Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2015
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

f 16 (20) gripen (76) Gripen (15) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (44) magyar (28) mig 29 (36) mi 17 (19) nato (20)

HTML

Dacian Warhawk 2015

2015.03.22. 16:40 | zord | Szólj hozzá!

A napokban újabb amerikai F-16-os rotáció tartózkodik az aranyosgyéresi 71. légibázison, ezúttal Spangdahlem egy szem megmaradt századából, a 480-ból. A LégierőBlogger a Román Légierő szíves meghívásának eleget téve tudósít a helyszínről.

150322_agy_dacian_hawk_7.jpg

Block 50 CCIP függesztménykombináció a gyakorlaton: Sniper, HTS, TER, CATM-ok, póttartályok.

150322_agy_dacian_hawk_8.jpg

Sokat látott MiG-21UM, akarom mondani LanceR-B.

150322_agy_dacian_hawk_10.jpg

AN/TRN-48 telepíthető D-TACAN-állomást is hoztak magukkal az amerikaiak. Színe alapján eredetileg inkább a "homokozóba" szánhatták.

150322_agy_dacian_hawk_13.jpg

Perverzeknek: hasadék, RAM-os és hagyományos festésű 370 gallonos póttartályok, LOX-kocsi, karbantartólétra, kerekes daru (pl: katapultülés kivételéhez), és tartalék F110-es hajtómű, kocsin.

150322_agy_dacian_hawk_1.jpg

Mára már feloldották a március 19-én egy vibráció okozta kényszerleszállás nyomán bevezetett repülési tilalmat a Pumákra. Így ezek a veterán helikopterek is részt tudnak a továbbiakban venni a Dacian Warhawk 2015 hátralévő feladataiban.

Zord

Címkék: campia turzii spangdahlem Románia F-16 MiG-21 Aranyosgyéres LanceR

Gripen-éleslövészet a sarkkörnél (és a hazatérés hét pillanata)

2015.03.13. 11:36 | zord | 76 komment

A mai kitelepüléssel kezdetét vette a kecskeméti Gripen század idei A-A éleslövészeti gyakorlata Vidselben. Aki kíváncsi, hogy milyen is egy ilyen, alább megnézheti a LégierőBlogger 2012-ben készült bejegyzéseit az akkori Légi Fölényről. Addig is, sok szerencsét az egyre súlyosbodó gondok nyomasztotta gripenes közösségnek! Vigyázzatok magatokra!

120323_Vidsel_haza_1.jpg

 http://legiero.blog.hu/2012/03/16/legi_foleny_2012_d_nap

http://legiero.blog.hu/2012/03/23/legi_foleny_2012_d_plusz_7_emlekek_egy_telepulesrol

 

A kecskeméti tavasz hat pillanata

 

150320_ke_gripen_loveszet_haza_1.jpg

Az első hazatérők. Oszolj a reptér fölött

150320_ke_gripen_loveszet_haza_2.jpg

A háttérből ítélve ez csak Kecskemét lehet. A 30-as kigurulása nyitott féklappal a helyi szoborpark előterében

150320_ke_gripen_loveszet_haza_3.jpg

Fogadás a zónában

150320_ke_gripen_loveszet_haza_4.jpg

A vezérgép az "élő egy(en)es" kedvéért az Y-nál állt le

150320_ke_gripen_loveszet_haza_5.jpg

Dandártábornok a dandártábornoknak, bázisparancsnok a haderőnemi főnöknek jelent

150320_ke_gripen_loveszet_haza_6.jpg

És végül, de nem utolsó sorban a nap fénypontja (számomra). Nem szakszerű heraldikai leírás: kör alakú címerpajzs ezüst háttérrel, fekete szegéllyel, a felső hányadában nagybetűs EW felirattal, jobbra fenn egy Gripen vadászrepülőgép planáris sziluettje fekete színben, alsó hányadában fekete alapon ezüst színnel az alakulat 59-es száma; a címer központi motívuma egy fejét lehajtó, magába mélyedő fekete holló, amint azt mormolja: "Szívd fel begyem a sok elektront!" (ez ugyan nem látszik, de így van :-) Köszönet érte!!!

 

A kassai tavasz egy pillanata

 

150320_ksc_gripen_loveszet_haza_7.jpg

Az üzemanyag rendszer meghibásodás miatt Kassán kényszerleszállt magyar Gripen

Zord

 

 

Címkék: 2012 bk 27 éleslövészet 2015 légi fölény 2012 Gripen Sidewinder Vidsel

Saab-ajánlatok Budapesten

2015.03.12. 13:54 | zord | 12 komment

Vérszagra gyűl az éjji vad – minden pejoratív felhang nélkül ez jut a LégierőBlogger eszébe, amikor a folyamatban lévő-beígért védelmi büdzséemelés, kilátásba helyezett beszerzések kapcsán tapasztalható fokozott védelmi ipari érdeklődésről van szó Magyarország irányába. Tévedés ne essék, sosem leszünk jelentős piac, és minden jel arra mutat, hogy a beígért emelési mérték nem, illetve nem hatékonyan fog realizálódni (nem tud). De lesznek üzletek, még akkor is, ha a honvédségi működés alulfinanszírozottságának problémáját közben (továbbra sem) fogják megoldani, s a humán erőforrás elvárható anyagi megbecsülését, s ezzel megtartását sem. Lehet, hogy túlzásnak tűnik ez a bevezető, és talán illetlen is, amikor egy konkrét cég budapesti prezentációjáról van szó, de véleményem szerint alapozásként mindenképpen ideillő. Kedden régi ismerősünk, a Gripent gyártó Saab vállalatcsoport házalt a nyilvánosságnál azokkal a légi-földi ajánlataival, melyek Magyarországon is érdeklődésre tarthatnak számot. Igen dicséretes ez a mozgolódás.

150310_bp_saab_1.jpg

A V4 települő-réskitöltő radarprojekt ugyan befuccsolt, de a követelmény maradt. A piacon van opció bőven a Saab pedig épp tavaly rukkolt elő meglévő radarportfoliójának felújításával, illetve kibővítésével részben GaN AESA alapon. Bár a HM transzparenciája ebben a kérdésben kb. arra korlátozódik, hogy négy radarról van szó, azért a kérdést ez alapján is lehet pár gondolattal kommentálni. 1. célszerű lenne az Arzenál (C2) illetve a Currus, Rába (hazai járműplatform-integráció) bevonása. 2. jó lenne tisztázni, hogy mi a rt és a lérak radarmegoldás közötti reláció, és biztosítható-e az a "standardizáció", ami ma az Szt-68/P-18 combóval megvalósul. 3. a modern centiméteres (AESA) FAR települő/célmegjelölő lokátorok beszerzése nem pótolja az Szt-68/P-18 kombinációt, csak magasabb harcászati-technikai színvonalon az Szt-t; a méteres komponens megtartása/fejlesztése/új beszerzése nélkül képességvesztés következik be, ami a fenyegetettség trendek figyelembe vételével különösen jelentősnek ígérkezik. Az új (AESA) FAR települő/célmegjelölő lokátoroknak MINIMUM a P-18H partnert biztosítani kell.

150310_bp_saab_5.jpg

A nagyszerű NATO-integrációval/technikai modernizációval a magyar légi vezetés-irányítás elvesztette redundanciájának nagy részét, és magától értetődő (paradox módon technikai kényszerből is fakadó) decentralizáltságát. Ez mind kiképzési, mind harci képességi szempontból visszalépést jelentett. A tetszőleges Link 16 hálózat és a saját szenzorinformációk közötti fúziót megvalósító 9AIR COMPACT C2 egy lehetséges módozata annak, hogy valamit visszanyerjünk ebből az elveszett képességből, nemzeti hatáskörben, egyben szem előtt tartva a NATO-interoperabilitás szempontjait. A változó közeggel, az országvédelem előtérbe kerülésével itt lenne az ideje feladni végre a kilencvenes évek "történelem vége" hangulatú dogmáit, és az "integráció akár harci képességvesztés árán is" hozzáállást felcserélni a "harci képességfenntartás-fejlesztés az interoperabilitás lehető legmagasabb szintű biztosítása mellett" elképzelésre.

150310_bp_saab_6.jpg

A helikopterbeszerzés komolyságát alapvetően meghatározza, hogy a honvédség katonai gépet kap-e, vagy annak hazudott civilt. Ennek a kérdéskörnek a része a korszerű önvédelmi rendszer, mely nélkül NINCS forgószárnyas képesség a harcmezőn a hetvenes évek eleje (a MANPADS-proliferáció kezdete) óta. Amellett, hogy a Saab IDAS sikeres és elterjedt megoldás, mellette szóló érv a Gripen kapcsán kiépített hazai EW-infrastruktúra (humán) erőforrásainak hatékony felhasználhatósága, (standardizációja), beleértve a versenytársakkal szembeni előnyöket (technikai hozzáférhetőség).  

150310_bp_saab_7.jpg

Ed 20. Igazából no comment, mert magától értetődik. A Gripen 2026-is sem állhat meg.

150310_bp_saab_8.jpg

A PS 05/A modernizációja (természetesen non-AESA). Magyar szempontból kiemelném a Meteor-integrációt. Persze érdekes a kis magasságú célokkal szembeni képességnövekedés és az NCTR esetében a "better" kifejezés is, ami arra utal, hogy már most is van.

150310_bp_saab_4.jpg

Most pedig szááljunk le a földre! Bár svéd termékről van szó, a KM amerikanizációjának részeként egy ideje nyílt titok, hogy a Carl Gustaf beszerzése téma idehaza. De teljesen mindegy, hogy miért, jó és flexibilis fegyverről van szó, mely az RPG-7 feladatrendszerét magasabb szinten és kibővítve képes ellátni. A kérdés csak az, hogy ahhoz képest mennyiért, azaz milyen a költségnövekedés és a képességnövekedés viszonya.

150310_bp_saab_3.jpg

Az M3-as fegyvert és (inert) lőszereit a közönség kézbe is vehette.

150310_bp_saab_2.jpg

Jóformán ugyanaz, de a prezentációból.

Zord

Címkék: prezentáció radar bemutató beszerzés link 16 hadiipar Budapest Saab tűztámogatás Giraffe páncéltörő Carl Gustaf

Vigyázz, kész...!?

2015.03.10. 07:34 | zord | 38 komment

A kormány már holnapi ülésén dönthet a helikopterbeszerzésről. Továbbiak a mai Magyar Nemzetben.

150310_mn_helikopter_1.jpg

Forgószárnyas mozgás tegnap este a honvédkórház környékén.

Zord

Címkék: helikopterbeszerzés helikoptertender

Air Power News 24. (2015. márc.)

2015.03.01. 09:56 | zord | 293 komment

Nyíljék meg a márciusi hírbejegyzés egy képi utalással arra az amerikai alakulatra, mely a formálódó új hidegháborús helyzetben ez egész Kelet-Európát beutazza, hogy "megerősítse" az elbizonytalanodott szövetségeseket. De található ezen az A4-es mentén található útbaigazító táblán egy helységnév is, mely egy régi-új fenyegetésre, az európai hadszíntéri relevanciájú nukleáris fegyverekre utal. A LégierőBloggernek van egy olyan érzése, hogy mind a 173. ejtőernyős dandárról, mind a "nukikról" lesz még szó idén itt is, máshol is.

 150301_news15marc.jpg

Zord 

Címkék: AirPowerNews

Ugrás a sötétbe, amerikaiakkal

2015.02.26. 23:22 | zord | 30 komment

A napokban zajlik Pápán, illetve a bakonyi lőtereken a Wardlord Rock hadgyakorlat az amerikai 173. légideszant dandár harccsoport ejtőernyősei, illetve MH34, a 25/88 és az 5/24 kijelölt erőinek részvételével. Ma este az Avianóból felszállt C-130J és C-17 (ez utóbbi HAW) gépek fedélzetéről kiugrott közel zászlóaljnyi erő elfoglalta a pápai bázist, melyet korábban a KMCS felderített, illetve annak kulcsfontosságú pontjait elfoglalta. A beérkezett erő az elkövetkező napokban éleslövészeten vesz részt. Hogy aztán a történelem ezeket a mozzanatokat általános képesség- és interoperabilitás-fejlesztő gyakorlatként jegyzi majd két szövetséges közt, vagy konkrét műveleti felkészülést részeként? Majd meglátjuk. Mindenesetre hiába a vkf. úr mai kijelentése, a LégierőBlogger mindezt, a reptérfoglalást nehezen tudja "országvédelmi" szcenárió részeként elképzelni.

150226_pp_warlord_rock_2.jpg

A reptér körzetébe helikopteren kijuttatott, majd beszivárgott KMCS akcióba lendül.

150226_pp_warlord_rock_3.jpg

Az első Hercules ledobja a kollektív felszerelést tartalmazó terhet.

150226_pp_warlord_rock_5.jpg

Közelít a C-17-es...

150226_pp_warlord_rock_4.jpg

A gép mögött az ejések. Nem sok fény maradt fotózásra. Az ernyősök monokuláris NVG-vel ugrottak.

150226_pp_warlord_rock_1.jpg

A deszant másik részét szintén a Herculesek dobták le.

Zord

Ps:

15feb_173-88_aviano_s.jpg

Felkészülés/eligazítás Avianóban az indulás előtt. Az amerikai és magyar katonák a pápai repülőtér terepasztala előtt Fotó: Staff Sgt. Opal Vaughn (USAREUR)

Címkék: ejtőernyős Pápa C-17 C-130J 173 ABCT repülőtérfoglalás Warlord Rock

Észak-olaszországi hadiösvényen

2015.02.25. 10:03 | zord | 3 komment

Úton-útfélen, Észak-Olaszország telis-tele van katonai emlékekkel, melyek jelentős része példaértékűen gondozott, és az arra járó részére jól észrevehető. Jó alkalom ez megemlékezni az első világháború egy különleges hadszínteréről (Garda Trentino) is, és egy olyan második világháborús összecsapásról, melynek időpontjában (a háború vége előtt mindössze kilenc nap) rejlik különös tragédiája. És persze Észak-Olaszország továbbra is katonailag jelentős hely számunkra: a világ vezető nagyhatalma két bázisa (Vicenza, Aviano) révén katonai erejét leginkább innen "projektálja" szűkebb értelemben vett térségünk irányába, és persze azon túl is. És ne feledjük el, hogy nemcsak hagyományos, hanem nukleáris erőkről is beszélünk, aminek az új hidegháborús viszonyok között ismét kiemelkedő jelentőséget szánnak...

150222-23_olaszo_9.jpg

Olasz légi felvétel a Garda-tóról az első világháború idejéből, a Torbole kisvárosában megrendezett szabadtéri fotókiállításról. A tó északi vége a háború kezdetén az Osztrák-Magyar Monarchiához tartozott, az itt húzódó határ déli és északi oldalán a szembenálló felek a XIX. század második felétől erődrendszereket építettek ki.

150222-23_olaszo_10.jpg
KuK gyalogság légvédelmi szerepkörben Torbolénál.


150222-23_olaszo_8.jpg

A kiállítás plakátja.

150222-23_olaszo_11.jpg

Bunkerrendszer a Brione-hegy nyugati oldalán.

150222-23_olaszo_14.jpg

A mai kép ennek az erődrendszernek az egyik tagjáról.

150222-23_olaszo_12.jpg

A mai kép a Monte Brione belsejében kialakított egyik bunker lőréséről.

150222-23_olaszo_6.jpg

Ez pedig már a második világháború. 1945. április 30-án az amerikai erők úszóképes járművekkel (DUKW) partra szállva elfoglalták a Wehrmacht által elhagyott Torbole városát William O. Darby ezredes vezetésével. Később a nap folyamán azonban a közeli Brione-hegyről a németek még lőtték tüzérséggel a támadókat, és egy ilyen csapásban elesett Darby is. A poszthumusz dandártábornokká előléptetett hős halálának 50. évfordulóján, 1995-ben emelték ezt az oszlopot egykori katonái. 

150222-23_olaszo_7.jpg

Az amerikai elesett neve közelről.

150222-23_olaszo_5.jpg

Az emlékmű egy kis XX. századi kápolna mellett kapott helyet, melyet a háttérben álló, ifjúsági táborozásra épül komplexum vendégei számára emeltek.

150222-23_olaszo_1.jpg

Ugrás a jelenbe. Gyakorló légiharc (lásd egy szem törzstartály) után leszállóban az Avianóban állomásozó amerikai 31. ezred 555. századának egyik F-16-osa a 05-ös pályára.

150222-23_olaszo_3.jpg

A nap folyamán szorgosan hordták a 370 gallonos póttartályokat oda-vissza a pálya két oldala (alighanem egy raktár illetve egy műhely) között. Itt is látható, hogy az F-16-os szárny alatti tankja egy egységet alkot a pilonnal, s a ledobása is azzal együtt történik.

150222-23_olaszo_2.jpgA házigazdák egy AMX-e is beköszönt a istranai 51. Stormótól két low approach erejéig...

Zord

Címkék: második világháború hidegháború első világháború Torbole Garda-tó Aviano Riva del Garda Vicenza