Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (47) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (43) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (25)

HTML

Cooperative SAREX '08

2008.09.01. 16:53 | zord | 2 komment

Az elmúlt héten került sor az immár hagyományosnak tekinthető Cooperative SAREX nemzetközi és „szervközi” (MH, mentők, rendőr) kutató-mentő gyakorlatra. Devil 505-nek köszönhetően néhány képet közölhetek itt.

Magyar (iraki) Mi-8T, szlovén és török Cougar kötelékben...a modern SAR-követelmények teljesítésének sorrendje fordított. A török gép FLIR-jével, radarjával jelentős előnyben van észak-balkáni típustestvérével szemben, még akkor is, ha a szlovénok is rendelkeznek NVG-vel és kompatibilis pilótafülkével (az ugye megvan, hogy az NVG nem FLIR?). A magyar Mi-8-as lehetőségeit ebben a feladatkörben szerintem nem kell ecsetelni...magáért beszél. 

A legcombosabb SAR-gép a gyakorlaton a Török Légierő (Turk Hava Kuvvetleri) Eurocopter Cougarja volt (AS 532UL Cougar Mk 1), mely történetesen az élő és viruló hazai repülőgépgyár (TAI) soráról gördult le. Mindazonáltal megjegyzést érdemel, hogy ebben a konfigurációban ez a gép sem CSAR-képes. A légierő 14 ilyen forgószárnyast kapott, míg csak hat példányt önvédelmi rendszerrel, gépúgyúkonténerrel felszerelve valódi CSAR/Special Ops-célra.

A TAI termékeinél maradva a SAREX-en vendégszerepelt az EADS (CAS) 235-ös is, melyet szintén gyártásba vett a török repülőgépipar. Hasonlóan a Cougarhoz, ez is egy „vanilla” platform, láthatóan nem sok önvédelmi képességgel.

Munkában a szlovák SAR-csapat. Alapvető navigációs és kommunikációs modernizáción átesett Mi-17-esük melletti látható érdekességük, hogy helikopterszemélyzetként a vadászgépeken jellemző ZS-7 sisakot visel három emberük.  

A gyakorlat pénteki sajtónapján bemutatott scenárió része volt némi közvetlen légi támogatás is. Itt az 582-es oldalszámú Mi-24D a lőtér főirányával ellentétesen húz el a nullponttól északra. Megjegyzés: az egyszem Albával egyetemben a krokodil is csak látványos Sandy-pótlék egy mai CSAR-hoz. Sz-5-ös nem irányított rakétákkal fedezni egy mentést a XXI-ik században? Ahhoz pedig – a blogon már tárgyalt – jelentős módosítások kellenének, hogy a Mi-24-es CSAR-platformként új életet nyerjen. Bár úgy lenne...a hazai ipar hiánya és az orosz ipari bázis jelentette modernizációs és rendszerintegrációs korlátok erőteljesen kérdésessé teszik egy ilyen projekt kivitelezhetőségét.  

Rövid útjukra indulnak az Sz-5-ösök. Csak MANPADS ne legyen a környéken...

Zord

Címkék: mi 17 l 39 mi 24 cooperative sarex 08 eurocopter cougar eads cn 235

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr21643480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tindalos 2008.09.01. 21:32:47

Kérdezi a török:
-miért így csináljuk?
Magyar válasz:
-mert így néz ki jól....

zord 2008.09.01. 22:04:27

Úgy elképzelem, ha THK-ban ez a hozzáállás érvényesülne, miközben görög Mirage-ok húznak el feletted valahol az Égei-tengeren, és egy Tor keresőradarja nyalogatja a gépedet...

Zord