Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (72) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Rifle, Paveway, Pickle: újra de facto A-G képes a Magyar Honvédség

2018.06.14. 23:59 | zord | 37 komment

Ha valaki nem ismerné a brevity kódokat: június 13-14-én történelmi pillanatokra került sor a svédországi Vidsel lőterén. Közel 17 évvel az első magyar Gripen-lízingszerződés aláírása után megtörtént a repülőgép releváns földi célok elleni fegyverzetének (értsd: nem gépágyú) első valós használata. Bár a kecskeméti (MH59), szolnoki (MH86 ERICS) és ÖHP állomány által végrehajtásra kerülő Légi Fölény 2018 fedőnevű gyakorlatból még egy hét hátra van, a LégierőBlogger a helyszínről azt jelentheti kedves olvasóinak: néhány AGM-65H és G2 levegő-föld irányított rakéta (ez utóbbi esetében "fahegyi gyerek" nyomta a gombot :-) , illetve GBU-12 lézerirányítású, valamint Mk 82 irányítás nélküli bomba már felhasználásra került - a hot debrief szerint  teljes sikerrel.

Videó a főbb függesztési mozzanatokról.

180614_vidsel_legifoleny18_3.jpg

Függesztik a fegyveresek az egyik éles GBU-12-est.

180614_vidsel_legifoleny18_4.jpg

GBU-12 és AGM-65G2 együtt a bal szárny alatt.

180614_vidsel_legifoleny18_13.jpg

Mark 82 modifikáció és modularitás. A legtávolabb gyakorló bombatest alapkonfigurációban, aztán inert bombatest teljes Paveway II kittel, legközelebb pedig az éles bombatest a felszerelt lézeres irányítófejjel (Computer Control Group)...

180614_vidsel_legifoleny18_14.jpg

...a ledobás után kinyíló szárnyszekció (Airfoil Group) pedig most érkezik hozzá. Az MXU-kat szerelés előtt a baloldalt látható légmentes hordókban tárolják.

180614_vidsel_legifoleny18_5.jpg

Ez bizony éles.

180614_vidsel_legifoleny18_6.jpg

Inert Mk 82-es várja a dobást tároló-szerelőhelyen cápapofával díszítve. Miként máshol a világon, a bombafegyverzet itt is megihlette a személyi állomány képzőművészeti hajlamú tagjait.

180614_vidsel_legifoleny18_2.jpg

Ugrik tábornok kecskeméti bázisparancsnok, gyakorlatvezető tájékoztatója. Aki figyel: Müller Adrien, hazánk stockholmi nagykövete, Sáfár tábornok ÖHP pkh, légierő haderőnem főnök és Kilián tábornok véderőattasé.

180614_vidsel_legifoleny18_10.jpg

A 31-es kismagasságú útvonalra indul 11-es irányba, háttérben a régi, immár használaton kívüli torony.

180614_vidsel_legifoleny18_11.jpg

Ez már a díszfestésű 40-es és az új torony. Talán a megváltozott körülményeknek köszönhetően, de jelentős építkezések vannak folyamatban az északi tesztbázison, ahová a LégierőBloggernek most sikerült harmadszor eljutnia az LF12 és az EDA HTIC13 után.

180614_vidsel_legifoleny18_9.jpg

Helyi sajátosság: meglepően sok port vernek fel itt a repülőgépek úgy általában, de most az építkezések miatt pláne.

180614_vidsel_legifoleny18_12.jpg

A lassú közelítés jegyében most már sikerült egész közelről megcsípni a ROVER DL antennát a podokon. Az éles fegyverhasználatok alkalmával maximalizálták a szolnoki JTAC közreműködését, de történtek száraz rávezetések, a második héten pedig tervben van svéd irányítók bevonása is.

Hogy némi perspektívába helyezzük a fenti tényközlést, mindez azt jelenti, hogy hosszas hiátust követően pótlásra került a magyar honvédségben korábban rendszerben állt szovjet harci típusok inherens, és többé-kevésbé realizált (nem irányított) bombavető képessége; helyreállt a Szu-22-es 1997-es kivonásával elvesztett, az 1980-as évek közepén először megteremtett precíziós (nagy pontosságú levegő-föld) képesség; végül pedig a honvédség repülői bekerültek azon (köztük térségi, például román) légierők közé, amelyek ténylegesen képesek a napjainkban is még korszerűnek mondható módon földi célok elleni tevékenységre. Csak emlékeztetőül: a direct attack precíziós levegő-föld fegyverzet elterjedése éppen az elektrooptikai önirányítású Maverick, illetve a félaktív lézeres Paveway családdal az 1960-as évek végétől kezdődött meg az amerikai légierőben.

Bár az elmúlt években sokan keverték a szezont a fazonnal, a Gripen-fegyverrendszer technikai lehetősége csak ezekkel a lépésekkel lépett elő valós katonai képességé. Mondhatnánk úgy is: a százmilliárd forintos nagyságrendű JAS-beruházás újabb harmadát (a J után az A betű által jelöltet) sikerült realizálni.

Köszönet a munkáért azoknak, akiket illet, nem feledve természetesen, hogy az LF18 során az újdonság A-G mellett a szokásos A-A gépágyúlövészeti, illetve Sidewinder (Rb74) rakétalövészeti, valamint kis magasságú navigációs feladatokra is sor kerül.

 

De persze ez a bejegyzés...

 

...sem jöhetett volna létre a Teve-század nélkül, mely Luleába, az F21 ezred bázisára repítette a szemlélő elöljáró mellett a LégierőBloggert és a katonai sajtó képviselőit is.

180614_ke-vidsel_airbus_2.jpg

Irány észak, fütyülnek a...CFM56-osok a honvédség Airbus A319-esének szárnyai alatt. Diszkrét hidegháborús nosztalgiaként megjegyezném: a távolban látható Gotland, kb. abban a pozícióban vagyunk (csak persze úgy 12 kilométerrel alacsonyabban) ahol az amerikai SR-71-esek anno ellentétes, déli irányban átdörrentek a Baltic Express feladatok során a semleges svéd szárazföld és sziget közti keskeny nemzetközi "légtérfolyosón".

180614_vidsel_legifoleny18_7.jpg

Belső- és külső toborzással töltik fel a légikísérő-állományt. Egyikük mutatja az új Teve-patchet.

Zord

Ps: köszönet azoknak, akik az elmúlt hetekben tettek azért, hogy erről a fontos fejleményről a helyszínről tudósíthassak.

 

Címkék: bomba honvédség lövészet maverick Svédország Kecskemét Gripen Airbus Mk 82 GBU-12 Vidsel A319 LGB lézerirányítású AGM-65 légi fölény 2018

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr3214049536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2018.06.15. 02:34:44

Végre: szerdán-csütörtökön bombáztak Gripenjeink!

Nem mellékesen úton a vidseli lőtérre típust utasrepültünk a honvédségi A319-essel.

Zord

zord 2018.06.15. 15:48:57

Képek: függesztik az éles LGB-t és a Mavericket a Gripenre!

Zord

David Bowman 2018.06.15. 20:28:39

Egyszer elromlott a Blackbird egyik motorja, és a svédek el is fogták.
Még ma is hiányoznak azok a Szu-22esek.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.06.16. 12:35:18

@zord: Örüljünk neki..
egyébként hány %-át használtuk fel a vásárolt bombakitteknek, és Mk82-nek? :-)
Van info Sidewinder fronton?

Beat it! 2018.06.16. 13:32:03

@Kelepisti:
Én is örülök. Különösen azoknak, amit csak a sorok közé nézve lehet látni. Hogy irányítás és irányítás nélküli bombát is használtak, Maverickből pedig H és G is volt "terítéken". Ez mutatja, hogy végre teljes rendszerben gondolkozva, az "új" képességet kihasználva, egyben letesztelve végezték a gyakorlatot. Csak így tovább!
Talán valami specifikus ARM is elférne még a palettán, így régiós előnyre tehetnénk szert.

zord 2018.06.16. 21:04:16

Az egyetlen kérés, amit kaptam, hogy a specifikus rakéta- és bombafelhasználás ne jelenjen meg. Én a bejegyzés első verziójában az első hét mérlegét megírtam, de aztán a kérésnek engedve általános a "néhány" kifejezésre tértem át.

Zord

zord 2018.06.17. 00:19:13

Újabb képek Vidselből!

Zord

ms007 2018.06.17. 18:33:20

Aki kicsit is képben van a légierőnkkel, az tudja minden infó nélkül, hogy pár darabnál többet úgyse dobnak. Sok értelmét nem lâtom a titkolózásnak

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.06.17. 21:25:17

.. hát igen. Egy olyan államnál, amely leírja, hogy x vagy y darab LGBU-t szerzett be, stb. ott simán leírják, de nálunk, ahol 1-2 javadalmazás/ repülőgép sem áll bizonyos rakétákból rendelkezésre, mert annyit sem szereztek be, ott minden információ "nemzetbiztonsági" adatnak felel meg. (igaz parasztvakítás mert fél-egy tucat darabnál jobban nem lehet becsléssel sem mellélőni, de ez a feltételes reflex...

Mégy két kérdés, hátha volt róla szó..: hazánk felett miért nem volt több LGBU fegyvermakettel végrehajtott repülés?
Várható-e, hogy földi csapásmérő fegyverzet imitációval fogunk Gripent kiállítani statikusan nemzetközi részvételen. (pld. Szliacs, vagy éppen Fairford, Radom stb.
"szvsz nagyobb lenne a Légierőnk respektje, mint 1-1 "meztelen" repülőgéppel.. Persze vannak nagyobb prioritások is, csak mellékesen írom el..

Beat it! 2018.06.18. 10:12:48

Ez ám a cenzúrának tökéletesen megfelelő galéria. Csak Safi repülése van benne. Remélem a jövő hétre lesz valami izmosabb anyag is a hivatalos oldalról:
honvedelem.hu/cikk/110908_tul_az_elso_felidon

zord 2018.06.18. 10:34:07

@Beat it!: a 2x2 függesztés jószerével az Aeromagazin és a blog kedvéért történt, amiért hálás köszönet! A dobások 1x konfigurációban zajlanak, azt majd a Zrínyi kinn maradt stábja leforgatja.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.06.18. 14:29:45

Az Air INternational júniusi számából: Csehországban szélesebb a nyilvánosság és működik a transzparencia:

Czech Gripen air-to-ground capability The Czech Republic’s 14 Saab JAS 39C and JAS 39D Gripen fighters are being upgraded with Saab MS20
mission software that will allow them to receive Link 16-compatible Viasat MIDS-LVT (multifunction
information distribution system – low volume terminal) datalinks. The new software will also allow
them to carry out air-to-ground missions, including carriage of laser designator pods. Procurement
of 180 Raytheon 500lb GBU-12 and 1,000lb GBU-16 Paveway II precision-guided munitions will
also be funded. Czech Gripens had previously been limited to air-to-air missions.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.06.18. 14:47:50

@Kelepisti: Nem gyenge mennyiség a sejtetett / ismert (?) magyarhoz képest.

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.06.18. 14:54:34

@Kelepisti:
A szoftver kb 1 hónapja mindegyik gépen megvan.

zord 2018.06.18. 18:17:19

@Kelepisti: @molnibalage: @Levente B.:

Az MS20 konfiguráció, nemcsak szoftver. Implementációja a magyar gépeken heteken belül megkezdődik - az 50 BAP rotációra (2019) már ezzel megy Kecskemét.

A cseheknek az L-159 miatt már régóta van Mk 82/GBU-12-esük. Kérdés, hogy az említett beszerzendő mennyiség nemzeti program, vagy ugyanannak a NATO PGM LoA-nak a része, aminek tavaly óta mi is tagjai vagyunk.

A mennyiségeket lehet pedzegetni, de azt a nagy kritizálás közepette nehogy elfelejtsük, hogy az A-G kezdettől fogva része a magyar koncepciónak, 2009 óta podolunk, 2012 óta nemzetközileg kvalifikált JTAC-el CAS-olunk, idén óta van ROVER DL, és most már dobtunk bombát is.
A csehek eddig kizárólag A-A-t csináltak, az A-G-t most kezdik, hogy a gépeik alkalmassá válnak rá. Eddig még NATO-pilont sem láttam soha cseh gépen (legutóbb az NTM-en, egy hónapja fotóztam őket), szóval még föl se tudják rakni a bombáikat.

Zord

zord 2018.06.18. 18:21:08

Gyorsan összedobtam egy kis videót a kint felvett anyagból.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.06.18. 20:55:47

Nem hiszen, hogy volt kritika. A csehek dedikáltan "légvédelemre" szerezték le a Gripent, hiszen ŐK az ALCA-t képzelték csapásmérésre. Ezért is volt már régen LGBU +mk82. A Grifo-juknak van levegő-föld képessége,és van adatbuszuk is célmegjelölő konténerre, más kérdés,hogy végül az integráció nem valósult meg. A-G-t NATO kötelékben végig gyakoroltak az L159-el akár TLP-n, akár az ELITE-ken..
Aztán kiderült, hogy a szubszonikus könnyű támadó nem megfelelő Magas intenzitású harcterek fölé, és logikus a JAS képesség kihasználása a Gripennel. Némileg ellentmond ennek, hogy Irak éppen az A-G képességet használja az ALCA-nal, és Izrael+cseh koopredukicóval benevezték a gépet a könnyű csapásmérő tenderre (amelyről valószinűleg kizárják őket, akár a Scorpiont..)

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.06.20. 14:04:00

Valami protokolláris dolog volt:

"Niclas Trouvé:

Attending very successful live firing exercises of HU Air Force SAAB Gripen fighters at Vidsel, Sweden. Productive SWE-HU Joint Reference Committee meeting of Gripen program. Proud of our close strategic partnership."

pbs.twimg.com/media/DgFPOA4WAAYVz6Z.jpg

zord 2018.06.20. 14:28:22

@Levente B.: diszkréten megkérdezném, vajon jó-e, hogy nincsen a magyar Gripen-programnak projektirodája? Teljesen nyilvánvaló, hogy ilyen strukturális-szervezési okok is közrejátszanak, hogy erre az örömteli pillanatra ennyit kellet várni.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.06.22. 18:18:47

@Levente B.: Igen, a programiroda hiánya, és a svéd-magyar közös mellébeszélés is közrejátszik. Tisztázni kell, kinek mi az érdeke, és nem cukormázas körmondatokkal mosolyogni. Légierő Bloger úrral, Pápa-Budapest úton ilyenről is beszélgettünk, majd ami szívén-száján el is mondta a SAAB képviselőinek :-)
Akik talán még örültek is, hogy nem kell annyira kínosan és szépen beszélni...(mellé)

zord 2018.10.27. 16:45:41

@Levente B.: a honvédségi Gripenekre is ráférne már egy HOBS+HMD kombó, ráadásul a gép kész a fogadására.
A (most zárójeles) AIM-9L/I-1-es Sidewindereinkkel a környező országok között egyedül a horvátokat (R-60) megelőzve az utolsó előtti hely a miénk. Szlovákia, Ukrajna, Szerbia: R-73 sisakcélzóval. (Szlovákia az F-16-osaihoz nyilván AIM-9X-et vesz majd). Ausztria: IRIS-T sisakcélzó nélkül. Románia: Python III sisakcélzóval (LanceR), majd AIM-9X az F-16-osokhoz sisakcélzóval.
Szlovéniát nem számoltam, mert nincs vadászgépe.

Zord

Flankerr 2018.10.28. 18:37:28

@zord: És a horvátok nemsokára előznek ugye

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.10.28. 21:09:10

@zord: Nos láttuk, hogy a HM Z2026-os sikernek könyveli el, hogy megoldották a AIM-9L nagyjavítását. Sokan várták a IRIS-T beszerzést a nagy Winder élettartam hosszabbítás történetben, pedig politikai előny is lett volna Európai és Német fegyver, újabb képességbővülés.. Látjuk mit lett a vége..
Erről nincs mit beszélni.

zord 2018.10.29. 08:35:12

@Flankerr: a "nem sokára" kissé erős. Nincs szerződés, és amit hallok, aszerint sok dolog nem tetszett eddig a horvátoknak, ahogy elmélyültek a leendő ügyletük részleteiben. Nekem vannak bizonyos zsigeri megérzéseim, ezek között szerepel, hogy használt vadászgépet Izraelből nem szabad venni. (Láttuk az F-16A kivonásnál, asszem volt adat is, hogy teljes flottára vetítve nem repülték széjjel, de ha a valószínűleg leállított/eleve kannibalizált gépeket levonjuk, akkor elég magas a maradék kihasználtsága - és hát ezekbe nem sajnálták a G-ket sem.)

Egyébként nyilván, ha lesz egyszer negyedik generációs vadászgépük szolgálatban a horvátoknak, HOBS rakétás lesz. De ettől realisztikusan még nagyon messze vannak.

Zord

zord 2018.10.29. 08:41:10

@Kelepisti: "nos láttuk, hogy a HM Z2026-os sikernek könyveli el, hogy megoldották a AIM-9L nagyjavítását."

Mivel a kérdést én tettem fel, és ott voltam a választ hallani, nyugodtam mondhatom, hogy sem a részemről, sem a válaszoló vkf részéről nem volt direkt összekötés a Z2026-al. Hacsak az nem, hogy egy olyan HTK-n hangzott el, aminek a Z2026 volt a fő témája.

Azzal természetesen maximálisan egyetértek (lásd fenn), hogy a Gripent mihamarabb ki kell egészíteni HMS/HOBS képességgel. De a BVR-ben is lépni kellene a Gripenhez rendelkezésre álló jelenleg legkorszerűbb képesség felé.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.10.29. 09:24:34

@zord: Annyit a HM védelmére, hogy pld. Hollandiában az F-16MLU-k légihjarcfegyverzete, AIM-120B és AIM-9M (tehát nincs HMS/HOBS) majd csak az F-35-.el. A Szír Szu-22 lelövésén kívül nem sok hőkövető rakétás légiharc volt, tehát amennyiben lehetséges a BVR fekteti az amcsi/NATO doktrinák is erre fektetik a hangsúlyt. Békebeli készenlégi szolgálatra elég a L-es Winder is. A környékbeli országoknál is felsorolt R-73-ast nos nem használják a szlovákok és a Szerbek sem QRA-ra, ott R-60M-el repülnek..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.10.29. 10:00:00

@zord:
A Nagyon favorízált Magyar Idők "Szaklapban" jelent meg az alábbi:

2018. október 17. szerda 05:55 - Baranyai Gábor

Fejlesztés előtt a szárazföldi haderő is....

A Zrínyi 2026 keretében fejlesztik a Gripenek fegyverzetét, jelenleg a rövid hatótávolságú infravörös irányítású rakéták üzemidőhöz kötött kalibrálása folyik, ezért a készenléti szolgálatot a radarvezérlésű, nagy hatótávolságú rakétákkal látja el a honvédség.

zord 2018.10.29. 10:02:28

@Kelepisti: azért abba a hibába ne essünk, hogy ha "nem használták, nem is fogják használni". Az egész haderőfejlesztés jó esetben számos olyan képességet tartalmaz, melyre soha nem lesz szükség. De része az elrettentésnek, az erőfelmutatásnak.
A szlovákok a 73-assal spórolnak, inkább a raktárban spórolgatnak vele, mint a repülőgépen tolják bele a repidőt. A békeidős QRA-ra jó az R-60M. Ez nálunk is így van a Sidewinderrel, de a raktárban azért legyen ott a HOBS fegyver, a srácoknak a fejére meg kerüljön föl a HMS/HMD.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.01.28. 16:23:51

A csehek áprilisban mennek lövészetre NORDIC FIRES gyakorlat névvel:

Čáslavští stíhači se budou u polárního kruhu připravovat na ostré střelby. Tento týden zavítají do Švédska, aby se na letecké základně Vidsel seznámili se stavem střelnice. Střelby proběhnou za účasti bojových letounů JAS-39 Gripen a L-159 ALCA v dubnu během cvičení NORDIC FIRES.

zord 2019.01.29. 00:20:02

@Levente B.: fantáziadús név! Vajon dobni is fognak? Korai lenne, de belőlük kinézem. Mondjuk ők odahaza is gond és finnya nélkül dobják az éles 500 fontosokat.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.03.29. 11:22:02

A cseh különítmény ma kiutazott Svédországba.
süti beállítások módosítása