a 27-essel ellentétben igen kis hatósugarú madár, ami nyilván gondot okoz(na), ha konfliktusra kerülne sor. Ezt a veszélyt csak fokozza a gyér reptérhálózat a "vad keleten", amivel éppen indokolják a 27-esek keró kádját!

Mire alapoztak az elvtársak? Hogy a stílszerűen "frontvadászként" emlegetett Fulcrumok előrenyomulva a minden köpésen repterekkel telezsúfolt nyugaton sikereket érhetnek el? Miért nem tudták orvosolni a hatótáv problematikáját? Nem hiszem, hogy ők nem szembesültek mennyi korlátozást von maga után az, hogy a gépek többsége 1 törzspótossal kénytelen repülni...

Az általad felvettet esetleges gondok megint érdekes kérdéseket vetnek fel. Lenyűgöző, hogy az amik inkább agyalnak még egy kicsit, hogyan lehet az eredeti tervezett terhelési kapacitást fenntartani: hát akkor ferde lesz a pilon... Az oroszokat biztos már sürgette az idő: nem kell 3 pótos, se légiutántöltés, csak 86-ra legyen rendszerben a vas, kit érdekel, hogy elesnek akár 2 tonna kerótól, vagy órákra elnyújtható járőrözésektől.

Totálisan más szemlélet.
Pedig náluk is van tapasztalat.

zord 2008.10.13. 15:37:12

Sajnálom a dolgot. Hazaira lefordítva: jóval többet lehetne Tango alkalmával is a levegőben tölteni kettővel vagy hárommal.

Zord

Allesmor Obranna 2008.10.13. 18:59:39

Az orosz fejlesztőket nagyon sűrgette az a tény, hogy már 77-ben repült a proto, de még rengeteg munka volt az eredetileg kívánt verzió létrejöttéig, holott a burzsoá imirlistáknak 81-ben már a negyedik negyedik generációs bringája is megvolt, igaz, hogy az épp a haditengerészetnél.
A MiG-29-es egyébként igen hamar megjelent ott, ahova szánták, vagyis a Szovjetúnió határain kívül, a sűrű reptérhálózattal rendelkező NDK és magyar placcon.
A MiG-29-esnek elsődlegesen a kategórián belüli Szu-17/MiG-27/Szu-25-ösök kisértete-biztosítása volt a feladata, mégpedig azok hatósugarán belül.
Ez némiképp magyarázza utólag a bizonyítványt, de persze mindez messze van a kor nyugati színvonalától.
Nem is volt véletlen, hogy a nyolcvanas évek végére először a lengyel területen is megjelent a Szu-27-es, csakhogy őt már nem tudta követni az NDK-s kontingens, mert vége lett a mókának.
A 27-esek számára szovjet területen nemigen épült betonfedezék, így csak a lengyel és a két darab NDK-s hangár maradt fenn(?) az utókornak. Ezek kialakítása minden mástól eltért.

GSF 2008.10.17. 15:01:14

Repülés van, min. 3 Griff, 1 Alba, 1 Ancsa és egy 29-es.

A Fulcrumon távcsővel kiszúrtam 2 UB blokkot. Lehet, hogy utoljára függesztették ezt a fegyvert?...

zord 2008.10.17. 15:11:45

Ja, lőnek ma, miután a Gripen 3. batch is lőtt a héten ágyúval. Valószínűleg az utolsó UB-zás a 29-esekkel.

Zord

GSF 2008.10.17. 15:19:14

Helyesbítek, úgy látom 5 Gripen repül ma.

Most jött le 2, előtte forgolódtak a pont felett, de elég vegyes mozgást végeztek: rácsapás és légiharc elemei keveredtek, miközben sokszor kapcsolták a fáklyát is. Csak törzspótos a függesztmény, azt nem látom AIM-9 van-e a szárnyvégen, nem kizárt.

Sajnos nem beszélhetünk 29-esekről, azt az egy szemet láttam... Szóval jó, ha 4 üzemképes, összesen. Bár úgy is fel lehet fogni, hogy legalább 1 repül...

Lev 2008.10.17. 19:31:45

Sziasztok!

A kisebb repülési időtartam nem technikai jellegű problémához köthető, hanem a kevés repidőhöz. Minek sallangozzanak másfél órát odakinn, ha egy feladat megoldható 40 perc alatt is? És akkor kettő feladatot repülnek egy helyett. Ne felejtségtek el, hogy a repidőt órákban, nem felszállásban mérik :) Anno, mikor még 2000 környékén (vagy mikor...) elkezdték csökkenteni drasztikusan a repidőt, a pilcsik első dolga az volt, hogy M0.9-el ki légtérbe, nagyláng, harc, aztán go haza szintén M0.9-el. Meg is volt egy géppárfeladat 20 perc alatt :D

Amúgy a griffek tökkel repülték a lőköröket, elég közel voltam, hogy lássam :) El kéne már felejteni ezt a lőkörkoncepciót. A legszebb célt tudják nyújtani még egy kalának is, ha csapás után nem fordulnak ki egyből, vagy manővereznek valahogyan.

stonefort 2008.10.18. 13:58:07

Ez a "feladat a fontos, nem a repidő" fajta hozzáállás csak a szegénységi bizonyítvány magyarázása, ami már régóta divat mifelénk. Ha hosszabb a rep idő nem fér bele még több feladat? Nem lenne szükség rá? "Minek sallangozzanak másfél órát odakinn", Nyáron elnéztem Malacky mellett a csigaevőket. Egy órán keresztül nem csinált mást az F1-es géppár, mint lőkört, néha ágyúval, néha bombadobást imitálva. Kb. két percenként került sor egy-egy gépre. Miért "sallangoztak"? Hogy beidegzetté, rutinná váljon a szükséges tevékenység. Ha ez megvan, akkor lehet bonyolítani, rácsapás utáni "flikk-flakkal" (jinking) csapdaszórással stb. Majd ha itt tartunk, akkor számon lehet kérni a dolgot. A jenkik az A-10-esekkel ugyanott pár éve ugyanezt csinálták, a GAU-8-ast és az infracsapda készletet nem kímélve, jinkingelve. Csak náluk egy magas szinten meglévő képesség fenntartása volt a cél.

Liverbird · http://htka.hu 2008.10.18. 16:08:12

Örülök, hogy tegnap este nem írtam volna hülyeséget, ha lett volna erőm fogalmazni :) Pont erre gondoltam én is, hogy hosszabb időbe több feladat is belefér, és szerintem az sem elvetendő dolog, hogy így kevesebb leszállással terhelik a gépet. Egyébként ne adj' Isten egy valós harci feladat sem 20 perc szerintem....

Egyébként örülök, hogy repülnek a fiúk Kecskeméten, tegnapelőtt és tegnap is sikerült látnom egy-egy Gripent figurázni Eger felett, és az időpont a lényeg. Csütörtökön valamivel 17 óra után, tegnap viszont negyed nyolckor, töksötétben. A kecskemétiek biztos hozzászoktak már ehhez, de én általában kora délután szoktam Griffeket látni...

tothtomi 2008.10.18. 18:26:05

Itt az ősz, ilyenkor van értelme éjszakát repülni, nem nyáron, mikor 9-kor 10-kor sötétedik, ez lehet az oka, az pénteki éjszakának pedig gondolom az, hogy szombat munkanap.

gepida 2008.10.20. 11:02:58

Ilyen egy felszállásos, de több körös gyakorlatozásokra külön többzáras "Training pod"-ok használatosak, pl. a SUU-5003-as amely több gyakorló rakétát és bombát tud elvinni.

A SUU-5003-as használják a cseh ALCA-k de a kanadai Hawk-ok is...

GSF 2008.10.20. 12:43:24

Azért a "régi daliás időkben" bizony volt olyan, hogy a gépek este 5-11-ig rótták a köröket. Egész más hanghatások. Sokkal áthatóbb az égzengés.

Már rég volt, amikor az ablakból éjjel távcsővel fürkésztem a sötétséget, hogy mikor tűnik fel a felszálló 29-es lustán villogó helyzetjelzője. Este csendes a város, így azt is lehetett hallani, ahogy erőt gyűjt a gép a betonon, így fel lehet készülni a látványra is, ami még távolról is imponzás volt, ha éppen fáklyát is használtak. Mert a 29-esek rendszeresen az égbe szúrták magukat, erőből.

Ezt a látványt is nélkülöznünk kell.

Pozitív, hogy repdesnek, már ma is hallottam őket, sőt az Ancsák vasárnap is röppentek, szombaton meg reggel 6:30-kor ment az első, bár ők más kategória.

A szomorú, hogy nem kapunk híreket arról, hogy a Gripeneken megjelenne valami függesztmény, épp itt volna az ideje...
Mert ennyi idő elteltével eléggé soványka az ágyúzás.

Liverbird · http://htka.hu 2008.10.20. 15:38:59

Oh, többször lett már említve asszem ez az SUU-5003-as, megnéztem, milyen lehet, mert nem ismerős ez a név. Aztán rájöttem, hogy szinte ugyanaz mint az SUU-20/A, amiről már asszem Stonefort is írt régebben egy cikket, talán még a TG-ban...

www.designation-systems.net/usmilav/asetds/u-s.html#

GSF 2008.10.20. 15:50:37

Az a rossz gondolatom támadt, hogy azért álltak le a keszi röppenések (vagy ritkultak?), mert egyszerűen kirepülték v. kirepülnék a fegyverek repidejét... Egyébként is kevés rakéta van, így még gyorsabb volt az elhasználódás. Csak ez ördögi kör, mert ugye üzemképes gép meg nincs.

Ez azért ötlött eszembe, mert most is fenn kerengett egy magányos 29-es, amire jó ideig igen ritkán került sor. Szóval visszaállt a régi rend: a 29-esek utolsó pillanatai ezek.

Lev 2008.10.20. 18:23:14

Üdv!

Azoknak a kommentjére reagálnék, akik az enyémre írtak.

Félreérthető voltam, bocsánat. Itt nem arról van szó, hogy azért 15 perc a feladat, mert úgyis elég rá az idő. És sajnos nem úgy működik, hogy "kétszer annyiba belefér mégegy" ; hát naná, hogy beleférne, ennyi erővel másfél órába meg belefér négy feladat, csak akkor a szerencsétlen pilóta az éves repidejének 10%-át el is repülte egy nap. A lényeg: sokkal inkább szempont, hogy sűrűbben repüljenek, mint hogy amikor fenn vannak, akkor aztán jó sok legyen. A másik fele a dolgonak, hogy egy keszit adó pilcsinek a feladatok (amiből többszáz van) XY százalékát gaykorolni kell feladatonként meghatározott sűrűséggel (min. 3havonta, 4havonta, félévente, stb.). Ez a repidő meg még erre sem elég. Hallottam olyat, hogy egy keszis ember 4 hónapja nem repült éjszaka. Van még kétely? :)

Lev 2008.10.20. 18:24:58

GSF! Az utolsóra:

Keszi szokott még mindig repülni, legutóbb talán csütörtökön volt ilyen. A rakétából meg biztos van elég, hogy ne legyen ilyen gond.

zord 2008.10.20. 19:38:26

Úgy tudom, hogy a Gripenéknek a QRA céldátum dec. 15. Ez a 29-esre lefordítva annyit jelent, hogy legkésőbb addigra szabad csak beállnia a biológiai halálnak.

A klinikai szerintem már beállt évekkel ezelőtt, ahogy a vezetésnél az agyhalál is.

Zord

GSF 2008.10.21. 12:40:47

Zord,

akkor ez most a céldátum? December 15. napjától a Gripen teljes egészében veszi át a keszit, vagy a 29-essel váltva adják egy ideig?

Azaz: lehet, hogy 29-est már nem láthatunk dec. 15-től, vagy kihúzatják a repnapig az agóniát, hadd örömködjön a tömeg a nagy népi búcsúrepülésen...?

zord 2008.10.21. 12:44:24

Gyere át a Mauseres bejegyzésbe!

Zord

zord 2009.09.07. 17:53:17

Tök jó! Az idei bevetési irányon részt vesz az L-39 ALBATROSZ könnyű támogató repülőgép!

www.hm.gov.hu/files/9/12179/bi09_kiadvany.pdf.pdf

Érdekes: CAS-ra inkább egy Alba UB-16/Sz-5-el, mint egy Gripen poddal/LGB-vel!

Szegény Magyarország...

Zord

Liverbird 2009.09.07. 18:55:08

Elfelejtették odaírni, hogy a bevetéseket kamikáze bevetési profillal fogják repülni...

Komolyra fordítva, egy darab létező UB blokkal sokkal komolyabb csapást lehet mérni, mint 100 nem létező LGB-vel...