Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

augusztus 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Címkék

AirPowerNews (32) f 16 (20) gripen (76) Gripen (40) helikopter (20) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (27) Kub (15) magyar (34) mig 29 (37) mi 17 (19) nato (20) Pápa (16) radar (15) Szolnok (19)

HTML

AirPowerNews 53. (2017. aug.)

2017.08.07. 21:48 | zord | 99 komment

Az idei év egyik jó hírét ismét a győriek szolgáltatták nekünk sikeres részvételükkel a TOLY17 csehországi szegmensében. Az augusztusi hírbejegyzés kombóképén az egyik indításuk és egyik telitalálatuk a hatból.

170807_airpowernews53s.jpg

Zord

A bejegyzés trackback címe:

http://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr1912726812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

zord 2017.08.07. 22:22:36

Légierő-verseny ezúttal Kínában. Érdekes fotó egy egyiptomi Mi-17 EW felvarrót viselő hajózóról:

http://мультимедиа.минобороны.рф/multimedia/photo/gallery.htm?id=43053@cmsPhotoGallery

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2017.08.08. 09:11:58

Nagyobb bajok a 29K-kal. Gyakorlatilag minden leszállás egy baleset, sok töréssel, kilazulással, amit Oroszországból kell pótolni. A ruszki műszaki csapat ott van és ingatja a fejét...

www.defensenews.com/land/2017/08/04/indian-navy-wants-russian-mig-29k-jets-to-be-ruggedized/

molnibalage 2017.08.08. 10:12:29

@Kelepisti: Márminthogy nem értik, hogy mitől ilyenek a gépek vagy indiaiak üzemeltetik szarul gépeket?

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2017.08.08. 10:41:43

“We [Indian Navy] want the MiG-29K aircraft to be ruggedized to carry out operations because landing on the deck of the aircraft carrier is almost like a hard landing and the fighter aircraft needs frequent maintenance,” the Navy official said.
“There are frequent structural defects due to deck landing,” the official added.
The service did not enter into a contract for automatic maintenance of the aircraft with the Russians while purchasing the MiG-29K fighter aircraft in 2004 and 2010 for $2.2 billion.
“Today they are fully dependent on Russia for all major support issues,” an Indian Ministry of Defence official said of the Navy. “The Indian MoD has taken up the matter with the Russians on several occasions. Though the Russians have sent their technical teams, no solution has been forthcoming.”
Arun Prakash, a retired Indian Navy admiral and former service chief, was more critical of the situation: “The truth is that the Indian Navy has virtually funded the development of this aircraft (which the Russian Navy is now adopting) and if the Russians had any ethics, they would ensure that every shortcoming is fixed free of cost.”
According to the MoD official, state-owned Hindustan Aeronautics Limited is of little help in this situation: “Without approval of design authority, it is difficult to go in for any modification.”
HAL is currently seeking funds from the Navy for the maintenance and overhaul of 113 engines including spares.
According to the MoD official, the government would prefer an agreement involving the Navy, Russia, and HAL to undertake structural improvements for the MiG-29K fighters.
The call for improved ruggedness originates from an issue after deck landings. The MiG-29K’s settings reportedly require a reset after landing on the deck of the carrier.
“After every carrier landing (which is virtually like a crash), components of the aircraft crack, break, or stop functioning. The aircraft then goes to the workshop for repair/replacement of the part, which often has to come from Russia,” Prakash said.
A report last year by India’s autonomous auditing agency, the Comptroller and Auditor General of India, said the MiG-29K was to be technically accepted despite discrepancies and anomalies.

zord 2017.08.08. 10:50:24

@molnibalage: szarok a gépek. Egyszerűen. A MiG bevállalta a kevés tapasztalatával ezt a dolgot, most megy a szenvedés.
A típusváltozatból eddig odaveszett három gép és három ember.

Zord

molnibalage 2017.08.08. 10:51:55

@Kelepisti: Köszömöm, ez ott van a linkben tudok olvasni, felesleges idézni belőle.

A szöveg mögé azt képzel az ember, amit akar. Az eredményt látjuk, az okot nem.

zord 2017.08.08. 10:55:01

Kelepisti · jetbirds.gportal.hu 2017.08.08. 10:45:17
Ha már helikopter - nem tudjátok az aug.20-ra a szolnoki gyakorlások idejét. Meg szeretném mutatni a gyerekeimek..

zord 2017.08.08. 11:06:49

@molnibalage: egy tengerészeti gép számtalan megoldásában eltér a szárazföldiektől. Nemcsak a nyilvánvalóakban, de nüanszokban is, melyek azért keményen befolyásolhatják az üzemképességet. A szerelőnyílások, a panelek szigetelése, a berendezések rugalmas rögzítése, stb. Néha egy-egy kemény leszálláson odakenni a gépet és rendszeresen nagy különbség. Amit olvasni, abból én arra következtetek, hogy teli van olyan dolgokkal ez a változat, ami egyszerűen a hajófedélzeti valósággal találkozva nem működik, vagy rengeteg "helyreállítási" munkát igényel felszállások közt. A dolgot nehezíti, hogy az orosznak sincs több tapasztalata, ha jön is, ott van is segíteni, biztos sok olyat lát, amivel még ő se találkozott.
És akkor még a repedésekről, törésekről, a csíkon/hangárban nem feltétlenül helyreállítható dolgokról nem is beszéltünk. Biztos, hogy vannak ilyenek is.
Egyébként meg: egy kis darabszámú, speciális igénybevételű repülőgépsorozat, egy a területen nem tapasztalt gyártótól, egy területen szintén nem tapasztalt üzemeltetővel. Tulajdonképpen az lenne a csoda, ha jól mennének a dolgok.

Zord

molnibalage 2017.08.08. 11:09:09

@zord: Nekem olyasmi jön le az írásból, hogy az ismételt sokkal nagyobb rugalmas alakváltozásokat nem viseli el a gép a szárazföldi igénybevételhez képest, és maradó alakváltozásokká megy át vagy tűrésen kívül kerülnek dolgok. Az, hogy az elektronikánál mi a helyzet, az még ennél is homályosabb...

Liverbird 2017.08.08. 11:26:06

@Kelepisti: @Kelepisti: Úgy látom nem csak én megyek úgy nyaralni, hogy közben gúvasztom a szemem és hegyezem a fülem, hátha látok valami érdekeset :) Én júliusban Svájcban jártam, de sajna csak az állatkert egy része jött össze. Nem volt se Darázs, se Tigris, de repült egy Puma Chur felett, illetve Ascona/Locarno volt sűrűbb, mert láttam iskolaköröző katonai PC-6-ost és EC-635-öst, na meg egy kisebb falka PC-7-est. De ennyi volt a katonai vonal. Bezzeg civil helikopter annyi van, mint a nyű.

Csak hogy legyen itt egy kép is:
kephost.com/images/2017/08/08/Puma.jpg

zord 2017.08.08. 11:36:18

Folytatódik az Army EW képességfejlesztése, néhány szó az Európában, a Saber Guardian alatt folytatott tesztekről:

www.defensenews.com/electronic-warfare/2017/08/07/first-electronic-warfare-prototypes-from-armys-rapid-capability-office-put-to-test/

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2017.08.08. 12:03:40

@molnibalage: Én saját gondolataim szerint a kemény leszállásokkal és a sósvizen/párában üzemeltetéssel a elekronikus hibák/kontakthibák is jóval gyakoribbak a szárazföldi 29-esekénél. Ráadásul a fene se tudja, hogy a gyártás során mit, hogyan szerelnek össze, építenek be, az egyébként eddig csak szárazföldi gépeket gyártó cégnél.. A gyártáskultúra egyébként is alacsonyabb, mint a Szuhojnál, különösen a távol áll az eddig külföldre Szu-30-asokat építő gyárnál (KnaPO??)

zord 2017.08.08. 12:09:19

Hány fős lehet ez a pápai "ezred"? Az nyilvánvaló, hogy nincs feltöltve, de mennyi lehet a rendszeresített? Nagyon remélem, hogy nem Kecskemétről és Szolnokról próbálnak pótolni...

www.honvedelem.hu/cikk/64763_megtartottak_az_elso_ezredsorakozot_papan

Zord

zord 2017.08.08. 12:15:07

Mai vezércikkem a Zrínyi 2026 kapcsán:

mno.hu/vezercikk/penz-paripa-fegyver-2411525

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2017.08.08. 13:53:30

@zord: Nagyon is egyetértek a vezércikkel. Egyetlen problémám van. Ez a cikk megint a szűk értelmiségnek szól. Annyi ritkán használt szó van benne ami nem übereli a Soros-Migráns-honvédség-helikoptereket nagyjavitottunk szöveget. De ez az egész újságírás és média problémája. Nem tud a NÉP nyelvén beszélni..
A NÉP buta, mert annyira lealjasították a 3 szavas, néhány betüs üzenetekkel..
lásd:
..
második „unortodox” Orbán-kormány neoliberális hon- és rendvédelmi nyugdíjpolitikájának revíziója nélkül az újjáépítés humán oldala lényegében megvalósíthatatlan
....
Helyette: A katonákat a különleges nehéz fizikai és a veszélyekkel, sérülésekkel és akár halállal végződhető hivatásuk miatt kedvezményes nyugdíjba kéne részesíteni...

erre mondja plebs, hogy csak cigiznek meg a faszukat verik a laktanyában, még a gripeneke se tudják rendesen használni, azokból is má lezuhant kettő. Minek aggyak nekik? Kéne a bányászoknak, a mentősöknek, és a tűzoltóknak is. de azok se kapnak...

molnibalage 2017.08.08. 14:10:30

@Kelepisti: A baj az, hogy az ilyen gyök2 plebsnek TÖKMINDEGY, hogy mit csinálsz. Nekik minden szar, mert az egész világ össszesküdött ellenük.

Dolgoztam ilyen nagyon gyök2 emberekkel sokat diákéveim alatt és inkább csak hallgattam. Nem csak én dolgoztam ott fiatalon. Valakik képesek felfelé mozogni a társadalomban valamennyit és nem mindig másra mutogatni, de egyszerűbb meló előtt és után bevágni a felest, meg szívni a szofit, mint tenni is valamit. Persze ezt nem mondhattam a szemükbe én aki módjával iszok és nem dohányzok.

Az is valahogy érdekes, hogy mindig a rosszabbul kereső kezében látok cigit. Arra bezzeg mindig volt lé.

Az ilyen ember blikket olvas legfelebb... De leginkább semmit.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2017.08.08. 14:17:25

@molnibalage: Jogos.. de valahogy közelebb kéne hozni a sereget, az embereket és a valóságot és rámutatni a pártpropaganda hazugságaira..
Azt, hogy becsülete legyen a katonai hivatásnak.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2017.08.08. 14:23:26

@molnibalage: Ugyanezt írtam a HTKA-s tanulmányodra is. Nagyon jó. De én - bocsánat a gondolatmenetemért - inkább örülnék, ha 1000 ember helyett aki műszakilag is megérti, inkább lenne mondjuk 20 ezerhez eljutó, úgy, hogy sokkal kevesebb műszaki szöveg, és inkább rávilágítás, hogy is működnek általánosságban a rendszerek, valamint milyen harcászati fogások vannak.. (anno mint a Haditechnika fiataloknak, csak modernebb formában és tartalomban)..

molnibalage 2017.08.08. 14:39:40

@Kelepisti: Ez nem csak a Honvédeségre vonatkozik. BÁRMIRE. Akikkel együtt dolgoztam annak majdnem mindegy mi volt. Minden szar. Az, hogy ők mit ronthattak el arról valahogy soha nem volt szó...

A HT összefoglaló ennek szellemében is készül, de ugya belátod, hogy ezt amúgy sem Józsi bácsi a 60 éves kőműves fogja olvasni? Ezen felül van egy szint, ami alá menve csak bullshittelés az egész. Légvédelmi rakétáról nehéz úgy rávilágításban beszélni annak, aki még a ferde hajítást sem érti meg...

Érdekel a mostai formája az első 240 oldal?

Gaudi 2017.08.08. 14:58:46

@molnibalage: "Érdekel a mostai formája az első 240 oldal?" Tedd közzé pls.

molnibalage 2017.08.08. 15:02:53

@Gaudi: Még nincs kész, ez a része van szépen átfésülva. A jelenlegi hossza 528 oldal. Ha "készen lesz" - értsd abbahagyom - akkor ki lesz adva. Karácsonyra tervezem. Ami addig nem fér be, akkor azt kivágom.

Egyébként társszerzőket most is várok. Hpasp áttolt pár anyagot, amit le kellene csak fordítani (azért lehet, hogy meg kell vágni őket egy kicsit vagy éppen hozzáadni) és akkor bekerülhetne nem angol mellékletként, hanem törzsszövegként az anyagba, de min. magyar mellékletként. Nekem sajnos nincs mindenre időm.

Ennyivel is több lehetne az írás. Cserébe azt mondjuk fel tudom ajánlani, hogy aki segít, az természetesen a bedolgozók neve mellett hamarabb láthatja mondjuk az eddig elkészült részeket. Ez így megfelel? Viszont nagyon kérem, hogy akkor ne osztogassad boldog boldogtalannak, mert azér nem adom ki ebben a formában, hogy szép egységes és kerek legyn, hogy még nagyobbat szóljon. A HTKA.hu-n ha olyan téma merül fel, akkor néha idézek belőle, de 2-3 oldalán soha többet. (Lényegében ezért kezdtem anno írni, hogy ne kelljen mindent mindig leírni ötvenszer.)

(Két anyagom van az egyik 32 ezer a másik 18 ezer karakteres, az Arab-Izraeli háborúk egy részéről.)

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2017.08.08. 15:11:28

@molnibalage: Köszönöm Balázs, minden írásod elolvasom. Nagyon érdekel.

zord 2017.08.08. 17:03:49

@Kelepisti: @molnibalage:

A Magyar Nemzetet szerintem nem feltétlenül a legegyszerűbbek olvassák. Egyébként meg ha csak a honvédelemben érintettek olvassák (teszik, hivatalból is), akkor már célba ért.

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.08. 17:06:47

"In a surprise move, the Luftwaffe (German Air Force) has revealed a lease deal for two M28 Skytrucks. German evaluation of the twin-turboprop has been going on for some time. In Luftwaffe service the M28 will be mainly used for parachute jump training."

www.airforcesmonthly.com/2017/08/07/germany-leases-m28-skytrucks/

zord 2017.08.08. 17:09:11

Az amerikai kongresszus nyom az Armyra, hogy legyen szíves, vegyen már egy 360 fokos lég- és rakétavédelmi radart:

www.defensenews.com/smr/space-missile-defense/2017/08/06/house-pressures-army-to-buy-new-missile-defense-radar-that-the-white-house-opposes/

Ez gyönyörű egy mondat :-)

"The radar in the current system — Raytheon’s Patriot — has blind spots."

Nem foltjai vannak, hanem nem érzékel környezetéből 270 fokot, baszki!

Zord

molnibalage 2017.08.08. 21:12:51

@zord: Lehet, hogy viccesnek hangzik, de minek...?

Hiába van körkörös felderítő radarja a Patriotnak, ettől a tűzíve nem változik meg. Minek pásztázzon olyan légteret, ami az osztály amúgy sem tud támadni...?

A Patriot alkalmazási alapegysége papíron a zl. 6 db osztállyal átfedésben. Csak akkor van értelme ennek, ha ki akarod kapcsolni a Patriot osztály radarját és szovjet-orosz módszer szerint ez a 360 fokos radar alá Big Bird módon osztja a célokat egyébként értelmetlen.

Open Skies 2017.08.09. 01:37:49

Átalakul a svájci katonai pilóta képzés... náluk sincs szükség sugárhajtású kiképzőgépekre.

psk.blog.24heures.ch/archive/2017/08/08/nouveau-cursus-de-formation-aux-forces-aeriennes-864104.html

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.09. 09:48:00

" Military avionics experts at Lockheed Martin Corp. will upgrade the mission computers aboard German military P-3C maritime patrol and anti-submarine warfare (ASW) aircraft under terms of a $158.5 million order announced Tuesday."

www.militaryaerospace.com/articles/2017/08/avionics-computers-p-3c.html

zord 2017.08.09. 13:56:26

Holnap, csütörtökön 2130-kor kerül adásba a Hétköznapi Honvédelem című műsor a Hatos csatornán Demeter Mártával, Szentesi Zöldi Lászlóval és velem.

hu-hu.facebook.com/hetkoznapihonvedelem/

Zord

zord 2017.08.09. 15:23:25

@Open Skies: érdekes kérdés, hogy a reptechnikai készségfejlesztést mennyire lehet kivonni a hajózóképzésből a mind kifinomultabb FBW és AP rendszerekkel felszerelt új generációs harci gépekre történő előképzés esetében.

A PC-21 nem FBW, szóval a svájciak nem ezen az úton járnak.

Én is amondó vagyok, hogy azért pilótának lehessen nevezni akit oda ültetnek.

Zord

molnibalage 2017.08.10. 11:05:14

@zord: Ez azt akarod mondani, hogy a katonai pilóták "airlineresednek" és egyre gyengébb a vezetéstechnikai tudásuk?

zord 2017.08.10. 11:13:38

@molnibalage: igen. Pontosabban azt, hogy érdemes-e egyáltalán klasszikus értelemben vett pilótának nevelni egy humán operátort, aki F-35-ben (stb.) ül majd. Nem biztos, hogy a hagyományos repülőreflexek egy bizonyos technológiai szint felett nem inkább "béklyóként" működnek.

Én szeretném hinni, hogy ez nem így van, de attól még lehet, hogy így van. A képzési rendszerekben még nem tükröződik ez, különben a PC-21, T-6, stb. is FBW lenne, vagy egyszerűen kihagynák ezt a szintet. Szimulátor, aztán rá egy FBW jetre (M346, T-38 utód, akármi).

Kíváncsi vagyok, hogy fog visszahatni a front line tapasztalat a képzési rendszerekre hosszú távon. Nem csodálkoznék rajta, ha egyszerűsítés és a hagyományos reptechnikai dolgok lassú kivezetése lenne a következő trend...

Zord

molnibalage 2017.08.10. 11:19:07

@zord: Tekintve a légiharc követelményeit szerintem nem fog leépülni a pilótáskodás, már csak a nagy G túlterhelésű manőverek matt sem. Azt élesben kell gyakorolni, szimulátorban nem lehetséges.

Az FBW és a mögöttle levő FCS és szoftver megkönnyítik az ember életét, de azt nem oldják meg, hogy a pilóta ne legyen hülye vagy nézzel el, lásd TB esetét, ahol a rosszul kalibrált magasságmérő miatt a pilóta lényegébn öngyilkosságba hajszolta a gépet min. magasság alatti leborítással. Az ilyen limit megítélés is a reptudás része, még ha minden jól van belőve.

zord 2017.08.10. 12:21:52

Kína nyerte összesítésben a Kínában megrendezett Aviadartszot, de vadász kategóriában az orosz Szu-35 nyert:

alert5.com/2017/08/10/china-is-overall-champion-for-aviadarts-2017-su-35-beats-j-10b/#more-64368

mil.news.sina.com.cn/china/2017-08-10/doc-ifyixcaw3837675.shtml

Zord

zord 2017.08.10. 12:23:03

Navy F-5N csobbant, pilcsit kihúzta egy USCG Dauphin:

youtu.be/oSrI56m3SP0

Zord

zord 2017.08.10. 12:31:01

Video az Aviadartszról. 1:04-től aszimmetrikusan függesztett J-10-es PL-8 és PL-12 rakétákkal.

youtu.be/_0AFR0r4PgY

Zord

zord 2017.08.10. 12:35:08

Holnapután 105 éves az orosz légierő. Ilyen lesz a díszelgő kötelék:

mil.ru/files/files/armygames2017/kz9-4-5.pdf

Zord

zord 2017.08.10. 12:40:37

Kipróbálják a Mi-28UB-t Szíriában? A Vertoleti Rosszii főnöke, aki ott tartózkodik (!), azt szeretné.

tass.com/defense/959398

Zord

Open Skies 2017.08.10. 12:45:33

@zord: Valahogy így kell megünnepelni egy légierős évfordulót. Nálunk meg még repülőnap se lesz.

Azért van egy-két nekem meglepő típus a sorban: Zlin 142, Piper,

zord 2017.08.10. 12:48:37

Ez jó. Az orosz beszámoló szerint döntetlen lett az Aviadartsz összesítése az oroszok és a kínaiak között:

tass.com/defense/959816

(mentségemre szóljon, hogy a fentebbi kínai linket nem tudom elolvasni, csak az alert5 fordítására szorítkoztam)

Zord

zord 2017.08.10. 12:58:31

Stryker bázisú SHORAD (és nemcsak az) ajánlat az európai hadszíntéri hiányosságok kiküszöbölésére a Boeing és a GD együttműködésében:

www.defensenews.com/smr/space-missile-defense/2017/08/09/boeing-gdls-team-up-on-mobile-shorad-system-for-september-shoot-off/

Zord

zord 2017.08.10. 13:09:47

A következő (sorrendben a második), ősszel Európába induló amerikai ABCT-rotációhoz (ezúttal a 2-1 Fort Blissből) szervezetszerűleg lesz átalárendeve egy nemzeti gárdista Avenger-alegység:

www.defensenews.com/smr/space-missile-defense/2017/08/10/short-range-air-defense-builds-up-in-europe/

(az eddig Európában megjelent NG Avengerek, például azok, amelyek Pápán voltak a Swift Response alatt, gondolom 10. AAMDC-alárendeltek voltak.)

Zord

sualsidal 2017.08.10. 14:19:49

@Open Skies: Meg Il-22PP ?!! Ez az igazi meglepetés, hacsak nem életnagyságú modell és madzagon húzzák maguk után az Ancsák (bár még úgy is meglepetés lenne!).

Beat it! 2017.08.10. 14:53:22

@sualsidal:
Jak-30, Mig-15, Sr-10, Il-2, Mig-3 - ezekre is kíváncsi lennék.

Open Skies 2017.08.10. 15:16:36

@sualsidal: Nekem az a meglepő, hogy ezekről a típusokról nem tudtam hogy rendszeresítve vannak/voltak.

zord 2017.08.10. 15:16:42

@sualsidal: jó lenne megcsípni, az biztos. De repült már, szóval vontatás nélkül is lehet.

Zord

sualsidal 2017.08.10. 16:10:00

@zord: Hát, én bátorkodtam arra célozni, hogy Nagy-Oroszország nagy légierejének nagyokos propagandistái valamit itt mintha elk....tak volna! Azon a "plakáton" ui. nem a mai Il-22PP van ábrázolva, hanem az Il-28-kortárs (40-50-es évekbeli) 4-sugárhajtóműves vállszárnyú, csupa-üveg orrú bombázója!! Igaz, az is repülhetett már de nagyon régen, és én kétlem hogy azt vették elő a romtárból a díszparádéra. :-)

zord 2017.08.10. 17:25:11

@sualsidal: ja, hülyéből bőven jutott oda is.

Zord

zord 2017.08.10. 17:31:41

Orosz helikopterek Szíriában. Beszarás felvételek:

www.youtube.com/watch?v=QsAS7npThng

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2017.08.10. 22:30:46

Hétköznapi Honvédelem című műsor a Hatos csatornán Demeter Mártával, Szentesi Zöldi Lászlóval és velem:
... hát nem tudom. Nekem nagyon nem tetszett. A kitételek, hogy a katonákon kívül, 3 szakújságíró van és a többi "civil" meg Mariska néni, meg Pista bácsi, ne döntse el kell a Gripen, vagy F-16-os. Meg a FideSS 2011-es törvénye, amely szerint minden honvédséget érintő kérdés gyakorlatilag 30 évig titkosíthatnak, meg az hogy helyes, hogy ne legyen átpolitizálva minden beszerzés, meg a civil kontroll és az ellenzéki kontroll helyzete..
Bocsánat: hacsak az én általam olvasott forumokat nézem, legalább 100 ember ír bele kommenteket, tehát igenis érdekli a polgárok egy részét a honvédség.
Demeter Mártát nem siratom el, hogy nem jut el hadgyakorlatokra, mikor a HM sajtólevelét, ahogy mi is megkapjuk, és átadjuk egymásnak úgy Ő is megkaphatná. Miért nem jelenik meg egy ilyen eseményen. Mióta a Fidesz van hatalmon én ellenzéki politikust, de nagyon újságírót sem láttam ezeken. Légierőblogger is azóta számít annak, amióta "Főnöke legecizte a Führert.. Addig nem. Svájcban népszavazás döntötte el a Gripen beszerzést anulálását, bár a szakma és a politika meg akarta kötni a szerződést. Nálunk a szakma konszenzussal F-16-ost akart venni, (illetve F/A-18-ast csak nem gyártották már a C/D), és a nagyon jól tudjuk, hogy kik és mikor jelentették be a Gripent, A Zrinyi 2026-ról.. Van érvényes katonai doktrinája Magyarországnak. Itt le vannak írva a feladatok. Olvasható. Mondhatjuk, hogy NATO kompatibilis is. Ehhez kell a hadsereg szervezetét alakítani, és a szervezetekhez a humán erőforrásokat (személyi állományt) és az eszközparkot, logisztikát szuppportot hozzárendelni. Az eszközparkhoz, és szupporthoz meg akár az katona egyéni felszerelésétől, a Gripenek fegyverzetéig és replt órákg, forrásokat kell biztosítani, folyamatosan, valamint a szupporthoz szintén, tehát nem 4 helikotert javítani, és előtte 7 évig 0-át, hanem évente-kétévente 2-öt. Ez szakma. Ez a HM feladata, hogy a politikusokkal megértesse, és rákényszerítse őket, a rendszerszintű gondolkodásra, és a honvédelmi költségvetésben ezek beépítésére. Modernizálás, korszerűsítés s fegyver és támogató eszközök cseréje. Itt látszik, hogy mivel utóbbi 20-30 éve szinte nincs, tehát szinte minden le van rohadva. Szintén a HM feladata egy szakmai program kialakítása, amiben prioritási sorrendet kialakítva javaslatot tegyenek a politika felé, hogy mit s mennyiért kell beszerezni, pénzt áldozni, hogy ilyen-olyan feladatokat, amelyeket a politika írt elő a honvédség számára (és a NATO tagságunk aláírású után a koalíció is előírt) az el tudja látni. Nem konkrét típusokat, de pld fegyver kategóriákat bizony a civil kontrollnak is tudni kéne, hogy segítsük a HM munkáját, mivel érdekérvényesítő képessége a béka segge alatt van, annak ellenére, hogy most a NATO és az USA unszolására majd elérik a 2%-ot. A HM-ben is tisztelet a kivételnek kihaltak lassan azok a katonák, akik tényleges műszaki ismeretekkel rendelkeznek, és megfelelő döntéseket tudnak hozni, de elsősorban előkészíteni és szakmailag megvédeni az álláspontokat. Lásd pld. légi haderőnem ahol megszünt a Janicsárképzőn a repülőmérnök, vagy mérnök-hajózó képzés, és helyette mindenki ua.tanul 3 évig, és 1 év marad a szakmára, amelyet már 1-2 fanatikus tiszten kívül senki sem tud oktatni..
.. és akkor a műsorban, arról beszélgettek, hogy igen a fidesz titkosit, senki se tud semmit, a civilek meg ne is tudjanak róla, kivéve egy kis elitet. Gábor meg leír 2 hetente X ezer ember által olvasott újságnak egy-egy cikket amelyet, amelyet a fele átlapoz, a másk fele megért.. Ahelyett, hogy a szakmai médiumok (ASAS, Haditecnika, Aero stb. írna a mai helyzetről és segítséget adna a honvédelem ügyének. De ezek a médiumok nem teszik, mert a kormánypárt (állampárt) nem kér segítséget, mindent tud, Ők majd megmondják a frankót és mindenki fogja be.. Aztán ott van több tucat egyesület a honvédelemért, de szakmai állásfoglalás helyett, nosztalgiáznak, helikopterek festenek, bajtársi esteket rendeznek, de befogják a szájukat... Igy nem fog menni.. Se média, se szakma, sőt talán civil érdeklődés is csekély.. A kis elit pedig ide posztolgat, meg még néhány helyre, megjelenünk ahova engedik és néha ott is ahol nem, de nincs egy összefüggő "civil" és szakmai kontroll, amely segítené az ügyet pártoktól függetlenül a hazáért...

zord 2017.08.11. 11:59:39

@molnibalage: @molnibalage: zseniális. De az orosz cikk téved...már nincs szolgálatban náluk. Tudtommal a kalinyingrádi 183. ezred volt az utolsó, ahol Sz-200 volt, de ott cseréltek 400-asra már jó pár éve.

Zord

molnibalage 2017.08.11. 12:58:47

@zord: 2007-ben és az nem Angara volt, hanem Dubna.

zord 2017.08.11. 13:31:37

Kele érdeklődött, nos 17-18-án lesznek a szolnoki helikopteres bemutató gyakorló napjai reggel kilenctől.

Zord

zord 2017.08.11. 13:50:03

Szerb Nyeva-indítások júliusban Sablán, drónról is filmezve.
Látszik Tioszav Jankovics alezredes dandár pkh is, akinek fontos szerepe volt 1999-ben rávtiként (és hadnagyként) Goldfein lelövésénél:

www.mod.gov.rs/cir/11288/srpski-raketasi-oborili-sve-mete-11288

Zord

Beat it! 2017.08.11. 16:57:00

@zord:
Szép felvételek a drónos videók.
Az Sz-300-as a második videóban kié? Szlovákok?
Szintén a második videóban a szerb katonanők egy "szeles-pólós" szépségversenyt mutatnak be. Hát, sajnos nem nyert... :D
Apropó: a szürke terepszínű ruha egy spec alakulaté? Olyan mint a Metro. Télen még lehet létjugosultsága, de nyáron a szerb tereptarka magasan veri.
Az első videóban a Merci teherautó vajon a drónok irányítóközpontja? Kissé komolyabbnak tűnik, mint a Currus "hamburgeres kocsija".

zord 2017.08.11. 19:28:23

@ljuka71:

Szaaakács Vili! Szaakács Vili!

Klasszik:

www.youtube.com/watch?v=uyNocJFUloA

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2017.08.11. 20:10:05

Erre a 105 éves repülőgép felvonulásra jó lett volna kimenni...
Én anno. végiglapoztam a szokásos nyugati helyeket, de sajnos nem láttam, hogy lesz ilyen repülés. MAKSz-nál is többet ér..

zord 2017.08.11. 20:51:45

@Beat it!: a szürkeruhások, így a csöcsösök is bolgárok!

Zord

zord 2017.08.11. 20:54:37

@Kelepisti: én az Armija 2017-el kárpótolom magam a gyakorlatok miatt idén kihagyott (talán utolsó) MAKSzért.

Zord

zord 2017.08.11. 22:12:01

Lérak közelségben. Amerikai pilóták a Sivatagi Viharból emlékeznek:

www.youtube.com/watch?v=gkWKMAzy2bM

Zord

zord 2017.08.11. 22:13:46

Szu-57 lesz a T-50-es projekt hivatalos típusjelölése:

tvzvezda.ru/news/opk/content/201708111036-axvl.htm

Zord

molnibalage 2017.08.12. 13:49:36

@zord: Ezt asszem már linkeltem. Vagy csak szerettem volna és elfeljetettem? [fejvakarás] Kevés autentikusabb videó van a témában ennél...

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.12. 21:57:19

A korábbi tököli esetről:

"2017.06.16 A HA-1229 lajstromjelű, SCHEIBE SF25 C típusú motoros vitorlázó repülőgép vészhelyzet gyakorlása közben a tököli repülőtéren lezuhant. A fedélzeten tartózkodó 2 személy életét vesztette. A balesetet a KBSZ vizsgálja."

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.13. 22:24:16

"The maker of Australia’s problematic Tiger attack helicopters has issued a safety warning describing all versions of the aircraft as being in an “unsafe condition”.

The Airbus bulletin about the choppers which have cost Australia $1.5 billion to buy, was issued after a German operated variant crashed in Africa last month.

Blades falling of the German helicopter mid flight have since been blamed as the possible cause of the crash that saw the aircraft plunge into the desert from a height of about 500m killing the two crew."

www.theaustralian.com.au/national-affairs/defence/australias-tiger-attack-helicopters-unsafe/news-story/6d7fffc4bcce7c4d037df805a906d795

zord 2017.08.14. 12:03:41

Élő izraeli termékdemonstráció kamikázedrónnal Hegyi Karabahban?

www.haaretz.com/israel-news/1.806579

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2017.08.14. 12:54:55

@zord: Az videon láthat Orbitert rendszeresítette a Lengyel Hadsereg is.

zord 2017.08.14. 16:29:53

@Beat it!: oké. Bolgár infó, hogy az ukránok vittek rakétákat, embereket, de a bulesz 300-assal lőttek. Végülis Sz-300PMU az Sz-300PSz exportváltozata.

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.14. 17:20:06

"„Carpathian Hawk” néven a brit és magyar légierő katonái gyakorlatot rendeznek augusztus 14-25. között a kecskeméti repülőbázison."

Tavaly ugye átugrott két Hawk Sliacról, előtte is mindig a repülőnap környékén szoktak lenni:

www.honvedelem.hu/cikk/64837_brit_magyar_gyakorlat_kecskemeten

zord 2017.08.14. 18:27:50

@Kelepisti: de azok csak felderítők.

Zord

Open Skies 2017.08.14. 22:23:54

@Levente B.: Szerintetek van értelme lemenni a kerítéshez fotózni? Ha igen, mikor? Van valamilyen sajtós esemény szervezve?

zord 2017.08.15. 09:28:21

@Open Skies: szerintem határozottan igen. Gripent mindig találsz pár sort, néha beesik egy Ancsa, ha meg van vendég, akkor pláne lesz kapás. Nem egy Nellis, de azért unalmasnak nem mondanám.

Zord

zord 2017.08.15. 09:29:07

Vicces kedvében az orosz hajózó az kínai Aviadartszon 00:16-tól:

www.youtube.com/watch?v=fwZL4nbcM4A

Zord

zord 2017.08.15. 09:37:24

Orosz-szíriai közös éjszakai rajtaütés, 00:03-nál erősen kopottas szír Mi-8-as. Aztán orosz IPTR-videók: 01:13-nál lassan mozgó harckocsi ellen:

www.youtube.com/watch?v=kkqVvLur-hc

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.15. 14:30:24

"From 2019, Czech gripens will also be able to act against ground targets. Modernization of airplanes is part of a contract to extend the rental of these machines."

www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/217411000100806/obsah/560839-gripeny-proti-pozemnim-cilum

Kíváncsi vagyok mi akkor hol leszünk?

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.15. 14:32:06

@Levente B.:
Csehből fordítva:

"On 28th and 29th June, our LINK-16 and MULTILINK software training course was held at our base. The LINK-16 data exchange system will be crashed by Czech JAS-39 Gripen aircraft at the end of 2018. Leaders of the Royal Air Force led the course on the basis of bilateral cooperation with the Czech Republic."

V termínu 28. - 29. června se konal u naší základny kurz pro příslušníky vzdušných sil věnovaný softwaru LINK-16 a MULTILINK. Právě systémem pro výměnu dat LINK-16 budou vabaveny české letouny JAS-39 Gripen koncem roku 2018. Kurz vedli lektoři britského Královského letectva a to na základě bilaterální spolupráce s ČR.

scontent-frx5-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/19574947_1601029389938534_4337500782354803386_o.jpg?oh=460944042138ee4fd877b19e3cef8b53&oe=5A232178

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.16. 08:12:54

Egy kérdés a blog szerkesztőjének és olvasóinak. Nálunk múzeumokban katonai reptereken, valamennyi gép ami a rendszerváltás előtt üzemelt ék alakú felségjellel van ellátva, és nem a csillag van felfestve, sokak szerint ez a történelem megcsúfolása, megmásítása, de gondolom "van valami logika, szabály" ami miatt nincsen felfestve. Próbáltam rákeresni a neten de nem találtam a magyarázatra.

stonefort2 2017.08.16. 11:18:05

@Levente B.: A nyolcvanas évek közepe táján a PG-ben is bent volt egy ilyen "kocsi", csupa COCOM listás elektronikával. Nagy része Hewlett Packard számítástechnika volt EW célra. Állítólag külföldi megrendelésre, de ezek szerint magyar gépen is használták, vagy lehet, hogy csak tesztelték.

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.16. 11:41:04

@stonefort2:
A netet böngészve nem sokat találtam, csupán ennyit: "azonban zavaró konténerek szükség esetén bármely szállító helikopter fedélzetén elhelyezhetők. Erre az alkalmazási módra volt példa a 80-as években a MI-8 helikopterek fedélzetére telepített mobil zavaró berendezés, melyet az akkori Videoton gyár készített."

Beat it! 2017.08.16. 11:50:06

@Levente B.:
én is EW-re tippeltem ránézésre. Olyan, mintha pl. egy Mi-17PP cuccai mobilan beépíthetők lennének.

@stonefort2:
A COCOM listás cuccok megszerzése és beépítése megérne egy misét. A PG építette, vagy csak javításra, beszerelésre volt bent?

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.16. 13:35:57

"A Syrian rebel group said it shot down a government warplane on Tuesday and captured its pilot alive near a ceasefire zone in the war-ravaged country's south."

www.al-monitor.com/pulse/afp/2017/08/syria-conflict-ceasefire-plane.html

Az állítólagos pilóta:

pbs.twimg.com/media/DHRqBzPW0AAmSHJ.jpg

És a roncs:

pbs.twimg.com/media/DHRzrAlXsAEGB_J.jpg:large

stonefort2 2017.08.16. 14:14:13

@Beat it!: Falakba ütköztem amikor érdeklődtem róla. leponyvázva egyszer ott volt a hangárban, természetesen megnéztem, mi a szösz az. Nem ott készült, szerintem csak tesztelésre jött, meg talán a helikopterbe szükséges kábelrendszer miatt

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.16. 17:30:02

"According to Azerbaijani television reports, the transport and combat helicopters Mi-17 of the Azerbaijani Armed Forces received Israeli IAI LAHAT (SkyBow) anti-tank missiles with a laser semi-active guidance system. Helicopters carry two four-charge LAHAT ATGM launchers and an MOSP-3000D optical detection and guidance station."

diana-mihailova.livejournal.com/919427.html

Netarzenál · http://netarzenal.blog.hu/ 2017.08.16. 18:21:27

@Levente B.: Szia.

A képen, ha jól látom a hazai fejlesztésű LEFOGÓ rendszer valamelyik (LEFOGÓ-1A, LEFOGÓ-1B, LEFOGÓ-1C) változata látható. Talán a LEFOGÓ-1A?

Ezeket a helikopterbe begurítható és ott rögzíthető állványokba szerelték és az áramellátásuk is független volt a helikoptertől.

A LEFOGÓ-1A harcászati rövid- és ultrarövid hullámú frekvenciatartományban működött. 1,5-100MHz-es tartományban volt képes zavarni. A rendszeresített R-130RH és R-111URH rádiók teljesítményerősítőkkel történő ellátása segítette ebben.

A LEFOGÓ1-B rádiórelék zavarására volt képes, míg a LEFOGÓ-1C a légvédelmi radarok zavarását végezte, de a mikrohullámú spektrum elemzésére is képes volt.

Ezek az állományok kiképzését segítették, a rendszerváltást követően a haderőcsökkentés keretén belül kivonásra, majd szétszerelésre kerültek.

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.16. 18:27:12

@Netarzenál:
Köszönöm, találtam a neten is róla dolgokat még.