Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

május 2015
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

f 16 (20) gripen (76) Gripen (20) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (44) magyar (29) mig 29 (37) mi 17 (19) nato (20)

HTML

Tíz évesek a Gripen éltanulói

2015.05.22. 23:59 | zord | 5 komment

A Gripen-üzemeltetés tíz évét ünnepli ezen a hétvégén a cseh haderő. S míg a kezdet kezdetén irreálisnak tűnően rövid rendszeresítési időt szabtak meg (ráadásul nagy technológiai lépcsővel kombinálva) a típusváltásra, hosszú távon a határozott elvárások, realista és az allokált repült órával összhangban lévő feladatszabás illetve a stabilitás éltanulóvá tette őket a családon belül. Nagyon fontos tényező volt a sikerben persze a magas szintű helyi repülőkultúra, illetve a rendszerváltást túlélt, majd a helyét nemzetközi értelemben is kereső, és jó párszor meg is találó itteni repülőgépipar létezése. Mint mindig, most is, a magyar Gripen-történet mélypontján is nagyon figyelnünk kell a csehekre. Nem szégyellni tanulni tőlük - ez persze elsősorban nem a szakmára, hanem a döntéshozatalra, a rendszerszintű feltételek biztosítóira vonatkozik, ami a mi esetünkben elégtelen, a cseheknél viszont optimálisnak tűnik.

150522_caslav_cs_gripen_10ev_1.jpg

A példaértékűen megrendezett, a programban részt vettek meghívását és megajándékozását is magába foglaló ceremónia alkalmából emlékérmet is verettek: Gripen 2005-2015 Czech Air Force/21. Zakladna Taktickeho Letectcva Caslav Vzdusné Síly ACR felirattal. Érdemes lenne elkérni a kottát a csehektől, mert idehaza jövőre hasonlót kell tartani (a közel fél éves időkülönbséget tekintve a repülőnappal nem összekeverve). Kár, hogy magyar részről senki nem vett részt a caslavi emlékülésen két újság/szakírón kívül...természetesen nem a Lion Effort kontingens tagjait hiányolom, hanem az elöljárói szintet.

150522_caslav_cs_gripen_10ev_2.jpg

Az alkalomnak tisztelgő kötelékben volt a csehek mellett svéd és magyar gép is.

150522_caslav_cs_gripen_10ev_3.jpg

És igen, a díszelgők között ott volt a kecskemétiek 43-asa is. Tehát nemcsak a típus, nemcsak a magyarok, hanem az egyszem megmaradt UTI is repült.

Zord

Címkék: Gripen Caslav

Lion Effort 2015, Caslav

2015.05.21. 23:59 | zord | 8 komment

Balesetek persze időről-időre előfordulnak. De a lényeg a haladás. A Lion Effort 2015 is ezt szolgálta a Gripen-közösség berkein belül - talán lehetne sűrűbben?

150521_caslav_lioneffort_blog_1.jpg

Svéd pilóta már a megjelenítős Cobra sisakkal.

150521_caslav_le15_9.jpg

A csütörtökön repülni látott nyolc svéd gép közül csak a 218-as fedélzetén, a fenti pilótán láttuk a fejvédőt, ez valószínűleg arra utal, hogy még műveleti teszt/rendszeresítés fázisában van a rendszer, mely sokat dobhat nemcsak a gép közelharc-képességein (különösen a HOBS AIM-2000/IRIS-T-vel kombinálva), hanem az A-G célmegjelölés képességén/sebességén is.

150521_caslav_le15_3.jpg

A gyakorlat jelvénye.

150521_caslav_le15_4.jpg

Szcenárió...

150521_caslav_le15_7.jpg

DCHQ sátrak illusztris társaságban.

150521_caslav_le15_10.jpg

Tájékoztató vörösök tervező és eligazító helységében, azaz sátrában.

150521_caslav_le15_5.jpg

A Vera rendszer információi a telepíthető harcálláspont "Red Air" sátrának kivetítőjén. A passzív rendszer itt bizonyos értelemben SSR módjára dolgozik, a gépek válasz jeladóinak jeleire támaszkodik.

150521_caslav_lioneffort_blog_3.jpg

Thaiföldi pilóták is részt vettek, és repültek az LE15-ön.

150521_caslav_le15_11.jpg

Pillantás a caslaviak időszakos hangárjába. Transzparencia minden szinten: nyitva a 9244-es lokátortere. Háttérben az évfordulós gép.

150521_caslav_le15_12.jpg

A DV-napon mind a négy kitelepült magyar együléses repült. Itt a 41-es közvetlenül a küszöbre célzott bejövetele.

150521_caslav_le15_14.jpg

Svéd sor, összesen 11 géppel. Érdekes, hogy hoztak gépet a C-sor elejéről (209) és a végéről (292, átépítés A-ból, magyar módra) is. Volt ember- és gépállomány az F17-től és az F7-től is, és vélhetően a tesztelőktől is.

150521_caslav_le15_6.jpg

A forgószárnyas résztvevőket két Mi-24-es biztosított Námestből.

150521_caslav_le15_13.jpg

A cseheknél még külön párnás Mi-8S-re (Sz) is futja a Mi-17-esek, 171-esek és 24-esek mellett.

Zord

Ps:

Ez pedig már az évtizedes meglepetés:

150521_caslav_lioneffort_blog_2.jpg

Címkék: Gripen Caslav Lion Effort 2015

Magyar Gripen, caslavi gyászmenet

2015.05.21. 16:13 | zord | 78 komment

A helyszíni szemle lezárultával ma elszállították a kedden szerencsétlenül járt 42-as oldalszámú magyar Gripen roncsát a caslavi beton mellől, ahol befejezte pályafutását. A LégierőBlogger a helyszínről tudósít, ahol arról is meggyőződhetett, hogy tényleg egyben vannak a katapultált pilóták. Hál' Istennek!

150521_caslav_gripen42_elszallitas_1.jpg

Tatra 6x6-os alvázra szerelt AD 20-as daru emeli a 42-es legnagyobb egyben maradt darabját a szintén 8x8-as Tatra által vontatott nehéz harckocsiszállító trélerre. Innen is jól kivehető a roncsolódás mértéke.

150521_caslav_gripen42_elszallitas_2.jpg

UAZ és katonák kísérik a szállítmányt. Ebből a szögből is látszanak a "hiányosságok". 

150521_caslav_gripen42_elszallitas_3.jpg

8 kerekes Tatra mögött 24 kerekes nehéz harckocsiszállító tréleren a gép. A letört bal szárny külső részét már leválasztották (az első képen még kábeleken, csöveken lóghatott), a belső tartó alatt még ott fityeg a póttartály.

Zord

Címkék: magyar roncs Gripen Caslav Lion Effort 2015

Magyar Gripen-baleset Caslavban

2015.05.19. 15:22 | zord | 107 komment

Balesetet szenvedett egy magyar Gripen Caslavban – közölték a cseh hírközlő szervek. A pilóta(k) katapultáltak, élnek.

150519_caslav_gripen43_tores_ctk.jpg

Összetört magyar Gripen a caslavi határban, jó pár száz méterre a küszöbtől. Fotó: ctk

150519_caslav_gripen43_tores_ep_allapotban.jpg

...még ép állapotban a 42-es a 2010-es Load Diffuseren.

Továbbiak hamarosan.

Zord

Címkék: lezuhant Gripen Caslav

Győrben, szombaton

2015.05.12. 19:50 | zord | 3 komment

150516_gy_nyiltnap2015.jpg

Zord

Címkék: lérak legvedelmi Győr mh 12

Szolnoki bemutató: KMZ+KVZ=KMKE?

2015.05.08. 22:55 | zord | 40 komment

Ha jól számolom, a mai volt a negyedik alkalom, hogy Hende Csaba bázislátogatáson kalauzolta Colleen Bellt. Ugyebár volt az éjjeli reptérfoglalás Pápán, majd az (állítólag) „bővítésfinanszírozásos” ismételt vizit ugyanott, aztán a kecskeméti gripenes fészekben, végül Szolnokon. Itt természetesen a vendég kedvéért az „amerikai emlőkön nevelkedett” 34. BLKMZ volt a főszereplő, de ha nem is voltak kiemelve, az önállóságát április 1-ével (vissza)nyert 88. KVZ, illetve a 86. SZHB is keményen dolgozott a bemutatón. Talán nem járunk messze a valóságtól, ha úgy fogalmazunk: az utóbbiak játszották el az enabler szerepét az infil/exfil szállítási, illetve a védvonal létesítési feladatok ellátásával, hogy a bercsényisek a bázis készültségi épületében a meghívottak orra előtt végrehajthassák „táskaszerző” akciójukat. A másik megállapítás, most félretéve az ultrakonzervatív nacionalista malíciát, hogy egy konvergencia előjeleinek is tanúi lehettek a jelenlevők. Amerikai források szerint ugyanis afelé mennek a dolgok, hogy a 34-esek és a 88-asok bázisán új alakulat, egy ~ „különleges műveleti képességű ezred” jöjjön létre Szolnokon.

150508_szolnok_kmdemo_1.jpg

Ugranak a felderítők a 704-esből. Reálisan ez T mínusz néhány nappal is megtörténhet, rejtetten, éjszaka, legalább néhány kilométeres távolságra az objektumtól.

150508_szolnok_kmdemo_2.jpg

Bejön a védvonalat (perimeter) biztosító csapat alacsonyan. DIverz „flotta”: ajándék finn és használt orosz civil Mi-8-as. Optimista megközelítésben: „de van”.

150508_szolnok_kmdemo_3.jpg

A 3305-ös minyó, háttérben az RSzP.

150508_szolnok_kmdemo_16.jpg

Földet ér az ex-finn gép.

150508_szolnok_kmdemo_4.jpg

Oldalt irányítják a 3309-esből kiugró 88-as különítményt, elkerülendő a farokrotort.

150508_szolnok_kmdemo_5.jpg

A védvonal biztosítása után gyorskötélen ereszkednek a bercsényisek a 704-es Mi-17-esből. Reálisan ez a célobjektum tetejére történhet.

150508_szolnok_kmdemo_6.jpg

„Sag mir wo die Blumen sind”. A készültségi épület gyönyörű virágágyása mellett rontanak be az „érzékeny információért” a 34-esek katonái.

150508_szolnok_kmdemo_8.jpg

Donyeck-szindróma: nagyon divatos manapság a repülőteres díszlet. KMZ-katona biztosítja a tornyot.

150508_szolnok_kmdemo_7.jpg

A VIP-ek plazmatévén nézik az épületben történteket. A narrátor Sándor Tamás ezredes, a 34-esek parancsnoka.

150508_szolnok_kmdemo_9.jpg

És ekkor megérkezik a rajtaütés miatt riasztott ellenség...

150508_szolnok_kmdemo_10.jpg

...hogy magára húzza a légi támogatást nyújtó Mi-8-es nehézfegyverzetét...

150508_szolnok_kmdemo_11.jpg

...ebből a harcból nem is lehet kérdés, hogy kinek kellett győztesként kikerülnie :-)

150508_szolnok_kmdemo_12.jpg

Komoly arc, inkább nem vitatkozunk vele.

150508_szolnok_kmdemo_13.jpg

Megvan az aktatáska az „érzékeny információkkal”. Nyugodtak lehetnek a 34-es srácok, a 88-asok tartják állásaikat. Futás a kiemelés helyszínére...

150508_szolnok_kmdemo_14.jpg

...ami a látvány kedvéért a SPIES-köteles módszerrel történik.

150508_szolnok_kmdemo_15.jpg

Lóg a fürt a Mi-17-es alatt. A legalsó a „táskás ember”.

150508_szolnok_kmdemo_17.jpg

Piros jelzőfüstben helyezkedik be a 88-asokat felvevő 3305-ös.

150508_szolnok_kmdemo_18.jpg

Stimmel a bejegyzéshez. 86-os repülőeszköz, 88-as és 34-es pk + vkf egy képen. Persze a két maradék, fotós alak is része a szélesebb értelemben vett közösségnek :-) Úgy is mondhatnánk, együtt a csapat.

150508_szolnok_kmdemo_19.jpg

A nagyköveti Huron és az ajándék páncélozott Humvee.

Zord

Ps: A LégierőBlogger számára a látottak és a várható KMZ+KVZ=KMKE átszervezés ismét csak a helikopterek kérdését veti fel. A képesség ugyanis a megfelelően konfigurált légi szállító platformok nélkül nem önálló, hanem megint csak „segédhadi” lehet. Lehetne részletekbe bocsátkozni, de itt legyen annyi elég, hogy az éjjeli alkalmazhatóság és az önvédelmi rendszer a SOF kiszolgálásra való alkalmasság két hangsúlyos területe. Az NVG odaveszett a 2013-as néhány száz összórás mélyrepülés és az N gépek kifutása miatt, a bemutatón szerepelt két „mezítlábas” Mi-8-as és egy Mi-17-es fedélzetén lévő több tucatnyi magyar katona pedig egy éles helyzetben a jelenleg meglévő, 0, azaz nulla túlélőképesség miatt mind odaveszhetett volna. Szégyen, és még egyszer, nagybetűkkel SZÉGYEN, hogy a néhány gépes magyar helikopterállományt nem lehet a készletekben még bizonyosan meglévő ASzO töltetkivetőkkel felszerelni. Magyarán szólva legalább megtenni azt, amit lehet, jóformán pénz nélkül is – mondjuk a MH Légijármű Javítóüzemben. 

Címkék: Szolnok Mi-17 Mi-8 34. KMZ 88. KVZ 86. SZHB

Teljes a paletta Isztambulban

2015.05.05. 22:14 | zord | 4 komment

Eltelt két év, itt az isztambuli IDEF kiállítás újabb kiadása - Törökország pedig az azóta bekövetkezett biztonságpolitikai változások ellenére vagy inkább éppen azért töretlenül fejleszti hadiipari képességeit. Ezúttal is van olyan eszközkategória, amibe belevágtak és képesek voltak annyi haladást elérni, hogy elő lehessen vele rukkolni egy egyre nagyobb relevanciájú nemzetközi bemutatón, még ha az hazai pálya is.

150505-06_isztambul_idef_15_8.jpg

A török fejlesztésű légvédelmi rakétarendszerek kis és közepes hatómagasságú rakétái. A kérdésben van egy kis jelölésbéli, terminológiai bizonytalanság: mi a projekt neve, mi a rendszeré, mi a rakétáké? Az itt AiHSF rövidítéssel jelölt rövidebb (dc max=15km, hc max=5km), és a HiSAR-O rövidítéssel jelölt hosszabb (dc max=25km, hc max=10km).

150505-06_isztambul_idef_15_12.jpg

A klasszikus csapatlégvédelmi feladatú, önálló tevékenységre is képes HiSAR-A rendszer, ZMA-30 lánctalpas járműre telepítve, MAR célfelderítő lokátorral, EO szenzorral és négy AiHSF rakétával. Az előtérben a küzdőtérből kiemelve a kezelői munkahelyek.

150505-06_isztambul_idef_15_17.jpg

Ez már a 6x6-os Mercedes Zatros vázra telepített indító, mely képes a rövid és a hosszú rakéták indítására (6db) is. Az előbbi esetében egy MAR és AKR radarral, EO szenzorral felszerelt tűzvezető kabinnal (FCS) és két modernizált 35 milliméteres gépágyúval kombinálva; az utóbbi esetében egy nagyobb rendszer részeként (lásd lejjebb). A teleszkopikus árbócon négy adatátviteli antenna.

150505-06_isztambul_idef_15_13.jpg

Az amerikai Sentinel befolyását letagadni sem tudó Kalkan radar, mely információval látja el a hosszú rakétával felszerelt ütegeket.

150505-06_isztambul_idef_15_15.jpg

A hosszú rakétás rendszerfelépítés: három indító, egy tűzvezető kabin, egy (vontatott) Kalkan radar, egy dzsip hordozta EO szenzor, egy Link 1/11B/16 csatoló (kommunikációs) kabin,

150505-06_isztambul_idef_15_14.jpg

.Persze az IDEF-en nemcsak török portékával találkozhattunk. Itt az amerikai Raytheon standján egy SLAMRAAM, ESSM-ER, AIM-9X kombóval feltöltött 4x4-es emirátusi, orosz tervezésű Nimr (Asban) terepjáró.

150505-06_isztambul_idef_15_7.jpg

1:3-as SOM-J makett az 1:1-es SOM makett előtt. Míg az eredeti csapásmérő robotrepülőgép a fejlesztés TRL 8-as színvonalán áll, az F-35-ös belső fegyverterébe szánt (a norvég JSM-mel rivalizáló?) J változat TRL 4/5-nél.

150505-06_isztambul_idef_15_16.jpg

A Teber-81-es kombinált lézer/GPS irányító kittel felszerelt Mark 81-es bomba.

150505-06_isztambul_idef_15_2.jpg

Távoznak a VIP-eket szállító Blackhawkok a TüYAP vásárközpont heliporttá átalakított egyik parkolójából. A földön várakozik egy civil S-76-os is.

150505-06_isztambul_idef_15_3.jpg

A török hadsereg S-70-esein (ezek még nem a 109 gépes szerződés TAI-nál gyártott T-70-esei) jól látszanak az Aselsan HEHSiS önvédelmi rendszerének első fázisában beépített MILDS (AN/AAR-60) indításjelzői és csapdaszórói. Különleges feladatú gépekre ment, illetve megy ehhez még LWR, RWR és RF zavaró is.

150505-06_isztambul_idef_15_4.jpg

Egy civil S-76C++ is hordta a nagyon fontos vendégeket az IDEF-re.

Zord

Címkék: Isztambul IDEF