Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

augusztus 2015
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

f 16 (20) Gripen (24) gripen (76) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (44) magyar (29) mig 29 (37) mi 17 (19) nato (20)

HTML

Előttem az előd, utánam az utód

2015.08.28. 20:14 | zord | 1 komment

Benedek Levente kollégának és képeinek hála gyorsjelentést közölhetek is Szliácsról. Érdekes formációk, melyek a repülőnap szlovák szervezőinek fantáziájáról tanúskodik, persze úgy, hogy azt lehetővé tette a döntéshozatal a beszerzési előkészületeivel. Viták vannak ott is, kérdőjelek is. De mint azt korábban is láttuk egyes példákon (pl. Mi-17-esek korszerűsítése Hejce után) ők mennek előre.

150828_bl_szliacs_sk_tipusvaltasok_1.jpg

Izraeli modernizáción átesett kutató-mentő Mi-17-es, osztrák Blackhawk kíséretében. Szlovákia tárgyalásokat folytat 9 UH-60M megvételétől FMS keretében az Egyesült Államoktól.

150828_bl_szliacs_sk_tipusvaltasok_2.jpg

Román C-27J szlovák An-26 kíséretében. Jövő évtől kezdve két Spartan áll szolgálatba északi szomszédunk légierejében (ott ma is van ilyen szervezeti elem).

150828_bl_szliacs_sk_tipusvaltasok_3.jpg

A 840-es svéd Gripen D kíséri a szliácsiak egyik MiG-29UBS-ét.

150828_bl_szliacs_sk_tipusvaltasok_4.jpg

Szerencsés fotó: a helikopteres géppárt követő szállítók fordulója a háttérben. Alul pedig a Szliácsot körülölelő, gyönyörű, erdő borította hegyek.

Zord 

Címkék: Gripen C-27J MiG-29AS Mi-17 Szliács An-26 Black Hawk

MAKSz, immár egy másik világban

2015.08.25. 17:33 | zord | 35 komment

2013-ban aligha gondolhattuk volna, hogy a következő moszkvai légi- és űrszalont gyökeresen megváltozott geopolitikai közegben, egyfajta új hidegháború közepette rendezik meg. De ha így is van, és mi a történelem szeszélyéből és vezetőink végtelen bölcsességéből kifolyólag most a másik oldalon is találjuk magunkat, egy dolgot nem lehet megtenni: hátat fordítani, úgy tenni mintha nem lennének, vagy ha lennének is, de mind rosszak, gonoszok és hülyék. Mármint az oroszok.

150825_maksz_blog_12.jpg

A statikuson először szerepelt közszemlére téve a vakvágánynak bizonyult MiG 1.44-es MFI-demonstrátor...

150825_maksz_blog_15.jpg

...a levegőben a realitás: Szu-34, Szu-35Sz, T-50(4) - már amennyiben ez utóbbit annak lehet nevezni egyelőre.

150825_maksz_blog_2.jpg

Nyilvánvalóan az újgenerációs típusokat, köztük a belső fegyverteres T-50-est figyelembe véve új orosz légi indítású fegyverek is megjelenőben vannak. Bár a jól bevált alap típusjelzés maradt H-59, de az MK2 változatjelölés sem fedheti el, hogy egy teljesen új elrendezésű robotrepülőgépről van szó. Természetesen nem nagyobb hatótávolsággal, mint 290 kilométer...

150825_maksz_blog_1.jpg

A másik újdonság a Grom elnevezésű, kinyíló szárnyú, de rakéta testű és hajtású. láthatóan lokátoros irányítással rendelkező fegyver, melyről ezen kívül csak annyi látszik, hogy AKU-58-as katapultos indítóberendezésen hordozza a 741-es MiG-29M2.

150825_maksz_blog_3.jpg

Itt pedig a lokátor elleni H-58-as belső fegyvertérbe szánt USKE(TP) változata, melyen a passzív rádiólokációs rávezető fej mellé infravörös érzékelőket is felszereltek. Többcsatornás megközelítés EMCON esetére, mint az AGM-88E-nél, csak más tartományban és elven.

150825_maksz_blog_13.jpg

A korábbi MAKSz-okon következetesen zöld színű Sz-300V, illetve VM rendszerelemeket idén hirtelen homokozószínű példányok váltották fel. A legkézenfekvőbb magyarázat az iráni üzlet újraéledése, de a szaúdi és jordán jelenlét miatt más közel-keleti érdeklődés sem kizárt.

150825_maksz_blog_8.jpg

Az orosz légierő utánpótlásképzése 1.: Jak-152 makett.

150825_maksz_blog_14.jpg

Az orosz légierő utánpótlásképzése 2.: Jak-130 bemutató közben, saját lila ködébe burkolózva (jobban mondva takarva általa).

150825_maksz_blog_7.jpg

Orosz EH a 21. században 1.: 1RL257 zavaróállomás.

150825_maksz_blog_6.jpg

 Orosz EH a 21. században 2.: A Mi-8MTPR-1 antennái.

150825_maksz_blog_22.jpg

A MAKSz 2015 erős volt önvédelmi célú fedélzeti EH-rendszerekben is. Ezen a Mi-17-esen a Vityebszk indításjelzővel kombinált lézeres zavaróberendezés élő egységekkel...

150825_maksz_blog_19.jpg

...itt az indításjelzők, a zavarók és az ASzO-k is láthatóak...

150825_maksz_blog_20.jpg

...itt a fegyvertartók végére szerelt indításjelzők és lézeres torony...

150825_maksz_blog_21.jpg

...itt pedig a faroktartó alá szerelt példány (összesen három gépenként).

150825_maksz_blog_9.jpg

Mi-26T2 szintén aktív lézeres zavaróberendezéssel...

150825_maksz_blog_23.jpg

...itt a földön...

150825_maksz_blog_24.jpg

...közelről látszik, hogy nem eszik olyan forrón a kását, itt csak az előbeépítés van meg...

150825_maksz_blog_25.jpg

...teljesen új, nagyobb kapacitású viszont a zavarótöltet-szóró berendezés is.

150825_maksz_blog_10.jpg

Először szerepelt a Mistral helikopterhordozókra készült Ka-52K. Az üzlet meghiúsulásával lehet, hogy vevő után kell nézni ezeknek is, mint a hajóknak. Lehet, hogy Szaúd-Arábiában találkoznak az egyelőre elvált utak?

150825_maksz_blog_11.jpg

A sikeres feladatvégrehajtást nem lehet olyan szeszélyes eszközökre bízni, mint a számítógépek. Hagyományos célzóberendezés a Mi-28N-en.

150825_maksz_blog_16.jpg

Mi-24-esre alapozott nagy sebességű, technológia demonstrátor-repülő laboratórium készül a Vertoleti Rossziinál. A PSzV célja első fázisban a 400 km/h sebesség.

150825_maksz_blog_17.jpg

És ez már a Naslemnaja Szisztyema Celeukazalnija i Indikacii (NSzCI-V), mely Ka-52 és Mi-28 személyzetek számára készül.

150825_maksz_blog_4.jpg

Természetesen Vlagyimir Vlagyimirovics mosolyogva üdvözli a Légierő Blog kedves olvasóit.

150825_maksz_blog_5.jpg

...az orosz elnök tolla mély nyomokat hagyott a jövő repülőgenerációjának ködvágóin is :-)

Zord

 

Címkék: Moszkva MAKSz

Tengerészmúzeum Moszkvában

2015.08.25. 00:38 | zord | 4 komment

A Szhodnyenszkaja metrómegállóhoz közel, a Himki víztározó vizén és partján található a szovjet-orosz haditengerészet moszkvai múzeuma (Muzej VMF). Három legnagyobb kültéri kiállítási "tárgyáért" mindenképpen érdemes ide elvetődni.

150824_blog_szhodnyenszkaja_vmf_muzej_1.jpg

A maximum 140 tonna felszálló tömegű Projekt 904 Orljonok ekranoplán MDE-160 (Sz-26) jelű példánya. Egy legfeljebb 20 tonnás járművet, illetve 130 főnyi deszantot szállíthatott, ezek ki- és berakodásához az orr-részt jobbra el lehetett fordítani. A gép svancán a Tu-95-ös NK-12 légcsavaros gázturbinás hajtóművének egy példánya, orr részében pedig két NK-8-as sugárhajtómű (Il-62, Tu-154) szolgáltatta a vonó- illetve a tolóerőt.

150824_blog_szhodnyenszkaja_vmf_muzej_3.jpg

A múzeum büszkesége, a Novoszibirszkij Komszomolec (B-396) dízel-elektromos tengeralattjáró (Projekt 641B Szom, Pentagon: Tango-osztály). A Gorkijban (Nyizsnyij Novgorod) 1979-ben vízre bocsájtott hajó 1980-től 1998-ig szolgált

150824_blog_szhodnyenszkaja_vmf_muzej_2.jpg

Az 1969 és 1976 között, 29 példányban legyártott Projekt 1205 Szkat (Pentagon: Gus-osztály) légpárnás jármű, mely 40 katona/tengerészgyalogos illetve négy tonna teher szállítására volt alkalmas.

Zord

Rosszidős gyakorlás 20-ra

2015.08.18. 15:24 | zord | Szólj hozzá!

Néha egy-egy pillanatért is érdemes erőfeszítést tenni, ha repülőeszközt, vagy haditechnikát fotóz az ember. A mai rosszidőben megtartott szolnoki gyakorlás során is volt ilyen pillanat, azaz a „foglalkozás elérte célját”.

150818_szolnok_aug20gyak_6.jpg

A nevezetes pillanat, ahogy az ajándék finn Mi-8-as fényszórói megcsillannak a Tiszán a 88-asok vízi deszantolása közben. Napfényes időben nem fotóztunk volna ilyet...

150818_szolnok_aug20gyak_2.jpg

 De lehetett fölülről fotózni a rocsóikkal közlekedő arctalanokat (34. BLKMZ) is.

150818_szolnok_aug20gyak_5.jpg

A híd felett fordul „Szaddam Huszein szolnoki öröksége”, azaz a 6215-ös.

150818_szolnok_aug20gyak_9.jpg

Ha oly alacsony is a folyó, a víz feletti repülésekhez kötelező a mentőmellény viselése a személyzet számára. Mondjuk ez még mind semmi azokhoz a gumiruhákhoz képest, melyekben anno a gép eredeti tulajdonosainak, a finneknek kellett repülniük.

150818_szolnok_aug20gyak_8.jpg

Szolnok tornyai között a 3309-es.

150818_szolnok_aug20gyak_1.jpg

 Javasolt menekülőirány bojkottált újságírók számára. A madárfotózás kihívás, szép, és ugyanúgy (rövid távon) ráfizetéses, mint a repülőfotózás. 

150818_szolnok_aug20gyak_10.jpg

A nap azonban szomorú szembesülést is tartalmazott: elkezdődött a szolnoki repüléstörténeti gyűjtemény elherdálása. Az egykori „vadászsor” HELYE.

Zord

Címkék: Szolnok Augusztus 20. Mi-8

Air Power News 29. (2015. aug.)

2015.08.13. 10:02 | zord | 154 komment

Nem túl hosszas gondolkodás után került a boleticei első magyar Mistral-szalvó a legújabb hírbejegyzésbe.

150813_airpowernews29.jpg

Zord

Címkék: AirPowerNews

A Vihar két évtizede

2015.08.04. 20:39 | zord | 5 komment

Horvátország két évtizede foglalta vissza területének közel húsz százalékát a krajinai szerbektől. Zágrábban nagyszabású katonai parádéval emlékeztek a győzelemre, mely ugyanakkor Szerbiában gyásznap.

150804_zagrab_oluja20_blog_1.jpg

Az újdonság, a horvát hadsereg Pzh 2000 önjáró tarackja a felvonuláson.

150804_zagrab_oluja20_blog_2.jpg

A rendezvény plakátja.

150804_zagrab_oluja20_blog_3.jpg

A Kockica vezette a 21-esek áthúzását.

150804_zagrab_oluja20_blog_4.jpg

A papíron jóval kisebb létszámú horvát haderőnek összehasonlíthatatlanul erősebb tüzérsége van, mint a magyarnak...ők a Gvozgyikát is rendszerben tartják.

150804_zagrab_oluja20_blog_5.jpg

A parádéra Kolinda Grabar-Kitarovic köztársasági elnök Ante Kotromanovic védelmi miniszter és Drago Lovric vezérkari főnök kíséretében érkezett.

Továbbiak hamarosan...

Zord

Címkék: parádé horvát Zágráb Vihar Oluja

Portorozi kényszerkitérő F-16-ossal

2015.07.19. 00:00 | zord | 2 komment

A rövidke szlovén tengerpart kellemes fekvésű, igazi mediterrán hangulatú reptere, Portoroz volt a helyszíne 1994 februárjában a Bosznia feletti NATO-őrjáratozás egyik emlékezetes, szerencsés kimenetelű incidensének. A ramsteini 86. ezred 526. századának Avianóban állomásozó Block 40-es F-16-osa hajtómű-meghibásodás miatt kényszerült itt leszállni, de nem tudott megállni a rövidke aszfalton, túlfutott és egy csatornában kötött ki. A pilóta, George A. Uribe százados sikeresen katapultált, a 89-2134 szériaszámú gép 3,5 millió dolláros kárt szenvedett. A LégierőBlogger a napokban a helyszínen próbálta meg rekonstruálni az eseményeket.

150719_portoroz_f-16_2graf.jpg

A reptér történetét megörökítő leporelló egyikén látható fotó a felismerhető objektumokkal...

150719_portoroz_f-16_3graf.jpg

...ugyanaz a levegőből. A hosszú nyíl jelzi a bejöveteli irányt.

150719_portoroz_f-16_4.jpg

 

A Knight 14 hívójelű gép eseményének vizsgálati dokumentuma Uribe aktuális fotójával. Most a nellisi 57. (óriás) ezred parancsnokhelyettese.

Zord

 

Címkék: kényszerleszállás Portoroz F-16 Bosznia-Hercegovina Deny Flight