Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (47) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (43) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (25)

HTML

Regionális „tanulmányúton”

2008.05.09. 13:04 | zord | 40 komment

Az elmúlt hetekben (egy svédországi intermezzo kivételével) több kirándulást is tettünk kollégáimmal a térségben olyan légierőknél, melyek meglehetősen kis vadászerőket tartanak fenn. Csehországban, Horvátországban, Szlovákiában és Ausztriában vagy megtörtént, vagy folyamatban van ezen erők modernizációja. Általános benyomásom, hogy a politikai és a felsőszintű szakmai hozzáállás a fegyvernemhez Ausztria kivételével mindenhol sokkal jobb a magyarországinál. A sógorokat – akik semlegességük miatt eltérő követelményrendszerben operálnak – az menti, hogy egészséges államháztartásuk miatt bármikor van lehetőségük pozitív korrekcióra.

A caslavi 21. légibázison a 211-ik század immár három éve repüli a Gripent. Azt hiszem leírható, hogy az üzemeltetés rutinszerű. Bár van egy-két problémájuk a géppel és a környékbeliekkel, a program tökéletesen egyensúlyban van a politika által megcélzott képességekkel, ami NATINADS QRA és pont.

Sliacon a szlovák vadászerők korszerűsített MiG-29AS/UBS technikával repülnek, annyit, ami a típus sajátosságait, az elvárt képességet (szintén NATINADS QRA) figyelembe véve optimálisnak tekinthető. A korszerű szimulátor sokat segít. A modernizáció alapvetően az interoperabilitási hiányosságokat célozta meg, de lehetővé teszi a tervezés, kiértékelés korszerű és megbízható megvalósítását. A típusváltást annak tudatában halasztották el, hogy ők a megfelelő szintű hadrafoghatóságot biztosítani tudják.

Horvátország kismértékben korszerűsített MiG-21BiszD/UMD technikájával bizonyítja, hogy a megfelelő hozzáállás, időben meghozott döntésekkel együtt lehetővé teszi egy elavult sárkány-hajtómű komplexum eredményes üzemeltetését is a XXI. században. Pulában és Zágrábban annyit repülnek, ami abszolúte minimum a típuson, a szimulátor azonban elkerülhetővé teszi a repülésbiztonsági értelemben „veszélyes vegetálás” állapotának beálltát.

Ausztria elfogó ezrede a futtball EB végéig még repüli az svájciaktól bérelt F-5-öst, aztán július 1-től az új Eurofightereké lesz a QRA feladat, mely itt csak napkeltétől-napnyugtáig tart. Talán a közös monarchiás múlt az oka, hogy a beszerzési program sorsát a magyarhoz hasonlóan súlyos hibák befolyásolják. Miként a 2003-as magyar, úgy a 2007-es osztrák szerződésmódosítás is véleményem szerint büntetőjogi kategória: megmutatja, hogy nagyreményű, korszerű és drága technikát hogyan lehet elfecsérelni, irreális keretek közé szorítani, vagy célkitűzéseket helyezni elé.  

Az elkövetkező hetekben egy-egy cikkben írom le tapasztalatainkat.

Zord

Ps: Köszönet a pulai anyagokért Devilnek és Stonefortnak

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr47461261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage 2008.05.10. 10:31:59

"osztrákoknál egyértelmű a vesztegetési háttér"

Valszeg. Viszont a Gripen sem arról híres, hogy tisztán futna be..

"A magam részéről örülök, hogy a horvátok megrekedtek a MiG-21 szinten, mert az mégiscsak egy fasisztoid, militáns mentalitású ország, félnék tőlük, ha komolyan fegyverkeznének"

Nem vagy te kicsit rasszista? Ez meg amúgy sem igaz. Inkább a szerbek olyanok, de általánosítani meg nem szép dolog. Horvátország nagy részét nagyon megviselte a polgárháború. Majd pont most kezdenének bele egy teljesen értelmetlen kalandba, mikor megy a szekér és újjáépült az ország? Kicsit el vagy szakadva a valóságtól?

Liverbird · http://htka.hu 2008.05.10. 11:06:01

Oh, köszi molnibalage, már azt hittem csak én háborodtam fel a horvátos kijelentésen. Persze minden országban vannak akik azt hiszik, hogy attól lesznek nagy hazafiak, ha mindenki mást utálnak, de nem kell velük foglalkozni. Az is tény, hogy a szerbeknél több ilyen van. De hát akkor sem kéne ilyeneket mondogatni.

Másik témában is megjegyezném, hogy a BAe keze a Gripen-ügyben is benne van, hiszen ők végzik a marketingmunkát...

molnibalage 2008.05.11. 00:05:04

"A horvátok veszélyesek,"

Valóban, erős vízilabda csapatuk van és fociban is lealáznak minket. Ilyen szemszögből valóban. Nem horvátban verik a magyart, hanem a Vajdaságban.

"történelmi feladatuk volt a délszlávok egységes államának létrehozása"

??? Ja, meg a Harmadik Birodalom létrhozása a német népé. Atyaisten...

"újabb világháború lehet a Balkánból."

Aha. Persze. Meg holnap magyar ember sétál a Holdon. Miért is? Ki az akai küzdene szerbiáért a szerbeken kívűl Mondj két szuperhatalmat akinek annyira kéne az a Balkáni csődtömeg Szerbia ami most hullik félig darabokra, hogy harcol érte egy másik nem létező szuperhatalom ellen akinek estetleg kéne. Mindnehol a III.vh-t látják mindenben Az sg harmadik vh topicban szoktunk jót mosolyogni a hozzád hasonlókon.

Liverbird · http://htka.hu 2008.05.11. 11:27:12

Annyiban igazságot tudok adni Tacsk0-nak, hogy a szerbeknek valóban történelmi feladatuk volt egy egységes déli szláv állam létrehozása, ők legalábbis így érezték. Azon az alapon, hogy ott lent tulajdonképpen mindenki szerbül beszél, csak egy kicsit máshogy...

Amúgy ez a svéd kormányválságos, hazugságos duma is nagyon mókás ám. Miért nem lehet felfogni, hogy MINDENKI HAZUDIK? Ez a világ rendje sajnos, tenni kell rá. Nem akarok politikába bocsátkozni, de öszöd óta valahogy mindenki rohadtul be van sértődve, ha kiderül hogy valaki nem mondott igazat. Korábban senkit nem zavart.

Amúgy Tacsko0, ez tök ritka nálunk, hogy valaki így csipázza a szerbeket... Pedig ezek még vízilabdában is csak úgy tudnak nyerni, hogy letépdesik a magyar játékosok úszógatyáját, rosszabb esetben meg azt is ami benne van...

Bobby Baccala 2008.05.11. 12:59:58

TacskoO

azért kicsit erős amiket a horvátokkal kapcsolatban írsz.

ha valaki agresszor a balkánon akkor azok a szerbek, azt hiszem ezt be lehet látni.

igen az egységes déli szláv állam létrehozása az csak a szerbek érdeke volt (függetlenül attól hogy Tito horvát volt.inkább volt ő kommunista)a szlovéneknek volt ipara a horvátoknak volt tengerpartja,a bosnyákonak nyersanyaga, a szerbeknek meg semmi.illetve fegyverük az volt így ők diktáltak.
egy tehetségtelen partizán csürhe, akik csak az erő nyelvén értenek.
szóval szerintem ne attól parázz hogy a horvátok jönnek az EUba meg F-35ösöket vesznek, hanem attól hogy a radikális szerbek kerülnek hatalomra,és az oroszokat választják. (vannak olyan elvetemült szerbek akik csatlakozni akarnak az orosz konföderációhoz)

Livebird

a szerbek szerbül beszélnek, a horvátok horvátul , a szlovének meg szlovénul.
és közülük csak a szerbek írnak cirill betűkkel.

stonefort 2008.05.11. 13:28:21

Tacsko nagyon úgy tűnik, hogy nem csak a repülő technikához nem ért, máshoz sem. Én ott voltam a Zord barátom által említett horvátországi túrán. Ilyen barátságos és segítőkész srácokkal még nem találkoztam az eddigi jó félszáz külföldi ersón, kiállításon és légibázistúrán, ahol megfordultam. A horvátok hálásak nekünk az Antall kormány idején kapott támogatásért, amiből egyes itthoni politikai erők generáltak botrányt. Senki sem piszkálta az ukránokat a még nagyobb támogatásért, ami ugyancsak nélkülözhetetlen volt. Kis mértékben nekünk is köszönhetik, hogy 1995-ben a Vihar-hadművelettel sikerült kisöporniük a szerbeket, és ezt nem felejtették el. Tacsko légy oly kedves, ne fasisztázz, ezt mostanában sokan teszik ok nélkül hazai viszonylatban is, és már az agyamra megy.

Liverbird · http://htka.hu 2008.05.11. 14:10:31

Bobby! Én tudom. Amit írtam, az a szerb álláspont. Ha nem lett volna tiszta, hozzá is teszem, nem értek vele egyet.

Bird 2008.05.11. 16:03:24

Na, mire eldöntöttem, hogy erre a délszláv-izére azért már közbeszólok, addigra megtették helyettem. Az a történelmi küldetéses dolog meg különösen tetszett... :)

Bobby Baccala 2008.05.11. 16:12:40

Liverbird

igazad van :)

sorry

zord 2008.05.12. 13:00:52

Kedves kommentezők, különös tekintettel a több emilről írogató alacsony négylábúra,

Talán nem volt világos az eddigi intéseimből, hogy milyen keretek között zajlik itt a társalgás. Itt sem a horvátokat, sem a szerbeket nem fasisztázgatjuk, csetnikezzük, usztasázzuk. A minősítések ilyen formáját meghagyjuk azoknak, akik megélhetési céllal keresnek ellenséget maguknak.
Az alapvető politikai attitűd a következő: magyar air power mindenek előtt, az ország, a nemzet védelmében. Teljesen mindegy, hogy miért bántják valakik a magyart, a magyar légierő kötelessége, hogy megvédje őket. Ezért legyenek, ezért álljanak mindig készen a lehető legjobb formájukban, függetlenül attól, hogy tankok állnak a határon, vagy csak pofázik valaki besörözve Liptószenmiklóson, Belgrádban vagy Bukarestben, vagy AKÁRHOL. És álljanak készen, ha a legnagyobb béke honol is. Én a magyar légierő erősítését támogatom itt, ha kell, azokkal a korrupt, gyenge és hazaáruló BELSŐ erőkkel szemben, melyek a gyengítésén munkálkodnak tudatosan vagy tudatlanul.

Egyébként nagyon köszönöm, hogy itt írtok, és a kérdés minden aspektusára kíváncsi vagyok.

És még egy jótanács az apró négylábúnak: Te vagy a legtermékenyebb kommentezőm, kérlek, rágd meg jobban, amit leírsz, ne csípőből tüzelj! Ismeretlenül meghajtom fejem az érezhető olvasottságod előtt, de olvass még többet és gondolkozz! A mennyiségből mozdulj el a minőség irányába! Továbbra is szívesen látlak itt,

Zord

GSF 2008.05.12. 16:26:42

Azt tudjuk, h. nálunk mindenki jobban csinálja. Itt egy újabb példa.
Olvastam, h. megint Kecskeméten van egy cseh L-159 kiképzési céllal, több mint 300 órára kibérelve.
Nem értem: miért nem veszünk 10 L-159-est, v. lízingelünk. A régi Albák hamar kikopnak, bérelgetni se hinném h. túl olcsó, keszit is adhatna az ALCA, ráadásul olcsóbban és több gyakorlás maradna Gripenre. Annyira józan döntés lenne beszerezni párat, sztem a csehek nekünk extrakedvezményeket is adnának...
Valami kell az Albák után. Mert nem hiszem h. az összes Gripen pilóta belerepüli a gépekbe a maga 80 óráját minden esztendőben...
Valaki nem tudja van-e esély L-159-esek beszerzésére?

Bobby Baccala 2008.05.12. 17:18:01


GSF

ez jó kérdés, ezen már én is morfondíroztam.
remélem van vmi esély az 159-esekre.biztos vagyok benne hogy a csehek oda adnák bagóért.
az nem lehet hogy ennek a 300 bérelt órának van vmi tapasztalatszerzési jellege ?pozitív visszajelzés után meg esetleg nyélbe ütjük a bizniszt?

na vki aki közel van a tűzhöz szólaljon meg! :)

tothtomi 2008.05.12. 18:37:48

Én úgy tudom eléggé valószínű, hogy lesznek ALCA-ink.

Liverbird · http://htka.hu 2008.05.12. 19:31:16

Én is reménykedem az ALCA-ban, bár a készültség-dolgot meg kéne gondolni; szubszonikus típusként nem biztos hogy utólérne egy elkódorgott utasszállítót. Persze ettől még mindenképpen kellene a típus a modern avionika és a radar miatt.

Egyébként talán 2 ALCA is van Kecskeméten, htka.hu-n írta egy fórumtárs, hogy a múlt héten látta a gyári festésű ALCA-t, meg a Cápalit, meg egy harmadik gép is volt, amit nem látott, csak aznap délután. És az szerinte megintcsak ALCA volt. Mivel a Balaton fölött látta őket, gondolom fotózás volt folyamatban...

GSF 2008.05.13. 08:18:15

A legfontosabb, h. ne tájékoztassák erről a közvéleményt... Ez lehet, h. nem túl demokratikus, de a mi társadalmunk nem elég érett ahhoz, h. felfogja ennek a beszerzésnek (bár megvalósulna) a fontosságát. Rögtön ordítaná mindkét tábor: nem kell több gép, elég a Gripen, stb...
Akkora sajtó kell a vásárlásnak, mint az NDK Albák átvételének... Szép csendben... ha kell hazudni... nemzetbiztonági érdek. Ennyi. Ebben az országban másként ez nem fog menni, az emberek nem értik meg miért égető h. vegyünk ilyen gépeket is.

zord 2008.05.13. 11:35:14

GSF,

Valahol értem a gondolkodásodat, de ez lehetetlen. A védelmi szektor transzparenciája amúgy is a béka segge alatt van, és nyerőautomatának (a fogalmazás nem tőlem származik, hanem bennfentestől) használja az elit. A beszerzéseknek nyilvánosnak kell lenniük. Majd rákérdezek a némáktól a HM-ben, hátha felrebben a vad!
Mindazonáltal Alba után kellene ALCA. Szerintem néhány gép órapótlónak jó lenne, és illeszkedne a Gripenhez. Tehát nem cseh struktúra szerint, ahol Gripen A-A, ALCA A-G, két teljesen különálló században (igaz, az ALCA egyben lépcső is a Gripen felé). Úgy öt-hat gép ittléte (benne kétülésesek is), lenne szükséges. Megvenni, vagy bérelni? Ez mind ajánlat függvénye. Én azért szimpatizálnék a vásárlással, mert csak így tudná egy következő kormány elvágni a jelenlegi pártfinanszírozási konstrukciókat. A lízing mindig veszélyessebb ilyen szempontból.

Zord

GSF 2008.05.13. 12:52:07

Zord,

ahogy leírtam az a szó szoros értelmében véve természetesen nonszensz, nyilvánvalóan nem lehet titokban gépet venni, hazudni sem kell, bár már lassan megszokjuk h. mégis mindenki vetít. Csak sarkításnak szántam.
Mert ugye jól gondolom, h. ha arról beszélnek, h. lehet h. lesz Alca, akkor ebben az országban az azt jelenti h. biztos nem lesz!
Elképzelhetőnek tartod, a mai közállapotokat is figyelembe véve, hogy a megszokott - sajnos nem túl magas szintű "társadalmi vita" mellett - nyilvános beszerzés szorgalmazása mentén, konszenzus alakulna ki mind politikai mind társadalmi szinten újabb repülőgép vásárlás ügyében? Örülök, h. rákérdezel, mert ha van valaki, akkor leginkább te tudsz arról infot szerezni, hogy mindez ténylegesen, esetleg az elvi szintén komolyabban is felmerült-e döntéshozatali körökben is... Gondolom más ezt úgyse osztaná meg a publikummal...

zord 2008.05.13. 14:08:33

Bocs, félreértettelek. Sajnos az első reakció, ahogy ma, ezelőtt kb. egy órával rákérdeztem, az volt hogy „és akkor most botrányt akartok csinálni?”
Mondtam, hogy nem, csak egy ilyen százmilliós nagyságrendű tételről (biztos hogy van annyi), illene kiadni valami közleményt, sajtájt tartani, stb. Az ilyen dolgok mostanában teljesen elmaradnak, míg a heti nyilvános események listája, amit az újságírók megkapnak, hemzseg a Zrínyi-évfrodulóktól a múzeumban, a ralliversenyektől és az egyetemi ródsóktól. A riportkészítési engedélykérelmeket (immár mindenkiét) pedig elütik azzal, hogy nem sajtónyilvános. 13 évig nem volt ezzel probléma. Tavaly novembertől kezdődött.
Szóval a mi hivatalos lehetőségeinket is elvágják, jönnek a pletykák, a nem hivatalos források, ami persze hibákat eredményez (olyan nagyokat azért nem).

Zord

GSF 2008.05.13. 14:49:55

Zord,

akkor most jól értem, hogy nem nyilvános semmi. Amit tudunk az az, h. most béreltek néhány száz órára L-159-est, és egyebekben az se tudni pontosan milyen célra (jártasság fenntartása v. új hajózók kiképzése v. tapasztalatszerzés a géppel esetleges vásárlás miatt?). Az se nyilvános h. akarunk-e ilyen gépeket, de nem hivatalos információk szerint körvonalazódik néhány gép megvételének a szándéka?
Tudom ez így zavaros, de nagyjából erről van szó?

zord 2008.05.13. 17:12:15

Folyamatban van a hivatalos válasz kiimádkozása. Amit fenn írtam, az a szóbeli reakció volt...
Kértem árat, mert az a jetfli cikkből kiderül, hogy 2008-09-ben 350 óra.
2004-ben 125 óra volt, darabja ha jól emlékszem potom 8000 dollárért. A közvetítő az Aerotechnika volt (gondolom most is - ő rajtuk keresztül ment a egyébként a BGT-s Sidewinder-üzlet is).

Zord

GSF 2008.05.19. 13:17:10

Tudom, h. nem ide tartozik, de olvastam valahol h. lesz júniusban Kecskeméten egy hadgyakorlat, amire F-15C és Rafale is eljön. Ez igazi csemege... Ha ez így igaz, nem tudna valaki infót adni, pontosan mikor lesz a gyakorlat?

Kmét felett most csatangolt el egy ALCA...

GSF 2008.05.20. 10:06:54

Friss hír, miszerint Románia minden valószínűség szerint 48 F-16-ost vásárol. Ennek fele Block 50/52 másik fele modernizált Block 20/25. Érték: 4,5 milliárd dollár.

No comment... Vagyis csak annyi, hogy ők is jobban csinálják....

Bobby Baccala 2008.05.20. 10:57:23


naja..10 év múlva meg már F-35 ösökkel fognak pirítani..szerintem

nem tud vki ilyen extrém fogadó irodát, ahol ilyen jövőbeni marhaságokra lehet fogadni?? :))) érdemes lenne megtenni.

stonefort 2008.05.20. 17:54:10

Nem marhaság, hanem halálosan komoly. Ráhibáztál, ugyanis az ameikai ajánlatban az is benne lesz, hogy a hsznált 16-osokat a jövő évtized végén a 35-ösök váltják majd fel. Addig kiépül a kapcsolat, a logisztikai háttér, és még ezer dolog, ami megkönnyíti majd a típusváltást.

Bobby Baccala 2008.05.20. 20:12:01

a marhaságot nem az f-35 ösökre értettem.. na jó hülyén fogalmaztam :) én is úgy gondolom hogy így lesz.

igazából mai napig nem értem hogy miért nem f-16osokat vettünk anno..nem mintha a gripent rossz gépnek tartanám, de mégis úgy gondolom hogy politikai szempontból jobb lett volna az f-16 (katonai szempontból meg főleg)
csak azt akartam kihozni, hogy mi is azon örömködhetnénk hogy f35öseink lesznek 10 év múlva, ha korábban máshogy döntünk...

Liverbird · http://htka.hu 2008.05.20. 22:20:42

Bobby, erről talán Viktort kérdezd, hogy miért hozott a nemzetbiztonsági kabinet ajánlásával ellentétes döntést... Jó, tudom, gazdasági szempontok miatt. Biztos jót tett a családi kasszának, ennyi gyerek mellett kell a kosztpénz. Ne értsetek félre, biztos, hogy Medgyessy 'Úteútelelelágazódás' Péternek is jutott később. A politikai vonalért pedig elnézést kérek, nem erről szól ez a blog, de igazából egyes esetekben nehéz különválasztani a dolgokat. Ez pedig ilyen eset.

Mindenesetre ez a román ügy elszomorító. Jó, kis ország vagyunk, de ha nagy nehezen sikerült volna összefogni a csehekkel meg a lengyelekkel, talán sikerült volna normális áron nekünk is 16-osokat vennünk. Gondolom egy nagyobb rendelés esetén olcsóbban is odaadják a gépeket a megrendelőnek... Nem baj, van 14 szép játék vadászgépünk...

Ja, és ha Tom Lantos még élne, elintézhetné, hogy a románok olyan szépséges festéssel kapják meg a gépeket, mint amivel mi kaptuk anno a Jakokat...

GSF 2008.05.21. 10:08:01

Stonefort,

ha jól látom a NATO tagállamok mindegyike számára nyitott az F-35-ös program, de számomra úgy tűnik, hogy a szerényebb anyagi keretekkel operáló ex VSZ tagállamok viszonylag nagyobb erőfeszítéseit az amerikai hadiipari és politikai lobbi erősen megtámogatja, ami elképesztő előnyöket biztosít.
Nem lett volna szerencsés, ha már a Gripent választottuk, és a rakétavédelmi rendszert elutasítottuk (vagy nem küzdöttünk érte eléggé?) kifejezetten amerikai fegyverzetet vásárolni (az USA-ból) egy kicsit nagyobb mennyiségben (ami messzemenően ésszerű is lenne!). Ennek köszönhetően az amerikai fegyverpiacon legalább számolnának még velünk...
Tényleg nincs az egész országban egyetlen olyan vállalkozás sem, vagy "csak" szellemi tőke, amit bevethetnék a JSF programban, minimális ráfordítással, politikai támogatással?
Természetesen nem arra gondolok, h. mi gyártsuk a törzsközéprészt... Csak legalább elvi szinten nem kéne ennyire "kilőnünk" magunkat mindenhonnan ezzel az álmilitarista, valójában elvtelen pacifista ideológia mögé bújtatott védelmi politikánkkal. Mert a legnagyobb baj nem éppen az, hogy bennünket már mindenki leírt, és senki sem feltételezi a világon sehol sem, hogy Magyarország a tényleges igényei szerint "fegyverkezik"?
Pedig stratégiailag-politikailag valamint a mi kis országunk néhány évre visszavetített tapasztalata (légtérsértések száma a délszláv-konflikus idején, és az azokból levont keserű tapasztalatok) indokolja a régióban leginkább, hogy az F-35-öst rendszresítsük.

zord 2008.05.21. 10:47:48

Nézzétek az eredeti DSCA-közlemény nyelvezetét is (...notified Congress of a possible...) Lehetségként beszélnek róla. Ha azt mondom hogy annak idején 2001-ben volt hasonló dokumentum a magyar F-16 ügylettel kapcsolatban is, akkor azért árnyaltabb a kép! Egyébként tény, hogy mindenki arról beszél, hogy Románia F-16-ost vesz. Úgy két éve raktuk be a hírt a nemzibe a használt izraeli konstrukcióról, amiből nem lett semmi.
Ne feledjük el azt sem, hogy nálunk is mindenki 16-osoról beszélt 2001 szeptember 10-ig!!!! Aztán meg majdnem leestem a szék alá a nemzetbiztonsági kabinetülés után. Nem hittem a fülemnek! 14 (!) Gripen (!)
Egyébként szerintem (bár akkor és még utána is nagyon fájt) az eredeti döntés optimális volt. Gyors 29-es leváltás korszerű fegyverzettel és avionikával felszerelt "honvédelmi" vadásszázad 10 éves lízingjével. Nyugati, de NEM amerikai. NEM expedíciós. Képességcélhoz optimális repidővel (20800). Ja, és nyitva maradtak volna a lehetőségek 2015 után, mert a vásárlásról nem döntöttek előre 2001-ben! Én azt mondom, hogy 2012-ig ki fog derülni, hogy mi lesz a Gripennel (mármint a típussal, a fejlesztésével, az exporttal), ahogy kiderül, hogy mi lesz a JSF-el is. Így mi is dönthetnénk akkor hogy folytassuk a C/D-vel, NG-vel, vagy forduljunk amerikai irányba!
Ehhez képest nézzük meg a 2003-as módosítást: A-G-ben jobb lehetőségekkel (TGP/LGB) rendelkező gépek, "expedíciós" képesség a légi utántölthetőség miatt (már ha ki tudod gazdálkodni a 14 gépből a kontingenst), CSÖKKENTETT repülési idő (16800), és döntés a maradványértékű vásárlásról 2016-ban. 108 helyett 210 milliárdért. Ja, és mivel VAN vadászgépünk, nyilván nem fogunk egy másik típusra átállni, azaz politikailag bezárult a változtatás lehetősége. És az sem mellékes, hogy 2003-2005-ös rendszeresítés helyett 2009-10-től lesz rendszeresített Gripenünk. Ez annyit tesz, hogy ennyivel tovább van párhuzamos 29-es üzem (alulfinanszírozva, de mégis évi 2 milliárdért), és lehet, hogy megspóroltunk volna két kattintást is, és két gépet. Arról nem beszélve, hogy bár a továbbadásban nem hiszek eleve, de 2005-ben nagyobb esély lett volna a 29-esek eladására is, mint 2010-ben.

GSF 2008.05.21. 11:15:07

Zord,

az évi 2 milliárd az tényleg csak annyi? Gyakorlatilag egy fél népszavazásból üzemel évente a 29-es állomány!? Mert akkor nem tudom sírjak-e vagy nevessek...

zord 2008.05.21. 14:43:18

Érdekes a hasonlatod, de igen.

Ez az éves ráfordítás átlaga jóideje (a reálérték csökkenést tükrözi a hadrafoghatóság negatív trendje). Természetesen szárazon értendő, és nincsenek benne a személyi költségek, stb, ahogy az eseti beruházások sem (gondolok itt pl. a 2002-es üzemidőhosszabbításra, vagy egy-egy alkatrész-túlélőcsomagra, amit akkor vágtak hozzájuk, ha már nagyon lógott ki a belük).

Zord

GSF 2008.05.21. 15:17:03

Akkor már értek mindent... 2000 körül hallottam, hogy ha jól emlékszem, 800 millióért vesznek alkatrészeket a gépekhez, aminek mindenki örült, jött a hurrá mekkora segítség ez. Én egyszerűen nem értettem minek a nagy felhajtás: akkoriban bőven össze tudtam számolni azt az úgy 15 gépet amiket rotálva reptettek, ez ma elképesztő szám, elképzelhetetlen. Én meg felháborodva konstatáltam: 1 gép ára 4 milliárd, mi meg 800 milliót költünk 27 gépre...

Ma már tudom, h. azok voltak az aranyidők, és sztem itt mindenki a földhöz verné a seggét, már elnézést, ha kapna a 29-es állomány párszáz millát vérfrissítésként...

Ui: írhattam volna lélegeztetőgépet is hasonlatként, csak ma már nem vagyok tisztában az árfolyammal :)

Bobby Baccala 2008.05.21. 17:29:44

gsf

igen.. a lélegeztetőgép sokkal autentikusabb hasonlat lett volna! :)))

Bobby Baccala 2008.05.21. 17:46:55


zord

jól beszélsz...a logika azt diktálja, hogy a románok gripent fognak venni..:)))

gsf

matekozzunk :) combino 1 milliárd/db klíma nélkül...de legalább a leghosszabb a világon :))))

zord 2008.05.21. 17:58:11

Jó a hangulat veletek! Köszönöm!

Zord

Liverbird · http://htka.hu 2008.05.22. 16:43:25

Na itt egy link...

www.nepszava.hu/default.asp?cCenter=OnlineCikk.asp&ArticleID=1050717

Ez így jónak tűnik, de legjobb lenne, ha a MiG-ek üzemben tartása (nem a jelenlegi szint mellett persze), a Gripenek óraszámának növelése, na meg a 12-14 ALCA beszerzése is megvalósulhatna. Na jó, most már kiveszem a kezem a biliből.
Egy a lényeg, most már igazán költhetnék normálisan a pénzt odafönt...

GSF 2008.05.23. 16:04:08

Ez a hír már sok helyen megjelent, és persze ez életbe vágó lenne, h. legyen legalább Alca...

De... Sztem ezt biztos minden párt megtorpedozza. Balról jön, h. erre nincs pénz, jobbról h. erre bezzeg költ a kormány, meg már van elég gép (sajnos ezen az oldalon sincs semmi védelmi koncepcio) szóval inkább várakozó álláspontra helyezkednék ama hangoztatott milliárdos beruházási hullám realizálodása vonatkozásában :)

Liverbird 2008.05.23. 16:39:36

A Jetfly-on jelent meg egy hosszabb cikk a dologról, nagyon fura az egész. A számokból látszik mennyire szar a helyzet, de nekem annyira optimistának tűnik a dolog hogy csak na. Meg van azért jópár dolog, ami alapból hülyeségnek tűnik... És könyörgöm, miért kell a szar galambgyilkos Mistralból további 140 darabot venni? Jó, persze gondolom ha már rendszerben van, így költséghatékonyabb. Csak azt nem értem, hogy egyáltalán miért azt kellett beszerezni? Á hagyjuk, ezeken csak idegesíti magát az ember.

tacsk0 2008.05.28. 10:41:52

A románok most tuti megveszik a 48db F-16-ost, mivel két hete kormánydöntés született Erdélyben atomerőmű építéséről és abból legalább akkora lakossági tiltakozás lesz, mint anno a Csau falurombolásából. Nyilván számítaniuk kell arra, hogy esetleg egy "revizionista, sovén" magyar kormány erővel bevatkozik és akár területet csatolna el, ha a székelyek felkelnek. A régi paranoid félelmek soha nem tűnnek el, amíg csak nemzetek léteznek, ezért tart minden ország haderőt.

GSF 2008.05.28. 13:11:25

Szerintem csak rájöttek a románok is, hogy nem húzzák sokáig a Lancerekkel, mert azok már cserére szorulnak: hiába a világszinvonalú elektronika és izraeli szakértelem, az egyértelmű, hogy a 16-osok mindenben nagyságrendi javulást hoznak: képességben, hadrafoghatóságban. És a 16-os egy jó választás, egy jó gép, a legjobb ami jelenleg elérhető, és a románok ezt tudják :) Mi nem akartuk tudni...

Ui: mi soha sehova nem avatkozunk közbe, az uccsó külpoitikai siker, amiért megküzdöttünk és le is nyomtuk a másik fél torkán (a románokén is) az a statustörvény (volt)... Azóta minden csak seggnyalás...