Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

AirPowerNews (48) f 16 (20) Gripen (51) gripen (76) Hajmáskér (21) helikopter (30) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (43) Kub (18) légvédelmi rakéta (19) lövészet (15) magyar (39) Mi-17 (16) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (17) radar (16) Szolnok (26)

HTML

Köszönjük Ron!

2008.03.24. 20:20 | zord | 2 komment

Múlt szerdán elbúcsúzott Kecskeméttől Ron Triegel alezredes, a Luftwaffe tanácsadója, aki 2004 óta tevékenykedett a magyar vadászrepülésben. Kevés olyan külföldi van, akinek többet köszönhet a Honvédség.

A befejezés szimbolikusra sikerült: a 45 éves Ron ugyanazon Albák egyikén hajtotta végre utosó repülését Magyarországon (utasa a német véderőattasé volt), melyekkel 1982-ben az NDK Nemzeti Néphadsereg (NVA) légierejének (LSK/LV) főiskoláján pilótakarriejét kezdte.

Ron 1986-ban került csapathoz, Preschenbe a JG3-hoz, mely 1988-ban kapta meg a MiG-29-es típust. Egyike volt annak a mindössze 33 volt NDK-s pilótának, akiket átvilágítás és különbözeti vizsgákat követően átvett az egyesített Németország Luftwafféja.  

Laagéba került, és 2004-ig – immár a JG73 első századában – MiG-29-esen repült, 1500 órát töltött a pilótafülkéjében. Talán nem túlzás azt állítani, hogy az orosz berepülőpilótákon kívül nem, vagy legfeljebb csak nagyon kevesen szereztek ennyi tapasztalatot a típuson.

A német század, bár Németország északkeleti részében készültséget is adott, elsődlegesen biztosította a MiG-29 agresszor szerepkörben történő fellépését NATO-szerte. A típus megismertetésének oroszlánrészét válallták magukra, mivel egyedül Németországban volt biztosított az a hadrafoghatósági szint, mellyel a gyakorlatokon történő részvétel érdemben (megfelelő géplétszámmal) megoldhatóvá vált.

Miután megkezdődött az Eurofighterek rendszeresítési folyamata a JG73-nál, a 29-eseket kivonták, és egy múzeumi példány kivételével, jelképes, egy eurós összegért átadták Lengyelországnak. (Értelemszerűen az első ajánlatot Magyarország kapta, természetesen feleslegesen). A Luftwaffe gépei egy második MiG-29-es század felállítását tették lehetővé. Az erőfeszítés nem veszett kárba, a lengyel 29-es közösség a minap vette át a baltikumi NATINADS-keszit immár másodjára a litvániai Siauliaiban.

Ron „igénybevételének” ötlete (német ajánlkozás nyomán) Kecskeméten fogant, és csodák csodájára meghallgatásra talált az elöljáróknál. (Az igazsághoz tartozik, hogy a kecskeméti ezredparancsnokként népszerű, légierő-pancsnokként nem éppen az Sági János tábornok kezdetben nem tartozott a támogatók közé). A huzamosabb ideje vegetáló hazai MiG-29-es flottára tekintettel a német pilóta csak Alba időt kapott, ezen repülve és a tanteremben adhatta át taktikai tanácsait a magyar hajózóknak. Elég volt egy pillantást vetni az Albák hátsó ülésére, Ront azonmód elárulta magával hozott szürke Luftwaffe-standard sisakja. Bár már korábban megkezdődött a NATO-eljárások meghonosítása,  tapasztalataival kulcsfontosságú szerepet játszott abban, hogy a szövetséges gyakorlatokon sikerült taktikai meglepetést okozni, különös tekintettel az AMRAAM-shooterek elleni manőverekre. A Gripenre átült 29-es pilótákban még hosszú ideig szolgálhatja ez a tapasztalat a magyar vadászrepülőket. 

Amennyiben a magyar MiG-29-esek némi avionikai fejlesztésen is átestek volna, az üzemképesség megfelelő szintű biztosításával pedig a hajózóállomány jártasságát fenntartják, alighanem további eredmények is születhettek volna munkája nyomán.

Köszönjük Ron! (Különös tekintettel a 20-as elé adományozott padodra)

Zord

Címkék: hungary kecskemét nato kecskemet hungarian gripen albatrosz mig 29 huaf ron triegel l 39 albatros

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr60394992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.