Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

május 2015
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

f 16 (20) Gripen (21) gripen (76) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (44) magyar (29) mig 29 (37) mi 17 (19) nato (20)

HTML

Sakáltanya, levegőből támogatva

2015.05.28. 13:45 | zord | 10 komment

A kissé szerencsétlenül megválasztott nevű Jackal Cave 2015 (2001-es kiadása arról híresült el, hogy pont 9-11 miatt kellett megszakítani) különleges műveleti gyakorlást május 17 és 29 között rendezték meg  Magyarországon, a magyar mellett amerikai és horvát részvétellel (MH34, USAEUR 173. IBCT, 1/10 SOG + CROSOF). Az akciót támogatta az MH88, illetve a 173-asok szintén nem különleges műveleti százada is. A mai bemutató napon elsősorban a légi szállító és közvetlen támogató eszközöket vehettük szemügyre, a HM-nek köszönhetően speciális nézőpontból.

150528_ujdorogd_jackalcave15_blog_6.jpg

Gripen-rácsapás: előtérben az újdörögdi gyakorlótér sasbérce (Cseket-hegy), a háttérben a távolban a Somló. Az egy szem 33-as uszkve 47 percig biztosította a közeli légi támogatást, először egy kb. Gulács-Keszthelyi-hg közötti körön várakozva, aztán az újdörögdi gyakorlótér fölött, melyre (a Romváros területére) több rácsapást is végzett.

150528_ujdorogd_jackalcave15_blog_2.jpg

Leszedett kagylós Mi-17, mögötte Nyirád temploma.

150528_ujdorogd_jackalcave15_blog_3.jpg

Biodrón is figyelte a gyakorlatot.

150528_ujdorogd_jackalcave15_blog_4.jpg

Ezúttal két Mi-17-es támogatta a nemzetközi gyakorlást, talán nem véletlenül. A habverős (2008-9-ben Oroszországban nagyjavított) 701-es... 

150528_ujdorogd_jackalcave15_blog_5.jpg

...illetve a 704-es.

Zord

Címkék: Gripen Mi-17 Újdörögd Jackal Cave 2015 JCET JC 15

Tíz évesek a Gripen éltanulói

2015.05.22. 23:59 | zord | 5 komment

A Gripen-üzemeltetés tíz évét ünnepli ezen a hétvégén a cseh haderő. S míg a kezdet kezdetén irreálisnak tűnően rövid rendszeresítési időt szabtak meg (ráadásul nagy technológiai lépcsővel kombinálva) a típusváltásra, hosszú távon a határozott elvárások, realista és az allokált repült órával összhangban lévő feladatszabás illetve a stabilitás éltanulóvá tette őket a családon belül. Nagyon fontos tényező volt a sikerben persze a magas szintű helyi repülőkultúra, illetve a rendszerváltást túlélt, majd a helyét nemzetközi értelemben is kereső, és jó párszor meg is találó itteni repülőgépipar létezése. Mint mindig, most is, a magyar Gripen-történet mélypontján is nagyon figyelnünk kell a csehekre. Nem szégyellni tanulni tőlük - ez persze elsősorban nem a szakmára, hanem a döntéshozatalra, a rendszerszintű feltételek biztosítóira vonatkozik, ami a mi esetünkben elégtelen, a cseheknél viszont optimálisnak tűnik.

150522_caslav_cs_gripen_10ev_1.jpg

A példaértékűen megrendezett, a programban részt vettek meghívását és megajándékozását is magába foglaló ceremónia alkalmából emlékérmet is verettek: Gripen 2005-2015 Czech Air Force/21. Zakladna Taktickeho Letectcva Caslav Vzdusné Síly ACR felirattal. Érdemes lenne elkérni a kottát a csehektől, mert idehaza jövőre hasonlót kell tartani (a közel fél éves időkülönbséget tekintve a repülőnappal nem összekeverve). Kár, hogy magyar részről senki nem vett részt a caslavi emlékülésen két újság/szakírón kívül...természetesen nem a Lion Effort kontingens tagjait hiányolom, hanem az elöljárói szintet.

150522_caslav_cs_gripen_10ev_2.jpg

Az alkalomnak tisztelgő kötelékben volt a csehek mellett svéd és magyar gép is.

150522_caslav_cs_gripen_10ev_3.jpg

És igen, a díszelgők között ott volt a kecskemétiek 43-asa is. Tehát nemcsak a típus, nemcsak a magyarok, hanem az egyszem megmaradt UTI is repült.

Zord

Címkék: Gripen Caslav

Lion Effort 2015, Caslav

2015.05.21. 23:59 | zord | 8 komment

Balesetek persze időről-időre előfordulnak. De a lényeg a haladás. A Lion Effort 2015 is ezt szolgálta a Gripen-közösség berkein belül - talán lehetne sűrűbben?

150521_caslav_lioneffort_blog_1.jpg

Svéd pilóta már a megjelenítős Cobra sisakkal.

150521_caslav_le15_9.jpg

A csütörtökön repülni látott nyolc svéd gép közül csak a 218-as fedélzetén, a fenti pilótán láttuk a fejvédőt, ez valószínűleg arra utal, hogy még műveleti teszt/rendszeresítés fázisában van a rendszer, mely sokat dobhat nemcsak a gép közelharc-képességein (különösen a HOBS AIM-2000/IRIS-T-vel kombinálva), hanem az A-G célmegjelölés képességén/sebességén is.

150521_caslav_le15_3.jpg

A gyakorlat jelvénye.

150521_caslav_le15_4.jpg

Szcenárió...

150521_caslav_le15_7.jpg

DCHQ sátrak illusztris társaságban.

150521_caslav_le15_10.jpg

Tájékoztató vörösök tervező és eligazító helységében, azaz sátrában.

150521_caslav_le15_5.jpg

A Vera rendszer információi a telepíthető harcálláspont "Red Air" sátrának kivetítőjén. A passzív rendszer itt bizonyos értelemben SSR módjára dolgozik, a gépek válasz jeladóinak jeleire támaszkodik.

150521_caslav_lioneffort_blog_3.jpg

Thaiföldi pilóták is részt vettek, és repültek az LE15-ön.

150521_caslav_le15_11.jpg

Pillantás a caslaviak időszakos hangárjába. Transzparencia minden szinten: nyitva a 9244-es lokátortere. Háttérben az évfordulós gép.

150521_caslav_le15_12.jpg

A DV-napon mind a négy kitelepült magyar együléses repült. Itt a 41-es közvetlenül a küszöbre célzott bejövetele.

150521_caslav_le15_14.jpg

Svéd sor, összesen 11 géppel. Érdekes, hogy hoztak gépet a C-sor elejéről (209) és a végéről (292, átépítés A-ból, magyar módra) is. Volt ember- és gépállomány az F17-től és az F7-től is, és vélhetően a tesztelőktől is.

150521_caslav_le15_6.jpg

A forgószárnyas résztvevőket két Mi-24-es biztosított Námestből.

150521_caslav_le15_13.jpg

A cseheknél még külön párnás Mi-8S-re (Sz) is futja a Mi-17-esek, 171-esek és 24-esek mellett.

Zord

Ps:

Ez pedig már az évtizedes meglepetés:

150521_caslav_lioneffort_blog_2.jpg

Címkék: Gripen Caslav Lion Effort 2015

Magyar Gripen, caslavi gyászmenet

2015.05.21. 16:13 | zord | 96 komment

A helyszíni szemle lezárultával ma elszállították a kedden szerencsétlenül járt 42-as oldalszámú magyar Gripen roncsát a caslavi beton mellől, ahol befejezte pályafutását. A LégierőBlogger a helyszínről tudósít, ahol arról is meggyőződhetett, hogy tényleg egyben vannak a katapultált pilóták. Hál' Istennek!

150521_caslav_gripen42_elszallitas_1.jpg

Tatra 6x6-os alvázra szerelt AD 20-as daru emeli a 42-es legnagyobb egyben maradt darabját a szintén 8x8-as Tatra által vontatott nehéz harckocsiszállító trélerre. Innen is jól kivehető a roncsolódás mértéke.

150521_caslav_gripen42_elszallitas_2.jpg

UAZ és katonák kísérik a szállítmányt. Ebből a szögből is látszanak a "hiányosságok". 

150521_caslav_gripen42_elszallitas_3.jpg

8 kerekes Tatra mögött 24 kerekes nehéz harckocsiszállító tréleren a gép. A letört bal szárny külső részét már leválasztották (az első képen még kábeleken, csöveken lóghatott), a belső tartó alatt még ott fityeg a póttartály.

Zord

Címkék: magyar roncs Gripen Caslav Lion Effort 2015

Magyar Gripen-baleset Caslavban

2015.05.19. 15:22 | zord | 107 komment

Balesetet szenvedett egy magyar Gripen Caslavban – közölték a cseh hírközlő szervek. A pilóta(k) katapultáltak, élnek.

150519_caslav_gripen43_tores_ctk.jpg

Összetört magyar Gripen a caslavi határban, jó pár száz méterre a küszöbtől. Fotó: ctk

150519_caslav_gripen43_tores_ep_allapotban.jpg

...még ép állapotban a 42-es a 2010-es Load Diffuseren.

Továbbiak hamarosan.

Zord

Címkék: lezuhant Gripen Caslav

Győrben, szombaton

2015.05.12. 19:50 | zord | 3 komment

150516_gy_nyiltnap2015.jpg

Zord

Címkék: lérak legvedelmi Győr mh 12

Szolnoki bemutató: KMZ+KVZ=KMKE?

2015.05.08. 22:55 | zord | 43 komment

Ha jól számolom, a mai volt a negyedik alkalom, hogy Hende Csaba bázislátogatáson kalauzolta Colleen Bellt. Ugyebár volt az éjjeli reptérfoglalás Pápán, majd az (állítólag) „bővítésfinanszírozásos” ismételt vizit ugyanott, aztán a kecskeméti gripenes fészekben, végül Szolnokon. Itt természetesen a vendég kedvéért az „amerikai emlőkön nevelkedett” 34. BLKMZ volt a főszereplő, de ha nem is voltak kiemelve, az önállóságát április 1-ével (vissza)nyert 88. KVZ, illetve a 86. SZHB is keményen dolgozott a bemutatón. Talán nem járunk messze a valóságtól, ha úgy fogalmazunk: az utóbbiak játszották el az enabler szerepét az infil/exfil szállítási, illetve a védvonal létesítési feladatok ellátásával, hogy a bercsényisek a bázis készültségi épületében a meghívottak orra előtt végrehajthassák „táskaszerző” akciójukat. A másik megállapítás, most félretéve az ultrakonzervatív nacionalista malíciát, hogy egy konvergencia előjeleinek is tanúi lehettek a jelenlevők. Amerikai források szerint ugyanis afelé mennek a dolgok, hogy a 34-esek és a 88-asok bázisán új alakulat, egy ~ „különleges műveleti képességű ezred” jöjjön létre Szolnokon.

150508_szolnok_kmdemo_1.jpg

Ugranak a felderítők a 704-esből. Reálisan ez T mínusz néhány nappal is megtörténhet, rejtetten, éjszaka, legalább néhány kilométeres távolságra az objektumtól.

150508_szolnok_kmdemo_2.jpg

Bejön a védvonalat (perimeter) biztosító csapat alacsonyan. DIverz „flotta”: ajándék finn és használt orosz civil Mi-8-as. Optimista megközelítésben: „de van”.

150508_szolnok_kmdemo_3.jpg

A 3305-ös minyó, háttérben az RSzP.

150508_szolnok_kmdemo_16.jpg

Földet ér az ex-finn gép.

150508_szolnok_kmdemo_4.jpg

Oldalt irányítják a 3309-esből kiugró 88-as különítményt, elkerülendő a farokrotort.

150508_szolnok_kmdemo_5.jpg

A védvonal biztosítása után gyorskötélen ereszkednek a bercsényisek a 704-es Mi-17-esből. Reálisan ez a célobjektum tetejére történhet.

150508_szolnok_kmdemo_6.jpg

„Sag mir wo die Blumen sind”. A készültségi épület gyönyörű virágágyása mellett rontanak be az „érzékeny információért” a 34-esek katonái.

150508_szolnok_kmdemo_8.jpg

Donyeck-szindróma: nagyon divatos manapság a repülőteres díszlet. KMZ-katona biztosítja a tornyot.

150508_szolnok_kmdemo_7.jpg

A VIP-ek plazmatévén nézik az épületben történteket. A narrátor Sándor Tamás ezredes, a 34-esek parancsnoka.

150508_szolnok_kmdemo_9.jpg

És ekkor megérkezik a rajtaütés miatt riasztott ellenség...

150508_szolnok_kmdemo_10.jpg

...hogy magára húzza a légi támogatást nyújtó Mi-8-es nehézfegyverzetét...

150508_szolnok_kmdemo_11.jpg

...ebből a harcból nem is lehet kérdés, hogy kinek kellett győztesként kikerülnie :-)

150508_szolnok_kmdemo_12.jpg

Komoly arc, inkább nem vitatkozunk vele.

150508_szolnok_kmdemo_13.jpg

Megvan az aktatáska az „érzékeny információkkal”. Nyugodtak lehetnek a 34-es srácok, a 88-asok tartják állásaikat. Futás a kiemelés helyszínére...

150508_szolnok_kmdemo_14.jpg

...ami a látvány kedvéért a SPIES-köteles módszerrel történik.

150508_szolnok_kmdemo_15.jpg

Lóg a fürt a Mi-17-es alatt. A legalsó a „táskás ember”.

150508_szolnok_kmdemo_17.jpg

Piros jelzőfüstben helyezkedik be a 88-asokat felvevő 3305-ös.

150508_szolnok_kmdemo_18.jpg

Stimmel a bejegyzéshez. 86-os repülőeszköz, 88-as és 34-es pk + vkf egy képen. Persze a két maradék, fotós alak is része a szélesebb értelemben vett közösségnek :-) Úgy is mondhatnánk, együtt a csapat.

150508_szolnok_kmdemo_19.jpg

A nagyköveti Huron és az ajándék páncélozott Humvee.

Zord

Ps: A LégierőBlogger számára a látottak és a várható KMZ+KVZ=KMKE átszervezés ismét csak a helikopterek kérdését veti fel. A képesség ugyanis a megfelelően konfigurált légi szállító platformok nélkül nem önálló, hanem megint csak „segédhadi” lehet. Lehetne részletekbe bocsátkozni, de itt legyen annyi elég, hogy az éjjeli alkalmazhatóság és az önvédelmi rendszer a SOF kiszolgálásra való alkalmasság két hangsúlyos területe. Az NVG odaveszett a 2013-as néhány száz összórás mélyrepülés és az N gépek kifutása miatt, a bemutatón szerepelt két „mezítlábas” Mi-8-as és egy Mi-17-es fedélzetén lévő több tucatnyi magyar katona pedig egy éles helyzetben a jelenleg meglévő, 0, azaz nulla túlélőképesség miatt mind odaveszhetett volna. Szégyen, és még egyszer, nagybetűkkel SZÉGYEN, hogy a néhány gépes magyar helikopterállományt nem lehet a készletekben még bizonyosan meglévő ASzO töltetkivetőkkel felszerelni. Magyarán szólva legalább megtenni azt, amit lehet, jóformán pénz nélkül is – mondjuk a MH Légijármű Javítóüzemben. 

Címkék: Szolnok Mi-17 Mi-8 34. KMZ 88. KVZ 86. SZHB