Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (47) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (43) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (25)

HTML

...mint Ezüstcápa a vízben

2008.09.26. 18:48 | zord | 3 komment

A héten került megrendezésre a 54. Légtérellenőrző Ezrednél a CRC OPEVAL 2008 ellenőrző gyakorlat, mely során a NATO-tagországokból érkezett szakemberek ellenőrizték a magyar légvédelem információs és vezetés irányítási szervezetének és alárendeltjeinek működését. Bár az értékelés még hátravan, és vasárnap hirdetnek eredményt, úgy tudni a rendszer szabta kereteken belül helytállt az alakulat, Veszprémtől Bánkútig, Jutától Medináig, Kuptól Fürjesen át Debrecenig.

Az agresszorok szerepét az USAFE avianói 31-ik ezred 555. századának (Triple Nickel) gépei játszották el, melyeket a veszprémi CRC-ből (Silvershark) irányított kecskeméti Gripeneknek kellett elfogniuk. A „találkozások” elsősorban a BVR gyakorlását szolgálták a két pótossal és LANTIRN-nal érkező Block 40-es F-16-osokkal, az elengedhetetlen „elektronikus porszívózásról” nem is beszélve. Az elfogásokon a harmadik batch fiataljai is bizonyíthattak.

Az ellenfél ugyan előzetes forgatókönyv szerint játszott, de azért nem felesleges megemlíteni, hogy az avianói ezred negyvenegynéhány gépe tavaly 8293 felszállásból 16366 órát repült. Nem ismert a hajózólétszám, de ha 1,5-ös gép-hajózó szorzóval számolunk (60 fő), akkor ez 272 óra per kopf, ha pedig kétszeressel (80 fő), akkor is 204 óra! Az igazsághoz hozzátartozik persze, hogy ebben a számban benne foglaltatnak a baladi (Irak) hosszas CAS-őrjáratozások is, melyek a települések hónapjai alatt azért rendesen aláássák az A-A jártasságot. Azért nem sajnáljuk őket, a Dolomitok aljára visszatérve van keret miből vissza lehet állítani a kiesett mozdulatokat.

Zord

Címkék: radar kecskemét gripen crc opeval 54. légtérellenőrző ezred aviano f 16

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr44683471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tacsk0 2008.09.27. 13:59:19

A képen az F-16 érdekesen asszimetrikusan van függesztve. Ha ilyesmire rá kell trimmelni, attól nem nő meg nagyon a fogyasztás, kvázi értelmetlenné téve a tökök cipelését?

zord 2008.09.27. 20:41:20

Írhattam volna, hogy a fotó illusztráció, sajnos nem voltam ott az elfogáskor...Annyiban azért autentikus, hogy avianói 16-os, két pótossal és LANTIRN-nal. Annyiban nem, hogy hiányoznak róla a gyakorló rakéták és van rajta a bal középső szárnytartón egy áttelepülő konténer - a kép a tavalyi KE repnapon készült a érkezéskor.
Asszimetria: nyilván a mértékétől függően vannak kedvezőtlen hatásai, de nem túl nagyok, illetve kompromisszumként elfogadhatóak, akár a légellenállás-, akár a súlyeloszlást nézzük. A tizenhatos bizonyos oldalszélkorlátokkal le is szállhat úgy hogy a középső tartón az egyik oldalon van egy egytonnás (Mk-84 v BLU-109) harci résszel szerelt fegyver (LD, HD, LGB, EOGB, JDAM). 370 gallonos szárnypótost csak szimmetrikusan függesztenek. Rendszeres asszimetrikus függesztmény volt az aviánói gépeken a középső tartón TER-en két GBU-12, a másik oldalon meg szintén TER-en két rakétablokk. Kisebb ügy volt (bár a kar hosszabb...) az asszimetrikus rakétafüggesztmény a külső- és a törővégsíneken, amikor 3 AMRAAM mellett egy Sidewindert vittek.
Más típusokon is vannak érdekes asszimetriák. A Gripenekkel például lehetséges (Alszakában, illetve idén Nellisen a svédek csinálták is), hogy egy törzs alatti és egy szárny alatti pótossal repültek, a másik oldalon a belsőn volt a GBU-12-es, az egyik külsőn az ACMI-konténer, a törővégen meg a Sidewinder gyakorló.

Zord

Tacsk0 2008.09.28. 00:11:45

Ez érdekes, utasgépeknél pl. nemrég egy Jumbo-nak NY-i felszállás után rögtön leállt az egyik turbinája, mégis nekiment az óceánnak (papíron 3 motorral még szabad). A félrehúzás elleni trimmtől úgy ette a kerozint, hogy nem jutottak el Londonig, az íreknél kényszerleszálltak. (Mióta kártérítés jár a késésért, kényszerből hősködnek a pilcsik).

Gondolom a harci gépeknél betervezik az asszimetria jobb tűrését, féloldali fegyveroldás, vagy harci sérülés miatt szükséges lehet.