Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

AirPowerNews (48) f 16 (20) gripen (76) Gripen (51) Hajmáskér (21) helikopter (30) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (43) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (26)

HTML

ErőDemonstráció

2008.04.23. 23:57 | zord | 22 komment

Ma délelőtt bemutatták Linköpingben a Gripen "következő generációs" (NG) demonstrátort. A fejlesztési programban a 803-as oldalszámú (39.803), kétüléses B változatú gépet egy olyan platformmá alakítják át, mely enyhén módosított sárkányszerkezet, megnövekedett felszállótömeg (14-ről 16t) és üzemanyagmennyiség, illetve nagyobb tolóerejű (~80-ról 90kN-re) F414-es hajtómű mellett lehetővé teszi új technológiák, új fedélzeti rendszerek és beredezések légi próbáit, és fejlesztését. Az eredmények idővel a már lézető Gripenekben is megjelenhetnek a Saab és partnerei szándékai szerint. 

A sárkány fő változtatása a törzsközéprészen, és szárnytőben történt. A korábbi futógondolák helyére közel másfél tonnányi többlet üza került, az új futóművek a megvastagított törzs-szárny átmenet alá kerültek, ahová 90 fokos elforgatás után húzzák be azokat. A szívócsatornák és a törzshátsórész átépítését igényelte az új, némileg nagyobb, és nagyobb levegőfogyasztású Super Hornet hajtómű integrációja. (Itt eszembe jut az előző honvédelmi miniszter egyébként nagytudású tanácsadója, aki egy "tudományos" konferencián jópár éve lazán bedobta, hogy a Gripen módosítás nélkül fogadni tudja a nagyobb erőforrást...)

Az átlakított törzs alatt két új pilont helyeztek el, de megmaradt a középső is. Ezeket vagy-vagy alapon lehet használni. A bemutatón egytonnás GBU-10-esek voltak ide függesztve. Bölcsen nem szerelték fel a jobb szívócsatorna alatti TGP- pilont, ugyanis ebben a konfigurációban a Litening-konténer már nem fér itt el...

Az avionikai architektúra kezdetben nem változik, marad a SysC központi számítógép köré felépített, öt 1553B normájú multiplex adatbuszrendszerre felfűzött rendszer. Később, ha igény van rá, a perifériák megnövekedett kommunikációs igényét lehet, hogy száloptikás adatbuszhálózattal elégítik ki.

A demo gépbe (mely a 39-7 proto lajstromot kapta) először PS 05/A radar mockup (ballaszt) kerül, de később a Thales fejlesztés alatt álló AESA antennarendszerével ellátott PS 05/A backend. Arra a kérdésre, hogy a Raytheon antennájával elvégzett NORA demonstrációt miért nem egyeneságon folytatták, annyi volt a válasz, hogy a Thales találtatott a legjobb partnernek. Az AESA antenna a Rafale számára fejlesztett rendszernek a Gripen orrkúpátmérőjéhez igazított változata (nincs sok különbség, ~max 1000 modul), a demoban fix elhelyezéssel (a NORA még mozgatható kivitelt vizionált).

A törzs-szárny átmenet mellső és hátsó részébe MAW 300-as UV indításjelzőket szerelnek majd, az EWS 39 elektronikai hadviselési rendszer pedig fejlesztett központi egység (EWCU) mellett új interferometrikus antennarendszerrel ellátott szárnyvégi egységeket (WTU) kap, míg az aktív ellentevékenységi rész új, nagyobb képességű digitális rádifrekvencia memóriákat (DRFM), melyekkel többféle zavaró jelforma, gyorsabban állítható elő. Ezek kisugárzása az eddigi egységekről (mellső-alsó: FTU, mellső-felső: FPU, hátsó: RAU) történik. Hogy a gép kifejezetten zavaró feladatokat (SOJ) is elláthasson, fejlesztés alatt van egy nagy teljesítményű zavarókonténer, melyben AESA zavaróantennákat alkalmaznak. A passzív elektronikai hadviselési eszközök a megszokottak: négy BOP/C kazetta a törzshátsórészben, BOL-szórók a sínekeben (esetleg később a pilonokba integrálva). Az elv az, hogy az exponált helyzetben folyamatosan megy az alacsony vizuális észlelhetőségű, pirofórikus töltetek szórása a nagy kapacitású BOL-okból, míg igazi infracsapdát a BOP/C-kből manuális, vagy MAW-inicializálásra dobnak.

Első benyomásnak ennyi. Ja, Mikael Seidl lesz a projekt fő berepülő pilótája.

Zord Gábor László

Címkék: saab gripen linköping thales demostrator jas 39 raytheon

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr66439620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GSF 2008.04.24. 10:59:17

Az merül fel bennem kérdésként, hogy a mi gépeink megkaphatnának ezekből a képességekből majd valamit? Persze pénz, szándék kérdése. A svédek ajánlottak valamit? Vagy egyszerűen a mi sárkányaink erre már egyáltalán nem felelnének meg?
Illetve: az öszvér Griepnjeink teherbírása és élettartama tényleg azonos a csehek 'C' verziójával? Melyik gép tud többet v. kevesebbet? Itt is sokszor ellentmondásos a kép... Jó lenne tisztán látni.

GSF 2008.04.24. 11:02:09

Az merül fel bennem kérdésként, hogy a mi gépeink megkaphatnának ezekből a képességekből majd valamit? Persze pénz, szándék kérdése. A svédek ajánlottak valamit? Vagy egyszerűen a mi sárkányaink erre még átépítés után sem felelnének meg?
Illetve: az öszvér Griepnjeink teherbírása és élettartama tényleg azonos a csehek 'C' verziójával? Melyik gép tud többet v. kevesebbet? Itt is sokszor ellentmondásos a kép... Jó lenne tisztán látni.

Tacsk0 2008.04.24. 12:49:31

> A szívócsatornák és a törzshátsórész átépítését igényelte az új, némileg nagyobb, és nagyobb levegőfogyasztású Super Hornet hajtómű integrációja.

(Itt eszembe jut az előző honvédelmi miniszter egyébként nagytudású tanácsadója, aki egy "tudományos" konferencián jópár éve lazán bedobta, hogy a Gripen módosítás nélkül fogadni tudja a nagyobb erőforrást...)

Trau 2008.04.25. 08:38:47

Napsugarast!

Kizártnak tartom, hogy a magyar JAS-39EBS HU gépeket átépítenék az új változatnak megfelelően. Ehhez sem a pénzügyi forrás, sem a politikai szándék, sem a társadalmi elvárás nincs meg.


Üdv!

Trau

zord 2008.04.25. 17:07:46

Azért azt megnézném, hogy a PG mit barkácsolna a Gripennel, amit ugye nem fog, mivel effektíve megszűnt létezni. (Hozzátenném kaján vigyorral, hogy szoci kormány idején...) Aztán meg a mai repülőgépipar lefikázásáról annyit, hogy a nehézségek részben azért érthetőek: a technológia jelenlegi színtjén minden mozzanat óriási befektetést igényel. Nem szabad összehasonlítást tenni az ötvenes évekkel, amikor teljesen vállaható volt, hogy tesztelés közben törnek a gépek, hullanak az emberek. A szoftverfejlesztés, ami ma meghatározó elem, iszonyú időigényes, a sárkány-hajtómű komplexumnál pedig minden ki van hegyezve, minden újabb apró előrelépés óriási erőfeszítést követel (kissé emlékeztet a dugattyús-légcsavaros korszak végére a dolog...).
A Gripen Demo lényege nem a teljesítménynövelés (felhízlalás, izmosítás), hanem az új technológiák, berendezések tesztelése. Amit ezen kipróbálnak hardware, software később mehet a modernizációs csomagokba a jelenlegi Gripenek számára. Mellesleg, ha egy üzemeltető akarja, immár van egy izmosítási, hatótávolság-növelési opció is. Ennyi és nem több.
A Honvédség – ha egyszer kis országunkban még rend lesz – akár haszonélvezőjévé is válhat ennek a programnak, főként az elektronikai résznek. Ha megnézzük, hogy milyen felesleges dolgokra elmennek pénzek, bőven megérne évente egy milliárdot, hogy egy-két emberrel benne legyünk a programban.
Na de hát itthon egyelőre azt sem tudják, melyik az eleje...

Zord

Kővári László 2008.04.25. 20:54:11

TacskO szerint az új hajtómű beépítése egyszerű bádogosmunka? Azt hittem lefordulok a székről amikor ezt az elképesztő véleményt megláttam. Régóta olvasom a hozzászólásait az indexen is, de most már biztos vagyok benne, hogy a katonai polihisztor úrnak fogalma sincs a repülő technikáról. A többi területhez nem értek, így azt nem tudom megítélni. Egy új hajtómű típus integrációja iszonyú nehéz és bonyolult munka, nem véletlen, hogy ritkán kerül rá sor. A kilencvenes években a dél afrikaiak vért izzadtak az RD33-as beépítésével a Mirage F1-esbe. Teljesen át kellett alakítani a szívócsatrona vezérlést, amit végül elhagytak, komoly képességromlás lett az eredmény (nagy sebességen) A sárkányszerkezetben történő rögzítéstől az üzemanyag, elektromos, stb vezetékhálózatok átalakításán keresztül a segédberendezések meghajtásáig egy sor dolgot kell ilyenkor teljesen átalakítani, tesztelni, ami csak nagyon komoly kutató-fejlesztő kapacitással olható meg. Röviden ennyit a "bádogosmunkáról".
Stonefort

molnibalage 2008.04.26. 00:48:55

"zt hittem lefordulok a székről amikor ezt az elképesztő véleményt megláttam. Régóta olvasom a hozzászólásait az indexen is, de most már biztos vagyok benne, hogy a katonai polihisztor úrnak fogalma sincs a repülő technikáról"

Tökéletesen egyetértek.

GSF 2008.04.26. 09:48:34

Lehet, hogy dilettáns volt a kérdésem, meg lehet hogy már elhangzott valahol rá a válasz is. Látom, hogy nem hobbiszinten hozzáértő emberek is látogatják ezt az oldalt, csak azért tettem fel ezt a kérdést, tényleg hátha válaszol rá valaki. Ahogy hallottam a Gripenjeink a 'C' verzió törzsét és az 'A' szárnyait kapták meg, meg egy sor magyar igényt telepítettek a gépeinkre. Nem értek hozzá, de valahogy első hallásra kétkedéssel fogadom, hogy így a mi gépeink strukturálisan azonos szinten lennének a csehek 39-eseivel. De ha igen, akkor gondolom a szárnyak esetében is valamilyen szintű megerősítéseket kellett végrehajtani. Ha nem, akkor ez nem csak egy pr fogás? Mert a sajtóban (nem szaksajtó) mindenki per 'C' Gripenekről beszél, pedig az EBS HU nyilván nem 'C'! Eleve nehéz magyarázni, hogyan juthattak a csehek olcsóbban később megrendelve hamarabb jobb képességű Gripenekhez, azokat hamarabb hadrenbe állítva, mint mi. (Tudom, hogy csak vadász konfiguráció és egy sor képességet nem kértek, de a potenciál benne van, és róluk legalábbis el tudom képzelni, hogy idővel képesek változatni a koncepciókon, mi nem nagyon.) Szóval, hátha valaki fellebbenti a fátylat arról, hogy most a 'C' tényleg = 'EBS HU' vagy megint van itt valami jótékony köd, ami nem enged tisztán látni. Előre is köszönöm!

stonefort 2008.04.26. 13:46:33

Jó és indokolt a kérdésed GSF kolléga. A mi gépeink szárnyai közel tíz évesek voltak az összeszerelés idején, ami valóban idő előtti struktúrális problémák esetleges jelentkezését vetíti előre. Ehhez jön hozzá egy érdekes dolog. 2004-ben a farnborough-i kiállítás egyik napilapjában (három is van) az jelent meg, hogy a Gripen A/B változat élettartama 3000, a C/D-é 4000 repült óra. Ez ellentétben áll a Saab reklámjaival, ami szerint a C/D 6000 órás élettartamú. Na most ehhez jön egy másik info. 2005 januárjában az első magyar gép "rollout" ünnepsége előtti napon voltunk Zord barátommal az FMV-nél (svéd hadsereg beszerzési hivatal bázisán Malmenben) ahol tucatnyi vadonatúj gyártású, a gyár által átadott de az FMV-s szerelők által alaposan szétszedett C-k voltak a hangárban. Kérdésünkre azt válaszolták a hozzáértők, hogy a C/D élettartama 4000 óra. Tehát valaki nem mond igazat. A marketinges, vagy a műszaki? További elgondolkodtató tény, hogy a svéd légierőben viszonylag keveset repülnek, kb. évi száz óra alatt vagy körül. A gépek 30-40 éves naptári élettartama így érdekes fedésben áll a 4000 órával. Mire letelik a tíz éves lízing, a nyakunkba fog szakadni egy csomó plusz költség, amiről még fogalma sincs senkinek. Csak egy példa.
A katapult ülések között van 1996-os gyártású, amit lehet, hogy majd cserélni kell. Még sok további kérdéses vagy kétes dolog van a Gripen programmal kapcsolatban, amire nincs válasz, és a szaksajtó sem foglalkozik (foglalkozhat) vele.

GSF 2008.04.26. 15:03:06

Köszönöm a felvilágosítást!
Egyben eléggé elgondolkodtató, mert így úgy tűnik, hogy bár elektronikailag fényévekre van a Gripen a Fulcrumokhoz képest, mégis több visszalépés is megvalósult a rendszeresítésükkel. Gyakorlatilag, ha jól értem, amennyiben a 29-eseket megfelelő módon lehetne finanszírozni, élettartamban nem maradnának el nagy mértékben a 39-esektől? Talán nem elképzelhetetlen, hogy 4000 órát, jól karbantartott 29-ek is repüljenek. Bár nem tudom mi a gyári limit, talán 3-3500 óra? Ha sikerült volna nagyjavítani, + részleges állapot szerint üzemre - megfelelő anyagi háttérrel megtámogatva - áttérni, simán ki lehetne húzni 2015-ig is velük. Helyesebben a Gripenekkel együtt, mert 12 gép, gyakorlatilag, ahogy látom, úgy 5-öt jelent ma. Sajnos.
Ehhez jön még az is, hogy a 29-el ellentétben nincs és - jól tudom? - nem is kerül rendszeresítésre nagy szögeltéréssel indítható közellégiharc rakéta a Gripenjeinken. Ez se túl jó hír, bár nyilván az R-73-as se csodálatosan megbízható, de legalább a képesség adott (volt).
Hogy a szaksajtó miért nem foglalkozhat vele, arra csak tippjeim vannak. Bármi is az oka: az mindenképp rossz hogy nincs ezen a téren (se) igazi kommunikáció. Pedig ez nemzetvédelmi kérdés. Hogy mennyi időre szerzünk be gépeket, mennyi ideig tudnak szolgálni bennünket, irgalmatlan pénzért. A légierő nem kéne, hogy reklámtáblát tegyen a Gripen elé, egyszerűen nem tudni mik a tényleges képességei. Másképp: nem lehet látni a reklámtól a tényleges képességeit, legalább nagyvonalakban, és azt h. ebből idehaza mi az ami meg is valósul.
Ahogy látom, az igazi nyugati demokráciákban mindent ki lehet vesézni, a problémákról is lehet értelmesen és hatékonyan(!) értekezni, nálunk ez gyerekcipőben se jár. Tudom ez nem Svájc, de lehetne tőlük tanulni.

Robcsi 2008.04.27. 12:00:12

Teljesen mindegy, hogy mit tudnak majd az új gépek. Hiszen a most meglévők tudását sem használjuk ki. Kérdem én, miért kellett légi utántöltőcsonkos repülőgép nekünk , amikor a hangárban engedik ki néha, hogy azon töltsék a gépeket?! mert Svédországban sem gyakorolták a használatát hajózóink!

Trau · http://karosszek.blog.hirszerzo.hu/ 2008.04.27. 18:51:22

Napsugarast!

Robcsi:
Interoperabilitás, vagy mi a szösz. _Elméletileg_ a magyar gépek és pilótáik is képesek lesznek olyan, nagy távolságú vagy hosszú repült idejű bevetésekre, mint a SAAB által olyannyira lenézett F-16-osok és pilótáik.
Ehhez csak a pénz hiányzik, hiszen számos NATO-tagállam rendelkezik hajlékony tömlős tankergéppel.
A svéd átalakított tanker Hercules (helyi jelzéssel Tp-84) pedig isten tudja, mikor állhat majd rendszerbe: a 2000. óta fejlesztett egyszem gép számos sebből vérzik még.


Üdv!

Trau

Tacsk0 2008.04.28. 15:58:57

GSF-nek: A Gripen-A szárnyak gyengék, békeidőben nem szabad a végére Sidewindert tenni, mert a rolleron csavargatja. Ettől függetlenül, ha 10 éves és végig korrektül tárolva volt az adott fődarab, az még nem lenne probléma.

zord 2010.03.04. 17:16:16

A tervhez képest egy nappal korábban, ma Kecskeméten szállt le tankolni a Gripen NG Demonstrátor egy "sima" kétüléses kíséretében, útban Indiába, ahol a 126 gépes vadásztender tesztelésében vesznek részt.

Majd visszafelé igyekszem megcsípni!

Zord

szoltam 2010.03.04. 17:31:30

Ha egy előrejelzést kaphatnánk, akár privátban is...

Open Skies 2010.03.04. 19:32:16

Hmmm, ez érdekes: nem gondoltam volna hogy Indiába felénk vezet a legrövidebb út.

Ha a kecskeméti repülőnapra benézne az lenne az igazi meglepetés :)

zord 2010.03.04. 20:46:22

@szoltam:

Én is holnapra számítottam! Sajnos koppantam, mert nyaralás közben nem hajtottam a témát, monván, hazajövök, aztán pénteken tuti...és nem!

Majd visszafelé, ha jönnek (szerintem hetek kérdése) igyekszem megtudni, és jelzem.

Állítólag le se állítottak, amolyan hot refuelling volt.

Zord

szoltam 2010.03.05. 15:09:13

Gábor, félre ne érts, nem szemrehányásként mondtam! Csak gondoltam, hátha beleférne az időmbe egy kis levegőzés a kerítés mellett... ;)

zord 2010.03.07. 10:37:58

Dél-Afrika, ahol egy szintén nagyon sikeres (ámde PC) rendszerváltást követően ide jutott a légierő a zsírúj Gripenjeivel:

www.news24.com/Content/SouthAfrica/986/caf67bdcf8ea431e962d45efe7db774c/04-03-2010-08-53/Air_force,_navy_just_for_show

Zord

zord 2010.03.09. 13:10:17

@zord:

Botrány! Eszerint mégsem járt NG Kecskeméten:

www.business-standard.com/india/news/11-bn-inbalanceno-show-by-gripen-fighter/387992/

Két D ment csak Indiába tesztelésre, mert a svéd védelmi minisztérium nem engedte a frissen átalakított (AESA, MWS, stb.) NG-t a hazai tesztelések befejezése előtt.

Sebaj, nem maradtunk le róla!

Zord

Gepida 2010.03.10. 13:41:14

@zord: Dél-Afrikára visszatérve (most nem firtatjuk, hogy az arany-gyémánt bányák bevételeiből mennyit lehetne költeni repült órákra)

75% fekete - 25 % fehér pilóta kvótáról, a 3 három legjobb eredményű fehér pilótanövendék
ment szállító repülőre, a Gripenre meg 3 gyengébb eredményű fekete növendék került, és a többi...

www.strategypage.com/htmw/htlead/20091123.aspx

látom, lassan érik a külön dél-afrikai Gripen topik is :)

Bobby Baccala 2010.03.10. 18:54:40

@Gepida:

kértem is volna azonnal a leszerelésemet.