Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

AirPowerNews (35) f 16 (20) Gripen (40) gripen (76) helikopter (21) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (28) Kub (15) magyar (34) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (16) radar (15) Szolnok (19)

HTML

Újabb magyar Gripen-esemény - személyi döntések kellenek

2015.06.10. 15:34 | zord | 264 komment

Ma nem sokkal 9 után újabb magyar Gripennel, a 30-assal történt súlyos repülőesemény, ezúttal Kecskeméten. Hálistennek a pilóta ezúttal is túlélte. Kádár Sándor őrnagy katapultált, az eddigi hírek szerint sajnálatos módon csigolyatörést szenvedett. Ezúton is jobbulást kívánok neki a légierőblogos közösség nevében!

150610_ke_gripen_30_esemeny_3.jpg

Isten éltessen!

Az időben egymáshoz közel, ugyanannál az üzemeltetőnél, ugyanazzal a típussal történő repülőesemények mindig rendszerhibára utalnak, még akkor is, ha a rendszer összetettsége folytán annak különböző elemei is játszhatták a legfőbb szerepet, a közvetlen kiváltó okot. Azt pedig már a caslavi eset előtt is tudtuk, hogy a honvédség Gripen-programjánál súlyos rendszerszintű hiányosságok vannak. A program irányvonalát többször is megváltoztatta az aktuális döntéshozó, és a kitűzött feladatokhoz sosem biztosított optimális emberi és anyagi erőforrásokat. A LégierőBlogger álláspontja szerint Kecskemét fokozatos degradáció mellett sokáig tartotta magát, de 2015-ben a gyenge alapokon elkezdett, erőltetett BAP és V4 EUBG CAS felkészülés terhe alatt végül megszakadt - bekövetkezett a két repülőesemény, mely három héten belül a harcérték 15 százalékának elvesztését eredményezte. Míg a 42-est bizonyosan le kell írni, a 30-asról még korai bármit is kijelenteni, de az bizonyos, hogy a legjobb esetben sem fog ez a gép hosszú hónapokig repülni - már ha egyáltalán. De maradjunk csak annyiban, hogy az aktuális feladatokban, így a missziós felkészülésben, illetve a BAP-ban és a CAS-ban biztosan nem játszik szerepet.

150610_ke_gripen_30_esemeny_1.jpg

2006. március, a 30-as Malmenben, nem sokkal a hazarepülés előtt.

Úgy gondolom, hogy a legfőbb döntéshozónak, azaz Orbán Viktor miniszterelnöknek a veszteség mértékére, a rendszer súlyos és nyilvánvaló hiányosságaira tekintettel nem kell várnia a vizsgálatok eredményére. Azonnali hatállyal személyi döntéseket kell hoznia a teljes elöljárói sor elmozdításáról: HM, VKF, ÖHP PK, haderőnemi főnök, bázisparancsnok. Az ennél alacsonyabb szinten lévők személyes felelősségének megállapításával kell csak megvárni a vizsgálatok eredményét. Emellett eljött egy teljes, komplex honvédelmi átvilágítás ideje is, amit már csak egy új vezetés tud hitelt érdemlően levezényelni, ahogy a szektor további vezetésére sem alkalmas már a jelenlegi chain of command. Bár említésre méltó katonai tanácsadóval nem rendelkezik, a kormányfőnek tudnia kell, hogy az említettek maradása legközelebb emberélet elvesztését, és újabb tízmilliárdos károkat okozhat Magyarországnak. Teljes bizalomvesztés áll fenn, és ezt meg kell szüntetnie.

Zord

Címkék: baleset kényszerleszállás katapultálás Kecskemét Gripen repülőesemény

A bejegyzés trackback címe:

http://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr287531798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.15. 10:45:28

Ezért irtózik a Fidesz klikk, és nem akar lízinget a helikopterügybe sem (sőt helikopterügyet se). Minek, ha jön a Duna/Tisza ott vannak a közmunkások, meg importálnak némi hazafiasságot, és PIAR-ral mindenki lapátol :-(.
ezen felül békeidőben helikopter szerintük nem kell.
Ha meg katasztfóa történik. Kolontár után a kockázatelemzők biztosan kimutatták a führernek, hogy regnálása 70 évfordulóján lehet újra ilyen esemény... (földrengés, atomerőmű krak, vegyibaleset stb.)..

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2015.06.15. 11:35:16

Megint jön a SAAB gépe Kecskemétre.

molnibalage 2015.06.15. 11:39:14

@Liverbird: Inkább megnéztem az F-16.net-et első körben.

www.f-16.net/f-16_versions_article14.html

Eszerint minden Block 15 AMRAAM shooter, ha jól értem egy átfutás után. Tehát már a Block 15 is nagyon komoly előrelépés lett volna szitne minden téren a 29-eshez képest.

Ettől függetlenül nem mondom azt, hogy azt akkor le kellett volna cserélni a 29-est. Csakis akkor jöhetett volna szóba, ha a nagyon új 29-est el tudtuk volna adni értelmes áron, de még akkor is eléggé merész húzás lett volna 5 év után leváltani egy típust és akkor is buktuk volna az összeg egy részét. Lehet megkövezni érte, de én egy Block 15 OCU-t is többre tartok, mint a mi 9.12-es 29-es változatunkat.

Lópiczy Gáspár 2015.06.15. 11:55:26

Vagy, 21bis + PG a Tesco gazdaságos légi rendészeti feladatokra, plusz komolyan veendő lérak, a 29-est meg szépen vissza lehetett volna barterezni az orosznak/lengyeleknek. Biztosításnak meg ott a NATO tagság.

(Utólag mindenki okos, racionális minimál megoldást várni, ha lehet belőle zsíros konc is, álom. Molni ne, ne írj 473 oldalas esszét bis vs. EBSHU vs. Block 70 témában. Peace.)

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.15. 12:16:19

@molnibalage: Ne kezdjünk f16vs29-et. Persze, hogy BVR-ben többet ér, de ha van 5 éves 9.12-esed, akkor az nem cseréled le békebeli légirendészeti fő feladatra használt F-16ADV-re.

Teljesen egyetértünk, hogy a 29-est kellett volna modernizálni, vagy még modernizálás nélkül a szupport biztosítása + könnyűszerkezetes "lefedések". A töredékösszegbe kerültek volna.
A 21-esek, sajnos nagyon elaggott gépek voltak, az még az izraeli upgrade-el, vagy orosz Bisonként sem lett volna jó megoldás. A románok más dolog, ott a román gyárat is üzemben tartották az átépítéssel. De amennyi balesetet szenvedett belőlük, az nagyon rossz arány. Nem véletlen a portugál Viperek beszerzése. A szerbek, horvátok, bolgárok is szabadulnának a gépektől, csak nincs pénzük..

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.15. 12:17:06

ADF nem ADV. csak szaladt az ujjam a billentyüzeten :)

molnibalage 2015.06.15. 12:44:55

@Kelepisti: Én a 21-es tovább éltetését sem tartottam vonla ördögtől való gondolatnak, mert abból valóban nagyobb mennyiség repülhetett volna. A 29-es beszerzést részben a szerbektől való félelem okolta, a '90-es évek végén viszont a szerbek 29-es flottájából gyakorlatilag nem maradt semmi... A gépekben nem tudom, hogy mennyire repóra tartalék volt, de legalább a talán PG magasabb szintű túlélése is bizotsítva lehetett volna, bár ilyen kevés gépnél...

Kivonáskor 16 gép volt röpképes emlékeim szerint egy olyan környezetben, ahol a 29-es rohadt szét. Nem hinném, hogy még további 10-15 év 2000 után elképzelhetetlen lett volna úgy, hogy a 29-est tényleg nem tartjuk meg, mert ugye 2003-ban pontosan látszott, hogy mi a szlovák és szerb 29-es flotta potenciálja...

Flankerr 2015.06.15. 13:12:37

@Kelepisti: Erre reagálva kérdezném. hogy áll most a kanadai pilótaképzés? Él-e még, vannak-e most kint, van-e szerződésünk, mi a "normális" éve létszám. Hogy ha neadjisten bekövetkezik a legrosszabb, van-e hová nyúlni?

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.15. 14:30:12

@molnibalage: A 21-es Légtérrendészeti feladatra a kis szárny felülével és alacsony sebességtartományban rossz repülési tulajdonságaival egy sport, túra repülőgép stb. elfogására és levezetésére szerintem nem optimális. Nem véletlenül Mi-24-es készültségünk is volt ilyen esetekre. Odarepülni és lelőni nem... de az nem légtérrendészet.
A 29-esekre ténylegesen a délvidéki helyzet majd a potenciális erőegyensúly miatt volt rá szükség. Szlovákok, szerbek, ukránok, és modernizált 21-esi miatt románok.
A 4-5 éves 29-esek kivonása és a 21-es modernizálása eléggé képtelen megoldásnak tűnik, bár tény, hogy a Románok, és csehek meglépték. Igaz a csehek már akkor eldöntötték, hogy vesznek szuperszónikus gépet, és inkább néhány évig még repülték, a MiG-21MFN-t. A románoknál meg a Sniper program ment a lecsoba, és így maradt Lancer..

@Flankerr:
Sajnos részleteiben nem tudom, remélem más blogtárs felvilágosít minket.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.15. 14:32:56

Az egy tucat román 29-es modernizáció nem is érte volna meg nekik. Nekünk azért 2 századunk volt. Azokat lehetett volna a mai napig üzemeltetni, politikai és katonai akarattal, viszonylag alacsony költséggel. (bár a fene tudja, most pld. mennyiért lenne RD-33 és nem lenne-e tényleges alkatrészprobléma, nem pénz, hanem a NATOvs orosz szembenállás miatt.)

zord 2015.06.15. 14:37:15

Gyerekek, az előbb írtam. Itt kb. maradjunk meg a múlt szerdai esemény és körülményei tárgyalásánál. Ez nem 21 bisz modern vs 29 vs 16 vs 39 topic.

Ha lesz ilyen komment, kivágom, vagy átteszem a hírek közé. De inkább kivágom, mert az kisebb munka.

Zord

elgabi 2015.06.15. 15:38:48

@Levente B.: És a Mercit meg a Boeing-ot meg se említette...

molnibalage 2015.06.15. 15:52:28

@Levente B.: A lényeget leírta. Elköltenek 99 egység pénzt a vasra és basznak 1 egység helyett 1,5 egységet a bérekre fordítani, hogy a vas repülhessen is.

Most erre tényleg mit mondjon az ember? A tarkónlövésen kiívül milyen más opció van az ilyen vezetői garintúrára...?

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.15. 17:14:34

Igen a lényeg, hogy ki is írta a Jetflys cikket. És mi vitte rá, hogy billentyűzetet ragadjon a volt bázisparancsok helyettes!
Uraim nagyon kongatják a harangot...

wape 2015.06.15. 18:24:07

Miért van az hogy a volt katonai vezetők, pilóták, parancsnokok, akik már nyugdíjban vannak ilyen ritkán szólalnak meg? Nekik már nincs vesztenivalójuk és javítani se tudnak a rendszeren a hallgatásukkal.
wp

Open Skies 2015.06.15. 18:38:07

@wape:

Mert ha megszólalnának, akkor se tudnának javítani a rendszeren?

wape 2015.06.15. 18:51:17

@Open Skies: Bármilyen rendszeren történő javítás első lépése szerintem, hogy a múltat alaposan megismerjük, minnél több szempontból. Sikereket, hibákat, folyamatokat megismerjük, összerakjuk, nyilvánossá tegyük. Ebben tudnának ők javítani a rendszeren. Ha megszólalnának, ha rendszereznék emlékeiket, ha rendszeresen közzétennék véleményüket, maguktól, pro aktívan, kontextussal, szervezetve tömörülten (jobb esetben) és mindenek előtt a nyilvánosság előtt. Mert anélkül a többi nem ér (szinte) semmit.

zord 2015.06.15. 19:04:48

@Levente B.:

Nagyszerű Zsámboki Tibi cikke!

Zord

Hollywood 2015.06.15. 20:12:40

Gripen pilóták elvándorlásáról lesz szó az ATV Egyenes beszéd című műsorában pár percen belül.

Az archívumból majd visszanézhető lesz.

www.atv.hu/elo-adas(1 óráscsúszással megy az élő adás, tehát a mostani negyed 10 kor lesz kb látható)

www.atv.hu/videok

molnibalage 2015.06.15. 21:25:03

@Hollywood: Jaj, már megint a Fairford meg a "versennyel" jönnek...

zord 2015.06.15. 21:32:05

@molnibalage:

Azért lényeges, hogy Siki felhívta a figyelmet a rendszerre, és azt mondta, hogy nem hisz a véletlenben.

Zord

Z69 2015.06.15. 21:41:25

@wape:
Mert nem nyugdíjasok, hanem járulékosok. Amit egy tollvonással ha nem is megvonnak, de variálhatják. Lefele.

zord 2015.06.15. 22:46:41

@Z69:

Adózik-nem adózik, stb.

Zord

wape 2015.06.16. 00:41:50

@Z69: És mielőtt ezt bevezették? És 65 év fölött?

zord 2015.06.16. 00:44:17

@wape: ez a mostani esetre vonatkozik. Több olyan srác, aki most megszólalhatna, korkedvezménnyel ment el.

Zord

Hollywood 2015.06.16. 11:10:01

@Open Skies:

Szerintem ez legjobb és legfontosabb rész:

"Csókay András szerint nincs akadálya annak, hogy Kádár Sándor egy év múlva újra repüljön." - reméljük tényleg így lesz.

molnibalage 2015.06.16. 11:50:05

@zord: Ez dícsérets, csak az átlagember számára nem ez marad meg. Mert ennél a világbajnokos résznél két tényező van.

1. Erre nem kevés repóra ment el. Ej...

2. MiG-29-cel és olyan limitációval repülve, ahogy mi tettük naná... Az eredmény meg ismert. Egy demo pilóta katasztróban elhunyt, két gép szétrepülve...

zord 2015.06.16. 12:02:40

@molnibalage: igazad van, de annyiban mégis nem ártott ezt említeni, hogy a magyar hajózó is képes lehet bármire, ha lehetőséget kap. A szakma persze tudja, hogy ez mibe került.
Viszont Rácz Zsolt nem volt demopilóta, esetének épp ez az egyik fontos pontja. Váriék kinn voltak Angliában, amikor a kecsói repülőnap előtt volt szervezve a sajtónak bemutató. Akkor történt, Rácz csak beugró volt, a feladat pedig nem demo, hanem könyv szerinti, pont feletti kis magasságú műrepülés lett volna.

Zord

molnibalage 2015.06.16. 12:34:01

@zord: Így kellett volna írnom, hogy "demópilóta".

Allesmor Obranna 2015.06.16. 17:06:22

@zord: Amennyire én tudom, a programot hátsó ülésből ismerte, mert ő volt a két demopilóta ellenőrző előljárója, az ezred-légilövész státusz mellé. Azaz, kabinból ismerte a programjukat, de hogy egyedül ebből ő személy szerint mit és mennyiszer repült, azt nem tudom. Az biztos, hogy a halálához közvetlenül vezető hátonkinyomás nem volt egyetlen korábbi magyar MiG-29-es demo része sem. Később se. A közvetett okokat pedig most inkább ne firtassuk.

molnibalage 2015.06.17. 17:19:04

@Levente B.: Részigazságok vannak benne, de orbitális marhaságok is.

molnibalage 2015.06.17. 17:34:45

@molnibalage: Nem bíram megállni, hogy ne írjak oda...

GSF 2015.06.17. 20:50:49

Ma kiképzési repülés van, először a történtek óta. Nem intenzív, de repülés, és most is mentek felfelé.

Üdv!

Hollywood 2015.06.18. 13:17:13

"A magyar légierő legnagyobb kihívása az idén szeptemberben és decemberben a balti államok légtérvédelme. Vállalásainkat fenntartjuk, és teljesíteni fogjuk – de ez nem jelenti azt, hogy a felkészülés során nincs szükség átütemezésekre, adott esetben a svéd gyártó közreműködésére" -mondta a miniszter. Hende Csaba hozzátette, a Gripen-gyártó már ígéretet tett rá, hogy cseregépet ad a Csehországban megsemmisült, kétüléses vadászrepülő helyett.

www.origo.hu/itthon/20150618-nem-epit-vasfuggonyt-a-honvedseg-mondta-hende-csaba.html

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.18. 13:39:36

@Levente B.: Viszont először írta meg, a szerintem eddig minősítetten kezelt infót, hogy a dandártábornok úr, aki együlésest, valamint első ülésből nem vezethette volna a gépet elől ült.
...
Így fordulhat elő, hogy meg nem erősített hírek szerint a balesetet szenvedett kétüléses gép első pilótája, a kecskeméti reptér parancsnoka idén eddig nyolc – megismétlem: nyolc! – órát repült” – írja.
...
A többi dologban hemzsegnek a tévedések, hazugságok, vagy félrekommunikálás. Szekeres úr, volt HM miniszter nem tudja, hogy kivonták a MI-24-eseket, vagy hivatalosan nem vonták ki??

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.06.18. 19:02:29

Paranoid emberek figyelmébe:

Valamelyik svájci portálon olvastam anno egy cikket az ő JAS 39E/F beszerzésükről, ahol hangsúlyozták, hogy ezeknek a gépeknek _teljesen_ új gépkenek kell lenniük, semmi sem lehet bennük használt, még a katapultülések sem, ez volt a példa.

Most a fagyi, illetve a 20 éves katapultülések, visszanyaltak.

balou84 2015.06.18. 19:53:40

Július 5-én lesz Gripen az Air RAce-en:

18:00 Side Act - JAS 39 Gripen

www.redbullairrace.com/hu_HU/event/budapest-2015

zord 2015.06.18. 21:54:38

Komolyan mondom, nagyon felháborító amit Hende művel:

"és mivel az egyik magyar kétüléses Gripen a tavaszi baleset miatt nem tud felszállni"

"A miniszter szólt a pilótasisakok éjjellátó képességgel való ellátásáról, valamint arról is: a kormány mintegy 3,5 milliárd forinttal támogatta a levegő-föld csapásmérés növelését, amely precíziós lézerirányítású bombákkal történik....
...Hende Csaba azt mondta: ezzel a fejlesztéssel olyan képességre tesz szert a magyar légierő, ami a térségben egyedülálló."

Nem tűnt fel, hogy a románok 21-essel mióta nyomják? 15 éve? Nem tűntek fel a lengyelek? A csehek (ok, csak buddy/JTAC megvilágítással)?

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.18. 22:00:23

@zord: Azért legyünk pontosak. Azt mondta a videon, hogy az egyik kétüléses gép Caslavban megsemmisült.

zord 2015.06.18. 22:35:56

@Kelepisti:

Akkor rosszul idézte a fenti Index. Hozzáteszem, simán mondhatta volna:

- Apa miért fekszik kicsit pirosan a cica az út közepén?

- Alszik.

Zord

zord 2015.06.18. 22:41:54

@Kelepisti: @zord: Nem, nem idézte rosszul az Index. Itt van az MTI:

"Erre utántöltő gépet bérelnek, és mivel az egyik magyar kétüléses Gripen a tavaszi baleset miatt nem tud felszállni, a svéd partnerek bocsátanak rendelkezésre egy ugyanilyen típusú vadászrepülőt. "

Zord

Open Skies 2015.06.18. 23:02:41

@ljuka71: Ez meg mindig az a 3.5 milliard, aminek nagy resze elmegy beremelesre, a maradek pedig mar nem eleg semmire?

zord 2015.06.19. 00:03:24

@Open Skies:

Ne keverjük. Ez az a pénz, amit kifejezetten a V4 EUBG CAS-ra toltak.

A 30 százalékos illetményalap-növelés erre az évre (júliussal kezdődőleg hat hónap) 11 milliárd.

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.19. 07:16:37

@zord: Akkor mindketten rosszul idézték, mert amit küdtem neked, (a szokásos) abban ott van egy 1,5Gb-s video, és ott face-to face mondja a képedbe, hogy megsemmisült :)

zord 2015.06.19. 08:52:10

@Kelepisti:

Akkor lehet, hogy enyhített az MTI öncenzúra alapon? Simán.

Zord

molnibalage 2015.06.19. 09:34:10

@miguel_: Szokás szerint egy árva hang, annyi reagálás sem jött. Nyugaton a helyzet változatlan...

Open Skies 2015.06.19. 19:23:11

Vagy 2,8 + 3,5 = 6,3 milliard?

Vagy 2,8 mar elment valamire?

ljuka71 2015.06.20. 17:15:04

Hende Után Benkő is megüzente a tutit:

"ha valaki nem szakértője egy témának, pláne konkrétumok ismerete híján, azaz puszta feltételezésekre alapoz, nagy merészség a részéről bármiféle végkövetkeztetést levonni "

magyarhirlap.hu/cikk/28333/Versenykepes_fizetes_a_katonaknak

zord 2015.06.20. 23:59:47

@ljuka71:

Nézzük a dolgok pozitív oldalát. Régóta bem dolgoztak ennyit a fizetésükért, és nem izgultak ennyit az íróasztalukért. És ez JÓ. Mert ők vannak a katonákért és az adófizetőért, és nem fordítva. Szerintem menniük kellett volna egy jó rendszerben, de ha már maradtak, egy kicsit összekapták magukat, az biztos. Meglátjuk, mi lesz az eredmény.

Zord

Hollywood 2015.06.21. 22:03:39

"Látótér - Vasmadár

Egy hónapon belül kétszer kellett katapultálnia magyar Gripen-pilótáknak? Rossz "lóra" tettünk a svéd vadászgépekkel? Milyen helyzetben van a magyar légierő? "

www.youtube.com/watch?v=beH2BHlBFc4

bvik 2015.06.22. 11:22:32

Nagyon érdekes a testbeszéde amikor az erőforráshiányról kérdezi a riporter :)...valahogy nincs összhangban azzal amit kimond...

Open Skies 2015.06.22. 17:06:21

Open Skies:

@Zord: akkor most mennyi az annyi? És ez mire elég szerinted?

zord 2015.06.22. 22:43:59

@Open Skies:

Nem tudom, tavaly október óta nem válaszolnak a kérdéseimre. A kombinátfőnök meg megüzente, hogy ezzel nem kellene foglalkozni.

Zord

zord 2015.06.24. 09:16:35

Egy kis szösszenet az éjjellátó képességek Hendéék általi meg nem teremtéséről/veszni hagyásáról:

mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/elhanyagolt-legieros-kepesseg-1292134

Zord

block50 2015.06.24. 11:21:06

@zord: Fontos az NVG és az utántöltés is, bár nem csak a misszió miatt kellene pár hónapra kialakítani..
Valszeg ugyanúgy fog járni mint a helikoptereseknél.

Ahogy olvastam az írásodat az jutott eszembe a korábbi - más országok által adott - missziók esetén is adottak voltak ezek a képességek? Vannak típusok, ahol maga gép is akadály volt. Lengyel MiG-29 vagy román MiG-21.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.24. 12:37:12

A román LanceR-nél DASH sisakcélzó van, éjjellátó nincs, a Lengyelknél a 29-es SJEL sisakcélzója van, éjjellátó szintén nincs. Utántöltés sincs egyik típusnál sem volt.

Nálunk mindkettőt fontosnak ítélik az illetékesek. (Egyébként szerintem is az)

A 16 gépes Balti misszióban a többi nemzet szerintem BVR képességgel is rendelkezni fog, Úgy tudom a csehek sem vittek AMRAAM-ot sem a balti és az izlandi missziókra.
Talán mi végezzük a tényleges air policyt és ahhoz nem szükséges. Viszont éjjel azonosítani kéne a gépeket, bár arra a litening is bizonyos fokig használható, de jobb lenne a NVG sisak.

Jelenleg 4 osrszág összesen 8 euróvadásza és 8 MLU vipere látja el a szolgálatot

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.24. 12:38:34

A románok még "békeidőben" látták el a feladatot..
Akkor nem vették annyira komolyan és tényleg 4 gép volt, nem 16 db. és nem volt BVR rakétahordozás sem..

block50 2015.06.24. 13:30:37

@Kelepisti: Ha ironikus akarok lenni, akkor éjszaka majd mennek a többiek... :-(
Jelentkezni még mi is "békeidőben" jelentkeztünk a misszióra, csak közben kicsit felgyorsult a politika.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.24. 13:40:11

Viszont legalább elindult a légi utántöltés képesség gyakorlása.
Más kérdés, hogy ezt egy évre tervezik, aztán elhall mint a helikopteres NVG, vagy tényleges képesség marad. Sajnos ettől a kormánytól én az elöbbit várom.

block50 2015.06.24. 13:47:46

@Kelepisti: Erre céloztam én is korábbi hozzászólásomban. Valószínűleg kialakítják, 3-4-5 embernek lesz képessége, ami aztán szép lassan 1- 1,5 év alatt nullára amortizálódik.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.06.24. 14:58:30

1,5 évig szükséges, a balti és 4EBUG miatt, aztán valószínűleg ráfordítás hiányában elsorvad. Ugy gondolom 8 pilótával számolnak, mert a 4EBUG-hoz 2 géppár felajánlás van, tehát biztonsággal 2x4 hajózó szükséges. A légirendészetnél 2x2 van, meg a tervek szerint rotálás lesz, tehát oda is akkor kb 8 fő szükséges, bár lehet, hogy nem ugyanazok a hajózók, mert nem tudnak 150 órás hajózóképzés biztosítani multirole-nak. Mi lesz akkor a többivel? Tehát helyett lesznek L-L és L-G pilótáink :-(

zord 2015.06.24. 15:41:38

Reméljük a legjobbakat. Szerintem komoly repülésbiztonsági kockázat áll fönn. Nem tudom azt mondani, hogy nem. A feltételrendszer ugyanolyan rossz, de iszonyatosan koncentrált a szakmai nyomás. Nagyon meredek a learning curve.
Gondoljatok bele! Néhány hónap alatt akarják bepótolni, amit 2006 (vagy 2010) óta lett volna ezer és egyszer alkalom, de elmulasztottak.
Ezerrel villog a piros lámpa!

Srácok, vigyázzatok magatokra, egymásra, másokra és szeptembertől az oroszokra is!

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.07.03. 13:58:57

Egy hétig szabin voltam és gyerekekeztem :-).. Közben azért az alábbit írtam a Hende Féle sajtótájékoztatóról..

iho.hu/hir/gripenek-helikopterek-a-statisztikak-hatso-legtereben-150630

zord 2015.07.04. 23:40:41

@Open Skies:

Jé, vannak repülőműszakiak a honvédségben! Milyen érdekes, azt hittem ott is úgy van, hogy másnaposan lemegyek a teremgarázsba, röffentem az állami Audit/Passatot, azt megy és kész...
Egyébként meg nem látom, miért kellene ezeknek a kecskemétieknek több fizetés, mint bármelyik sofőrnek. Van ez a grippen nevű közlekedési eszköz, hát már miért is lenne ez bonyolultabb olyan drága pénzért, mint egy Audi...

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.07.05. 01:03:19

@zord: :-((

ez nem jó vicc Blogger uram...

zord 2015.07.05. 09:21:21

@Kelepisti: hidd el Kele, ezek az emberszabású lények a HM-ben így gondolkodnak. És most, hogy számukra is kellemetlen események történtek, meg vannak lepődve.

Zord

Open Skies 2015.07.06. 22:13:14

"Zárt ülésen adott tájékoztatást Hende Csaba honvédelmi miniszter a Magyar Honvédség repülőinek a közelmúltban történt baleseteiről az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságában hétfőn."

www.origo.hu/itthon/20150706-gripen-baleset-legiszerencsetlenseg-katasztrofa-magyar-honvedseg-legter.html

zord 2015.07.07. 01:02:31

@Open Skies: csúsztatás, féligazságok, elhallgatás...

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2015.07.07. 16:20:54

"Magyarország NATO-felajánlásának részeként egy nap alatt két bevetést hajtottak végre a Magyar Honvédség vadászgépei a szlovén légtérben."

www.origo.hu/itthon/20150707-gripen-szlovakia.html

zord 2015.07.07. 16:47:54

@Levente B.:

Vicces, az url-be Szlovákia sikeredett.

Zord

szasa30 2015.08.02. 15:10:52

Tud vki vmi fejlemenyt a 30-as javitasarol? Gondolom a svedek vegzik majd Svedorszagban.

zord 2015.08.03. 11:43:19

@szasa30:

Nem zárnám ki, hogy itt is megy, de svéd az biztos kell hozzá.

Zord

zord 2015.08.05. 19:35:31

Fontos BAP-fejlemény. Szeptembertől felére csökkentik a jelenleg 16 gépes erőket. A 39-es váltás "párnája" 8 géppel kevesebb lesz...

www.defensenews.com/story/defense/international/europe/2015/08/04/nato-halves-baltic-air-policing-mission/31139949/

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.08.07. 21:22:12

@zord: megjött az eszük, hogy a felesleges erőfitogtatás pénzbe kerül. Vszeg az orosz "prvokációs" repülések is csökkenni fognak.. Én még háttéren diplomáciai erőfeszítéseket is sejtek..
Talán csökkenni fog az kierőszakolt feszültség.. Az biztos, hogy már több jó ideje nincs nagyobb összecsapás kelet-ukrajnában.. A Krím kérdés, pedig most éppen nyugvóponton van.Kérdés az amcsi elnökválasztás, és hogy a gazdasági szankciók meddig sujtják európát és az oroszokat..
Az amcsi-orosz kereskedelem, nemtudom hol néztem de ott úgy nézett ki emelkedett ..

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.08.08. 12:31:21

@zord: nem igazán remélek enyhülést. A demokraták keménynek akarnak látszani (lásd Hillary Cl..beszéde.) a republikánusok, mert közismerten héják..

zord 2015.08.09. 21:38:51

Érdekes olvasmány a A honvédelmi miniszter
32/2015. (VI. 30.) HM utasítása a bekövetkezett repülõbalesetek vizsgálatáról. Itt is Kun Szabó a főnök:

"A Vizsgálóbizottság vizsgálata kiterjed minden az MH-ban rendszeresített repülõeszköz vonatkozásában különösen: a) a repülés feltételeinek – kiemelten az eszközök, az üzemeltetés, a kiképzés, a humán tényezõk, valamint az irányítás és vezetés – biztosítottságára, a légierõ-feladatrendszer szabályozottságára és az azzal kapcsolatos felelõsségekre, illetve a szakmai beosztásokat betöltõk alkalmasságára, kiemelt figyelemmel a vezetõi beosztást betöltõkre, elsõsorban a Honvéd Vezérkar, az MH Kiképzési és Doktrinális Központ, az MH Összhaderõnemi Parancsnokság, valamint az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH 59. Szentgyörgyi Dezsõ Repülõbázis vonatkozásában;"

www.kozlonyok.hu/kozlonyok/Kozlonyok/13/PDF/2015/7.pdf

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.08.10. 12:09:19

@zord: van más is érdekes. pld. a repülőkatonák illetménykiegészítése:
reptevékenységért járó veszélyességi pótlék havi mértéke:
hangsebesség felett: combat ready: 309%
limited combat ready: 247!
under training: 173%
Ancsások, JAK-52 - géppk: 258/2227/159
géppk helyettes (másodpilota, megfigyelő):258/206/144
légijármű üzemeltetésében résztvevő további gépszem: 206/165/116

berepülési tevékenység: géppk: 31,9% géppkh: 27,8, további személyzet: 23,7

évenként juttatás alapösszeg: egyszeri pénz.
gépszemélyzet pk: 68%, másodpk, hajózó: 58%
beosztott üzemeltető/ejtőernyős 50%
honvéd repülős tisztjelölt 50%
légijármú üzemmel nem kapcsolatos, de fed. berendezés kezelését ellátó: 25%
Ezek az alap honvédségi illetményalap %-an meghatározva..

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.08.10. 12:13:27

Az MH Geoinformácós Szolgálat főnökének tájékoztatása a szolgálati könyvek és kiadványok árairól: pld:

JAK-52, illetve AN-26 üzemeltetési szabályzat 4800 pénz.. Az MH válságreagáló Műveletek doktrina 1, kiadás: 2300 pénz..

zord 2015.08.10. 13:39:26

@Kelepisti: elég jó lett, egyelőre nem hallottam elégedetlenséget, de bárkinek bármi baja van, szívesen megírom.

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.08.12. 20:10:29

@ljuka71: Ez szerintem természetes, hogy a honvédelmi miniszter elolvassa a jelentést. Ami inkább érdekes, ... az MTI megkeresésére a szaktárca közölte....
Az MTVA (fideszszószék) megkérdezte saját magát (mert a HM kommunikáció is átvitt értelemben beletartozik), hogy what a fuck?

zord 2015.08.12. 20:57:01

@Kelepisti: @ljuka71: vasárnap tettem fel a klrdést írásban, ahogy egy ellenzéki képviselő is előző héten. Most az MTI-ben "válaszoltak". Na ezért nem lehet őket egy tényfeltárás közben megkérdezni, mert lazán odaadják másnak, és már a saját kontextusukban tálalják.

Zord

zord 2016.01.01. 21:47:30

A Honvédelmi Minisztérium
közigazgatási államtitkárának
és a Honvéd Vezérkar fõnökének
92/2015. (HK 12.) HM KÁT–HVKF
együttes intézkedése
a Magyar Honvédség katonai légi jármûveivel
2015. évben bekövetkezett légiközlekedési balesetek
vizsgálati anyagaiban megfogalmazott javaslatok
értékelésérõl és a légierõ tevékenységével összefüggõ
egyes további feladatok meghatározásáról

www.kozlonyok.hu/kozlonyok/Kozlonyok/13/PDF/2015/12.pdf

Zord

Open Skies 2016.01.01. 22:28:27

@zord: Az mit jelent, hogy "írásban tetted fel a kérdést"?

Open Skies 2016.01.02. 00:17:18

A thaiföldi Gripenek 800 órás ipari szintű átvizsgálása hol történik? Ők is visszaviszik a gépeket Svédországba? A gépek saját szárnyon mentek svédből Thaiföldre, Kecskemét érintésével körberepülték a fél világot. Az első gépek szerintem náluk is elérik lassan a 800 órát.Megcsinálják visszafelé is?

És a dél-afrikai gépek?