Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (47) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (43) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (25)

HTML

Demonstrátor a levegőben

2008.05.27. 15:12 | zord | 10 komment

Bár korábban októberre igérték, és a bemutatási ceremónián is csak azt nyilatkozták, hogy „még az idén repül”, már most, májusban végrehajtotta első repülését a Gripen következő generációs demonstrátora a Saab repülőterén, Linköpingben.

A 39-7 protolajstrommal ellátott Demo (ex 39-803 oldalszámú JAS 39B) pilótája Mikael Seidl volt, aki a projekt vezető berepülőpilótája. 

A Demo egy felhízlalt kétüléses Gripen, melynek főfutóaknáiból üzemanyagtartályt alakítottak ki, az áthelyezett új típusú főfutókat a megvastagított szárnytőbe húzzák be. A nagyobb tolóerejű Super Hornet hajtóműnek (GE F414) az átépített törzshátsórész ad helyet; a nagyobb levegőétvágyat átépített, nagyobb keresztmetszetű szívócsatornákkal lakatják jól. A Demón próbálnak ki olyan technológiákat/berendezéseket, melyek a mai Griepen korszerűsítésekor illetve a már módosított sárkányú új építéseknél (ezt ajánlják Indiának és Norvégiának) felhasználásra kerülnek. Pl: Thalessel közösen fejlesztett AESA-antnennás PS 05/A lokátor, stb.

A fotókért köszönet a Gripen Internationalnak!

Zord 

 

Címkék: demo saab gripen next generation linköping jas 39 első repülés first flight

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr14490244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2008.08.10. 21:16:48

Na most közvetlen tapasztalatból tudom, hogy a Jane's "szakírói" közvetlen üzleti kapcsolatban állnak a Saab-bal. Egyikük nemrégiben a Combat Aircraft hasábjain ecsetelte, hogy a Gripen NG egyenragú a JSF-fel...

Zord

Liverbird 2008.08.10. 21:49:15

Kiábrándító, azt hittem a Jane's nél hozzáértők vannak... Egyébként ha úgy nézzük, hogy India tényleg egy olcsón üzemeltethető, kis méretű gépet akar a 21-esek helyére, a Gripen ideális...

block50 2008.08.11. 08:41:59

India mellett pedig nekünk is lehet, hogy jó lenne...!!
Nagyobb gyártási mennyiség, több üzemeltető ország amely több fejlesztési igényt és pénzt is jelent. Ebből szerintem profitálhatnánk mi is.

Tacsk0 2008.08.11. 12:51:46

> a Gripen NG egyenragú a JSF-fel

Liverbird 2008.08.11. 13:07:11

Orosz vázra épített? Az elforgatható fúvócsőben segítettek az oroszok (persze nem ingyen) és ennyi. A csőlégcsavar már saját, a Jak-141-esnek külön emelőhajtóművei voltak erre a célra.

Lehet, hogy a Gripen Demo szépen repül, de ne felejtsd el, hogy egy már létező típus átalakításáról van szó, mely ráadásul jóval kisebb mértékű, mint mondjuk a Hornet - Super Hornet páros esetében. Az F-35-öst eleve jóval később kezdték el fejleszteni, ezen felül generációs ugrást hoz. Egyébként is, haladnak a tervvel. Az F-35B már repül, és sikerült elérni a kitűzött súlyhatárt is. Maradjunk annyiban hogy én a JSF-re szavazok, te meg utáld csak a jenkiket.

stonefort 2008.08.11. 13:39:04

TacskO! Biztosan szépen repül a Gripen Demo, de Te ezt honnan tudod? Július közepéig mindössze háromszor szállt fel, korlátozott paraméterekkel. Erről a berepülő pilótája tartott egy tájékoztatót, amin Zorddal együtt voltunk. Úgyhogy tapasztalat egyelőre minimális vele. Az új üzemanyag tartálya még üres, illetve teszt berendezéseket tartalmaz, a futómű kivételével nincs sok köze a majdan kifejlesztésre kerülő Gripen NG-hez, ami még NEM LÉTEZIK! Agyamra megy a JSF és a Jak-141-es közötti idióta párhuzam. A jenkik megvettek az oroszoktól ha jól emlékszem 300 ezer dolcsiért teszt dokumentációt az elforgatható fúvócsőről (hőterhelés, struktúrális igénybevétel, stb) ennyi. A három szekciós elforgatás elvét először a Rolls Royce fejlesztette ki a Harrier tervezett sziperszonikus változatához, de a fúvócső csak fékpadon működött, repülőgépbe akkor mér nem építették be.
A JSF-ről olvass egy kicsit többet, és akkor majd rájössz, hogy nevetséges bármelyik mai típushoz hasonlítani, még az F-22-eshez képest is jelentős előrelépést jelent majd bizonyos területeken. Az F-35B berepülő pilótájának beszámolóján is ott voltam Farnborough-ban, majd lesz belóle egy cikk az AS-ban.

stonefort 2008.08.11. 14:51:30

Természetesen a hajtómű is különbözik, mielőtt még valaki figyelmeztet, hogy elfelejtkeztem róla

zord 2008.08.11. 14:59:25

Tacsk0,

Bocs, hogy szólok, de lazíts...

A Gripen Demoval (ami nem az NG!) azért vannak gondok...Farnboroughban Mikael Seidl (jó csóka, 2002-ben ő kísért át a zónába megnézni Fredrik Müchler bemutatóját) azt mondta, hogy olyan zajt csaptak az új főfutó-aknaajtók, hogy majd beszart...a három felszállás a program eredményessége szerint igazából kettő a problémák miatt.

Szóval visszakanyarodva az előző témánkhoz, semmi ok, hogy F-35-ösöhöz hasonlítsuk a Gripen bármely létező és tervezett változatát. Más kategória. A Jane's-es ürgék a Saab zsebében van, az LM nem nyal újságírósegget. Ennyi előnye van a Gripennek, ez tény.

GrG 2008.08.11. 15:00:21

Hali

Sajnos azt még nekem is el kell ismernem, hogy a JSF jobb mint az NG (ráadásul még Saab 900-ból is OG párti vagyok:-). Tacsk0 a Gripen NG a Gripen továbbfejlesztése, a hagyományos vadászgépek esetleges legjobbja (persze ezzel a Eurofighter/F18/F16/Su27/stb) esetleg vitatkozik, de ez vitatható. A JSF ezzel szemben más paradigma rendszeren alapszik. Azt hiszem, hogy a Gripennek éles helyzetben 1-1 ellen sem lenne esélye, mert nem látná a JSF-t, ezentúl hálózati hadviselésben meg aztán végkép esélytelen. Kb olyan (szerintem), mint ha a Tigris/T-55/T72-t küldenéd a Merkava IV. ellen. Az előbbiek nem rendelkeznek olyan fegyverrel, amivel a Merkavát ki tudnák lőni, reális harctéri körülmények közt.
Szóval bár nekem is fáj ez, de most Stonefortnak igaza van. Persze Livebirdnek és Zordnak is, de az nem fáj:-)
Üdv:
G