Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2015
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

f 16 (20) gripen (76) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (44) magyar (28) mig 29 (36) mi 17 (19) nato (20)

HTML

Air Power News 24. (2015. márc.)

2015.03.01. 09:56 | zord | 5 komment

Nyíljék meg a márciusi hírbejegyzés egy képi utalással arra az amerikai alakulatra, mely a formálódó új hidegháborús helyzetben ez egész Kelet-Európát beutazza, hogy "megerősítse" az elbizonytalanodott szövetségeseket. De található ezen az A4-es mentén található útbaigazító táblán egy helységnév is, mely egy régi-új fenyegetésre, az európai hadszíntéri relevanciájú nukleáris fegyverekre utal. A LégierőBloggernek van egy olyan érzése, hogy mind a 173. ejtőernyős dandárról, mind a "nukikról" lesz még szó idén itt is, máshol is.

 150301_news15marc.jpg

Zord 

Címkék: AirPowerNews

Ugrás a sötétbe, amerikaiakkal

2015.02.26. 23:22 | zord | 13 komment

A napokban zajlik Pápán, illetve a bakonyi lőtereken a Wardlord Rock hadgyakorlat az amerikai 173. légideszant dandár harccsoport ejtőernyősei, illetve MH34, a 25/88 és az 5/24 kijelölt erőinek részvételével. Ma este az Avianóból felszállt C-130J és C-17 (ez utóbbi HAW) gépek fedélzetéről kiugrott közel zászlóaljnyi erő elfoglalta a pápai bázist, melyet korábban a KMCS felderített, illetve annak kulcsfontosságú pontjait elfoglalta. A beérkezett erő az elkövetkező napokban éleslövészeten vesz részt. Hogy aztán a történelem ezeket a mozzanatokat általános képesség- és interoperabilitás-fejlesztő gyakorlatként jegyzi majd két szövetséges közt, vagy konkrét műveleti felkészülést részeként? Majd meglátjuk. Mindenesetre hiába a vkf. úr mai kijelentése, a LégierőBlogger mindezt, a reptérfoglalást nehezen tudja "országvédelmi" szcenárió részeként elképzelni.

150226_pp_warlord_rock_2.jpg

A reptér körzetébe helikopteren kijuttatott, majd beszivárgott KMCS akcióba lendül.

150226_pp_warlord_rock_3.jpg

Az első Hercules ledobja a kollektív felszerelést tartalmazó terhet.

150226_pp_warlord_rock_5.jpg

Közelít a C-17-es...

150226_pp_warlord_rock_4.jpg

A gép mögött az ejések. Nem sok fény maradt fotózásra. Az ernyősök monokuláris NVG-vel ugrottak.

150226_pp_warlord_rock_1.jpg

A deszant másik részét szintén a Herculesek dobták le.

Zord

Címkék: ejtőernyős Pápa C-17 C-130J repülőtérfoglalás Warlord Rock

Észak-olaszországi hadiösvényen

2015.02.25. 10:03 | zord | 2 komment

Úton-útfélen, Észak-Olaszország telis-tele van katonai emlékekkel, melyek jelentős része példaértékűen gondozott, és az arra járó részére jól észrevehető. Jó alkalom ez megemlékezni az első világháború egy különleges hadszínteréről (Garda Trentino) is, és egy olyan második világháborús összecsapásról, melynek időpontjában (a háború vége előtt mindössze kilenc nap) rejlik különös tragédiája. És persze Észak-Olaszország továbbra is katonailag jelentős hely számunkra: a világ vezető nagyhatalma két bázisa (Vicenza, Aviano) révén katonai erejét leginkább innen "projektálja" szűkebb értelemben vett térségünk irányába, és persze azon túl is. És ne feledjük el, hogy nemcsak hagyományos, hanem nukleáris erőkről is beszélünk, aminek az új hidegháborús viszonyok között ismét kiemelkedő jelentőséget szánnak...

150222-23_olaszo_9.jpg

Légi felvétel a Garda-tóról az első világháború idejéből, a Torbole kisvárosában megrendezett szabadtéri fotókiállításról. A tó északi vége a háború kezdetén az Osztrák-Magyar Monarchiához tartozott, az itt húzódó határ déli és északi oldalán a szembenálló felek a XIX. század második felétől erődrendszereket építettek ki.

150222-23_olaszo_6.jpg

1945. április 30-án az amerikai erők úszóképes járművekkel (DUKW) partra szállva elfoglalták a Wehrmacht által elhagyott Torbole városát William O. Darby ezredes vezetésével. Később a nap folyamán azonban a közeli Brione-hegyről a németek még lőtték tüzérséggel a támadókat, és egy ilyen csapásban elesett Darby is. A poszthumusz dandártábornokká előléptetett hős halálának 50. évfordulóján, 1995-ben emelték ezt az oszlopot egykori katonái. 

150222-23_olaszo_1.jpg

Ugrás a jelenbe. Gyakorló légiharc (lásd egy szem törzstartály) után leszállóban az Avianóban állomásozó amerikai 31. ezred 555. századának egyik F-16-osa a 05-ös pályára.

Továbbiak hamarosan...

Zord

Címkék: második világháború hidegháború első világháború Torbole Garda-tó Aviano Riva del Garda Vicenza

Helikopterek: kiírás heteken belül?

2015.02.10. 15:25 | zord | 88 komment

Vannak olyan esetek, amikor agyonhálózott világunkban egyes információk elsikkadnak, mert "helyi túlterhelés alakul ki az átvitel rendszerében", vagy egyszerűen más vonja el a figyelmet. Ilyen a miniszterelnök múlt hét szerdai nyilatkozata is, melyben kérdésre válaszolva arról beszélt, hogy helikopterügyben néhány hétnyire van a következő lépés, a (tender) kiírása.

150204_orban_helikopter_6.jpg

Amíg beérkeznek az új gépek, a Mi-8-asoknak kell helyt állniuk.

2015. február 4. Orbán Viktor Hír TV Magyarország Élőben.

(...)

--Mégis egy fontos cégügy, ami beszerzésre, hadiiparra vonatkozik: a honvédségi helikopter beszerzés. Ezzel kapcsolatban is megjelentek információk, hogy a részben német tulajdonú Airbusnak lehetnek olyan szándékai, hogy pályázik erre a honvédségi helikopterbeszerzésre. Ez igaz?

150204_orban_helikopter_5.jpg

A cég, amelyik "itthon van": az Airbus Helicopters (Eurocopter), melynek EC135-ösei jelenleg bérelve a légi mentőknél szolgálnak. A típus a cég német ágának (Donauwörth) a terméke.

-Verseny lesz, nemzetközi verseny, és el fognak indulni a németek is.

-Mikor lesz pályázat?

-A kormány háromszor foglalkozott már ezzel a kérdéssel, még nem jutottunk el odáig, hogy ki merjük írni, ehhez még legalább néhány hétnyi megfontolás, és előkészítő munka szükséges.

-Hogy milyen szempontokat vesznek figyelembe a beszerzés, vagy a pályázatok elbírálása során, az nyilván nem publikus, de az amerikaiak is érdekeltek a helikopterbeszerzésben. És volt már ilyen témakör, illetve hasonló beszerzés, amikor a kormány a Gripenek mellett döntött az amerikai F-16-osok helyett. Ennek okán kérdezem, hogy nem valószínűsíti-e, hogy újra szóba kerül a demokráciadeficit vagy korrupciós ügyek, ha mondjuk nem az amerikai ajánlat mellett dönt a magyar kormány?

150204_orban_helikopter_2.jpg

A katonai közepes kategória szakmailag kiemelkedő pályázója a Sikorsky Blackhawk lehet. A politikai érvrendszer már nem ilyen egyértelmű. Enyhén szólva.

-Erről hosszan tudnék mesélni, hiszen ez akkor történt, amikor először volt Magyarországon Fidesz-Kereszténydemokrata-MDF-Kisgazda kormány 98 és 02 között és akkor egy versenyben nem az amerikaiak mellett döntöttünk és abban a pillanatban kiderült Amerikában, hogy Magyarországon nincs demokrácia, sőt, antiszemitizmus van, és olyan kampányt indítottak velünk szemben tevékenyen részt véve a velünk és a velem szembeni választási kampányban, amilyet még nem láttunk korábban. Tehát ha a kérdést úgy kell értenem, hogy föl vagyunk-e készülve erre, akkor azt válaszolom, hogy igen, tudjuk milyen ez és ilyenkor mit kell tenni.

(...)

Zord

Ps: Az interjú és az interjú átirata.

150204_orban_helikopter_1.jpg

Az MD-500-as a Rendőrség egyik leváltandó típusa.

150204_orban_helikopter_3.jpg

A koreai KAI Szurionja a verseny "sötét lova" lehet.

150204_orban_helikopter_4.jpg

Az AgustaWestland AW149-ese a katonai közepes kategória potenciális pályázói közül az egyetlen újnak nevezhető típus, szemben a több évtizedes S-70 és Cougar változatokkal.

Címkék: helikopter Orbán helikopterbeszerzés

Air Power News 23. (2015. február)

2015.02.01. 19:58 | zord | 324 komment

A Török Légierő Boeing 737AEW&C flottájának háromnegyede a konyai bázison. Bővebben a februári Aeromagazinban olvashattok róluk.

150201_news15feb.jpg

Zord

Címkék: AirPowerNews

Szerbiai emlékek és aktualitások

2015.01.25. 00:34 | zord | 59 komment

A 1999-es jugoszláviai légi háború emlékeit feltáró kutatómunka folytatódik. Az elmúlt hétvégén és e hét elején is így tett a Légierő Blogger.

150124_szerbia99_1.jpg

88-0550, azaz a Hammer 34-ként pórul járt avianói F-16C-40 kevéssé ismert bal szárnya, némi törzsmaradványokkal Szabácson egy udvaron. Utolsó pilótája, David Goldfein alezredes (jelenleg altábornagy) sokkal jobb állapotban van: a vezérkari főnökök egyesített bizottságának törzsigazgatója.

150124_szerbia99_2.jpg

Csőszekció szeleppel, valószínűleg a kondirendszerből. A kézzel írt, 1990 februári összeszerelési dátum konzisztens a gép 1988-as költségvetési évben történt finanszírozásával.

150124_szerbia99_3.jpg

Ez már a szabácsi Uniplast Serbia cég szerelőcsarnoka, ahol kompozit teherkabinokat gyártanak és újítanak fel a legkülönbözőbb haszongépjárművek számára...

150124_szerbia99_5a.jpg

Egy orosz Kamaz 43118-as alváz, (ez esetben személyszállító) dobozára várva.

150124_szerbia99_6.jpg

Meglepetés a cég egyik szerelőcsarnokában: a Szerb Légierő és Légvédelem P-12-es radarjának kabinját is ők építették újjá.

150124_szerbia99_4.jpg

 Itt 0-24-ig tart a munka :-)

150124_szerbia99_7.jpg

A NATO-agresszióban elesett hősök emlékműve Szendrőn (Smederevo), rajta ismerős nevek: a helyi 250/6 osztálytól Blagoja Radics és Robert Lajcsák, akik 990419-én adták életüket a hazájukért.

150124_szerbia99_9.jpg

Radics őrnagy (posztumusz alezredes) sírja a szendrői új temetőben.

150124_szerbia99_8.jpg

Nem messze tőle, szintén a Novo Grobljében a szlovák-magyar származású Robert Lajcsáké (posztumusz kapetan prve klasze).

150124_szerbia99_10.jpg

Ez már Debrc, a kragujeváci 310. önjáró rakétaezred 2. ütegének egykori tüzelőállása. A kis fa és a tuja a ködben is jelzi azt a helyet...

150124_szerbia99_11.jpg

...ahol Zoran Virijevics tartalékos katona, SzURN járművezető 990414-én elesett, amikor két AGM-130-ast kaptak. A rakéta-póthajtású, elektrooptikai távirányítású bombákat Lakenheath-i F-15E-k indították. 

Zord

Címkék: 1999 Szerbia F-15E Nyeva Kub Lipe Debrc AGM-130 P-12

Idén először tankolnak a levegőben a pumafejes magyar Gripenek

2015.01.04. 01:33 | zord | 57 komment

A Visegrádi Négyek Európai Uniós Harccsoportjának Közeli Légi Támogatását (V4 EUBG CAS) a 2016 első félévében esedékes készültségi időszak alatt biztosító magyar gripenes közösség számára követelmény a légi utántölthetőség (AAR) képessége is. Hogy a 2015 második felében esedékes ellenőrzések, egybekovácsoló gyakorlatok idejére a kontingens pilótái már rendelkezzenek a szükséges jogosítással, a nyár folyamán sor kerül a kijelölt hajózóállomány tagjainak kiképzésére. Bár korábban már nem egyszer volt példa arra, hogy magyar pilóta ült légi utántöltést végrehajtó kétüléses gépben (először a nyugati vadászgépek tesztelése idején, a Rácz-Varga páros, sőt, pár éve az akkori kecskeméti bázisparancsnok Kilián tábornok úr is, már Gripennel) most első ízben kerül sor magyar pilóták magyar repülőgéppel történő ezirányú kiképzésére, ami valós katonai képességet eredményez majd.

150104_gripenhu_aar_1.jpg

Ilyen lesz. Cseh Gripen tölt a 2012-es NATO-napok alkalmával egy francia KC-135FR-ből Ostrava felett.

A végrehajtás mikéntjét illetően az európai erőforrások szűkössége miatt természetesen van némi bizonytalanság, de alighanem a 2003-as Gripen-szerződésmódosításban foglaltakra tekintettel magyar-svéd keretben kerül sor a kiképzésre. Ez valószínűsíthetően azt jelenti, hogy az egyszem Flygvapen C-130 tanker lesz majd a magyar vadászok partnere, akiket svéd oktatók segítenek majd. A légi utántöltési kiképzés általánosságban nem egyszerű feladat, a Gripen típus esetében a teleszkopikus fogadócső (tervezési kényszerből fakadóan) enyhén szólva nem optimális elhelyezése bonyolítja azt. A probléma lényege, hogy a fogadócső feje, amit a tanker kosarába kell manőverezni, kívül van az előrenéző pilóta látómezején, enyhén a 3-9 óra vonala mögött, balra magasan.

150104_gripenhu_aar_5.jpg

A magyar légi utántöltési kiképzés valószínű tankerje, a svéd légierő egyszem átalakított Herculese. Ez a fotó 2011 májusában készült a szicíliai Sigonellán, amikor a jószág Líbia fölé felderítőbevetésre járó Gripeneket tankolt.

Ha a svéd gép nem állna rendelkezésre, más európai tanker is szóba jöhet, így a Luftwaffe A310 MRTT-je, francia KC-135FR, olasz KC-767, de végső soron amerikai KC-135R is.

150104_gripenhu_aar_6.jpg

Az egyik alternatíva a Luftwaffe A310MRTT-je.

Hogy miért van szükség a CAS-hoz légi utántöltésre? Mint azt a modern idők nyugati légi hadműveleteinek tapasztalatai mutatják, a kijelölt erők harcba vetésére az esetek nagy részében légi őrjáratozásból kerül sor. Ez biztosítja a legrövidebb reakcióidőt, hiszen a CAS sokszor nem tervezhető módon, a szárazföldi erők harca során  felmerülő tűztámogatási igényekre válaszul kerül végrehajtásra. Mivel a nagysebességű harci gépek egyszeri feltöltéssel, releváns hatósugáron, releváns fegyverzettel legfeljebb ha egy-másfél órát ha tudnak őrjáratozni, a huzamosabb idejű lefedettséghez nagyszámú bevetésre és repülőgépre volna szükség. Ez az erőforrásigény csökkenthető igen nagy mértékben, ha a repülőgépek bevetésének időtartamát légi utántöltés(ekk)el többszörösére növelik. Persze ehhez meg tankerekre van szükség, ami nem olcsó mulatság.

150104_gripenhu_aar_3.jpg

A magyar Gripenek tankolócsöveit már nem egyszer tették közszemlére.

Meg kell még említeni, hogy ugyan nem követelmény, de a 2015 utolsó négy hónapjában esedékes baltikumi települt légtérvédelmi készültségi szolgálat (BAP, Siauliai légibázis, Litvánia) ellátásában is rugalmasságot biztosíthat olyan hajózók jelenléte, akik rendelkeznek AAR-jogosítással. A légi helyzet (értsd: nagyobb orosz kirajzás) függvényében ugyanis szükségessé válhat itt is az őrjáratozási időtartam meghosszabbítása.

150104_gripenhu_aar_2s.jpg

Az első fotók nyitott tankolócsöves magyar Gripenekről 2006 március 16-án készültek Linköping felett, röviddel az első gépek Magyarországra kerülése előtt. Lassan őröltek a malmok, de a V4 EUBG felajánlás nem lett volna lehetséges enélkül a technikai lehetőség nélkül.

Végezetül lehetetlen kihagyni a magas labdát, és utalni arra, hogy a magyar utántöltési képesség pont a Fidesz-kormány szövetségi vállalása nyomán válik valóra. Mint ismert, a szocialisták 2003-as szerződésmódosítása idején (JAS 39A/B helyett AAR-ra alkalmassá tett EBS HU), még ellenzékből a Fidesz egyre csak azt feszegette, hogy "minek az a légi utántöltés?" Ha idehaza meg is lennénk nélküle, a történések most igazolják, hogy ami benne van a gépben, az később még jól jöhet...egy újabb eset, amikor a védelmi döntéshozatal következményei sokkal később (jelen esetben 12 évvel meghozataluk után) válnak relevánssá. Komoly tanulság ez most, amikor (reményeink szerint) jelentős beszerzések előtt áll a Honvédség. Egy 30-40 éves rendszerben tartásra beszerzett eszköz, fegyverrendszer, platform jellemzőinél, potenciáljánál nem lehet csak a jelen (múlt) követelményeiből kiindulni, de figyelembe kell venni ma még feleslegesnek tűnő képességeket is.

Zord

Címkék: légi utántöltés Gripen Magyar Honvédség AAR V4 EUBG CAS