Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (47) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (43) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (25)

HTML

Húúúúúúzd...amíg húzhatod!

2008.04.22. 18:26 | zord | 15 komment

Ma délben alkalmam volt kipróbálni a svéd beszerzési hivatal (DFS) dinamikus repülőszimulátorát Linköping Malmenben. A kisváros átellenes, keleti oldalán készülnek a Gripenek.

A DFS lényegében egy centrifuga, melyben a repülőszemélyzeteket érő nagy túlterheléseket lehet előállítani. Wyle Laboratories amerikai cég gyártmánya annyiban tér el a szokásos centrifugáktól, hogy két szabadságfokú gongolájával, kifinomult algoritmusaival képes egy aktuális repülés során fellépő, folyamatosan változó túlterhelések imitálására is, úgy, hogy "lefordítja" a szimulátort repülő "delikvens" bot és gázkar-inputjait aktuális túlterhelésekre.

Mivel nem a hősködés volt a célom, hanem a centrifuga kipróbálása, 5G-s limitet szabtak "repülésemre", 6G/s túlterhelési gyorsulással. A masina rutinszerűen végzi a nagysebességű pilóták kiképzését/kvalifikációját 9G-ig, de 12G-t is el lehet vele érni, kísérleti céllal. Itt pörögtek a magyar Gripen-program hajózói is.

Az alaphelyzetben pörögve 1,5G-t adó DFS 3G felett van elemében. Ez alatt az érték alatt a fizikai és konstrukciós korlátok miatt nehéz összeegyeztetni a gondola mozgását és a kívánt hatást, különös tekintettel a lassulásokra. Ebben az átmeneti rezsimben (például manőverezésből átmenet vízszintes repülésbe) az erre érzékenyek (például én) bizony érzik, hogy egy forgó rendszerről van szó. Az egyensúlyi szerveket nehéz becsapni, jojózik kicsit az ember szeme (forgószék feeling...), stb. Ha húzza neki az ember, ez elkerülhető.

Magát a túlterhelést jó bírtam, 5G-ig nem volt csőlátásom, a látómező széle felé elhelyezett zöld lámpákat végig láttam. Fátyolosságot, fakulást tapasztaltam a látásomban, annak függvényében, hogy finoman emeltem a túlterhelést, vagy "belerántottam". Nem hinné az ember, de az lábak, alsófél, majd has feszítése és a manőver során az 1 másodperces be, három másodperces kilégzési ütem tényleg sokat segít.  

Hát, ismét csak annyit tudok mondani, hogy le a kalappal azok előtt, akik nagysebességű technikában szolgálják a hazájukat. A mai tapsztalat csak megerősítette bennem, hogy ha komolyan gondolja egy ország a légierőt, nem lehet félvállról venni semmilyen aspektust sem, így a túlterheléses képzést sem.

Ezt a kis bejegyzést a hazai MiG-29-es közösségnek ajánlom, akiket, bár típusuk teljesítménye messzemenően predesztinált volna erre, nem részesítettek centrifugás kiképzésben. Nemcsak Rácz Zsoltra gondolok, hanem arra, hogy a Gripen-kapcsolatot sem használta ki a Honvédelmi Minisztérium az ő érdekükben. 

Még szerencse, hogy mindegyikük igazi vasgyúró.

Zord 

Ps: Köszönet Halápi Zsoltnak, gyermekkori barátomnak és kollégámnak a fotókért:

http://www.flickr.com/photos/halesz/2434329331/

  

Címkék: hungary sweden hungarian gripen centrifuga dfs fmv linköping huaf jas 39 dynamic flight simulator centrifuge g load

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr64437488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bobby Baccala 2008.04.23. 10:22:40


akkor most ez komoly hogy aki 29esen repül az még életében nem ült centrifugában?
G-LOC jelenséget azt úgy élesben tapasztalják vagy mi?? nem veszélyes ez egy kicsit?

Nem tudom, de úgy olvastam, hogy a G erő elviseléséhez is szoktatható az emberi szervezet..nyílván sokat kell a centrifugában ülni.
még régebben láttam egy amerikai pilótáról egy centrifugás felvételt..nagyon komoly volt, tartós 9G mellett érthetően beszélt!! :)))

-putyin- 2008.04.23. 13:22:54

Zord! Jó neked!! :) Legközelebb kivihetnél magaddal :D

tacsk0 2008.04.24. 17:52:04

> akkor most ez komoly hogy aki 29esen repül az még életében nem ült centrifugában?

tacsk0 2008.04.24. 17:53:29

> G-LOC jelenséget azt úgy élesben tapasztalják

Bobby Baccala 2008.04.24. 18:38:20

Rácz Zsolt balesetéről készült videófelvétel megtalálható vhol?vagy kegyeleti okokból direkt nem került fel a netre??az viszont elég szomorú ha élesben kell megtapasztalniuk...

ha jól tudom a blue angelses Kevein Davis is G-GLOC áldozata lett tavaly.
Van ennek a jelenségnek vmi magyarázata?ezt úgy értem hogy az utóbbi balesetnél nem tűnt olyan extrém túlterhelésűnek a manőver és mégis.és a blue angelses fiúk még rendesen szoktatva is vannak hozzá (no G-ruha)

tothtomi 2008.04.24. 19:09:56


"Van ennek a jelenségnek vmi magyarázata?""
(no G-ruha) "

Talán pont ez lehet a magyarázat...

tothtomi 2008.04.24. 19:48:25

Amúgy meg a G-LOC-nak az az egyszerű magyarázata hogy a túlterhelés hatására az agyból távozik a vér. Ezért van előbb a csőlátás, majd az ájulás.

Tacsk0 2008.04.24. 23:31:01

Úgy tudom a Blue Angels pilóta tartalék ember volt, aki a legtöbb bemutatón földről nyomta a kommentárt a hangosításba, hogy nézők tudják, éppen mi van. Tehát nem volt gyakorlatban, így amikor rákerült a sor, könnyen válhatott G-LOC áldozatává.

Bobby Baccala 2008.04.25. 00:19:40

azt értem hogy mi idézi elő a G-LOC -ot,csak azt nem hogy ha vki olyan komoly gyakorlattal ill. rutinnal rendelkezik azzal hogy esik meg.adott esetben rossz napot fog ki és máshogy reagál a szervezete.. vagy mi?

amúgy kevin davis előszőr tényleg tartalék volt..mindig ő reptette a celebeket a kétülésessel(#8).
aztán ő lett az egyik ún. opposing solo (#6)..szóval volt gyakorlata.

Phan-Tom 2008.04.25. 16:14:28

A horvátoknál a MiG-21-es típusnál is követelmény a centrifuga tréning. Nekik nincs, ezért a németekhez járnak. Megoldották.

zord 2008.04.25. 17:31:10

A repülés világa mindig tartogat meglepetéseket. A legtöbbet repülő, mindent egybevéve legjobb képzési programokkal rendelkező légierőknél is lesznek halottak. Összeveszett a feleségével, kihagyta a reggelit, stb. A kérdés, hogy a rendszer mindent megtesz-e az ismert kockázatok csökkentésére. Nálunk nem. És TacskO, már megint olyat dobsz be, amiről nincs tudomásod. Nem volt centrifugáztatás az orosznál a magyar 29-es átképzési program részeként.
Szóval ismét, csak úgy gyakorlásképpen: egy tudatlan, illetve kifejezetten romboló szándékú politikai elit, a posztkommunista, korlátolt tudású katonai elit nagy részének asszisztálása mellett tette azt a 29-esekkel, ami a szemünk előtt megelevenedik. No centrifuga, no szimulátor. Hozzáteszem, hogy szerencsétlen Szabó Jánosék akkor húzták le véglegesen a szimulátort (ami 1998 után tervezve lett!!!) amikor 2001-ben döntés született a Gripen-bérletről. Ha a szocik nem cseszték volna széjjel azt a programot 2003-ben, 2005-től már kivonták volna a 29-est és A/B Gripenek, garantált hadrafoghatóság (a feladathoz elégséges repülési idő) mellett húznák azóta a keszit. Amelyeket, mivel csak bérletről volt szó, bármikor fejleszthetnénk C/D-vé, akarat, pénz függvényében. A lényeget illetően öt évet csúszik a Gripen program, ennyivel tovább zajlik a 29-esek haldoklása. Nem hiszek az értékesítésükben, de 2005-ben (még két géppel többet) arra is nagyobb esély lett volna, mint 2010-ben.

Ezt kapd ki...

Liverbird · http://htka.hu 2008.04.25. 21:10:24

Esetleg jól emlékszem arra, hogy meg is van a MiG-29 szimulátor egy raktárban, csak nem lett üzembe állítva? Valahol mintha olvastam volna ilyen infót...

vargar 2008.04.28. 09:14:07

Valóban van MiG-29-es szimulátorunk egy raktárban eldugva.

zord 2008.04.28. 13:21:32

Az a szimulátor jobb lett volna, mint a semmi, de vehettünk volna egyenesen nagyon jót is, korszerű (ma már, az AS-korszerűsítés után a PETRA-nál is némileg jobb!!!) vizuális megjelenítéssel. Arról beszélek, ami a szlovákoknak van Sliacon, és amelyen a mieink 1998-ben vizsgálták a Teszter alapján a Rácz-katasztrófát, illetve amelyre vettek nekik akkoriban némi üzemórát (Aerotechnika ZRt). Ugyanilyet szereztek volna be Szabóék, mielőtt szoci üzleti érintettség, majd a Gripen program akkoriban tervezett gyors lefutása, a 29-esek 2005-ben tervezett kivonása miatt teljesen törölték volna az ötletet 2002-ben.

Zord

zord 2011.03.15. 00:57:53

Orosz centrifuga és más repülőkísérletek intézete 70 éves:

pilot.strizhi.info/2011/03/04/9381#more-9381

Zord