Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

július 2015
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

f 16 (20) gripen (76) Gripen (23) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (44) magyar (29) mig 29 (37) mi 17 (19) nato (20)

HTML

Air Power News 28. (2015. július)

2015.07.05. 10:58 | zord | 4 komment

Egy kis történelemórával nyílik az új hírbejegyzés. A szemünk előtt előtt zajló, néha nem is olyan nyilvánvaló események, és az azok megörökítésére törekvők.

150705_airpowernews28_psd.jpg

Zord

 

Tobruq Legacy - lérak szövetségben

2015.07.01. 16:51 | zord | 16 komment

A LégierőBlogger holnap nagy örömmel tér vissza a csehországi Boletice lőterére, ahol a 25. strakonicei légvédelmi rakétadandár vendégeként tudósíthatja kedves és még kedvesebb olvasóit egy olyan, a Tobruq Legacy 2015 hadgyakorlat keretében lefolytatott koalíciós légvédelmi rakétalövészetről, melyhez hasonlíthatóra a Magyar Honvédség (és jogelődje, az Magyar Néphadsereg) történetében legutoljára 2008-ban Krétán (MH12), illetve 1988-ban Asulukban került sor (MN9351, MN4105). Csütörtökön lesz a TOLY15 DV, azaz látogatói napja.

150701_toly15_blog_2m.jpg

A gyakorlat jelvénye, a célba vett típus elég nyilvánvaló.

150701_toly15_blog_5.jpg

A litván lérakosok roppant érdekes Hägglunds Bv206 járműveikkel hordozzák RBS-70-eseiket és Giraffe Mk4-es lokátorukat. 

150701_toly15_blog_6.jpg

A tripodos indítóállványt a Bv206-os vontatmányának tetejére telepítik. Itt éppen az éles rakétát adják fel a lövészet előtt.

150701_toly15_blog_3.jpg

Útjára indul a lézeres vezetősugaras RBS-70-es rakétája. Leválóban a startfokozat.

150701_toly15_blog_4.jpg

Robbanásfelhő a drón által vontatott célzsák mellett.

150701_toly15_blog_11.jpg

 

Tüzelőállásbeli helyzetet bemutató litván katonák.

150701_toly15_blog_7.jpg

Csehország az RBS-70NG potenciális vásárlója. A boleticei lövészeten alkalom nyílt az új indító megtekintésére is,

150701_toly15_blog_15.jpg

Biztató eredmények egy másik résztvevőtől.

Zord

Címkék: lérak Győr RBS 70 Boletice Mistral Strakonice Tobruq Legacy

AAR, NEWFIP, Open Skies

2015.06.26. 13:54 | zord | 18 komment

Érdekességek sorának ad helyt a napokban a kecskeméti légibázis. Először is, ami a legfontosabb, hogy hosszú halogatás után végre elkezdődött Gripen-pilótáink légi utántöltési kiképzése, az Amerikai Légierő tanker-támogatásával; aztán ott van a NATO Elektronikai Hadviselési ErőIntegrációs Program (NEWFIP) keretén belüli EH-gyakorlat; végül pedig a poszt-hidegháborús európai stabilitás- és bizalomépítési (manapság inkább megőrzési) politika maradékaként az Orosz Légierő Otkritoje Nyebo An-30-as fotófelderítő repülőgépe is éppen az alföldi repülőtérről dolgozik.

150626_ke_newfip_tanker_os_1.jpg

A 201-es Kub SzURN még telepített helyzetben, jobbra az orosz vendég, a 01-es oldalszámú An-30-as. A kép szélén még a Urunk mennybemenetele társszékesegyház (röviden: a kecskeméti Nagytemplom) is látszik.

150626_ke_newfip_tanker_os_9.jpg

Hátulnézet. Tehéncsorda FP őrjáraton a bázis ÉK oldalán, a kép közepén látható fekete foltocska Puli őrm. Az utat azért gyalulták le, mert fel fogják szórni murvával (állítólag)

150626_ke_newfip_tanker_os_5.jpg

Cobham DA-20 Falcon, már konténerek nélkül, 30-as irányban távozik az EW-gyakorlatról.

150626_ke_newfip_tanker_os_8.jpg

Fecske kis magasságú repülése, jogi értelemben így is az MCTR-en belül.

150626_ke_newfip_tanker_os_4.jpg

Színes mező, tarka rét, az MCP rajta...csomagolásra kész.

150626_ke_newfip_tanker_os_7.jpg

Csendélet diszkréten elrejtett szeméthalommal a jobb időket látott RP-objektumból.

150626_ke_newfip_tanker_os_6.jpg

A győri lérakosok (vagy legalábbis egy részük) ma fejezték be munkájukat Kecskeméten.

150626_ke_newfip_tanker_os_3.jpg

A nap nagy találkozása: orosz Open Sky An-30-as és amerikai KC-135R Kecskeméten.

150626_ke_newfip_tanker_os_11.jpg

Felszállóban a mildenhalli 100. ARW-től érkezett tanker.

150626_ke_newfip_tanker_os_12.jpg

Az összetört 42-es pótlására, az AAR-kiképzés erejéig oktatókkal együtt kölcsönadott svéd kétüléses.

150626_ke_newfip_tanker_os_13.jpg

A 823-as forróbbik vége.

150626_ke_newfip_tanker_os_14.jpg

"Heavy" konfigurációban száll fel a 36-os. Ritka pillanat, a futók már a benti helyükön, az áramvonalazó lemezek pedig még éppen nyitva (...)

150626_ke_newfip_tanker_os_10.jpg

Állj! De ne ennyire...

Így vagy úgy, de ezúttal is érdemes volt ellátogatni hát a Magyar Honvédség kecskeméti repülőterének környékére. Köszönet mindenkinek a kitűnő, nem korlátozott fotózási lehetőségért.

Zord

Címkék: mcp légi utántöltés kc 135r szt 68 szurn Kecskemét Győr newfip Gripen Mildenhall Mistral Open Skies Kub AAR An-30 Nyitott Égbolt

Suhintottak a szablyával

2015.06.20. 13:02 | zord | 4 komment

A heti lengyelországi gyakorlatlátogatás harmadik, befejező darabja másfél év után ismét Drawsko Pomorskiébe szólította a LégierőBloggert. A fokozott, és a korábbinál alacsonyabb szinten megvalósuló szövetségi integrációt célul kitűző Saber Strike idei kiadásának látogatónapját tartották itt tegnap, mindenekelőtt lengyel, amerikai, német, dán erőkkel.

150619_saberstrike15_3.jpg

Az  angliai Fairfordba telepített minoti B-52-esek egyik példánya is tiszteletét tette az északnyugat-lengyelországi lőtér fölött. Bombázni nem bombázott.

150619_saberstrike15_16.jpg

Ha B-52, akkor füst. Európában egyidejűleg B-2-esek is jelen vannak.

150619_saberstrike15_8.jpg

"Harcászatibb" légi eszközök is megjelentek, így az Laskba települt AvDet két spangdahlemi F-16-osa. Ez a kétüléses BDU-50-es harci résszel szerelt GBU-12-eseket hordozott...

150619_saberstrike15_9.jpg

...ez az együléses GBU-38-asokat. Valószínűleg az alacsony plafon miatt maradtak el a dobások.

150619_saberstrike15_6.jpg

A gépek lapos szögű gépágyús lövészetet azért végrehajtottak földi célokra.

150619_saberstrike15_7.jpg

Látszik a becsapódások okozta felvert por, és a felvétel közben induló első infracsapda.

150619_saberstrike15_4.jpg

A demonstráció előtt a német erők KZO drónja folytatott felderítést.

150619_saberstrike15_5.jpg

Aztán az éleslövészet előtt elment "leszállni".

150619_saberstrike15_2.jpg

És akkor jöjjön a szárazföld. A dán  jütlandi dragonyosok egyiki Leopard 2A5-öse tüzel, sikerült megcsípni a tűzgolyót is. Volt értelme néhány ezer kilométert utazni...

150619_saberstrike15_13.jpg

Kitolatás a tüzelőállásból.

150619_saberstrike15_22a.jpg

 A Bundeswehr Boxerje nyomul előre...

150619_saberstrike15_27.jpg

...egy ugyanilyen PSZH a statikus bemutatón.

150619_saberstrike15_17.jpg

Átjárónyitáshoz repül a nyújtott töltet és kihúzó rakétája...

150619_saberstrike15_18.jpg

Robbanás, mely az aknamező hatástalanítására hivatott.

150619_saberstrike15_1.jpg

Egy magányos amerikai Apache (2nd Battalion, 159th Attack Reconnaissance Battalion, 12th Combat Aviation Brigade, Katterbach, a gyakorlat idején Miroslawiec) vett részt a DV-napon 30mm/70mm kombóval, de annak sem sikerült becsukni rendesen az egyik bal oldali paneljét.

150619_saberstrike15_11.jpg

Lövészet rakétával...

150619_saberstrike15_12.jpg

...és gépágyúval.

150619_saberstrike15_10.jpg

Újfent a nyitott panel, más szögből.

150619_saberstrike15_25.jpg

Régi ellenfelek a statikus bemutatón. Lengyel T-72M1 és M1A2 Abrams.

150619_saberstrike15_26.jpg

Ebből a szögből látszik a nehéz és a közepes harckocsi közötti masszakülönbség is.

Továbbiak hamarosan...

Zord

Címkék: lengyel Leopard Apache B-52 Drawsko Pomorskie Saber Strike

VJTF: Megedzik a lándzshegyet

2015.06.18. 23:24 | zord | 9 komment

A tavalyi walesi NATO-csúcson dőlt el, hogy az eddigi NRF-struktúrán belül egy gyorsabban, 48 órán belül reagálni képes ~dandár nagyságú erőt is felállítanak VJTF ("Spearhead") néven. A koncepció még formálódik, az első váltás a kísérletezés terepe is, de van, és az életre hívók számára ez a legfontosabb: eszközt akartak a kezükbe mihamarább. A német és holland magra épülő első VJTF a Noble Jump gyakorlat második, települő fázisán a lengyelországi Zagan mellett demonstrálta a komponensek közötti integrációt.

Egy jellemző mondat a narrációból: "After defeating the main power of the opponent's resistance they will engage dismounted soldiers who won't give up resistance". Hát igen, ez is az oroszokra jellemző aszimmetrikus kihívás - srácok, akik meghalnak a hazájukért. Röviden - bár amit ma láthattunk nagyon impresszív volt -, élesben nem kellene kipróbálni, főleg nem amerikai "hátulról vezetéssel".

150618_noble_jump_blog_1.jpg

A lengyel különleges erőket (4101-es kommandósok) a legújabb, nem sokkal a válság előtt Oroszországtól vett Mi-17V-5-ösök szállították. A közvetlen légi támogatásukat Mi-24W-kel oldották meg.

150618_noble_jump_blog_3.jpg

Újabb szívfájdító kép a magyar helikopterbeszerzés cudar sorsa felett búslakodóknak. A VJTF-be az amerikaiak inkább "enabler"-eket adnak, így a helikopteres szállítási feladatok egy részét a DV-napon amerikai Black Hawkok oldották meg.

150618_noble_jump_blog_6.jpg

A légi tűztámogatás helyi Mi-24W-k képében érkezett. Itt: össztűz a géppuskával és a szárnycsonkok alatti gépágyúkonténerekkel.

150618_noble_jump_blog_5.jpg

 Norvég CV90-es és tüzérségi felderítő M113-as változat az NM201 Ildlederpanservogn. Felettük egy Javeline rakéta tör a magasba, hogy aztán lecsapjon az egyik kihelyezett célra.

150618_noble_jump_blog_4.jpg

Akcióban a norvég akadályelhárítók. A Leopard 1 alvázra épülő jármű norvég neve Ingeniorpanservogn vagy röviden IngPv (páncélozott műszaki jármű). Van egy egy köbméteres markolója és tolólapja is harctéri objektumok bontására és építésére; két csörlője vontatásra/mentésre; képes nyújtott töltet indítására is átjárónyitásra aknamezőn.

Továbbiak hamarosan...

Zord

Címkék: lengyel NATO Zagan VJTF

(Új)hidegháborúsdi a Baltikumban

2015.06.17. 17:02 | zord | 16 komment

A Szövetséges Pajzs intézkedéssorozat keretében több hadgyakorlat is zajlott-zajlik Kelet-Európában. Ha tengerpart és (főként) partraszállási műveletek, akkor BALTOPS 2015.

150617_baltops_3.jpg

Hajnalban az ustkai partok előtt az HMS Ocean.

150617_baltops_4.jpg

Északon egész éjjel dereng. Itt az egyik lengyel partraszállító hajó sziluettje látszik a horizonton.

150617_baltops_2.jpg

A part fölött egy P-3C Orion nézett le ránk.

150617_baltops_5.jpg

Brit Chinook indul útnak "anyahajójáról".

150617_baltops_9.jpg

A Dán Királyi Haditengerészet F363 jelű Niels Juel fregattja, az Iver Huitfeldt-osztály harmadik tagjáról. Jól látszik a Thales SMART-L felderítő lokátor és az AESA-technológiás (!) APAR tűzvezető lokátoregyüttes. Az előtérben a brit Királyi Tengerészgyalogság 35 fő szállítására alkalmas LCVP Mk 5 partraszállító járműve igyekszik az Ocean felé.

150617_baltops_11.jpg

Az amerikai vezetésű, 1972 óta megrendezésre kerülő gyakorlat zászlóshajója természetesen amerikai volt, ezúttal az USS San Antonio. Fedélzetén egy brit Chinook és egy MH-60-as fedezhető fel. Osztálya első hajójaként igazi kis problémahordozóként híresült el az LPD-17, érdemes utánaolvasni.

150617_baltops_15.jpg

A lengyel Gniezno partraszállító/aknarakó hajó előterében svéd Strb 90-es (CB90) nagy sebességű rohamhajók.

150617_baltops_8.jpg

A németországi költözés előtt álló mildenhalli különleges hadműveleti csoport CV-22B-je.

150617_baltops_7.jpg

Királyi haditengerészeti Lynx és a szárazföldi erők Apache-ának találkozója. Mindketten a HMS Oceanról üzemeltek.

150617_baltops_12.jpg

A brit Királyi Légierő Chinook ZH893 lajstromú HC.2-ese a part fölött.

150617_baltops_14.jpg

A brit hadsereg Apache AH.1-ese itt alacsony áthúzás közben, de a legtöbbször Ustkán megfigyelt taktika szerint több száz méter magasról, lassú őrjáratozás közben dolgoztak. Érdeke3ség az aszimmetrikus függesztmény: kívül egy-egy 19-es konténer CRV-7-es rakétáknak, jobb oldalt belül a négyes Hellfier-sín, bal oldalt pedig egy póttartály.

150617_baltops_13.jpg

Partraszállás 1. Lengyel PTSz indul el Lublin partaszállító/aknarakó hajóról...rá még visszatérünk.

150617_baltops_16.jpg

Partraszállás 2. Érkezik az AAV-kötelék a San Antonióról.

150617_baltops_17.jpg

Partraszállás 3. Csurog a víz a partra kigördült tengerészgyalogos járműből. Hátul ismét csak a CB90-esek.

150617_baltops_18.jpg

Satufék a homokban...a jobb oldalt látható svéd katona előretolt irányítóként fogadta a partra érkező járműveket.

150617_baltops_19.jpg

Úszóképes lánctalpasok találkozója az ustkai tengerparton.

150617_baltops_1.jpg

A tengerészgyalogosok AAV-P7-esei megindulnak az ustkai tengerparton céljuk felé.

150617_baltops_20.jpg

Az AAV-nek is van műszaki mentő változata.

150617_baltops_21.jpg

Svéd Gripen-áthúzás, harcászatilag enyhén szólva nem reprezentatív, de nagyon látványos szűk rajkötelékben.

150617_baltops_24.jpg

Spangdahlemi Block 50M is tiszteletét tette a laski AvDet-ből.

150617_baltops_22.jpg

És akkor térjünk vissza a hírhedt PTSz-esethez. Itt még a hajóra való visszatéréssel kísérletezik a SI-10040 jelű jármű személyzete. Előzőleg tolatva próbálták, ez már a szembe kísérlet. A nagy hullámzásban nehéz a feladat.

150617_baltops_23.jpg

Itt már nyilvánvaló a baj. Az ugrásra kész mentő RHIB egyből reagál, vontatókötelet is átadnak...

150617_baltops_25.jpg

...de nincs menekvés, jön be a víz. Ez az a pillanat, amikor a süllyedés nagyon felgyorsult...mászik át a személyzet...

150617_baltops_26.jpg

...egy másodperc se telik bele, a PTSz elmerült, csak az antennája áll ki a vízből.

150617_baltops_10.jpg

Mit nem rejt az ustkai parti erdő? Bunkerek, egészen a második világháborús német építményekig bezárólag...a környéken még Freya-lokátor betontalapzat is fellelhető.

Továbbiak hamarosan...

Zord

Címkék: Baltikum Ustka új hidegháború BALTOPS

Újabb magyar Gripen-esemény - személyi döntések kellenek

2015.06.10. 15:34 | zord | 253 komment

Ma nem sokkal 9 után újabb magyar Gripennel, a 30-assal történt súlyos repülőesemény, ezúttal Kecskeméten. Hálistennek a pilóta ezúttal is túlélte. Kádár Sándor őrnagy katapultált, az eddigi hírek szerint sajnálatos módon csigolyatörést szenvedett. Ezúton is jobbulást kívánok neki a légierőblogos közösség nevében!

150610_ke_gripen_30_esemeny_3.jpg

Isten éltessen!

Az időben egymáshoz közel, ugyanannál az üzemeltetőnél, ugyanazzal a típussal történő repülőesemények mindig rendszerhibára utalnak, még akkor is, ha a rendszer összetettsége folytán annak különböző elemei is játszhatták a legfőbb szerepet, a közvetlen kiváltó okot. Azt pedig már a caslavi eset előtt is tudtuk, hogy a honvédség Gripen-programjánál súlyos rendszerszintű hiányosságok vannak. A program irányvonalát többször is megváltoztatta az aktuális döntéshozó, és a kitűzött feladatokhoz sosem biztosított optimális emberi és anyagi erőforrásokat. A LégierőBlogger álláspontja szerint Kecskemét fokozatos degradáció mellett sokáig tartotta magát, de 2015-ben a gyenge alapokon elkezdett, erőltetett BAP és V4 EUBG CAS felkészülés terhe alatt végül megszakadt - bekövetkezett a két repülőesemény, mely három héten belül a harcérték 15 százalékának elvesztését eredményezte. Míg a 42-est bizonyosan le kell írni, a 30-asról még korai bármit is kijelenteni, de az bizonyos, hogy a legjobb esetben sem fog ez a gép hosszú hónapokig repülni - már ha egyáltalán. De maradjunk csak annyiban, hogy az aktuális feladatokban, így a missziós felkészülésben, illetve a BAP-ban és a CAS-ban biztosan nem játszik szerepet.

150610_ke_gripen_30_esemeny_1.jpg

2006. március, a 30-as Malmenben, nem sokkal a hazarepülés előtt.

Úgy gondolom, hogy a legfőbb döntéshozónak, azaz Orbán Viktor miniszterelnöknek a veszteség mértékére, a rendszer súlyos és nyilvánvaló hiányosságaira tekintettel nem kell várnia a vizsgálatok eredményére. Azonnali hatállyal személyi döntéseket kell hoznia a teljes elöljárói sor elmozdításáról: HM, VKF, ÖHP PK, haderőnemi főnök, bázisparancsnok. Az ennél alacsonyabb szinten lévők személyes felelősségének megállapításával kell csak megvárni a vizsgálatok eredményét. Emellett eljött egy teljes, komplex honvédelmi átvilágítás ideje is, amit már csak egy új vezetés tud hitelt érdemlően levezényelni, ahogy a szektor további vezetésére sem alkalmas már a jelenlegi chain of command. Bár említésre méltó katonai tanácsadóval nem rendelkezik, a kormányfőnek tudnia kell, hogy az említettek maradása legközelebb emberélet elvesztését, és újabb tízmilliárdos károkat okozhat Magyarországnak. Teljes bizalomvesztés áll fenn, és ezt meg kell szüntetnie.

Zord

Címkék: baleset kényszerleszállás katapultálás Kecskemét Gripen repülőesemény