Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

AirPowerNews (47) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (29) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (43) kecskemét (45) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (25)

HTML

Peszke él!

2008.04.17. 22:10 | zord | 96 komment

Katapultált, és lényegében sértetlenül úszta meg Peszeki "Peszke" Zoltán őrnagy, a ma 1552-kor Kecskeméten balestet szenvedett a 15-ös oldalszámú MiG-29-es pilótája. A vizsgálat megkezdődött, de bármi derüljön is ki, egy dolgot már most tudunk.  Akárcsak januárban a Mi-8-as óballai katasztrófájánál, a jelenleg készültséget adó hazai vadászrepülő erők feladatvégrehajtásához szükséges feltételrendszert a Honvédelmi Minisztérium nem biztosítja, annak vezetése folyamatos mulasztásssal veszélyeztetést követ el. Ez most vonatkozik a 44-es úton utazókra is, akiket merő véletlenségből nem csapott el a magára hagyott 29-es. Szerintem egy jó ügyvéddel szét lehetne szedni ezeket!

A színvonal, melyen a MiG-29-es közösség vegetál, már réges-rég nem a harcászati hatékonysággal kapcsolatos kérdéseket vet fel, hanem repülésbiztonságiakat. Egy tisztességes független repülési hatóság (itthon a megváltozott szervezet ellenére kétes, hogy az)szakmai alapon bevonja az üzemeltetési engedélyét, szakszóját annak a szervezetnek, pilótának, aki nem repül egy minimális óraszámot, stb. Ez az óraszám, annak összetétele szakmailag teljesen egyértelműen meghatározható lenne a MiG-29-es közösség esetében, ám mégsem teszik. Bűnösök közt cinkos, aki hallgat. És ez vonatkozik a katonai-szakmai elöljárókra is, egytől-egyig!

Remélem, hogy ha valakire a "kivizsgálók" rá akarják húzni a vizes lepedőt, most résen lesz az a parancsnok is, akinek egy néhány éve történt súlyos, főbenjáró esemény kapcsán az egész szakma megvédte eddig a hátsóját, mert a maga furcsa stílusában ugyan, de kiállt emberei mellett. Nem parolázni kellene a miniszter úrral és (média)lakájaival együtt, hanem egyszer jól kiosztani a nyilvánosság előtt őket! Mi veszhet? Néhány év kicsinke repülése? A nyugdíj? Ugyan már. Minden megvolt, minden megvan, minden meglesz. A becsületbeli örökségre kellene most már odafigyelnie.

 

De a lényeg, hogy Peszke él, és "rendben van"! És ezúton is köszönet a katapultműhelyben dolgozóknak!

Zord Gábor László

 

 

 

Címkék: hungary kecskemét hungarian mig 29 peszeki

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr91430692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage 2008.04.18. 00:26:18

Hát szomorú, de a magyar légierő balaseti statisztikája valami elborzasztó az utóbbi 10 évben. 3 MIG-29, 2 MI-24 és egy MI-8. Ez durva. És mennyi repórából...

USA-ban már RÉGEN vernék a tamtamot, hogy EMBEREK! MI az jó *&@>* folyik itt???

megatron 2008.04.18. 10:33:55

Itt csak tudomásul veszik hogy lepotyogott! Borzalmas ami itt folyik ! Könyörgöm, ennyire nem vagyunk csórók, messze nem.

zord 2008.04.18. 18:33:28

Mélységesen el vagyok keseredve. Nem tudom, hogy mivel lehetne felrázni ezeket. Őszintén szólva nem bízom ebben, hiszen már mindent megígértek: a Vadai asszonyság az év elején lenn volt, és többlet repórákat ígért. Megkapták?
Csak az eltávolításuk hozhat elmozdulást. Kár, hogy a Fidesz részéről sem látom azt a csapatot, aki átlátná a katonai repülés lényegét (nem a részleteit, csak a fő mozgatókat). Nem fog senki interpellálni részükről a parlamentben, az biztos, pedig ezzel is jót lehetne rúgni a szocikba.

WWWW 2008.04.19. 08:57:33

...de, de...ennyire csórók vagyunk...!
- és a szemlélet, mentalitás...őszintén szembe kell(ene) nézni vele..közel 50 (ötven) év diktatúra a
Vörös Hadsereg-l..
- hogyan lehetséges ma is még, egy Vadai ?
Szekeres ? Tóth Károly ? stb. stb... Hogyan ?
Hát így !
Ez az eredménye..:-(

aqwe 2008.04.19. 13:15:45

Na még egy géppel kevesebb...De legalább két gép visszatér a hadrendbe. Nem tudni hogy melyik oldalszámúak lesznek azok?

tacsk0 2008.04.19. 13:42:34

> Ez most vonatkozik a 44-es úton utazókra is, akiket merő véletlenségből nem csapott el a magára hagyott 29-es. Szerintem egy jó ügyvéddel szét lehetne szedni ezeket!

1234 2008.04.19. 15:15:03

én nem mondanám hogy gyengébbek a Gripenek Martin Baker ülései. Azok hivatalosan is dupla nullások, míg a K-36-naál elvben kell a 75km/h minimum sebesség

molnibalage 2008.04.19. 15:57:35

"Remélhetőleg a Griffek gyengébb minőségű ülései"

Hát igen, ezt én sürgősen visszavonnám..

Liverbird · http://htka.hu 2008.04.19. 18:45:48

Ja, éljen az orosz cuccok ajnározása. A Martin Baker ülések semmivel nem rosszabbak mint a K-36-os. Azt is megjegyezném, hogy Soproni Károly a bemutatón tudomásom szerint sokmindent már nem tehetett volna, hogy elkerülje a katasztrófát, emellett már valószínűleg akkor elveszítette az eszméletét (ill. lehet hogy azonnal életét is vesztette). Végezetül még talán annyit, hogy ez "a szocializmusban első az ember" című kijelentéssel sokan tudnának szerintem vitatkozni. Már csak azzal is, hogy pl a Jak-38-asban automatikus katapultrendszer volt, az pedig marhára nem foglalkozott azzal, hogy hova esik a gép. Pedig nem csak a hajókon használták a típust.

tacsk0 2008.04.20. 02:08:40

A K-36 mindent ver jelenleg, ezt az USAF vizsgálatai is bizonyították, a K36-3.5D jóval nagyobb szögeken, nagyobb sebességeknél mentette a tesztbábút. Csak a túlzott mérete és a dupla súlya miatt nem tették be az F-22 / JSF gépekbe. Szerintem az F-35 VSTOL altípusnál ebből még lesz nagy sírás.

Más üléseken nincs lökéshullám ellen védő "tollasütő", meg dupla teleszkópos stabilizáló rúd és egyéb magas szuperszónikus sebességen dobbantáshoz szükséges cucc, vagy vektorált tolórakéta.

A K-36-nak már az első éles működése duplanullás volt, 1974-ben egy krími előszériás Szu-24-esből rúgta ki a navigátort, mert a botkormánya a hidraulika indításakor beakadt az ülés fülébe rossz méretezés miatt, 70 méterrel arrébb tért magához a fickó.

Nyugati üléstől nem láttunk még olyan durva akciókat, mint a K-36-ostól, nem is tudnák utána csinálni. Az orosz ülések egyébként is átlag 5g-vel gyorsabb távozást csinálnak a nyugati típusokhoz képest, így az életmentés valószínűbb, bár a pilóta bizonyos eséllyel véglegesen repképtelen maradhat az összenyomorítástól, mondjuk ez inkább csak a KM-1 esetén volt szokásos.

A még MiG-ről érkezett Gripen zsokéknak igenis tudomásul kell venniük, hogy itt nem elég akkor meghúzni a kart, amikor meglátja szembejönni a metrószerelvényt az alagútban. Előrébb kell gondolkozni, így ulajdonképpen a gyengébb ülés megfontoltabb pilótákhoz is vezethet.

Az egyik első Gripen lezuhanásnál 900 méteren a HUD kirúgatta a pilótát az orral lefelé került gépből - ott volt az ülés képességeinek a határa, a K-36 pedig mutatott már 90 métert is Párizsban.

tacsk0 2008.04.20. 02:12:29

> Már csak azzal is, hogy pl a Jak-38-asban automatikus katapultrendszer volt, az pedig marhára nem foglalkozott azzal, hogy hova esik a gép. Pedig nem csak a hajókon használták a típust.

radirpokk 2008.04.20. 04:07:12

Olvasni olyan adatot a neten, hogy a srac 2 orat repult ebben az evben ossz-vissz 29-esen. Nem latok bele, de letezhet ez hiszen aprilis kozepe van?

Valaki azt irta feljebb, hogy ketto masik 29-est visszavesznek allomanyba. Azt hittem, hogy ez az opcio sosem fog realizalodni.

Meg egy megjegyzes. Vegyuk a lengyel peldat. 1989 ota hasznaljak a 29-est. Elsore 14 volt nekik, plusz a 10 db cseh gep a kiliencvenes evek kozepetol. Most meg meg a 16 nemet gep Malborck-ban. Ez negyven osszesen. Meg egy gepet sem vesztettek.

molnibalage 2008.04.20. 11:23:46

"A K-36 mindent ver jelenleg, ezt az USAF vizsgálatai is bizonyították"

Mustad... Tavaly volt talán az Aranysasban elemzés, és abban az évneb 100%-os mentés mutatót produkált az nem keleti cucc. A K-36 meg éppen nem volt 100%-os, "csak" 95% körüli volt."

"Nyugati üléstől nem láttunk még olyan durva akciókat, mint a K-36-ostól,"

Ez sem igaz, csak azok az éles helyzetek nem bemutatókon történtek...

"Csak a túlzott mérete és a dupla súlya miatt nem tették be az F-22 / JSF gépekbe"

Ez is általános tévedés. A K-36 rendszer tömegét egy átlagos pilótáéval szokták megadni ezért olyan nagy a számérték. Maga a szerkezet jó, ha 10-20kg-mal nehetebb.

Szóval, ahogy már előttem írták. Az orosz cuccok ajnározás valamiért nagyon divatos. Csak tudnám miért. Miért van az, hogy akkor a világon nem MIG-29-es és egyéb orosz gépek tömegei repülnek, hanem F-16 flották?

aqwe 2008.04.20. 11:30:41

radirpokk! De bizony úgy néz ki, hogy meglesz az a 2 gép, csak arra vagyok kiváncsi hogy melyik kettő lesz az. Vki nem tud oldalszámot?

Liverbird · http://htka.hu 2008.04.20. 11:43:13

molnibalage, feleslegesen erőlködsz szerintem, tacsk0 egyszerűen az orosz dolgokért rajong, és nem fogja elismerni, hogy a K36-ost nem maga Isten tervezte.

Viszont Jak-38-asnál megjegyezném, hogy tudomásom van arról amit írtál, de ugye a katapultáláshoz való "erkölcsi jogról" volt szó. Ez esetben pedig édesmindegy, hogy civilekre vagy katonákra esik a gép. Vagy talán a katonák kevesebbet érnek?

aqwe Te meg rég jártál a htka.hu fórumán...

1234 2008.04.20. 11:44:48

Azárt a K-36-osnak is megvannak a maga korlátai, pont idén februárban zuhant le a kazahok egyik 29-es UB-je. Ott a hátulülő alezredest még kilőtte az üles, igaz hogy rendesen összetörte magát, de legalább él, viszont Kovjazin őrnagyot, aki elől ült, már nem tudta megmenteni a katapult. Kilőtte még ugyan de az ernyő már nem lobbant be...Kiváló ülés a K-36-os, nem tagadom, de nem kell az egekig dicsőíteni ezt sem.

Egyénként ha jól néztem idén Martin Bakerrel még nem volt sikertele mentés...

Deus Ex 2008.04.20. 20:53:40

Lévén, hogy sokak idetaláltak már abból a néhány tucatból, akik a hazai katonai repüléssel kapcsolatos fórumokat látogatják, megkérném a t. társaságot, hogy lépjünk már túl ezen az óvodai színvonalú, autós kártyás gondolkodásmódot ídéző abszulútlegeslegeslegeslegesmindentötőnyerőkirálydzsókert kereső, sehová sem vezető parttalan vitán, ami minden témát a nyugati vagy az orosz c., már alapfelvetésében is hibásan megfogalmazott kérdésre terel.

Ha azon gondolkodunk, ki minek a felelőse, akkor esetleg megkérdezhetjük azt is, hogy egészen biztosan jó helyen van-e a 44-es. Előállhatnak olyan helyzetek, amikor a repüzem az út elhelyezkedésénél fogva okoz közúti balesetet, még akkor is, ha a személyzet önfeláldozó módon a gépben marad.

Liverbird · http://htka.hu 2008.04.20. 21:17:39

Ha figyelmesebben olvastál volna, észrevehetted volna, hogy nem kelet vs. nyugat a téma, hanem kelet vs. realitás. Senki nem fikázta a keleti cuccokat, csak próbáltuk lehűteni tacsk0 egyoldalú lelkesedését a keleti haditechnika iránt. Én is szeretem az orosz cuccokat, például a kétüléses Szuhojoknál nem sok szebb gép létezik számomra. De ez nem azt jelenti, hogy ez a legtutibb cucc a világon.

Kérdés jön: melyik volt előbb? A repülőtér melletti út (gondolom nem mindig hívták 44-esnek, azért nem azt írom), vagy a repülőtér? Persze tény, hogy az utat sokkal könnyebb (és olcsóbb) lenne áthelyezni :D

zord 2008.04.20. 21:38:14

Jó felvetés. Megmondom őszintén, nem tudom, hogy ilyen közelséggel ilyen repüzemre ma kiadnának-e engedélyt. Ez persze csak találgatás, és azt se felejtsük el, hogy ez a baleset is rávilágít: mindig van új. Ha arra gondoltok, hogy egy gép szépen csúszkál egyet a betonon, kattintanak belőle, majd átugorja a kerítést hogy rögtön az útra le is érjen (asszem itt midenki ismeri azt a helyet, a távolságokat), akkor az olyan, hogy nem hiszed el. De mégis. Aztán hogy senkit nem csapott el a 44-esen, az meg csoda. Egyébként érdekes, hogy a HM deklarálta, hogy ez lakatlan terület. Én sűrű tanyavilágnak hívnám, ahol száz-néhány száz méterre vannak egymástól a házak, fészerek, stb. A fénysor melletti földúton is elmegy tízpercenként egy-egy jármű, gyalogos, stb.
Összességében: szeretném remélni, hogy azok, akik ezért a felső döntéshozatalban felelősek, egyszer ülnek még a vádlottak padján. A sors a Peszkének dobta az idei nem egész 7 órájával, hogy kihúzza a rövidet. Ha nem tesznek valamit, Ilyen jártassági szintnél nyugi, hogy benne van még néhány rövid szál 2010 január 1-ig.
Aki meg okoskodik, annak üzenem, hogy nem ült ott, nem tudhatja. Ma kb nyolc ember van az országban, akitől teljesen autentikus beszólást fogadnék el, sajnos még nem tévedtek ide. A moderációról annyit, hogy aki az okoskodós vonalat itt, az én szubjektív házigazdaságom színe előtt erőlteti, repülni fog.

molnibalage 2008.04.21. 14:42:56

Hát igen. A politikai hozzáállás a honvédelemhez az elmúlt 18 évben a NAGYBETŰS SZÉGYEN. Pár éve Tajvaban azért tüntettek, hogy TÖBB pénzt költsenek honvédelemre. Igen, ott más a helyzet, mint itt de azért érdemes ezt átgondolni.

Azt akarjátok mondani, hogy Yak-38 pilóta soha nem halt meg kttintás köben??? Ezt azért nehéz elhinni. Valahol olvastam egy cikket erről és TÉNYLEG jó volt a kattintás aránya, de nem 100%.

Kővári valóban elfogult néha egy kicsit, de csak annyira mint páran az orosz fegyverek irányába.

Robcsi 2008.04.21. 19:22:01

Peszke az idén 6 órát repült 29-esen!!! Azt hiszem ez mindent elmond a mai magyar viszonyokról.

Robcsi 2008.04.21. 19:30:22

Fel vagyok háborodva tacsko kijelentésén!!! Mi az, hogy volt-e joga katapultálni?! Hogy lehet ilyen ökörséget megkérdezni? Nekem nagyon jó barátom Peszke, az ő nevében is kikérem ezt az állatságot! Mennyivel lett volna másabb, ha bent marad? Nem akarok a szakmába belemenni, de teljesen másképp viselkedett volna a gép, ha Peszke nem katapultál!!! Később is ért volna néhány tized sec-al a 44-esre és akkor lehet, hogy tömegszerencsétlenség lett volna! És micsoda badarság idehozni a Gripen ülést! 29-esből még nem lőtte önként a hajózót!!! Emberek! Kapjunk már észbe!!!

Liverbird · http://htka.hu 2008.04.21. 19:59:47

Ja, annyi, hogy az ok nélküli Gripen-katapultálásnak megvolt az oka. Nem volt túl szerencsés választás a merev katapultfogantyú a láb között. Olyan rémlik, hogy a G-ruha felfújódása nyomta valahogy felfelé a fogantyút, Azóta ki is cserélték minden Gripenen flexibilis fogantyúra. Mivel még nem repültem vadászgépen, nem tudom hogy tényleg lehetséges-e ez, de valahol ezt írták.

zord 2008.04.22. 00:06:06

Kedves kommentezők,

Blogom fennállása óta kitöröltem az első hozzászólást, Sidewinder kolléga sorait. Ne sértődjön meg! Bár írásának második felével tökéletesen egyetértettem, az első felében visszaélt a vendégszeretetemmel, ha ő ezt nem is tudta. Tehát: ez itt a légierő blog fórumja, és nem "a katonai repülős újságírás blog" fórumja. Annak szerzőit nem engedem fikázni, főként egy olyan személyt, akinek írásain fiatalok ezrei, tízezrei ismerték, szerették meg a katonai repülést, egy olyan ember perspektívájából, aki belülről látta, látja a rendszert. Alapelv 1.: ha nem tetszik Kővári, nem olvasom. Alapelv 2.: még ma írok Tőrös Pistának, hogy én vagyok a világ legfaszább repülős újságírója, és teleírnám a lapját jobbnál-jobb cikkekkel.

Csörgőkígyó barátom! Ha be tudod tartani a legiero.blog.hu házigazdájának eme szubjektív, antidemokratikus ukázát, szívesen látlak itt nálam!

Zord

GSF 2008.04.22. 14:31:22

13 óra után már fennt volt egy 29-es. Úgy tűnik tényleg nincs az ilyenkor megszokott repülési tilalom, ami szerint eléggé nyilvánvaló lehet, hogy műszaki hiba nem történt.
Nagyon nehéz bármit ehhez hozzáfűzni... Úgy két hete egy erős hajtóművezés után először fordult elő, hogy 29-es géppár volt fennt. Reméltem, hogy nem a készültségi géppár. Ugyanis szinte mindig UB-vel szálltak a sima kiképzési repüléseken. Erre egy hét se kell és kész a baj. Benne volt a "levegőben", egyszerűen nincs 29-essel kiképzés...
Topi katapultálása óta jó ha fél tucatszor láttam forszázzsal felszállást, szemmel láthatóan le van tiltva az utánégető használata. Kiábrándító. 1999 körül volt úgy hogy egyszerre hat-hét gép volt a sorban egyszerű kiképzési repülésen. Évek óta jó, ha kettő, hónapok óta pedig egy gép árválkodik. Mikor kapnak észbe a döntéshozók? Ez egy ilyen ország: a honvédség egy eladható reklám, semmi több, és ha ne adja Isten jön a baj, utólag megint lehet okoskodi mikor hol és ki mit is rontott el, ki lett lefizetve... Ahogy a Mi-8-as katasztrófa, a T-72-esek elajándékozása, a Gripen-program vánszorgása, az egész hadsereg mesterséges elolvasztása, úgy a mostani baleset is a döntéshozó és pénzelvonók hazaárulása. Az ország védelmi képességének látszata egy PR-akció! Ezt a felfogást kellene kiírtani a közéletből, és csendes de hatékony építkezésre van szükség.

Robcsi 2008.04.22. 14:47:55

GSF! Tökéletesen látod a helyzetet! Én 20 évig dolgoztam a Mig-eken, sokat tapasztaltam.

Liverbird · http://htka.hu 2008.04.22. 15:18:24

Igen, hát szemmel látható, hogy a Gripeneket sokkalta intenzívebben használják. Itt Egerben szinte heti rendszerességgel lehet látni őket, vagy ha látni nem is, hallani lehet hogy nem utasszállítók repkednek a város felett. Viszont a sok alkalomból mindössze egyetlen volt, mikor valószínűleg egy a Gripenekkel gyakorló 29-est sikerült megpillantanom. Bár magasan voltak, és akkor még volt nálam távcső, szóval nem állíthatom teljes bizonyossággal, hogy tényleg az volt :) Egyébként fura, ma még nem jöttek a fiúk, pedig keddenként szoktak....

Köztudott, hogy egy légierőt üzemeltetni drága a dolog, de akkor meg csináljuk azt, amit Új-Zéland; ne legyenek vadászgépeink, hanem csak helikoptereink és teherszállítóink. És itt még szó sem esett arról, hogy lassan ideje lenne az Albák váltótípusán gondolkodni... A csehek szerintem már fillérekért adnának ALCA-t...

GSF 2008.04.22. 15:44:37

Igen, az utóbbi hetekben óraműpontossággal kedd-szerda-csütörtök reggel 10:00-16:00-ig voltak a repülések. Általában 4-5 Gripent reptetnek, 2 Albát, meg az egy 29-est. A mai csak mocorgás azokhoz képest. Érdekes, hogy péntek délelőtt 3 Gripen és 2 Alba is repült... Tudom, hogy rossz reflex, de kapásból az jutott eszembe, azért mozgatják őket, hogy hallja a nép, nincs itt gond... Bevágott 1999, amikor a szerbek elleni bombázás során, minden egyes nap 15:00-kor startoló teljes fegyverzetben feszítő 29-es keszi géppár balra fordulva enyhe emelkedéssel üvöltött fel nagy magasságba. Mondjuk akkor ez végig így volt a bombázások alatt, heteken át. Na annak sokkal nagyobb hatása volt itt helyben... Igazi félemletes látvány volt, de egyben valahogy jó érzéssel töltött el: az igazi erődemonstráció volt a város lakóinak is. Az is PR valahol, csak kicsit mégis más az íze... Egy repülőnap ilyen finanszírozási gondok közepette szerintem megalázó, nem hiszem, hogy a katonák ezt ne éreznék, mennyire a politika játékszerévé váltak. Ezeken kell változtatni.

tothtomi 2008.04.22. 15:51:55

Liverbird!Én úgy tudom hogy nagyon nagy valószínűszéggel ALCA-ink lesznek. Állítólag Csehországban vannak pilótáink átképzésen, bár azt nem tudom hogy ez végleges vagy átmeneti-e (mint annak idején a Gripen hajózóknál volt)

Liverbird · http://htka.hu 2008.04.22. 17:09:25

Oh, valahogy ezt nem propagálják, persze nem is akkora tétel, mint a Gripenbeszerzés. Mindenesetre véleményem szerint az ALCA ideális lenne számunkra. Olcsón elérhető, korszerű, és talán már kiheverte a kezdeti gyermekbetegségeket, melyekkel küszködött. Ja és nem utolsósorban van már vele egy ici-pici tapasztalatunk, mikor cseh gépeket béreltünk Kecskemétre.

Na de akkor ez talán le lesz tudva. Mi lesz a teherszállítókkal? Szerintem miután a lengyelek C-295-öst vettek, a csehek pedig szintén ezen filóznak, ( harcirepulok.htka.hu/story/cseh-cserebere ), nekünk is lehet hogy ebben kéne gondolkodnunk. Bár én személy szerint inkább a C-27J-t pártolnám...

Új helikopterek beszerzésébe már bele sem merek gondolni, hogy abból mikorra lesz valami...

Sidewinder 2008.04.22. 17:25:57

Elnézést kérek a hozzásólásom fikázós része miatt. A többiben viszont tartom a véleményemet.Tacsk0-nak a pártján vagyok katapultülés téren:K-36VM-100% hatékonyság.Viszont a többi amit írt nem tetszik.Peszke jól tette,hogy katapultált,nem volt az elmondottak alapján más választása.Vagy katapultál,vagy meghal és az "hú de jó lett volna" mert van 1 hősi halott:( De attól még a suzukis családot elcsapja,mert egy széthulló egyre lassuló földön csúszó gépet nem igazán irányítasz el ,mert csökken a csökkenő sebességgel az oldalkormány hatékonysága és futóműved meg nincs kint,plusz lehet,hogy már el is hagytad a gép farokrészét,akkor meg lépkedheted jobbra balra,ha jön a kocsi.De szerintem elképzelhető,hogy addigra nem is élt volna,mert esetleg márt korábban ütközik valami olyannal amivel nem kéne.A Suzuki-ról meg tudod mit mondok Tacsk0.Nekünk van sajnos egy céges Swift. Az a kocsi egy vicc.Papírautó.Nem kell hozzá MiG-gel ütközni,hogy meghaljon az illető.Tehát szerintem ne vádold Peszkét azzal,hogy rosszul tette,hogy katapultált. Jól tette mert él,attól hogyha bennemartad a gépben nem ment meg senkit,max. magát öli meg:(
Ami meg a 29-eseket illeti,az vicc amit az elmúlt 14-évben csináltak a kormányok,beszéltem 29-es pilótával elmondott egy két "csodálatos" dolgot repidőkről,üza vásárlási kedv hiányáról,alkatrészvásárlási kedv hiányáról.Szerintem nézzünk kicsit északra:ott van Szlovákia. Nem kedvelem Slotáékat,meg Fico-t se nagyon azért amit a magyarokkal csinálnak,de elismerem sokkal jobbak a ,légierő téren.NATO-kompatibilissá(Nato-IFF,stb) tették gépeiket amely dolgot a mai ellenzék amikor nálunk lehetőség volt rá és ők kormányoztak "lehetetlennek" nevezett és a szlovák gépek legalább 80%-a mindig üzemképes. Mikor látunk mi olyat repnapon,(és ez nem csak repnapon van náluk)hogy a mi 14 db 29-esünk közül 12-kötelékrepülést végez a közönség szórakoztatására a másik kettő meg full üzemképesen,rakétákkal teleaggatva adja a készültséget,bármikor készen a felszállásra.Mert volna tippem,hogy mikor....

robcsi 2008.04.22. 20:03:27

Sidewinder! Látod milyen tájékozatlan vagy! A 14-ből sajnos már kettőt elvesztettünk!!!

Bobby Baccala 2008.04.22. 22:22:27

OFF

üdv mindenki
nem értem hogy miért nem jártam erre korábban! :) biztos an én készülékemben van a hiba :D

ON

el tudná mondani vki pontosan hogyan történt a baleset? szerintem a média eléggé meg nem erősített infókból dolgozott, legalábbis nekem úgy tűnt.

a repórákról annyit hogy ez tényleg vicc!!
tudom hogy ez repülős blog, de ha nem gond egy autós példát hoznék fel:
egy átlag ember évente mennyit vezet?mondjuk 10-20000 km-t.ez órákban kifjezve? gyanítom több 100.De mindez 2D-ben,se G erő, semmi extra..
hogy lehet elvárni (ha az eddigi 7 órával számolok)hogy bárki évi 21 órával egy mig-29 est (vagy bármi más repülőeszközt)professzionálisan kezeljen....
7 óra? na menjünk már a pi***ba!

a gripeneket legalább reptetik rendesen?

komolyan néha már úgy gondolom, hogy nekünk is úgy kéne nyomni mint a balti államoknak...egyszerűen felháborító a mindenkori magyar kormány hozzáállása!

a szlovákok meg akkor is tolnák a pénzt az ilyen demonstratív dolgokba, ha 3. világbeli szinten lennének...mindig jó belerúgni a magyarokba..

ja és bocs ha kicsit kuszák a gondolatok,csak tegnap már egyszer leírtam rendesen,de valamiért nem vette be a renszer...

üdv

bb :)

zord 2008.04.22. 23:07:02

BB!

A lényeg, hogy most erre jársz!

A Gripen külön kategória, azért, mert a lízing tíz éve alatt szerződés szerint fizetünk és ezért van üzemképesség. Legalábbis a komplex részét a svéd megoldja. (Itt sem minden olyan szép, mint kellene, hogy legyen, de a 29-es agóniával összehasonlítva mindeképpen külön kategória)
A Gripen-programban nem repülésbiztonsági gondok vannak, hanem a politikailag kinyilvánított ambíciók (telepíthető swing role) nem férnek össze a flotta nagyságával (14) és a tíz évre bérelt repórákból (16800) adódó jártassággal. Ebből az óraszámból szerintem hazai QRA férne ki, a technológia (az FBW carefree handling miatt már nincs igazából reptechnikai probléma, és van szimulátor) miatt teljes biztonsággal. Ha a szívemre teszem a kezem, szerintem a Gripennel kevesebbet is elég lenne repülni a repülésbiztonsági minimumhoz, mint a 29-essel, ami még a hagyományos értelemben vett repülőgép.

zord

GSF 2008.04.23. 07:45:49

Eszembe jutott még valami, amit egyáltalán nem értek. Hogy a fenébe lehet, hogy már annyi fáradtságot sem vesznek, hogy leponyvázzák a csillaghangárban álló gépeket?! Sokszor még a kabint se!!! Lehet, hogy nem üzemképes, az is lehet csak a kaszni van már meg, de valahogy a magyar katonák (mert sztem ez már nem is pénz kérdés, nem betonfedezéket kell építeni a reptérparancsnoknak!) igénytelensége! És nem csak a ruszki kamuflázsos egyedek rohadnak szét - szó szerint kell érteni - a betonon, hanem az "üzemidőhosszabbított" példányok is! Tényleg kiváncsi lennék tud-e erre valaki magyarázatot adni?!

Robcsi 2008.04.23. 15:11:26

GSF! Állj! Ne a műszakiakat szidd, mert ők már 15 éve a szarból építik a várakat! Hanem a HM részéről jövő igénytelenséget. Szerinted vettek újat a régiek helyett? Mert azt gondolom, hogy a te kabátod is szétrohad 15 év alatt, főleg, ha abból 13-at kint tartod a szabadban!

Sidewinder 2008.04.23. 15:47:19

robcsi sajnos én is láttam,hogy lehullott kettő.De 12-gépből 10-repülését egyidőban sajnos nem tartom nagyon valószínűnek.Mert ahhoz a politikusok lépése kellene,ők meg oldaltól függetlenül 15-éve semmit se tettek a gépekért.

GSF 2008.04.23. 18:21:22

Robcsi,
nem áll szándékomban szidni a műszakiakat, sőt szerintem őket illeti a legnagyobb elismerés, hogy valamit ki tudnak hozni ebből a helyzetből.
De azt fenntartom, hogy amennyiben a kabintetőt is anyagi okok miatt luxus leponyvázni, akkor nincs értelme légierőt fenntartani. Ha a gépek rendszerbe állításakor gondoskodtak volna azok megfelelő tárolásáról, akkor biztosan kevesebbszer hibásodtak volna meg és nem is lettek volna annyira leharcolt állapotban, hogy alig lehetett kiválasztani az üzemidőhosszabbításra alkalmas példányokat. Felelősen gondolkodva nem lehet hagyni, hogy 4-5 milliárdot érő vadászgépekre a XXI. században is ráfaggyon a jég, ellepje a hó, áztassa az eső stb... Szerintem, ha normálisan terveznék a légierőt akkor igenis most se késő megváltoztatni a jelenlegi koncepciót és nagyjavítani kéne a 29-esek még üzemben tartható példányait és ki kellene velük húzni 2015-ig. Könnyűszerkezetes hangárokkat kellene felhúzni. Miután nyugdíjaznánk a Fulcrumokat jöhetne az F-35. Persze a Gripennel párhuzamosan. Mert 14 gép (ha az a 2 tényleg visszatér) nem elég semmire. Persze ebből nem lesz semmi. Pedig tényleg nem irreális az F-35 úgy 2020 körül, csak végre akarni kéne felelősen gondolkodni és tervezni. Nem 100 gépre gondolok, hanem kb. 20-ra +14 Gripen.
Egy a lényeg 29-esek nélkül: a 14 Gripen se elég. Ha 2010. jan. 1-vel itthagynak a 29-esek minket, akkor el kéne gondolkodni még 6-7 Gripenen, vagy 12-14 L-159-en.
Tudom, ez csak álmodozás de ha így marad, akkor az azt jelenti, hogy marad a szöszmötöléses látszatlégierő. Ami azért egy kicsit drága játék.
És bármi van: legalább a földön biztosítani kéne a gépek megfelelő elhelyezését. Azért elvileg még 20 hónapig a MiG-ek is repülnek...

Robcsi 2008.04.23. 20:31:10

Ezzel teljesen egyetértek! 20 évig szolgáltam a Mig-21-et, Mig-23-at, L-39-et és a világ lejobb gépét! Ugye nem kell mondanom, hogy a 29-esre gondoltam! :::))) Amit kollégáimmal együtt kihoztunk a politika által ellehetetlenített helyzetekből, más országban nem sikerült volna. Elmesélek egy példát. Mélyen tisztelt és szeretett Homoki Szabó Tiborral-sajnos tavaly nagyon fiatalon elhagyott bennünket, hogy az "égi" hajózókat segíthesse- 2003-ban kinn voltunk Lengyelországban a NATO AIR MEET 2 hetes gyakorlaton. Ott mesélték a lengyel 29-eseket üzemeltető kollégák, hogy egyszer megoldhatatlan feladat elé állította őket az egyik lokátor. Moszkvából kértek segítséget!! Büszkén mondhatom, hogy Ujváry Bandival együtt- a volt főnököm- mindig megoldottuk a legnehezebbnek tűnő hibákat is! Más szakágból is tudnék sok-sok példát említeni. 2003 végén kinn volt 2 gépünk Svédországban. A hazaiaknak az álla esett le, amikor a feladatról visszatérő egyik gépünkön elhajlott a GSF lemez és az ott lévő hajtóműves kolléga kiszerelte, majd a beton és némi vasanyag segítségével kiegyengette, majd visszaépítette! Szóval tisztelet és becsület minden egykori és mai repülőműszakinak!

radirpokk 2008.04.24. 02:51:42

Kerdes. Legutoljara gepparban leszallni magyar MiG-eket meg a kilencvenes evek elejen lattam Taszaron. Allitolag Kositzky volt az egyik utolso pilota, akinek meg volt erre jartassaga. Csinaltuk mi ezt valaha 29-essel egyaltalan?

Robcsi 2008.04.24. 04:47:52

Nagyon sokáig. A mi gépeinknél a szívócsatorna elején lévő kopoltyú 200 km/h-s sebesség alatt kinylik és ezért volt több hajtómű sérülés. S ezért nincs már ilyen néhány éve.

GSF 2008.04.24. 08:16:55

Szerencsésnek érzem magam, mert többször is volt alkalmam látni géppárban landoló 29-eseket. Egy ideig rendszeresen a repülési váltás utolsó leszállásain 3-as 29-es kötelék sorolt be a reptér fölé, ott oszoljt követően az utolsó két gép együtt maradt többször is. Mindezt látni leszállóirányon a kerítésnél, hát az egy különleges élmény volt...

Bobby Baccala 2008.04.24. 09:58:35

kérdés:

van arra vmi forgatókönyv, hogy mi lesz 2010 után?29esek és albák ugye kuka.. marad a 14 gripen?ennyi?

én is egyetértek GSFel, ez a 14 gép tényleg csak arra elég hogy elmondhassuk, van egy kvázi modern légierőnk!
tényleg annyira kicsi ez az ország hogy nem férne el 3 századnyi gép?
vélemény a környező országok fejlesztéseiről?(szlovákia,románia)

GSF 2008.04.24. 10:37:14

Attól tartok mindenki elégedett lesz a 14 Gripennel... Majd megmagyarázzák miért is a mi légierőnk a legjobb és pénzkidobással vádolják a több gépet követelőket. Pedig az is tény, a több gép üzemeltetése esetén a járulékos költségek csökkennek: 14 géphez is meg kell venni a kiszolgálóeszközöket, fejleszteni kell az infrastrukturát, ugyanúgy mintha 28-at vettünk volna. Ez a 14 épp ésszerűtlen szerintem, legalább 20 kellett volna, de mindegy. Egyszer még a Vári mondta, jobb lett volna, ha csak 4 UB-t kapunk, úgy több lett volna a harci 29-es. Ebbe se volt logika. Gondolom kötjük az ebet a karóhoz: 28 egy ezred, ennek a fele 14 a század. Kis ország, kis légierő, nagy ország nagy légierő. USAF-nál asszem úgy 25 gép ad egy századot. Egy ilyen kicsi, "barátokkal" körbevett országnak elég egy századnyi "expedíciós" Gripen is. Röhej. Amúgy amikor megjöttek a Gripenek, hónapokig szinte nem is repültek velük, csak lassan rázódtak bele a rendszeres repülésekbe, ők is sok gond elé néznek még... Kecskemét egy kirakatbázis sok szempontból, lehet vele a politkának villogni, olyan jól hangzik, hogy négy típus "két váltásban" repked az Alföld felett. Pedig a kép sokkal árnyaltabb. Azt hiszem mikor csak a Gripenek maradnak: nagyon egyedül maradnak. Egyszerűen túl kevés mindez "légierőnek". Ezzel nem a képességeiket vitatom, csak a számok beszédesek. Körbe kell nézni a régióban...
Lengyelek bár nagyobbak, más arányok de csak ott van igazi stratégiai gondolkodás: MiG-29, F-16, Szu-22... vagy 80 ütőképes nagyvasuk lesz.
Románoknak mindig volt magukhoz való eszük, egy fiatal állam, jó érdekérvényesítés: biztosan lesz a hírek szerint légierő fejlesztés. A szlovákok talán megoldják a 29-es üzemeltetését: ebből is látszik nem ígérni kell, hanem akarni. Csehek: egész más világ, az tényleg nyugati gondolkodás és saját technológia is, mert volt eszük nem elherdálni a szellemi tőkét. Vagy a Gripen-programjukon is látszik, tisztában voltak a lehetőségeikkel, de azt maximálisan ki is használják! Bolgárok: hát ott is 8 29-es meg 7 21-es volt soron a közelmúlt fényképein, ott is rájöttek arra, pénz nélkül semmi sem működik.
Hát ez a gáz. Nálunk meg egy álomvilágot építgetünk. Ha nem lennének az átlag feletti képességű műszakiaink és pilótáink sztem már rég kipurcant volna az egész rendszer. A politika nem veszi észre ezt, nem becsüli meg a katonáit, a technikát amit a katonák - a politikusok tudta nélkül - emberfeletti erővel, még mindig az anyagi lehetőségeiknél magasabb szinten tudnak üzemeltetni.

tacsk0 2008.04.24. 17:56:01

Azt tudjátok, hogy nyitott-e a pilóta fékernyőt, mielőtt katapultált, hogy a géproncs száguldását legalább valamivel lelassítsa?

tothtomi 2008.04.24. 19:10:56

Nem hiszem.

GSF 2008.04.26. 07:53:26

Lehet, hogy eléggé le vagyok maradva, de nem tudná valaki megmondani 2005-ben mi volt a 02-es 29-es hajtóműhibája pontosan? Vagy elkerülte a figyelmem, vagy tényleg nem is hozták nyilvánosságra? Annyit tudok, hogy garancia keretében felújít nekünk az orosz fél egy harcit, meg mi megtámogatunk még egy UB-t, a többi ködös. És ez is lehetetlenül elhúzódik. Örömmel venném ha megírná valaki mi volt a baleset tényleges oka!

Robcsi 2008.04.26. 21:38:42

Az oroszok a hajtóműjavítás során nem cserélik ki az égőteret, hanem hegesztik. És ugye az már nem az igazi. Itt is volt a baj, hogy kiszakadt az egyik fúvóka és nem a jó irányba égett az üzemanyag, hanem oldalra. Átégett a hajtómű külseje és mivel oxigén, üzemanyag és hidraulika csövek vannak a hatóműtérben, valamelyik a hőtől meggyulladt és ez vezetett a repülőgép kigyulladásához.

Liverbird · http://htka.hu 2008.04.27. 00:01:21

Igen, nekem is az égőtér rémlik mint ok. Mintha hallottam volna olyan infót, hogy nem az oroszok bakija volt a dolog, hanem a megrendelő magyar állam nem akarta "felesleges többletköltségbe" verni magát az égőtér cseréjével. Állítólag az oroszok eredetileg ki akarták cserélni, valószínűleg értenek azért ennyire a saját hajtóművűkhöz... de úgy többe került volna, amit Állam bácsi nem akart kifizetni.

GSF 2008.04.27. 15:02:03

Esetleg nem játszott közre, hogy idehaza a bemutató repülések során eléggé kihegyezték a repüléseket? Itt elsősorban a kobra manőverre gondolok, amit a Topi és a Bagira is úgy végzett, hogy mikor a gép megemelte az orrát, már akkor forszázst kapcsoltak. Ez látványosabb volt, és persze jobban "kitolta" a gépet. De gondolom ez nem lehetett rutin, mert ezt csak tőlük láttam, még felvételen sem csinálta így senki. Az oroszok se. A Vári pl. csak akkor kapcsolt utánégetőt, amikor a kobrát befejezte és a gép felvette újra az egyenes vonalú repülést és csak aztán vezette orsóba.
Ha eleve rossz minőségű volt a hajtómű, akkor ez nem fokozta tovább az amúgy már meglévő kockázatot? Éppen a Zord egyik cikkében olvastam, hogy a javítás után addig nem tapasztalt hibák lelentkeztek a hajtóművekben, tehát lehetett sejteni, hogy nő a rizikó. Persze utólag könnyű így logikázni, csak hát mégis ott volt a reptéren a tapasztalat, ami óvatosságra inthetett volna, vagy éppen a tapasztalat mondatta, hogy eddig se és eztán se lesz komoly hajtómű meghibásodás? A lényeg, h. ennek nagyon durvák a következményei: azóta gyakorlatilag nincs forszázs használat, és a baleset nagyban hozzájárult, sztem a 29-es flotta jelenlegi drámai állapotához.

1324 2008.04.27. 17:52:47

Tudja még valaki hogy pontosan hány darab repképes 29-esünk van? Én olyan 7-re tippelek (persze nem egy időben repképes mind a hét...). Igazam van?

GSF 2008.04.28. 10:16:18

Sztem jó ha 4. Három harci a készültségben, és legfeljebb 2 lehet még rajtuk kívűl. Abból 1 UB. Ennyi. 7 biztos nincs. Annyi talán évek óta nincs. Elég szomorú. Zord írta, hogy 8 29-es pilóta van. Azt nem tudom, h. ennyi adhat belőlük készültséget vagy nincs is több 29-es pilóta, de eszerint ha gép lenne, lehet akkor se nagyon tudnának repülni a leterheltség miatt. Ez elképesztő, de ez van.

hozzászóló 2008.04.28. 10:25:37

Összesen 3 gép maradt üzemképesen. 12 MiG-es pilóta van, ebbôl 6-an készültségiek.
(Az ország mentális és erkölcsi állapota érinti sajnos a légierô pilótáit is - személyes tapasztalat és vélemény.)

GSF 2008.04.28. 10:37:51

Erre már nincs is mit mondani.

zord 2008.04.28. 13:10:13

Én még nyolc keszis emberről tudtam. Az igazsághoz hozzátartozik (és erről kevés szó esik), hogy a gépek tényleges lerepülhető üzemidejét (most arra gondolok, hogy Kecskeméten, a létező logisztikai támogatással mi oldható meg) sem lehet optimálisan felhasználni. Az elvándorlás miatt az Albás társulatból fel kellett hozni embereket, ami azt jelenti, hogy ők fogyasztják a repórát, de nem adnak keszit addig, amíg a „combat ready” státuszt elérik. Aztán meg ott van az is, hogy mindig volt-van ember, aki teljesen feleslegesen repüli a típust (keszit nem ad, csak akkor, ha biztosan nincs tango, fegyverezeti főkapcsoló állásában bizonytalan, rádióssal a hátsó ülésen tömeg előtt szereti, stb.). Említhetném még a kannibalizálás hatásait is (aránytalanul sok berepülés, melyet nem akárki végezhet), illetve hogy a földi célok elleni feladatokat nem törölték, ami a QRA-hez szükségtelen (oda elég lenne néha elsütni az ágyút, meg lőni R-73-al Lengyelországban, vagy kimenni Vidselbe, ha már van kapcsolat).

Zord

Tacsk0 2008.04.28. 15:35:16

Bocs GSF, de kobrát (együlésesnél 110 fok, kétülésesnél minimum 90 fok állásszög elérése után vissza egyenes repülésbe) nem lehet fly-by-wire nélküli géppel végrehajtani, mert a csúcson menthetetlenül kiborul valamelyik oldalra. Ez a jelenség még a korai analóg drótos Szu-27-esekkel is viszonylag gyakori volt. Ami a magyar hagyományos buszteres MiG-29 gépekkel végeztek, az valami más volt. Ettől függetlenül valóban szarrá repülték a bemutatós huszonkilencesek sárkányát a nagy túlterhelésekkel.

GSF 2008.04.28. 15:45:35

Ha jól emlékszem mikor beléptünk a NATO-ba volt egy talán 12 gépes felajánlásunk. Ezt gondolom viszavontuk. Olyan, h. NATO minimum repidő, nos az sincs gondolom. Akkor mi a minimum? Vagy olyan sincs, hogy objektív körülmények miatt már fel se szállhatnának a gépeink, mert senkinek sincsen elég jártassága?
Egyáltalán, ha ez a helyzet, hogy ennyi gép, meg ennyi pilóta, és ezt le is írják ide, tehát végül mégis nyilvánossá vált az információ, miért nem borul ki a bili? Hogy lehet, hogy ennek a balesetnek se lesz semmi következménye?
Mert csak abban vagyok biztos, hogy minden marad a régiben. Nem lehet ilyen esetben a nyilvánossághoz fordulni, kikényszeríteni a legalábbis elégséges feltételeket?

Egyébként is, mi a fene volt olyan vicces, hogy a honvédelmi miniszterről a baleset helyszínén csak olyan képek készültek, amin teli szájjal vigyorog?
Valahogy ez tükrözi hűen a mai honvédelmi vezetés hozzáállását az egészhez.

GSF 2008.04.28. 15:58:49

Tacsko,
abban egyetértek, hogy a mi kobránk olyan alföldi fajta volt az oroszokéhoz képest, de talán az ő gépeiken kikapcsolták az állásszöghatároló rendszert a bemutatók alkalmával.
Mindamellett a ruszki 29-esek meredekebb emelkedés közben hajtották végre a manővert és ugye úgy "kobrábbnak" hat.
A kiborulás ellenszere lehetett talán a manőver végére beiktatott orsó, amibe sokszor még az egyenesbe jövetel előtt belevitték a gépet, de ez részemről csak találgatás, nem értek hozzá, hátha valaki felvilágosít. Lehet, hogy csak látványelem volt...
Az tény, hogy a 27-esé az igazi kobra.

1234 2008.04.28. 16:20:41

3 gép? a keszin kívül vagy azt is beleszámítva? meg az UB-ket is? ez azt jelenti hogy a másik 9 felújított gépből már kirepülték az összes órát? én a 3-nál már csak azért is többre tippeltem, mivel a 09-est,10-est,18-ast-21-est nem olyan régen (értsd: fél éven belül) láttam repülni, és ez már eleve 4 + még a 27-es UB is tudtommal jó...

Tacsk0 2008.04.28. 16:29:54

> Olyan, h. NATO minimum repidő, nos az sincs gondolom.

aqwe 2008.04.28. 17:21:38

Az hogy lehet hogy 12 MiG pilótából csak 6 ad keszit? A másik 6 átképzés alatt van? vagy mit csinál?

zord 2008.04.28. 17:51:12

Átképzés, pk, elöljáró, stb. Feljebb írtam a hatékonyság hiányáról, a realizált üzemidő szétforgácsolásáról. Sajnos a rendszerbe bele van kódolva, hogy folyamatosan rossz döntése születnek. Ez olyan, mint a krízishelyzetben lévő személyzet az eseményhez vezető úton: az idő nyomása alatt újabb és újabb hibákat vét, amivel súlyosbítja az esemény kimenetelét...
Szerintem egyetlen helyes döntés van most: ki kell jelenteni, hogy 2009 január 1-től a Gripen ad keszit, és leáll a 29-es. Nyáron meglesz a lövészet (pedig nem kötelező a NATO-ban a QRA-hez...), és addig el lehet érni azt a szintet ezekkel az emberekkel, ami szükséges. Aztán meg nyugodtan lehet kesziből is repülni, meg kell beszélni a CAOC-kal, gyűlik az óra. A csehek megcsinálták nyolc emberrel 2005 nyarától, mi miért ne tudnánk, jóval lassabban?
A 29-es további üzemeltetése nem más a jelenlegi körülmények között, mint olyan perverzek élvezkedése, akik örömmel látják, hogy a gépeihez, repüléséhez ragaszkodó állomány mentálisan és fizikailag is felőrlődik, megsemmisül.
Van valami gyanúm, hogy az elégtelen alkatrészbizniszben is van valakinek érdekeltsége. Annyi pénzt nem szánnak rá, hogy az elég legyen a szükséges hadrafoghatósághoz, de a típus üzembentartása alibiként kell a biznisz fenntartásához, ami még így is százmilliós nagyságrendet vihet pártkasszába.

Zord

Bobby Baccala 2008.04.28. 21:51:44

zord

nem lehetne lehozni vmi cikksorozatot a Magyar Nemzetben a témával kapcsolatban?? mondjuk a hétvégi magazinban?
elég megdöbbentő amiket itt leírtál/tatok!

de foglalkozhatna egy kicsit a témával vmelyik tv is...(csak az a baj,hogy akkora dzsuva van az országban, hogy pont leszarják ezeket a szintén fontos kérdéseket)

zord 2008.04.28. 22:24:30

Időről-időre szoktam írni, de hát kevés az oldal, sok a téma országosan. Ha tetszik nekünk, ha nem, a légierő periférikus dolognak számít a magyar közéletben, az embereket jobban érdekli az eü, oktatás, politika, stb, ami részben érthető is.
Rövidesen azért lesz valami légierő- és radarügyben is (egy-két héten belül, remélem)

Zord

radirpokk 2008.04.29. 04:29:08

A fentieket olvasva ugy latszik a 29-esekkel sikerul konvergalni a 23-asok '90-enes evek beli hadrafoghatosagi szintjehez. Azt eleg sok kritika erte, de ugy latszik semmi sem alulmulhato.

Pedig milyen nagy "varakozassal" ment Vari a parlamentbe dolgozni 2002-ben. Kivulrol ugy latszik, ot is jol atvertek csakugy mint Doszpotot, de ez mar mas tema.

molnibalage 2008.04.29. 08:52:02

"Pedig milyen nagy "varakozassal" ment Vari a parlamentbe dolgozni 2002-ben"

Kéremszépen ő menekült, mert a tiltások ellenére úgy repült, hogy -2 MiG-29 lett a vége...

GSF 2008.04.29. 10:46:25

Outsiderként tekintett saját magára pilótaként is, képviselőként is. A nyerőember szerepe volt az övé. Beleszeretett a saját mítoszába - mára megkopott. Máig nem értem, hogy mehetett az OGY-be. Hová lett elhivatottság?

Robcsi 2008.04.29. 17:28:16

Mégha csak 2 lett volna...

radirpokk 2008.04.30. 02:36:39

Ugy tudtam, hogy csak a 22-es meg a 23-as oldalszmu lett szethajva?

1234 2008.04.30. 13:25:14

meg a 25-ös

Liverbird · http://htka.hu 2008.04.30. 16:01:47

Na, megnyugodtam, hogy repülnek azért a kecskemétiek. Ma fél 11 előtt, 1300 környékén, meg most előbb is hallottam, hogy repkedtek Eger felett. Naná, hogy akkor jönnek, mikor felhős az ég és nem látom őket...

1234 2008.05.07. 19:55:23

Tudjátok, hogy a legelső gépek mikor estek ki? Voltak olyan gépek amiket szerintem sose láttam (pl.: 01-es oldalszámú) Ezek kb. mióta nem repülnek?

GSF 2008.05.08. 08:37:03

A 01-esről még az elején az első holland 16-os látogatásról még kötelékfotók is készültek, ő a mi tigrises 29-esünk, mert a vendégek ráfestették a függőlegesre az ülő tigris képét. De valóban hamar kiesett. Sokat voltam kinn, de sose láttam a 05, 12, 19, 20, 29-es gépeket a levegőben. Ezek sztem 10-11 éve kiestek. Kannibalizálódtak. Hátul távcsővel persze megfigyelhetőek.
Üzemidőhosszbbítás előtt intenziven használták a 17 (a katasztrófáig a leginkább műrepült gép) , 02, 03, 04, 07, 11, 22, 25, 27. Ritkábban látott madár volt a 14 (az elején inkább), 08, 09 (legextrémebb kamuflázsú gép) 10, 15, 16, 18.
Nagyon keveset repült a 16, 21, 24, 28. Ebből ma csak a 16, 21-es él. Tudtommal az a bizonyos 14 gép a következő: 02, 03, 04, 06, 08, 09, 10, 11, 15, 16, 18, 21, 26, 27-es oldalszámúak élhetnének, ebből ugye kiesett a 02, 15.
Az talány melyik 2-őt reaktiválják most .
Ennyi, csak egy lelkes spotter vagyok, ezek a saját tapasztalataim. Azért sztem nagyjából jók a következtetéseim.

1234 2008.05.08. 15:44:48

Húú, köszi az infót. Nincs a 01-esről képed? Pl arról a bizonyos kötelékről de más is érdekelne? (Az mikor volt egyébként?) Unalmasperceimben képeket gyűjtök különböző oldalszámú MiG-jeinkről, a 01-es számomra kuriózum. A 19-esről biztosan tudom, hogy volt lőni Lengyelországban még vmikor a 90-esekben. A legintezívebben használtak közé szerintem még a 23-as is tartozik, rengeteg fényképen láttam, és mondták hogy az egy jó gép volt, Vári Gyula használta is rendesen. A 24-es tényleg nagyon keveset repült? Én azt is sok fényképen láttam, nekem úgy rémlett, hogy a 25-össel együtt az az UB repült régebben a legtöbbet.
A két reaktiválandó gép nálam is talány. (Zord talán rudja...?)

GSF 2008.05.08. 16:02:02

Az első holland látogatás Kecskeméten még a Karmazsin parancsnoksága alatt volt, és a Top Gunban volt ennek apropóján egy cikk szép képekkel, megnézem melyikben. Neten van egy Németh archív képsorozat, ott a 01-es is, eléggé lehangoló, de látszik a tigris is.(aviatika.rkk.hu/mig29.html)
1996 óta járok ki spotterkedni. Volt mikor 4 UB-vel reptettek embereket, szóval persze igénytől függően akár felturbózták az állományt. A 23-al tényleg sokszor voltak fenn, de az is jóval korábban volt, írták h. sikerült teljesen szétrepülni.
A 19-es gondolom a 1996-os éleslövészeten volt kinn. A 20-ast csak egyszer egy fotón láttam, fékernyővel meg a fenti honlapon.
Így kívülről megállapításokat tenni nehéz. Az biztos, h. az üzemidő takarékos kihasználása és az anyagi lehetőségek korlátain belül rotálodtak a gépek. Így a 24-es is. Fotók alkalomszerűen készültek, főleg eseményeken, így lehet h. rutin kiképzési repüléseken kevesebbszer tűnt fel egy gép, de valamiért sok kép készült róla. Vagy pl. a 17, ami a lezuhanásig sokat repült, de kép alig van róla. Az tuti h. a 27 a zászlóshajó: olvastam h. már átlépte az 1000 órát, és ez is volt vagy 1,5 éve...

1234 2008.05.08. 16:12:54

Ez a kép a 01-esről megvan :). De tényleg, mintha ott lenne a tigris. A 23-ról tényleg tudom hogy szétrepülték, azért is mondtam hogy használták rendesen, gondolom olyan 2002-ig, mikor elkezdték a nagyjavításokat. Tényleg a 27-es viszi a pálmát, de szerintem csak azért, mert ez volt az egyik a 2 UB közül amelyik újabb üzemidőt kapott. Itt a kép is arról a lövészetről, amelyiken a 19es részt vett (Zord fotója, ő tudhatja hogy mikor készült) www.freeweb.hu/hunavia/TYPE/MiG-29%20base/MiG29FULCRUM/photos/photo24.jpg

A 24-es szintén ott van :D (Ne értsd félre, ezzel a 24-es géppel nem kötekedni akarok :D)

Van egy könyv a Kecskeméti reptér életéről, láttam valahol, abban néha megemlítik a gépek oldalszámát is, biztosan benne van ez a lövészet is.

Robcsi 2008.05.08. 20:15:15

Gyerekek! Tudjátok mi a blog címe?! Peszke él! Hál' Istennek kedden volt szerencsém eltölteni vele és még két volt kollégámmal, néhány kellemes órát. Köszöni mindenkinek az aggódást és az együttérzést, fizikálisan minden rendben vele, hívják vissza repülni. A döntés az ő kezében van!

GSF 2008.05.09. 08:48:40

Az a legfontosabb, hogy jól van, remélem visszajön repülni! Mostanában a 29-essel is fordulóznak a reptér felett, hátha még egy-két gépet újra üzemképessé tesznek...

1234,
Az bizony! Nagy kár, hogy nem repülhet, igazi kuriózum volna! Nagyon rég hallott v. olvasott - már fogalmam sincs hol-mikor -anekdota szerint egy holland pilóta/műszakis a repülés után különösebb egyeztetés, előmunkálatok nélkül csak úgy ráfújta a 29-esre. Nem tudom igaz-e... Itt még olyan legendák is terjengtek, hogy az első 16-ossal vívott imitált légi küzdelmek után a holland hajózók részegen botorkáltak az indítóban, annyira "megvertük" őket :) A Vári szerint odakinn meg ők vertek el minket, a viszontlátogatás alkalmával. Bár szerinte a legnagyobb kihívás a Mirage-2000-esek elleni légiharc volt.

Igazság szerint ma már nem lehet úgy spotterkedni mint régen. Akkor is többnyire bunkók voltak az őrségben lévők- tisztelet a kevés kivételnek - volt hogy megdobáltak minket, szószerint harcolni kellett hogy a kerítés közelében maradjunk. Az indok sose az volt, h. a testi épségünk veszélyben van... Ez nem Svájc, ahol még a repülési tervtábla is kinn van, ahol lehet nézelődni. Itt nem lehet látni mire megy az adófizetők pénze. Pedig egy átlagos repnapnál sokkal izgalmasabb volt egy zsúfolt kiképzési repülés... Volt forgalom, a pilótákat fel lehetett ismerni a repülési stílusukról. A kertésen belüli Il-re minden alkalommal ment a fotogéppuskázás, előfordult, h. a Vári csak úgy háton jött be a kerítés mellett, vagy a fotogéppuskánál forzsázzsal fordultak a 29-esek! Vagy éleslövészet előtti felkészülésen este 6 29-es folyamatosan végezte az átstartolásokat...

Hiába vannak itt a Gripenek, egyszerűen lehet ezzel bkinek vitatkozni a 29-esnek egyénisége van, látszik h. a pilóták odavannak érte, és ez látszik azon ahogy repülnek velük. És ez baromira hiányzik ma, mert az az igyazság, hogy szemmel lehet látni: a Gripen forszázzsal gyorsul úgy ahogy a Fulcrum maximál gázon dönget, fáklya nélkül. Ez egy lelkes amatőrnek elég kiábrándító...
Azért jók és szépek ezek a Gripenek, csak hát egy egész más világ, meg kell szokni.

1234 2008.05.09. 14:29:21

Hát igen, a két gépet nehéz összehasonlítani, nem ugyanazt a feladatokat repülik velük a pilóták. Az a háton bejövetel pedig nem tudom h repbiztonságilag mennyire helyénvaló...

Nem sikerült megtudnod, h. melyik Top Gunban lehet olvasni arról a gyakorlatról?

GSF 2008.05.12. 16:08:24

Hát feltúrtam mindent ama bizonyos Top Gun szám miatt, és meg is lett, csak az akkori papírminőség miatt épp a fedőlap hiányzik... 1996-os , sztem a 7. példány. Az a szám amiben az első éleslövészetükről írnak, az első oldalakon, ez az interjú a képekkel pedig a végén van. Két fotón is a 01-es kötelékezik, az egyiken két holland 16-ossal. A tigris sziluettje mindkettőn szépen kivehető!
Arra rosszul emlékeztem, h. a gyakorlatról írnak, ez interjú az ezredparancsnokkal, de az is elég érdekes.
Sajnálom, hogy nem tudom a pontos számot, de mivel a lövészet talán májusban + 2 hónap míg nyomdába megy , az akkor stimmt h. a legvalószínűbb a júliusi szám.

1234 2008.05.12. 18:18:58

köszi, közbe én is megnéztem amim van, de ez sajna nincsen.

Robcsi 2008.05.19. 19:43:29

A 15-ös helyett soványkoca vágtában állítják helyre a 11-est. Orosz segítséggel.

1234 2008.05.19. 19:59:34

Ja, a 11 is már a Jurassic Parkban volt?Hm...pedig az új festést is kapott. A 3 éve beígért UB-ról és harciról nem tudni semmit?

GSF 2008.05.20. 08:21:31

Ez megint félrevezetés! Egyszerűen hihetetlen, a 11-est elve élettartamhosszabbították, ezt nem lehet a garanciális javítás körébe bevonni, remélem nem erről van szó! Hogy ilyen egyszerűen letudják...
OK, orosz segítség kell, mert annyira lepusztult 3-4 év alatt a 11-es is. Ez eleve rettentő szomorú...
Végre hallani szeretném mit újítanak fel a 02-es helyett!!! A végén majd azt mondják ez volt a garis javítás, már benne van a levegőben....

Sajnos szinte mind a Jurassic Parkban van. Zordnak igaza van, gyorsan kéne lépni, vagy leállítani a 29-est, bármennyire is fájna, vagy gyorsan egy rakat pénzt benyomni a típusba, és villámgyorsan üzemképessé kell tenni 7-8 gépet, mert csak így van értelme. 12 pilóta van: 1 géppel nem lehet ezt tovább csinálni! Az lenne mindenkinek az érdeke, hogy a pilóták és műszakiak legalább nyugodtan repüljék és üzemeltessék a 29-est az utolsó évben! Legalábbis egy normális országban (ez nem az)....

zord 2008.05.21. 10:51:13

Rögzítsük, utánanéztem: ahogy itt korábban valaki írta, HAT KESZI HAJÓZÓ MARADT A 29-ES TÍPUSON!!!!!!!!!!!

tothtomi 2008.05.21. 16:23:27

Tényleg kevesen vannak, de hatnál azért én többet tudnék mondani most így kapásból is. Nemrég számoltam össze és 10 vagy 11 lett a végeredmény. (Persze ha ebből a 10-ből vannak pl. szabadságon stb. akkor lehet hogy csak 6 marad egyidejűleg...Nem tudom ti is így gondoltátok e azt a hatot.)

zord 2008.05.22. 18:26:56

Keszi hajózó!

Zord

tothtomi 2008.05.22. 19:42:06

Én szerintem, akiket tudok, az a kb. 10 fő, mind adhat keszit. De lehet hogy nem értem pontosan, elbeszélünk egymás mellett :)

zord 2008.05.23. 00:21:22

Lehet, asszem itt a forrásokat nem játszhatjuk ki, hogy kié a jobb...egyébként szinte mindegy a leterheltség szempontjából!
Ugyanakkor alátámasztja érvemet, hogy 13 emberrel simán bele lehetne csapni a Gripen-keszibe!

GSF 2008.05.29. 13:30:26

Valaki tudja-e hogy Peszke repül-e már? Remélem folytatja.
Tegnap egyébként éjszakába torkollott a kiképzési repülés, idén sztem először... Ez azt jelenti h. egy feladatot hajtottak végre a gépek sötétség beállta után is... Délután nagy volt a forgalom: 4 39-es, 3 29-es (09, 10 biztos), 3 Alba (mindkét cápa) és egy Alca hasította a levegőt. 29-esek Albákkal kötelékeztek. Este 3 Alba, 1 29-es, 3 39-es, utóbbiak mint a karácsonyfák...

Liverbird 2008.05.29. 22:12:41

Idén talán február elején már láttam sötétben repülő katonai gépet Eger felett. Valszeg Gripi, de biztosra azért nem állítanám. Ugyan még nem volt késő, kb este fél hét, de olyankor már sötét van ugye februárban. Nem csak elhúzott a város felett, hanem különféle manővereket végzett. Persze ebből csak annyit láttam, hogy körbe-körbe bóklászott, és a helyzetfények pöttyei fel-le jártak az égen :)

GSF 2008.05.30. 07:57:42

Akkor most nagyon belehasítottak, tegnap is sötétbe nyúlt a kiképzés. A 29-es fényei lusták, jó ha másodpercenként egyet pislant, és persze a színe piros-fehér-zöld :) Az Albákon van egy nagyon erős villogó a törzsön, a Gripenen eddig vagy 12 féle fényforrást azonosítottam leszálláskor, ha csak szorgoskodik az égen akkor is legalább 6 féle villog-világít... Összetéveszthetetlen, bár volt már arra is példa, h. 29-esek egyszerűen helyzetjelzők nélkül röpdöstek éjszaka, és csak a morajlásból lehetett következtetni a pozícióra, meg jó távcsővel az izzó hajtóművek narancsos színét is be lehetett befogni.
Jó hogy így leadjuk egymásnak a drótot , végül teljesen feltérképezzük a gépmozgásokat.
Már csak az lesz a kérdés hol lettek kijelölve a mélyrepülési útvonalak a Gripenek számára...

zord 2008.05.30. 15:09:02

Kösz az infókat! Tervezem, hogy lemegyek spotterkedni valamikor, de az elmúlt hetek feldolgozása ad munkát. A blogra éppen most írok egy Válasz a miniszternek című szösszenetet. Válaszul a múlt heti "légierős" beszédére...

Függesztményeket a Griepenek mit látsz? Áprilisban volt Maverick, azt tudom, de egyelőre leálltak vele, mert az A-A a lényeg (jön a lövészet Vidselben).

Zord

GSF 2008.06.01. 15:27:47

Szerdán este (munka miatt nem tudok időben kiérni) a fordított repirány miatt hátulsó megközelítésben voltam, de sajnos egy moszkvai őrkutya meggátolt az optimális közelség elérésében... :) Ez a baj a biciklis spotterkedésben, hátul a kutyák, elöl a kamionok... Régen vakmerőbb voltam, ma már kétszer meggondolom, h. tekerjek-e a főúton, vagy h. tényleg gyorsabb vagyok-e a kutyáknál.
A lényeg h. szerdán nem tűnt fel semmi, de sötét is volt, oldalszámokra koncentráltam, de a Gripeneken nagyon jól sikerült az alacsony láthatóság. Csütörtökön jobb szárny alatt biztos volt függesztmény (csak azt az oldalt láttam), meg persze pótos. Nem tippelek, sötétben is jól látszott az a függesztmény, bár én akkor AIM-9-re gondoltam, nem is tudtam h. Maverick már van így a repertoárban. Szép volt nagyon: a 39-esek mindkét nap minden felszállást fáklyával bonyolítottak az este folyamán! 29-esen csak póttank, no forszázs, 2 átsart minden esti körön. Érdekes, hogy volt olyan Alba amibe csak egy hajózó volt, pedig ilyen kevés repidő mellett lehetne nagyobb a kihasználtsága a repüléseknek, de lehet volt valami más oka.

És ha elcsíphető érdemes kimenni, este nagy a forgalom, átstartolásokkal együtt, ha jól számolom 1 óra leforgása alatt 16 bejövetelt láttam (repült egy Ancsa is, meg 3 Alba)!

Ui: Azt lehet tudni mikor mennek Vidselbe? És h. hány gép, mennyi időre?

Robcsi 2008.06.10. 19:03:17

Peszke újra repült egy Mig-29-essel.