Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

január 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Címkék

AirPowerNews (38) f 16 (20) gripen (76) Gripen (42) Hajmáskér (15) helikopter (24) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (31) kecskemét (45) Kub (15) magyar (37) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (16) radar (15) Szolnok (21)

HTML

AirPowerNews 58. (2018. jan.)

2018.01.01. 19:59 | zord | 142 komment

A 2018-as amerikai költségvetési évben 55,4 millió dollárt fordítanak a kecskeméti infrastruktúra fejlesztésére, például olyan "apróságokra", mint a párhuzamos TWY és a POL kapacitás növelése. A jelentős beruházás mindenképpen azt mutatja, hogy politikai cirkusz ide, kétoldalú kapcsolati nehézségek oda, a "nagy tervek" haladnak a maguk útján.

180101_airpowernews58.jpg

Ezeket pedig az új hidegháborús keretek és az abból adódó katonai realitások, illetve azok tengerentúli értelmezése határozzák meg. Az olyan, Oroszországtól viszonylag távol eső (hadműveleti-harcászati rakéta hatótávolságon kívül eső) bázisoknak, mint a kecskeméti, a szliácsi, a malackai meg lehet a maguk nem elhanyagolható jelentősége a megerősítő/elrettentő amerikai/NATO repülőerők, köztük az ötödik generációs típusok állomásoztatását illetően.

Zord

Címkék: hírek AirPowerNews

Boldog új esztendőt 2018-ra!

2017.12.31. 12:09 | zord | 96 komment

Minden kedves olvasónak és a honvédelemben részt vevőknek eredményekben gazdag 2018-as évet kívánok!

171231_legieroblog2017_szilveszter_kicsi.jpg

a katonák megtartását, inkább megbecsüléssel és szakmai perspektívával, mint "rabszolgarszerződésekkel";

a légierő- és szakcsapat-utánpótlásképzés helyreállítására tett lépéseket, illetve a megkezdettek optimalizált folytatását;

a Z-242L és 143LSi, illetve az Ecureuil típusoknak az előzőeket célzó hasznosítását;

eseménymentes Airbus A319-es rendszeresítést, megtartva a valódi katonai szállítórepülő készség- és képességkészletet is (pl. a megmaradt An-26-on "oktatói ekipázs" repültetését, amíg nem jön igazi utód);

Gripen bombázást, ROVER-t, és a kiesett Sidewinder helyére IRIS-T-t;

a szárazföldi tűztámogató képesség helyreállításának megkezdését;

korszerűsített, nagyjavítás után legalább NVG-képes Mi-24-eseket, melyeknek lesz fegyverzetük is, beleértve a 9M114 vagy 9M120 rakétákat;

a szállítóhelikoptereknél az elvesztett NVG-képesség helyreállítását;

a léraknál a Mistral-rakétakészlet- és C2-megújítás, -korszerűsítés folytatását;

annak határozott defineálását, hogy a Kub utódjának MRAD-nak (25-100km HMZ) kell lennie, vagy hogy a magyar lérak képességcél VSHORAD/SHORAD/MRAD hármas tagolású legyen;

történjenek végre lépések a mobil/réskitöltő radarerők megújítására a diverzitás (VFH, S) megtartása mellett

Zord

Címkék: LégierőBlog

2017: A fordulat éve a "légierőnél"?

2017.12.25. 22:22 | zord | 13 komment

A kritika akkor lehet építő, ha az elért eredményeket is elismeri. A LégierőBlogger álláspontja szerint a honvédség repülő- és légvédelmi erőiben idén sok minden olyan dolog megtörtént, mely már régóta váratott magára, így jogos lehet 2017-nek a fordulat, vagy a kitörés éve címet megelőlegezni. Persze - tegyük hozzá - a velünk tovább élő nagy problémák, nyitva maradt kérdések dacára...

161227_mistral_3erk.jpg

2016-17 fordulóján megérkeztek Magyarországra a Mistral rakétakészlet-megújítás keretében az új M-3-as rakéták (észt fotó).

170621_ujmajor_toly17felkeszules_3_bl.jpg

A 2014 augusztusi szerződés értelmében Matis multifunkciós célzókészülékek is érkeztek, melyek lehetővé teszik az új rakéta megnövelt lehetőségeinek kihasználását. Ezek először a TOLY17 gyakorlat kapcsán bizonyították, hogy a világ alighanem leghatékonyabb harci helikopter/páncéltörő rakéta kombinációjával (AH-64/Hellfire) szemben is versenyképessé teszik a Mistral fegyverrendszert. (Benedek Levente fotója)

170322_gripen_ms20.jpg

Februárban aláírták a Gripenek MS20 konfigurációra való korszerűsítésének, valamint az éves repült óraszám 1600-ról 2000-re "növelését" lehetővé tevő szerződést az FMV-vel. (FMV fotó)

aero_17maj_zgl_felderito_ami_reccelite_2016amatrice.jpg

Tavasszal híre jött annak, hogy a nagyfülűek finanszírozásával RecceLite felderítő konténerre is szert tesznek Gripenjeink. Az illusztrációt az AMI készítette 2016-ban ilyen eszközzel (használják AMX-ről és Tornadóról egyaránt) a földrengés sújtotta Amatricéről.

170324_szn_zlin_erk_1.jpg

Márciusban a Jak-52-esek leváltására megérkeztek a Zlín Z-242L-ek, ha a hírek szerint rendszerbeállásuk nem is nevezhető diadalmenetnek, s a "felderítő" Z-134LSi gépekről sincs még hír...mikorra lesz meg a nyolc példány? (az év végi, hazai állami repülőszakember képzés helyreállításáról szóló bejelentések ismét csak reményt keltőek)

170324_szn_jtacsim_1.jpg

Az amerikai adófizetőknek hála egy magas színvonalú JTAC-szimulátorral gazdagodott Szolnok...belefért volna önerőből is, máris jobb lehetne a szánk íze. "There is no free lunch".

170520_ke_mi17haza_an-124-c17_5.jpg

Májusban visszahozták novoszibirszki nagyjavítás után Oroszországból a Mi-17-eseket (mármint négyet, a maradék egy később ment ki), ami a szállítóhelikopter harcérték nagymértékű javulásához vezetett. Kár, hogy alapvető korszerűsítésre (NVG/túlélőképesség) nem használták fel az alkalmat - uniós szankciós és "ennyi időre minek?" indoklással.

171025_ke_elso_lgb_168s.jpg

Októberben először repültek a Gripenek bombával, ami az V4 EUBG CAS képességcélhoz képest diszkrét 22 hónapos csúszás. Újabb repülésre, pláne dobásra (tudtunkkal) azóta sem került sor, szóval a fontos fejlemény után azért várjuk a folytatást...szintén fontos előrelépés volt a csatlakozásunk a NATO PGM MoU-hoz, bár azt itt is meg kell jegyezni, hogy az internacionalizmus sohasem lehet a nacionalizmus alternatívája katonai kérdésekben.

171202_ke_mi-24_an-124_096s.jpg

November-decemberben elkezdődött a 2013 óta álló Mi-24-esek kiszállítása Pétervárra nagyjavításra. Ezzel helyreállhat a harci helikopteres képesség - korszerűsítésről hivatalosan szintén nincs szó, de nem hivatalosan talán igen.

171223_mh_a319_1.jpg

Az év legfontosabb "revelációja" december végéig váratott magára: a nemzeti légi szállító képesség helyreállításának megkezdése, két ex-Air Berlin/ex-Eurowings Airbus A319 beszerzésével. Reméljük, az igazi katonai szállítógépekről, az An-26-osok utódairól sem feledkeznek el, amikor tavasszal ezek a "multifunkciós kormányzati szállítógépek" (LégierőBlogger terminológia) megérkeznek.

Zord

Címkék: képzés 2017 légierő reccelite Gripen Mi-24 JTAC Mi-17 GBU-12 LGB nagyjavítás Mistral-3 MS20 Z-242L