Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (47) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (43) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (25)

HTML

ALCÁ-ban az igazság és a vigasz? (update 2.)

2008.08.11. 20:35 | zord | 242 komment

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a HM vezetése eltökélte: L-159 ALCA típusú repülőgépeket „kell” beszerezni a Honvédség számára. Minden elismerésem az Aero Vodochodynak repülőgépükért, amely ellen az alcsony legyártott darabszámon túl sok mindent nem tudok felhozni, ami bizonytott is lenne. Ennek ellenére úgy gondolom, a meglévő pénzügyi keretekből kiindulva (nem létező, ígért pénzből sajnos nem lehet légierősdit játszani) most nem ez az optimális lépés.

Igyekeztem a kérdésben tájékozódni a legkülönbözőbb szinteken, és felektől, és ez alapján az a véleményem, hogy a kanadai képzésen és a Gripen-rendszeren túl nincs szükség egy további rendszerre a "harci repülőgép képesség" fenntartásához, fejlesztéséhez. Amikor beindult a magyar hajózók Gripen-átképzése, még létezett egy 500 órás fast jet limit, amit a svédek előírtak. Ez a harmadik batch-tól nem áll fenn, mert a Kanadából érkező fiatalok olyan képzésből (technológiát, intenzitást tekintve különösen) térnek vissza, mely sok tekintetben egyszerűbbé teszi átképzésüket a Gripenre, szemben azokkal, akik a "hagyományos" típusról ültek át. Az igazság az, hogy a százas sorozatú Hawk-ról átülő magyar fiatalokban jobb alanyokat látnak a svédek, mint a saját képzési rendszerükből, Sk60-asról kikerülőkben, ami a technológiát tekintve távolról sem meglepő.

Véleményem szerint a Gripen-program ráncba szedése megfelelő mennyiségű repült órával kellene hogy prioritást élvezzen. Ez lehetővé tenné az elégséges szintű jártasság fenntartását elégséges nagyságú hajózóállomány számára. A MiG-29-es és L-39-es kivonásával felszabaduló pénzeket ide kellene átirányítani.

Az L-159-es rendszeresítésének természetesen lehetne értelme a Honvédségben, de ez kizárólag többlet-források allokálásával oldható meg optimálisan. Ha a jelenlegi finanszírozási körülmények között kerül sor a típus rendszeresítésére, ugyanaz a helyzet konzerválódik, ami most is fennáll: az erőforrások szétforgácsolása.

(a képeket 1999-ben, az Aero-nál tett látogatás során készítettem)

Ma azt hallottam, hogy a csehek ajánlatára válaszul a svédek is ajánlatot készítenek elő a Gripenekkel kapcsolatban...

Néhány képet már korábban is fel akartam rakni az aktuális ALCÁzásokról, íme:

Kigurulás az ATU mögött.

Bejövetel pótosokkal. A gép javarészt ezekkel repül nálunk.

Beszállás egy másik szögből szemlélve.

A 6073-as AeroPuma svanca.

 

Zord

Címkék: magyar hungary kecskemét légierő albatrosz alca l 159

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr79611265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2008.11.10. 09:41:16

Ne legyünk telhetetlenek!

Szerintem pedig egyelőre nincs. Nincs meg a szándék azokban, akik dönthetnek, a "kiszivárgás" kockázata pedig túl nagy. A svédek meglehetősen sokra tartják a HUD és az MFD szimbológiáját, és különben sem arról híresek, hogy ilyesmit nyilvánosságra hoznának.

Már személy szerint javasoltam északi ismerőseimnek, hogy "kiszivároghatna" egy-két video a youtube-ra, amint 16-osokat, MiG-eke, stb. szed le a Gripen, ha csak néhány másodpercben is, esetleg néhány kitakarással (indítási zóna, stb), de nagyon őrzik a "titkukat".

Zord

molnibalage 2008.11.10. 10:08:55

Mi olyan űbertitkos egy HUD szimbolikán? Fel nem fogom... Nem inkább a térhatású megjelenítést védik? Leírva már láttam sokszor, de élőben ilyen HUD-ot soha nem láttam működés közben...

Bobby Baccala 2008.11.10. 10:53:09

őőő...térhatású megjelenítés? ez alatt pontosan mit kell érteni? és az hogy látszana videón 3dsnek?


"Már személy szerint javasoltam északi ismerőseimnek, hogy "kiszivároghatna" egy-két video a youtube-ra, amint 16-osokat, MiG-eke, stb. szed le a Gripen"

szerintem marketing értéke is lenne az ilyen videknek!

molnibalage 2008.11.10. 11:18:45

Némi maró gúnnyal mondhatnám, hogy talán azért nem szivárog ki mert ilyen nincs? :)


"őőő...térhatású megjelenítés? ez alatt pontosan mit kell érteni? és az hogy látszana videón 3dsnek?"

Fogalmam sincs. Azért mondom, hogy szeretnék én már ilyent egyszer látni.

samoth 2008.11.10. 12:14:22

"Mi olyan űbertitkos egy HUD szimbolikán? "
Tegnap láttam egy műsort a Spek... TV, ahol kanadai Hornet pilótákat képeztek ki. Nagyon szép HUD felvételeket mutattak, de egy rakás adatot kitakartak közben. Szóval ha az "előző generációs" Hornet HUD szimbológiája, adatai titkosak, akkor gondolom a "negyedik generációs" Gripenét még féltettebben őrzik.

molnibalage 2008.11.10. 12:30:38

Az, hogy az ausztrálok kitakarták nem jelent semmit. Egy amerikai F-18 pilóta küldött nekem is kabinfotókat amin irakban éppen két Hornet taxizik ki. Tökéletesen látszott a HUD...

Bird 2008.11.10. 12:59:40

Évekkel ezelőtt egy sajtórendezvényen volt alkalmam kipróbálni a Gripen avionics demostratort. Ez egy Gripen kabinszerűség volt, de komplett műszerfallal, bottal és gázkarral. A képet három vászonra vetítették, elég korrekt volt (otthon majd előkeresem a képeket). Nekem nagyon szimpatikus volt a HUD és a három "junoszty" (ja, ezek színesek, akkor legyen "Tünde" :D ) képe, szimbólumrendszere, áttekinthetősége és értelmezhetősége. De semmi 3D megjelenítést nem tapasztaltam... A bot - joystick - fogása és kezelhetősége nagyon tetszett, kár, hogy szimulátorokhoz nem elérhető. A gázkart viszont két helyen is meg lehet fogni, és kicsit szokatlan volt a kezemnek (a Cougar/F-16- hoz szoktam :) )

samoth 2008.11.10. 13:16:10

Kanadai, nem auszi. De egyébként itt kifejezetten a légiharc közben takarták ki a dolgokat, nem taxizásnál. Jól lehetett látni, hogy amint bejött a képbe az "ellen" mindjárt megjelentek a kitakarások.

gerus 2008.11.21. 21:49:59

Az AMRAAM integráció az már tutira vehető az ALCÁ-knál, tudja valaki?

Liverbird · http://htka.hu 2008.11.22. 01:03:09

Az a gáz, hogy nem is csinálnak titkot abból, hogy mennyiből vegetál a MiG-es közösség... Másfél-két milliárd forint szabadul fel, ha kivonják a 29-est. Illetve ebbe már az Alba leállításával felszabaduló pénz is bele van kalkulálva...

Tacsk0 2008.11.22. 23:02:36

> Az AMRAAM integráció az már tutira vehető az ALCÁ-knál, tudja valaki?

zord 2008.11.23. 04:28:39

Szóval a válasz az, hogy nincs integrálva az ALCA-ra az AMRAAM. Alapvető aerodinamikai-mechanikai integrációs munkát szélcsatorna-modelleken végeztek, ezt magam is láttam a VZLU-ban, de továbblépés nem történt. A cseheknek nem volt pénzük arra, hogy komolyan továbblépjenek: nem lett letesztelve a légi utántöltő csonk, nem lettek integrálva újabb fegyverek, stb. Örülnek, hogy repül amennyi repül, és hogy négyet át tudtak építeni T-re.

Gripen-üzemidő!!!!! Akár A-n is, kinn a svédeknél!

Zord

exi 2008.11.23. 12:08:02

Azt egyebkent nem ertem,hogy a kb 12 alca vasarlas helyett miert nem erne meg nekunk mondjuk plusz 4 gripen vagy valami hasonlo nevetsegesnek tuno mennyiseg,ami sokkal tobbet javitana a helyzeten?! Bar gondolom most jon a klasszikus valasz,hogy JOBBAN EL LEHET ADNI A NEPNEK az ALCA-s megoldast.na mind1.

gerus 2008.11.23. 12:39:20

OK, a megoldás az tényleg egy Gripen bővítés lenne tudjuk jól, de most nem arról tárgyal a HM, hanem ALCÁ-ról...
TacskO bocsánat , de mégsem Suzukiról beszélünk, értelmetlennek mondjuk nem nevezném - Légtérvédelemben gondolom hasznos volna, ha támadó gépekkel szemben kellene megvédeniük magukat vagy egy térséget. Azt aláírom hogy az ALCA támadófélként soha nem tud becserkészni egy MiG-et, de ha egy gép önszánátból ráközelít, akkor magának keresi a bajt, az AMRAAM-ot. Nem? vagy rossz a feltevésem ?

Bobby Baccala 2008.11.23. 15:09:21

mondjuk ezt már párszor megkérdeztem, csak még választ nem kaptam..szal mibe fájna gripen A/B, amiket a svédek már levedlettek?

molnibalage 2008.11.23. 16:01:14

Lényegtelen. Nem kell az. Mire lenne jó? Semmire.

Bobby Baccala 2008.11.23. 16:11:29

molni

nem lenne jobb mint az alca?

gerus 2008.11.23. 16:18:02

Na jó ,de ha nem tévedek az a kérdés, hogy ALCA vagy esetleg A/B ?
lényegtelen?
gondolom reálisan kb. 2 C/D változatra van pénz a költségvetésben (az is utántöltő nélkül) Mit választanátok ?

gerus 2008.11.23. 16:21:12

Én még csak azt tenném csak hozzá, a fentebbi kérdéshez, hogy mibe kerülne már integrált AMRAAM-al. Az attól gondolom még nem C/D ???
Mondjuk az elképzelésem az az hogy egy 20 millió USD-s modern kiképző-gépnél (pld.T-50 Eagle ) nem nagyon érhet többet AMRAAM nélkül, használtan. Tehát azonos képességű modern géppel kéne összehasonlítani mínusz repült órák, állapot etc. /Mako-ra például már integrálva van FMRAAM-tól kezdve minden amit ellehet képzelni/ Attól is függ persze mennyire sürgős nekik megszabadulni a raktárkészleteiktől. Mikor... idejében találnak-e megint potenciális vevőt . Mondjuk ha C/D-kről beszélünk nem féltem a svédeket, olcsó gép kell majd bőven mindenkinek vsz%

stonefort 2008.11.23. 17:41:47

Gerus, olvass egy kicsit. Nem létező dolgokról beszélsz. A Mako program kimúlt, NEM lesz belőle semmi. A FMRAAM ugyanaz, ebből lesz egyszer a Meteor.

gerus 2008.11.23. 18:40:49

A Mátrix :D
olvasok, itt a fórumon...

Tacsk0 2008.11.24. 12:54:30

> Azt aláírom hogy az ALCA támadófélként soha nem tud becserkészni egy MiG-et, de ha egy gép önszánátból ráközelít, akkor magának keresi a bajt, az AMRAAM-ot.

zord 2008.11.24. 20:13:23

Valóban nem ilyen dolgokba tolnám az ALCA fejlesztési pénzeit. A-G FEGYVERINTEGRÁCIÓ + TGP, utántölthetőség!

Zord

Blade 2008.11.25. 09:57:36

Az ALCA sajnos nem sok mindenre jó szerintem. Rengeteg integráció csak szavakban létezik, vagy ha van rajta, akkor a gép megpakolva már tényleg gyenge.
(emelkedés, gyorsulás,max.seb. M0,82).

Hiába raksz rá jó BVR rakétát, hogy azt előnnyel el tudd lőni ahhoz bizony minél nagyobb magasság és sebesség kell, időben fel kell gyorsulni, azután meg nem árt elhúzni a csíkot, távolságot generálni az újratámadáshoz....

Ha kifizetjük az elmaradt integrációkat akkor már talán nem is lesz olcsóbb a Gripen-nél.

Több Gripen kellene, kibővített képességekkel (NVG,HMDS,országos Link rendszer...) ami lépést tud tartani a technológiával. Persze a JAS mellett a légvédelmi rendszer alapjait mint a földi lokátorhálót, SAM-eket sem szabadna leépíteni.

zord 2008.11.25. 17:55:10

Én azt mondom, mint eddig: nekünk rá kellene menni arra, hogy egy kicsi, de jól kiképzett személyzettel rendelkező Gripen-századunk legyen. Van egy fasza kiképzési programunk Kanadában, vannak Svédországban óriási lehetőségek utánképzésre/köztes képzésre/átképzésre (maradék 39A/B üzemórák!!!!!) Nem látok komoly kockázatot az egy típuson alapuló harcászati légierőben sem. Akárki taknyol le akármiért, a keszi így is, úgy is megy, és ha kell harcolnak, mert ez egy fegyveres erő, parancs van. Na de ez egy rendkívül ritka, kis valószínűségű eset, nincs igazi okunk félni...a típus eddig teljesen jól muzsikált. A szkeptikusoknak fel kell sorolnom az egyetlen nagysebességű típusra alapuló légierőket?
Namármost: ha lejár a lízing, akkor ugyebár el kell döntenünk majd, hogy az üzemletetés hogyan folyjon tovább. Szerződéssel ugyanúgy, mint most, vagy felnövünk a feladathoz? Akárhogy is, az biztos, hogy nem lehet olcsóbb két teljesen eltérő típus üzemeltetési bázisát fenntartani. Vegyük már tudomásul, hogy a kis számok nem teszik lehetővé a típus-diverzifikációt. Ez nekünk luxus! Csak az lebeg a szemem előtt, hogy a többletköltségből mennyi órával többet tudnának repülni az emberek egy típuson. Vagy lesz kettő, ímmel-ámmal repülgető hajózókkal? Annak mi értelme?
Úgy látom, hogy most vannak problémáink, amikre választ kell adni, és egy rövidtávú megoldással próbálkozunk, mert rövidtávú a rendszerünk agya. Rossz, nagyon rossz! Ezerszer leírtam már, de leírom 1001. alkalommal is: meg kell teremteni a feltételeit annak, hogy a Kanadából hazatérő csókák ráülhessenek Gripenre. Ennek többféle módozatát is látom, és szeretném leszögezni, hogy repülőszakmai, módszertani akadályát ennek – több bennfentessel folytatott beszélgetésem nyomán – nem találom. Mi a feladat? Meg kell találni és persze kifizetni azt a Gripen-üzemidőt, amit ezek a srácok a combat ready-vé válásig, aztán jártasságuk fenntartása érdekében elfüstölnek.
Milyen limitet kell figyelembe vennünk? Azt szeretnénk, hogy 2006-tól számítva 25-30 évig a Gripen biztosítsa a harci repülőgép képességet kis hazánknak. Ha feltételezzük, hogy a svédek nem hazudnak, és valóban 6000 óra a gépek tervezett élettartama, akkor ez azt jelenti, hogy egy sárkány 200 órát repülhet évente 30 éven át. Vegyük ezt egy elméleti plafonnak, miközben konstatáljuk, hogy jelenleg érvényes szerződésünk alapján mindössze 120 órát vehetünk ki a sárkányokból évente (nem veszünk ki ennyit).
Most nézzük a pilótákat! Én aszondom, hogy 80 óra minimum kell egy QRA-pilótának A-A jártasság fenntartásra ezen a technológián. Aztán minél többet akarunk tőle, annál többet kell repülnie! 180 órából Gripenen egy jó swing-role-os csókát lehet kiállítani és fenntartani, aki nem ijed meg, ha települnie kell, és idegen környezetben koalíciós körülmények között kell közvetlen légi támogatást nyújtania, miközben nagyon is képes arra, hogy megvédje magát a fenyegetésekkel szemben (air, mud).
Nagyon fontos, hogy kitűzzenek végre egy célt, hogy mit várnak el a harci repülőgép képességtől. A legutóbbi nyilatkozatokban pl. Szekeres már két gép NATO-felajánlásáról beszélt. Eddig ugyebár négy volt. De mire ajánljuk fel, mert az sem mindegy?

Zord

GSF 2008.11.26. 08:40:17

Nagyon ellentmondásosak az információk. Sztem megérné még 4 gépet lízingelni és növelni a repidőkeretet. Ez az egyetlen járható és ésszerű út.

Ezzel szemben áll a hazai gyakorlat, így inkább valószínű, hogy minden ellenérv dacára mégis az Alca üzlet lesz a befutó. Nagyon sajnálnám, mert ezzel biztosra vehető az anyagi javak szétforgácsolása.

Persze senki sem vitatkozna ezzel a döntéssel, ha 120 órát nyomathatnának a pilóták, típustól függetlenül. Valószínűleg zsíros és cupákos kis üzlet az Alca üzlet, teljesen megértem az elszántságot mely tettenérhető a félinfókban.

Számomra ez az egész teljesen szürreális. Semmit se tudni, még azt se,mikor vonják ki a 29-39-es típusokat. A minap az hangzott el, hogy 2009 folyamán, meg végén... Azért ez nem mindegy. Lehet, hogy még miniszteri szinten se tudják? Nevetséges és szánalmas vergődés.

"Nagyon fontos, hogy kitűzzenek végre egy célt, hogy mit várnak el a harci repülőgép képességtől" - hát ez az, ami hiányzik itt már 20 éve és élek a gyanúperrel, hogy ez a helyzet nem is fog változni.

gepida 2008.11.26. 18:06:01

Napis cikk alapján a cseheknek az ALCA egy jó megoldás, mert légi készültséget is adnak vele, meg haladó kiképző repülőként használják. (magyarán "hazai pályán" megoldják a Gripen előképzést ahogy az ALCA-s századparancsnok utalt erre)

Ha megvalósulna az ALCA-s beszerzés kérdés az is, hogy milyen fegyverekkel lesznek felszerelve (mert ugyebár az optimális javadalmazás csillagászati költséggel jár)
Sidewinder, Maverick adott, de ezt a Gripenektől vennék el? mert további példányokat a válságban vásárolni...
Felvetődik az is, hogy átmenetileg a kivont Mig-29-esek nem irányított bombáit és rakétáit használhatnák (pl. ahogy a román MiG-21-es Lancer) , amíg a HM-nek lesz pénze (az optimista :) ) korszerű fegyverek beszerzésére

molnibalage 2008.11.26. 18:13:04

4 Gripen esetén 2 db kétüléses kéne, mert az kevés van. Azzal lehetne feltornászni a kezdő zsokékat megfelelő szintre.

zord 2008.11.26. 18:15:01

Az ALCA-s századpk. azt mond az Aero Vodochody által szervezett sajtóúton a hasbaakasztható kollegának, amit mondania kell. A valóságban a 212-esek nem a Gripen-előképzést szolgálják, hanem egy főként A-G harci század ALCA-val. Csehország nem ad keszit ALCA-val – adhatna, de nem ad.
Csehországnak Zlintől az L-39ZA-n keresztül van egy működő pilótaképzési rendszere. Az L-159T még túl új ahhoz, a cseh légierőben, hogy kialakult struktúráról beszélhessünk. Igen, valszeg ez lesz az ő képzési rendszerüknek a Hawkja.
DE NEM FOGJÁK KIEGÉSZÍTŐ REPÜLÉSEKRE HASZNÁLNI, AHOGY AZT NÁLUNK KÉPZELIK EL A DILETTÁNSOK!

Zord

Hoze 2008.11.29. 18:30:01

Meg a 99-es Top Gunban volt egy cikk a latogatasrol az Aero Vodochody-nal. Volt irva egy erdekes geprol, aminek eppen akkor voltak a szelcsatornal tesztjei, ez a gep lenne az:

www.hitechweb.genezis.eu/aero4_soubory/L-159_Sokol.jpg

stonefort 2008.11.29. 21:25:46

Ez bizony. A fekete szélcsatorna makettjét láttuk Zord barátommal, ami úgy tűnt, hogy egy éppen folyó kísérlet része, mert ugyanott volt, ahol az L-159-es makettje is lézerbombákkal és AMRAAM-el.

Tacsk0 2008.11.29. 22:37:24

> www.hitechweb.genezis.eu/aero4_soubory/L-159_Sokol.jpg

Szerintem ezt maga Micsurin tervezte, mert másnak aligha sikerült volna keresztezni a Tu-22-est az F-5E-vel! Ha esetleg még villás farkat is raknának rá, akkor az irániakat is lealázná.

Azt azért megkérdezném, hogy nagyobb állásszögön honnan kap levegőt az ikerturbina?

Második kérdésem lenne, hogy miért holdbéli-marsbéli tájra állították a delikvenst a fotóhoz?

Liverbird · http://htka.hu 2008.11.30. 03:29:40

Hát érdekes szerkezet az tuti.

Ez is az. Kár, hogy tök halottnak tűnik a dolog, jó ideje nem hallani erről a kis lengyel masináról:

www.flug-revue.rotor.com/FRTYPEN/Fotos/pzl/BielEF.JPG

Az 1:1-es makettjéhez Krakkóban volt szerencsém pár éve, formás kis gép...

Tacsk0 2008.11.30. 13:11:17

Bielek II napjainkban:
stefenelli.com/jet.htm

- Nagy hibának tűnik, hogy alul van a porszívó, mert így tényleg felszedi a mocskot a pályáról - ilyen kis géphez igénytelen üzemeltetést tartanák ideálisnak, felülre kell két NACA-kürtő és kész.

- Amúgy ha a törzse csak kabinból és hajtóműből áll, akkor hol az üzemanyag?

- Teszkó gazdaságos F-18D:
stefenelli.com/bielik/pics_web/images/cpf_02.jpg

- Voltak egyébként már microjet gépek, többféle is, pl. Bede BD-5J, az olasz CJ-22, de valamiért nem nagyon váltak be. A turbina szerintem nem elég gyors reagálású ahhoz, hogy tapasztalatlan pilóták korrigálni tudják a hibáikat. Talán ezért nem reális jet-en kezdeni a kiképzést.

gerus 2008.11.30. 19:21:03

Mondjuk pld. az ALCA gyárban valaha talán egyszer lehetne valami hasonlót építeni (ami repül), mondjuk a szárnysík sem ott van, de szerintem érdekes :

- www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=91190

- www.youtube.com/watch?v=g94C5CNIPOQ

zord 2008.12.02. 02:16:40

Amerre halad a világ, szerintem simán lehet, hogy belevágnak a japcsik!

Gepida 2009.01.07. 12:23:09

Bolívia mégis vesz 6 db ALCA-t? márciusban még azt irták hogy kútba esett az üzlet
Az 58 millió $ üzletben benne van az alkatrészek, szimulátor valamint a pilóták és műszakiak kiképzése is.

defesabrasil.com/site/index.php/Noticias/Defesa/Bolivia-compra-6-cacas-leves-L159-ALCA.html

zord 2009.01.07. 18:18:25

Elég konkrét, ennyire még nem volt. A kérdés csak az, hogy az amik, akiket ugyebár Morales nem igazán szeret, nem ugatnak-e bele?

Zord

Gepida 2009.01.14. 11:52:53

Szerintem nem gátolják meg, mert a kábítószer ellenes hadműveltekhez kellenek korszerű repülőgépek, mivel a meglévő (igaz korszerűsített) T-33-asok igen csak öreg madarak. Az amik még helikoptereket is küldtek anti-narkó Task Force -ukba.

Az viszont reális lehet, hogy pl. a radart lebutítva kapják meg (úgy ahogy mi a MiG-29-eseket)

zord 2009.01.26. 16:08:39

212-es század tavaly év végén végre repült GBU-12-esekkel:

www.czaf212sqn.ic.cz/photogallery.php?album_id=19

Zord

ropy 2009.01.30. 20:29:55

Sziasztok, látom ALCA leírásban megelőlegezték neki a HARM-88-ast. Ez mennyit dob nálatok a kisgép tetszési indexén? Én kb. annyira értek hozzá, hogy: - hmm jól hangzik. Így gondolom akkor (ha) mélységi berepülésre nem is, de korlátozottan képes lehet kis távolságban behatolni ide-oda - ????

molnibalage 2009.01.31. 10:32:08

Semmit magyar szempotból. A HARM amúgy is olyan fegyver hogyha kell, akkor ott nem ALCA szintű gépekkel kell akciózni.

zord 2009.01.31. 11:19:40

A sok gátlástalan marketinges sok mindent odaír a brossúrákra. A HARM gyanúm szerint indítósínestül oda se férne a szárnya alá. Adott típusváltozaton, adott légierőben adott fegyver, erről kép a levegőben - ez a valóság, a többire úgy kell tekinteni mint álomra, legfeljebb lehetőségre.

Z.

BLADE.Hu 2009.02.17. 08:20:52

Mindig mosolygok, amikor egyesek elkezdik ecsetelni,hogy mennyire tuti ez a típus, mivel tudtommal még nem volt Magyar pilóta aki ténylegesen repülte és tesztelhette volna a harci verziót (nem a B-t)!

Tehát a lokátorának a képességei, fegyverintegráció... mind misztérium és azt "hisszük el" amit a Cseh állít.

Ennyit a szakmai választásról.

Persze a lényeg, hogy legyen valami több a mostaninál és olcsón mert hamarosan (1év) nagyon kevés marad a nemzeti "Air Forcing" vonalon mind emberileg (GCI,ATC,műszaki,pilóta) mind technikában és a support vonalon.

zord 2009.02.17. 11:25:48

Az első bérlésnél nem volt itt egy együléses? Persze ez nem jelenti azt, hogy a mieink tesztelték is volna...

Ha kiválasztják, ez is úgy fog történni, mint eddig minden. Fingja nincs főelvtárs aszongya, hogy ez kell, ez nekünk a jó.

Én továbbra is azt mondom, hogy gatyába kellene rázni a Gripen-programot...humánilag, órailag, stb. Aztán jöhet minden más, ALCA stb.

Juteszembe, amikor 2004-ben megírtam, hogy 8 ezer dollár egy óra rajta, kaptam egy kósza ígéretet egy körre. Azóta is repülöm...:-) Pedig lehet, hogy csak jókat írnék róla, meg azt hogy EZ KELL NEKÜNK :-))))))

Zord

Liverbird 2009.02.17. 12:08:12

"Pedig lehet, hogy csak jókat írnék róla, meg azt hogy EZ KELL NEKÜNK :-))))))"

Miért, ismerünk ilyen repülős "újságírót".... Repült a Gripennel, azóta szinte Raptor-killer magaslatokban van nála a típus...

toth.tomi 2009.02.17. 16:07:31

Gábor,

A 2004-es bérlésnél volt itt harci ALCA, 6 magyar pilóta repülte is.

zord 2009.02.17. 16:27:51

Ne legyetek meglepődve, kikaptam pár kommentet! Tényleg nem akarok konfliktusba kerülni senkivel fölöslegesen, főleg olyannal, aki azért lehozza a szigorúbb véleményt is, mondjuk az én cikkemet. Remélem megértitek!
Tudjátok, ami szakma, és a döntshozatal basztatása az itt nálam lejöhet, bármilyen formában: kommentek, titkos levél, belső infó, fotó, akármi.
De a repülősajtót ne bántsuk! Mindenkinek megvan a maga véleménye, munkastílusa, lelkiismerete (vagy nincs). Ez az egyetlen korlát, amit következetesen szeretnék betartani itt, különben a NO PC a jelszó!

Zord

Allesmor Obranna 2009.02.18. 19:58:43

MiG-AT bajban.
Roman Taszkajev (Kvocsurral járta a nyugati ersókat még a 29-esekkel, később ő lett a 29-es főpilótája a MiG-nél) által berepült MiG-AT FbW rendszere épp meghibásodik.

rutube.ru/tracks/1256765.html?v=8e873e79abca6eb1b33a693146ab9ab2

nem Szu-27, hanem MiG-AT

zord 2009.02.18. 20:54:12

Mintha a feladat némi közepes magasságú "pedzegetés" lett volna...a leborulások, beperdülések még rendeben is lettek volna, de a leszállásnál olyan furcsán taknyolódott ide-oda, meg gyanúsan nagy állásszögel jött be. Olyan "mindjárt leesünk" érzésem volt.

Zord

Allesmor Obranna 2009.02.18. 21:08:33

Vé Karesz alagi lakos majd lefordítja nekem szöveget.
Persze ő még nem tudja... :)

toth.tomi 2009.02.18. 22:28:57

Hamár orosz repeseményről beszélünk, találtam egy ilyet: forums.eagle.ru/showthread.php?t=34216&page=25

zord 2009.02.19. 01:41:52

Gratulálok, szép találat!

molnibalage 2009.02.19. 09:12:47

Ez mi? Egy szót sem tudok oroszul.

Liverbird 2009.02.19. 11:39:09

Én is csak annyit veszek ki, hogy valami '91-es MiG-31 katasztrófa. Illetve inkább az lehet a lényeg, hogy egy orosz, balesetekkel foglalkozó fórum.

Gepida 2009.02.19. 13:12:08

2004-es bérlésnél tényleg volt itt együléses ALCA, az Aero repülőgyár 5832. számú mintagépe, ami egyik ALCA prototípus valójában.

a pilóták 19 órát repültek vele fejenként (többi 6 órát a L-159B)

Ez normális kiértékeléshez nagyon kevés (ezt már akkor is megirták), hiszen minimum 150 óra kell minimum az összetettebb üzemmódokok kezelésének begyakorlására.
Nem is beszélve arról, hogy két prototípust repültek, amiknek bizony néhány műszere, berendezése eltér a harci L-159A-tól....

toth.tomi 2009.02.19. 17:57:28

A link valóban egy orosz/szovjet balesetekkel foglalkozó fórum. Ha nem tudsz oroszul, használd a google translate-t, kicsit segíthet.

Gepida: a repült órák így nem teljesen igazak, mivel kétülésessel repültek többet és nem a harcival.

Gepida 2009.02.19. 19:27:42

a 6 órás L-159B alapozást az egyik 2004-es Haditechnika irta :)

amúgy volt az újságban egy fotó hogy az első prototípus az 5831. számú L-159T (nem az átépett L-159T1!) járt Kecskeméten...

toth.tomi 2009.02.19. 20:29:59

Én az egyik pilóta hajozókönyvében láttam, egészen pontosan 15 óra 41 perc a kétülésessel, és 9 óra 21 perc a harcival :)

zord 2009.02.19. 21:59:05

Így könnyű! Az AS-ben akkor én irtam róla+egy sátános előzetest!

Zord

dralcx (törölt) 2009.02.21. 13:47:07

A februári Aero magazinban(28. old) szóba kerül egy cseh-magyar közös repülőezred. Tud valaki valami konkrétat erről? Ezek szerint már eldöntött tény az ALCA beszerzés?

toth.tomi 2009.02.21. 17:51:44

Szerintem közel sem eldöntött tény, ha engem kérdeznek, én pesszimista vagyok, szerintem nem lesz belőle semmi...

zord 2009.02.23. 14:52:13

Ha az ALCA-t nem is zárom ki, a közös "ezredet" igen. Prakticitásól függetlenül ebbe semelyik vezetés nem menne bele...
Akkor már egy "Gripen-user expeditionary squadron" felállítása sokkal logikusabb lenne: svéd-cseh-magyar közös alakulat EU-erőkben, úgy mint az EPAF vagy a holland-belga
16-os együttműködés (poolnak ott a 128 európai Gripen hoszú távon).

Zord

Ps: Nézem a hazazást, és úgy látnék már egy havas hátteres magyar Gripen-légifotót! Valaki tud segíteni?

GSF 2009.02.23. 15:15:02

Rég voltam a kerítésnél, nem tudom mennyi hó van arrafelé. Az tény, hogy kecsón a hó már nagyrészt elolvadt, ma reggel óta esik, de +3 fok van, így nem maradt eddig meg.

Szóval lehet, hogy nem is jönne össze olyan könnyen egy havas fotó :)

Egyébként volt mocorgás, a szar idő ellenére, nem láttam csak hallottam, lehet h. keszi.

Apropó: ha behalt a 29-es flotta (az az 1 nem váltja meg a helyzetet), az azt jelenti, hogy most nem volt rotálódás és a 4. hetet a Gripen folytatta?

zord 2009.02.23. 15:30:58

Ott a pont! Nem tudom, de majd igyekszem...

Fotót a levegőben képzelem el, ami nem kötött a kecsói reptérhez ugye. Mondjuk ott, ahol van hó!!!

Ha valaki felajánl egy ülést, szívesen kipróbálnám az új D90-esemet erre a célra...

Zord

GSF 2009.02.23. 15:49:53

Gratula az új géphez!

Abban már van video is a kompakotosodás jegyében:)

Egyébként csak tinglitanglizás van mostanában a késő őszi kora téli időszakhoz mérve. Hiába hol válság van ott válság van...

zord 2009.02.23. 17:23:39

Igazán két dolog van, ami kell: 11 AF-mező (van átlósan is, nemcsak keresztben, ami géppárfotózásnál nagyon kell), és a sötét részek automatikus felhúzása (ami effektíve olyan, mintha nagyobb lenne a dinamikatartomány).
A live view meg a videó amolyan "csilli-villi"....Azért persze nem rossz bizonyos helyzetekben, ha 300-as tele mellett tudsz egy 1,280 x 720-es videót csinálni (itt viszont nincs AF, csak MF).

Zord

zord 2009.02.23. 19:50:54

Hihetetlen. Svéd légierő nyári tábor Nagyvassal (IS-28B2 "pipiske")!

www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforband/Blekinge-flygflottilj-F-17/

Gepida 2009.02.27. 13:18:49

A boliviai ALCA-k ez év első felében kerülnek leszállításra, mert az Elnök az augusztus 7-ei katonai parádén akarja bemutatni a népnek. Külön fegyverzetet nem vásároltak hozzájuk, így az 5 db L-159A és az 1 db L-159T1 nem irányított bombákat és rakétákat fog hordozni az első körben.

Mint jósoltuk, Morales elnök külpolitikája miatt az USÁ-ból és Izraelből irányított fegyvereket valószínűleg nem fog kapni hozzájuk, így az ALCA számos funkciója kihasználatlan lesz.... Bár lehet hogy Venezuela baráti elnöke segítséget küld néhány Csörgőkigyó képében :)

zord 2009.02.27. 13:34:57

Szerintem ALCA-val elég jó pontossággal lehet dobni a 82-eseket is, meg az amerikai NIR-ek azért kevésbé rózsáznak, mint az Sz-5-ösök!
Bolíviának nincs valami régi Sidewinderje vajon?

Azért örülök, hogy megvan az első exportsiker! Szerteném látni, hogy az ALCA, meg az Albák még sokáig repülnek, és az Aero talpon marad, csak egyszerűen a magar légierőben nem látom a helyüket a jelenlegi körülmények között!

Zord

molnibalage 2009.02.28. 11:41:48

Az ALCA-nak van létjogosultsága. Csak nem nálunk...

COIN gép, bár abból már inkább felsőkategóriás talán. A páncélzat hiánya lehet gond.

katpol.blog.hu/2008/11/21/coin_repulogepek_part_1

katpol.blog.hu/2008/12/28/coin_repulogepek_part_2_a_vietnami_triumviratus

ropy 2009.02.28. 16:34:33

Korábban volt róla szó hogy 2 hajtóművel is kísérletezgettek. Csak laikusként mondom, hogy hasonló hajtóművekkel én akkor már mindjárt 3 erőforrással kísérleteztem volna. még 1 jobbra / 1 balra.

Egyébként nekem úgy rémlik hogy min.kevlár és kerámia azért a pilótafülkében van . A teljes szerkezet páncélozásáról viszont tényleg nem hallottam

Allesmor Obranna 2009.03.01. 01:32:25

Ez a film ("Pod nomaham nebe" - 1983) érdekes lehet:

www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=101350&page=58

a 870. hozzászólástól + következő oldal

íme egy részlet a youtube-ról:

www.youtube.com/watch?v=6ujJzXq5lK4

meg köllene szerezni.

Gepida 2009.03.02. 14:50:45

boliviaiak csak tervezték a 80-as években a AIM-9B rendszerbe állítását, de az nem valósult meg. Napjainkban T-33-asok 70 mm-es Hydrával adnak készültséget.... viszont COIN célra aránylag jól felszerelték őket, 125 kg általános-, 100 literes napalm bombák, hétcsöves Hydra indítók stb.
Kábítószerellenes Task Force-ban (helikoptereken kívül) néhány PC-7-es mellett csak 1-2 db T-33-ast szoktak használni, persze USA tanácsadók, kiképzők felügyeletével. Igy reálisnak tűnik, hogy az ALCA-t éles helyzetben is kipróbálják, ha annak vesszük pl. egy cocaültetvény napalmos felégetését.

molnibalage 2009.03.02. 21:27:46

@Gepida: Egy ALCA a dorgbárók ellen egy iszonyatos tűzerejű és fejlettségű valami lenne. Mehet rá komoly légiharc rakéta és támadó fegyverzet. Gondolom flare is dukál hozzá.

Gepida 2009.03.04. 11:08:05

@molnibalage: egyelőre nem tudni milyen fegyvereket vásárolnak az ALCA-hoz, mivel a boliviai légierő pl. 250 kg-nál nagyobb bombával nem rendelkezik.

A térség politikai viszonyait ismerő helybéli legiero.bloggerek szerint HA rendelkeznének elegendő pénzzel akkor kínai eredetű PL-8 (Python III) rakétával, GBU LT2 lézer irányítású bombával, LOAC konténerrel is feltudnák szerelni az L-159-eseket.

_mihi_ (törölt) 2009.03.08. 18:45:01

A csehek is hasonlo cipoben jarnak mint mi. Ugyanis szepen lassan rajott a politikai elit is, hogy a 14 gep nem elegendo semmire, es minimum 24-re akarjak novelni a Grifjeik szamat (ahogy meg az arviz altal "elmosott" beszerzesben volt.)

zord 2009.03.08. 23:44:27

@_mihi_:

Van valami forrásod erre?

Zord

_mihi_ (törölt) 2009.03.09. 08:02:45

@zord: Joi nehany kulfoldi forumon olvastam errol, es ott irtak a gepszam novelesrol, meg hogy minimum 24-re akarjak kovelni a gep szamot. Ezutan irtam ezt ide be. Persze felcsigazott engem is a dolog, igy utana neztem ennek. Ket linket teszek be, az egyik angolja nem vmi jo, de ha azt nezed, hogy a Google egy programja forditotta le, ugy kivalo:) Itt mar csak arrol van szo, hogy el kell donteni, hogy mik a prioritasok (hazai legtervedelem vagy kulfoldi missziok - Baltikum) es ahhoz kell igazitani a gep mennyiseget, de a noveles tenye megkerdojelezhetetlen! Az ironia, hogy ott csak AA modban hasznaljak a gepeket, es igy is tobb gep kell, mig AG-re ott van 24 L-159A. Akkor rolunk inkabb ne is beszeljunk:D

A linkek:

translate.google.se/translate?prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fzpravy.idnes.cz%2Fparkanova-po-roce-2014-by-bylo-nejlevnejsi-gripeny-odkoupit-p3k-%2Fdomaci.asp%3Fc%3DA090308_155915_domaci_abr&sl=cs&tl=en&history_state0=

www.ceskenoviny.cz/news/zpravy/czech-military-should-purchase-gripens-after-2014-minister/364467

_mihi_ (törölt) 2009.03.09. 08:10:03

Marmint a novelese tenye megkerdojelezhetetlen Picek ur - meg persze a legiero reszerol:), nem ugy a honvedelmi miniszter asszony reszerol - aki persze tisztaban van a problemaval.

En is igazabol most olvasom el teljesen a ket dokumentumom!

Latod, ennyire nem lehet tamaszkodni a forumok beiroira! Szoval, en is elkovettem a hibat, hogy nem pontos adatokat irtam be eloszor, ezuton elnezest kerek (virtualis Canossa jaras)

Amugy a cikk(ek) eredeti temaja, hogy a lizingszerzodes lejarta utan megvennek a Gripeneket.

zord 2009.03.09. 11:54:10

Semmi baj, biztos vagyok benne, hogy látják a problémát ott is sokan, és nyilvánosság előtt is megy róla az agyalás. Egyszerűen felháborítónak tartom, hogy 14 géppel akár itt, akár a cseheknél ennyire játszadoznak a politikusok. A típusnak semennyivel nem jobb (sőt) a hadrafoghatósága, mint a nyugat-európai F-16-os flottáké. Látjuk, hogy ott is mekkora küzdelmek mennek 4-8 gép afganisztáni telepítésével – 70-100 gépes flottákból! És akkor ezek itt meg akarják váltani a világot 14 géppel.
Hogy ebből nem lehet expedíciós erő, azt még a közismerten éjjel-nappal Szekeresnek szalutáló Pető tábornok is lenyilatkozta az Aeróban egyszer.
A balti air-policing éppen a realitás határán van. De tényleg ez a legtöbb!

Zord

_mihi_ (törölt) 2009.03.10. 14:36:56

@zord: Pont ezt kuldtem el feljebb:)

zord 2009.03.10. 14:56:01

@_mihi_:

jujujuj! Ezt elcsesztem!

Zord

dralcx (törölt) 2009.03.11. 07:18:43

Ezt olvasta valaki?
"A Gripen-eladásokat elősegítheti az is, hogy közös légtérellenőrzésre tehetnek javaslatot Szlovéniának és Horvátországnak a földi kiszolgáló, légiirányító rendszerek kihasználásával a kecskeméti és veszprémi katonai bázisok.

A közös légtérvédelem nemcsak jó üzletet jelentene Magyarországnak, hanem szélesebb katonai együttműködést is, és fontos lépés lenne Magyarország katonai védelme szempontjából - fogalmaz a napilap."

www.bumm.sk/index.php?show=27394

Bobby Baccala 2009.03.13. 13:19:08

@dralcx:

szerintem nem lenne hülyeség

zord 2009.03.13. 16:34:46

Kollégám írta a cikket, cseszett megkérdezni. Szerintem Simicskóék súgtak neki, de hát teli van baromsággal a cikk. A Horvátoknál elnapolták a döntést, a szlovákoknál nem égető a helyzet (erről jut eszembe: jövő szerdán lőnek Sz-8-assal a szliácsiak). Nagyon megnézném ha a szlovénok kivételével bármi bejönne ebből...

Zord

Xtral2 2009.03.15. 00:05:09

Szlovénia? Szlovénia borotvaéles 2000m-es gerincekkel van tele. Az nem a kecskeméti puszta a végében pár lankás dombocskával. :)
Persze baromira nem értek egy jet-hez, meg ahoz hogy mi a különbség a pusztai meg az alpesi Air Policing között. És lehet nem nagy a jelentősége, de ha igen akkor erre lesz majd tapasztalt oktató hívva, és lesz gépidő a gyakorlásra?

zord 2009.03.15. 10:40:30

1. Időjárás nagyon vicces tud lenni a hegyekben, ami a tereppel kombinálva komoly veszélyforrás lehet.

2. Az is biztos, hogy az általános értelemben vett radarteljesítmény ilyen terep felett csökken. Nem véletlen, hogy pl. a svejciek milyen háklisak voltak az előző tenderjükön a radarra (ez sokat elmond az APG-73-asról). Nemtom a svédek foglalkoztak-e külön ezzel a témával (náluk ugye nem prioritás), azt tudom csak, hogy ők a radarjaikban a tengeri clutterrel sokat foglalkoztak. GCI lefedettsége
a völgyekben - ami itt nem feltétlenül kis magasságot jelent -nyilván korlátozott, ami nagyobb fokú autonómiát igényel az elfogó részéről. Csak spekuláció, de egy ilyen helyzetben el tudom képzelni, hogy megnő az adatátviteli rendszerek jelentősége, figyelembe véve persze, hogy úgy a Link16, mint a TDILS line-of-sight korlátozásokkal rendelkezik.

Zord

Gepida 2009.04.01. 14:43:41

Mint várható volt az USA megvétózta a Boliviai ALCA eladást. Valószínűleg Morales elnök jó kapcsolata Venezuelával lehet a fő ok. A boliviaiak most diplomáciai nyomást gyakorolnak az USÁ-ra, hogy a narkó ellenes műveletek fokozásához szükségük lenne az L-159-esekre.

www.elmundo.com.bo/Secundarianew.asp?edicion=18/03/2009&Tipo=Nacional&Cod=8667

zord 2009.04.01. 14:59:20

Erre mondta egy ismerősöm, hogy ha a Aero Vodochody hosszú távú érdekét nézték volna, akkor a 139-es, 59-es projekteket viszik tovább az L-159 helyett/mellett. Azzal, hogy amerikai avionikát/rendszerintergrációt/hajtóművet választottak, lényegében kiütötték magukat a hagyományos Albatrosz exportpiacokról, hiszen az amerikai jóváhagyásra szorulnak. Én a helyükben gyorsan újra kezdeném gyártani az Albát, sima AI-25-el, vagy DV-2-vel, és vevőtől függő avionikai konfigurációval, melyre ma olyan partnert találni, amilyet csak akar az ember. Az a sárkány gyártó privilégiuma.
(zárójelben jegyzem meg, hogy szerintem a mi Albáink is repülhetnének még az idők végezetéig, és senki sem tiltaná meg, hogy rakjunk bele HUD-ot, meg MFD-t. A világ legnagyobb hazugsága, hogy kifutnak. Ugyan már, azok a francia civil üzemeltetők akik vettek magyar Albát, azért vették, hogy holnap le kelljen állítani? Az AV azért kéri az ALCA-program keretében a mi Alba sárkányainkat, mert azok már használhatatlanok? KÖVESD A PÉNZT, és nem fogsz csalódni.

(Érdekes, milyen NAGY KUSS van arról is, hogy viszik el az Albákat, ugye?)

Zord

zord 2009.04.01. 15:33:54

134-es Albánk, Bordeauxban. A képekből nyilvánvaló, hogy elöregedett, a továbbiakban nem használható, indokoltan adta el a Honvédség (a legnagyobb titkoban):

picasaweb.google.fr/khatonze/PremiersVolsDuL39DesAilesDePegase#slideshow

Zord

Gepida 2009.04.01. 16:41:56

Teljesen nyilvánvaló... A 134-es Albát 2000-ben nagyjavították és zöld-barna festést kapott.

A boliviaiak amúgy már vizsgálják a kinai K-8-as rendszeresítését is. (Talán nem véletlen, hogy a nem USA/EU barát országokban sikerrel adják el a kínaiak)

zord 2009.04.01. 22:42:57

Ma egy kedves ismerősöm felvilágosított, hogy miről is van szó, így közzé teszem, ne érhessen az a vád, hogy hangulatot keltek. Eszerint nyolc Alba üzemidő-hosszabbítása 2004-2005-ben úgy valósult meg az Aero Vodochody és hazai képviselője, az Aerotechnika részvételével, hogy abban benne foglaltatott 10 (tíz), a Honvédség által tovább üzemeltetni nem kívánt (nem tudott) Alba átadása a gyártó cégnek. Ezeket aztán valószínűleg alkatrészként felhasználták, illetve felújítást követően eladták. Ezek egyike a 134-es.
Ezúton is elnézést kérek a tudatlanságomért, de mentségemre szolgáljon, hogy bár igyekszem követni az eseményeket, az üzemidő-hosszabbításról tudtam, és képet is készítettem a hangárban (akkor volt valamilyen gyakorlat, és a holtidőben bevittek minket), azt nem tudtam, hogy az ellenérték része tíz Alba átadása. Nem emlékszem, hogy a HM erről bármilyen tájékoztatást is kiadott volna.

Igyekszem utánajárni, és az infókat publikálni. Aki BIZTOSAT tud, segíthet.

Kiindulásnak néhány tény: Magyarországra 1993-ban 24 alba került, abből 4 alkatrésznek (008, 011, 016, 018). A 139-es 1995-ben, a 120-as 2008-ban semmisült meg.

Kérdések: A kilencvenes évek végén a Dunai Repülőgépgyárban több esett át ipari javításon és átfestésen, ekkor vesztették el zöld-szürke csillogó "álcájukat" illetve sárga szárny és vezérsíkvégeiket, és kapták meg a standard magyar kamuflázst. Mely gépek voltak ezek?

Aztán az említett 2004-2005-ös hosszabbításánál melyik gépek szerepetek?

Ezúton is köszönöm,

Zord

Ps: Lehet, hogy semmi közünk hozzá. Lehet. Én mégis zsigerileg hiszek a transzparenciában, és szeretném tudni, hogy hova kerülnek az egykor magyar oldalszámok. Szívesen venném azt is, ha valamikori Ancsáink hollétét valaki közölné.

GSF 2009.04.02. 08:06:02

Tisztán emlékszem a 90-es évek végi ipari javításra, akkor kapták a gépek a jellegzetes törzs teteji és hasi helyzetjelzőiket is az új festés mellett. A gépeket szombati napokon repülték vissza a bázisra, ahol rögtönzött bemutatókat is tartottak, mindig vadabbnak tűntek mint a sima gyakrepeken :) Én először bíztam egy mélyebb modernizációban is... Bár semmi hivatalos infót nem ismertem, azt látszott, hogy a gépek nagy részéhez nem nyúltak.

Az utóbbi beavatkozásról vagy üzemidőhosszabbításról még csak halvány sejtelmem sem volt. Csak azt láttam a repnapokon, hogy egy rakás Alba csontváz porosodott az egyik régi sárga szerelőcsarnok előtt, katonás sorban.

Az én kérdésem az volna, hogy ha sikerült üzemidőt hosszabbítani, akkor miért vonjuk ki őket is? Vagy ez is amolyan tűzoltás volt? Pár évre szólt csupán?

Gepida 2009.04.02. 11:09:16

2000-ben a helyzet a plasticwings szerint:
A hazai számozás a gépek gyári számából lett képezve. Minden gépgyári számának első három számjegye azonos: 831. A 114-es gép gyári száma 831114 és így tovább.

A gép száma A festése 2000 tavaszán Megjegyzés
114 zöld-barna nagyjavítva 1998
115 zöld-barna nagyjavítva 1998
119 zöld-barna nagyjavítva 1998
120 zöld-barna nagyjavítva 1998
122 eredeti festés nagyjavítása nincs tervezve
124 zöld-barna nagyjavítva1999
125 zöld-barna nagyjavítva1999
126 eredeti festés nagyjavítása nincs tervezve
128 zöld-barna nagyjavítva 2000
130 eredeti festés nagyjavítása nincs tervezve
131 zöld-barna nagyjavítás alatt
132 eredeti festés nagyjavítása nincs tervezve
133 zöld-barna nagyjavítva 2000
134 zöld-barna nagyjavítva 2000
135 zöld-barna nagyjavítás alatt
136 zöld-barna nagyjavítás alatt
137 eredeti festés nagyjavítása nincs tervezve
138 eredeti festés nagyjavítása nincs tervezve
139 eredeti festés megsemmisült 1995.06.26.
140 eredeti festés nagyjavítása nincs tervezve

Két további gép, egy összeszerelve 018-as számmal és egy darabokban magyar számozás nélkül a Szolnoki Repülőmúzeumban van elhelyezve.